Kuliah - Wujudkah Hantu?

*

Author Topic: Kuliah - Wujudkah Hantu?  (Read 4007 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

meow

14 June, 2009, 10:54:48 PM
  • Publish


  • [box title=GHOSTS]Ghosts are spirits that have lived in physical (corporeal) bodies at some point. Their causes of death vary as does the reasons why they haunt specific places and people. Ghosts can be human or non-human. They may appear as ectoplasmic entities or in more recognizable forms.

    Spirits always exist around us though we are unable to see into their realities as they vibrate as a different frequency than third dimension. If you compare this to tuning into a television program, you cannot link to their channel as the frequency is not in your range. Animals are more aware of ghosts than humans are as they can see and hear in higher frequency than we can.

    Ghosts have personalities often similar that which they had while alive. Just because a person dies, does not mean they will become instantly enlightened, and angelic. As on the Earth plane, it takes many incarnations of clearing and healing.

    Multidimensional entities have always been part of our experience in third dimension. Ghosts sightings have been reported in most parts of the planet - with some reports being written, photos, drawings, folk tales, even carved on stone (hieroglyphs in caves).

    Some of the most popular places they haunt are sacred burial grounds, cemeteries, sacred/power sites, places where there are strong magnetic fields, places of religious worship, caves, places where acts of violence occurred, taverns, theaters, ancient ruins, castles, and perhaps even in your home. Many people see ghosts of family members in their home.

    Ghosts are not to be confused with Angels, Spirit Guides, ET's, Nature Spirits, or other entities from different realms.

    At this time in the planet's history we are going through physical and spiritual changes. Earth changes cause shifts in our weather patterns and magnetics. All of this leads to a dimensional merging that will make it easier and easier for ghosts/ spirits and other phenomena from the other side to be experienced in our third dimensional reality. [/box]

    [box title=HOW GHOSTS CONTACT US]Ghosts connect to you by affecting one or more of your senses:


    VISUAL:
    Spirit manifests for you as an ectoplasmic being
    You look in a mirror and see an ectoplasmic shape thought the ghost is not visible in the room
    Electric lights or appliances flickering on and off in the room
    Peripheral vision - you see spirit out of the side of your field of vision
    A object in the room moves - that is linked to the ghost - such a picture of the ghost when it was in a corporeal body



    SMELL:
    Floral fragrances - which are the most commons
    A scent associated with the spirit. For example - if the spirit smoked cigars while in a physical body - you might smell a cigar scent in the room.



    TOUCH:
    A tickling sensation on your body - could be a kiss or a touch by spirit
    A pressure on top of your head (which means the opening of your crown chakra to receive messages)
    A chill on the back of the neck or head---->hair standing up on your body
    A cold breeze passing through the room



    HEARING:
    Noise - Spirit turns on an electric appliance - usually linked to them.
    Rappings include thumping, knocking, tapping or bumping. In ancient times rapping was thought of as an omen of approaching death.
    Ghost phone calls from a deceased soul - usually a family member. It usually means that the deceased soul wants to impart a farewell message. Many such calls occur on days of importance such as Mothers Day, holidays or birthdays. People who have received phone calls from the dead report that the voices are often exactly the same as when the person was living. The telephone rings normally but the connection has static. The voice of the deceased tends to grow fainter as the call progresses. Sometimes the voice fades away completely. In some very interesting cases the call is placed long distance and connected by an operator. Checking with the telephone company usually turns up no evidence of a call on their records.

    Phone calls are sometimes placed to the dead as well. A person places a call to someone only to find out later that the person was already dead at the time of the call. [/box]

    [box title=WHY DO GHOSTS HAUNT?]Ghost haunt people and places for many reasons.

    Often they have messages they wish to convey before they move on to a higher realm - or back to the creational Source.

    The messages may concern the circumstances surrounding their deaths - such as murder, suicides, accidents, other foul play.

    Often the ghost has unfinished business - such as inheritances/wills - finding lost papers and other items belonging to the ghost.

    Many ghosts do realize that they are dead - as the death was instantaneous rather than from a prolonged illness.

    Many ghosts choose to live close to the family they were part of when they were in a physical body.

    Some ghosts like to remain in the physical frequency of the home in which they once lived.

    As in all things some ghosts are positive while some are negative in energy.

    Often a soul does not know how to go to the creational Source. Not all ghosts understand about the other realms. Angels and spirit guides often assist them on their journey.

    A manifested ghost can be seen by one or more people at the same time. But there are instances where only one person in a room can see the ghost while the other people see nothing.

    Spirits exist in higher frequency realms. When a spirit manifests as a ghost - it usually is able to produces something that is physical. [/box]
    « Last Edit: 14 June, 2009, 10:56:42 PM by meow »

    efa_reeza

    • *
    • Posts: 113
      • View Profile
    Reply #1 15 June, 2009, 12:22:40 AM
  • Publish
  • Best Answer
  • Ghost???

    Teringat plak citer ghost kat 8tv tapi tak layan pun citer tu...mengarut je lebih.

    wArDaH iSlAm

    • *
    • Posts: 372
    • hidup penuh dengan perjuangan..
      • View Profile
    Reply #2 15 June, 2009, 03:07:51 PM
  • Publish
  • Best Answer
  • seram pulak den membacanya..
    berkawanlah selagi ada hati..bergembiralah selagi ada teman disisi..berbahagialah selagi ada ibu bapa yang sentiasa menemani..ingat ALLAH sokmo...

    beruang

    • *
    • Posts: 1351
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Reply #3 15 June, 2009, 03:35:26 PM
  • Publish
  • Best Answer
  • Adakah info ni sahih? Rasa macam ada unsur agama lain pulak....

    meow

    Reply #4 15 June, 2009, 09:42:03 PM
  • Publish
  • Best Answer
  • Adakah info ni sahih? Rasa macam ada unsur agama lain pulak....

    Tak dinafikan.. tetapi lebih kepada pandangan saintifik terhadap hantu.. mungkin kita sebagai muslim boleh membuka mata dgn membaca artikel ni, kata orang ulasan tentang hantu tetapi dari sudut yg berbeza yg kita fahami.. Wallahua'lam.. apa pun kita berpeganglah dengan teguhnya kepada ajaran Islam..

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1293
      • View Profile
    Reply #5 15 June, 2009, 09:52:56 PM
  • Publish
  • Best Answer
  • menarik juga.. disaintifikkan. Di Luar negara bagi pencari hantu, ghost buster dan sebagainya mereka menggunakan kaedah saintifik untuk mencari hantu. Di Malaysia, pelakon iaitu Lando pernah bersama kumpulannya memburu hantu yang dipanggil entiti.

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #6 15 June, 2009, 09:53:17 PM
  • Publish
  • Best Answer
  • Dalam Quran takde pulak menyebut hantu... Jin ade la.. Hihi..
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    meow

    Reply #7 15 June, 2009, 10:13:24 PM
  • Publish
  • Best Answer
  • Dalam Quran takde pulak menyebut hantu... Jin ade la.. Hihi..

    Ni macam pernah dengar je komen ni.. Datuk Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah pernah cakap macam ni.. :senyum:..


    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #8 15 June, 2009, 10:16:02 PM
  • Publish
  • Best Answer
  • Ni macam pernah dengar je komen ni.. Datuk Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah pernah cakap macam ni.. :senyum:..
    Tau xpe.. :senyum:.. tp betul pe? :senyum:

    meow

    Reply #9 15 June, 2009, 10:20:20 PM
  • Publish
  • Best Answer
  • Ni macam pernah dengar je komen ni.. Datuk Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah pernah cakap macam ni.. :senyum:..
    Tau xpe.. :senyum:.. tp betul pe? :senyum:

    Minta maaflah kalau artikel saya ni menyalahi peraturan Halaqah.. saya dah tapis unsur-unsur yg melanggar peraturan.. tapi kalau ada yg masih salah, minta betulkan..

    Seharusnya kita faham bahawa Jin adalah berasal dari kalimah arab Janna yg bermaksud terselindung atau terhijab.. sebab itu kita tak mampu melihat Jin tanpa izin Allah swt.. manakala hantu dan sebagainya itu hanyalah istilah orang-orang Melayu yg semuanya merujuk kepada Jin jua..


    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #10 15 June, 2009, 10:26:36 PM
  • Publish
  • Best Answer
  • Minta maaflah kalau artikel saya ni menyalahi peraturan Halaqah.. saya dah tapis unsur-unsur yg melanggar peraturan.. tapi kalau ada yg masih salah, minta betulkan..

    Seharusnya kita faham bahawa Jin adalah berasal dari kalimah arab Janna yg bermaksud terselindung atau terhijab.. sebab itu kita tak mampu melihat Jin tanpa izin Allah swt.. manakala hantu dan sebagainya itu hanyalah istilah orang-orang Melayu yg semuanya merujuk kepada Jin jua..

    Ala abg meow.. sy maksudkan dato fadzilah kamsah la.. sy xcakap pun apa abg meow cakap ni bermasalah.. Ni hal ghaib.. Kita xtahu..Tp wajib percaya kan?Tu la..

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #11 15 June, 2009, 10:28:44 PM
  • Publish
  • Best Answer
  • sebenarnya pernah ianya di perbincangkan satu ketika dahulu...
    hantu sememangnya tak ada...yang ada hanya jin dan syaitan...
    jangan tersilap...adakalanya syaitan juga bleh menakluk alam...
    ghaib nie...
    nie kena tanya yang lebih arif..

    pendangan seposen jer...
    TuhAN cInTa aGuNg..

    meow

    Reply #12 15 June, 2009, 10:39:06 PM
  • Publish
  • Best Answer

  • Kewajipan kita beriman kepada yg ghaib itu meliputi alam Jin yg tersebut di dalam al-Quran dan warisan Hadith.. manakala menakuti hantu dan sebagainya itu adalah sifat yg sepatutnya kita kikis sedikit demi sedikit.. dengan kekuatan taqwa dan ilmu, diri kita akan digeruni oleh makhluk itu.. maka sewajarnya kita mendekati Allah swt sedekat-dekatnya kerana tiada satu pun mudharat yg dapat hampir kepada kita melainkan dengan izin-Nya jua..

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #13 15 June, 2009, 10:42:48 PM
  • Publish
  • Best Answer

  • Kewajipan kita beriman kepada yg ghaib itu meliputi alam Jin yg tersebut di dalam al-Quran dan warisan Hadith.. manakala menakuti hantu dan sebagainya itu adalah sifat yg sepatutnya kita kikis sedikit demi sedikit.. dengan kekuatan taqwa dan ilmu, diri kita akan digeruni oleh makhluk itu.. maka sewajarnya kita mendekati Allah swt sedekat-dekatnya kerana tiada satu pun mudharat yg dapat hampir kepada kita melainkan dengan izin-Nya jua..

    benar..tapi ramai yang takut hantu dari takut allah..
    begitulah terjadinya masa kini..
    kita sering mengatakan takut akan allah..
    tetapi bila malam menjelma malah apa yang di takuti...
    sebaliknya berlaku

    meow

    Reply #14 15 June, 2009, 10:48:22 PM
  • Publish
  • Best Answer

  • Kewajipan kita beriman kepada yg ghaib itu meliputi alam Jin yg tersebut di dalam al-Quran dan warisan Hadith.. manakala menakuti hantu dan sebagainya itu adalah sifat yg sepatutnya kita kikis sedikit demi sedikit.. dengan kekuatan taqwa dan ilmu, diri kita akan digeruni oleh makhluk itu.. maka sewajarnya kita mendekati Allah swt sedekat-dekatnya kerana tiada satu pun mudharat yg dapat hampir kepada kita melainkan dengan izin-Nya jua..

    benar..tapi ramai yang takut hantu dari takut allah..
    begitulah terjadinya masa kini..
    kita sering mengatakan takut akan allah..
    tetapi bila malam menjelma malah apa yang di takuti...
    sebaliknya berlaku

    Terus terang sy sendiri pun seperti takutkan hantu lebih.. sedangkan Allah swt sentiasa ada di sisi dgn peringatan dan ancaman-Nya, masih tak terasa gementar hati ini..


    najwa_hamali

    • *
    • Posts: 749
    • ~BIDADARI SYURGA IMPIAN DI HATI~
      • View Profile
    Reply #15 15 June, 2009, 10:51:53 PM
  • Publish
  • Best Answer
  •  :) Menarik topik ini. Kalau ditanya pada kanak-kanak sekarang, "Adik, apa benda yang paling adik takut?"..Jawabnya.."Hantulah..."..
     :msya: sepatutnya anak-anak ini kita kena terapkan dengan sifat takutkan Allah S.W.T. bukanya takutkan makhluknya. Ini mungkin berpunca dari didikan sekeliling. Kita sering dikaitkan dengan cerita-cerita tahyol tentang hantu ini. Jadi secara tak langsung anak-anak membesar dengan cerita sebegini dan mentaliti mereka di setkan agar takutkan hantu dan bukannya Allah. Jadi bagi kita yang mempunyai sedikit ilmu ini marilah kita merubah keadaan ini. :ins:

    YA ALLAH..........jadikanlah aku seorang muslimah...mukminah...mujahidah..dan seorang anak,isteri & ibu yg solehah....jadikanlah aku salah satu bidadari di syurga nanti......

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #16 15 June, 2009, 10:52:12 PM
  • Publish
  • Best Answer

  • Kewajipan kita beriman kepada yg ghaib itu meliputi alam Jin yg tersebut di dalam al-Quran dan warisan Hadith.. manakala menakuti hantu dan sebagainya itu adalah sifat yg sepatutnya kita kikis sedikit demi sedikit.. dengan kekuatan taqwa dan ilmu, diri kita akan digeruni oleh makhluk itu.. maka sewajarnya kita mendekati Allah swt sedekat-dekatnya kerana tiada satu pun mudharat yg dapat hampir kepada kita melainkan dengan izin-Nya jua..

    benar..tapi ramai yang takut hantu dari takut allah..
    begitulah terjadinya masa kini..
    kita sering mengatakan takut akan allah..
    tetapi bila malam menjelma malah apa yang di takuti...
    sebaliknya berlaku

    Terus terang sy sendiri pun seperti takutkan hantu lebih.. sedangkan Allah swt sentiasa ada di sisi dgn peringatan dan ancaman-Nya, masih tak terasa gementar hati ini..



    begitulah kebanyakkan dari kita..
    jika seseorang itu benar2 berada dalam keadaan takutkan allah..
    maka bukan di sini tempatnya..

    yang ramai cuma hipokrit...
    yang mengatakan takut allah melebihi dari segalanya..
    jika telah mencapai tahap takutkan allah lebih dari sesuatu,,
    maka walilah tempatnya...

    najwa_hamali

    • *
    • Posts: 749
    • ~BIDADARI SYURGA IMPIAN DI HATI~
      • View Profile
    Reply #17 16 June, 2009, 07:21:55 PM
  • Publish
  • Best Answer
  • Ade theory Dark matter ngan dark energy..

    Dark matter adalah tenaga graviti yang ditarik oleh alam semesta yang masih tidak diketahui jisimnye.... Seperti yang kite tahu diri kite dan bumi mempunyai tarikan gravity yang same... Kite tarik bumi, bumi tarik kite... Same seperti tarikan gravity sesame manusia... Tetapi 22% dari gravity alam semesta masih tidak diketahui ape jisim nya...
    Dark energy pulak satu energy yang tidak diketahui yang membersarkan alam semesta ini dan juga yang menolak galaxy galaxy supaya tidak berlanggar antara satu sama lain... Dark energy adalah 74% dari tenaga alam semesta.. Dan ada 3.6% adalah gas gas yang terkeluar hasil dari perlanggaran bintang

    Konklusinya benda benda yang kita dapat lihat seperti bintang, plasma, air, ,pepejal dan semua yang boleh dilihat lah cuma 0.4%.. 96% masih tidak diketahui dan masih diberi nama dark theory...

    Ada ingat ade satu ayat Quran tu mengatakan malaikat yang menolak bende kepada orbitnya biar tidak berlanggar, lebih kurang camtuh... Nanti ana try cari ayatnye... So, mane tahu yang dark matter/energy theory ni tempat ghaib yang diduduki oleh makhluk ghaib.. Tu cume hypotesis yang kasar.. Ana baru belajar and dah lame berminat tentang theory ni.. Manelah tau kalo ana dapat jawapan..

    Hanya Allah sahaje yang tahu semuanya...

    Subhanallah...bagus annoymage.Ilmu yang ada kita kongsi bersama....

    meow

    Reply #18 16 June, 2009, 09:53:02 PM
  • Publish
  • Best Answer
  • [box title=kisah-iman.blogspot.com]Dua makhluk yang dicipta oleh Tuhan dan kemudian diperintah upaya menyembah-Nya adalah jin dan manusia. Walaupun sama dalam perintah namun dalam ciptaan mereka terdapat perbezaan yang besar. Tidak seperti manusia yang dicipta daripada tanah liat yang kering, daripada lumpur yang dibentuk, makhluk jin dicipta daripada api yang membakar, yang tiada asap. Demikian mengikut penjelasan dua ayat al-Qur'an yang berikut:

        Dan jin pula, Kami jadikan dia sebelum itu, dari angin api yang panasnya menyerap ke liang bulu roma. Surah al-Hijr ayat 27



        Dan Ia telah menciptakan jin dari lidah api yang menjulang-julang; Surah ar-Rahman ayat 15



    Sebaliknya, seperti manusia pula, mereka mempunyai keturunan. Antara keturunannya menjadi musuh bagi manusia, iaitu keturunan Iblis. Kerana ia melakukan kefasiqan terhadap perintah Tuhan. Allah berfirman:

        Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam"; lalu mereka sujud melainkan iblis; ia adalah berasal dari golongan jin, lalu ia menderhaka terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: pengganti yang mereka pilih itu.    Surah al-Kahfi ayat 50



    Manusia dilarang mengambil Iblis dan keturunannya sebagai sahabat atau wali. Selain itu, jin dijadikan sekutu bagi Allah, dipercayai serta disembah, oleh sesetengah manusia. Firman-firman-Nya:

        Dan mereka menjadikan jin sekutu bagi Allah, padahal Allah jualah yang mencipta jin-jin itu; dan mereka berdusta terhadap Allah dengan mengada-adakan bagiNya anak-anak lelaki dan anak-anak perempuan, dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan. Maha Suci Allah dan Maha Tinggilah Ia dari apa yang mereka sifatkan!
         Surah al-An'am ayat 100



    Mungkin di kalangan manusia yang berbuat demikian melakukannya dengan tanpa disedari. Macam mereka yang menjadikan orang alim sebagai sekutu Allah, tetapi menafikannya.

    Ada pula manusia yang meminta perlindungan daripada jin. Mereka terdiri daripada kaum lelaki, dan daripada golongan jin yang diminta, adalah lelaki juga. Perbuatan itu menambahkan mereka dalam kekejian. Firman-Nya:

        `Dan bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat.    Surah al-Jin ayat 6
    [/box]

    meow

    Reply #19 16 June, 2009, 09:57:05 PM
  • Publish
  • Best Answer
  • [box title=Persamaan antara jin dan manusia]Persamaan antara jin dan manusia adalah banyak. Selain daripada yang sudah disebut beberapa persamaannya yang lain diturunkan di bawah ini:


    kedua-duanya dicipta untuk menyembah Tuhan
    . Firman-Nya,
    "Aku tidak mencipta jin dan manusia melainkan untuk menyembah Aku." (51:56)

    kedua-duanya mempunyai rasul. Firman-Nya,
    "Wahai golongan jin dan manusia, tidakkah rasul-rasul datang kepada kamu sendiri yang menceritakan kepada kamu ayat-ayat-Ku, dan memberi amaran kepada kamu mengenai pertemuan hari kamu ini?" (6:130).

    kedua-duanya menyesatkan manusia sehingga menjadi tidak percaya kepada Allah dan ayat-ayat-Nya. Firman-Nya,
    "Dan orang-orang yang tidak percaya berkata, 'Wahai Pemelihara kami, perlihatkanlah kepada kami mereka yang menyesatkan kami, kedua-dua jin dan manusia, dan kami akan meletakkan mereka di bawah kaki kami supaya mereka menjadi antara orang-orang yang lebih rendah.'" (41:29)

    kedua-duanya mempunyai hati atau otak, mata, dan telinga.
    Firman-Nya,
    "Kami menciptakan untuk Jahanam banyak jin dan manusia; mereka mempunyai hati, tetapi tidak memahami dengannya; mereka mempunyai mata, tetapi tidak melihat dengannya; mereka mempunyai telinga, tetapi tidak mendengar dengannya. Mereka adalah seperti binatang ternak; tidak, tetapi mereka lebih jauh sesat. Mereka itu, merekalah orang-orang yang lalai." (7:179)

    kedua-duanya tidak dapat menembus pembatasan langit dan bumi, kecuali dengan suatu kuasa. Firman-Nya,
    "Wahai golongan jin dan manusia, jika kamu boleh menembus pembatasan langit dan bumi, tembusilah! Kamu tidak menembusinya kecuali dengan satu kuasa." (55:33)

    kedua-duanya mempunyai keinginan terhadap perawan. Firman-Nya,
    "Di dalamnya perawan-perawan yang menahan gerlingan mereka, yang belum disentuh sebelum mereka oleh manusia atau jin." (55:56)

    kedua-duanya memenuhi Jahanam.
    Firman-Nya,
    "Sekiranya Kami menghendaki, tentu Kami memberi tiap-tiap jiwa petunjuknya; tetapi sekarang Ucapan daripada-Ku adalah wajar - 'Sungguh, Aku akan memenuhi Jahanam dengan jin dan manusia kesemuanya.'" (32:13)
    [/box]

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    49 Replies
    10076 Views
    Last post 07 February, 2010, 12:22:08 AM
    by umaira124
    16 Replies
    4685 Views
    Last post 24 May, 2011, 09:31:14 AM
    by nurhikmah
    20 Replies
    4046 Views
    Last post 28 April, 2011, 12:44:58 PM
    by hani muslim