Apa Hukum wanita/lelaki bersembang dgn lelaki/wanita ...

*

Author Topic: Apa Hukum wanita/lelaki bersembang dgn lelaki/wanita ...  (Read 20797 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

05 June, 2009, 11:15:05 PM
  • Publish
  • Soalan :
    assalamualaikum...

    ustaz...saya ada satu soalan yg saya ingin tahu...

    1.Apa hukum wanita atau lelaki bersembang dgn lelaki atau wanita yg bukan suami atau isteri atau bkn ahli keluarga seperti ber balas2 komen dlm forum,blog, myspace dan sebagainya....

    2.Apa hukum lelaki dan wanita yg belum berkhawin ber sms...

    sekian terima kasih....

    Jawapan :
    1. berbual dalam forum antara lelaki dan wanita yg bukan mahram ada batasanya sebagaimana yg ditetapkan oleh syarak.
    Jika perkara2 yg tidak terhitung sebagai syahwat atau mendatangkan fitnah maka hukumnya adalah harus sebagaimana diharuskan bercakap dengan tujuan jual beli atau seumpamanya.
    Olih itu forumer hendaklah menjaga batas2 tersebut agar tidak melanggar apa yg dilarang kerana tanpa beringat akan mudah terbabas kepada perkara yg dilarang seperti memenuhi hawa nafsu semata2 seperti yg terjadi dalam laman2 chat dan seumpamanya.

    2. Demikian juga hukum sms. Jika terbatas kepada perkara mustahak dan perlu maka hukumnya tidak dilarang. Bersms adalah lebih ringan dari berbual secara berhadapan.

    wallahua'lam


    Sumber http://forum.digitalmukmin.org/viewtopic.php?f=24&t=1024
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Reply #1 05 June, 2009, 11:18:04 PM
  • Publish
  • oh..mcm ni..sy pun dah lama tertanye-tanye hal ni...
    smoga semua org boleh share..
    tq..:p
    anis amira

    Reply #2 06 August, 2009, 05:57:10 PM
  • Publish
  • [box title=Soalan]Assalamualaikum ustaz

    Saye nak tambah skit soalan berkaitan topik ni. Bagaimana pula kalo bersms/chat/telefon dengan tujuan untuk mengenali nya? Dan Kalau kedua-dua lelaki dan wanita itu tidak pernah bertemu, bagaimana cara yang betul yang sepatutnye dilakukan utk mengenali antara satu sama lain bagi tujuan mencari pasangan hidup?[/box]

    [box title=Jawapan:]

    Tidak salah untuk mengenali wanita melalui sms atau seumpamanya tetapi hendaklah tidak melanggar batas2 Islam.
    Yang penting ialah ada niat untuk dijadikan isteri jika berkenan.

    Sebaiknya hendaklah dirisik bakal isteri dengan cara mengetahui latar belakangnya melalui orang2 yang mengetahuinya seperti kawan sepejabat, kawan sekampung atau kaum keluarganya.

    Perbualan telefon tidaklah harus sebagaimana yang berlaku sekarang sampai berbual berjam2 dan masuk perkara2 yg tidak harus seperti bersuka2 dan berseronok.

    Harus mengunjungi perempuan yang ingin kita jadikan isteri dirumahnya dengan ditemani olih mahram.
    Inilah apa yang diajurkan olih agama untuk kita ikuti mudah2an mendapat berkat rumahtangga yang dibina.

    wallahua'lam
    [/box]

    Rujukan http://forum.digitalmukmin.org/viewtopic.php?f=24&t=1024

    Reply #3 06 August, 2009, 10:47:40 PM
  • Publish
  • Soalan..
    Ustaz, apakah hukumnya sekiranya wanita meluahkan masalah kepada lelaki? cthnya meluahkan masalah mengenai masalah peribadi hati ke..apa je..tetapi terbatas..
    Tiada rupa seindah AKHLAQ,tiada hati seindah IMAN,Tiada hidup seindah ISLAM,tiada cinta sesuci CINTA ALLAH

    Reply #4 06 August, 2009, 10:50:11 PM
  • Publish
  • Soalan..
    Ustaz, apakah hukumnya sekiranya wanita meluahkan masalah kepada lelaki? cthnya meluahkan masalah mengenai masalah peribadi hati ke..apa je..tetapi terbatas..
    Saudara rasa Terbatas ke mcm tu? Kawan perempuan pulak takde ke untuk diluahkan? Lagi satu meluahkan melalui apa? Depan mata atau?

    Reply #5 06 August, 2009, 10:54:47 PM
  • Publish
  • salam

    ustaz, apakah hukumnya apabila seorang adik (lelaki) memperkenalkan seorang wanita kepada abangnya dengan harapan mereka berkenalan terlebih dahulu. (tetapi mereka tidak pernah bersua muka hanya ber'sms'..tetapi terbatas..insyaAllah) Tujuan adiknya adalah ingin menyatukan mereka berdua dengan sah(melalui pernikahan) kelak. Si abang ber'sms'(berkenalan) direct kepada wanita itu, tanpa melalui mahram wanita itu.

    Reply #6 06 August, 2009, 10:56:55 PM
  • Publish
  • salam

    ustaz, apakah hukumnya apabila seorang adik (lelaki) memperkenalkan seorang wanita kepada abangnya dengan harapan mereka berkenalan terlebih dahulu. (tetapi mereka tidak pernah bersua muka hanya ber'sms'..tetapi terbatas..insyaAllah) Tujuan adiknya adalah ingin menyatukan mereka berdua dengan sah(melalui pernikahan) kelak. Si abang ber'sms'(berkenalan) direct kepada wanita itu, tanpa melalui mahram wanita itu.
    Wsalam.. Jawapan untuk Fikiri tu dah ada kat atas.. yg ke dua..

    Reply #7 06 August, 2009, 10:59:02 PM
  • Publish
  • bukan secara depan mata..guna sms..situasi ini bukan situasi melayan... cuma minta pandangan dari sudut ilmiah..asiff kalau soalan ana ini, menyebabkan anta salah faham,.

    Reply #8 06 August, 2009, 11:01:59 PM
  • Publish
  • bukan secara depan mata..guna sms..situasi ini bukan situasi melayan... cuma minta pandangan dari sudut ilmiah..asiff kalau soalan ana ini, menyebabkan anta salah faham,.

    Setiap amalan dilihat pada niat dan caranya.

    Jika tiada perasaan cinta, suka etc. Maka dilihat pula apa yang ditulis di dalam sms tersebut. Untuk tujuan pelajaran, meminta pendapat, bertanya tentang hukum, dan perkara yang perlu. Ia tiada masalah.

    Jauhi dari memberi sms yang sia-sia, berunsurkan lucah, dan yang boleh mengundang kepada dosa. WaLLahua'lam.

    P/S: Andai perlu pada sms atau interaksi, maka lakukanlah mengikut adab dan tatacaranya bersesuaian dgn tujuan.

    Reply #9 06 August, 2009, 11:03:28 PM
  • Publish
  • salam

    ustaz, apakah hukumnya apabila seorang adik (lelaki) memperkenalkan seorang wanita kepada abangnya dengan harapan mereka berkenalan terlebih dahulu. (tetapi mereka tidak pernah bersua muka hanya ber'sms'..tetapi terbatas..insyaAllah) Tujuan adiknya adalah ingin menyatukan mereka berdua dengan sah(melalui pernikahan) kelak. Si abang ber'sms'(berkenalan) direct kepada wanita itu, tanpa melalui mahram wanita itu.
    Wsalam.. Jawapan untuk Fikiri tu dah ada kat atas.. yg ke dua..

    salam..oooo..sama ek jwapan untuk soalan saya..terima kasih ye..:>

    Reply #10 06 August, 2009, 11:10:52 PM
  • Publish
  • Saudara rasa Terbatas ke mcm tu? Kawan perempuan pulak takde ke untuk diluahkan? Lagi satu meluahkan melalui apa? Depan mata atau?

    betul..seboleh-bolehny cari la kawan sejantina untuk meluahkan masalah
    sebab kita lebih memahami masalah sejantina..
    dan sebaik-baik tempat mengadu ialah kepada Allah..^_^
    « Last Edit: 06 August, 2009, 11:13:11 PM by assiddiq »
    "ktenangan dn kbahagian adlh hembusn dr langt..dturunkn ke lubuk ati org yg beriman..mrk akan ttap tguh dkala org lain dlm kgoncangan..-Syed Qutb-"

    Reply #11 06 August, 2009, 11:17:16 PM
  • Publish
  • Ye..syukran ye ustaz atas jawapan nye..bergantung pada niat sseorang tu paling penting...kalau betul,betullah caranya...

    Reply #12 06 August, 2009, 11:21:28 PM
  • Publish
  • Ye..syukran ye ustaz atas jawapan nye..bergantung pada niat sseorang tu paling penting...kalau betul,betullah caranya...
    Alhamdulillah.. Sekali lagi diingatkan..

    Jauhi dari memberi sms yang sia-sia, berunsurkan lucah, dan yang boleh mengundang kepada dosa. WaLLahua'lam..

    Jangan ikut nafsu.. Nafsu ni xpernah suruh wat mende baik. Walaupun mende tu nampak baik mesti ada xkena. Ingat2 la ya. Kepada ALLAH jua mohon bimbingan.. InsyaALLAH

    Reply #13 06 August, 2009, 11:31:05 PM
  • Publish
  • betul ustaz...ana setuju dengan kata2 ustaz..mohon petunjuk dari ALlah..kena sucikan niat dulu..
    perkara yang salah nampak baik, perkara yang baik nampak salah..

    Reply #14 23 August, 2009, 04:12:12 PM
  • Publish
  • salam..mcmna nak kawal diri dr msj dgn bukan muhrim? dgn orang lain sy bleh kawal tp yg sorang ni susah cket sbb sy ad hati kat dia..tp dia tak tau sy sk dia..

    Reply #15 23 August, 2009, 05:15:35 PM
  • Publish
  • salam..mcmna nak kawal diri dr msj dgn bukan muhrim? dgn orang lain sy bleh kawal tp yg sorang ni susah cket sbb sy ad hati kat dia..tp dia tak tau sy sk dia..

    Perbanyakkan berdoa & memohon keampunan dri Allah  kerana jika anti melihat wajahnya,sesungguhnya anti telah melakukan zina(zina penglihatan)

    Reply #16 24 August, 2009, 07:45:15 AM
  • Publish
  • salam..mcmna nak kawal diri dr msj dgn bukan muhrim? dgn orang lain sy bleh kawal tp yg sorang ni susah cket sbb sy ad hati kat dia..
    tp dia tak tau sy sk dia..

    Sebaiknya saudari berterus terang dengan dia, bahawa saudari suka pada dia. Lihat apa reaksi dia, jika dia juga berperasaan sama dengan apa yang saudari rasai, sebaiknya hubungan itu dieratkan dengan pernikahan sahaja. Jangan kita teruskan dengan sesuatu yang syubahat atau yang haram.

    Berterus terang adalah sebaiknya agar telus dan terus...
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #17 24 August, 2009, 11:19:16 AM
  • Publish
  • salam..mcmna nak kawal diri dr msj dgn bukan muhrim? dgn orang lain sy bleh kawal tp yg sorang ni susah cket sbb sy ad hati kat dia..tp dia tak tau sy sk dia..

    [bgcolor=#FFAACC]
    kenapa org sering menyuruh spesis cmni mengelak dr bertemu? elok r ber sms ke,, cal ke,, tp jgn r lame2,, ayat pn jgn r ade

    syg r ape r.. ok r,, klu dipk soal ni,, mmg xleh lawan r,, tp cmne plk klu nk bandingkan sms ngan dating? lagi elok dating ke dr sms? lagi elok jmpe,, tenung menenung,, takut silap tenung tmpat aje nnt,, ade dlm artikel sebelum ni sebut zina,, zina hati,,

    zina lisan,, zina pe lagi tah,,, dan org sering suruh kte kenal lepas bertunang,, atau lepas kawin br bercinta..klu dpt yg ok xpe lah,, klu dpt yg kategori segilala jadian nye prangai? salahkan siape? kang menyesal x sudah.. nnt kang salahkan mak bapak,

    cari laki xgune,, hm,,, makin pelik aku..pe r yg xeloknye sms ni ek,, kdg2 kte nk jgk msg lain dr biase.. bkn nye psl benda2 karut gtu,, ade org yg blh naik syahwat dgn sms ke? ish,, ontah lah,, den pon xtau.. ado gk org cmni.. em.. ana mls lah komen

    byk2,, kang ade je org yg ckp ana ni xikut islam plk.. em.. tp,, jgn lah menyusahkan lagi benda yg dah susah,, sms tu mmg senang,, xyah lah kate xblh ustaz.... sms lebih elok sbb kte blh berborak ngan dia tanpa perlu berjumpe dgn dia.. tanpa perlu

    membazir minyak moto @ kerete,, jz membazir credit aje.. pe lah salahnye sms tu,, klu kte nk kenal2 pn,, xsalah.. kte nk meramaikan teman.. bkn meramaikan simpanan la,, ha,, ni kene tanye ati sendiri r.. tp klu berkenaan sms ni,, mmg sy bantah..

     allahuakhbar...!!!
    [/bgcolor]

    Sila patuhi etika berforum. Dilarang singkatan ejaan seperti yang saudara buat ini.
    Aku insan yg agak selambe..
    X pndai jaga hati orang..
    Suke cari pasal..

    Jangan call @ sms :  0193587327(hehehhe)
    http://hairilnua.blogspot.com
    Ada Brani?

    Reply #18 24 August, 2009, 11:33:07 AM
  • Publish
  • allahuakhbar!!!!!!
    ni klu ade MOD yg brani memadam@ memindahkan  msg aku ni,, ckp lah dlu,, jgn smpai aku tanye


    Kalau ko dah masuk salah rumah, tentulah MOD pindahkan msg ko tu, dan kalo msg ko tu isinya menyeramkan ayatnya tentulah kena padam... tapi nak tanya, ada ke msg ko yang kena padam?


    Sms memang boleh, tapi nak tanya, ada ke orang tu, kalo hati dia takde apa-apa nak bersms sepanjang masa. Kalau sms sepanjang masa ni, selalunya hati dia mesti ada sesuatu yg ghaib. Sekurangnya dia rasa rindu... rindu sms atau rindu pada tuan yg hantar sms?

    Reply #19 24 August, 2009, 11:54:39 AM
  • Publish
  • Pernah baca tak buku "cintaku selepas Allah dan Rasul" karya Fatimah syarha?
    Dari buku tu, kalu tengok gayanya macam nak bersms pun tak boleh. Saya confuse la...macam mana cara terbaik nak mengenali seseorang tu.

    Memang tawakal pada Allah, tapi kena ada usaha untuk menyiasat juga macam mana orangnya?
    Apa pendapat sahabat2?
    Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    19 Replies
    6060 Views
    Last post 03 January, 2010, 12:00:27 AM
    by assiddiq
    15 Replies
    6004 Views
    Last post 02 June, 2009, 03:36:06 AM
    by ariel
    Lelaki idaman wanita

    Started by sofia « 1 2 ... 7 8 » Bait Muslim

    154 Replies
    27118 Views
    Last post 10 August, 2013, 11:55:42 PM
    by keMuNcUpp