Mengira Indeks Jisim Tubuh (BMI)

Author Topic: Mengira Indeks Jisim Tubuh (BMI)  (Read 13859 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Abi Naim

  • *
  • Posts: 275
  • Kejayaan kita hanyalah dalam agama Islam
    • View Profile
15 June, 2009, 07:06:49 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Berlebihan berat badan adalah disebabkan oleh pelbagai faktor termasuk yang diwarisi atau diperolehi (dilakukan) sendiri.

    Ciri nyata yang menandakan berlebihan berat badan ini ialah memiliki lemak badan yang berlebihan. Rawatan serta pengurusan jangka panjang diperlukan untuk mencapai dan mengekalkan penurunan berat badan. Pengambilan kalori yang berlebihan serta kurang bersenam merupakan penyebab utama seseorang itu mengalami penambahan berat badan.

    Apabila kalori diambil berlebihan, bakinya akan ditukarkan menjadi lemak tepu yang akan meningkatkan lagi kolesterol dalam darah. Setiap orang perlu memberi perhatian yang serius terhadap berat badan mereka. Mengekalkan berat badan yang sesuai dengan ketinggian anda merupakan cara yang paling penting untuk mengekalkan badan yang sihat dan menarik

    Petua Mengira Indeks Jisim Tubuh  (BMI)

    Cara mengira keseimbangan berat dengan tinggi Indeks Jisim Tubuh  (BMI): Berat tubuh badan(KG) bahagi Ketinggian(M) kali Ketinggian(M)

    Contoh : Jika berat badan anda 55 kg dan ketinggian anda 1.56 m Mula-mula, kalikan 1.56 dengan 1.56 bersamaan 2.4336 Kemudian bahagikan 55 dengan 2.4336 untuk mendapatkan BMI anda,yang mana jawapannya ialah 22.6 Sekiranya BMI anda :

    * Kurang daripada 20, berat badan anda adalah berkurangan

    * 20 hingga 24.9, anda terdiri dari berat badan yang normal

    * 25 hingga 29.9, berat badan anda mulai berlebihan

    * 30 dan keatas,anda adalah obesiti

    acapklcc9

    • *
    • Posts: 339
    • Perjuangan Belum Selesai
      • View Profile
    Jawab #1 15 June, 2009, 08:59:20 PM
  • Publish Di FB
  • saya punya BMI 20.3.........
    berusaha gigih dengan bersenam setiap hari...........
    badan cergas otak pun cerdas..........

    nur_87

    • *
    • Posts: 699
      • View Profile
    Jawab #2 15 June, 2009, 09:00:41 PM
  • Publish Di FB
  • saya punya BMI 20.3.........
    berusaha gigih dengan bersenam setiap hari...........
    badan cergas otak pun cerdas..........

    wahh..tahniah2.. BMI yg ideal =)
    ~bErSuJuD KpD ALLAH ~

    acapklcc9

    • *
    • Posts: 339
    • Perjuangan Belum Selesai
      • View Profile
    Jawab #3 15 June, 2009, 09:44:00 PM
  • Publish Di FB
  • nur_87 punya BMI plak?????
    nak dptkan BMI yg ideal kena berusaha bersenam & menjaga pemakanan yg seimbang........
    saya suka tgk cerita "The Biggest Loser" yg menekankan konsep menjaga pemakanan seimbang & bersenam selalu..........

    meow

    Jawab #4 15 June, 2009, 10:59:01 PM
  • Publish Di FB

  • Dalam mengejar BMI yg ideal, jangan pula terleka sampai sanggup buat apa sahaja untuk kurus.. berhati-hati dengan produk kurus zaman sekarang.. takut ada yg memudaratkan.. ada satu cerita di Amerika Syarikat baru-baru ini seorang pesakit dimasukkan ke ICU gara-gara terlalu ekstrem berdiet.. ingatlah bahawa kita mengambil masa bertahun untuk jadi gemuk, takkanlah dalam sekelip mata juga boleh jadi kurus.. as simple as that.. make it slow but steady.. chaiyyok for those who are dieting..

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #5 15 June, 2009, 11:01:47 PM
  • Publish Di FB

  • Dalam mengejar BMI yg ideal, jangan pula terleka sampai sanggup buat apa sahaja untuk kurus.. berhati-hati dengan produk kurus zaman sekarang.. takut ada yg memudaratkan.. ada satu cerita di Amerika Syarikat baru-baru ini seorang pesakit dimasukkan ke ICU gara-gara terlalu ekstrem berdiet.. ingatlah bahawa kita mengambil masa bertahun untuk jadi gemuk, takkanlah dalam sekelip mata juga boleh jadi kurus.. as simple as that.. make it slow but steady.. chaiyyok for those who are dieting..

    ingat nie pesanan dari penasihat kesihatan...
    TuhAN cInTa aGuNg..

    faseh

    • *
    • Posts: 999
    • Cahaya Cinta Allah..Guru d PPK(knk2 pekak)
      • View Profile
    Jawab #6 15 June, 2009, 11:34:09 PM
  • Publish Di FB
  • lau obes yang obes pulak..panggil aper
    *Image Removed*
    Ya ALLAH, jadikan aku wanita yang solehah...yang baik di antara yang terbaik...dan kurniakan aku pendamping yang baik...
    dlm mendapatkan sesuatu yang terbaik dariMu...
    Amin...

    meow

    Jawab #7 15 June, 2009, 11:36:51 PM
  • Publish Di FB
  • lau obes yang obes pulak..panggil aper

    Super duper obese

    nnurr

    • *
    • Posts: 71
    • حسبي الله ونعم الوكيل
      • View Profile
    Jawab #8 06 December, 2009, 02:25:46 PM
  • Publish Di FB
  • sy punya BMI=21.8 :-)

    berbahagialah seadanya... baguss
    "Menyingkap sesuatu yang tersembunyi disebalik kesibukan manusia menyusun perancangan,
    kadang2 kita perlu menoleh seketika utk mencari nilai makna pengorbanan hakiki(pengorbanan pd agama).."

    an-nisa

    • *
    • Posts: 507
      • View Profile
    Jawab #9 06 December, 2009, 02:48:54 PM
  • Publish Di FB
  • saya obesiti yang melampau..harap obesiti yang satu lagi le..ouh..daripadaNya jua..dan kepadaNya jua..pepandaila jaga diri ni..
    "keyakinanku..kepercayaanku..keikhlasanku..dan cintaku hanya milik Allah..peliharalah daku agar sentiasa menjadi hamba yang solehah.."

    fifah

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Jawab #10 17 April, 2010, 05:00:08 PM
  • Publish Di FB
  • Salam..
    Ada satu lagi cara kira BMI..
    Tinggi - 100=???
    Sekiranya berat sekarang melebihi jumlah yang ditolak maka berlebihan berat badan..
    Selamat mancuba..
    « Last Edit: 17 April, 2010, 05:04:47 PM by fifah »

    nazirul razali

    • *
    • Posts: 875
    • HIDUP JIHAD, MATI SYAHID, ALLAH HUAKHBAR.
      • View Profile
    Jawab #11 17 April, 2010, 07:33:39 PM
  • Publish Di FB
  • :senyum:......... BMI = 22.4.......... lalalalalala................
    <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<
                         <')))))<

    nazirul razali

    • *
    • Posts: 875
    • HIDUP JIHAD, MATI SYAHID, ALLAH HUAKHBAR.
      • View Profile
    Jawab #12 17 April, 2010, 07:37:56 PM
  • Publish Di FB
  • kita ni kan...... jangan terlalu obses sangat sampai memudaratkan diri sendiri....... apa yang penting, kita selesa dengan badan kita dan juga kesihatan kita ini............ itu pun sudah memadai.........

    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1664
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Jawab #13 17 April, 2010, 08:01:09 PM
  • Publish Di FB
  • Bagaimana kah mahu jaga diri, agar selesa

    iaitu dengan memriksa diri
    sewaktu duduk tahiyat akhir

    jika selesa duduk tahiyat akhir tu, baguihlah dirimu, tak melebihi batas

    itu sebab Allaahu Taala maha bijak, alat sukat badan agar selesa ada pada aktiviti solah
    semuga ada pelajarannya ya

    maharcinta5740

    • *
    • Posts: 555
    • Aku Hamba Allah...
      • View Profile
    Jawab #14 17 April, 2010, 08:57:40 PM
  • Publish Di FB
  • BMI saya=20.7 :-) hihihi :-D
    "aku mencintaimu kerna agama yang ada pada dirimu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, maka hilanglah cintaku padamu.."
    (Imam Nawawi)  baguss

    Wanita yang bijaksana mampu mengubah sahara yang gersang
    menjadi taman yang menghijau.. ceria* ceria* ceria*

    maharcinta5740

    • *
    • Posts: 555
    • Aku Hamba Allah...
      • View Profile
    Jawab #15 17 April, 2010, 08:58:26 PM
  • Publish Di FB
  • Salam..
    Ada satu lagi cara kira BMI..
    Tinggi - 100=???
    Sekiranya berat sekarang melebihi jumlah yang ditolak maka berlebihan berat badan..
    Selamat mancuba..

    betul jugak ni...bleh amalkan untuk kesahitan seharian kita..selamat beramal....hihihi  baguss yahooo*

    adrieyana

    • *
    • Posts: 224
      • View Profile
    Jawab #16 25 May, 2010, 04:29:26 PM
  • Publish Di FB
  • erk... bmi yana kurang dari 20..  padan pun kene suruh minum susu, makan banyak :'(

    Eyla_Hudmal

    • *
    • Posts: 1
    • Jadikanlah aku lebih baik daripada sekarang ini ..
      • View Profile
    Jawab #17 11 November, 2011, 02:54:05 PM
  • Publish Di FB
  • Assalam . .
    BMI saya - 19.7  :syukur:
    Bangga saya !!!

    Bangganya saya

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    6 Replies
    1449 Views
    Last post 26 October, 2010, 01:15:57 PM
    by khaira_umairah
    5 Replies
    786 Views
    Last post 10 June, 2010, 04:41:01 PM
    by mentaripagi90
    21 Replies
    2035 Views
    Last post 27 June, 2010, 06:56:44 PM
    by mentaripagi90