JANJI ALLAH S.W.T,NEGARA ISRAEL AKAN MUSNAH

*

Author Topic: JANJI ALLAH S.W.T,NEGARA ISRAEL AKAN MUSNAH  (Read 12452 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

muaz

  • *
  • "DoA SeOrAnG UlAmA"
    • View Profile
04 June, 2009, 10:42:03 AM
  • Publish




  • Sejarah membuktikan kaum yahudi merupakan kaum yang sentiasa ditindas dan ditekan.peristiwa2 yang berlaku sepanjang zaman semenjak zaman Nabi Allah Musa a.s sehinggalah zaman mereka berada di PALESTIN selepas itu sentiasa menyaksikan pembunuhan kaum yahudi beramai-ramai oleh musuh mereka.
    Menerusi peristiwa2 yang berlaku itu kita selaku oranh islam yakin bahawa kependudukan Israel secara haram di Negara palestin akan berakhir tidak lama lagi.Mereka akan dihalau keluar sepertimana nenenk moyang mereka dihalau dari Negara itu.Perkara ini telah dijanjikan olehh Allah menerusi ayat al-Quran contohnya dalam surah AL-A`RAF ayat 167 yang bermaksud;
    DAN (INGATLAH WAHAI MUHAMMAD)KETIKA TUHAN MU MEMBERITAHU:BAHAWA SESUNGGUHNYA IA AKAN MENGHANTARKAN KEPADA KAUM YAHUDI ITU (TERUS MENERUS)HINGGA HARI KIAMAT,KAUM-KAUM YANH AKAN MENIMPAKA MEREKA DGN AZAB SENGSARA YANG SEBURUK-BURUKNYA(DISEBABKAN KEJAHATAN DAN KEKUFURAN MEREKA)SESUNGGUHNYA TUHAN MU AMAT CEPAT AZAB SEKSA-NYA,DAN SESUNGGUHNYA DIA JUGA MAHA PENGAMPUN,LAGI MAHA MENGASIHANI



    MENGAPA YAHUDI DITINDAS?

    -SIKAP SOMBONG
    - TIDAK SETIA PADA PERJUANGAN

    Masyarakat kristian eropah menyedari sikap yang ditunjukkan itu.Golongan yahudi adalah golongan yang tidak pernah mengerti erti berterima kasih.walaupun hanya menumpang dinegeri orang perangai mereka stidak ubah sepertituan yang memeras dan menganiaya golongan peribumi di negara itu.kemahiran berniaga menjadikan golongan yahudi sombong dan tidak berperikemanusian.Contonya pendudukan mereka keatas palestin dengan bongkak walhal tanah yang mereka duduki adalah milik rakyat palestin.mereka membunuh swenang wenangmnya rakyat palestin

    sumber:
    http://buyehantizionis5.blogspot.com

    muaz

    • *
    • "DoA SeOrAnG UlAmA"
      • View Profile
    Reply #1 04 June, 2009, 10:43:46 AM
  • Publish
  •  Dialog antara askar israel(yahudi) dgn pelajar malaysia


    askar yahudi : dari mana?m’sia student: Malaysia
    askar yahudi : agama aper?m’sia student : islamaskar yahudi : ( bercakap dlm bahsa yahudi kepada rakan…membelek..melihat pelajar malaysia atas dan bawah)
    askar yahudi : ooo…islam..mcm mane keadaan islam diMalaysia??m’sia student : ok, alhamdulilah….
    askar yahudi : maksud aku, MCM MANE KEADAAN MASJID KETIKASOLAT SUBUH DI MALAYSIA…ADAKAH PENUH SEPERTI SOLAT JUMAAT…(very curious)m’sia student : adalah dlm dua tiga kerat, kipas dan tiang masjid lebihbanyak dari jemmah…
    askar yahudi : (lega ,sambil tergelak) dan berkata SELAGI SOLAT SUBUHUMMAT ISLAM DIDUNIA INI TIDAK PADAT/DIHADIRI/SERAMAI SOLAT JUMMAT MAKA, MASJID AL-AKSAR(BAITULMAKDIS) INI AKAN KEKAL DLM TANGAN YAHUDI, DAN DUNIA INI AKAN KAMI KUASAI….dan askar yahudi itu terus membenarkan kami memasuki israel untuk ke palestin…(askar yahudi masih tergelak dgn gumbiranya)
    so, moral of the story:
    yahudi zionis pon paham dan tahu akan kepentingan solat berjemaah…sbb dgn SOLAT BERJEMAAH SETIAP WAKTU ITULAH YANG AKAN MENYATUKAN UMMAT ISLAM HARI INI…..
    MARI KITA SEMUA BERAZAM UNTUK MEMENUHKAN MASJID PADA SETIAP WAKTU SOLAT… SBB KESANNYA ADALAH SANGAT2 MENAKJUBKAN…
    sbb kemunculan imam mahadi dan turunnye isa al-masih adalah pasti, tapi adakah akan tertulis nama kiter dlm buku catitan nanti sebagai ummat yg bersama mengimarahkan masjid(rumah Allah)….
    kiter kene bermula dari sekarang(mengimarahkan masjid), sbb takut nak cucu kita nnati yang akan hidup zaman tersebut…(sediakan payung sebelum hujan)
    saya bercakap untuk diri saya…
    wasalam
    petikan dari forum

    Reply #2 19 April, 2010, 11:41:46 PM
  • Publish
  • Yahudi tak alah selagi Subuh tak seperti Jumaat

    MELIHAT kepada kekuatan yang ada pada Israel dan sokongan kukuh Amerika yang tidak berbelah bagi di belakangnya, tidak nampak umatIslam mampu menewaskannya seperti yang pernah dilakukan Sultan Salahuddin al-Ayubi dulu.
       
    Dan bersatulah Islam seluruh belaka, berdemonstrasilah hingga beratus ribu di mana-mana saja di dunia, dalam keadaan yang ada, tiada terdaya dan tiada nampak tanda-tanda Yahudi Israel dapat dikalahkan dan Baitul Maqdis dapat dibebaskan.

    Yahudi tahu semua ini. Justeru, apabila menyerang Lubnan yang Islamnya separuh-separuh saja, ia tidak pedulu langsung segala sanggahan dunia Islam dan PBB kerana masing-masing tidak sanggup berbuat apa-apa.

    Ia sedia mengadakan gencatan senjata, bukan kerana ia takut kepada tindakan balas umat Islam dan dunia, tetapi ia berhenti sekejap keranaia penat. Apabila penatnya reda, maka ia akan berbuat apa-apa saja. Yahudi tahu bila ia boleh dikalahkan oleh Islam dan apa senjata yang boleh mengalahkannya.

    Iman dan jihad

    Yahudi tahu senjata besar umat Islam ialah iman dan jihad. Senjata itu ada pada pada sebilangan kecil umat Islam sekali pun bilangan umat Islam dunia melebihi satu bilion orang. Yang ramai itu adalah sepertibuih di permukaan laut, seperti yang baginda s.a.w. pernah sebutkan. Apabila iman itu menjadi sifat yang dimiliki oleh umat seluruhnya, maka Yahudi tahu ia tidak akan boleh bermaharajalela lagi.

    Tanda mudah Yahudi boleh dikalahkan apabila terdapat di seluruh dunia umat Islam turun solat Subuh seperti mereka turun solat Jumaat yang seminggu sekali itu. Adakah sepenuhnya umat Islam sudah turun solat Jumaat? Ia dirasakan tidak. Tetapi sejumlah besar umat Islam di mana-mana juga di dunia sudah memenuhi masjid-masjid setiap Jumaat.

    Melihat kepada perhimpunan solat Jumaat yang ada sekarang, Yahudi sudah cukup berwaspada. Jika bilangan yang menunaikan solat itu bertambah, maka ia bertambah bimbang meskipun ia belum boleh menggugat dan menewaskannya. Tetapi apabila umat Islam yang turun solat Jumaat itu juga turun solat Subuh berjamaah setiap pagi, maka ia adalah tanda permulaan bahawa Yahudi boleh dan dapat dikalahkan dalam waktu terdekat.

    Apa yang orang Islam buat sekarang ialah semuanya turun ke masjid dan surau bersolat Subuh berjamaah setiap pagi. Jangan ada lagi yang solat di rumah.

    Sama ada ada niat untuk memerangi Yahudi atau tidak, semuanya mengambil tanggungjawab dan kesedaran untuk solat Subuh berjamaah seperti solat Jumaat dulu. Niat solat Subuh itu kerana Allah dan membesarkan Allah, maka dengan sendirinya martabat iman masing-masing akan meningkat dan akan meningkat iman umat itu pada keseluruhannya.

    Ibadat sunat

    Dari keberkatan solat Subuh seperti solat Jumaat itu, solat-solat fardu yang lain boleh ditingkatkan dan segala ibadat sunat akan diberikan perhatian dan diambil berat. Yang menuntut ilmu teruskan; merekacipta serba aneka teknologi, ayuh jalankan; dan mempelbagaikan senjata selain senjata iman, teruskan. Yang hendak berpolitik, teruskan berpolitik, yang suka demonstrasi boleh lipat gandakan. Maknanya, segala cabang jihad diteruskan. Tetapi pastikan jangan memadai sekadar menunaikan solat Subuh. Solat Subuh itu mesti berjamaah seperti solat Jumaat.

    Semua amal ibadat yang lain, dengan sendirinya akan meningkat, berkat dari tekad turun beramai-ramai solat Subuh berjamaah, sama seperti turun menunaikan solat Jumaat.

    Sekarang ini OIC dan bangsa-bangsa yang sudah penat dan bosan dengan ketakburan Amerika, Nato dan Israel, begitu marah kepada Israel dan Amerika tentang kekejaman mereka di Palestin dan Lubnan. Sama marahnya kepada Israel dalam perang enam hari dengan Mesir tahun 1967 dulu.

    Mesir di bawah pimpinan Gamal Abdel Nasser mengumpulkan segala kekuatan dan bersatu eluruh bangsa Arab atas nama sosialis Arab, tetapi tidak memberatkan solat Subuh berjamaah, tidak datang pertolongan Allah.

    Mesir hanya bertahan enam hari, satu tempoh yang amat singkat dibandingkan dengan ketahanan Hizbullah di Lubnan yang mampu menghadapi serangan Israel lebih dari sebulan. Senjata yang dikumpulkan umat Islam Arab untuk menghadapi Israel tidak terkira banyak. Jika besi-besi itu digugurkan saja ke bumi Israel tanpa perlu meletupkannya, nescaya bumi Israel itu tertimbus menjadi bukit dihempap senjata-senjata itu.

    Tetapi semua senjata itu meletup di bumi dan perairan sendiri. Hanya Scud yang dilepaskan Saddam Husein dan roket yang dilepaskan oleh Hizbullah yang dapat diletupkan di wilayah Israel. Yang dapat diletupkan di Israel itu hanya amat sedikit dibandingkan dengan jumlah senjata yang dimiliki negara Arab sepanjang 50 tahun lalu.

    Senjata canggih

    Bantuan Allah tidak datang kepada umat Islam kerana masing-masing tidak membina senjata iman. Yang dibina hanya senjata canggih.

    Pengalaman saya dalam perjalanan pulang dari Madinah di pinggir Jeddah selepas mengerjakan haji. Rombongan kami singgah solat Subuh di sebuah masjid di pinggir Jeddah. Yang azan itu yang menjadi imam. Dia bilal, dia imam dan dia saja makmum. Untung bas kami singgah di situ. Kami sekalian menjadi makmum.

    Bagaimana bantuan Allah hendak turun dalam keadaan demikian. Maka tidak hairanlah ulama Arab membuat fatwa tidak wajar Lubnan dibantu dalam serangan Israel itu. Sudah 50 tahun lebih umat Islam menunggu untuk menundukkan Yahudi Israel. Tidak nampak Israel dapat ditundukkan. Yang tunduk satu demi satu regim umat Islam. Dalam bentuk yang ada, tunggu 100 tahun lagi pun, tidak mungkin negara Yahudi itu boleh ditundukkan.

    Saranan Ahmedineejad dengan puluhan ribu demonstrator untuk memadamkan peta Israel dari buku atlas, akan tinggal sebutan tak bermakna. Langsung ia tidak digeruni Yahudi di mana-mana saja.

    Tetapi jika Presiden Ahmedineejad boleh memulakan tindakan menggesa setiap laki-laki mukallaf Iran turun setiap solat Subuh seperti solat Jumaat, dan ia diikuti oleh umat Islam yang lain, maka akan datang bantuan Allah dan bungkuslah Israel dan penyokong-penyokongnya dalam sedekad dua akan datang.

    Tiada nas yang jelas tentang alahnya Israel apabila solat Subuh sudah seperti solat Jumaat. Ia bukan satu keyakinan seperti menunggu turunnya Imam Mahadi. Tetapi ia adalah satu semangat dan kepercayaan, Islam dapat dibangunkan bermula dengan menjadikan solat Subuh seperti solat Jumaat.

    Inilah yang guru-guru kuliah Maghrib beritahu dalam setiap kuliahnya dan inilah khatib patut utarakan dalam setiap khutbahnya. Dan inilah yang Pengerusi OIC kena beritahu negara-negara anggotanya supaya menyeru setiap laki-laki Muslim yang mukallaf jangan mis menjadikan Subuh seperti solat Jumaat.

    Apabila semuanya sudah turun ke masjid dan surau di waktu Subuh, maka Allah akan tanamkan kecenderungan masing-masing untuk melakukan ibadat dan kebaikan yang lain.

    Tanpa menunggu kedatangan Imam Mahadi, Yahudi Israel akan dapat dikecut-perutkan. Kalau Subuh tidak dapat dijadikan seperti Jumaat, satu demi satu bumi Islam menjadi bumi Yahudi atau menjadi orang yang diredai oleh Yahudi.

    Dipetik dari HarakahDaily
    "What You Do With Your Life, Is What You Give To ALLAH"

    Reply #3 19 April, 2010, 11:45:00 PM
  • Publish
  • Bismillah Wa Syukrillah

    Pensyarah saya yang pernah menetap di Beirut mengatakan Yahudi bodoh sombong (maaf kasar sedikit) kerana sudah tahu bahawa mereka akan kalah tetapi masih juga mahu mencabar... Allah...
    "Alang-alang hidup, hiduplah sebagai da'ie. Alang-alang mati, matilah sebagai syuhada".

    5zul

    • *
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #4 20 April, 2010, 12:49:58 AM
  • Publish
  • Bismillah Wa Syukrillah

    Pensyarah saya yang pernah menetap di Beirut mengatakan Yahudi bodoh sombong (maaf kasar sedikit) kerana sudah tahu bahawa mereka akan kalah tetapi masih juga mahu mencabar... Allah...
    sebab apa mereka berkata bergitu sebab islam tak sepakat...islam ikutan lebih banyak dari islam tuntutan,

    * dalam firma Allah pun ada nyata.. " jikalau kamu sesat maka aku lebih menyesatkan kan kamu..."
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    Reply #5 20 April, 2010, 12:51:07 AM
  • Publish
  • Bismillah Wa Syukrillah

    Pensyarah saya yang pernah menetap di Beirut mengatakan Yahudi bodoh sombong (maaf kasar sedikit) kerana sudah tahu bahawa mereka akan kalah tetapi masih juga mahu mencabar... Allah...
    sebab apa mereka berkata bergitu sebab islam tak sepakat...islam ikutan lebih banyak dari islam tuntutan,

    * dalam firma Allah pun ada nyata.. " jikalau kamu sesat maka aku lebih menyesatkan kan kamu..."

    Bismillah Wa Syukrillah

    Sohih ya ustaz.

    Reply #6 20 April, 2010, 10:50:46 AM
  • Publish
  • ALLAH dah tolak permintaan RSAW...tentang perpaduan dan kesatuan Ummat ISLAM.
    maksudnyer...ummat ISLAM tidak akan dapat bersatu sampai bila-bila.

    cuma...ummat ISLAM diberi kemenangan apabila ummat ISLAM yg sedikit jumlahnya..
    benar-benar hati fikir mereka tetap dan teguh pada tali ALLAH.

    jangan mengharapkan ummat ISLAM bersatu!
    kesatuan dan perpaduan tidak akan mungkin menjadi nyata.
    yang ini...Bani Israel tahu sangat.
    ALLAH beri kelebihan mereka dari sudut ini.
    mereka faham.
    lalu mengambil kesempatan yang diberi...menguasai setiap pelusuk dunia.

    pastinya nanti...
    ISLAM yg hanya sedikit bilangannya...akan bertembung dgn Bani Israel bersama gabungan bangsa dunia.
    di situlah janji ALLAH terlaksana!!!

    ummat ISLAM ketika itu punyai kualiti yang hebat dan halus.
    setelah melalui saringan di pelbagai peringkat.
    tapisan demi tapisan dan pilihan atas pilihan.
    yang tinggal...hanyalah mereka yang benar-benar layak memikul amanah dan panji ALLAH.
    kesatuan mereka adalah kesatuan hati fikir.
    jemaah mereka adalah jemaah satu hati dan satu fikir.
    yakni ALLAH semata-mata!!! 

    Reply #7 20 April, 2010, 11:14:39 AM
  • Publish
  •  :)
    Penguasa Saudi mengistiharkan dia adalah sharif haramain (penjaga 2 tanah suci) Makkah dan Madinah. Siapa lagi yg akan menjadi penjaga tanah suci yg satu lagi (AlQuds) kalau bukan kita? Israel telah menjalankan usaha mengisraelkan Palestin perlahan2 dengan menamakan bandar2 di Palestin dgn nama Israel seperti Juruselem yg asal namanya adalah AlQuds. Jika kita berusaha ulangalik ke 2 tanah suci Makkah dan Madinah kenapa tidak kita sekali kita menziarahi Baitul Maqdis? Ada sesiapa tahu bagaimana hendak berziarah ke sana?

    Reply #8 20 April, 2010, 11:33:14 AM
  • Publish
  • kesimpulannya umat islam kene jd seperti umat islam seperti di zaman Rasulullah,sentiasa digeruni oleh kuffar.
    http://www.kedaisauda.blo

    Reply #9 30 June, 2010, 01:29:38 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum.

    Allah juga berjanji setiap yang hidup akan merasai mati.

    Wassalam.

    Reply #10 30 June, 2010, 01:32:47 AM
  • Publish
  • :)
    Penguasa Saudi mengistiharkan dia adalah sharif haramain (penjaga 2 tanah suci) Makkah dan Madinah. Siapa lagi yg akan menjadi penjaga tanah suci yg satu lagi (AlQuds) kalau bukan kita? Israel telah menjalankan usaha mengisraelkan Palestin perlahan2 dengan menamakan bandar2 di Palestin dgn nama Israel seperti Juruselem yg asal namanya adalah AlQuds. Jika kita berusaha ulangalik ke 2 tanah suci Makkah dan Madinah kenapa tidak kita sekali kita menziarahi Baitul Maqdis? Ada sesiapa tahu bagaimana hendak berziarah ke sana?
    Assalamualaikum.

    Al-Quds tu dah lama dicemar oleh kuffar. Apapun hanya Mekah dan Madinah saja yang diziarahi oleh para haji. Mengapa ya?

    Wassalam.

    nazirul razali

    • *
    • HIDUP JIHAD, MATI SYAHID, ALLAH HUAKHBAR.
      • View Profile
    Reply #11 30 June, 2010, 05:02:46 AM
  • Publish
  • sejarah yang lalu telah membuktikan bahawa setiap kerajaan islam yang jatuh akan ada kerajaan islam yang baru yang lebih kuat dari yang sebelumnya..... tapi.... bila agaknya kerajaan islam yang baru tu nak muncul.....???? nak tunggu.........???? sampai bila........????
    <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<
                         <')))))<

    Reply #12 09 July, 2010, 11:49:36 PM
  • Publish
  • sejarah yang lalu telah membuktikan bahawa setiap kerajaan islam yang jatuh akan ada kerajaan islam yang baru yang lebih kuat dari yang sebelumnya..... tapi.... bila agaknya kerajaan islam yang baru tu nak muncul.....???? nak tunggu.........???? sampai bila........????

    Assalamualaikum.

    Saya kira persepsi itu sekadar perasaan saja. Hakikatnya tidak begitu.

    Wassalam.

    elzuddin

    • *
    • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
      • View Profile
    Reply #13 09 July, 2010, 11:51:45 PM
  • Publish
  • PENDERITAAN rakyat Palestin bermula sejak Zionis menyerang Palestin pada 1948. Sebelum kehadiran Zionis di Jerusalem, penduduk Muslim, Kristian dan Yahudi hidup dengan aman. Sejarah menunjukkan bahawa sikap beberapa pemimpin Arab yang terlalu berkiblatkan barat memberi peluang yang besar kepada Zionis untuk menunjukkan taring mereka. Tambahan pula penubuhan negara Israel pada 1948 adalah hasil kerjasama negara barat dan Zionis. Masyarakat Zionis dibela oleh kuasa barat sejak selepas Perang Dunia Kedua terutama Amerika Syarikat (AS).

    Penghijrahan berpuluh ribu orang Yahudi dari negara barat dan pelosok Arab ke Jerusalem begitu pantas setelah Zionis bertapak di Palestin. Orang Yahudi dari Rusia adalah jumlah yang paling ramai berhijrah ke Palestin. Sejak itu, penduduk Palestin terpaksa menghadapi pelbagai kerenah dan kekejaman Israel yang dibantu oleh negara-negara barat sejak berpuluh tahun lamanya. Zionis terlalu angkuh membunuh umat Islam di Palestin kerana kewujudan negara tersebut mendapat restu dan perlindungan dari negara-negara barat.

    Peristiwa penyembelihan orang awam lebih daripada 300 orang oleh tentera Israel di kem pelarian di Shubra dan Shatila pada September 1982 sudah cukup memperlihatkan betapa kejamnya Zionis terhadap umat Islam. Mereka menjadi lebih angkuh dan kejam kerana para pemimpin negara Arab kaku apabila membahaskan hak dan kedudukan penduduk Palestin kerana kaki dan tangan mereka diikat dan mata mereka ditutup akibat amaran daripada kuasa besar yang sering dilontarkan kepada mereka.

    Bagi memperkukuhkan kedudukan Israel, AS menekan negara-negara Arab dengan pelbagai amaran. Tekanan terhadap negara Arab yang ditunjukkan oleh AS pada peringkat awal selepas Perang Dunia Kedua adalah menentang setiap aspek berkaitan dengan perseteruan terhadap Israel termasuk ketenteraan, perluasan ketenteraan, pembelian senjata, memboikot ekonomi, mengambil penasihat ketenteraan Rusia yang cuba mengecualikan Israel daripada forum antarabangsa, menyediakan perlindungan kepada pejuang Islam menentang Israel, menolak rundingan serta menolak sebarang sikap dan tindak tanduk yang dianggap sebagai tidak bersahabat dengan Israel.

    Pembunuhan rakyat Palestin merupakan satu gertakan sinis rejim Zionis terhadap pemimpin Arab yang sentiasa sujud di kaki kuasa besar yang merupakan penaung kepada kedaulatan mereka. Masyarakat Palestin tidak akan terbela jika umat Islam tidak bekerjasama dengan masyarakat dunia menentang kekejaman Israel. Pertumpahan darah di tanah Palestin bukan merupakan simbol peperangan agama tetapi berhubung kait dengan penghapusan kaum dan perluasan wilayah Israel.

    Negara-negara Arab seperti Mesir tidak boleh diharapkan untuk membela rakyat Palestin kerana negara itu juga menghadapi pelbagai masalah dalaman dan luaran. Para pemimpin negara Arab lebih menumpukan perhatian kepada pergolakan politik dalaman di mana rakyat bangun memberontak apabila mereka melaksanakan dasar negara berteraskan kepada pemahaman ideologi yang bertentangan dengan akidah Islam terutamanya ideologi sosialis seperti Iraq (ketika Saddam Hussin), Syria (semasa Hafiz al-Asad), dan Mesir (ketika pemerintahan Jamal Abdel Nasir).

    Pergolakan politik dan kemiskinan merupakan permasalahan negara-negara Arab yang merupakan jiran Palestin. Berlandaskan kepada suasana begini, rakyat Palestin semakin terhimpit apabila Zionis menunjukkan taring mereka. Ketidakstabilan politik, ekonomi dan sosial menyebabkan para pemimpin Arab tunduk kepada kuasa barat. Perkara ini dijelaskan oleh Presiden Anwar Sadat dalam bukunya, In Search of Identity: An Autobiograph, New York: Harper and Row Publisher, 1977. Beliau menyatakan, “Legasi ekonomi yang ditinggalkan oleh Presiden Jamal Abdel Nasir kepada saya adalah dalam bentuk yang terlalu miskin daripada keadaan politik. Negara-negara yang bebas dan merdeka lebih menumpukan perhatian kepada ekonomi daripada slogan politik. Kami telah melakukan satu kebodohan meniru bentuk ideologi sosialis Rusia walaupun kami kekurangan kebolehan teknikal dan modal. Pada tahun 1970, kami hanya bergantung kepada sumber yang kami ada, tidak ada sebarang bantuan asing sama ada Rusia, AS, Eropah Barat atau Arab. Kesemua bantuan yang kami dapat dari dunia luar kami salah gunakan. Ekonomi kami telah hancur akibat daripada Peperangan Yaman, pelaksanaan sosialis Marxist dan kekalahan dalam peperangan dengan Israel pada 1967. Apabila saya memegang kuasa dalam masa dua tahun dari 1970, ekonomi Mesir mungkin menjunam kepada kosong. Saya bertanya Dr.Hasan Abbas Zaki mengenai keadaan ekonomi. Beliau berkata bahawa perbendaharaan adalah kosong dan kita hampir bankrap”.

    Berdasarkan kedudukan ekonomi begini maka Mesir terpaksa tunduk kepada AS untuk mendapat bantuan dalam pelbagai bentuk subsidi sehingga akur dengan setiap perjanjian yang dimeterai oleh kuasa besar tersebut. Anwar Sadat menyatakan bahawa lima hari sebelum Peperangan Oktober 1973 (Peperangan dengan Israel untuk membebaskan Sinai dari Israel), beliau meminta Majlis Keselamatan Negara menghadapi realiti bahawa ekonomi Mesir telah jatuh kepada ke tahap bawah daripada kosong.

    Bagi menjamin kedudukan ekonomi, Anwar Sadat terpaksa mendapat bantuan dari negara barat. Mesir bergantung sepenuhnya kepada bantuan AS dan Britian dari sudut ekonomi dan keselamatan negara. AS menyediakan bantuan purata tahunan melebihi AS$2 bilion dalam ekonomi dan ketenteraan sejak 1979. Pada tahun 2008 Bantuan Kewangan Ekonomi dikurangkan kepada AS$400 juta setahun. Tindakan pengurangan itu juga dilakukan kepada Israel. Mesir merupakan negara yang mendapat bantuan kewangan terbesar dari AS.

    Berdasarkan hubungan ekonomi dan keselamatan maka Mesir terpaksa mengikut telunjuk AS. Hasil daripada kerjasama Mesir dan AS pada 1974-1975, Anwar Sadat telah mengadakan perjanjian secara tidak rasmi dengan AS dan mengadakan lawatan ke Juresalem pada 1977, menandatangani Perjanjian Camp David secara rahsia, dan seterusnya menandatangani Perjanjian Keamanan Mesir-Israel yang mana memberi keuntungan yang besar kepada Israel walaupun mendapat tentangan hebat dari dunia Islam.

    Mesir tidak akan membuka sempadannya bagi bantuan kemanusiaan jika AS tidak membenarkan mereka melakukannya. Oleh itu, umat Islam perlu bekerjasama dengan masyarakat dunia mempertahankan konsep kemanusiaan secara global. Dalam era globalisasi, pergerakan dan tindakan manusia tidak dibatasi oleh bangsa, agama dan budaya. Jika Zionis ingin menunjukkan taringnya dengan membunuh rakyat Palestin dan aktivis bantuan kemanusiaan, maka mereka akan disisihkan masyarakat dunia.

    Justeru, umat Islam perlu mempertahankan konsep universaliti dalam setiap aspek kehidupan supaya perjuangan rakyat Palestin dibela atas dasar kemanusiaan sejagat. Ini adalah satu cara terbaik  untuk menghentikan pengaliran darah dan kemusnahan rumah suci penganut agama samawi yang dilakukan oleh Zionis.

    Oleh DR. SAODAH ABD. RAHMAN, Penulis ialah pensyarah di Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

    Reply #14 09 July, 2010, 11:56:44 PM
  • Publish
  • ALLAH dah tolak permintaan RSAW...tentang perpaduan dan kesatuan Ummat ISLAM.
    maksudnyer...ummat ISLAM tidak akan dapat bersatu sampai bila-bila.

    cuma...ummat ISLAM diberi kemenangan apabila ummat ISLAM yg sedikit jumlahnya..
    benar-benar hati fikir mereka tetap dan teguh pada tali ALLAH.

    jangan mengharapkan ummat ISLAM bersatu!
    kesatuan dan perpaduan tidak akan mungkin menjadi nyata.
    yang ini...Bani Israel tahu sangat.
    ALLAH beri kelebihan mereka dari sudut ini.
    mereka faham.
    lalu mengambil kesempatan yang diberi...menguasai setiap pelusuk dunia.

    pastinya nanti...
    ISLAM yg hanya sedikit bilangannya...akan bertembung dgn Bani Israel bersama gabungan bangsa dunia.
    di situlah janji ALLAH terlaksana!!!

    ummat ISLAM ketika itu punyai kualiti yang hebat dan halus.
    setelah melalui saringan di pelbagai peringkat.
    tapisan demi tapisan dan pilihan atas pilihan.
    yang tinggal...hanyalah mereka yang benar-benar layak memikul amanah dan panji ALLAH.
    kesatuan mereka adalah kesatuan hati fikir.
    jemaah mereka adalah jemaah satu hati dan satu fikir.
    yakni ALLAH semata-mata!!! 

    Aassalamualaikum.

    Mengingatkan saya kata-kata jiran saya miskin lagi pemalas: "Ya...la. Dunia ni syurga orang kafir. Neraka bagi kita."

    Wassalam.


    Reply #15 09 July, 2010, 11:59:34 PM
  • Publish
  • dalam surah al israa' = ada di kisahkan tentang kejatuhan yahudi setelah islam kembali beriman

    Reply #16 30 August, 2010, 09:23:25 PM
  • Publish
  • kite semua umat Islam kan tahu yang negara Israel tu pasti musnah..
    pastu bila semua umat Islam dah bersatu,maka terjadilah perangkan.
    tapi diaorang (Yahudi)  tahu ke yang diaorang akan tumpas suatu hari nanti???
    ke diaorang sangka yang diaorang akan selalu menang sampai bila-bila..?
    huhuhuhu.......

    swordofdeen

    • *
    • Slashing Through Hypocrisy
      • View Profile
    Reply #17 30 August, 2010, 09:58:21 PM
  • Publish
  • Janji Allah tetap akan datang walau apa pun yang terjadi.

    Cuma sebagai peringatan kepada diri saya sendiri terutamanya, janganlah kita hanya memandang janji Allah dalam hal di atas; dan mengabaikan janji-janji Allah yang lain.

    Banyak janji Allah yang diberikan kepada manusia; baik dari segi ganjaran pahala atas kebaikan dilakukan atau ganjaran syurga mahupun sebaliknya. Janji Allah terhadap mereka yang taat dan mereka yang ingkar.

    Dalam kita mengejar janji Allah tertunai berkaitan musnah dan tewasnya bangsa Yahudi; sudah banyak manakah kita memenuhi tuntutan2 Allah supaya janji tersebut akan tertunai? Sudah banyak manakah 'jual-beli' atau 'tijaroh' yang telah kita lakukan dengan Allah s.w.t. (sepertimana dinyatakan dalam surah As-saff)?

    Mana mungkin kita mendapat ganjaran Allah jika harga yang sanggup kita korbankan tidak setimpal.

    Allahu'alam
    « Last Edit: 31 August, 2010, 04:21:56 AM by swordofdeen »
    We Punish to Preach, not Preach to Punish

    assiddiq

    • *
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #18 31 August, 2010, 01:21:47 AM
  • Publish
  • Janji Allah tetap akan datang walau apa pun yang terjadi.

    Cuma sebagai peringatan kepada diri saya sendiri terutamanya, janganlah kita hanya memandang janji Allah dalam hal di atas; dan mengabaikan janji-janji Allah yang lain.

    Banyak janji Allah yang diberikan kepada manusia; baik dari segi ganjaran pahala atas kebaikan dilakukan atau ganjaran syurga mahupun sebaliknya. Janji Allah terhadap mereka yang taat dan mereka yang ingkar.

    Dalam kita mengejar janji Allah tertunai berkaitan musnah dan tewasnya bangsa Yahudi; sudah banyak manakah kita memenuhi tuntutan2 Allah supaya janji tersebut akan tertunai? Sudah banyak manakah 'jual-beli' atau 'tijaro' yang telah kita lakukan dengan Allah s.w.t. (sepertimana dinyatakan dalam surah As-saff)?

    Mana mungkin kita mendapat ganjaran Allah jika harga yang sanggup kita korbankan tidak setimpal.

    Allahu'alam
    Betul tu ustaz sword.. Bukan menandakan ALlah itu berkehendak kepada Makhluk tetapi tugas kita sebagai hambaNya. ALquran dan Sunnah sebagai panduan. Dapat ke idak itu berserah kepadaNya. Yang penting kita terus mengabdikan diri kepadaNya hingga ke akhir hayat..InsyaALlah
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    divider3
    halaqahforum4