Jawi Yang Terpinggir Dan Dipinggirkan...

*

Author Topic: Jawi Yang Terpinggir Dan Dipinggirkan...  (Read 4598 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

mr.zaidi

  • *
  • Posts: 19
  • siapapun saya, saya ingin bangat kalian bahgia D&A
    • View Profile
11 July, 2009, 11:40:26 PM
  • Publish
  •  :)
    Saya ingin berkongsi dengan rakan sekalian tentang penguasaan jawi yang semakin parah di kalangan orang islam terutamanya di kalangan murid. mereka seolah tidak berminat yg mendalam dan sentiasa menunjukkan jawi adalah suatu seni yang susah dn sukar. Apatah lagi kalau berkait dengan khat.
    Saya selalu tekankan bahawa jawi adalah cabang seni islam yang mesti diwarisi tapi mengapa perasaan minat amat sukar diterjemahkan oleh mereka.
    Apakah kaedah dan teknik yg menarik ternyata sukar untuk memancing minatkan jawi di zaman sekarang?
    Apakah persekitaran yang banyak menghalang kelibat sinar jawi dari terus memancar cahayanya?
    Apakah ini  suatu bentuk pencabutan ilmu dari dada manusia di akhir zaman?
    Apakah ini penghinaan yang senap terhadap ilmu ?

    Jawapannya mungin ada dalam hikmat rakan sekalian yang diberikan Allah !

    Silakan...!
    Takutlah kamu akan doa mazlum justeru tiada suatu hijab pun antaranya dengan Allah  !!!
    http://catatankuuntukmu.blogspot com

    beruang

    • *
    • Posts: 1350
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Reply #1 11 July, 2009, 11:49:04 PM
  • Publish
  • :)

    Minta maaf komen saya mungkin menyinggung sesetengah individu tapi inilah hakikatnya.

    Seperti mana yang kita sedia maklum pemimpin mempunyai kuasa dan tanggung jawab yang lebih besar.

    Alhamdulillah saya lihat di Negeri Kedah sudah ada papan iklan menggunakan tulisan jawi.

    Jadi ana x mahu kupas lebih lanjut takut jadi cerita lain pula. Faham2 lah....

    ariza

    • *
    • Posts: 49
      • View Profile
    Reply #2 12 July, 2009, 01:52:51 AM
  • Publish
  • :)
    Saya ingin berkongsi dengan rakan sekalian tentang penguasaan jawi yang semakin parah di kalangan orang islam terutamanya di kalangan murid. mereka seolah tidak berminat yg mendalam dan sentiasa menunjukkan jawi adalah suatu seni yang susah dn sukar. Apatah lagi kalau berkait dengan khat.
    Saya selalu tekankan bahawa jawi adalah cabang seni islam yang mesti diwarisi tapi mengapa perasaan minat amat sukar diterjemahkan oleh mereka.
    Apakah kaedah dan teknik yg menarik ternyata sukar untuk memancing minatkan jawi di zaman sekarang?
    Apakah persekitaran yang banyak menghalang kelibat sinar jawi dari terus memancar cahayanya?
    Apakah ini  suatu bentuk pencabutan ilmu dari dada manusia di akhir zaman?
    Apakah ini penghinaan yang senap terhadap ilmu ?

    Jawapannya mungin ada dalam hikmat rakan sekalian yang diberikan Allah !

    Silakan...!

    pada saya, memang budak2 zaman sekarang terutama di bandar kurang pandai dalam jawi ni. kalau ibubapa diorang tidak ambil berat, memang x pi mana la anak2 diorg..  nak baca jawi pun tak tau, apa lagi kalau nak menulis jawi.. nak jwb soalan, kena baca dlm BM baru tau soalan tanya pa..kalau nk cakap pasal kaedah nak menarik perhatian, mcm yg ada kat tv9.. bagus tu, cuma siaran je yang pendek sangat.
    i LuV iSlaM

    firad96

    • *
    • Posts: 253
    • Mencari Keredaan -Mu
      • View Profile
    Reply #3 12 July, 2009, 07:09:12 AM
  • Publish
  • Saya ingin kongsi pendapat anda semua, patutkah dalam matapelajaran agama islam perlu menulis jawi atau rumi
    Anjing yang garang itu lebih baik daripada sahabat yang khianat.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #4 12 July, 2009, 09:48:52 AM
  • Publish
  • Saya ingin kongsi pendapat anda semua, patutkah dalam matapelajaran agama islam perlu menulis jawi atau rumi

    Setahu saya dalam matapelajaran pendidikan Islam menengah memang telah melaksanakan tulisan jawi dalam subjek ini.
    « Last Edit: 04 November, 2009, 08:32:35 PM by Ummi Munaliza »
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    nur_87

    • *
    • Posts: 699
      • View Profile
    Reply #5 12 July, 2009, 10:00:12 AM
  • Publish
  • Saya ingin kongsi pendapat anda semua, patutkah dalam matapelajaran agama islam perlu menulis jawi atau rumi

    di sekolah kebangsaan sekarang matapelajaran agama islam mmg diajar jawi..bahkan memang ade buku khas jawi dalam PI..
    ~bErSuJuD KpD ALLAH ~

    aku kecil

    • *
    • Posts: 129
    • islam itu indah.
      • View Profile
    Reply #6 04 November, 2009, 07:30:43 PM
  • Publish
  • assalamualaikum..
    mmg dapat lihat jawi skang dh mkin pupus..ana pown cdih je dlm bab2 ni..
    de yg msih xtau mnulis jawi..
    petah lg klu mmbace alquran..
    tp knpe dlm pmbljrn pnddikn agama islam xmnekankn tulisan jawi ni??
    xfhm2..

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1281
      • View Profile
    Reply #7 04 November, 2009, 08:24:34 PM
  • Publish
  • AlhamduliLlah, jom belajar di Sekolah Agama Kerajaan Negeri johor. Kami memartabatkan tulisan jawi dalam penulisan ceria*

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #8 04 November, 2009, 08:31:58 PM
  • Publish
  • AlhamduliLlah, jom belajar di Sekolah Agama Kerajaan Negeri johor. Kami memartabatkan tulisan jawi dalam penulisan ceria*

    Inilah faktor utama, hati berat mahu berhijrah ke negeri lain, mengingat manafaatnya  belajar jawi di sini untuk pendidikan anak-anak.

    che may

    • *
    • Posts: 200
      • View Profile
    Reply #9 04 November, 2009, 08:51:32 PM
  • Publish
  • AlhamduliLlah, jom belajar di Sekolah Agama Kerajaan Negeri johor. Kami memartabatkan tulisan jawi dalam penulisan ceria*

    Inilah faktor utama, hati berat mahu berhijrah ke negeri lain, mengingat manafaatnya  belajar jawi di sini untuk pendidikan anak-anak.

    kat sekolah agama kelantan p banyak...he3x...

    sekarang memang dah banyak program untuk mengatasi masalah literasi jawi ni...di sekolah rendah dah ada program jQAF...bagi murid2 yang lemah jawi akan dimasukkan kedalam kelas pemulihan jawi mcm program KIA2M bagi yang tidak boleh membaca dan menulis BAHASA MELAYU..
    kenalilah dan cintailah islam kerana kebahagiannya ada padanya..

    qurratull

    • *
    • Posts: 34
    • man jadda wajada
      • View Profile
    Reply #10 04 November, 2009, 08:54:23 PM
  • Publish
  • ASSALAMUALAIKUM.
    Tulisan jawi amat sukar diterapkan ke dalam diri seorang insan bernama muslim pada hari ini. Bukan sahaja budak sekolah rendah bahkan memang sebilangan besar insan yang bergelar muslim tidak tahu menulis jawi. Dalam segolongan muslim hanya 2/10 sahaja yang betul-betul pandai menulis jawi, yang selebihnya pandai membaca sahaja. Nasib baik boleh juga membaca, itupun terbahagi kepada lancar, kurang lancar dan teragak-agak. Pada pandangan saya, tulisan jawi tulisan asas melayu pada zaman dahulu kala sebelum terbitnya pbahasa melayu, namun dengan terdapatnya bahasa melayu sebagai bahasa ibunda, ia terus dipinggirkan dan tiada peminta. Hanya pelajar-pelajar yang berminat dan bersekolah agama sahaja sering diterapkan dengan tulisan dan bacaan jawi. Tulisan jawi amat unik apabila pandai menulisnya dengan baik,bahkan bagi saya menulis jawi lebih cepat berbanding tulisan biasa. Jikalau da kesempatan belajarlah menulis dan membaca jawi, memang satu keistimewaan kepada orang yang mengenalinya dan mencintainya.
    salam ukhwah

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1281
      • View Profile
    Reply #11 04 November, 2009, 09:44:13 PM
  • Publish
  • Hendak belajar jawi secara online ? di sini ada laman webnya. Jomlah belajar :

    http://www.ejawi.net/v3/

    firad96

    • *
    • Posts: 253
    • Mencari Keredaan -Mu
      • View Profile
    Reply #12 05 November, 2009, 06:43:35 PM
  • Publish
  • Saya ingin kongsi pendapat anda semua, patutkah dalam matapelajaran agama islam perlu menulis jawi atau rumi

    Setahu saya dalam matapelajaran pendidikan Islam menengah memang telah melaksanakan tulisan jawi dalam subjek ini.
    Maafkan saya bagi sesiapa yang tinggal di Sarawak atau asal usulnya orang Sarawak kerana mungkin perkara ini akan menyinggung perasaan anda.....Kerana ini adalah kebenarannya....

    Tapi bagaimana dengan pelajar di Sarawak. Kebanyakannya ramai yang buta jawi. Kepada sesiapa yang tahu apakah proses untuk mengekalkan  matapelajaran jawi di seluruh negeri

    che may

    • *
    • Posts: 200
      • View Profile
    Reply #13 05 November, 2009, 08:41:22 PM
  • Publish

  • Maafkan saya bagi sesiapa yang tinggal di Sarawak atau asal usulnya orang Sarawak kerana mungkin perkara ini akan menyinggung perasaan anda.....Kerana ini adalah kebenarannya....

    Tapi bagaimana dengan pelajar di Sarawak. Kebanyakannya ramai yang buta jawi. Kepada sesiapa yang tahu apakah proses untuk mengekalkan  matapelajaran jawi di seluruh negeri

    emm kan saya dah cakap...sekarang ni dah ada program jQAF di semua sekolah kebangsaan..xkisahlah kt serawak ke sabah ke..semua SK dah ada program ni...tujuan kerajaan mewujudkan program ni adalah untuk menekankan lagi tahap penguasaan jawi, quran,arab dan fardhu ain (jqaf)..

    khalila

    • *
    • Posts: 957
      • View Profile
    Reply #14 05 November, 2009, 09:13:31 PM
  • Publish
  • belajar jawi harapkan sekolah sahaja..
    waktu pendidikan islam.
    itupun kadang-kadang ustaz ustazah izinkan tulis rumi..

    elsanxs

    • *
    • Posts: 903
      • View Profile
    Reply #15 27 December, 2011, 10:08:55 AM
  • Publish
  • Berkenaan perihal Jawi.. Walaupun dalam zaman moden ni, makin ramai yang tidak tahu jawi. Perlu salahkan siapakah dalam hal ni? Usahkan harap bersekolah di agama sahaja untuk belajar Jawi. Malah pada pendapat saya, ibu bapa perlu terapkan penulisan ini kepada anak-anaknya.
    halaqahforum4

    Yuzie

    • *
    • Posts: 1024
    • Demi Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang
      • View Profile
    Reply #16 27 December, 2011, 10:45:58 AM
  • Publish
  • Berkenaan perihal Jawi.. Walaupun dalam zaman moden ni, makin ramai yang tidak tahu jawi. Perlu salahkan siapakah dalam hal ni? Usahkan harap bersekolah di agama sahaja untuk belajar Jawi. Malah pada pendapat saya, ibu bapa perlu terapkan penulisan ini kepada anak-anaknya.

    Dalam hal ini serba salah ingin menyalahkan sesiapa,
    Ingin meyalahkan ibu bapa tetapi masih ada juga anak- anak tidak pandai baca/tulis jawi walaupun telah diusahakan oleh keduanya.
    Hendak menyalahkan kerajaan rasanya telah ada tindakannya daripada dulu lagi.
    Pada pendapat saya, ia bergantung atas minat seseorang untuk mempelajarinya,
    Contoh ada seorang hamba Allah masa kecil dulu amat berminat dengan bacaan jawi dan dia usaha sendiri
    walaupun  tiada siapa yang mengajarnya malahan ahli keluarganya pun semuanya buta jawi dan hari-hari dia membaca akhbar mahu pun buku2 bertulisan jawi dan hasilnya memang berbaloi.
    Dengan itu saya boleh katakan minat boleh mengatasi segalanya walaupun tanpa dorongan.

    Ini hanya pendapat saya.
    Tetapi memandang zaman sekarang bermacam-macam benda yang lebih seronok dan mencabar dan lebih penekanan kepada BI, dengan itu eloklah dilipat gandakan usaha memartabatkan bacaan dan tulisan jawi tersebut di kalangan mereka.

    Moga usaha itu dapat diterapkan walaupun hanya sedikit cuma...
    Cukuplah bila kami merasa mulia karena Engkau sebagai Pencipta bagi kami dan cukuplah bila kami bangga bahawa kami menjadi hamba bagiMu. Engkau bagi kami sebagaimana yang kami cintai, maka berilah kami taufik sebagaimana yang Engkau cintai.

    bob marley

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #17 27 December, 2011, 11:32:57 AM
  • Publish
  •  :)

    Bagi saya Jawi ini sangat penting. Generasi sekarang patut ambil tahu dan menguasainya. Perlunya Jawi ini digunakan dalam kehidupan seharian masyarakat kita. Contohnya membanyakkan papan tanda dalam tulisan jawi. mungkin majalah dalam tulisan Jawi dan sebagainya.

    سلامت برجاي

    elsanxs

    • *
    • Posts: 903
      • View Profile
    Reply #18 15 February, 2012, 01:31:26 PM
  • Publish
  • Pensyarah Korea bimbang tulisan jawi akan pupus

    (Begitu jauh fikiran Allahyarham Tan Sri P. Ramlee akan nasib yang bakal menimpa tulisan jawi dalam filem Pendekar Bujang Lapok)
     
    Tulisan Arab yang diadaptasikan ke bahasa Melayu untuk pengejaannya dinamakan sebagai tulisan Jawi. Tulisan inilah yang pernah membangunkan tamadun Melayu dan pernah mencorak ketuanan Melayu di zaman pra-kemerdekaan. Pada tahun 2007 Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah mengisytiharkan bahawa tulisan Jawi bukan satu mata pelajaran bahkan tidak diwajibkan kepada pelajar sekolah menengah.
     
    Akhirnya tulisan Jawi sudah tidak lagi relevan kerana tidak mempunyai
    nilai komersial di kalangan pembaca. Ia sekadar dikenali dalam lipatan sejarah sebagaimana pada catatan rahsia batu Rosetta di Mesir yang akhirnya diungkap oleh arkeologi Perancis, Jean Francois Champollion. Jika masyarakat Melayu kehilangan qudrat untuk membaca tulisan Jawi saat ini, adakah kita mahu meminta Champollion 2 membaca tulisan Jawipada masa akan datang?
     
    Sikap yang beranggapan bahawa tulisan jawi adalah semata-mata tulisan untuk unsur-unsur keagamaan perlu dipupuskan, kerana dahulunya ia turut diaplikasikan secara meluas oleh semua kaum di tanah Melayu. Hal ini dibuktikan melalui pengalaman ilmu yang dimiliki oleh V. Kamala Devi, bangsa India yang mahir membaca dan menulis Jawi (Ruj: Kamala Devi Masters Jawi Despite Dropping Out Of School, Bernama.com. June 16, 2007).
     
    Ketahuilah, tulisan Jawi adalah tulisan bagi sebuah tamadun dunia yang tinggi dan pernah diakui di peringkat antarabangsa. Jika orang Iraq Kufah dengan khat Kufinya, Iran dengan khat Farsinya, tidak diragui bahawa umat Melayu merupakan pelopor kepada seni khat Jawi.
     
    Sebaiknya, masyarakat Melayu sedar betapa mustahaknya tulisan Jawi agar ia tidak disisihkan dalam pendidikan negara dan diberikan fungsi semula.
     
    PENSYARAH KOREA BIMBANG TULISAN JAWI SEMAKIN DILUPAKAN
    30 Jan 2012

     
    Seorang pakar tulisan jawi berbangsa Korea melahirkan kebimbangan tulisan itu semakin dilupakan terutama dalam kalangan generasi muda di Malaysia. Prof Dr Kang Kyoung Seok, daripada Pusan University of Foreign Studies, mula mengkaji tulisan jawi sejak 1974 dan menganggapnya sebagai satu keunikan milik Malaysia. Menurutnya, tulisan jawi sedang "tenat" dan jika keadaan itu berterusan, ia mungkin pupus satu hari nanti.
     
    Speaking in fluent Malay, the professor who lectures at the Sultan Idris University of Education (UPSI) in Tanjung Malim, added: “Many experts I became acquainted with have retired without replacements.
     
    “For us, the Korean language and script are the identity of our people.
     
    “And, in my opinion, the Jawi script is the identity of Malaysians.
     
    “As such, Malaysians should learn Jawi to ensure they have a true Malaysian identity,” said Prof Kang, who came to Malaysia in 1984 to undertake further research into the script.
     
    Prof Kang said to draw more Malaysians particularly the young to use the script, the Jawi spelling system should be reverted to the Za'ba Jawi spelling system, which is simple and easy to learn. - Bernama
     
    **********************


    Pensyarah Korea bimbang tulisan jawi semakin dilupakan
     
    KUALA LUMPUR 29 Jan. 2012 – Seorang pakar tulisan jawi berbangsa Korea melahirkan kebimbangan tulisan itu semakin dilupakan terutama dalam kalangan generasi muda di Malaysia .
     
    Prof Dr Kang Kyoung Seok, daripada Pusan University of Foreign Studies, mula mengkaji tulisan jawi sejak 1974 dan menganggapnya sebagai satu keunikan milik Malaysia.
     
    Menurutnya, tulisan jawi sedang "tenat" dan jika keadaan itu berterusan, ia mungkin pupus satu hari nanti.
     
    "Malaysia perlu mendidik generasi muda dalam tulisan jawi. Sekarang terlalu ramai pakar saya kenali sudah bersara tanpa ada pengganti. Bila pakar sudah tiada, siapa akan menerajui usaha pemeliharaan tulisan jawi nanti?" kata Dr Kyoung Seok yang fasih berbahasa Melayu.
     
    Beliau yang juga pensyarah di Universiti Pendidikan Sultan Idris, menegaskan media memainkan peranan penting dalam memastikan tulisan jawi digunakan secara lebih meluas.
     
    Dr Kyoung Seok berharap akhbar yang menggunakan bahasa jawi seperti Utusan Melayu Mingguan diberi nafas baru untuk menarik minat rakyat di negara ini membacanya.
     
    Selain itu, pihak terlibat seperti Institut Terjemahan Negara Malaysia dan Dewan Bahasa dan Pustaka perlu memainkan peranan dalam menterjemahkan lebih banyak buku ke tulisan jawi, katanya. – BERNAMA
     
    http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0129&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_07.htm

    Monday January 30, 2012
    Jawi at risk of extinction

     
    KUALA LUMPUR : A Korean expert in Jawi has expressed concern that the script is increasingly being forgotten in Malaysia and may become extinct.
     
    “ Malaysia has to educate the young generation in the Jawi script,” said Prof Dr Kang Kyoung Seok of the Pusan University of Foreign Studies.
     
    Prof Kang, who began his research into Jawi in 1974, regards the script as a one-of-a-kind asset of Malaysia .
     
    Speaking in fluent Malay, the professor who lectures at the Sultan Idris University of Education (UPSI) in Tanjung Malim, added: “Many experts I became acquainted with have retired without replacements.
     
    “Without the experts, who is going to take charge of safeguarding the Jawi script?
     
    “ Malaysia should produce more experts in the Jawi script, especially among the young, to succeed the retired experts,” he said.
     
    He said the media plays an important role in ensuring the wide use of Jawi and hoped newspapers using the script, such as Utusan Melayu, would be given a boost to attract more readers.
     
    He suggested the Malaysian Institute of Translation and Books as well as Dewan Bahasa dan Pustaka to translate more books into Jawi script.
     
    “In (South) Korea , we translate many books because we want our people to master the Korean language and script more than any other language.
     
    “For us, the Korean language and script are the identity of our people.
     
    “And, in my opinion, the Jawi script is the identity of Malaysians.
     
    “As such, Malaysians should learn Jawi to ensure they have a true Malaysian identity,” said Prof Kang, who came to Malaysia in 1984 to undertake further research into the script.
     
    He said Malaysians were comfortable with the romanised script, which was more widely used compared to Jawi.
     
    He added this was the main reason why Jawi was being forgotten.
     
    Western influence was also a reason because the romanised spelling was adopted from the English language, he said.
     
    Prof Kang said to draw more Malaysians particularly the young to use the script, the Jawi spelling system should be reverted to the Za'ba Jawi spelling system, which is simple and easy to learn. - Bernama
     
    http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/1/30/nation/10562169&sec=nation#13278810665231&if_height=294
     
    **************
    Tulisan Jawi: Khazanah Pendidikan al Quran Di Tanah Melayu
     
    Tulisan Arab yang diadaptasikan ke bahasa Melayu untuk pengejaannya dinamakan sebagai tulisan Jawi. Tulisan inilah yang pernah membangunkan tamadun Melayu dan pernah mencorak ketuanan Melayu di zaman pra-kemerdekaan.
     
    Berdasarkan berita yang bertarikh 5 Julai 2007, Harakahdaily melaporkan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah mengisytiharkan bahawa tulisan Jawi bukan satu mata pelajaran bahkan tidak diwajibkan kepada pelajar sekolah
    menengah.
     
    Akhirnya tulisan Jawi sudah tidak lagi relevan kerana tidak mempunyai
    nilai komersial di kalangan pembaca. Ia sekadar dikenali dalam lipatan sejarah sebagaimana pada catatan rahsia batu Rosetta di Mesir yang akhirnya diungkap oleh arkeologi Perancis, Jean Francois Champollion. Jika masyarakat Melayu kehilangan qudrat untuk membaca tulisan Jawi saat ini, adakah kita mahu meminta Champollion 2 membaca tulisan Jawipada masa akan datang?
     
    Sikap yang beranggapan bahawa tulisan jawi adalah semata-mata tulisan untuk unsur-unsur keagamaan perlu dipupuskan, kerana dahulunya ia turut diaplikasikan secara meluas oleh semua kaum di tanah Melayu. Hal ini dibuktikan melalui pengalaman ilmu yang dimiliki oleh V. Kamala Devi, bangsa India yang mahir membaca dan menulis Jawi (Ruj: Kamala Devi Masters Jawi Despite Dropping Out Of School, Bernama.com. June 16, 2007).
     
    Ketahuilah, tulisan Jawi adalah tulisan bagi sebuah tamadun dunia yang tinggi dan pernah diakui di peringkat antarabangsa. Jika orang Iraq Kufah dengan khat Kufinya, Iran dengan khat Farsinya, tidak diragui bahawa umat Melayu merupakan pelopor kepada seni khat Jawi.
     
    Sebaiknya, masyarakat Melayu sedar betapa mustahaknya tulisan Jawi agar ia tidak disisihkan dalam pendidikan negara dan diberikan fungsi semula.

    Sumber:emel

    rabbitah

    • *
    • Posts: 606
      • View Profile
    Reply #19 14 July, 2012, 07:50:16 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum...

    Pada pendapat itah..
    Rugi siapa yang tak pandai baca or menulis tulisan jawi..
    Tulisan jawi ada seni iaitu tulisan khat..
    Masa sekolah rendah agama(SRA)..
    Ada subjek asas jawi..
    Wajib ambil subjek tu..
    Ada sesetengah orang..
    Lancar baca al-quran..
    Tapi belum pasti akan lancar baca tulisan jawi juga..
    Minta maaf andai pendapat itah ini ada melukakan perasaan sesiapa disini..
    Wallahualam....
    Hidup di dunia bukan sekadar suatu kembara yang akan berakhir tatkala nafas terakhir terhela. Jua bukan bermakna kehidupan seseorang manusia itu akan ternoktah tatkala nyawa terpisah dari jasad. Sebaliknya, tatkala jasad ditinggalkan roh, hidup baru bagi seseorang manusia itu bermula.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    8 Replies
    9466 Views
    Last post 17 April, 2012, 06:13:00 PM
    by rizalcr
    29 Replies
    6660 Views
    Last post 07 February, 2012, 02:47:19 PM
    by msa
    2 Replies
    2674 Views
    Last post 23 March, 2012, 06:25:56 PM
    by keMuNcUpp