Menajamkan Bilah Gunting

Author Topic: Menajamkan Bilah Gunting  (Read 2611 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Abi Naim

  • *
  • Posts: 276
  • Kejayaan kita hanyalah dalam agama Islam
    • View Profile
17 June, 2009, 10:06:05 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Gunting yang tajam amat memudahkan kerja-kerja anda, tak kiralah gunting kain, gunting kertas atau gunting dapur. Untuk masalah gunting tumpul, cuba gunting helaian daun sirih satu persatu. Anda juga boleh mengasah gunting dengan menggunting botol menggunakan gunting tersebut. Lakukan 'guntingan' sebanyak yang mungkin. Anda akan dapati gunting yang tumpul itu akan tajam semula.

    P/s:Modal Anda RM10 Sahaja Seumur Hidup!
    http://myrm10.com/3513

    cahayalurus

    • *
    • Posts: 1330
      • View Profile
    Jawab #1 24 February, 2010, 05:03:30 PM
  • Publish Di FB
  • betul ke petua tu kak long, biasanya kalau gunting kain rumah kitorang tumpul,ada petua lagi senang, gi kedai beli gunting baru :senyum:
    Mrs. Ikan Pari

    sofia_luv

    • *
    • Posts: 94
      • View Profile
    Jawab #2 24 February, 2010, 06:34:33 PM
  • Publish Di FB
  • ana kalau bab mengasah ni memang failed....kalau buat juga, endingnya mesti macam mana ni
    "mak,kenapa makin asah makin tumpul ni??" oklahtu*

    sofia_luv

    • *
    • Posts: 94
      • View Profile
    Jawab #3 24 February, 2010, 07:08:38 PM
  • Publish Di FB
  • belakang parang kalau diasah pun akan tajam..
    macam mana gunting tak boleh pulak nih terkejut*

    salah teknik barangkali kak long....okaja*

    sultan fateh

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Jawab #4 26 February, 2010, 02:20:00 AM
  • Publish Di FB
  • btol la kan...lo dh tumpul,g la beli yg baru...ntol ????

    khairuddin

    • *
    • Posts: 220
      • View Profile
    Jawab #5 26 February, 2010, 03:01:48 AM
  • Publish Di FB
  • gunting sekarang tak sama dengan gunting yang dahulu dari segi kualiti. gunting dahulu boleh di asah kerana besi yang di gunakan tebal dan bermutu. gunting sekarang menggunakan besi yang bermutu, tetapi biasa. kalau di asah mungkin hanya tajam sekajap. jadi, belilah yang baru. kalau terdesak untuk menggunakannya dengan segera, pinjamlah dengan rakan-rakan anda.
    [img width=610 height=70]http://i87.servimg.com/u/f87/12/77/43/73/kelant10.jpg[/img]

    "Berusahalah kamu seperti mana kamu akan hidup untuk selama-lamanya. dan beribadatlah kamu seperti mana kamu akan mati pada keesokan hari."

    ctzubaidah

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #6 02 April, 2010, 12:58:08 PM
  • Publish Di FB
  • kalau petua dari mak saya.. cari daun tebu gunting2 banyak kali kat daun tu.. kalau susah nak cari daun tebu..lalang pun boleh.. selamat mencuba.. kalau tak boleh juga.. beli gunting baru,, :P

    tulang rusuk

    • *
    • Posts: 55
      • View Profile
    Jawab #7 02 April, 2010, 04:31:02 PM
  • Publish Di FB
  • kalau petua dari mak saya.. cari daun tebu gunting2 banyak kali kat daun tu.. kalau susah nak cari daun tebu..lalang pun boleh.. selamat mencuba.. kalau tak boleh juga.. beli gunting baru,, :P



    :sedihnya:..habis cerita ek....beli gunting baru...
    suatu ketika dulu..masa kecik2..pernah dengar tak...''tajam batu..tajam batu..tajam batu'.....?

    Eyda Aam

    • *
    • Posts: 685
    • Wanita solehah adalah sebaik2 perhiasan duniawi
      • View Profile
    Jawab #8 02 April, 2010, 05:18:56 PM
  • Publish Di FB
  • kalau petua dari mak saya.. cari daun tebu gunting2 banyak kali kat daun tu.. kalau susah nak cari daun tebu..lalang pun boleh.. selamat mencuba.. kalau tak boleh juga.. beli gunting baru,, :P



    :sedihnya:..habis cerita ek....beli gunting baru...
    suatu ketika dulu..masa kecik2..pernah dengar tak...''tajam batu..tajam batu..tajam batu'.....?

    a'a betol tu, beli gunting baru. Tapi ada satu petua saya dengar., gunting kertas pasir beberapa kali. Tajam kot.
    Cuba la
    ALLAH sentiasa dekat dengan kita.

    adrieyana

    • *
    • Posts: 224
      • View Profile
    Jawab #9 25 May, 2010, 04:23:17 PM
  • Publish Di FB
  • owh... thanks, dah tahu cara nak tajamkan gunting balik :senyum:

    msa

    • *
    • Posts: 1577
      • View Profile
    Jawab #10 13 July, 2010, 04:07:57 AM
  • Publish Di FB

  • Gunting yang tajam amat memudahkan kerja-kerja anda, tak kiralah gunting kain, gunting kertas atau gunting dapur. Untuk masalah gunting tumpul, cuba gunting helaian daun sirih satu persatu. Anda juga boleh mengasah gunting dengan menggunting botol menggunakan gunting tersebut. Lakukan 'guntingan' sebanyak yang mungkin. Anda akan dapati gunting yang tumpul itu akan tajam semula.

    Ada jugak petua nak tajamkan gunting ye....hmm..menggunting botol? botol apa ye? botol plastik yang isi air mineral tu ke?
    ~ Begin with the End in Mind ~

    panglima-garang

    • *
    • Posts: 611
      • View Profile
    Jawab #11 13 July, 2010, 09:08:40 AM
  • Publish Di FB
  • cara yang paling mudah, gunting tepi kepingan cermin kaca pelahan 3-4 kali.....nak cepat, buat aje kat daun cermin tingkap kaca dapuq rumah pun boley....insyaAllah terbukti tajam mata gunting.....tak kira lah jenis baru atau lama......

    selamat mencuba...... ceria*
    " Apabila iman itu tergantung di bintang Suraya, nescaya ia akan dicapai oleh lelaki berbangsa Parsi."

    divider3
    halaqahforum4