Petua Cucur Pisang Sedap dan Cantik

Author Topic: Petua Cucur Pisang Sedap dan Cantik  (Read 15768 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

Abi Naim

  • *
  • Posts: 276
  • Kejayaan kita hanyalah dalam agama Islam
    • View Profile
14 June, 2009, 06:36:51 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    Untuk mendapatkan cucur pisang (jemput-jemput pisang) yang cantik dan sedap, seeloknya pisang dikisar bersama gula sebelum diadun bersama tepung. Kemudian tutup dan biarkan adunan selama lebih kurang empat jam sebelum digoreng. Selain itu adunan tidak perlu disimpan di dalam peti sejuk

    Resepi Cucur Pisang/Jemput-Jemput Pisang

        * 2 mangkuk pisang ( pisang asam ) yang sudah dikupas, buangkan urat dan
        * lenyek sehingga lembik.
        * Masukkan 2-3 senduk gula merah dan lenyek & gaul rata.
        * Masukkan sebiji telur ayam ( yang dipukul kembang jika tak pakai
        * bicarbonate soda ), gaul rata.
        * Secubit bicarbonate soda , setengah cawan susu penuh krim dan
        * semangkuk tepung gandum + secubit garam. Gaul semua rata rata.

    Panaskan kuali, masukkan minyak yang banyak. Panaskan. Api mesti sederhana. Masukkan daun pandan yang telah disimpul dan bila dah agak garing, keluarkan. Boleh mula gorengkan jemput-jemput. Either guna hujung jari ataupun dua sudu kecil. Goreng terendam sehingga agak garing, balik-balikkan. Boleh angkat dan serve.

    wardah_asywak

    • *
    • Posts: 54
    • mujahadah itu pahit kerana jannah itu manis..
      • View Profile
    Jawab #1 22 July, 2009, 03:53:56 PM
  • Publish Di FB
  • emm resepi yg menarik..boleh cuba lepas ni..
    "ktenangan dn kbahagian adlh hembusn dr langt..dturunkn ke lubuk ati org yg beriman..mrk akan ttap tguh dkala org lain dlm kgoncangan..-Syed Qutb-"

    shaniza

    • *
    • Posts: 216
    • Ya Allah Engkaulah Maksudku, keredhaan Mu impianku
      • View Profile
    Jawab #2 22 July, 2009, 08:43:35 PM
  • Publish Di FB
  • Salam..
    Terimakasih atas resepi jemput-jemput pisang...
    Kawan ummi sha bagi satu petua nak buat pisang goreng yang rangup..
    Bancuh tepung seperti biasa..
    Ambil sedikit kelapa parut dan tumbuk sampai halus, campur dalam adunan tepung.
    Masukkan sedikit marjerin ke dalam campuran tepung tadi dan gaul sebati.
    Bila nak goreng pisang, pastikan semua bersalut tepung..
    InsyaAllah, pisang yang digoreng menjadi rangup dan kekal lama kerangupannya.
    Bagi mendapatkan info tambahan, layari blog-blog ummi sha
    http://sarimahshaniza.blogspot.com/

    wardah_asywak

    • *
    • Posts: 54
    • mujahadah itu pahit kerana jannah itu manis..
      • View Profile
    Jawab #3 22 July, 2009, 10:18:57 PM
  • Publish Di FB
  • alhamdulillah..lepas ni boleh buka gerai jual jemput-jemput dan goreng pisang yg enak..
    dah ada resepi dikongsi bersama..^_^

    Mei

    • *
    • Posts: 1017
      • View Profile
    Jawab #4 24 February, 2012, 05:41:14 PM
  • Publish Di FB


  • resepi yang sama diatas boleh jugak buat kek pisang kukus...

    cuma jangan masukkan telor ayam.

    buat macam bancuhan cucur pisang tu...

    lepas tu kukuskan bancuhan dalam periuk kukus dengan api yang kuat

    tarraa.....terhasillah kek kukus yang paling mudah...nak letak dalam muffin cup pun boleh.

    mesti korang tak pernah cuba kan..?

    ok this time must try...!

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    6 Replies
    2639 Views
    Last post 14 November, 2010, 08:19:17 AM
    by aini zinnirah
    7 Replies
    1102 Views
    Last post 25 February, 2012, 07:00:36 PM
    by keMuNcUpp
    11 Replies
    2983 Views
    Last post 09 November, 2012, 12:25:57 PM
    by RNLQ