Cara menguji lelaki itu kuat agamanya.

Author Topic: Cara menguji lelaki itu kuat agamanya.  (Read 19175 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

hurul ain

  • *
  • Posts: 30
  • Jihad fi sabilillah
    • View Profile
30 June, 2009, 08:53:14 AM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Bolehkah saya mendapat pandangan daripada halaqian semua tentang cara untuk menguji sama ada seseorang lelaki itu adalah jodoh yang baik untuk dijadikan suami terutama dalam bab agama? Maksud saya praktikal test contohnya, apabila dia datang ke rumah saya, mungkin saya boleh mengajak dia mengimami solat untuk kami sekeluarga.  Mungkin halaqian semua ada pendapat yang berbagai-bagai.  Saya sangat menginginkan lelaki soleh yang dapat membimbing saya lebih ke jalan Allah.  Saya rasa insecure kerana masih banyak juga tentang ilmu agama yang saya belum tahu.  Saya sekarang di tahun 4 di dalam Sijil Pelajaran Islam di Singapura.

    Harap halaqian dapat membantu saya di sini.

    Terima kasih.
    Mati itu pasti.  Hidup.. Insya'Allah..

    alief

    • *
    • Posts: 80
      • View Profile
    Jawab #1 30 June, 2009, 09:53:40 AM
  • Publish Di FB
  • w'salam

    caranya terus tanya je kan itu cara terbaik.... kog kalau diuji bisa mendatangkan malu bagi pihak lelaki, apa lagi dalam kaeadaan ramai orang yg melihat, tambahan pula si lelaki tu jenis gemuruh, walaupun berilmu, tetapi bila dah berdepan dgn orang ramai yg tak biasa, apa saja boleh terjadi ooooo... :-)




    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #2 30 June, 2009, 09:56:53 AM
  • Publish Di FB
  • Wsalam..
    Tak boleh tanye~ :senyum:.,.Gurau je.. Nak tau dari segi praktikal yek? Pada pandangan sy.. susah jugak nak tau tu.. Hmm.. Cuba tanya solat subuh brape rakaat? :senyum:.. Gurau lagi.. Ok camni pada pandangan sy.. Sy rasa awk boleh tahu melalui pertanyaan.. Cuba tanya terus dengan dia apa yg awk nak tau.. Tengok jawapan dia camne.. Sbb sesorang itu bila ada ilmu pengetahuan insyaALLAH dia akan mengamalkan.. Awk nak tau dari segi praktikal kan.. Jadi pada pandangan sy awk boleh tahu melalui jawapan dia je.. Kalau dia tau..InsyaALLAH dia ni seorang yg berilmu dan mengamalkan nya... tp banyak org sekarang berilmu tp xberamal.. susah jugak.. kalau nak tau dengan cara lain sy xnampak lagi.. nanti sy pikir lagi yek.. :sedihnya:.. Di samping tu paling penting solat sunat istikharah.. Moga2 ALLAH bimbing awk buat pilihan terbaik.. Moga2 kita dalam rahmatNya sentiasa..

    P/s: Surah Albaqarah ayat 216-boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    hurul ain

    • *
    • Posts: 30
    • Jihad fi sabilillah
      • View Profile
    Jawab #3 30 June, 2009, 01:01:26 PM
  • Publish Di FB
  • w'salam

    caranya terus tanya je kan itu cara terbaik.... kog kalau diuji bisa mendatangkan malu bagi pihak lelaki, apa lagi dalam kaeadaan ramai orang yg melihat, tambahan pula si lelaki tu jenis gemuruh, walaupun berilmu, tetapi bila dah berdepan dgn orang ramai yg tak biasa, apa saja boleh terjadi ooooo... :-)





    sebenarnya saya ada bertanya kepada si lelaki sama ada beliau "religious".  dia kata "ok ok".  saya tanya lagi, "ok ok means?" dia jawab "not bad".  saya berterus terang dengannya bahawa agama adalah "top priority" bagi saya sebab itu saya mengambil kelas agama.  fact, saya tidak tahu bagaimana rupanya.  perbualan ini menerusi sms.  sebenarnya saya tak nak sms.  tapi tak tau macam mana nak elak.  saya beritahu si lelaki supaya datang rumah saya (dengan kehadiran mahram saya) untuk melihat & mengenali saya tapi dia mengelak.  saya menyuruhnya datang pasal dia nak sangat tahu bagaimana rupa saya.  saya boleh rasa dia nak tahu saya ni cantik ke tak.  ini menyedihkan saya.  saya rasa iman itu lebih penting dari segalanya.  tapi bukankah saya juga harus berusaha dalam mencari jodoh?  adakah ini usaha juga namanya?  walaupun hanya setakat sms sesi yang pertama kali ini & saya sekarang rasa betul2 tak selera nak meneruskan perkenalan ini.

    hurul ain

    • *
    • Posts: 30
    • Jihad fi sabilillah
      • View Profile
    Jawab #4 30 June, 2009, 01:09:28 PM
  • Publish Di FB
  • Wsalam..
    Tak boleh tanye~ :senyum:.,.Gurau je.. Nak tau dari segi praktikal yek? Pada pandangan sy.. susah jugak nak tau tu.. Hmm.. Cuba tanya solat subuh brape rakaat? :senyum:.. Gurau lagi.. Ok camni pada pandangan sy.. Sy rasa awk boleh tahu melalui pertanyaan.. Cuba tanya terus dengan dia apa yg awk nak tau.. Tengok jawapan dia camne.. Sbb sesorang itu bila ada ilmu pengetahuan insyaALLAH dia akan mengamalkan.. Awk nak tau dari segi praktikal kan.. Jadi pada pandangan sy awk boleh tahu melalui jawapan dia je.. Kalau dia tau..InsyaALLAH dia ni seorang yg berilmu dan mengamalkan nya... tp banyak org sekarang berilmu tp xberamal.. susah jugak.. kalau nak tau dengan cara lain sy xnampak lagi.. nanti sy pikir lagi yek.. :sedihnya:.. Di samping tu paling penting solat sunat istikharah.. Moga2 ALLAH bimbing awk buat pilihan terbaik.. Moga2 kita dalam rahmatNya sentiasa..

    P/s: Surah Albaqarah ayat 216-boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.

    saya telah melakukan istikharah sebanyak 2 kali...  er...  rasa hari ni perasaan tak suka tu macam dah tak boleh angkat.  valid ke 2 kali istikharah ni?  atau saya kena buat sehingga 3 kali?  ohh... susahnya nak cari lelaki soleh zaman sekarang ni.... 

    mr.zaidi

    • *
    • Posts: 19
    • siapapun saya, saya ingin bangat kalian bahgia D&A
      • View Profile
    Jawab #5 30 June, 2009, 01:19:15 PM
  • Publish Di FB
  • salam 'alaik ya hurul...
    sebenarnya kok kalu ingin mencari sesempurna munkin, itu agak susah sekang ni. tapi apa pun itu kita tetap mengharapkan agar allah rezekikan kepad kite calon yang beriman n bertaqwa. demi bahagia dunia dan akhirat. cubalah berbicara dan pemerhatian secara mengiku perbatasan agama. kemudian lihatlah dengan mata zahir dan mata hati. selamba aje. jgn nampak mcm interview jabatan agama islam plak tetapi yang penting soalan itu islamik gitu.
    contohnya: Apa yg awak rasa lepas solat subuh sorang dgn berjemaah?
    apa akan jadi kalau kita cari harta yg x berkat ?
    apa komen awak, kawan saya suaminye tak hormat sangat dgn ahli keluarga die?
    selalu lps kerja buatape?
    Hari / malam minggu awak buat ape ha ?
    macam(45kali) soalan dan cara blh buat. kalau blh jangan die sedar itu interview maut dari kite kat die. heee.

    ok le. apa dan siapa pun saya, saya sentiasa doakan anda mendapat jodoh yang paling sesuai sebagai pengemudi hidup bersama ke jeti syurgawi... amin.
    Takutlah kamu akan doa mazlum justeru tiada suatu hijab pun antaranya dengan Allah  !!!
    http://catatankuuntukmu.blogspot com

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #6 30 June, 2009, 01:21:14 PM
  • Publish Di FB
  • Nak memohon kepada ALLAH ni tiada had.. Mohon sampai bila2.. Jangan putus asa dan  Jangan dikira berapa kali kita wat.. Janji jgn putus bersandar dan berharap pada ALLAH..ALLAH nak uji kita.. Sejauh mana kita berpegang pada taliNya.. Ada satu kisah dalam paper hari tu.. dekat 5 taun seorang jejaka ni solat istikharah untuk dpt pasangan yg dia nak.. Ciri2 yg dia nak..Solehah la maksudnya.. Akhirnya selepas 5 taun xputus harap berdoa dia dah dpt apa yg dia inginkan.. Lihat lah aturan ALLAH? ALLAH itu Maha penyanyang.. Suci dari segala kekurangan.. Yakinlah pada ALLAH.. DIA maha mendengar rintihan para hambaNya..

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #7 30 June, 2009, 01:42:04 PM
  • Publish Di FB

  • sebenarnya saya ada bertanya kepada si lelaki sama ada beliau "religious".  dia kata "ok ok".  saya tanya lagi, "ok ok means?" dia jawab "not bad".  saya berterus terang dengannya bahawa agama adalah "top priority" bagi saya sebab itu saya mengambil kelas agama.  fact, saya tidak tahu bagaimana rupanya.  perbualan ini menerusi sms.  sebenarnya saya tak nak sms.  tapi tak tau macam mana nak elak. saya beritahu si lelaki supaya datang rumah saya (dengan kehadiran mahram saya) untuk melihat & mengenali saya tapi dia mengelak.  saya menyuruhnya datang pasal dia nak sangat tahu bagaimana rupa saya.  saya boleh rasa dia nak tahu saya ni cantik ke tak..   ini menyedihkan saya.  saya rasa iman itu lebih penting dari segalanya.  tapi bukankah saya juga harus berusaha dalam mencari jodoh?  adakah ini usaha juga namanya?  walaupun hanya setakat sms sesi yang pertama kali ini & saya sekarang rasa betul2 tak selera nak meneruskan perkenalan ini.

    Sms perkara2 penting takpe.. tp penting ke apa yg awk sms ngan dia tu.. Klau xpnting.. Mana lagi awk pegang?Hukum ALLAH ke ikut Nafsu? Ikut ALLAH dpt keuntungan..Ikut Nafsu? Neraka jawabnya..Nauzubillah.. Ini awk boleh fikir sendiri.. Satu lagi.. cara dia tu dah menampakkan ciri2 sebenar dia tu mcm mana.. Yg ni jugak awk dah boleh fikir..Betul ke dia ni lah ciri2 yg awk cari? Hmm.. Awk mmg dah usha skang.. usha lagi jagan putus.. Usha dari segi Rohani iaitu berdoa dan solat sunat.. Dan dari segi perbuatan awk kukuhkan ilmu awk dulu..Belajar pandai2.. Nanti ada la jodoh tu.. sy pun lum kawen lagik.. sukar nak cakap camne nak cari gadis pilihan camne.. Moga2 kita jumpa la yek jodoh yg kita nak.. InsyaALLAH.. :senyum:

    hurul ain

    • *
    • Posts: 30
    • Jihad fi sabilillah
      • View Profile
    Jawab #8 30 June, 2009, 02:05:14 PM
  • Publish Di FB

  • sebenarnya saya ada bertanya kepada si lelaki sama ada beliau "religious".  dia kata "ok ok".  saya tanya lagi, "ok ok means?" dia jawab "not bad".  saya berterus terang dengannya bahawa agama adalah "top priority" bagi saya sebab itu saya mengambil kelas agama.  fact, saya tidak tahu bagaimana rupanya.  perbualan ini menerusi sms.  sebenarnya saya tak nak sms.  tapi tak tau macam mana nak elak. saya beritahu si lelaki supaya datang rumah saya (dengan kehadiran mahram saya) untuk melihat & mengenali saya tapi dia mengelak.  saya menyuruhnya datang pasal dia nak sangat tahu bagaimana rupa saya.  saya boleh rasa dia nak tahu saya ni cantik ke tak..   ini menyedihkan saya.  saya rasa iman itu lebih penting dari segalanya.  tapi bukankah saya juga harus berusaha dalam mencari jodoh?  adakah ini usaha juga namanya?  walaupun hanya setakat sms sesi yang pertama kali ini & saya sekarang rasa betul2 tak selera nak meneruskan perkenalan ini.

    Sms perkara2 penting takpe.. tp penting ke apa yg awk sms ngan dia tu.. Klau xpnting.. Mana lagi awk pegang?Hukum ALLAH ke ikut Nafsu? Ikut ALLAH dpt keuntungan..Ikut Nafsu? Neraka jawabnya..Nauzubillah.. Ini awk boleh fikir sendiri.. Satu lagi.. cara dia tu dah menampakkan ciri2 sebenar dia tu mcm mana.. Yg ni jugak awk dah boleh fikir..Betul ke dia ni lah ciri2 yg awk cari? Hmm.. Awk mmg dah usha skang.. usha lagi jagan putus.. Usha dari segi Rohani iaitu berdoa dan solat sunat.. Dan dari segi perbuatan awk kukuhkan ilmu awk dulu..Belajar pandai2.. Nanti ada la jodoh tu.. sy pun lum kawen lagik.. sukar nak cakap camne nak cari gadis pilihan camne.. Moga2 kita jumpa la yek jodoh yg kita nak.. InsyaALLAH.. :senyum:

    oh.. akhi assidiq... er.. bukan maksud saya dia tengok saya tak tutup aurat..  tutup mesti tutup...  maksud saya ialah selalunya yg suka sms ni tak sampai ke mana pun...  saya nak tengok keseriusan dia...  baiklah.. sebenarnya ayahanda saya yang beri hp# saya padanya.  kata ayahanda, orangnya baik.  sebelum sempat saya suruh dia tunjukkan lelaki itu pada saya dengan membawa pulang lelaki itu, lelaki itu dah sms saya.  maksud saya bawa pulang ialah supaya tidak buang masa.  bukan untuk duduk lama2 sembang2.  mestilah disebelah saya duduk ayahanda saya...  setakat tukar info tentang diri sendiri lepas tu.. yelah.. meneruskan istikharah...  meminta pendapat yang berilmu seperti ustaz atau ustazah apa lagi yang harus saya lakukan supaya dapat menjaga batas saya sebagai seorang muslimah.  the basics like bertemu berduaan itu saya tahu haram & saya tidak ingin pun berfikir untuk melakukannya.  saya juga tahu apa yang ayahanda saya lakukan itu salah.  percayalah, saya ada sedikit masalah bagaimana ingin memberitahunya yang dia tidak sepatutnya memberikan nombor saya kepada sesiapa pun yang tidak saya kenali.  ayahanda saya adalah seorang yang menjalankan kewajipannya seperti bersolat, tetapi "open-minded" tentang dating.  sebab itu dia lakukan apa yang telah dilakukan.  percayalah saya sedang cuba sedaya upaya saya untuk menjadi muslimah yang sejati dengan bimbingan daripada ustaz/ustazah di kelas, begitu juga rakan2 & halaqian.  halangan2 bukan main banyak kerana ahli keluarga saya yang lain masih bersifat "secular" walaupun bersolat.  saya harap halaqian dapat memberi bimbingan & faham akan situasi saya.  terima kasih.

    hurul ain

    • *
    • Posts: 30
    • Jihad fi sabilillah
      • View Profile
    Jawab #9 30 June, 2009, 02:09:43 PM
  • Publish Di FB
  • salam 'alaik ya hurul...
    sebenarnya kok kalu ingin mencari sesempurna munkin, itu agak susah sekang ni. tapi apa pun itu kita tetap mengharapkan agar allah rezekikan kepad kite calon yang beriman n bertaqwa. demi bahagia dunia dan akhirat. cubalah berbicara dan pemerhatian secara mengiku perbatasan agama. kemudian lihatlah dengan mata zahir dan mata hati. selamba aje. jgn nampak mcm interview jabatan agama islam plak tetapi yang penting soalan itu islamik gitu.
    contohnya: Apa yg awak rasa lepas solat subuh sorang dgn berjemaah?
    apa akan jadi kalau kita cari harta yg x berkat ?
    apa komen awak, kawan saya suaminye tak hormat sangat dgn ahli keluarga die?
    selalu lps kerja buatape?
    Hari / malam minggu awak buat ape ha ?
    macam(45kali) soalan dan cara blh buat. kalau blh jangan die sedar itu interview maut dari kite kat die. heee.

    ok le. apa dan siapa pun saya, saya sentiasa doakan anda mendapat jodoh yang paling sesuai sebagai pengemudi hidup bersama ke jeti syurgawi... amin.

    salam 'alaik ya mr. zaidi.

    saya suka dengan cadangan2 akhi di atas.  Insya'Allah akan saya gunakan dalam "ujian" saya.  terima kasih juga dengan doa akhi.  doa ini sangat bermakna bagi diri saya.

    Jazakallah.

    alief

    • *
    • Posts: 80
      • View Profile
    Jawab #10 30 June, 2009, 03:46:25 PM
  • Publish Di FB
  • apabila kita mencari kesempurnaan atas seseorang, jangan lupa pandang pada diri kita sendiri, adakah kita cukup sempurna utk orang...?

    sekiranya diri kita masih lagi ada compang-camping pada pakaian diri, maka janganlah kita terlalu mengharapkan kesempurnaan indah, khuatir kelak tak padan pula bila bergandingan.

    situasi ini pernah ambe perlihatkan, tatkala si lelaki mengharapkan beristerikan seorang p'puan yg mempunyai kesempurnaan akhlak dan agama, maka sekian lama lah dia memilih dan memilih pasangan, ramai p'puan yg suka padanya, tetapi memandangkan si lelaki ini nakkan kesempurnaan, maka ditelek satu persatu p'puan yg cuba mendekatinya, ada yg tak pakai stokin, ada yg pakai tudung pendek, ada yg lengan baju dah panjang, tapi suka selak-selek nampak lengan, semuanya diperhatikan gerak wanita yg betul-betul menjaga tertib islam... tapi sekian lama tak juga ketemu.

    suatu hari, ahli keluarga si lelaki tersebut, memberi khbar bahawa ada sorang anak dara dipinggiran amat molek dan bagus, makanya si lelaki ini pun pergilah bersama keluarganya ke rumah wanita tsb, tapi malangnya wanita tu tiada dirumah, sebab kerja luar kawasan,

    maka keluarga wanita tsb suruh g jumpa di tempat kerja, maka g la si lelaki ni ketempat kerja wanita tsb, bila kali pertama bertentang mana, maka berkenanlah si lelaki ni, sbb memenuhi kreteria yg diingini, seminggu kemudian, bersms la mereka, tetapi wanita tsb taknak berbalas, bila berisik tanya, wanita itu memberi salam, kerna bukan pilihannya, sbb pemuda tsb g jumpanya tak pakai kopiah!!!

    Nah!!! berpandukan pada peristiwa ini, si lelaki tsb nakkan perwatakan agama, dan kesempurnaan akhlak, makanya, dalam tak sedar dirinya tiada menunjukkan apa sepatutnya dipamirkan tatkala dia meletakkan syarat calon isteri. inilah ikhtibar yg boleh dijadikan contoh bila mana diri ada kekurangan, janganlah kita pula tetap mahukan orang lain sempurna. sedangkan kita lupa nak menelek diri kita sendiri.

    perkhawinan adalah saling lengkap-melengkapi, antara 2 pasangan saling tutup menutupi kelemahan pasangan, contoh lelaki pandai dalam bab membina rumah tapi tak pandai memasak, maka si isteri tak pandai dalam bertukang rumah, tetapi cekap mamasak.... inilah dikatakan saling lengkap-melengkapi. seandainya si isteri pandai masak, suami pula memang tukang masak restoran, maka tak kah haru biru didapur, maka kalau tersilap perasa atau kekurangan bahan dalam masakan, maka pelbagai komen akan diterima atau dimarahi...? nah !!! ni menampakkan / mencarikan salah dan saling menunjuk hebat......maka ngak hairanlah ego akan meningkat-ningkat laaa  yang oooiii...

    sekadar renungan, fikir-fikirkanlah!!!!
    heheheeee....

    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1664
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Jawab #11 30 June, 2009, 08:12:32 PM
  • Publish Di FB
  • caranya; nak tau dia siapa, cubalah bermalam bersamanya di rumahnya 3 malam, sepertimana kisah siti fatimah, nak tahu apa amalan org yg masuk syurga dulu darinya, dan qias daripada nak kenali sahabat, tetapi, bukanlah wanita pi tidur umah lelaki, sebaliknya, carilah org yg u percaya, minta dia berkawan dgn lelaki pilihan u, then cubalah bermalam di umahnya.

    kaedah itu berkias kepada kisah nak kenal sahabat. beragama idak hidupnya,

    sekianlah sekadar pengetahuan semasa ni

    hurul ain

    • *
    • Posts: 30
    • Jihad fi sabilillah
      • View Profile
    Jawab #12 30 June, 2009, 10:02:59 PM
  • Publish Di FB
  • Terima kasih.  Saya sangat menghargai semua pandangan2 di atas.
    Insya'Allah, saya akan menggunakan nasihat2 yang sangat berguna ini.

    Semoga anda semua sentiasa dirahmati Allah.  Ameen.

    mardhiyyah

    • *
    • Posts: 220
    • iNNi AkhOfuLLah
      • View Profile
    Jawab #13 30 June, 2009, 11:43:02 PM
  • Publish Di FB
  • salam...
    cuba baca novel fatimah syarha....pemilik cintaku selepas Allah dan Rasul..
    mungkin ada caranya kat sana=)

    Habibullah

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Jawab #14 01 July, 2009, 12:06:25 AM
  • Publish Di FB
  • :)

    Bolehkah saya mendapat pandangan daripada halaqian semua tentang cara untuk menguji sama ada seseorang lelaki itu adalah jodoh yang baik untuk dijadikan suami terutama dalam bab agama? Maksud saya praktikal test contohnya, apabila dia datang ke rumah saya, mungkin saya boleh mengajak dia mengimami solat untuk kami sekeluarga.  Mungkin halaqian semua ada pendapat yang berbagai-bagai.  Saya sangat menginginkan lelaki soleh yang dapat membimbing saya lebih ke jalan Allah.  Saya rasa insecure kerana masih banyak juga tentang ilmu agama yang saya belum tahu.  Saya sekarang di tahun 4 di dalam Sijil Pelajaran Islam di Singapura.

    Harap halaqian dapat membantu saya di sini.

    Terima kasih.



    السلام عليكم...
    كل انتم بالخير...

    dr pndangan ana..
    time di kuliah sbelum2 nie...
    da ustad ana kata pe taw..
    seng je nak uji kaum adam nie...
    x pyah sush2 buat krja2...
    cuba anti test dia je...
    macm nie :-
    anti sediakn krtas dan pen..dan sruh dia tuliskn ayat surah al-fatihah dr awal smpai habis...
    surh tu kan dah slalu kita bce tiap2 hari..
    kita lihat pd ayat yg di tulis nya...semua ejaan nya di prhatikn betul2...
    kalau salh...mcm mna tue..??? kan mmg kita selalu bce...
    ayat yg mudah...
    dr situ kita boleh liht pribadi seseorg muslim...

    insyaAllah ana doakn semogadapat yg trbaik...
    yg boleh mnjadi pmimpin kluarga dan dpat mmbimbing anti dan kluarga...
    usaha dan tawakal padaNya...
    solat istikharah...
    insyaAllah trbaik buat anti...

    pe pn ana ingin kongsi pd kalian..
    mana yg salh / ingin di prbetulkn..
    ana alu-alukn...
    kemaafan dr ana....
    Wassalam...
    " wHerEvEr aNd In wHaTeVer CiRcUsTaNcEs yoU Are, fEaR AlLaH; Do a gOoD DeEd aFtEr eVeRy sIn, fOr iT WiLl aNnUl iT; AnD Be kInD aNd cOrDiAl iN CoNdUcT ToWoRdS tHe SerVaNtS oF yOuR LORd."          


                                    "" Ahmad, Ad-Darimi & At-Tirmidhi ""

    acapklcc9

    • *
    • Posts: 337
    • Perjuangan Belum Selesai
      • View Profile
    Jawab #15 01 July, 2009, 02:14:36 AM
  • Publish Di FB
  • erm.....
    mmg susah pada mase sekarang ni utk mencari lelaki atau wanita idaman.......
    mungkin ada yang kita berkenan & pada mase yang sama ada juga yg kita tak berkenan......
    mmg susah utk mencari yg terbaik.........
    ape2 pun kita dahulu mestilah menjadi yg terbaik kalau hendakkan yg terbaik..........

    Haneef

    • *
    • Posts: 60
      • View Profile
    Jawab #16 01 July, 2009, 09:00:16 AM
  • Publish Di FB
  • wa'alaikumussalam...

    Caranya? hmmm antaranya mungkin saudari boleh melihat tingkah lakunya dan gerak geri atau tutur katanya.
    biasanya org yg beriman dan beramal soleh gerak geri dan tutur katanya sedap mata dan telinga kita apabila melihat dan mendengarnya...
    lagi satu, saudari bolehlah melihat atau mengenali rakan-rakan kenalan rapat seseorang lelaki tersebut. biasanya,
    perangai kenalan rapat adalah x jauh berbeza dengan perangai seseorang lelaki tersebut...contohnya dalam bab agama dan ibadah..

    walaubagaimanapun, saudari usah gusar...Jodoh, Rezeki, ajal maut semua di tangan Allah swt...
    selalulah bermohon dan bertawakkal kepada-Nya agar diberi petunjuk dan hidayah daripada-Nya
    dan yang paling penting selalulah Redha dgn segala ketentuan daripda-Nya...amin..

    Wallahua'lam...
    Firman Allah swt yang bermaksud: "Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian dia mohon ampun kepada Allah, nescaya dia mendapati Allah Maha Pengangampun lagi Maha Penyayang." (Surah An-Nisa ayat 110)-tazkirah oleh:-Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

    crazyghostseekers

    • *
    • Posts: 119
    • KeKaSiH Ku.....!
      • View Profile
    Jawab #17 01 July, 2009, 10:19:12 AM
  • Publish Di FB
  • ape yg kte inginkan,, xsume leh dpt.. sume atas ketentuan allah gk lah..dia cipta pelbagai ragam manusia.. mybe dpt laki yg alim pd

     permulaannye.. tp xlame pastu, jd teruk,, kte xtau.. allah tu kn maha esa.. dia akan menguji kte jgk nnt.. sume tu xleh nk kate kehendak

    kte..lebih2 lagi jgn salahkan tuhan.. klu allah xmakbulkan doa, mybe kte masih ade perkara @ dosa yg kte langgar.. @ mybe juga allah

    akan bw doa kte untuk berhadapan di depan Nya nnt.. xsemestinya ape yg kte inginkan akan dpt dicapai.. tp jgn lupa untuk

    terus berdoa, mengejar pahala,, mencari keredhoan allah..

    allahuakhbar

    yufa

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #18 01 July, 2009, 01:16:24 PM
  • Publish Di FB
  • salam,
    spt yg kwn2 bgtau td pe2hal yang kite nk tau tnye die....b'terus-terang.kalu die t'agk2 phm2 sndrilah.jujur pd diri n pe2 hal jgn tgkp muat je.pompuan yg baik hnye utk lelaki yg baik.doa selalu mtak ptnjuk dr Allah.yg t'baik 2 dtg dri Dia......
    wassalam.

    acit

    • *
    • Posts: 704
    • Ilahi anta maksudi wa redho ka matluubi
      • View Profile
    Jawab #19 01 July, 2009, 01:46:30 PM
  • Publish Di FB
  • Quote


    السلام عليكم...
    كل انتم بالخير...

    dr pndangan ana..
    time di kuliah sbelum2 nie...
    da ustad ana kata pe taw..
    seng je nak uji kaum adam nie...
    x pyah sush2 buat krja2...
    cuba anti test dia je...
    macm nie :-
    anti sediakn krtas dan pen..dan sruh dia tuliskn ayat surah al-fatihah dr awal smpai habis...
    surh tu kan dah slalu kita bce tiap2 hari..
    kita lihat pd ayat yg di tulis nya...semua ejaan nya di prhatikn betul2...
    kalau salh...mcm mna tue..??? kan mmg kita selalu bce...
    ayat yg mudah...
    dr situ kita boleh liht pribadi seseorg muslim...

    insyaAllah ana doakn semogadapat yg trbaik...
    yg boleh mnjadi pmimpin kluarga dan dpat mmbimbing anti dan kluarga...
    usaha dan tawakal padaNya...
    solat istikharah...
    insyaAllah trbaik buat anti...

    pe pn ana ingin kongsi pd kalian..
    mana yg salh / ingin di prbetulkn..
    ana alu-alukn...
    kemaafan dr ana....
    Wassalam...

    ahaaaaa..ini satu cara yang baik.Saya pernah buat ujian begini kepada pelajar sebuah Kolej
    sebagai salah satu aktiviti ketika kami mengadakan perkhemahan di sebuah kawasan air terjun.
    Salah satu soalan saya yang jatuh kepada kumpulan ( bukan perseorangan ) iaitu menulis perkataan
    Syahadah ( Ashadu alla ila haillallah ..sampai akhir )d alam bahasa Arab/Jawi.Jawapan dari mereka
    Masyaallah !!!!!Salaaaaaaaaaah ! Ini sesuatu yang mengejutkan.Kalau saya suruh tulis lirik lagu,
    mungkin ramai yang betul kot.
    "Berpanjangan lah ubudiyah zahir dan batin serta berkekalan lah
    hadir hati serta Allah".Wallahu a'lam bishowab

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    32 Replies
    4577 Views
    Last post 20 July, 2011, 09:30:46 PM
    by hamimah
    22 Replies
    2196 Views
    Last post 26 December, 2010, 02:37:39 PM
    by aini zinnirah
    12 Replies
    3901 Views
    Last post 27 January, 2013, 05:30:06 PM
    by Ummi Munaliza