Tafsir Mimpi

*

Author Topic: Tafsir Mimpi  (Read 979921 times)

0 Halaqian and 8 Guests are viewing this topic.

Reply #240 04 May, 2010, 01:33:09 AM
  • Publish
  • nak tau rahsia mimpi dan pantang larang ...
    dapat kan video datuk ismail kamus tentang mimpi dalam kuliah beliau

    putri_iman

    • *
    • Posts: 104
    • ~ Cahaya Islam Penyuluh Hidupku ~
      • View Profile
    Reply #241 04 May, 2010, 02:48:34 AM
  • Publish
  • Saya selalu je bermimpi. Tapi bila sedar je dari tidur, terus tak ingat apa yang dimimpikan.
    kadang-kadang je mampu ingat dengan jelas mimpi itu.
    betullah, mimpi itu hanya mainan tidur. hadir pada saat tidur sahaja, bila tersedar terus hilang.
    Ya Allah, ku dambakan kasihMu.. ku impikan syurgaMu.. ku mohon ampunilah dosa-dosaku..

    flowerpink

    • *
    • Posts: 102
      • View Profile
    Reply #242 04 May, 2010, 12:24:23 PM
  • Publish
  • Aswt...

    Saya pernah bermimpi rumah saya kene banjir. Kalau ade sesape yg tahu, boleh tafsir tak?

    ruqaiyyah

    • *
    • Posts: 25
      • View Profile
    Reply #243 04 May, 2010, 12:57:10 PM
  • Publish
  • salam..
    saya mimpi pergi tepi laut yang  ombaknya besar sangat2..tepi2 byk sesangat batu2 besar.. langsung xde haiwan... dan yang ade kat situ saya sorang je.. dan ade satu sudut disediakan jambatan batu yang besar yang hujungnya tengah laut dan siapa yang masuk mseti lemas..saya melalui jambatan tu sampai paras dada namun x sampai tengah saya terjaga. memang sejuk sampai bangun leh rase peluh badan dan sejuk..  paling tambah saya akan melalui jalan yang sama untuk ke tempat tu dan saya bermimpi tempat ni berulang2 kali dan lebih dari 4 kali..tempat sama...suasana pun sama .. langsung x berubah...cuma yg berubh..sama ade saya masuk atau x ke laut tu..

    kadg kala..bnda ni wat saya takut..dan kwan2 sy kata sy kuat khayal bukan2..tapi saya x rase khayalan sebab tempat tu tempat yang sama..=)

    zura00

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #244 04 May, 2010, 06:06:24 PM
  • Publish
  • salam ..sya x lah pandai tafsir, tp klu sya biasanya sblum berlaku sesuatu yg rsa kurg elok biasanya sya mesti mimpi dlu...mcm awk kta awk mimpi berulang kali, dlm mimpi tu situasi yg awk lalui tu menakutkan, sbnarnya sya pun ada mimpi bnde2 mcm ni juga, sya mimpi bermain-main kat tpi pantai pd awlnya cuaca crh, tetiba bertukar mnjd gelap dan mmg menakutkan, ombak kuat,  dan hujan lebat mmg mcm ada persamaan pd mimpi kite.....bnda2 cam ni sbnarnya nak menginsafkan kiter..klu blh awk muhasabah apa yg awk lakukan ada tak melanggar peraturan islam..sbnarnya sya dlu mimpi mcm ni mmg btul sya failed exam dgn truk sekali ..mungkin kbtulan tp mungkin petunjuk,sya rsa petunjuk sbb msa tu sya x nafikan msa tu sya blh kta slalu buat maksiat,mmg sya x tinggal solat tp dlm msa yg sma sya wat maksiat....wpun sya rsa grun bila fkir psl mimpi tu sya slalu doa spy wpun sya d uji tp kuatkan iman,  skang ni alhamdulliah sya da berumah tangga  xda mimpi yg menakutkan sgt

    nuhayob

    • *
    • Posts: 30
      • View Profile
    Reply #245 04 May, 2010, 06:20:56 PM
  • Publish
  • salam

    1-kalau bermimpi orang bagi cincin?
    2-kalau bermimpi menjinakkan binatang buas seperti harimau?
    3-bermimpi orang yang kita kenali mati ?

    manjasmile

    • *
    • Posts: 471
      • View Profile
    Reply #246 04 May, 2010, 07:03:38 PM
  • Publish
  • :) hari ni saya nak berkongsi tafsiran mimpi.tafsiran mimipi ni saya perolehi dari sebuah buku yang berjudul MADU LEBAH penawar penyakit ZAHIR & BATIN, Terbitan DARUL NU'MAN, cetakan kelima.
    TAFSIRAN MIMPI:
    1) Jika datang lebah di dalam mimpi ianya membawa erti kekayaan dan kelapangan beserta bahaya bersamanya.
    2)sesiapa yang bermimpi melihat sarang lebah dan mengeluarkan madu darinya akan memperolehi harta yang halal.Jika ia mengambil keseluhuran madu dari sarang lebah tersebut, dan tidak meninggalkan apa-apapun untuk lebah itu, maka ianya adalah dibolehkan. Jika ia meninggalkan baeang sedikit dari madu itu untuk lebah, sedangkan ia adalah seorang pemerintah atau yang memiliki sebarang kuasa maka ia akan melaksanakan tugas-tugasnya dengan adil dan saksama.
    3) sesiapa yang bermimpi melihat dirinya mencicip madu, maka ia akan berkahwin berdasarkan sabda Nabi S.A.W kepada seorang wanita yang bernama Rafi'ah r.anha: "Rasailah madunya (suaminya) dan ia akan merasai madumu pula."
    4)memakan madu beerti memeluk dan mencium si kekasih yang dicintai.
    5)sesiapa yang bermimpi memberi madu sebagai makanan kepada seseorang, maka ia akan memperdengarkan kepada mereka perkataan - perkataan yang baik dan Al-Quran dengan bacaan yang baik.

    * untuk tafsiran mimipi dapat menjinakkan binatang buas saya rasa maknanya baik.

    nurudin

    • *
    • Posts: 22
      • View Profile
    Reply #247 04 May, 2010, 09:54:30 PM
  • Publish
  • Salam...
    nak kongsikan juga mimpi yg saya alami baru-baru ni..
    saya bermimpi berlaku akan berlaku tsunami...:senyum:..time tu saya kat sekolah..dan saya mimpi jugak matahari dah naik ikut barat..
    tu yg saya mimpikan....bila terbangun je,azan subuh dah berkumandang...

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #248 05 May, 2010, 01:46:22 AM
  • Publish
  • Salam...
    nak kongsikan juga mimpi yg saya alami baru-baru ni..
    saya bermimpi berlaku akan berlaku tsunami...:senyum:..time tu saya kat sekolah..dan saya mimpi jugak matahari dah naik ikut barat..
    tu yg saya mimpikan....bila terbangun je,azan subuh dah berkumandang...
    berisalam
    maksudNya sudah tiba waktu kamu meyembahkan diri pada yg esa..
    kiamat pada diri dah ada petanda...
    berimanlah serta berdoa lah supaya di lindungi ,
    kesusahan akan berlaku...cuba lah atasiNya dan berusaha menyelesaikan...
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    taat

    • *
    • Posts: 27
    • ..................(^_~).........
      • View Profile
    Reply #249 07 May, 2010, 09:51:33 PM
  • Publish
  • sebelum ni...ada sorang sepupu mimpi giginya patah 3 batang lepas kematian arwah pak tam...

    mula2 ingat tak da apa2..
    selepas 2,3 minggu, arwah yong meninggal...
    sebulan lepas tu,suaminya,arwah pak long meninggal...
    7 bulan pastu,arwah abah saya meninggal...

    nauzubillah..
    mntak2 la tafsir tu x btol....
    masa thn 2008....
    bln 2 ayah sy meninggal
    bln 4 tok sy plak meninggal
    bln 9 tokwan sy plak....
    bln 11 lembu kesygn mati......
    tapi mimpi nie baru saja berlaku....
    thn nie...

    manjasmile

    • *
    • Posts: 471
      • View Profile
    Reply #250 07 May, 2010, 10:06:00 PM
  • Publish
  • bermimpi patah gigi macam yang ditafsirkan itu adalah betul. tapi ianya akan ada dua makna tafsiran bergantung gigi bahagian atas atau yang bawah patah....ini akan membawa tafsiran berbeza.

    wardah_intan

    • *
    • Posts: 34
      • View Profile
    Reply #251 07 May, 2010, 10:12:51 PM
  • Publish
  • salam...

    saya kerap mimpi yang sama,,,
    mimpi slalu dukung anak kecil... ( padahal lum kawin lagi) ..
    dalam mimpi tu saya melayan baby tu dgn baik..
    rasenye macam petanda x baik je...
    tapi apa sebenarnye yg berlaku?
    saya pun x tahu..
    kekadang rase takut nak tdur..
    :sedihnya:..

    afkarvr

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #252 09 May, 2010, 10:05:56 AM
  • Publish
  •  berisalam, saya ingin bertanya... apa maksud mimpi jika bermimpi tidak jadi kahwin?
    ~thanks

    florafauna

    • *
    • Posts: 487
      • View Profile
    Reply #253 09 May, 2010, 02:52:06 PM
  • Publish
  • mimpi owh mimpi......

    saya pernah mimpi nasi yang ditanak penuh hingga kelur dari periuk nasi..banyak sangat..(lama dah).

    florafauna

    • *
    • Posts: 487
      • View Profile
    Reply #254 09 May, 2010, 02:52:20 PM
  • Publish
  • *keluar

    mukminwannabe

    • *
    • Posts: 24
      • View Profile
    Reply #255 09 May, 2010, 06:26:11 PM
  • Publish
  • :) macam mana agaknya keadaan kalu beruang ngan manja ni jadi suami isteri. :senyum:...maaf ya...gurau saja... :-)

    Saya pula mimpi hisap rokok....huuu....dugaan.... 

    najali

    • *
    • Posts: 162
      • View Profile
    Reply #256 09 May, 2010, 06:42:20 PM
  • Publish
  • kalau mimpi rumah dipenuhi air pa lak mksudnya?

    brdasarkan buku yg saye ade ni, dye cakap x baik..kalau air tu air hujan, maka baik..
    Ceriakan hari anda!

    nur_ezah189

    • *
    • Posts: 114
      • View Profile
    Reply #257 09 May, 2010, 09:13:29 PM
  • Publish
  • kalau kita mimpi kita sedang menangis????maksud nya apa?
    Indah nya DIuji...~~aku TIDAK MENERIMA apa yang AKU INGINKAN,Tetapi AKU menerima apa yang AKU PERLUKAN~~

    squad izzuddin

    • *
    • Posts: 560
      • View Profile
    Reply #258 09 May, 2010, 09:17:15 PM
  • Publish
  • kalau kita mimpi kita sedang menangis????maksud nya apa?
    salam....
    maksudnya kita sedih..huhuhuh

    nur_ezah189

    • *
    • Posts: 114
      • View Profile
    Reply #259 09 May, 2010, 09:18:21 PM
  • Publish
  • masalahnya...time nangis tue bkn sbb sedih tp seolah2 bersyukur...tangisan gembira....dan ia berlaku selepas ana solat hajat dan istikharah.cm ne tue??????

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    7 Replies
    5339 Views
    Last post 08 June, 2013, 11:37:23 AM
    by afaf
    1 Replies
    1839 Views
    Last post 23 July, 2014, 11:16:04 AM
    by cikgu anggun jelita
    2 Replies
    1367 Views
    Last post 20 May, 2013, 08:18:06 PM
    by fatonah munsai