Apa Hukum wanita/lelaki bersembang dgn lelaki/wanita ...

*

Author Topic: Apa Hukum wanita/lelaki bersembang dgn lelaki/wanita ...  (Read 20093 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

beruang

  • *
  • Posts: 1352
  • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
    • View Profile
Reply #20 24 August, 2009, 11:58:51 AM
  • Publish
  • Pernah baca tak buku "cintaku selepas Allah dan Rasul" karya Fatimah syarha?
    Dari buku tu, kalu tengok gayanya macam nak bersms pun tak boleh. Saya confuse la...macam mana cara terbaik nak mengenali seseorang tu.

    Memang tawakal pada Allah, tapi kena ada usaha untuk menyiasat juga macam mana orangnya?
    Apa pendapat sahabat2?

    Senang je.... hantarlah keluarga terdekat ke rumah si dia untuk merisik... Bagi diorang kenal dengan si dia pastu balik cerita kat anta lah....kan selamat tu....

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14488
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #21 24 August, 2009, 12:25:40 PM
  • Publish


  • Pernah Baca buku " Hukum Tarikan"?  Mula dulu saya pun tidak tahu apa itu hukum tarikan, bila saya jumpa artikel tu di sini...
    Search 'Hukum tarikan'  Ini linknya :   Pengenalan Kepada Hukum Tarikan

    Barulah saya faham apa yang berlaku pada segala takdir yang Allah rancangkan dalam hidup saya. Jadi kita perlu berfikiran positif, berdoa mohon yang baik-baik dan mengimaginasikan yang postif. Ini bukan angan-angan. Jadi begitu juga, macamana kita nak tahu latar belakang orang yang akan berjodoh dengan kita, adalah caranya yang kadang kita tidak terfikir bagaimana Allah menentukan.Jadi,  tidak ada seorang manusia boleh tahu siapa jodohnya dan bagaimana pertemuan itu bermula.
    « Last Edit: 24 August, 2009, 12:32:44 PM by ummi Munaliza »
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    iman_danish

    • *
    • Posts: 84
      • View Profile
    Reply #22 26 August, 2009, 07:55:39 PM
  • Publish
  • Saudara rasa Terbatas ke mcm tu? Kawan perempuan pulak takde ke untuk diluahkan? Lagi satu meluahkan melalui apa? Depan mata atau?

    betul..seboleh-bolehny cari la kawan sejantina untuk meluahkan masalah
    sebab kita lebih memahami masalah sejantina..
    dan sebaik-baik tempat mengadu ialah kepada Allah..^_^

    betul tu...
    "menjadi islam dalam erti kata sebenar bukan lah menyusahkan..
    bahkan islam itu diturunkan bukan lah bagi menyusahkan hidup manusia...
    islam itu indah..
    islam itu sederhana..
    tetapi...
    indahnya islam..
    sederhana nya islam...
    bukanlah menurut tafsiran kita...
    bukan juga menurut tafsiran 50-50...
    itu tafsiran liberal...
    sederhananya islam itu adalah menurut tafsiran rasullah s.a.w"

    mardhiyyah

    • *
    • Posts: 220
    • iNNi AkhOfuLLah
      • View Profile
    Reply #23 26 August, 2009, 10:59:06 PM
  • Publish
  • salam...betul-betul.hubungan perlu kena jaga. dalam masa yang sama, jangan lupa jaga pandangan dan hati dari dikotori...indahnya hidup bersyariat=)

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14488
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #24 30 August, 2009, 01:41:09 PM
  • Publish

  • BATASAN PERBUALAN LELAKI DAN WANITA

    Soalan; saya ingin tahu apakah batas2 dalam perbualan antara seorang lelaki dan perempuan bukan mahram?yang saya tahu, lelaki dan perempuan bukan mahram boleh bercakap jika ada keperluan..boleh kah ustaz terangkan lebih lanjut mengenai 'keperluan' yang dimaksudkan?
    jazakallahu khaira.:D

    Jawapan;


    Hubungan/interaksi antara lelaki dan wanita dalam banyak keadaan tidak dapat dielakkan. Dalam dunia hari ini, kaum lelaki dan kaum wanita sama-sama bersaing dalam hampir semua sector. Selagi hubungan tersebut berjalan secara normal, dengan tujuan yang baik (untuk memenuhi urusan dan keperluan), di tempat terbuka dan tidak menimbulkan sebarang syak wasangka orang lain dan tidak ada niat yang terselindung di sebaliknya, maka Islam tidak menghalang lelaki dan wanita untuk berinteraksi antara satu sama lain. Islam hanya menyekat hubungan yang berlebihan yang jika tidak dikawal akan membawa kepada berlakunya zina. Contoh hubungan yang berlebihan ini ialah;

    1. Berdua-duaan tanpa mahram
    2. Saling sentuh-menyentuh
    3. Bercakap dengan suara manja dan memikat (khusus bagi perempuan)
    4. Mendedahkan aurat atau bertabarruj
    5. Kerap bertemu tanpa ada keperluan
    6. Terlalu mesra atau bergurau yang keterlaluan
    7. Meluahkan perasaan cinta dan kasih.

    Bentuk hubungan yang berlebihan di atas hanya diizinkan apabila ada akad perkahwinan. Tanpa akad perkahwinan, tidak diizinkan Syarak sekalipun telah ada ikatan pertunangan.
    Kesimpulannya, hubungan antara lelaki dan wanita adalah harus dengan syarat tidak berlebihan sebagaimana disebutkan di atas. Adapun bentuk keperluan yang ditanya oleh saudara/saudari, ia tidak dapat kita skopkan secara khusus. Secara amnya, kita sendiri perlu bertanya diri kita; kenapa kita memilih si fulan (lelaki/wanita) untuk berurusan dengannnya. Adakah kerana keperluan atau kebetulan atau ada niat lain di sebaliknya. Namun begitu, apa pun niat kita, selagi tidak berlebihan seperti di atas, tidaklah kita memasuki daerah haram. Cuma kita perlu menjaga hati kita agar sentiasa bersih dan tidak terjebak ke dalam yang haram di masa depan.

    Untuk mengetahui pandangan Syarak tentan suara wanita, sila baca di; (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/07/suara-wanita.html).

    Wallahu a’lam.

    Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #25 27 October, 2009, 04:14:19 PM
  • Publish
  • PERGAULAN LAKI-LAKI DENGAN PEREMPUAN
    Dr. Yusuf Qardhawi                                     (1/3)
     
    PERTANYAAN
     
    Banyak perkataan dan fatwa seputar masalah (boleh  tidaknya)
    laki-laki bergaul dengan perempuan (dalam satu tempat). Kami
    dengar diantara ulama ada yang mewajibkan wanita untuk tidak
    keluar  dari  rumah  kecuali ke kuburnya, sehingga ke masjid
    pun   mereka   dimakruhkan.   Sebagian   lagi    ada    yang
    mengharamkannya, karena takut fitnah dan kerusakan zaman.
     
    Mereka mendasarkan pendapatnya pada perkataan Ummul Mu'minin
    Aisyah r.a.: "Seandainya Rasulullah saw. mengetahui apa yang
    diperbuat  kaum  wanita  sepeninggal  beliau, niscaya beliau
    melarangnya pergi ke masjid."
     
    Kiranya sudah tidak samar  bagi  Ustadz  bahwa  wanita  juga
    perlu keluar rumah ketengah-tengah masyarakat untuk belajar,
    bekerja, dan bersama-sama  di  pentas  kehidupan.  Jika  itu
    terjadi,  sudah  tentu wanita akan bergaul dengan laki-laki,
    yang boleh jadi merupakan teman sekolah, guru, kawan  kerja,
    direktur perusahaan, staf, dokter dan sebagainya.
     
    Pertanyaan  kami,  apakah  setiap pergaulan antara laki-laki
    dengan perempuan itu terlarang atau  haram?  Apakah  mungkin
    wanita  akan hidup tanpa laki-laki, terlebih pada zaman yang
    kehidupan  sudah  bercampur  aduk  sedemikian  rupa?  Apakah
    wanita  itu  harus  selamanya  dikurung  dalam sangkar, yang
    meskipun berupa sangkar emas, ia tak lebih  sebuah  penjara?
    Mengapa  laki-laki  diberi  sesuatu  (kebebasan)  yang tidak
    diberikan   kepada   wanita?   Mengapa    laki-laki    dapat
    bersenang-senang   dengan   udara  bebas,  sedangkan  wanita
    terlarang menikmatinya? Mengapa persangkaan jelek itu selalu
    dialamatkan   kepada  wanita,  padahal  kualitas  keagamaan,
    pikiran, dan hati nurani wanita tidak lebih rendah  daripada
    laki-laki?
     
    Wanita   -   sebagaimana   laki-laki   -  punya  agama  yang
    melindunginya, akal yang mengendalikannya, dan  hati  nurani
    (an-nafs    al-lawwamah)    yang    mengontrolnya.   Wanita,
    sebagaimana laki-laki, juga punya  gharizah  atau  keinginan
    yang  mendorong  pada  perbuatan  buruk  (an-nafs al-ammarah
    bis-su). Wanita dan laki-laki  sama-sama  punya  setan  yang
    dapat  menyulap  kejelekan  menjadi keindahan serta membujuk
    rayu mereka.
     
    Yang menjadi pertanyaan, apakah semua peraturan  yang  ketat
    untuk wanita itu benar-benar berasal dari hukum Islam?
     
    Kami  mohon  Ustadz  berkenan  menjelaskan  masalah ini, dan
    bagaimana seharusnya sikap kita? Dengan kata lain, bagaimana
    pandangan  syariat  terhadap  masalah  ini?  Atau, bagaimana
    ketentuan Al-Qur'an dan Sunnah Nabi yang sahih,  bukan  kata
    si Zaid dan si Amr.
     
    Semoga  Allah memberi taufik kepada Ustadz untuk menjelaskan
    kebenaran dengan mengemukakan dalil-dalilnya.
     
    JAWABAN
     
    Kesulitan kita - sebagaimana yang sering  saya  kemukakan  -
    ialah   bahwa  dalam  memandang  berbagai  persoalan  agama,
    umumnya masyarakat berada dalam kondisi ifrath  (berlebihan)
    dan  tafrith (mengabaikan). Jarang sekali kita temukan sikap
    tawassuth   (pertengahan)   yang   merupakan   salah    satu
    keistimewaan dan kecemerlangan manhaj Islam dan umat Islam.
     
    Sikap  demikian  juga  sama  ketika mereka memandang masalah
    pergaulan wanita muslimah di tengah-tengah masyarakat. Dalam
    hal   ini,   ada   dua   golongan   masyarakat  yang  saling
    bertentangan dan menzalimi kaum wanita.
     
    Pertama,  golongan  yang  kebarat-baratan  yang  menghendaki
    wanita  muslimah  mengikuti  tradisi Barat yang bebas tetapi
    merusak nilai-nilai agama dan menjauh dari fitrah yang lurus
    serta  jalan yang lempang. Mereka jauh dari Allah yang telah
    mengutus para rasul  dan  menurunkan  kitab-kitab-Nya  untuk
    menjelaskan dan menyeru manusia kepada-Nya.
     
    Mereka  menghendaki wanita muslimah mengikuti tata kehidupan
    wanita  Barat  "sejengkal  demi  sejengkal,   sehasta   demi
    sehasta"  sebagaimana  yang  digambarkan  oleh  hadits Nabi,
    sehingga andaikata wanita-wanita Barat itu masuk  ke  lubang
    biawak niscaya wanita muslimah pun mengikuti di belakangnya.
    Sekalipun lubang biawak tersebut melingkar-lingkar,  sempit,
    dan pengap, wanita muslimah itu akan tetap merayapinya. Dari
    sinilah lahir "solidaritas"  baru  yang  lebih  dipopulerkan
    dengan istilah "solidaritas lubang biawak."
     
    Mereka  melupakan  apa yang dikeluhkan wanita Barat sekarang
    serta akibat buruk yang  ditimbulkan  oleh  pergaulan  bebas
    itu,  baik  terhadap  wanita maupun laki-laki, keluarga, dan
    masyarakat.    Mereka    sumbat    telinga    mereka    dari
    kritikan-kritikan  orang yang menentangnya yang datang silih
    berganti dari seluruh penjuru  dunia,  termasuk  dari  Barat
    sendiri.  Mereka tutup telinga mereka dari fatwa para ulama,
    pengarang,  kaum  intelektual,  dan   para   muslihin   yang
    mengkhawatirkan  kerusakan yang ditimbulkan peradaban Barat,
    terutama jika semua ikatan dalan pergaulan antara  laki-laki
    dan perempuan benar-benar terlepas.
     
    Mereka   lupa  bahwa  tiap-tiap  umat  memiliki  kepribadian
    sendiri yang dibentuk oleh aqidah dan pandangannya  terhadap
    alam  semesta,  kehidupan, tuhan, nilai-nilai agama, warisan
    budaya, dan tradisi. Tidak boleh suatu masyarakat  melampaui
    tatanan suatu masyarakat lain.
     
    Kedua,  golongan  yang  mengharuskan  kaum  wanita mengikuti
    tradisi dan kebudayaan  lain,  yaitu  tradisi  Timur,  bukan
    tradisi  Barat.  Walaupun  dalam  banyak  hal  mereka  telah
    dicelup oleh pengetahuan agama, tradisi mereka tampak  lebih
    kokoh  daripada  agamanya. Termasuk dalam hal wanita, mereka
    memandang rendah dan sering berburuk sangka kepada wanita.
     
    Bagaimanapun, pandangan-pandangan diatas bertentangan dengan
    pemikiran-pemikiran lain yang mengacu pada Al-Qur'anul Karim
    dan petunjuk  Nabi  saw.  serta  sikap  dan  pandangan  para
    sahabat yang merupakan generasi muslim terbaik.
     
    Ingin   saya   katakan   disini   bahwa   istilah  ikhtilath
    (percampuran)  dalam  lapangan  pergaulan  antara  laki-laki
    dengan  perempuan  merupakan  istilah  asing yang dimasukkan
    dalam  "Kamus  Islam."  Istilah  ini  tidak  dikenal   dalam
    peradaban  kita  selama  berabad-abad  yang  silam, dan baru
    dikenal  pada  zaman  sekarang  ini  saja.   Tampaknya   ini
    merupakan  terjemahan  dari  kata  asing yang punya konotasi
    tidak menyenangkan terhadap perasaan umat Islam.  Barangkali
    lebih   baik  bila  digunakan  istilah  liqa'  (perjumpaan),
    muqabalah  (pertemuan),   atau   musyarakrah   (persekutuan)
    laki-laki dengan perempuan.
     
    Tetapi  bagaimanapun  juga,  Islam  tidak  menetapkan  hukum
    secara   umum   mengenai   masalah   ini.    Islam    justru
    memperhatikannya  dengan  melihat  tujuan  atau kemaslahatan
    yang    hendak    diwujudkannya,    atau     bahaya     yang
    dikhawatirkannya,  gambarannya, dan syarat-syarat yang harus
    dipenuhinya, atau lainnya.
     
    Sebaik-baik petunjuk dalam masalah ini ialah  petunjuk  Nabi
    Muhammad saw., petunjuk khalifah-khalifahnya yang lurus, dan
    sahabat-sahabatnya yang terpimpin.
     
    Orang yang mau memperhatikan petunjuk ini, niscaya  ia  akan
    tahu bahwa kaum wanita tidak pernah dipenjara atau diisolasi
    seperti yang terjadi pada zaman kemunduran umat Islam.
     
    Pada zaman Rasulullah saw.,  kaum  wanita  biasa  menghadiri
    shalat berjamaah dan shalat Jum'at. Beliau saw. menganjurkan
    wanita  untuk  mengambil  tempat  khusus  di  shaf   (baris)
    belakang  sesudah  shaf  laki-laki. Bahkan, shaf yang paling
    utama bagi wanita adalah shaf yang paling belakang. Mengapa?
    Karena,  dengan  paling  belakang,  mereka lebih terpelihara
    dari kemungkinan melihat aurat  laki-laki.  Perlu  diketahui
    bahwa   pada  zaman  itu  kebanyakan  kaum  laki-laki  belum
    mengenal celana.
     
    Pada zaman Rasulullah  saw.  (jarak  tempat  shalat)  antara
    laki-laki  dengan perempuan tidak dibatasi dengan tabir sama
    sekali,  baik  yang  berupa  dinding,  kayu,  kain,   maupun
    lainnya.  Pada  mulanya  kaum  laki-laki dan wanita masuk ke
    masjid lewat pintu  mana  saja  yang  mereka  sukai,  tetapi
    karena  suatu  saat  mereka  berdesakan,  baik  ketika masuk
    maupun keluar, maka Nabi saw. bersabda:
     
    "Alangkah baiknya kalau kamu jadikan pintu ini untuk wanita"
     
    Dari sinilah mula-mula diberlakukannya  pintu  khusus  untuk
    wanita,  dan  sampai  sekarang  pintu  itu  terkenal  dengan
    istilah "pintu wanita."
     
    -Fatwa-fatwa Kontemporer
    -Dr. Yusuf Qardhawi
    http://media.isnet.org/islam/Qardhawi/Kontemporer/Gaul1.html
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #26 27 October, 2009, 04:15:03 PM
  • Publish
  • PERGAULAN LAKI-LAKI DENGAN PEREMPUAN      Dr. Yusuf Qardhawi
                                                           (2/3)
     
    Kaum wanita pada  zaman  Nabi  saw.  juga  biasa  menghadiri
    shalat  Jum'at,  sehingga  salah seorang diantara mereka ada
    yang hafal surat "Qaf."  Hal  ini  karena  seringnya  mereka
    mendengar  dari  lisan  Rasulullah  saw.  ketika  berkhutbah
    Jum'at.
     
    Kaum wanita juga biasa menghadiri shalat  Idain  (Hari  Raya
    Idul Fitri dan Idul Adha). Mereka biasa menghadiri hari raya
    Islam yang besar ini bersama  orang  dewasa  dan  anak-anak,
    laki-laki  dan  perempuan,  di tanah lapang dengan bertahlil
    dan bertakbir.
     
    Imam Muslim meriwayatkan dari Ummu Athiyah, katanya:
     
    "Kami diperintahkan  keluar  (untuk  menunaikan  shalat  dan
    mendengarkan  khutbah)  pada  dua  hari  raya, demikian pula
    wanita-wanita pingitan dan para gadis."
     
    Dan menurut satu riwayat Ummu Athiyah berkata:
     
    "Rasulullah saw. menyuruh kami mengajak keluar  kaum  wanita
    pada  hari  raya  Fitri  dan Adha, yaitu wanita-wanita muda,
    wanita-wanita yang sedang haid,  dan  gadis-gadis  pingitan.
    Adapun   wanita-wanita   yang   sedang  haid,  mereka  tidak
    mengerjakan  shalat,  melainkan  mendengarkan  nasihat   dan
    dakwah  bagi umat Islam (khutbah, dan sebagainya). Aku (Ummu
    Athiyah) bertanya, 'Ya  Rasulullah  salah  seorang  diantara
    kami  tidak  mempunyai  jilbab.' Beliau menjawab, 'Hendaklah
    temannya meminjamkan jilbab yang dimilikinya.'"1
     
    Ini adalah sunnah yang telah dimatikan umat Islam  di  semua
    negara   Islam,  kecuali  yang  belakangan  digerakkan  oleh
    pemuda-pemuda Shahwah Islamiyyah (Kebangkitan Islam). Mereka
    menghidupkan  sebagian  sunnah-sunnah  Nabi  saw. yang telah
    dimatikan orang, seperti sunnah i'tikaf  pada  sepuluh  hari
    terakhir  bulan  Ramadhan  dan  sunnah kehadiran kaum wanita
    pada shalat Id.
     
    Kaum  wanita  juga  menghadiri   pengajian-pengajian   untuk
    mendapatkan  ilmu  bersama  kaum laki-laki di sisi Nabi saw.
    Mereka  biasa  menanyakan  beberapa  persoalan  agama   yang
    umumnya malu ditanyakan oleh kaum wanita. Aisyah r.a. pernah
    memuji wanita-wanita Anshar yang tidak dihalangi  oleh  rasa
    malu  untuk  memahami  agamanya,  seperti menanyakan masalah
    jinabat,  mimpi  mengeluarkan  sperma,  mandi  junub,  haid,
    istihadhah, dan sebagainya.
     
    Tidak hanya sampai disitu hasrat mereka untuk menyaingi kaum
    laki-laki dalam menimba-ilmu dari Rasululah saw. Mereka juga
    meminta   kepada   Rasulullah  saw.  agar  menyediakan  hari
    tertentu untuk mereka, tanpa disertai  kaum  laki-laki.  Hal
    ini  mereka  nyatakan  terus  terang kepada Rasulullah saw.,
    "Wahai Rasulullah,  kami  dikalahkan  kaum  laki-laki  untuk
    bertemu  denganmu,  karena  itu  sediakanlah untuk kami hari
    tertentu  untuk  bertemu  denganmu."  Lalu  Rasulullah  saw.
    menyediakan  untuk  mereka  suatu hari tertentu guna bertemu
    dengan   mereka,   mengajar   mereka,    dan    menyampaikan
    perintah-perintah kepada mereka.2
     
    Lebih dari itu kaum wanita juga turut serta dalam perjuangan
    bersenjata untuk membantu tentara dan para  mujahid,  sesuai
    dengan  kemampuan  mereka dan apa yang baik mereka kerjakan,
    seperti merawat yang sakit dan terluka, disamping memberikan
    pelayanan-pelayanan lain seperti memasak dan menyediakan air
    minum. Diriwayatkan dari Ummu Athiyah, ia berkata:
     
    "Saya turut berperang bersama Rasulullah saw. sebanyak tujuh
    kali,  saya tinggal di tenda-tenda mereka, membuatkan mereka
    makanan, mengobati yang terluka, dan merawat yang sakit."3
     
    Imam Muslim juga meriwayatkan dari Anas:
     
    "Bahwa Aisyah dan Ummu Sulaim pada waktu perang Uhud  sangat
    cekatan  membawa qirbah (tempat air) di punggungnya kemudian
    menuangkannya ke mulut orang-orang, lalu mengisinya lagi."4
     
    Aisyah r.a.   yang waktu itu sedang  berusia  belasan  tahun
    menepis   anggapan   orang-orang   yang   mengatakan   bahwa
    keikutsertaan kaum wanita dalam  perang  itu  terbatas  bagi
    mereka  yang  telah  lanjut  usia.  Anggapan ini tidak dapat
    diterima, dan apa yang dapat  diperbuat  wanita-wanita  yang
    telah berusia lanjut dalam situasi dan kondisi yang menuntut
    kemampuan fisik dan psikis sekaligus?
     
    Imam Ahmad meriwayatkan bahwa enam orang wanita mukmin turut
    serta dengan pasukan yang mengepung Khaibar. Mereka memungut
    anak-anak panah, mengadoni  tepung,  mengobati  yang  sakit,
    mengepang  rambut,  turut berperang di jalan Allah, dan Nabi
    saw memberi mereka bagian dari rampasan perang.
     
    Bahkan terdapat riwayat yang sahih yang  menceritakan  bahwa
    sebagian  istri  para  sahabat  ada  yang  turut serta dalam
    peperangan  Islam  dengan  memanggul  senjata,  ketika   ada
    kesempatan   bagi   mereka.  Sudah  dikenal  bagaimana  yang
    dilakukan Ummu Ammarah Nusaibah  binti  Ka'ab  dalam  perang
    Uhud,  sehingga  Nabi  saw.  bersabda mengenai dia, "Sungguh
    kedudukannya lebih baik daripada si Fulan dan si Fulan."
     
    Demikian pula Ummu Sulaim menghunus badik pada waktu  perang
    Hunain untuk menusuk perut musuh yang mendekat kepadanya.
     
    Imam  Muslim  meriwayatkan  dari  Anas,  anaknya  (anak Ummu
    Sulaim) bahwa Ummu Sulaim menghunus badik pada waktu  perang
    Hunain,  maka  Anas menyertainya. Kemudian suami Ummu Sulaim
    Abu Thalhah, melihatnya lantas berkata,  "Wahai  Rasulullah,
    ini Ummu Sulaim membawa badik." Lalu Rasululah saw. bertanya
    kepada Ummu Sulaim, "Untuk apa badik ini? Ia menjawab, "Saya
    mengambilnya,  apabila  ada  salah seorang musyrik mendekati
    saya akan saya tusuk perutnya dengan  badik  ini."  Kemudian
    Rasulullah saw. tertawa.5
     
    Imam Bukhari telah membuat bab tersendiri didalam Shahih-nya
    mengenai peperangan yang dilakukan kaum wanita.
     
    Ambisi kaum wanita muslimah pada zaman Nabi saw. untuk turut
    perang  tidak hanya peperangan dengan negara-negara tetangga
    atau yang berdekatan dengan negeri Arab seperti Khaibar  dan
    Hunain  saja  tetapi  mereka  juga ikut melintasi lautan dan
    ikut menaklukkan daerah-daerah yang jauh  guna  menyampaikan
    risalah Islam.
     
    Diriwayatkan dalam Shahih Bukhari dan Muslim dari Anas bahwa
    pada suatu hari Rasulullah saw. tidur  siang  di  sisi  Ummu
    Haram  binti  Mulhan  -  bibi  Anas - kemudian beliau bangun
    seraya tertawa. Lalu Ummu Haram  bertanya,  "Mengapa  engkau
    tertawa,  wahai  Rasulullah?" Beliau bersabda, "Ada beberapa
    orang dari umatku yang diperlihatkan kepadaku  berperang  fi
    sabilillah.  Mereka  menyeberangi  lautan  seperti raja-raja
    naik kendaraan."  Ummu  Haram  berkata,  "Wahai  Rasulullah,
    doakanlah  kepada  Allah  agar  Dia menjadikan saya termasuk
    diantara mereka." Lalu Rasulullah saw. mendoakannya.6
     
    Dikisahkan bahwa Ummu Haram ikut  menyeberangi  lautan  pada
    zaman  Utsman  bersama suaminya Ubadah bin Shamit ke Qibris.
    Kemudian ia jatuh dari  kendaraannya  (setelah  menyeberang)
    disana,  lalu  meninggal  dan  dikubur  di  negeri tersebut,
    sebagaimana yang dikemukakan oleh para ahli sejarah.7
     
    Dalam kehidupan bermasyarakat kaum wanita juga  turut  serta
    berdakwah:   menyuruh   berbuat  ma'ruf  dan  mencegah  dari
    perbuatan munkar, sebagaimana firman Allah:
     
    "Dan  orang-orang  yang  beriman,  laki-laki  dan  perempuan
    sebagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebagian yang
    lain. Mereka menyuruh (mengerjakan)  yang  ma'ruf,  mencegah
    dari yang munkar..." (at-Taubah: 71 )
     
    Diantara  peristiwa  yang terkenal ialah kisah salah seorang
    wanita muslimah pada zaman khalifah Umar  bin  Khattab  yang
    mendebat beliau di sebuah masjid. Wanita tersebut menyanggah
    pendapat Umar mengenai masalah mahar (mas  kawin),  kemudian
    Umar  secara terang-terangan membenarkan pendapatnya, seraya
    berkata, "Benar wanita itu,  dan  Umar  keliru."  Kisah  ini
    disebutkan   oleh   Ibnu   Katsir  dalam  menafsirkan  surat
    an-Nisa', dan beliau berkata, "Isnadnya  bagus."  Pada  masa
    pemerintahannya,  Umar juga telah mengangkat asy-Syifa binti
    Abdullah al-Adawiyah sebagai pengawas pasar.
     
    Orang yang mau  merenungkan  Al-Qur'an  dan  hadits  tentang
    wanita  dalam  berbagai  masa  dan pada zaman kehidupan para
    rasul atau nabi, niscaya ia tidak  merasa  perlu  mengadakan
    tabir  pembatas  yang  dipasang  oleh  sebagian orang antara
    laki-laki dengan perempuan.
     
    Kita dapati Musa - ketika masih muda  dan  gagah  perkasa  -
    bercakap-cakap  dengan  dua  orang gadis putri seorang syekh
    yang telah tua (Nabi Syusaib;  ed.).  Musa  bertanya  kepada
    mereka  dan  mereka  pun  menjawabnya  dengan  tanpa  merasa
    berdosa atau bersalah,  dan  dia  membantu  keduanya  dengan
    sikap  sopan  dan  menjaga  diri.  Setelah Musa membantunya,
    salah seorang di antara gadis tersebut  datang  kepada  Musa
    sebagai  utusan  ayahnya  untuk  memanggil Musa agar menemui
    ayahnya.  Kemudian  salah  seorang  dari  kedua  gadis   itu
    mengajukan   usul   kepada   ayahnya   agar  Musa  dijadikan
    pembantunya,  karena  dia  seorang  yang  kuat   dan   dapat
    dipercaya.
     
    Marilah kita baca kisah ini dalam Al-Qur'an:
     
    "Dan tatkala ia (Musa) sampai di sumber air negeri Madyan ia
    menjumpai  disana  sekumpulan  orang  yang  sedang  meminumi
    (ternaknya),  dan ia menjumpai di belakang orang banyak itu,
    dua orang wanita yang sedang  menghambat  (ternaknya).  Musa
    berkata,  'Apakah  maksudmu (dengan berbuat begitu.?)' Kedua
    wanita itu menjawab,  'Kami  tidak  dapat  meminumi  (ternak
    kami),   sebelum   penggembala-penggembala  itu  memulangkan
    (ternaknya), sedangkan bapak  kami  adalah  orang  tua  yang
    telah  lanjut  umurnya.'  Maka Musa memberi minum ternak itu
    untuk (menolong) keduanya, kemudian dia  kembali  ke  tempat
    yang teduh lalu berdoa, 'Ya Tuhanku, sesungguhnya aku sangat
    memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan  kepadaku.'
    Kemudian  datanglah  kepada  Musa  salah  seorang dari kedua
    wanita itu berjalan kemalu-maluan, ia berkata, 'Sesungguhnya
    bapakku  memanggil  kamu  agar  ia  memberi balasan terhadap
    (kebaikan)-mu memberi minum (ternak)kami.' Maka tatkala Musa
    mendatangi  bapaknya  (Syu'aib)  dan  menceritakan kepadanya
    cerita (mengenai dirinya), Syu'aib berkata, 'Janganlah  kamu
    takut.  Kamu telah selamat dari orang-orang yang zalim itu.'
    Salah seorang dari kedua wanita itu  berkata,  'Ya  bapakku,
    ambillah  ia  sebagai orang yang bekerja (pada kita), karena
    sesungguhnya orang yang paling baik yang  kamu  ambil  untuk
    bekerja  (pada  kita)  ialah  orang  yang  kuat  lagi  dapat
    dipercaya.'" (al-Qashash: 23-26)
     
                                   
    -----------------------
    Fatwa-fatwa Kontemporer
    Dr. Yusuf Qardhawi
    http://media.isnet.org/islam/Qardhawi/Kontemporer/Gaul2.html

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #27 27 October, 2009, 04:15:51 PM
  • Publish
  • PERGAULAN LAKI-LAKI DENGAN PEREMPUAN
    Dr. Yusuf Qardhawi                                     (3/3)
     
    Mengenai Maryam, kita jumpai Zakaria masuk ke mihrabnya  dan
    menanyakan kepadanya tentang rezeki yang ada di sisinya:
     
    "... Setiap Zakaria masuk untuk menemui Maryam di mihrab, ia
    dapati makanan di sisinya.  Zakaria  berkata,  'Hai  Maryam,
    dari  mana  kamu memperoleh (makanan) ini?' Maryam menjawab,
    'Makanan itu dari sisi Allah.'  Sesungguhnya  Allah  memberi
    rezeki  kepada  siapa yang dikehendaki-Nya tanpa hisab."(Ali
    Imran: 37)
     
    Lihat  pula  tentang  Ratu  Saba,  yang   mengajak   kaumnya
    bermusyawarah mengenai masalah Nabi Sulaiman:
     
    "Berkata  dia  (Bilqis),  'Hai  para  pembesar,  berilah aku
    pertimbangan  dalam  urusanku   (ini)   aku   tidak   pernah
    memutuskan  sesuatu  persoalan  sebelum  kamu  berada  dalam
    majlis-(ku).' Mereka menjawab, 'Kita adalah orang-orang yang
    memilih  kekuatan  dan (juga) memilih keberanian yang sangat
    (dalam peperangan), dan keputusan berada di  tanganmu;  maka
    pertimbangkanlah   apa  yang  akan  kamu  perintahkan.'  Dia
    berkata,  'Sesungguhnya  raja-raja  apabila  memasuki  suatu
    negeri,   niscaya   mereka  membinasakannya  dan  menjadikan
    penduduknya yang mulia jadi hina; dan demikian pulalah  yang
    akan mereka perbuat." (an-Naml 32-34)
     
    Berikut ini percakapan antara Bilqis dan Sulaiman:
     
    "Dan  ketika Bilqis datang, ditanyakantah kepadanya, 'Serupa
    inikah   singgasanamu?'   Dia   menjawab,    'Seakan    akan
    singgasanamu ini singgasanaku, kami telah diberi pengetahuan
    sebelumnya dan kamõ adalah orang-orang yang berserah  diri.'
    Dan   apa   yang   disembahnya   selama  ini  selain  Allah,
    mencegahnya   (untuk   melahirkan   keislamannya),    karena
    sesungguhnya  dia dahulunya termasuk orang-orang yang kafir.
    Dikatakan  kepadanya,  'Masuk1ah  ke  dalam  istana.'   Maka
    tatka1a  ia  melihat  lantai istana itu, dikiranya kolam air
    yang besar, dan disingkapkannya kedua  betisnya.  Berkatalah
    Sulaiman,  'Sesungguhnya ia adalah istana licin terbuat dari
    kaca. 'Berkata1ah  Bilqis,  'Ya  Tuhanku,  sesungguhnya  aku
    telah  berbuat  zalim  terhadap diriku dan aku berserah diri
    bersama    Sulaiman    kepada    Allah,    Tuhan     semesta
    alam.'"(an-Naml: 42-44)
     
    Kita  tidak  boleh mengatakan "bahwa syariat (dalam kisah di
    atas) adalah syariat yang hanya berlaku pada  zaman  sebelum
    kita   (Islam)  sehingga  kita  tidak  perlu  mengikutinya."
    Bagaimanapun, kisah-kisah yang  disebutkan  dalam  Al-Qur'an
    tersebut dapat dijadikan petunjuk, peringatan, dan pelajaran
    bagi orang-orang berpikiran  sehat.  Karena  itu,  perkataan
    yang  benar  mengenai masalah ini ialah "bahwa syariat orang
    sebelum kita yang tercantum dalam Al-Qur' an  dan  As-Sunnah
    adalah  menjadi syariat bagi kita, selama syariat kita tidak
    menghapusnya."
     
    Allah telah berfirman kepada Rasul-Nya:
     
    "Mereka itulah orang-orang yang telah diberi  petunjuk  oleh
    Allah, maka ikutilah petunjuk mereka ..." (al-An'am: 90)
     
    Sesungguhnya  menahan  wanita  dalam rumah dan membiarkannya
    terkurung didalamnya dan tidak memperbolehkannya keluar dari
    rumah  oleh  Al-Qur'an  -  pada  salah  satu  tahap diantara
    tahapan-tahapan pembentukan hukum sebelum turunnya nash yang
    menetapkan  bentuk  hukuman pezina sebagaimana yang terkenal
    itu  -  ditentukan  bagi  wanita  muslimah  yang   melakukan
    perzinaan.  Hukuman ini dianggap sebagai hukuman yang sangat
    berat. Mengenai masalah ini Allah berfirman:
     
    "Dan (terhadap) para wanita yang mengerjakan perbuatan keji,
    hendaklah   ada   empat  orang  saksi  diantara  kamu  (yang
    menyaksikannya).  Kemudian  apabila  mereka  telah   memberi
    persaksian,  maka kurunglah mereka (wanita-wanita itu) dalam
    rumah sampai mereka menemui  ajalnya,  atau  sampai  memberi
    jalan lain kepadanya." (an-Nisa': 15 )
     
    Setelah  itu  Allah  memberikan jalan bagi mereka ketika Dia
    mensyariatkan hukum had, yaitu hukuman tertentu dalam syara'
    sebagai  hak  Allah  Ta'ala. Hukuman tersebut berupa hukuman
    dera (seratus kali)  bagi  ghairu  muhshan  (laki-laki  atau
    wanita  belum kawin) menurut nash Al-Qur'an, dan hukum rajam
    bagi yang mahshan (laki-laki atau wanita yang  sudah  kawin)
    sebagaimana disebutkan dalam As-Sunnah.
     
    Jadi,  bagaimana  mungkin  logika  Al-Qur'an  dan Islam akan
    menganggap sebagai tindakan  lurus  dan  tepat  jika  wanita
    muslimah  yang taat dan sopan itu harus dikurung dalam rumah
    selamanya? Jika kita melakukan  hal  itu,  kita  seakan-akan
    menjatuhkan  hukuman  kepadanya  selama-lamanya, padahal dia
    tidak berbuat dosa.
     
    KESIMPULAN
     
    Dari penjelasan  di  atas,  kita  dapat  menyimpulkan  bahwa
    pertemuan  antara  laki-laki  dengan  perempuan tidak haram,
    melainkan  jaiz  (boleh).  Bahkan,  hal  itu   kadang-kadang
    dituntut  apabila  bertujuan  untuk  kebaikan, seperti dalam
    urusan  ilmu  yang  bermanfaat,   amal   saleh,   kebajikan,
    perjuangan,  atau  lain-lain  yang memerlukan banyak tenaga,
    baik dari laki-laki maupun perempuan.
     
    Namun,  kebolehan  itu  tidak  berarti   bahwa   batas-batas
    diantara  keduanya menjadi lebur dan ikatan-ikatan syar'iyah
    yang baku dilupakan. Kita tidak perlu menganggap  diri  kita
    sebagai  malaikat  yang  suci  yang  dikhawatirkan melakukan
    pelanggaran, dan kita pun  tidak  perlu  memindahkan  budaya
    Barat  kepada  kita.  Yang  harus kita lakukan ialah bekerja
    sama dalam kebaikan serta  tolong-menolong  dalam  kebajikan
    dan  takwa,  dalam  batas-batas  hukum yang telah ditetapkan
    oleh Islam. Batas-batas hukum tersebut antara lain:
     
    1. Menahan pandangan dari kedua belah pihak. Artinya, tidak
       boleh melihat aurat, tidak boleh memandang dengan syahwat,
       tidak berlama-lama memandang tanpa ada keperluan. Allah
       berfirman:
       
       "Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman,
       'Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara
       kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi
       mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang
       mereka perbuat.' Katakanlah kepada wanita yang beriman,
       'Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara
       kemaluannya ..."(an-Nur: 30-31)
       
    2. Pihak wanita harus mengenakan pakaian yang sopan yang
       dituntunkan syara', yang menutup seluruh tubuh selain muka
       dan telapak tangan. Jangan yang tipis dan jangan dengan
       potongan yang menampakkan bentuk tubuh. Allah berfirman:
       
       "... dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali
       yang biasa tampak daripadanya. Dan hendaklah mereka
       menutupkan kain kudung ke dadanya ..." (an-Nur: 31 )
       
       Diriwayatkan dari beberapa sahabat bahwa perhiasan yang
       biasa tampak ialah muka dan tangan.
       
       Allah berfirman mengenai sebab diperintahkan-Nya berlaku
       sopan:
       
       "... Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk
       dikenal, karena itu mereka tidak diganggu ..." (al-Ahzab:
       59)
       
       Dengan pakaian tersebut, dapat dibedakan antara wanita yang
       baik-baik dengan wanita nakal. Terhadap wanita yang
       baik-baik, tidak ada laki-laki yang suka mengganggunya,
       sebab pakaian dan kesopanannya mengharuskan setiap orang
       yang melihatnya untuk menghormatinya.
       
    3. Mematuhi adab-adab wanita muslimah dalam segala hal,
       terutama dalam pergaulannya dengan laki-laki:
       
    a. Dalam perkataan, harus menghindari perkataan yang merayu
       dan membangkitkan rangsangan. Allah berfirman:
       
       "... Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga
       berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya, dan
       ucapkanlah perkataan yang baik." (al-Ahzab: 32)
       
    b. Dalam berjalan, jangan memancing pandangan orang. Firman
       Allah:
       
       "... Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui
       perhiasan yang mereka sembunyikan..." (an-Nur: 31)
       
       Hendaklah mencontoh wanita yang diidentifikasikan oleh Allah
       dengan firman-Nya:
       
       "Kemudian datanglah kepada Musa salah seorang dari kedua
       wanita itu berjalan kemalu-maluan ..." (al-Qashash: 25)
       
    c. Dalam gerak, jangan berjingkrak atau berlenggak-lenggok,
       seperti yang disebut dalam hadits:
       
       "(Yaitu) wanita-wanita yang menyimpang dari ketaatan dan
       menjadikan hati laki-laki cenderung kepada kerusakan
       (kemaksiatan).8 HR Ahmad dan Muslim)
       
       Jangan sampai ber-tabarruj (menampakkan aurat) sebagaimana
       yang dilakukan wanita-wanita jahiliah tempo dulu atau pun
       jahiliah modern
       
    4. Menjauhkan diri dari bau-bauan yang harum dan warna-warna
       perhiasan yang seharusnya dipakai di rumah, bukan di jalan
       dan di dalam pertemuan-pertemuan dengan kaum laki-laki.
       
    5. Jangan berduaan (laki-laki dengan perempuan) tanpa
       disertai mahram. Banyak hadits sahih yang melarang hal ini
       seraya mengatakan, 'Karena yang ketiga adalah setan.'
       
       Jangan berduaan sekalipun dengan kerabat suami atau istri.
       Sehubungan dengan ini, terdapat hadits yang berbunyi:
       
       "Jangan kamu masuk ke tempat wanita." Mereka (sahabat)
       bertanya, "Bagaimana dengan ipar wanita." Beliau menjawab,
       "Ipar wanita itu membahayakan." (HR Bukhari)
       
       Maksudnya, berduaan dengan kerabat suami atau istri dapat
       menyebabkan kebinasaan, karena bisa jadi mereka duduk
       berlama-lama hingga menimbulkan fitnah.
       
    6. Pertemuan itu sebatas keperluan yang dikehendaki untuk
       bekerja sama, tidak berlebih-lebihan yang dapat mengeluarkan
       wanita dari naluri kewanitaannya, menimbulkan fitnah, atau
       melalaikannya dari kewajiban sucinya mengurus rumah tangga
       dan mendidik anak-anak.
     
    Catatan kaki:
     
    1 Shahih Muslim, "Kitab Shalatul Idain," hadits nomor 823.
    2 Hadits riwayat Bukhari dalam Shahih-nya, "Kitab al-Ilm."
    3 Shahih Muslim, hadits nomor 1812.
    4 Shahih Muslim, nomor 1811.
    5 Shahih Muslim, nomor 1809.
    6 Shahih Muslim, hadits nomor 1912.
    7 Lihat Shahih Muslim pada nomor-nomor setelah hadits
      di atas. (penj.).
    8 Mumiilat dan Maailaat mengandung empat macam pengertian.
      Pertama, menyimpang dari menaati Allah dan tidak mau
      memenuhi kewajiban-kewajibannya seperti menjaga kehormatan
      dan sebagainya, dan mengajari wanita lain supaya berbuat
      seperti ite. Kedua, berjalan dengan sombong dan melenggak-
      lenggokkan pundaknya (tubuhnya). Ketiga, maailaat, menyisir
      rambutnya sedemikian rupa dengan gaya pelacur.
      Mumiilaat: menyisir wanita lain seperti sisirannya.
      Keempat, cenderung kepada laki-laki dan berusaha menariknya
      dengan menampakkan perhiasannya dan sebagainya
      (Syarah Muslim, 17: 191 penj.).
     
                                         
    -----------------------
    Fatwa-fatwa Kontemporer
    Dr. Yusuf Qardhawi
    http://media.isnet.org/islam/Qardhawi/Kontemporer/Gaul3.html

    halawah

    • *
    • Posts: 2592
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #28 27 October, 2009, 04:43:44 PM
  • Publish
  •  :)

    Rasulullah saw sendiri pergi pasar untuk membeli-belah barang pasar dan adakala menjual barangan dagangan,
    dengan ini menunjukkan bahawa Radulillah saw berkomunikasi  antara kaum lelaki dan perempuan,
    tetapi apa yang dijaga adalah identiti dan Akhlak cara komunikasi antara satu sama lain berdasarkan syariat ditentukan ,
     diajarkan  Tarbiyah(didikan)dari Al-qur'an .
    Kerana dipasar dan ditempat yang awam juga Rasulillah saw mentarbiyah(mendidik)
    dan berdakwah secara mauizoh hasanah(pengajaran yang baik)mempengaruhi manusia secara bijak dalam pergaulan umum;

    Bagaimana cara  lelaki menjaga pandangan dalam bertemu antara satu sama-lain.
    Dan suara atau tuturan yang berbentuk mendidik dan bimbingan keera ilmu dan amal yang baik.
    jika perempuan aurah dan suara yang lunak dijaga dari terlintas dihati orang lelaki,tidak berlebih2an dan tidak bergurau melampau-lampau.

    Dalam bergurau juga ada tata cara,misalnya dibelakang tabir atau merendahkan diri,agar hati tertanam sifat Tawaddhu(rendah diri)
    dan terhindar dari debu-debu titik dosa hingga memberatkan lisan membiasakan diri dari Zikrullah dan susah memahami maksud dari bacaan
    Al-Qur'an ilmu yang dipelajari,hingga menggelapkan akalbudi dan hati susah diajak kepada arah jalan kebaikan.
    Wallahu'alam
    Wabittaufiq
    Wassalam
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    achik90

    • *
    • Posts: 6
      • View Profile
    Reply #29 27 October, 2009, 04:48:38 PM
  • Publish
  • Soalan :
    assalamualaikum...

    ustaz...saya ada satu soalan yg saya ingin tahu...

    1.Apa hukum wanita atau lelaki bersembang dgn lelaki atau wanita yg bukan suami atau isteri atau bkn ahli keluarga seperti ber balas2 komen dlm forum,blog, myspace dan sebagainya....

    2.Apa hukum lelaki dan wanita yg belum berkhawin ber sms...

    sekian terima kasih....

    Jawapan :
    1. berbual dalam forum antara lelaki dan wanita yg bukan mahram ada batasanya sebagaimana yg ditetapkan oleh syarak.
    Jika perkara2 yg tidak terhitung sebagai syahwat atau mendatangkan fitnah maka hukumnya adalah harus sebagaimana diharuskan bercakap dengan tujuan jual beli atau seumpamanya.
    Olih itu forumer hendaklah menjaga batas2 tersebut agar tidak melanggar apa yg dilarang kerana tanpa beringat akan mudah terbabas kepada perkara yg dilarang seperti memenuhi hawa nafsu semata2 seperti yg terjadi dalam laman2 chat dan seumpamanya.

    2. Demikian juga hukum sms. Jika terbatas kepada perkara mustahak dan perlu maka hukumnya tidak dilarang. Bersms adalah lebih ringan dari berbual secara berhadapan.

    wallahua'lam


    Sumber http://forum.digitalmukmin.org/viewtopic.php?f=24&t=1024


    soklan ana;
    mcm mana batas untuk berforum antr lelaki dan perempuan yg dtetapkan oleh syarak?

    halawah

    • *
    • Posts: 2592
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #30 27 October, 2009, 05:02:17 PM
  • Publish
  • Kita berforum diatas landasan Syarak semata-mata mencari kebenaran dan menyeru (dakwah)untuk menyebarkan ajaran-ajaran Risalah Ilmu dari Rasulillah saw dan mesej Al-Qur'an semata-mata memotivasikan kelembutan hati untuk  cuba Mengenal dan MEncintai  diri sendiri mentauhidkan Allah saw dan mewarisi wasiat ajaran Rasullillah saw (Qudwah Hasanah).
    "Serulah kamu diwaktu pagi dan petang dengan secara Maui'zoh Hasanah"
    Tolakkan segala yang tak baik dengan Hikmah...
    Wabillahittaufiq walhidayah.

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #31 27 October, 2009, 05:10:18 PM
  • Publish
  • Jawapan :
    1. berbual dalam forum antara lelaki dan wanita yg bukan mahram ada batasanya sebagaimana yg ditetapkan oleh syarak.
    Jika perkara2 yg tidak terhitung sebagai syahwat atau mendatangkan fitnah maka hukumnya adalah harus sebagaimana diharuskan bercakap dengan tujuan jual beli atau seumpamanya.
    Olih itu forumer hendaklah menjaga batas2 tersebut agar tidak melanggar apa yg dilarang kerana tanpa beringat akan mudah terbabas kepada perkara yg dilarang seperti memenuhi hawa nafsu semata2 seperti yg terjadi dalam laman2 chat dan seumpamanya.

    2. Demikian juga hukum sms. Jika terbatas kepada perkara mustahak dan perlu maka hukumnya tidak dilarang. Bersms adalah lebih ringan dari berbual secara berhadapan.

    wallahua'lam


    Sumber http://forum.digitalmukmin.org/viewtopic.php?f=24&t=1024


    soklan ana;
    mcm mana batas untuk berforum antr lelaki dan perempuan yg dtetapkan oleh syarak?


    Kan ustaz tu ada jawabkan.. yg saya tandakan merah tu.

    mooks

    • *
    • Posts: 801
      • View Profile
    Reply #32 27 October, 2009, 05:52:53 PM
  • Publish
  • Hukum berbicara dengan lain jenis terutama bagi lelaki yang lawannya adalah perempuan yang masih muda hukumnya tidak diperbolehkan kecuali dalam keadaan hajat seperti bermuamalah....berikut ibaratnya:

    بريقة محمودية الجزء الرابع صحـ 7
    ( السادس والخمسون التكلم مع الشابة الأجنبية فإنه لا يجوز بلا حاجة ) لأنه مظنة الفتنة فإن بحاجة كالشهادة والتبايع والتبليغ فيجوز ( حتى لا يشمت ) العاطسة ( ولا يسلم عليها ولا يرد سلامها جهرا بل في نفسه ) إذا سلمت عليه ( وكذا العكس ) أي لا تشمته الشابة الأجنبية إذا عطس قال في الخلاصة أما العطاس امرأة عطست إن كانت عجوزا يرد عليها وإن كانت شابة يرد عليها في نفسه وهذا كالسلام فإن المرأة الأجنبية إذا سلمت على الرجل إن كانت عجوزا رد الرجل عليها السلام بلسانه بصوت يسمع وإن كانت شابة رد عليها في نفسه وكذا الرجل إذا سلم على امرأة أجنبية فالجواب فيه يكون على العكس ( لقوله صلى الله تعالى عليه وسلم واللسان زناه الكلام ) أي يكتب به إثم كإثم الزاني كما في حديث العينان تزنيان واليدان تزنيان والرجلان تزنيان والفرج يزني وما في القنية يجوز الكلام المباح مع المرأة الأجنبية فمحمول على الضرورة أو أمن الشهوة أو العجوز التي ينقطع الميل عنها
    2. الموسوعة الفقهية الجزء الأول صحـ 12763
    الكلام مع المرأة الأجنبية ذهب الفقهاء إلى أنه لا يجوز التكلم مع الشابة الأجنبية بلا حاجة لأنه مظنة الفتنة وقالوا إن المرأة الأجنبية إذا سلمت على الرجل إن كانت عجوزا رد الرجل عليها لفظا أما إن كانت شابة يخشى الافتنان بها أو يخشى افتنانها هي بمن سلم عليها فالسلام عليها وجواب السلام منها حكمه الكراهة عند المالكية والشافعية والحنابلة وذكر الحنفية أن الرجل يرد على سلام المرأة في نفسه إن سلمت عليه وترد هي في نفسها إن سلم عليها وصرح الشافعية بحرمة ردها عليه
    3. إحياء علوم الدين الجزء الثالث صحـ 99
    وهذا يدل على أنه لا يجوز للنساء مجالسة العميان كما جرت به العادة في المأتم والولائم فيحرم على الأعمى الخلوة بالنساء ويحرم على المرأة مجالسة الأعمى وتحديق النظر إليه لغير حاجة وإنما جوز للنساء محادثة الرجال والنظر إليهم لأجل عموم الحاجة

    ليس الفتى يقول هو أبي لكن الفتى يقول هذا أنا

    Reading to live - Flaubert ..... Say No to Intellectual Barbarism!
    ---Raden Kiai Mooksy---

    NuRul IsLam

    • *
    • Posts: 764
      • View Profile
    Reply #33 27 October, 2009, 06:47:12 PM
  • Publish
  • salam..

    terima kasih atas pandangan yang telah diberikan..

    kekadang diri terkeliru antara yang haq dan batil,

     samada apa yang kita lakukan menjaga adab yang telah ditetapkan syarak ataupun sebaliknya

    insan biasa yang kekadang terleka, dek kejahilan dan  nafsu yang menghasut diri..

    moga diri kita terpelihara dari melakukan perkara yang tidak sepatutnya..:-(
    I lOVE ISLAM

    Nuur_Addin_Leen

    • *
    • Posts: 275
      • View Profile
    Reply #34 27 October, 2009, 07:57:34 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum wbt...
    Kalau lah remaja di luar sana tahu akan hakikat ini kan baik untuk kita semua. Namun isu ini hanya terbatas kepada Halaqian sahaja. Padahal remaja di luar sana sedang asyik bersembang melalui telefon sampai naik berasap telinga. Bukan itu sahaja, bersms setiap masa dan detik. TIdak berenggang dengan telefon. Berhenti bersms hanya apabila tidur sahaja. Tengah solat pun masih ada lagi dering hp yang menyanyi kerana si jantan merasakan si betina terlalu lama menunaikan kewajipan itu. (berlaku di depan mata sendiri). Semasa driving pun betina tu masih lagi bersms dengan jantan kerana takut jika tidak dibalas jantan tak boleh nak buat kerja. Kerja apa ke benda kalau dah setiap masa sms. Bila masa nak kerja? Si betina pula setiap pagi kena bangunkan si jantan untuk solat subuh. Jika tidak dikejutkan maka tidak solat subuh la si jantan. Ni la jantan yang si betina harapkan untuk membimbing dia. Wallahualam...
    Berkhidmat untuk Allah,Negara dan Bangsa!!!Allahuakbar!!!

    NoorAfzan

    • *
    • Posts: 22
    • salam ukhuwah daripada saya.
      • View Profile
    Reply #35 11 November, 2009, 01:11:28 PM
  • Publish
  • Astaghfirullohala'dzim..
    benar nuur addin leen..
    situasi ni memang selalu saja saya jumpa..
    itu adalah satu petunjuk bahawa si 'jantan' itu tidak cukup layak lagi untuk menjadi pemimpin..
    melebihkan dunia..

    semoga kita mendapat ikhtibar dan pilihlah lelaki yang cintakanNya melebihi dunia.

    an-nisa

    • *
    • Posts: 507
      • View Profile
    Reply #36 11 November, 2009, 02:12:06 PM
  • Publish
  • salam..mcmna nak kawal diri dr msj dgn bukan muhrim? dgn orang lain sy bleh kawal tp yg sorang ni susah cket sbb sy ad hati kat dia..tp dia tak tau sy sk dia..
    :)
    ana penah hadapi benda yang sama masa dulu..
    kuatkan semangat..ingat msg dgn ajnabi tanpa ada sebab yg diharuskan boleh membawa kpd zina hati..
    syaitan akan cucuk kita agar lebih dekat dan dekat..kuatkan diri..mantapkan iman..
    jodoh pertemuan ditangan..jika suka padanya,luahkan pada Allah..kelebihan yg ada padanya adalah milik Allah juga.jadi kepada Allah sahaja kita berserah..semoga berjaya..

    ~budak baru belajar~
    "keyakinanku..kepercayaanku..keikhlasanku..dan cintaku hanya milik Allah..peliharalah daku agar sentiasa menjadi hamba yang solehah.."

    niksuria

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #37 11 November, 2009, 03:24:15 PM
  • Publish
  • assalamualaikum.. kepada teman2.. bagi teman yang sehubungan dengan ku.. iaiatu kaum hawa... jagalah pakaianmu, jagalah  tuturkatamu. kerna disitu menyingkap seribu erti personalitimu.. jadilah insan  yang disanjung bukan kerna alat solek , perhiasan mu, keangkuhan bicaramu.. tapi.. kerna budi bicara dan tuturkata manis ayu personalitimu..

    890802

    • *
    • Posts: 27
    • berusaha
      • View Profile
    Reply #38 11 November, 2009, 03:39:05 PM
  • Publish
  • berkawan dengan siapa yang kita lihat tu ok...go je lah.....tapi apbila kira rasa dia ni lain sikit berhenti je lah  atau nasihatkan dio je....bagi saya kita kena pandai2 lah jg diri dan ingat selalu akan Allah s.w.t...macam saya ni ramai kawan-kawan laki @ puan, warga emas,jiran... tapi kami ni berkawan kaluar makan-makan,bermain, berbual-bual tapi kita tahu lah batas-batasnya....kalau bolah ramai lah2..di situ lah kita bolah memguji iman kita kuat ke atau lemah...seronak sebab boleh kenal sikap manusia untuk dijadikan pengajaran atau ikutan yang baik...apo-apo pon atas niat...susah saya hendak jelaskan...apo2 pon pendapat sediri punya lah....

    SNF

    • *
    • Posts: 904
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #39 02 January, 2010, 01:46:42 AM
  • Publish
  • Semoga dengan mengamalkan perbatasan hubungan ini, akan lebih mensucikan hati kita dan hati mereka. Sama-samalah kita menjaga hati...
    Sebagai tambahan dan mengingatkan diri sendiri jugak..

    1. Elakkan berurusan dengan lelaki - Selagi masih boleh dan berpeluang untuk minta tolong daripada perempuan. Kecuali dalam hal seperti dalam hal repair kereta, repair laptop dan lain-lain.. Disebabkan limitation kemampuan wanita dalam hal tersebut, maka terpaksalah juga akhirnya minta bantuan daripada orang lelaki.

    2. Kalau terpaksa berkomunikasi dengan orang lelaki, gunakanlah medium perantaraan dalam bentuk tulisan seperti SMS, e-mail atau nota kecil. Gunakan perkataan-perkataan formal,bukan bahasa pasar. Contoh :maaf(bukan sorrie..), terima kasih(bukan time kacih..).

    Elakkan bercakap melalui telefon kalau belum betul-betul desperate. Ini kerana suara wanita amat lunak dan boleh menggetarkan jiwa insan yang bernama lelaki. Buktinya sampai ALLAH sound kepada wanita supaya keraskan suara! Rujuk Quran,Surah Al-Ahzab, ayat 32 :"Wahai isteri-isteri nabi, kamu bukanlah seperti perempuan-perempuan lain jika kamu bertaqwa. Maka janganlah lemah-lembutkan suara dalam berbicara, sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan yang baik." Kalau rasa ayat ini ditujukan kepada isteri-isteri nabi sahaja, sepatutnya kita juga menyahut seruan tersebut untuk mencapai darjat yang sama seperti mereka-darjat wanita bertaqwa dan darjat wanita-wanita yang terpilih. Best kan ???

    3. Tundukkan hati. Apabila terpaksa berurusan dengan lelaki, kita sepatutnya merasa bulu roma kita meremang-kerana takut pada ALLAH! Kita sangat takut sekiranya disebabkan kita, lelaki tersebut tertarik kepada kita. Sewaktu berhadapan dengan lelaki-lelaki tersebut, banyakkan beristighfar dan berdoa “ YA ALLAH, janganlah KAU jadikan lelaki ini tertarik kepadaku. Jauhkan pandangannya daripada panahan-panahan syaitan.”

    4. Tundukkan pandangan. Jangan tertipu dengan subjek communication skills yang pernah kita belajar, "make eye contact with the person you’re talking to..". Ianya applicable kalau kita bercakap dengan sesama jantina sahaja. Kalau ada eye contact dengan orang yang berlainan jantina, kita akan mendapati teori “dari mata turun ke hati” itu benar-benar bisa berlaku.

    Para sahabat dahulu pun, ALLAH perintahkan supaya tahan pandangan mata mereka apabila berurusan dengan isteri-isteri nabi. Rujuk kembali Surah Al-Ahzab, ayat 53 :"…apabila kamu meminta sesuatu daripada isteri nabi, mintalah dari belakang tabir. Itu lebih suci bagimu dan hati mereka…". Tetapi kita bukanlah disuruh membawa tabir ke mana-mana kita pergi. Kalau susah sangat nak jaga mata, tutuplah pandangan dengan buku ke, fail ke..

    Kita lihat betapa ALLAH sangat mengambil berat masalah hati para sahabat dan isteri-isteri nabi supaya mereka tidak tewas ke dalm kemungkaran. Kalau kita nak jadi sehebat mereka, kenalah aplikasikan apa yang mereka lakukan. Takkan nak tunggu ALLAH sebut nama kita dalam Quran baru nak buat. Contoh :"Wahai cik _____, tundukkanlah pandangan..".

    5. Cepatkan urusan. Perkara ini mungkin applicable kepada students/orang yang dah bekerja dan terpaksa berurusan dengan team lelaki. Dah tak dapat nak dielakkan, mereka sahaja teammate kita. So, apa-apa kerja yang dibuat bersama, buat sahajalah kerja tersebut. Tak payahlah nak berborak-borak, tanya hal peribadi, gelak-gelak, buat lawak...TAK PERLU! Siapkan kerja cepat2, then go.

    Discussion venue pula buatlah di tempat yang proper dan b'urusanlah secara profesional. Semoga bermanfaat dan semoga kita dikenali sebagai wanita mu’minah yg ada identiti, yg taat perintah ALLAH dan takutkan hari pembalasan.

    Wa'Allhua'alam.
    « Last Edit: 02 January, 2010, 01:48:22 AM by Fitri Qathrunnada »

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    19 Replies
    5925 Views
    Last post 03 January, 2010, 12:00:27 AM
    by assiddiq
    15 Replies
    5852 Views
    Last post 02 June, 2009, 03:36:06 AM
    by ariel
    Lelaki idaman wanita

    Started by sofia « 1 2 ... 7 8 » Bait Muslim

    154 Replies
    26672 Views
    Last post 10 August, 2013, 11:55:42 PM
    by keMuNcUpp