Rahsia Hari Memotong Kuku

*

Author Topic: Rahsia Hari Memotong Kuku  (Read 28976 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

iwani

  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
16 June, 2009, 10:30:31 PM
  • Publish
  •  :)

    Cara-cara memotong kuku mengikut agama Islam ...

    Sunat memotong kuku bermula dengan jari kanan keseluruhannya daripada jari telunjuk hingga jari kelingking dan diikuti ibu jari...

    Kemudian, tangan kiri bermula daripada jari kelingking hingga ibu jari...

    Bagi kuku kaki pula bermula dengan kaki kanan bermula daripada jari kelingking hingga ibu jari...

    Kemudian, kaki kiri bermula daripada ibu jari hingga jari kelingking...


    Kuku yang dipotong sunat ditanam di dalam tanah sebagai tanda menghormatinya kerana ia adalah sebahagian daripada anggota badan manusia seperti yang dilakukan oleh Umar ra.


    Hari Memotong Kuku & Hikmahnya...

    Hari Sabtu : nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penykit

    Hari Ahad : nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kepadanya kemiskinan

    Hari Isnin : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sihat

    Hari Selasa : nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk kepadanya penyakit

    Hari Rabu : nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan

    Hari Khamis : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit

    Hari Jumaat : nescaya keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah SWT

     :syukur:

    conan_gurl

    • *
    • Posts: 63
      • View Profile
    Reply #1 16 June, 2009, 10:57:26 PM
  • Publish
  • maknanya potong kuku pada selain khamis dan jumaat dtgkan mudarat la???

    beruang

    • *
    • Posts: 1352
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Reply #2 16 June, 2009, 10:58:44 PM
  • Publish
  • maknanya potong kuku pada selain khamis dan jumaat dtgkan mudarat la???

    lebih tepat Isnin, Khamis dan Jumaat......

    meow

    Reply #3 16 June, 2009, 11:00:25 PM
  • Publish
  • [box title=Hikmah]Hari Memotong Kuku & Hikmahnya...

    Hari Sabtu : nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penykit

    Hari Ahad : nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kepadanya kemiskinan

    Hari Isnin : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sihat

    Hari Selasa : nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk kepadanya penyakit

    Hari Rabu : nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan

    Hari Khamis : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit

    Hari Jumaat : nescaya keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah SWT
    [/box]

    Dari manakah sumbernya hikmah ni?


    madidlife

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #4 16 June, 2009, 11:27:32 PM
  • Publish
  • ana rasa hikmah memotong kuku pada hari-hari tertentu adalah tidak bersandarkan kpd nas yang sahih. yang paling tepat adalah sunat memotong kuku pada hari jumaat.

    crazyghostseekers

    • *
    • Posts: 119
    • KeKaSiH Ku.....!
      • View Profile
    Reply #5 17 June, 2009, 01:39:31 PM
  • Publish
  • aku potong kuku x ikut time.. rase nk potong aku potong r,

    haizam

    • *
    • Posts: 122
      • View Profile
    Reply #6 17 June, 2009, 03:13:56 PM
  • Publish
  • [box title=Hikmah]Hari Memotong Kuku & Hikmahnya...

    Hari Sabtu : nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penykit

    Hari Ahad : nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kepadanya kemiskinan

    Hari Isnin : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sihat

    Hari Selasa : nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk kepadanya penyakit

    Hari Rabu : nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan

    Hari Khamis : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit

    Hari Jumaat : nescaya keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah SWT
    [/box

    sy rasa sy pernah terbaca artike ni tapi tak pasti dr mana sumbernya.

    ahmad_siddiqui

    • *
    • Posts: 525
    • "Aku menyembuhkan jiwaku kerana perbuatannya."
      • View Profile
    Reply #7 17 June, 2009, 06:11:30 PM
  • Publish
  • :)

    Cara-cara memotong kuku mengikut agama Islam ...

    Sunat memotong kuku bermula dengan jari kanan keseluruhannya daripada jari telunjuk hingga jari kelingking dan diikuti ibu jari...

    Kemudian, tangan kiri bermula daripada jari kelingking hingga ibu jari...

    Bagi kuku kaki pula bermula dengan kaki kanan bermula daripada jari kelingking hingga ibu jari...

    Kemudian, kaki kiri bermula daripada ibu jari hingga jari kelingking...


    Kuku yang dipotong sunat ditanam di dalam tanah sebagai tanda menghormatinya kerana ia adalah sebahagian daripada anggota badan manusia seperti yang dilakukan oleh Umar ra.


    Hari Memotong Kuku & Hikmahnya...

    Hari Sabtu : nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penykit

    Hari Ahad : nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kepadanya kemiskinan

    Hari Isnin : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sihat

    Hari Selasa : nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk kepadanya penyakit

    Hari Rabu : nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan

    Hari Khamis : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit

    Hari Jumaat : nescaya keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah SWT

     :syukur:

    salam.

    wallahuaklam. Rasulullah membersihkan diri -potong kuku, janggut, dll- lazimnya pada hari jumaat sebelum ke masjid. soal baginda menetapkan hari atau waktu2 tetentu, ini perlu ada sandaran yang sahih, apalagi ini melibatkan syariat kerana setiap perbuatan nabi adalah sunah bagi umatnya untuk diikuti dan diteladani.
    "Aku hanyalah insan biasa yang menyatakan sesuatu hari ini, mungkin esok ku ubah kembali, dan mungkin lusa ku ubah lagi.." -Imam Abu Hanifah.

    manjasmile

    • *
    • Posts: 473
      • View Profile
    Reply #8 10 May, 2010, 09:09:09 PM
  • Publish
  • saya pun punya kepercayaan yang sama dalam momotong kuku,iaitu mengikut hari tertentu.

    Salamon King

    • *
    • Posts: 50
      • View Profile
    Reply #9 10 May, 2010, 09:25:55 PM
  • Publish
  • nak potong kuku ke rambut ke yang penting ikut cara nabi....nabi tak tetapkan pun hari apa dan takda hikmah hari2 tertentu....jangan percaya hikmah2 ni....

    adrieyana

    • *
    • Posts: 224
      • View Profile
    Reply #10 25 May, 2010, 04:10:38 PM
  • Publish
  • pernah jugak dengar pasal ni, erm tapi kan turutan potong kuku tu ada lain sikit caranya,, macam mana tu yana dah lupa la :senyum:.. sesapa yang ahu tolong la gtau ye... syukron... ceria*

    miftahulQalb

    • *
    • Posts: 147
      • View Profile
    Reply #11 25 May, 2010, 04:18:20 PM
  • Publish
  • Waktu Memotong Kuku

    Dalam perkara memotong kuku, waktu juga diambil kira dan diambil perhatian dalam Islam. Adapun waktu memotong kuku itu tertakluklah pada panjang kuku tersebut. Bila-bila masa sahaja diharuskan memotong kuku apabila seseorang itu berkehendak pada memotongnya. Akan tetapi janganlah membiarkan kuku tersebut tidak dipotong sehingga melebihi empat puluh hari. Sebagaimana diriwayatkan daripada Anas bin Malik yang maksudnya :

    “Telah ditentukan waktu kepada kami memotong misai, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu ari-ari agar kami tidak membiarkannya lebih daripada empat puluh malam.” (Hadis riwayat Muslim)

    Adapun menurut Imam asy-Syafi‘e dan ulama-ulama asy-Syafi‘eyah, sunat memotong kuku itu sebelum mengerjakan sembahyang Juma‘at, sebagaimana disunatkan mandi, bersugi, berharuman, berpakaian kemas sebelum pergi ke masjid untuk mengerjakan sembahyang Juma‘at. Diriwayatkan oleh Abu Sa‘id al-Khudri dan Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhuma berkata yang maksudnya :

    Maksudnya: “Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: “Sesiapa yang mandi pada hari Juma‘at, bersugi, berwangian jika memilikinya dan memakai pakaian yang terbaik kemudian keluar rumah sehingga sampai ke masjid, dia tidak melangkahi (menerobos masuk) orang-orang yang telah bersaf, kemudian dia mengerjakan sembahyang apa sahaja (sembahyang sunat), dia diam ketika imam keluar (berkhutbah) dan tidak berkata-kata sehingga selesai mengerjakan sembahyang, maka jadilah penebus dosa di antara Juma‘at itu dan Juma‘at sebelumnya.” (Hadis riwayat Ahmad)

    Daripada Abu Hurairah katanya yang maksudnya :
    “Bahawasanya Rasulullah Shallallahu ‘alahi wasallam memotong kuku dan mengunting misai pada hari Juma‘at sebelum Baginda keluar untuk bersembahyang.” (Riwayat al-Bazzar dan ath-Thabrani)

    Sementara menurut Ibnu Hajar Rahimahullah pula, sunat memotong kuku itu pada hari Khamis atau pagi Juma‘at atau pada hari Isnin.

    florafauna

    • *
    • Posts: 493
      • View Profile
    Reply #12 25 May, 2010, 04:23:10 PM
  • Publish
  • salam..
    saya pun potong kuku ikut cara seperti yang disarankan.. (buku paduan pemakaian dan aurat)

    yuss28183

    • *
    • Posts: 289
      • View Profile
    Reply #13 25 May, 2010, 04:24:17 PM
  • Publish
  • Salam

    "What You Do With Your Life, Is What You Give To ALLAH"

    fayah_89

    • *
    • Posts: 446
      • View Profile
    Reply #14 25 May, 2010, 04:26:43 PM
  • Publish
  • Salam jap nak tanya apa hukum memotong kuku ketika berhadas besar ???..ada setengah orang cakap boleh ada setengah cakap tak boleh....
    Menghijrahkan Diri Mmg Payah" "Ada Masa Kita Kalah" "Ada Masa Kita Lelah" "Ada Masa Kita Bertuah" "Itulah Namanya MUHAJADAH" "Kerana Ku Tahu Akhirnya Pasti Indah"

    cikanaISLAM

    • *
    • Posts: 171
    • Salam ta'aruf
      • View Profile
    Reply #15 25 May, 2010, 05:24:29 PM
  • Publish
  • entah la..tapi saya dengar orang kate tak boleh potong kuku kalau hadas besar..

    Asma Afifi

    • *
    • Posts: 14
      • View Profile
    Reply #16 25 May, 2010, 05:29:56 PM
  • Publish
  • tu la...dulu ustazah n abang saya cakap,mana ada hadis pape yg melarang kita potong kuku waktu hadas besar..tp,klu sy,sebelum potong kuku or rambut ke,pastikan bersih dlu dr segala 'kekotoran'..faham x?

    cikanaISLAM

    • *
    • Posts: 171
    • Salam ta'aruf
      • View Profile
    Reply #17 26 May, 2010, 04:50:35 PM
  • Publish
  • tu la...dulu ustazah n abang saya cakap,mana ada hadis pape yg melarang kita potong kuku waktu hadas besar..tp,klu sy,sebelum potong kuku or rambut ke,pastikan bersih dlu dr segala 'kekotoran'..faham x?

    oh...jadi masa berhadas besar kita blh potong kuku la?

    piqiues

    • *
    • Posts: 50
      • View Profile
    Reply #18 26 May, 2010, 09:32:27 PM
  • Publish
  • salam,

    tiada dalil yg sahih menunjukkan larangan potong kuku ketika haid...

    kalau seminggu period sedangkan kuku panjang, ini menjijikan orang lain. ini bertentangan dgn islam yng mementingkan kebersihan sepanjang masa.lagi pon memotong kuku adalah sunan fitrah( sunnah fitrah)yg dituntut dlm islam.

    saya sentiasa menegur pelajar saya dlm masalah ini.

    wallahu ta'ala a'lam
    laman Ilmu, tips belajar dan tutorial B. Arab

    http://pbasmkps.blogspot.com/

    piqiues

    • *
    • Posts: 50
      • View Profile
    Reply #19 26 May, 2010, 09:39:00 PM
  • Publish
  • ana rasa hikmah memotong kuku pada hari-hari tertentu adalah tidak bersandarkan kpd nas yang sahih. yang paling tepat adalah sunat memotong kuku pada hari jumaat.

    saya setuju...

    tiada nas hadis sahih mengenai perkara tersebut...

    mengikut amalan ibnu umar beliau memotong kuku pd hari jumaat ( sebelum keluar solat jumaat)

    potonglah kuku bila perlu. akan dapat pahala krn ia adalah sunnah fitrah.

    wallahu a'lam

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    8 Replies
    31472 Views
    Last post 14 June, 2012, 12:57:47 PM
    by alhaudhie
    12 Replies
    12832 Views
    Last post 24 September, 2012, 06:22:32 PM
    by Mei
    1 Replies
    2306 Views
    Last post 05 December, 2010, 01:02:05 PM
    by Ummu Fatimah