7 jenis wajah mayat di dalam kubur

*

Author Topic: 7 jenis wajah mayat di dalam kubur  (Read 8427 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Reply #20 28 January, 2010, 10:38:04 AM
  • Publish
  • Maka sesungguhnya dari Dia kita dtg ..maka kepadaNYA jua kita akan kembali..

    Reply #21 28 January, 2010, 10:39:50 AM
  • Publish
  • Bicara tentang 7 jenis wajah mayat di dalam kubur.. psoalan yg sgt menarik..

    aku kecil

    • *
    • islam itu indah.
      • View Profile
    Reply #22 28 January, 2010, 10:45:42 AM
  • Publish
  • terima kasih ye dol kerana saling memperingatkan..

    Reply #23 28 January, 2010, 10:48:15 AM
  • Publish
  • Moga kita sama-sama mengenal diri..supaya kita jelas tentang Allah.. dan moga dengan mengenal diri juga..maka terjawablah segala persoalan yg bermain diminda anda semua.. Soal bagaimana kita ditentukan di alam kubur kelak, hanya Allah shj la yg Maha Mengetahui.. "Hati ini dicipta oleh Allah..Untuk MenyintaiNya untuk MengenalNya"... Tiada lah sesuatu yg dpt menyamaiNYA jua tiada lah sesuatu itu melainkan hanya DIA... Maha Agung Allah...

    Reply #24 28 January, 2010, 03:31:26 PM
  • Publish
  • Encik Dol_bendul.. dimana tempat saudara..
    bleh bg alamat?... or tel no untuk appointment.. Untuk buang saka nih...


    dol_bendol

    • *
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Reply #25 28 January, 2010, 04:52:40 PM
  • Publish
  • di kg kancung darat, banting, kuala langat, selangor

    saya
    dah pm awak ya

    Reply #26 28 January, 2010, 04:56:55 PM
  • Publish
  •  :)

     :)

    Hmm..Dulu,ketika di sekolah..ada ustat menceritakan bahawa kite tidak boleh menceritakan apa yang berlaku pada si mati,ketika beliau di mandikan,atau ketika di kafankan..tidak kire dalam keadaan si mati itu teruk atau sempuna..yang perlu hanyalah kite berdoa agar si mati digolongkan dengan orang-orang beriman dan soleh..Dan masa yang sama juga beliau ada menceritakan bahawa di zaman Rasullullah s.a.w ada satu kematian seorang kanak-kanak,di mane ada seorang sahabat baginda berkata.."usiamu masih muda,tetapi engkau telah pergi menemui Allah s.w.t maka engkau akan berterbangan seperti burung Hijau di "firdaus" nanti.." Lalu Baginda  berkata.."Wahai..Saudaraku..Aku ini Rasul yang telah diutuskan Allah dan aku juga telah dijamin olehNye...Tp,Aku juga tidak tahu dimana akan aku di letakan kemudian hari nanti..sedangkan kau mudah meletakkan sifat kepadaNya..Maka,haruslah kita berdoa di siang hari dan bersembahyang lah kita di malam hari agar Allah s.w.t  golongkan kita bersama-sama orang-orang yang beriman.."

    hanye berkongsi cerita lama..

    dol_bendol

    • *
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Reply #27 28 January, 2010, 06:36:49 PM
  • Publish
  • Berdoa itu lebih baik jika mengetahui, bukan hanya berada dalam kegelapan persangkaan sahaja.

    bahawa di lebihkan merekja yang mempunyai Ilmu pengetahuan untuk apa - tiada lain lah, untuk menyuluh jalan, diri dan ahli, maka termasuklah ahli jamaah muslimin muslimat, agar jangan mudah terpedaya dengan apa yg di lihat mata, kerana Syaitan itu menampakkan indahnya maksiat di pandangan mu,

    janganlah terpedaya dengan jin, jin syaitan, manusia, manusia syaitan, se eloknya ambil pelajaran, semuga dapat kekal mentauhidkan Allah, apa apa pun tak akan berguna jika tak mentauhidkan Allah. alangkah lebih baik dengan ILMu pengetahuan, bukan berharap dalam persangkaan semata.

    Marilah kita kelaur dari persangkaan, dan benar benar berada di dalam kebenaran dari Tuhan, semuga Allah memberi faham.

    Reply #28 15 December, 2010, 06:32:01 PM
  • Publish
  • sebenarnya di malaysia, purata yang ada saka baka ialah 75 peratus , tak kira bangsa agama, demikianlah umat menjadi mangsa, dari amalan orang tua tua mereka, yang tak menyedari, umur jin itu 7 atau 8 kali melebihi umur manusia, dan jin juga tersangat panjang usianya. asbab itu banyak kemalangan maut berlaku. dan banyak penyakit yg membawa maut, kerana, dulukala, mahu gunakan khidmat jin tentera seribu, kena bayar satu nyawa satu tahun.

    sebab tak makan setahun satu, ada sekali makan 10 orang. atau satu bas, kerana dalam bas ramai yg ada saka baka.

    maaf lagi naaa, cerita .

    abis tu kalau orang yang ada saka ni amalan dia terima ke??tambah-tambah kalau siap buat haji lagi??ada sesiapa boleh bagi penyelesaian

    Reply #29 15 December, 2010, 07:54:02 PM
  • Publish
  • sebenarnya di malaysia, purata yang ada saka baka ialah 75 peratus , tak kira bangsa agama, demikianlah umat menjadi mangsa, dari amalan orang tua tua mereka, yang tak menyedari, umur jin itu 7 atau 8 kali melebihi umur manusia, dan jin juga tersangat panjang usianya. asbab itu banyak kemalangan maut berlaku. dan banyak penyakit yg membawa maut, kerana, dulukala, mahu gunakan khidmat jin tentera seribu, kena bayar satu nyawa satu tahun.

    sebab tak makan setahun satu, ada sekali makan 10 orang. atau satu bas, kerana dalam bas ramai yg ada saka baka.

    maaf lagi naaa, cerita .

    abis tu kalau orang yang ada saka ni amalan dia terima ke??tambah-tambah kalau siap buat haji lagi??ada sesiapa boleh bagi penyelesaian

    Amalan diri, Allah menilai, sekiranya di lakukan dengan pengetahuan, dengan benar dan betul, dengan Ikhlas lillahi, billahi, tak ada sebab untuk Allah tidak terima, juga bila diri itu benar laa ilaha ill allah, kenal akan dia, siapa Allah itu, kenal dirinya,

    masalah kepada orang yang ada saka baka ni, ni real case: dia tengok tv, tetapi kemudian ada bisikan,pi sembahyang lah ( dia tahu, nenek kebayan yg bisik tu) dia tanya awak tak sembahyang ke, nenek tu jawab, saya kristian, usia saya 800 tahun. satelah itu dia pun solat

    seterusnya, kita tanya
    awak solat kerana allah suruh kah/ atau kerana nenek kebayan suruh

    sia sialah amalan, bukan kerana Allaah - sebab tunggu nenek suruh baru buat, susah nak menjadi amalan yang Ikhlas

    sebab itu ada larangan Allah, jangan ambil dampingan jin

    buanglah, cari orang yang tahu buang

    inshallah

    bukan senang nak capai Ikhlas

    Allah melihat ke dalam dasar hati mu............................. la ilaha ill 'allaah

    Reply #30 15 December, 2010, 08:22:34 PM
  • Publish
  • sebenarnya di malaysia, purata yang ada saka baka ialah 75 peratus , tak kira bangsa agama, demikianlah umat menjadi mangsa, dari amalan orang tua tua mereka, yang tak menyedari, umur jin itu 7 atau 8 kali melebihi umur manusia, dan jin juga tersangat panjang usianya. asbab itu banyak kemalangan maut berlaku. dan banyak penyakit yg membawa maut, kerana, dulukala, mahu gunakan khidmat jin tentera seribu, kena bayar satu nyawa satu tahun.

    sebab tak makan setahun satu, ada sekali makan 10 orang. atau satu bas, kerana dalam bas ramai yg ada saka baka.

    maaf lagi naaa, cerita .

    abis tu kalau orang yang ada saka ni amalan dia terima ke??tambah-tambah kalau siap buat haji lagi??ada sesiapa boleh bagi penyelesaian

    Amalan diri, Allah menilai, sekiranya di lakukan dengan pengetahuan, dengan benar dan betul, dengan Ikhlas lillahi, billahi, tak ada sebab untuk Allah tidak terima, juga bila diri itu benar laa ilaha ill allah, kenal akan dia, siapa Allah itu, kenal dirinya,

    masalah kepada orang yang ada saka baka ni, ni real case: dia tengok tv, tetapi kemudian ada bisikan,pi sembahyang lah ( dia tahu, nenek kebayan yg bisik tu) dia tanya awak tak sembahyang ke, nenek tu jawab, saya kristian, usia saya 800 tahun. satelah itu dia pun solat

    seterusnya, kita tanya
    awak solat kerana allah suruh kah/ atau kerana nenek kebayan suruh

    sia sialah amalan, bukan kerana Allaah - sebab tunggu nenek suruh baru buat, susah nak menjadi amalan yang Ikhlas

    sebab itu ada larangan Allah, jangan ambil dampingan jin

    buanglah, cari orang yang tahu buang

    inshallah

    bukan senang nak capai Ikhlas

    Allah melihat ke dalam dasar hati mu............................. la ilaha ill 'allaah

    sushnya kalau ada saka......lebih baik kita buang kalau sesiapa yang ada

    tenteraangin

    • *
    • Menarik Perhatian ALLAH dengan dosa ....
      • View Profile
    Reply #31 15 December, 2010, 09:20:36 PM
  • Publish
  • takutnya bila mati nanti... tak tau la camne mati nanti... sama ada atas katil ke, kemalangan ke, wallahualam

    Reply #32 15 December, 2010, 09:44:07 PM
  • Publish
  • takutnya bila mati nanti... tak tau la camne mati nanti... sama ada atas katil ke, kemalangan ke, wallahualam

    betul kita tak tahu apa yang Allah tetapkan untu kita

    aini zinnirah

    • *
    • Indah senyuman pengubat kedukaan...Insya-Allah..
      • View Profile
    Reply #33 15 December, 2010, 10:36:26 PM
  • Publish
  • takutnya bila mati nanti... tak tau la camne mati nanti... sama ada atas katil ke, kemalangan ke, wallahualam

    betul kita tak tahu apa yang Allah tetapkan untu kita

    Jauhilah. Susah senang pun kita berharap pada yang satu je iaitu Allah.. Tiada kuasa lain yang boleh menandingi kuasa-Nya.
    ya allah pelihara lah diriku sepertimana Engkau pelihara kekasih-kekasih-Mu yang lain..

    Reply #34 15 December, 2010, 11:30:15 PM
  • Publish
  • takutnya bila mati nanti... tak tau la camne mati nanti... sama ada atas katil ke, kemalangan ke, wallahualam

    betul kita tak tahu apa yang Allah tetapkan untu kita

    Jauhilah. Susah senang pun kita berharap pada yang satu je iaitu Allah.. Tiada kuasa lain yang boleh menandingi kuasa-Nya.


    saya sokong........

    Reply #35 16 December, 2010, 01:35:51 AM
  • Publish
  • Mati ialah apabila ruh sudah berpisah dari tubuh jasad,

    Roh berpindah ke alam yang dinamakan Barzakh,

    suatu alam lain daripada alam kehidupan sehari hari, ada tembok pemisah antara si mati dengan yang hidup

    Dakwaan Roh pulang kembali ke rumahnya setelah hari-hari tertentu adalah TIDAK BENAR.
    Tidak kiralah sama ada roh itu dari kalangan yang baik kesudahannya, ataupun buruk kesudahannya

    Manakala jika ada sesiapa yang melihat mahkluk seperti si mati dan kendengaran suara-suara menangis, maka pandangan Ulama adalah ia hanyalah angkara Jin dan Syaitan yang menyerupai si mati dan gangguan mereka, tidak lebih dari itu.

    Bukti bahawa Roh tidak boleh kembali berdasarkan dalil berikut :-

    Firman Allah ertinya :
    " Hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka dia berkata :
    " Ya Tuhanku kembalikanlah aku ke dunia, agar aku berbuat amal yang soleh terhadap apa yang telah aku tinggalkan".
    Sekali- kali tidak , sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya sahaja.
    Dan di hadapan mereka ada DINDING (barzakh) sampai hari mereka dibangkitkan"
    ( Al-Mu'minuun : 99-100).

    Imam Mujahid (Tabien dan anak murid Ibn Abbas r.a) dan Ibn Zaid berkata tentang ayat ini : "Barzakh adalah seperti satu tembok yang menghalang orang yang mati kembali ke dunia."

    Firman Allah ertinya : "Allah SWT memegang jiwa (ruh) ketika matinya (seseorang) dan memegang jiwa(ruh) orang yang belum mati di waktu tidurnya, maka Dia tahanlah jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan.." ( Az-Zumar : 42 ).

    Melalui ayat ini, jelas bahawa roh berada di dalam pegangan Allah SWT dan Allah tidak membenarkan sama sekali Roh untuk kembali ke dunia, sebagaimana yang dijelaskan dalam ayat sebelum ini,( sekiranya sudah menemui ajalnya)

    Terdapat juga ulama berpandangan bahawa roh orang yang telah mati boleh bertemu dengan roh orang hidup ketika mereka sedang tidur (melalui mimpi).
    (Ar-Ruh, Ibn Qayyim, ms 20).

    Bagaimanapun, tiada yang berpandangan roh tersebut boleh bertemu dengan orang hidup semasa sedar mereka. Semua roh yang telah di ambil Allah SWT akan sibuk dengan urusan mereka sama ada baik atau buruk.

    Prof Ahmed Azzedine Al-Bayanuny dan Prof. Mohamed Hussin pernah menegaskan bahwa dakwaan orang kristian yang boleh bertemu dengan ruh si mati dengan teknik jampian khas adalah penipuan yang menggunakan Jin dan syaitan. Ia bukannya ruh yang sebenar. ( Rujuk Al-Iman Bil Malaika dan Al-Ruhiya al-Haditha)


    Destinasi Roh Selepas Mati.

    Ulama berbeza pandangan dalam menentukan tempat tinggal Roh selepas mati seperti berikut (Rujuk Syarh Al-lsquo;Aqidah At-Tohawiyah, Tahqiq Syuaib Arnout, 2/613-614, cetakan Muasassah ar-Risalah) :-

    a) Roh Mukmin di dalam Syurga dan Roh Kafir di dalam Neraka.

    b) Kedua-duanya di dalam kubur mereka, dan Roh Mukmin di bukakan taman Syurga serta memperolehi nikmatnya dan Kafir di bukakan lubang azab neraka.

    c) Roh Mukmin di alam tinggi (illiyyin) di langit ketujuh
    dan Kafir di Sijjin' di dunia yang ketujuh terbawah.

    [bab ini ada rahsia tersembunyi kecuali sesiapa yang di beri izin Allah Taala, mengetahui yakni, manusia yang buruk kesudahannya, iaitu syirik serta murtad, roh di bawah langit pertama, di alam jin - menjadi hamba kepada jin dan syaitan - yang semasa mereka hidup dahulu, mereka berdampingan dengan jin dan syaitan berkenaan]
    *silakan belajar, atau bertanyakan mereka yang tahu, semuga benar jalan kehidupan mu

    d) Roh para Shuhada' (mati syahid) berada di Syurga dan Roh seluruh Mukmin lain berada di kuburan mereka. (pandangan Imam Ibn Abd Al-Barr)

    Antara dalil dalam hal destinasi roh selepas kematian ini ada diterangkan di dalam hadith

    " Roh yang Mukmin dalam keadaan burung-burung yang bergantungan di pokok-pokok di dalam Syurga, sehinggalah Allah mengembalikannya kepada jasadnya pada hari dibangkitkannya." (Ibn Majah, no 1449 ; Ahmad, no 15716 12/315 cet Dar al-Hadis; Sohih menurut Ibn Hibban no. 743, Syuaib Arnaout dan Ahmad Syakir)


    Berdasarkan sebuah hadith lain, apabila seorang Mukmin itu mati rohnya akan dibawa naik ke langit sehingga sampai ke langit ke tujuh, maka berkata Allah SWT : Tuliskan buku hambaku ini di 'lliyyin' (tempat yang tinggi) dan kemudian dikembalikannya ke jasadnya kembali dan di datangi pula oleh dua Malaikat ... (Ringkasan Hadith riwayat
    Ahmad, Abu Daud no 4753, Sohih menurut al-Hakim, Syuaib Arnaout dan Ahmad Syakir)


    Manakala Roh si jahat dan Kafir pula juga di bawa naik ke langit dengan bau yang amat busuk dan digelar dengan nama yang terburuk dan apabila sampai di langit, maka tidak dibukakan pintu langit kemudian Nabi SAW membacakan ayat 40 dari Surah al-A'raf .
    Kemudian Allah SWT mengarahkan agar dtuliskan namanya di dalam 'Sijjin' (neraka)
    kemudian di campakkan Rohnya dan Nabi SAW membacakan firman Allah : " Sesiapa yang syirik kepada Allah, maka adalah seolah-olah jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau diterbangkan ke tempat yang jauh" (Al-A'raf : 31) .

    Kemudian dikembalikan kepada jasadnya, ...kemudian di datangi Malaikat..lalu dibukakan pintu dari neraka, lalu datanglah kepanasannya dan racunnya, dan kuburnya pula menyempit sehingga bersilang rusuknya. (Ringkasan dari Hadith riwayat Ahmad, Abu Daud no 4753, Sohih menurut al-Hakim, Syuaib Arnaout dan Ahmad Syakir)


    Berdasarkan ayat Quran juga, ruh si jahat juga akan di azab di dalam alam barzakhnya. Iaitu :
    " Api neraka dikenakan kepada mereka pada pagi dan petang, sehinggalah apabila tiba qiyamat mereka di masukkan bersama keluarga Firaun yang dikenakan azab"
    (Ghafir : 40)


    Kesimpulannya, Roh tidak mampu kembali ke alam dunia kerana Barzakh adalah tembok yang menghalangnya, dan Roh mukmin di berikan nikmat di alam barzakh manakala Roh kafir diazab sehingga kiamat.

    masih banyak yang belum di ketahui oleh orang awam, maka selayaknya, bertanyakan orang yang tahu

    kepada yang di temukan dengan orang awam yang bertanya, janganlah berkata sesutu, melainkan sudah jelas pengetahuan mu

    dan Ingatlah, yang tercatat di dalam Kitab kitab karangan dan ulasan manusia itu, hanyalah, sekadar yang mereka tahu

    sedarlah, Ilmu setiap diri, ibarat JARIMU kamu celupkan ke lautan luas, lalu apakah yang ada pada JARIMU itu

    subhanallah, walhamdulillah, walailah haillallah, wallahu akbar
    wahdahu laa syarikalah

    Reply #36 18 May, 2011, 01:08:04 PM
  • Publish
  •  :)
    terima kasih atas informasinya..izinkan saya untuk sharekannya di fb...

    divider3
    halaqahforum4