Tafsir Mimpi

*

Author Topic: Tafsir Mimpi  (Read 1012539 times)

0 Halaqian and 8 Guests are viewing this topic.

Reply #20 20 January, 2010, 10:31:41 AM
  • Publish

  • Tafsir Mimpi Mengikut Islam



    * Bermimpi sembahyangkan jenazah memberi alamat anda akan mendapat pahala di dunia dan akhirat



    SALAM...
    TAPI ANA TELAH BERMIMPI M'ANGKAT JENAZAH...
    KNP YER...

    MOHAMMAD AZLAN BIN SARPON

    • *
    • halaqah alternatif memperkukuhkan ukhuwah
      • View Profile
    Reply #21 20 January, 2010, 11:36:06 PM
  • Publish
  • SALAM....TAFSIR MIMPI SILA RUJUK BUKU BERJUDUL(ENSIKLOPEDIA TAFSIR MIMPI MENURUT TRADISI ISLAM PENULIS IBNU SIRIN EDISI TERJEMAHAN BAHASA MELAYU PENERBIT CREASANT)
    SEMOGA KITA SEMUA DIRAHMATI ALLAH.AMIN........

    Reply #22 27 January, 2010, 01:11:51 AM
  • Publish
  • salam...baru -baru ini saya bermimpi tentang peperangan, keadaan dimana saya berada di palestin dimana fosforus dilemperkan dan ada org2 dibunuh begitu sahaja, dan 1 lgi mimpi, ketere2 kebal tentera israel bergerak dan menembak sesuka hati mereka, persamaan keduaa mimpi ini adalah apabila saya ingin menyelamatkan diri dan dijumpai oleh tentera2 tersebut dan saya tesedar apabila mereka hendak melepaskan tembakan kearah saya...sudah 2x saya bermimpi yang sama??apakah maksud mimpi tersebut...harap dapat penjelasan yang baik...

    Reply #23 27 January, 2010, 01:42:52 AM
  • Publish
  • salam...baru -baru ini saya bermimpi tentang peperangan, keadaan dimana saya berada di palestin dimana fosforus dilemperkan dan ada org2 dibunuh begitu sahaja, dan 1 lgi mimpi, ketere2 kebal tentera israel bergerak dan menembak sesuka hati mereka, persamaan keduaa mimpi ini adalah apabila saya ingin menyelamatkan diri dan dijumpai oleh tentera2 tersebut dan saya tesedar apabila mereka hendak melepaskan tembakan kearah saya...sudah 2x saya bermimpi yang sama??apakah maksud mimpi tersebut...harap dapat penjelasan yang baik...

    salam azlina.saya pernah mimpi perkara yg sama,di mana ketika tibanya giliran saya untuk mati atau ditembak,saya akan terjaga dari tidur.tersentak.

    Reply #24 27 January, 2010, 01:45:22 AM
  • Publish
  • salam..sy juga pnah mimpi demi kian...klu di tmbak atau tikam mst tersedar...kdng2 xtersedar pn..tapi bile kne tmbak atau tikam dlm mimpi tu mst rs geli yg teramat...tp yg paling kerap sy mimpi terjumpa ular...moga2 xde bnd yg bruk berlaku
    Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
    Tuntuniku menggapai redhaMu
    Rimbunan kasihMu ku berteduh
    KepadaMu ya Tuhan
    Berikan secebis keinsafan
    Bekalan sepanjang perjalanan
    Mencari ketenangan

    Reply #25 09 February, 2010, 11:38:52 AM
  • Publish
  • salam.nak tanya, jika bermimpi gigi kita reput dan boleh di cabut dengan mggunakan jari apa maknanya yer...ana pernah bermimpi cam2 lebih dari sekali...termenung gak,sbb x tau maknanya akhirnya ana buat tak tau jer..pernah gak rasa cam gigi palsu patah tapi ana tak pakai gigi palsu pun..andai ada yang boleh bagi pendapat, boleh la kongsikan.syukran.
    Gajet Terbaik Untuk Yang Tercomel
    http://amnicollections.com]AMNI Collections[URL]

    Reply #26 09 February, 2010, 12:24:23 PM
  • Publish
  • hmm jika anda bermimpi gIgi tercabut beserta air keluar dari mulut tanpa hentI seperti air paip maka ader orang yg rapat dgn anda akan meninggal dunia

    Reply #27 09 February, 2010, 01:18:23 PM
  • Publish
  • salam ukhwah,
    nak bertanya ni, saya ada bermimpi harimau cakar tangan saya! ape maksudnya ye? ade sape2 leh tafsirkan?

    Reply #28 09 February, 2010, 01:31:03 PM
  • Publish
  • saya bermimpi tentang seseorang perempuan yang masih hidup tapi dalam mimpi tersebut perempuan itu meninggal dunia dan d kebumikan..apakah tanda2 itu??Boleh saya tau....

    Reply #29 09 February, 2010, 03:30:58 PM
  • Publish
  • salam.. semua bercerita tentang mimpi masing-masing.. saya pun nak cerita jugaklah. mimpi terbaru, 2 kali saya bermimpi rumah dimasuki perompak. kali pertama perompak tu hendak potong tangan isteri saya. mimpi kedua saya kene tetak. aduuhh!! saya jadi fobia. :sedihnya:.. petanda yang baik ke buruk tu ?

    Reply #30 09 February, 2010, 03:47:13 PM
  • Publish
  • salam...saya dalam minggu lepas selalu mimpikan orang mati hidup kembali
    apah ye maksudnya?

    Reply #31 19 February, 2010, 02:41:41 PM
  • Publish
  • assalamualaikum.sebenarnya saya ingin bertanyakan pendapat anda semua mengenai mimpi yang dialami oleh rakan saya.
    dia ingin sekali mengetahui maksud mimpi yang dialaminya itu.terlebih dahulu ingin saya nyatakan keadaannya sekarang.
    dia baru sahaja memeluk agama islam pada tahun lepas dan kini dia berada di hospital untuk mendapatkan rawatan rapi selepas menghidapi penyakit leukimia.baru-baru ini dia mengalami mimpi yang pelik dan suatu kejadian yang menjadi tanda tanya telah berlaku.
    mimpi yang dialaminya ialah..

    beberapa hari yang lepas dia bermimpi seseorang mengetuk pintu tetapi dia tidak layan akan ketukan pintu itu.dia mendengar ketukan itu banyak kali dan akhirnya dia membuka pintu.dia kemudian melihat seorang perempuan membawa anak kembar yang dikatakan anaknya.muka dan suara perempuan itu membawa ketenangan kepadanya.perempuan itu berkata kepadanya 'awak akan jumpa jalan awak,bertahanlah kerana awak akan jumpa apa yang awak cari selama ini.'
    pada malam kedua,dia bermimpi mengenai kanak2 kembar yang sama.dia betul2 merasakan bahawa kanak2 itu adalah anaknya kerana muka mereka amat mirip.dia mimpi kanak2 itu bermain kejar2.kanak2 itu kemudiannya memberikannya sebentuk cincin emas putih.pada malam ke-3,dia mimpi kanak2 kembar itu menangis.hampir setiap malam dia bermimpi kanak2 kembar itu.keesokkan harinya,semasa dia sedang menjalani rawatan,dia ingin mengambil barang2nya.kemudian ada seorang jururawat panggil dan bagi uncang kecil.jururawat tu kata uncang tu terjatuh dari poketnya.dia tidak pernah melihat uncang tersebut.bila dia buka uncang tu,dia terkejut bila lihat uncang tu berisi sebentuk cincin emas putih yang sama dalam mimpinya.
    malam tadi dia masih mimpi kanak2 kembar tu.malam tadi dia mimpi kanak2 tu bawa dia berjalan2 dan bermain di taman.tapi kanak2 tu menangis sebab dia tak boleh berlari dan berjalan.

    jadi saya ingin meminta bantuan anda semua untuk memberikan pandangan anda mengenai mimpi rakan saya ini.dia ada bertanya adakah dia mimpinya ini merupakan satu petanda yang dia akan pergi buat selama-lamanya?sehingga sekarang dia masih tertanya-tanya mengenai mimpinya dan cincin yang terdapat dalam uncang itu dia takut nak pakai.saya harap anda dapat membantu saya dan rakan saya.pendapat anda amat dihargai.

    assalamualaikum~

    Reply #32 19 February, 2010, 04:18:02 PM
  • Publish
  •  :)Assalammualaikum, mane awak dapat ye tafsiran mimpi ni? saya saje nak tahu.

    Reply #33 19 February, 2010, 04:21:53 PM
  • Publish
  • Assalammualaikum, saya nak bertanya kepada sesiapalah, klu bermimpi suami berkahwin lain & berserta dengan tangisan yang teresak2 tu ape maksud nya ye.

    Reply #34 19 February, 2010, 11:43:42 PM
  • Publish
  •  1.boleh tanya ak.Saya mimpi dua ekor besar warna hitam dalam bulan puasa tapi tak serang saya.
     2.Saya mimpi bertemu anak kecil ia senyum pada saya.Saya tak dapat tau lagi apa maksud kedua-dua mimpi ini.
        boleh tolong beritahu.

    Reply #35 01 March, 2010, 01:20:35 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..
    bermimpi diserang & digigit 2 ekor anjing...pastu diselamatkan oleh tuan punye anjing tu...ape maksudnyer?

    Reply #36 01 March, 2010, 01:48:30 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum................

    saya ada satu soalan.....
    baru2 ni saya ada bermimpi  mengandung dan keguguran pada usia kandungan saya mencecah 5 bulan......
    saya  amat musykil kerana mimpi tersebut telah berulang 2 kali.....
    apakah maksud mimpi saya itu....
    terima kasih.....

    Reply #37 01 March, 2010, 03:46:34 PM
  • Publish
  • Hadis riwayat Ibnu Abbas ra.:
    Ia bercerita bahwa seorang lelaki telah datang kepada Rasulullah saw. dan berkata: Wahai Rasulullah! Sesungguhnya aku semalam bermimpi melihat segumpal awan yang meneteskan minyak samin dan madu. Kemudian aku melihat orang-orang menengadahkan tangannya pada tetesan tersebut mereka ada yang mendapat banyak dan ada pula yang hanya mendapat sedikit. Lalu aku melihat seutas tali yang terentang dari langit sampai ke bumi kemudian melihat engkau memegang tali tersebut lalu engkau naik ke atas. Kemudian ada seorang lelaki memegang tali tersebut setelahmu, dan naik ke atas. Ada juga seorang lelaki lain memegang tali tersebut namun terputus, kemudian setelah disambung lagi, lelaki itu naik ke atas. Abu Bakar berkata: Wahai Rasulullah! Untuk engkau aku mengorbankan bapakku dan demi Allah, izinkan aku untuk mentakwil mimpi tersebut. Rasulullah saw. bersabda: Takwilkanlah! Abu Bakar berkata: Segumpal awan tersebut berarti awan Islam. Tetesan yang berupa samin dan madu adalah Alquran dari segi manis dan halusnya. Orang-orang yang menengadahkan tangannya pada tetesan tersebut berarti orang-orang yang banyak menghayati isi Alquran dan yang hanya sedikit penghayatannya terhadap Alquran. Adapun seutas tali yang tersambung dari langit sampai ke bumi adalah kebenaran yang engkau bawa. Engkau memegang tali tersebut lantas Allah mengangkat engkau dengan tali itu. Kemudian setelah engkau, ada seorang lelaki yang memegang tali tersebut dan naik ke atas dengan tali itu. Ada seorang lelaki lain yang memegang tali tersebut dan naik ke atas dengan tali itu. Dan ada seorang lelaki yang lain lagi memegang tali tersebut, namun terputus dan setelah disambung lagi baru dia naik ke atas dengan tali itu. Ceritakan kepadaku, wahai Rasulullah! Untuk engkau aku mengorbankan bapakku! Menurut engkau, apakah takwilku itu tepat atau tidak? Rasulullah saw. bersabda: Sebagian yang kamu jelaskan itu ada yang tepat dan sebagian ada yang salah. Selanjutnya Abu Bakar mengatakan: Demi Allah, wahai Rasulullah, beri tahu aku mana kesalahanku! Beliau bersabda: Kamu jangan sering bersumpah. (Shahih Muslim No.4214)


    Reply #38 01 March, 2010, 03:48:46 PM
  • Publish
  • hasil dr pencarian sy dalil ttg mimpi,,ini yg sy jumpa,,so sy nak kongsikan

    Hadis riwayat Abu Qatadah, ia berkata:
    Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: Mimpi baik (rukyah) itu datang dari Allah dan mimpi buruk (hilm) datang dari setan. Maka apabila salah seorang di antara kalian bermimpi yang tidak menyenangkan hendaklah dia meludah ke samping kiri sebanyak tiga kali dan memohon perlindungan kepada Allah dari kejahatannya sehingga mimpi itu tidak akan membahayakannya. (Shahih Muslim No.4195)

    Hadis riwayat Abu Hurairah, ia berkata:
    Dari Nabi bahwa beliau bersabda: Ketika kiamat telah mendekat, mimpi seorang muslim hampir tidak ada dustanya. Mimpi salah seorang di antara kalian yang paling mendekati kebenaran adalah mimpi orang yang paling jujur dalam berbicara. Mimpi orang muslim adalah termasuk satu dari empat puluh lima bagian kenabian. Mimpi itu dibagi menjadi tiga kelompok: Mimpi yang baik, yaitu kabar gembira yang datang dari Allah. Mimpi yang menyedihkan, yaitu mimpi yang datang dari setan. Dan mimpi yang datang dari bisikan diri sendiri. Jika salah seorang di antara kalian bermimpi yang tidak menyenangkan, maka hendaknya dia bangun dari tidur lalu mengerjakan salat dan hendaknya jangan dia ceritakan mimpi tersebut kepada orang lain. Beliau berkata: Aku gembira bila mimpi terikat dengan tali dan tidak suka bila mimpi dengan leher terbelenggu. Tali adalah lambang keteguhan dalam beragama. Kata Abu Hurairah: Aku tidak tahu apakah ia termasuk hadis atau ucapan Ibnu Sirin. (Shahih Muslim No.4200)

    Hadis riwayat Anas bin Malik, ia berkata:
    Rasulullah bersabda: Mimpi seorang mukmin adalah termasuk satu dari empat puluh enam bagian kenabian. (Shahih Muslim No.4201)

    Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:
    Rasulullah saw. bersabda: Barang siapa melihatku dalam mimpi, maka dia benar-benar telah melihatku. Sesungguhnya setan tidak dapat menjelma sepertiku. (Shahih Muslim No.4206)

    Hadis riwayat Abu Qatadah ra., ia berkata:
    Rasulullah saw. bersabda: Barang siapa yang melihat aku dalam mimpi, maka dia benar-benar melihat sesuatu yang benar (hak). (Shahih Muslim No.4208)


    Reply #39 01 March, 2010, 04:27:46 PM
  • Publish
  • assalamualaikum..
    sy bermimpi melihat hari pernkahan dan persandingan..
    sy mendengan mereka yang ada dlm mimpi sy
    bercakap dlm hati shj ( suara hati)

    apakah maksud mimpi yang begini?

    divider3
    halaqahforum4