Mengapa Penulisan perlu Ada :senyum:, :senyum:, :senyum:?

*

Author Topic: Mengapa Penulisan perlu Ada :senyum:, :senyum:, :senyum:?  (Read 13564 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

nur_87

  • *
  • Posts: 699
    • View Profile
15 June, 2009, 12:19:40 PM
  • Publish
  • sumber: http://www.nikuve.my

    Kebanyakan penulisan yang saya baca acap kali diamalkan dalam mana-mana penulisan. Ini termasuklah kebanyakan blog, ruangan chatting, penulisan pada email dan sebagainya. Saya terasa hairan sampai bilakah budaya suka menulis dalam ‘:senyum:’, ‘:senyum:’, dan ‘:senyum:’ ini akan berlarutan dalam budaya penulisan kita hari ini.


    Pada pendapat saya, budaya sebegini hendaklah tidak diamalkan dalam mana-mana penulisan sekalipun kerana ianya nampak seperti ‘budak-budak’ atau ‘kanak-kanak riang’ yang menulis. Sedangkan ‘kanak-kanak riang’ pun tidak menulis seperti ini, mereka tahu bagaimana gaya penulisan yang betul. Gaya penulisan sebegini juga boleh dilabelkan sebagai ketidakmatangan penulis tersebut. Aduhai malunya!

    Tidak boleh dinafikan, saya juga pernah menulis sebegini dalam beberapa bulan yang lepas, namun semakin hari saya berusaha keras agar penulisan saya nampak matang dan menarik pembaca daripada semua peringkat umur untuk membaca penulisan saya.

    Saya juga kehairanan kerana ada juga’cikgu’ atau ‘guru’ yang mengamalkan budaya penulisan ini pada penulisan email. Namun yang amat memilukan, apabila blog yang menyebarkan dakwah juga mengamalkan benda ini. Amatlah tidak sesuai, apatah lagi ingin menulis karangan Bahasa Melayu, agaknya dapat telur ayam!

    Secara peribadi jika saya melawat dan membaca penulis blog seseorang yang ada perkataan seperti tajuk diatas, saya cuma meluangkan masa hanya beberapa minit dan terus saya tutup, kerana penulisan yang terlalu ‘kebudak-budakan’. Nasihat saya, berubahlah cara penulisan, chat, atau cara penyampaian anda semakin hari semakin baik. Elakkan dari meletakkan ‘:senyum:’, ‘:senyum:, ‘:senyum:’, ‘hee~’, ‘kuang3′, ‘kui2′, dan bermacam aneka jenis lagi. Jika sepanjang penulisan saya ada menyinggung mana-mana pihak, saya memohon maaf. Marilah kita sama-sama memperbaiki gaya penulisan masing-masing. Ingatlah, cara penulisan anda melambangkan peribadi diri anda juga
    « Last Edit: 02 January, 2013, 04:12:50 PM by PenaHalaqah »
    ~bErSuJuD KpD ALLAH ~

    wArDaH iSlAm

    • *
    • Posts: 372
    • hidup penuh dengan perjuangan..
      • View Profile
    Reply #1 15 June, 2009, 03:03:18 PM
  • Publish
  • salam..
          saya pun suka juga tulis ':senyum:',':senyum:',':sedihnya:',':senyum:'.


    p/s:em,,tak boleh larilah dari guna perkataan di atas kalau berSmS.
    berkawanlah selagi ada hati..bergembiralah selagi ada teman disisi..berbahagialah selagi ada ibu bapa yang sentiasa menemani..ingat ALLAH sokmo...

    nur_87

    • *
    • Posts: 699
      • View Profile
    Reply #2 15 June, 2009, 03:06:40 PM
  • Publish
  • salam..
          saya pun suka juga tulis ':senyum:',':senyum:',':sedihnya:',':senyum:'.


    p/s:em,,tak boleh larilah dari guna perkataan di atas kalau berSmS.



    samelah..sebab penulisan ':senyum:' tu terjemahan dr perasaan hati mase tu...

    tasniem

    • *
    • Posts: 164
      • View Profile
    Reply #3 15 June, 2009, 03:13:31 PM
  • Publish
  • saya suka menulisa diakhir ayat ada hehheh :sedihnya: hihihi (ayat berekor)... sekiranya kita bagi teguran dan komen mungkin si pembaca tidak laa terasa sangat dengan teguran kita kerana adanya ayat  ekor nie... hehhehe huhuh hihihi... walaupun sesuatu benda itu di pandang serius so tak laaa terasa... :senyum: (eh masih ada ayat ekornya)

    zueadna

    • *
    • Posts: 184
    • Ya Allah terimalah segala amalanku
      • View Profile
    Reply #4 15 June, 2009, 03:17:57 PM
  • Publish
  • salam,

    penulian tersebut biasanya digunakan dalam situasi bersantai, very informal, tidak terlalu serious terutamanya apabila kita berym atau bersms dengan kawan2 rapat atau keluarga..
    Kecantikan abadi terletak pada keelokan adab, ketinggian ilmu. bukan pada wajah & pakaiannya..   - Hamka -
    [img]http://dl10.glitter-graphics.net/pub/1868/1868270fotwibw5m2.gif[/img]

    beruang

    • *
    • Posts: 1351
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Reply #5 15 June, 2009, 03:38:42 PM
  • Publish
  • saya suka menulisa diakhir ayat ada hehheh :sedihnya: hihihi (ayat berekor)... sekiranya kita bagi teguran dan komen mungkin si pembaca tidak laa terasa sangat dengan teguran kita kerana adanya ayat  ekor nie... hehhehe huhuh hihihi... walaupun sesuatu benda itu di pandang serius so tak laaa terasa... :senyum: (eh masih ada ayat ekornya)

    ana setuju. Lagi satu kalau digunakan dalam sms kan terasa santai bila membacanya. Kadangkala si penerima/ pembaca teks itu turut tersenyum atau ketawa selepas membacanya....kan bahagia???

    tasniem

    • *
    • Posts: 164
      • View Profile
    Reply #6 15 June, 2009, 03:49:42 PM
  • Publish
  • saya suka menulisa diakhir ayat ada hehheh :sedihnya: hihihi (ayat berekor)... sekiranya kita bagi teguran dan komen mungkin si pembaca tidak laa terasa sangat dengan teguran kita kerana adanya ayat  ekor nie... hehhehe huhuh hihihi... walaupun sesuatu benda itu di pandang serius so tak laaa terasa... :senyum: (eh masih ada ayat ekornya)


    ana setuju. Lagi satu kalau digunakan dalam sms kan terasa santai bila membacanya. Kadangkala si penerima/ pembaca teks itu turut tersenyum atau ketawa selepas membacanya....kan bahagia???

    walaupun teguran ada kemesraan.... hehehhehe

    adeq_fauzy

    • *
    • Posts: 693
    • :: KeranaMU ya Allah ::
      • View Profile
    Reply #7 15 June, 2009, 04:15:07 PM
  • Publish
  • Untuk penulisan berunsur ilmiah, kita perlu wujudkan penegasan.
    Tanpa penegasan, ianya sukar untuk dilekatkan didalam minda pembaca.

    Bagi yang lebih santai itu tidak mengapalah.
    Kerana ":senyum:" tu boleh mewujudkan keceriaan penulis dan pembacanya.
    Macam kita bersembang. Takkan nak serius je berpanjangan jika topiknya sekadar santai.
    Bersembang ni pula dah lain. Sebab melalui percakapan macam kita dengar ceramah/kuliah.

    ikut kesesuaian.

    wallahualam.
    SUMBANGAN TABUNG HALAQAH
    CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services
    "Saham akhirat anda, insyaAllah.."

    farah hanna

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #8 15 June, 2009, 04:19:28 PM
  • Publish
  • yang penting, kene pada tempatnya
    " No vision can grasp Allah but
    Allah grasps all visions"
    [6:103]

    busk3rz

    • *
    • Posts: 6
      • View Profile
    Reply #9 15 June, 2009, 04:39:45 PM
  • Publish
  • Salam.

    Sekiranya bertempat, penggunaan :senyum:, :senyum:, :senyum: tidak perlu dianggap salah. Maksud busk3rz, dalam penulisan santai@informal terpulang kepada penulis sendiri. Namun, dalam penulisan formal pula sudah semestinya istilah tersebut perlu dielakkan. Dalam hal ini bermakna, busk3rz setuju dengan tuan tanah thread ni. Takkan menjawab exam pun nak tulis :senyum:, :senyum:, :senyum:. Tidak dapat 0 marks, dapat 5 lagi (penampar). Bagaimanapun zaman sekarang ramai orang lebih gemar 'ekspresif' dalam penulisan berbanding perbuatan. Kesimpulannya, cuba gunakan sesuatu istilah mengikut kesesuaian la. :sedihnya:.. ops! tertulis gak le.. :senyum: jangan mara haa...tuan tanah  :senyum: :)

    naaz93

    • *
    • Posts: 209
    • ..::ISLAM ITU INDAH::..
      • View Profile
    Reply #10 15 June, 2009, 05:56:44 PM
  • Publish
  • rasanya xsalah nkguna perkataan2 tu..
    coz bukan ada makna yg xbaik..
    juz maybe utk tnjukkan keceriaan dlm penulisan..
    naaz pn sll gne p'kataan 'hehee'..
    ..::Langkah Hari Ini Menentukan Destinasi Hari Esok::..

    acapklcc9

    • *
    • Posts: 339
    • Perjuangan Belum Selesai
      • View Profile
    Reply #11 15 June, 2009, 06:37:52 PM
  • Publish
  • xda salah ape2 pun.....
    sekadar utk bagi keceriaan pada ayat saje.....
    hehehehe.........

    ibnuwalidaini

    • *
    • Posts: 2894
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Reply #12 15 June, 2009, 06:41:39 PM
  • Publish
  • xda salah ape2 pun.....
    sekadar utk bagi keceriaan pada ayat saje.....
    hehehehe.........

    takder salahnya kan..keh keh keh..
    " Semua manusia tahu bagaimana
    hendak bercakap tetapi
    tidak semua orang tahu bila dia
    patut bercakap."

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #13 15 June, 2009, 07:04:39 PM
  • Publish
  • rasanya xsalah nkguna perkataan2 tu..
    coz bukan ada makna yg xbaik..
    juz maybe utk tnjukkan keceriaan dlm penulisan..
    naaz pn sll gne p'kataan 'hehee'..

    Untuk penulisan ilmiah, artikel, essei, tesis, karangan dalam Bahasa Melayu tidak diterima. Kalau untuk menulis

    sesama sendiri dalam YM dan SMS tidak mnegapa. Penat sahaja cikgu mengajar sampai tingkatan 5, penat dan

    membazir duit mak ayah hantar tuition untuk mendapat A1 dalam kertas Bahasa Melayu jika dah besar, dah

    masuk 'U', dah bijak tetapi mensia-sia kan ilmu itu.

    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #14 15 June, 2009, 07:07:56 PM
  • Publish
  • Anda mungkin seorang yang kurang rajin jika...

    - posting anda terlalu banyak singkatan.
    menyusahkan orang lain nak baca....kurang singkatan atau tinggalkan terus jika mampu demi untuk mengurangkan 'fade-up' pembaca.

    - Permulaan ayat/topik/posting tidak menggunakan huruf besar.



    Itulah realitinya di alam maya ini. tapi kalau kat blog masing-masing jarang jumpa singkatan perkataan. Cantik sahaja tulisannya.

    Harap rajin-rajinlah meninggalkan tabi'at suka menyingkatkan perkataan.
    Jangan mempamerkan kemalasan dan kekurangan diri anda.

    Sekadar memberikan pandangan.


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #15 15 June, 2009, 07:22:06 PM
  • Publish
  • [box title=KUALA LUMPUR:]
    Sistem Pesanan Ringkas (SMS), alat yang menjadi penghubung di antara dua individu dengan kaedah cepat dan menjimatkan, dikatakan
    merosakkan bahasa. Penggunaan simbol, kod dan perkataan singkatan tertentu secara meluas itu dikatakan punca kemerosotan penguasaan Bahasa Melayu di kalangan masyarakat dan pelajar sekolah. Malah, antara sebab kemerosotan pencapaian kelulusan Bahasa Inggeris dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2003 juga dikatakan berpunca daripada budaya perkhidmatan SMS dan sembang Internet di kalangan pelajar. Ramai calon menggunakan singkatan perkataan dalam esei mereka seperti yang dilakukan ketika bersembang atau SMS.

    Setiap hari kita dapat melihat iklan SMS yang memaparkan penggunaan kata singkatan, kod atau simbol disiarkan di media elektronik dan media cetak. Mengulas mengenai perkembangan bahasa SMS, Pengarah Jabatan Bahasa Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dr Awang Sariyan, berkata langkah meminimumkan bahasa ketika berhubung dengan SMS sememangnya tidak dapat ditolak kerana ruang yang disediakan terhad. Menurutnya, singkatan perkataan, lambang, angka atau kod tertentu banyak digunakan untuk menggantikan maksud sebenar. Kadang-kala ayat yang ditulis bercampur aduk antara Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, bergantung kepada perkataan mana lebih pendek supaya maksud yang hendak disampaikan difahami oleh penerimanya dalam ruang terhad itu. Beliau berkata, penggunaan bahasa yang minimum itu tidak salah jika hanya digunakan ketika berhubung melalui SMS, seperti juga menulis dengan trengkas. 

    Bagaimanapun, masalah yang timbul sekarang ialah bahasa SMS terbawa-bawa kepada penggunaan rasmi hingga merosakkan bahasa. Pencemaran "Jika pengguna tidak dapat membezakan ragam bahasa rasmi dengan ragam bahasa basahan, pencemaran bahasa akan berlaku. Oleh itu, seseorang itu tidak sepatutnya terikut-ikut dengan ragam bahasa basahan hingga  menggunakannya ketika melakukan urusan rasmi seperti karangan, surat rasmi dan memo," katanya. Antara contoh penyampaian dalam SMS ialah `x' bagi maksud tak atau tidak, `4' (untuk atau for), `cnma' (macam mana), `yg' (yang), `u' (awak), `tq' (terima kasih), `ok' (okey), `lg' (lagi), `g' (pergi) dan `p'kdmtn' (perkhidmatan). Menurut Dr Awang, walaupun perhubungan bersifat peribadi melalui SMS tidak dapat dielakkan, tidak sepatutnya bentuk gaya bahasa itu diketengahkan. "Saya yakin semua pemilik telefon bimbit menggunakan bahasa ringkas ketika berhubung melalui SMS kerana ruangnya terhad. "Penggunaan bahasa ringkas itu tidak salah, tetapi bahasa akan jadi rosak jika terbawa-bawa dalam penggunaan bahasa rasmi.

    Ini berlaku jika pengguna tidak dapat membezakan ragam bahasa rasmi dan tidak rasmi," katanya. Menurutnya, pengaruh bahasa SMS tidak meluas jika pengguna tidak menggunakan bahasa ringkas itu ketika berurusan rasmi, tulisan, memo, nota dan surat. Bagaimanapun, katanya, DBP tidak dipertanggungjawabkan dalam mengawal penggunaan bahasa ketika berhubung dalam bentuk peribadi seperti melalui SMS, seperti juga dengan penggunaan bahasa dalam perbualan harian di kalangan masyarakat. "Tanggungjawab DBP ialah memajukan bahasa kebangsaan dalam urusan rasmi seperti dalam bidang pendidikan, pentadbiran, media massa, bahasa di tempat awam dan undang-undang. "DBP tidak memberi perhatian terhadap bahasa yang diguna pakai dalam SMS, tetapi jika ragam bahasa itu digunakan dalam urusan rasmi yang mempengaruhi masyarakat, DBP akan memberi perhatian bagi mengelakkannya merosakkan bahasa," katanya. Beliau berkata, bagi mengelakkan bahasa rasmi tercemar akibat penggunaan bahasa SMS, guru mesti memberi penekanan kepada pelajar supaya tahu membezakan antara bahasa untuk urusan rasmi dan tidak rasmi.

    Menurutnya, penggunaan singkatan perkataan berlaku terhadap semua bahasa di dunia, tetapi tidak menjadi masalah jika mereka dapat membezakan pengunaannya untuk tujuan rasmi atau tidak. "Dalam semua bahasa, ada bahasa tinggi dan bahasa basahan atau percakapan seharian. Masalahnya, dalam masyarakat kita, orang selalu tidak peka terhadap wujudnya sistem bahasa rasmi hingga berlaku kejadian mencampuradukkan bahasa," katanya.

    Menurutnya, usaha mengelakkan bahasa rasmi tercemar oleh bahasa SMS patut dipikul oleh semua pihak, misalnya DBP turut memberi khidmat nasihat bahasa, kursus, ceramah dan kempen kesedaran. "Pihak berkuasa tempatan dan jabatan kerajaan perlu bekerjasama dalam hal ini kerana mereka bertanggungjawab mengawal selia papan tanda dan memastikan pihak yang mengeluarkan iklan menggunakan bahasa betul. "Selain itu, penerbitan bahan bacaan yang menggunakan bahasa rojak atau pasar perlu dihentikan kerana dikhuatiri mempengaruhi remaja," katanya. Sementara itu, Pengarah Jabatan Kebudayaan, Kesenian, Pelancongan dan Sukan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Sharifuddin Ibrahim, berkata DBKL sentiasa memantau bagi memastikan Bahasa Melayu dimartabatkan. Katanya, semua pihak di bawah bidang kuasa DBKL terikat dengan Undang- undang Kecil Wilayah Persekutuan 1982 pindaan 1985 yang mensyaratkan mereka meletakkan Bahasa Melayu lebih jelas dan terang di papan tanda atau papan iklan, sekali pun jika ada bahasa lain bersamanya.
    [/box]

    http://aplikasi.kpkt.gov.my/akhbar.nsf/8521d968204e8b454825697400224ca6/c17aa7c3faf47eee48256e4b000a072e?OpenDocument

    acapklcc9

    • *
    • Posts: 339
    • Perjuangan Belum Selesai
      • View Profile
    Reply #16 15 June, 2009, 07:57:33 PM
  • Publish
  • kalau untuk kegunaan ilmiah seperti jurnal, laporan & yang sama dengannya jgnlah meletakkan perkataan mcm tu......
    nmpk sangat tak beretika & tak beradab dlm menggunakan bahasa..........
    apa yg plg penting semua pihak mestilah tahu untuk menggunakan bahasa yg sesuai apabila memerlukannya......

    milk shake

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #17 15 June, 2009, 11:00:48 PM
  • Publish
  • Lagi satu, penggunaan bahasa melayu dikalangan anak muda skarang ni. Amat menjengkelkan apabila menggunakan ringkasan dlm sesuatu ayat sehingga memakan masa untuk memahaminya. Bukan salah, cuma menyakitkan mata. Sikit2 tu, ok lagi. Tapi yg paling tak suka apabila menggunakan perkataan2 yg ringkas dari permulaan ayat, sehingga habis. Berpinar mataku. Mungkin disebabkan pengaruh bahasa SmS agaknya(kebanyakannya yg remaja). Apa2 pon, tak la jadi berdosa, teguran ni hanya ingin menjaga bahasa.

    meow

    Reply #18 15 June, 2009, 11:16:48 PM
  • Publish

  • :senyum:, :senyum: dan :senyum: serta beberapa saudaranya lagi seperti :sedihnya: dan Hikhik tu simbol tertawa.. mungkin tak rasmi, tapi dah jadi rutin penulisan terutama dalam forum dan blog guna benda tu.. sebab nak menunjukkan emosi..

    nur_87

    • *
    • Posts: 699
      • View Profile
    Reply #19 15 June, 2009, 11:17:56 PM
  • Publish
  • Lagi satu, penggunaan bahasa melayu dikalangan anak muda skarang ni. Amat menjengkelkan apabila menggunakan ringkasan dlm sesuatu ayat sehingga memakan masa untuk memahaminya. Bukan salah, cuma menyakitkan mata. Sikit2 tu, ok lagi. Tapi yg paling tak suka apabila menggunakan perkataan2 yg ringkas dari permulaan ayat, sehingga habis. Berpinar mataku. Mungkin disebabkan pengaruh bahasa SmS agaknya(kebanyakannya yg remaja). Apa2 pon, tak la jadi berdosa, teguran ni hanya ingin menjaga bahasa.


    contoh:

    aq = aku
    nyer = nya
    kew = ke
    jew = sahaja

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    3 Replies
    1534 Views
    Last post 27 April, 2010, 01:29:33 PM
    by NajkuN
    16 Replies
    2059 Views
    Last post 12 May, 2010, 06:50:49 PM
    by Eyda Aam
    2 Replies
    1413 Views
    Last post 07 February, 2013, 10:35:53 AM
    by mashatul