AKTIVITI MEMBENTUK REMAJA MUSLIM

*

Author Topic: AKTIVITI MEMBENTUK REMAJA MUSLIM  (Read 5098 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

najwa_hamali

  • *
  • Posts: 749
  • ~BIDADARI SYURGA IMPIAN DI HATI~
    • View Profile
17 June, 2009, 01:30:55 PM
  • Publish
  •  :) Ana melihat remaja sekarang terlibat dengan aktiviti-aktiviti yang kurang sihat seperti merempit,pecah rumah,meragut,melepak di pusat membeli belah, ponteng sekolah dan bermacam-macam aktiviti lain lagi. Di sini ana nak tanya kepada semua remaja-remaja sekalian, apakah bentuk aktiviti yang anda mahukan untuk membentuk identiti remaja MUSLIM? Kalau di Palestin,remaja-remajanya sudah mengangkat senjata untuk berjihad. Di Malaysia pula ramai remaja yang sudah menjadi 'DOKTOR' dalam usia muda. Jadi remaja sekalian marilah sama-sama kita kongsikan idea yang terlintas di fikiran tentang segala bentuk aktiviti yang perlu di adakan bagi membentuk identiti remaja MUSLIM.  :ins:
    YA ALLAH..........jadikanlah aku seorang muslimah...mukminah...mujahidah..dan seorang anak,isteri & ibu yg solehah....jadikanlah aku salah satu bidadari di syurga nanti......

    crazyghostseekers

    • *
    • Posts: 119
    • KeKaSiH Ku.....!
      • View Profile
    Reply #1 17 June, 2009, 02:03:25 PM
  • Publish
  • hahahha,, docte ek,, tp docte cucuk sendiri,, dia xcucuk kat org lain,, rugi katenye... susah nk bendung,, kang klu

    kate mak bapak, ade gk yg family yg baik2,, anak tok imam lagi, tp perangai,,,, nk salahkan kawan2 pun xleh,, ade

    gk yg kawan yg gle2,, tp dia ok je,, byk lagi lah,, senang salahkn diri sendiri r,, sape suh pilih jalan salah,, kan sengal

    namennye...

    fereshte1

    • *
    • Posts: 93
      • View Profile
    Reply #2 17 June, 2009, 02:39:17 PM
  • Publish
  • anak muda skrg....susah btol nak ckp. bnyk yg berlumba2 nak jadi penyanyi. dah belambak2 program realiti skrg..terutamanya pertandingan nyanyi...apa kata kalau diterbitkan prog realiti yg menggalakann remaja menjadi muslim@muslimah berjaya. contoh baik: akademi al-quran...

    nur_87

    • *
    • Posts: 699
      • View Profile
    Reply #3 17 June, 2009, 03:00:34 PM
  • Publish
  • sebagai tambahan sahaja...
    sebab sebelum kita merancang, kita kena faham dulu apa itu remaja
    sumber: http://ms.wikipedia.org/wiki/Remaja

    Definisi :

    Remaja pada umumnya merujuk kepada golongan manusia yang berumur 12-21 tahun. Dari sudut perkembangan manusia, remaja merujuk kepada satu peringkat perkembangan manusia, iaitu peringkat transisi antara peringkat kanak-kanak dan peringkat dewasa.

    Semasa seseorang itu mengalami zaman remaja dia akan mengalami pelbagai perubahan yang drastik, termasuklah perubahan jasmani, sosial, emosi, dan bahasa. Akibat daripada itu, orang remaja merupakan orang yang emosinya tidak stabil, dan sentiasa "bermasalah".

    Ciri-ciri Manusia Remaja
    Suka bergaulan dengan rakan sebaya daripada ibu bapa
    Pada peringkat ini, manusia remaja akan mula belajar bergaulan dengan orang lain selain daripada ahli anggota keluarga mereka. Ini bermaksud bahawa peringkat remaja merupakan peringkat perkembangan sosial seseorang. Sehubungan itu, orang remaja adalah suka berkawan dan senang tersinggung oleh masalah sosial.
    Suka berangan-angan
    Remaja yang normal mempunyai angan-angan sihat mengenai masa depan mereka. Mereka sentiasa memikirkan apa yang akan mereka buat pada masa hadapan.
    Senang Terpengaruh oleh Emosi
    Orang remaja merupakan orang yang senang terpengaruh oleh emosi. Ini adalah kerana rasional mereka masih berkembang dan belum sampai ke satu tahap yang mantap.
    ~bErSuJuD KpD ALLAH ~

    najwa_hamali

    • *
    • Posts: 749
    • ~BIDADARI SYURGA IMPIAN DI HATI~
      • View Profile
    Reply #4 17 June, 2009, 07:41:50 PM
  • Publish
  •  :) Memang betul, di usia remaja ni,mereka melalui satu perubahan yang sangat besar dalam diri mereka. Saat beginilah mereka tercari-cari halatuju hidup mereka dan mencari kawan-kawan. Jadi kita  perlu mengambil peluang dengan mendekati mereka dengan melakukan aktiviti-aktiviti tertentu bagi membentuk remaja MUSLIM. Mereka sebenarnya,memerlukan pihak untuk mendengar luahan hati mereka. :ins:

    wArDaH iSlAm

    • *
    • Posts: 372
    • hidup penuh dengan perjuangan..
      • View Profile
    Reply #5 17 June, 2009, 09:32:17 PM
  • Publish
  • anak muda skrg....susah btol nak ckp. bnyk yg berlumba2 nak jadi penyanyi. dah belambak2 program realiti skrg..terutamanya pertandingan nyanyi...apa kata kalau diterbitkan prog realiti yg menggalakann remaja menjadi muslim@muslimah berjaya. contoh baik: akademi al-quran...


    kita nie dah tak dapat nak ubah dah dieorang nie........so marilah kita pakat ramai-ramai mendoakan remaja kita supaya tidak dihanyut oleh arus pemodenan yang lebih dahsyat......
    berkawanlah selagi ada hati..bergembiralah selagi ada teman disisi..berbahagialah selagi ada ibu bapa yang sentiasa menemani..ingat ALLAH sokmo...

    mardhiyyah

    • *
    • Posts: 220
    • iNNi AkhOfuLLah
      • View Profile
    Reply #6 17 June, 2009, 11:17:02 PM
  • Publish
  • salam...
    betul,betul..
    kalau dilihat...budak-budak kecil dah diajar menyanyi,berlakon...tapi,hafiz dan hafizah muda kita...tak ramai mana pun..
    entah di mana silapnya.

    selain tu,marilah kita bersama-sama mengambil pendekatan yang lebih sesuai untuk memperbaiki diri kita dan
    rakan kita,yang menjadi tanggungjawab kita bersama=)

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1293
      • View Profile
    Reply #7 17 June, 2009, 11:18:19 PM
  • Publish
  • jangan suka menunding sangat. Mungkin kita boleh bertanya diri sendiri, apa yang sudah kita perbuat untuk membendung masalah gejala sosial ini?

    Mungkin boleh diberikan saranan, cadangan yang positif. Berforumlah dengan cara yang lebih matang, jika dahulu asyik menyalahkan dan menunding pihak lain. Tukar cara berfikir boleh sikit gamaknya..

    Jadi tumpukan pada topik yang dibuka, dan sila berikan sumbang saran, semoga kita sama-sama dapat manfaatnya.

    Bagaimana menerapkan pemikiran secara islamik tersebut? Aha.. sebagai soalan untuk pembuka cadangan..

    fereshte1

    • *
    • Posts: 93
      • View Profile
    Reply #8 17 June, 2009, 11:24:56 PM
  • Publish
  • pemikiran secara islamik kena mula dari kecil...dari rumah dan skola...
    tapi memandangkan zaman skrg, mungkin ada yg terlambat nak lentur
    pd pendapat sy kan...cara utuk menarik perhatian remaja skrg adalah dgn mengadakan rancangan agama
    yg ada unsur komersial..unsur komersial perlu ada untuk menarik perhatian...kemudian baru la dtg kesedaran ttg agama tu..cthnya: pendekatan rabbani dgn nasyid yg ada unsur pop...muziknya menarik n catchy, menarik perhatian remaja..bile dah menarik perhatian, baru la sedar maksud lirik..bile ada pendekatan macam tu, baru ruang pendedahan lebih terbuka luas..
    apa2 pun tahiah buat Raihan kerana menjadi kumpulan pertama yg mengkomersialkan nasyid...muzik harmoni mereka tlh menarik perhatian ramai tak kira islam atau tak

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1293
      • View Profile
    Reply #9 17 June, 2009, 11:26:46 PM
  • Publish
  • Terima kasih fereshte1

    cadangan pertama untuk menerapkan pemikiran islamik  :

    1. Melalui pendidikan, contohnya nasyid.

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Reply #10 17 June, 2009, 11:45:03 PM
  • Publish
  • salah satu aktiviti membentuk remaja muslim juga nie....

    Seminar Menara Gading 09
    untuk student2 yg bakal masuk ke IPT....jom join....
    kali ni diadakan di penang.....MEsTI beST!!!


    maklumat lanjut...layari  http://limaumaniss.blogspot.com

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1293
      • View Profile
    Reply #11 17 June, 2009, 11:47:04 PM
  • Publish
  • Cadangan menerapkan pemikiran islamik :

    1. melalui pendidikan - nasyid
    2. Seminar, ceramah, majlis ilmu  contohnya : Seminar menara gading 09

    najwa_hamali

    • *
    • Posts: 749
    • ~BIDADARI SYURGA IMPIAN DI HATI~
      • View Profile
    Reply #12 18 June, 2009, 12:16:52 AM
  • Publish
  •  :)  :syukur: Kepada yang memberi cadangan dan pandangan.Pada pendapat ana, remaja sukakan aktiviti lasak.Kalau nak suruh remaja pergi dengar ceramah,mesti mereka tak nak.Jadi di cadangkan agar badan-badan NGO membuat kem-kem Islamik untuk membantu remaja membentuk peribadi MUSLIM.  :ins:

    najwa_hamali

    • *
    • Posts: 749
    • ~BIDADARI SYURGA IMPIAN DI HATI~
      • View Profile
    Reply #13 18 June, 2009, 12:36:46 AM
  • Publish
  • [box title=AKTIVITI MEMBENTUK REMAJA MUSLIM]1. melalui pendidikan - nasyid
    2. Seminar, ceramah, majlis ilmu  contohnya : Seminar menara gading 09
    3.Kem Islamik[/box]

    Shohib Mirbat

    • *
    • Posts: 363
    • MurkaNya adalah Rahman, CintaNya adalah Rahim
      • View Profile
    Reply #14 18 June, 2009, 04:52:10 AM
  • Publish
  • :senyum:..riadah untuk remaja Muslim perkasa melalui aktiviti memanah, berenang, dan berkuda. Rasulullah shollallahu 'alaihi wa sallam sudah sarankan untuk didik anak muda dengan aktiviti berkenaan.
    "Hitori no kamisama shika hoka ni kami ha nai, Muhanmado ha kamisama no shito"

    najwa_hamali

    • *
    • Posts: 749
    • ~BIDADARI SYURGA IMPIAN DI HATI~
      • View Profile
    Reply #15 18 June, 2009, 08:54:43 AM
  • Publish
  • [box title=AKTIVITI MEMBENTUK REMAJA MUSLIMTitleBox]1. melalui pendidikan - nasyid
    2. Seminar, ceramah, majlis ilmu  contohnya : Seminar menara gading 09
    3.Kem Islamik
    4.Riadah untuk remaja: memanah,berenang, dan berkuda[/box]

    fereshte1

    • *
    • Posts: 93
      • View Profile
    Reply #16 18 June, 2009, 11:46:23 AM
  • Publish
  • melentur buluh biarlah dari rebungnye..budak2 kan suka kartun..apa kata banyakkan kartun n komik islamik..contohnye: raihan rangers tu

    Abdulqudus

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #17 18 June, 2009, 12:44:09 PM
  • Publish
  • melentur buluh biarlah dari rebungnye..budak2 kan suka kartun..apa kata banyakkan kartun n komik islamik..contohnye: raihan rangers tu

    Budak sekarang ni mana suka tengok kartun berunsur islamik, mereka suka tengok kartun rempitlah...beso nanti mudah nak mat rempit......kah...kah...kah..

    fereshte1

    • *
    • Posts: 93
      • View Profile
    Reply #18 18 June, 2009, 12:47:09 PM
  • Publish
  • sbb tu la kite kena fikir inisiatif yg baru...cube banyakkan kartun n komik islamik..buat pertandingan ke..pertandingan melukis komik islamik..zaman skrg kan org suke pertandingan..

    mardhiyyah

    • *
    • Posts: 220
    • iNNi AkhOfuLLah
      • View Profile
    Reply #19 18 June, 2009, 02:09:07 PM
  • Publish
  • salam..
    hm...minggu kesenian Islam..adakan persembahan nasyid,n semua yang berkaitan dengan keindahan Islam...mungkin boleh diselitkan dengan acara sukan, seperti bola keranjang,bola jaring,bola sepak,futsal di universiti atau sekolah..atau mana2 yang sesuaila..
    kemudian,salah satu syaratnya ialah...berpakaian menutup aurat,dan berpakaian sopan bagi yang bukan beragama Islam..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    3 Replies
    13897 Views
    Last post 16 December, 2010, 09:41:01 AM
    by mine
    13 Replies
    5735 Views
    Last post 03 July, 2011, 12:04:45 AM
    by mone1902
    1 Replies
    1556 Views
    Last post 28 April, 2011, 06:39:00 PM
    by fly13