Memelihara Aib dan Maruah Suami

Author Topic: Memelihara Aib dan Maruah Suami  (Read 4571 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Nur Muhammad86

  • *
  • Posts: 199
    • View Profile
06 June, 2009, 05:10:05 PM
  • Publish Di FB
  • sejak akhir2 ni kita tgk banyak kisah2 penceraian yg selalu dipaparkan di media massa....terutamanya golongan selebriti kn,mklm depa ni golongan yang popular.....yang latest sekali kisah percintaan tiga segi 2 kn.....mcmana pn kisahnya biarkan lah tapi yg xsyoknya bila baca paper, "si isteri" ni membuka aib suaminya.....dia cerita suami ni mcm 2 mcm ni....kesian melihat si suami ni kn....apa yang sy tahu istei wajib menjaga aib suami dia kn....ini cth je n bnda ni byk sgt berlaku dlm masyarakat kita.....adakah iman mereka ni tipis or terlalu mengikut perasaan?.....bakal2 isteri 2 hopefully ambl pengajaran OK.....dosa besar dedah aib suami anda.....
    « Last Edit: 19 June, 2009, 05:50:29 AM by Munaliza Ismail »
    Ya Allah… Lemahnya diri ini…Aku pohon kekuatan daripadaMu Tuntunilah langkah aku biar hanya mampu merangkak….. Itu pasti lebih baik daripada terus rebah dalam kaku.. Ampunilah kekhilafan semalam Atas kejahilan aku mengenal makna Kasih sayangMu..

    http://www.sadusikedah.blogspot.com

    kakdidah

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Jawab #1 06 June, 2009, 06:07:13 PM
  • Publish Di FB
  • Akak percaya setiap kejadian itu ada hikmah di sebaliknye.ALLAH sentiasa menguji hamba2Nye.Isteri2 yang senasib banyakkan lah bersabar dan mangadu hanya pada yang Maha Esa.

    kakdidah

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Jawab #2 06 June, 2009, 06:13:17 PM
  • Publish Di FB
  • Kaum Hawa yang masih belum berpunya hormatilah perasaan kaum sejenis..yang memang lemah ...so kalau dah tahu si lelaki itu dah beristeri..pandai2 jaga batasan pergaulan...

    rishaRs

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Jawab #3 06 June, 2009, 08:52:41 PM
  • Publish Di FB
  • sejak akhir2 ni kita tgk banyak kisah2 penceraian yg selalu dipaparkan di media massa....terutamanya golongan selebriti kn,mklm depa ni golongan yang popular.....yang latest sekali kisah percintaan tiga segi 2 kn.....mcmana pn kisahnya biarkan lah tapi yg xsyoknya bila baca paper, "si isteri" ni membuka aib suaminya.....dia cerita suami ni mcm 2 mcm ni....kesian melihat si suami ni kn....apa yang sy tahu istei wajib menjaga aib suami dia kn....ini cth je n bnda ni byk sgt berlaku dlm masyarakat kita.....adakah iman mereka ni tipis or terlalu mengikut perasaan?.....bakal2 isteri 2 hopefully ambl pengajaran OK.....dosa besar dedah aib suami anda.....
    jangan salah kan satu pihak saja, lelaki pun sama jangan buka aib isteri..yg lagi teruk nya tu si suami kalau dah suka n jtuh cinta ngan pepmuan lain dia akan membuka semua aib isteri dia kat pempuan tu dan orang lain. .kekadang tu yg tak ada pun saja di ada2 kan. .

    rich_km

    • *
    • Posts: 446
      • View Profile
    Jawab #4 07 June, 2009, 07:57:28 AM
  • Publish Di FB
  • Akak percaya setiap kejadian itu ada hikmah di sebaliknye.ALLAH sentiasa menguji hamba2Nye.Isteri2 yang senasib banyakkan lah bersabar dan mangadu hanya pada yang Maha Esa.

    Assalamualaikum.

    Betul tu. Hikmah ini akan kita dapati apabila kita mengambilnya sebagai iktibar lalu muhasabah dan berwaspada memperbaiki diri dan keluarga dengan mengambil kembali ajaran Islam yang mungkin telah kita abai atau lupakan.

    Nota: Ingatlah pernyataan: Berjalanlah di muka Bumi; dan lihatlah bagaimana kerosakan yang menimpa manusia oleh pebuatan mereka yang mungkar (yakni mereka yang ingkar dengan ajaran Tuhan).

    Sama-samalah kita mengambil hikmahnya.

    Wassalam.
    « Last Edit: 07 June, 2009, 08:00:14 AM by rich_km »

    Nur Muhammad86

    • *
    • Posts: 199
      • View Profile
    Jawab #5 07 June, 2009, 03:10:36 PM
  • Publish Di FB
  • jangan salah kan satu pihak saja, lelaki pun sama jangan buka aib isteri..yg lagi teruk nya tu si suami kalau dah suka n jtuh cinta ngan pepmuan lain dia akan membuka semua aib isteri dia kat pempuan tu dan orang lain. .kekadang tu yg tak ada pun saja di ada2 kan. .

    suami membuka aib isteri sama ker hukumnya dgn isteri membuka aib suami......?
    « Last Edit: 20 June, 2009, 02:05:10 PM by assiddiq »

    ahmad_siddiqui

    • *
    • Posts: 525
    • "Aku menyembuhkan jiwaku kerana perbuatannya."
      • View Profile
    Jawab #6 07 June, 2009, 06:29:54 PM
  • Publish Di FB
  • jangan disamakan Rasulullah s.a.w. dengan ummul mukminin r.hum, mereka umpama IBU dan BAPA yang mengajar anak2 mereka. jadi tak menjadi kesalahan ummul mukminin menceritakan keadaan Rasulullah semasa di rumah bahkan itulah yang diperintahkan oleh baginda. lain dengan kita, haram mendedahkan keadaan suami/isteri di rumah apatah lagi 'aibnya.
    "Aku hanyalah insan biasa yang menyatakan sesuatu hari ini, mungkin esok ku ubah kembali, dan mungkin lusa ku ubah lagi.." -Imam Abu Hanifah.

    ruhani

    • *
    • Posts: 229
    • http://www.youtube.com/watch?v=Zcrsfg-EeqM
      • View Profile
    Jawab #7 07 June, 2009, 07:53:47 PM
  • Publish Di FB
  • suami membuka aib isteri sama ker hukumnya dgn isteri membuka aib suami......?

    tak kisah lah suami buka aib isteri ke,isteri buka aib suami ke,kedua2 nya di larang,
    yg penting nya keikhlasan tu mesti ada,jangan berkira2...oh! suami saya boleh buka aib saya,
    kenapa pulak saya isteri tak boleh?klu begitu pemikiran nya ...suka balas membalas...
    buat lah kerana Allah,bukan kerana manusia... :syukur:

    syah_apium

    • *
    • Posts: 105
      • View Profile
    Jawab #8 07 June, 2009, 08:36:07 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Inilah masalahnya bila dah tdak suka @ tidak sayang antara satu sama lain.
    Masing2 mau dedahkan keaiban pasangannya dgn harapan menjadi iktibar,
    tetapi lain laks jadinya.
    menjadi fitnah.
    Harap dijauhkan, nauzubilLah.

    Sejadah_Usang

    • *
    • Posts: 727
      • View Profile
    Jawab #9 20 June, 2009, 01:27:21 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Kita bercerita dgn kawan2 pasal tingkah laku suami yang kita kurang senang pun sebenaqnya dikira membuka aib suami. kdg2 kita bersantai dgn kawan2 sambil bercerita suami aku gini, suami aku gitu, sebenaqnya itu dah buka aib suami. kita kenalah berhati2.

    telah berkata Syeikhuna Rahimuddin bahawa suami isteri itu adalah ana anta wa anta ana yakni aku adalah kau dan kau adalah aku, jika semua suami isteri amalkan konsep maka amanlah rumahtangga. insyaALLAH. seorang isteri hendaklah syuhbah dgn suaminya.dan seorang isteri hendaklah sentiasa rabitah kpd suaminya agar dia tidak melanggari hak2 suaminya.

    wallahualam

    batrisyan

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #10 04 September, 2009, 09:40:32 AM
  • Publish Di FB
  • Salam.. saya nak bertanya. Sekiranya saya mempunyai masalah dengan suami saya, dan saya meluahkan apa yang berlaku dan rasa tertekan saya kepada hanya SEORANG rakan baik saya dengan harapan agar tekanan yang saya hadapi berkurangan bukan untuk memburuk²kan suami, adakan ia dikira membuka aib suami? Saya membaca bahawa meluahkan masalah kepada org yang dipercayai adalah salah satu terapi keunseling untuk mengelakkan kita mengalami tekanan yang lebih teruk jika menyimpan nya sendirian. Saya amat menghargai nasihat anda semua. Terima kasih

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14507
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #11 04 September, 2009, 10:00:43 AM
  • Publish Di FB
  • Salam.. saya nak bertanya. Sekiranya saya mempunyai masalah dengan suami saya, dan saya meluahkan apa yang berlaku dan rasa tertekan saya kepada hanya SEORANG rakan baik saya dengan harapan agar tekanan yang saya hadapi berkurangan bukan untuk memburuk²kan suami, adakan ia dikira membuka aib suami? Saya membaca bahawa meluahkan masalah kepada org yang dipercayai adalah salah satu terapi keunseling untuk mengelakkan kita mengalami tekanan yang lebih teruk jika menyimpan nya sendirian. Saya amat menghargai nasihat anda semua. Terima kasih


    Apa yang batrisyan lakukan ini betul. Memang dibenarkan cara dan kaedahnya. Pasti kan orang itu benar-benar dipercayai dan amanah.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    umar_khalil

    • *
    • Posts: 130
      • View Profile
    Jawab #12 04 September, 2009, 10:17:20 AM
  • Publish Di FB
  • seeloknye bwk berbincang dgn suami dahalu...buang yg keruh amik yg jernih..buangkan ego masing2x..

    teringat kisah sorg wanita yg mendahului siti fatimah memasuki syurga atas sbb ketaatannya kpd sang suami..

    wan_sgmt

    • *
    • Posts: 627
    • Salam ukhuwwah semua..
      • View Profile
    Jawab #13 04 September, 2009, 11:20:52 AM
  • Publish Di FB
  • Penah dengar ceramah.. tp lupe sape yang bagi .. dlm ceramah tu ckp..

    Rasullulah pernah bersabda : " Jika di benarkan manusia menyembah manusia, akan ku suruh si isteri menyembah suaminya"

    So ni pun da menguatkan agar isteri taat suaminya.. apatah lagi menjaga maruahnya..
    Bersama menyumbang ke Tabung Sehati Sejiwa..

    batrisyan

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #14 10 September, 2009, 03:49:55 PM
  • Publish Di FB
  • maka adakah ini bermaksud saya dilarang sama sekali menceritakan masalah saya kepada org lain walaupun atas niat mencari pendapat atau meringakan beban tekanan fikiran dan perasaan? Saya tiada niat sama sekali untuk memburukkan suami saya.

    haizam

    • *
    • Posts: 122
      • View Profile
    Jawab #15 10 September, 2009, 08:31:44 PM
  • Publish Di FB
  • ana paling tak suka dengan orang yang rasa dia lah yang berkuasa atas segalanye hingga terlupa pada tangungjawab yang di amanhkan olae ALLAH(isteri)...........
    jika seseorang tu bijak mengatur rumahtangganye dengan mengunakan akal bukan nafsu atau ego..
    insyaallah akan selamat rumahtangga.
    bila dah tak suka masing2 sibuk menjaja keburukan pasangan..
    rumahtangga yang aman takkan terbentuk tanpa usaha dari orang2 yang sepatutnya mainkan peranan masing2.
    bersyukur dengan setiap apa yang telah diberikan oleh ALLAH kepada kita.jagalah apa yang sepatutmye kita jaga.
    carilah kesalahan dalam diri sendiri.jangan sibuk mencari kesalahan orang lain.
    wallahualam.

    SakaratulMaut

    • *
    • Posts: 169
      • View Profile
    Jawab #16 10 September, 2009, 11:55:27 PM
  • Publish Di FB
  • Salam.. saya nak bertanya. Sekiranya saya mempunyai masalah dengan suami saya, dan saya meluahkan apa yang berlaku dan rasa tertekan saya kepada hanya SEORANG rakan baik saya dengan harapan agar tekanan yang saya hadapi berkurangan bukan untuk memburuk²kan suami, adakan ia dikira membuka aib suami? Saya membaca bahawa meluahkan masalah kepada org yang dipercayai adalah salah satu terapi keunseling untuk mengelakkan kita mengalami tekanan yang lebih teruk jika menyimpan nya sendirian. Saya amat menghargai nasihat anda semua. Terima kasih
    Wsalam.. Boleh je cara ni tp xbrape stuju sbagai lelaki. Tengok msalah la. Kalau kecik watpe nak cite mende leh sabar lagi. Melainkan kes2 fizikal keterlampauan.. itu baru betul. Ngadu pada yg terdekat. Tp amanahkah idak org yg awk mengadu tu awk tahu ke? Yakin ke dia xkan cite kat org? Kalau dia cite gak kt org lain camne?

    -Pendpt ugak~
    "Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat (pula) mencepatkannya."
    (Surah Al-A'raf: ayat 34)

    ak_lia

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #17 12 March, 2010, 11:03:26 AM
  • Publish Di FB
  • saya sebagai isteri yang sedang dalam masalah rumah tangga , walaupun saya sangat sayang dan kesian di atas kejadian-kejadian yang berlaku keatas suami saya....saya amat tertekan dengan apa yang dia lakukan keatas saya..saya telah menceritakankeibannya sikit demi sikit pada keluarga dan kawan2....saya rasa menyesal dengan perbuatan saya melihat keaadaan nya yag amat teruk di hina oleh keluarga saya.....saya menasihatkan pada anda semua...janganlah sesekali menceritakan keburukan suami kita....sampai bila-bila pun orang tak akan lupakan perbuatannya...dan kesian pada anak-anak kita kerana dengan tersebarnya cerita buruk suami anak-anak menjadi mangsa

    Insignia of Islam

    • *
    • Posts: 240
    • Help each other
      • View Profile
    Jawab #18 12 March, 2010, 12:39:20 PM
  • Publish Di FB
  • Dah banyak komen diberi, jadi saya nak tambah lagi sikit jela....

    Kembali kepada asas... carilah pasangan yang beriman, bukan setakat 'beragama' tapi faham agama. Kemudian menjadi tanggungjawab suami untuk sentiasa beri tazkirah kepada isteri & anak. Banyak terjadi sebelum kahwin (dalam tempoh perkenalan/bertunang) memang berdegar-degar nasihat, perkongsian ilmu, janji dsbnya tetapi lepas kahwin terus ditinggalkan perkara-perkara sebegitu.

    WA. Wslm.

    -IOI

    emm

    • *
    • Posts: 133
      • View Profile
    Jawab #19 12 March, 2010, 05:22:44 PM
  • Publish Di FB
  • Seteruk manapun pergaduhan, janganlah diceritakan aib pasangan. kalau sebelah pihak dah mulakan dulu, jangan pula dibalas. kan mengeruhkan lagi keadaan. diam tak semestinya mengalah. cari lah jalan penyelesaian dengan cara yang lebih aman dan tidak melibatkan ramai orang. mungkin dalam keluarga sendiri i.e mak, kakak, ayah, abang jangan lupa keluarga pasangan. jaga maruah sebagai seorang isteri dan wanita islam. sesunguhnya seorang isteri WAJIB menjaga maruah suaminya. kalau didera sekalipun, rujuklah kepada pihak yang berkaitan. jangan memandai-mandai buat benda bukan2. 'taat hormat' lah, jangan 'taat bodoh'. tindakan tu biarlah dengan penaakulan yang waras dan iman yang teguh. salam... sudilah perbetulkan pandangan insan kerdi nil.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    25 Replies
    12185 Views
    Last post 03 November, 2013, 06:52:00 PM
    by keMuNcUpp
    3 Replies
    595 Views
    Last post 31 May, 2010, 03:25:00 PM
    by Arozi
    0 Replies
    1453 Views
    Last post 27 June, 2010, 02:05:40 PM
    by eba