Petua Menaikkan Berat Badan

Author Topic: Petua Menaikkan Berat Badan  (Read 78062 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

princess_islam

  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
08 July, 2009, 01:18:00 PM
  • Publish Di FB
  • Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

    Dalam kehidupan masa kini.ada sesetengah orang yang risau apabila dirinya terlalu kurus.
    Sebab bile terlalu kurus ia senang mendapat penyakit,bukan orang yang terlalu berisi senang dapat penyakit,orang yang terlalu kurus pun mudah.Ia berlaku mungkin kerana genetik pada diri yang memang akan kurus,mungkin juga kerana masalah terhadap penyerapan dan pencernaan makanan atau disebabkan jumlah pengambilan kalori serta zat dalam diet pemakanan yang tidak lengakap.

    Jadi bagi yang kurus dan semakin risau kerana berat badan tidak seimbang dengan ketinggian, mungkin boleh cuba amalkan cara tertentu..antara perkara yang kamu boleh buat untuk berusaha menambah berat badan :

    1.Penting untuk mengambil banyak makanan yang tinggi kalori,protien dan garam galian
    -caranya-
    -gantikan nasi dengan roti.Roti mempunyai kalori lebih besar berbanding nasi atau boleh mengambil nasi dan sejam kemudian roti

    2.Jangan tinggalkan waktu makan dan seelok-eloknya makan tiga hidangan utama bersama dua atau tiga hidangan snek sehari
    -caranya-
    -pilih snek yang tidak mengandungi bahan kimia dan pengawet berlebihan.digalakkan mengambil snek seperti sandwich,kekacang,biskut,minuman bersusu,jus,keju,buah-buahan kering dan kentang lenyek.

    3.Makan secara kerap.jika tidak mempunyai selera makan,boleh makan lima atau enam hidangan kecil sehari
    -caranya-
    -ambil hidangan yang sihat.amalan mengambil makanan ringan bukan sahaja menambah lemak yang tidak sihat,tetapi melambatkan proses metabolisme tubuh.

    4.Pada waktu pagi,ambil makanan yang mempunyai sumber karbohidrat dan protien tinggi
    -caranya-
    -minum satu gelas susu pada setiap hari,roti atau telur separuh masak.hindari makanan yang mengandungi banyak lemak

    5.Melakukan senaman secara teratur
    -caranya-
    -lakukan senaman senaman bina badan,angkat berat dan tekan tubi untuk membina otot badan 30 minit setiap tiga atau empat kali seminggu.pastikan yang bertambah adalah otot bukan lemak ketika proses menambah berat badan

    6.Selepas selesai senaman,boleh gantikan tenaga yang keluar dengan mengambil makanan yang berkalori tinggi
    -caranya-
    -ambil makanan yang mempunyai sumber protien dan karbohidrat.ini untuk mengantikan kandungan gula dalam badan yang telah dikeluarkan sewaktu melakukan senaman.

    7.Mengamalkan pemakanan mengikut panduan piramid pemakanan Malaysia
    -caranya-
    -lebihkan pengambilan hidangan bagi setiap kumpulan makanan kecuali gula,minyak dan lemak dalam makanan

    8.Sokongan makanan tambahan
    -caranya-
    -contohnya vitamin B yang membantu mencerna nutrisi yang diambil

    -jadi kepada yang terlalu kurus boleh cuba amalkan..mane tahu menjadi ker...
    :senyum:..sumber dari dara.com

    jom kita tambah berat badan lg...:senyum:....(^,^)

     =;8)
    « Last Edit: 04 August, 2010, 02:23:06 AM by msa »
    'akal senipis rambut,tebalkan dengan ilmu,hati serapuh kaca,kuatkan dengan iman,perasaan selembut sutera,hiasilah dengan akhlak'

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #1 08 July, 2009, 01:26:36 PM
  • Publish Di FB


  • Nak tambah berat badan senang, nak turunkan berat badan yang susah...

    macam teka teki, apa yang naik cepat, turun mcm siput berjalan....
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Nor_207

    • *
    • Posts: 908
    • Just be yourself
      • View Profile
    Jawab #2 08 July, 2009, 01:41:52 PM
  • Publish Di FB


  • Nak tambah berat badan senang, nak turunkan berat badan yang susah...

    macam teka teki, apa yang naik cepat, turun mcm siput berjalan....



    Betul..betul...
    Nak petua menurunkan berat badan ada tak?
    Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis

    fasha

    • *
    • Posts: 16
      • View Profile
    Jawab #3 11 July, 2009, 02:24:29 AM
  • Publish Di FB
  • raser2nya ramai yan terdesak untuk turunkan berat badan daripada naikkan berat badan..

    ku tahu petuanya..

    TERBALIKKAN saja arahan di atas
    :sedihnya:..
    hasilnya badan akan menjadi makin gedempol

    selamat mencuba..tapi jangan beramal tau

    elbeesan

    • *
    • Posts: 252
      • View Profile
    Jawab #4 10 October, 2009, 03:52:42 PM
  • Publish Di FB
  • Alahai... Ramai sangat orang sekarang ni sibuk nak turunkan berat badan, nak sangat jadi kurus. Ada pulak yang sanggup beli produk mahal atau join program berbayar untuk kelihatan ramping, menarik dan tertarik...

    Ana pula terbalik, sebab nak sangat kalau dapat naikkan berat badan yang kurus melidi ni..
    Barangkali badan melidi ni la punca mak we lari.. :senyum:..
    Dek kerana nak capai target ni, ana amalkan minum beberapa produk susu yang disyorkan doktor. Ana turut berusaha membantai makanan berlemak sebanyak-banyak yang mampu.. Huh.. cabaran jugak ni sebab nak makan banyak ni memang tak mampu. Lagipun 'tangki minyak' ni cepat penuh. :senyum:

    Jadi, sudilah kiranya sahabat halaqah.net berkongsi idea lain jika ada...



    akuime

    • *
    • Posts: 222
    • sayabudakbarubelajar
      • View Profile
    Jawab #5 10 October, 2009, 05:20:19 PM
  • Publish Di FB
  • slm,

    eh..sama la kita..:sedihnya:..
    kadar motabolisme tinggi sgt..
    ermm..setengah pendapat kata..mnum produk susu tu x jadi gak..
    tapi ada yg jadi..
    kena komited la..
    tapi sy rasa org2 kurus cam kita ni kena minum air byk2..
    may be sbb kurang air dlm badan..
    kena salu senam..
    angkat berat..
    mkn kerap..tp sikit2 tiap waktu tu..
    dan paling penting mkn kena cukup..sarapan+lunch+dinner..
    xleh miss..
    n org saluh ckp pas kawen bdn mesti nek..so..kawen la..:senyum:..


    p/s: berat bdn sy dah nek 5 kg...alamdulillah..=)
    "it is not about 'money'..it is about sending a message"

    elbeesan

    • *
    • Posts: 252
      • View Profile
    Jawab #6 10 October, 2009, 05:45:53 PM
  • Publish Di FB
  • Naik 5 kg tu sebab masih dalam zon aidilfitri kot..Jadi banyak la makan ye.. Hari2 orang jemput open house..

    Tapi macam mana pula ana nak senam angkat berat.. Dah la badan melidi nak angakat berat lagi.. Fuh.. tambah la melidi ni.. :senyum:

    akuime

    • *
    • Posts: 222
    • sayabudakbarubelajar
      • View Profile
    Jawab #7 10 October, 2009, 06:00:50 PM
  • Publish Di FB
  • :senyum:..
    bukan..sblom pose lagi berat bdn sy dh nek 5 kg
    smpai skng maintain je..

    eh..angkat berat bukan utk turun badan..
    tapi utk nek kan otot2 kita..
    sekali gus nek berat bdn..

    elbeesan

    • *
    • Posts: 252
      • View Profile
    Jawab #8 11 October, 2009, 04:06:36 PM
  • Publish Di FB
  • oh yeke.. Ni nak test pegi angkat berat.. Tapi ana rasa memang ana selalu juga angkat barang yang berat-berat... Selalu angkat pisang bertandan-tandan.. kita berat jugak tu.. Tapi badan tetap melidi.. :senyum:..

    mualli

    • *
    • Posts: 462
    • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
      • View Profile
    Jawab #9 17 October, 2009, 05:01:38 PM
  • Publish Di FB
  • Petua menambahkan berat badan ini ditujukan khas utk anak2 kecil dan kanak2 yg kekurangan berat badan.
    sebagai penjaga x kira ibu, ayah, abg atau kakak anda boleh mencuba petua mudah ini:

    Caranya begini:

    1. Ketika anda menanak nasi, nantikan waktu berlakunya pendidihan.
    2. Cedok air didihan nasi tadi sehingga penuh dgn gelas.
    3. Kemudian, biarkan ia sejuk dulu.
    4. Bahagikan kepada 2. Setengah diminum waktu pagi, dan bakinya diminum pada waktu petang.
    5. Sebagai penambah perisa, anda boleh tambahkan sedikit gula.

    Selamat Mencuba!
    Berjihad Fisabilillah...
    Paksalah diri untuk melakukan ibadat...baguss gabuss
    Berilmu...Beramal...kerana ALLAH!
    PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    http://jomperahotakk.blogspot.com/
    http://imageshack.us/

    Riot_heroes

    • *
    • Posts: 595
    • IMMORTALITY
      • View Profile
    Jawab #10 17 October, 2009, 05:18:01 PM
  • Publish Di FB
  • Badan kurus ok arr. Ustat kata dada Nabi sama rata dengan perutnya. Kalau banyak amik kolestrol nanti kene darah tinggi InsyaAllah. Dulu ada satu kawan dia takder janggut. Memang keturunan takder janggut. Satu hari dier tengok satu orang pakistan janggut panjang. Die terus berdoa supaya janggut dier pun macam pakistan tu jugak. Allah terima doa dier. Janggut duier alhirnya panjang macam pakistan tu..
    You'll Never Walk Alone

     Akaun Akhirat Anda No: CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services

    beruang

    • *
    • Posts: 1354
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Jawab #11 17 October, 2009, 05:24:36 PM
  • Publish Di FB
  • Petua menambahkan berat badan ini ditujukan khas utk anak2 kecil dan kanak2 yg kekurangan berat badan.
    sebagai penjaga x kira ibu, ayah, abg atau kakak anda boleh mencuba petua mudah ini:

    Caranya begini:

    1. Ketika anda menanak nasi, nantikan waktu berlakunya pendidihan.
    2. Cedok air didihan nasi tadi sehingga penuh dgn gelas.
    3. Kemudian, biarkan ia sejuk dulu.
    4. Bahagikan kepada 2. Setengah diminum waktu pagi, dan bakinya diminum pada waktu petang.
    5. Sebagai penambah perisa, anda boleh tambahkan sedikit gula.

    Selamat Mencuba!



    ِair tanak nasi ?? Pnuh dngan glukosa tu... silap2 kencing manis plak...

    Nor_207

    • *
    • Posts: 908
    • Just be yourself
      • View Profile
    Jawab #12 17 October, 2009, 05:56:20 PM
  • Publish Di FB
  • Alahai... Ramai sangat orang sekarang ni sibuk nak turunkan berat badan, nak sangat jadi kurus. Ada pulak yang sanggup beli produk mahal atau join program berbayar untuk kelihatan ramping, menarik dan tertarik...

    Ana pula terbalik, sebab nak sangat kalau dapat naikkan berat badan yang kurus melidi ni..
    Barangkali badan melidi ni la punca mak we lari.. :senyum:..
    Dek kerana nak capai target ni, ana amalkan minum beberapa produk susu yang disyorkan doktor. Ana turut berusaha membantai makanan berlemak sebanyak-banyak yang mampu.. Huh.. cabaran jugak ni sebab nak makan banyak ni memang tak mampu. Lagipun 'tangki minyak' ni cepat penuh. :senyum:

    Jadi, sudilah kiranya sahabat halaqah.net berkongsi idea lain jika ada...


    Selalu makan pada waktu malam,insya Allah cepat naik badan



    « Last Edit: 18 October, 2009, 10:35:42 AM by Ummi Munaliza »

    mualli

    • *
    • Posts: 462
    • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
      • View Profile
    Jawab #13 17 October, 2009, 06:11:34 PM
  • Publish Di FB

  • ِair tanak nasi ?? Pnuh dngan glukosa tu... silap2 kencing manis plak...

    agak2 berisi berhenti la...buat selang2 bg tambah selera makn....Insyaallah selamat..

    wahieyda

    • *
    • Posts: 122
      • View Profile
    Jawab #14 17 October, 2009, 06:51:58 PM
  • Publish Di FB
  • Petua tuk naikkan berat badan..
    Makan makanan yg berkhasiat seperti nasi dan lauk..
    Lebih kan lauk daripada nasi,
    Jangan minum air terlalu banyak sebelm mkn krana akan mgurangkn selera makan
    makan vitamin tambahan yg disahkan tuk pnambahan
    selalu minum air..

    nur_87

    • *
    • Posts: 699
      • View Profile
    Jawab #15 17 October, 2009, 10:02:42 PM
  • Publish Di FB
  • amalkan minum susu kambing segar..insyaAllah berat badan boleh naik..bertambah sihat...
    ~bErSuJuD KpD ALLAH ~

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #16 17 October, 2009, 11:09:00 PM
  • Publish Di FB
  • Sy pulak berisi sikit lepas derma darah.. Pipi pun da tembam.. Cutenyeee..:senyum:.. betul la org cakap lepas derma darah berat badan bleh naik. Syukran.. Kena beli sluar saiz besar skit pasni..smua sluar lain da ketat skit.. huu
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    nur_87

    • *
    • Posts: 699
      • View Profile
    Jawab #17 17 October, 2009, 11:14:21 PM
  • Publish Di FB
  • Sy pulak berisi sikit lepas derma darah.. Pipi pun da tembam.. Cutenyeee..:senyum:.. betul la org cakap lepas derma darah berat badan bleh naik. Syukran.. Kena beli sluar saiz besar skit pasni..smua sluar lain da ketat skit.. huu

    umm...kate orang kalau taknak berat badan naik lepas derma darah, kene derma darah secara sistematik... wallahu a'lam

    p/s: keringlah darah assiddiq..derma darah kat ikan pirana ke..:senyum:

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #18 17 October, 2009, 11:24:55 PM
  • Publish Di FB
  • umm...kate orang kalau taknak berat badan naik lepas derma darah, kene derma darah secara sistematik... wallahu a'lam
    p/s: keringlah darah assiddiq..derma darah kat ikan pirana ke..:senyum:
    Secara sistematik mcm mana tu? Terang skit..

    p/s: Derma kat lintah laa.. :senyum:

    nur_87

    • *
    • Posts: 699
      • View Profile
    Jawab #19 17 October, 2009, 11:32:06 PM
  • Publish Di FB

  • Secara sistematik mcm mana tu? Terang skit..

    p/s: Derma kat lintah laa.. :senyum:


    maksudnye lepas derma sekali, kena derma lagi...
    mungkin tidaklah dalam tempoh masa yang terlalu dekat...
    jangan berhenti sekali aje..
    tak tahulah kenapa kena macam tu....
    kebarangkalian untuk dipercayai pun mungkin 30% je.. :senyum: (pandai2 aje letak peratus)
    cuma kongsikan hasil pengalaman seorang teman..
    tapi kalau  suka berat badan bertambah, tak payah lah derma lagi..:senyum:
    « Last Edit: 17 October, 2009, 11:33:56 PM by nur_87 »

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    45 Replies
    6279 Views
    Last post 29 July, 2012, 12:36:35 AM
    by Ana Tholibah
    0 Replies
    658 Views
    Last post 22 March, 2011, 03:46:31 PM
    by azharazwana
    7 Replies
    277 Views
    Last post 17 July, 2014, 12:27:18 PM
    by erny_suhaida