Adab Mendegar Azan

*

Author Topic: Adab Mendegar Azan  (Read 6777 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

25 May, 2009, 02:50:40 PM
  • Publish

  • Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan ’sakaratul maut’.

    Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: “Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan
    berkumandang. Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri.

    Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah “Lailahaillallah. .” yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut. “Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah “Lailahaillallah. .” semasa sakaratul maut menghampiri kami. Amin.. amin.. amin Yarobbal a’lamin..”

    ::Sama-samalah kita muhasabah diri,wa'allahua'lam..::

    Reply #1 25 May, 2009, 02:58:04 PM
  • Publish

  • Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan ’sakaratul maut’.

    Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: “Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan
    berkumandang. Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri.

    Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah “Lailahaillallah. .” yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut. “Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah “Lailahaillallah. .” semasa sakaratul maut menghampiri kami. Amin.. amin.. amin Yarobbal a’lamin..”

    ::Sama-samalah kita muhasabah diri,wa'allahua'lam..::

    hurmmm...dulu masa kat sekolah...dengar azan semua diam...kalau bukak tv atau radio, terus je tutup...yang berbaring terus duduk.....

    tapi sekrang dengar azan pun, yang bising terus bising...paling baik pun perlahankan suara... tv atau radio pun diperlahankan saja....yang berbaring terus berbaring....
    ~bErSuJuD KpD ALLAH ~

    Reply #2 25 May, 2009, 03:16:45 PM
  • Publish
  • hurmmm...dulu masa kat sekolah...dengar azan semua diam...kalau bukak tv atau radio, terus je tutup...yang berbaring terus duduk.....

    tapi sekrang dengar azan pun, yang bising terus bising...paling baik pun perlahankan suara... tv atau radio pun diperlahankan saja....yang berbaring terus berbaring....

    btul 2.. ramai yg mc m2..
    « Last Edit: 27 June, 2009, 10:04:16 PM by assiddiq »
    -hOLla-

    ...seorng hamba ALLAH...tnpa pinjaman dariNYA siapalah aku...
    [img width=610 height=70]http://i87.servimg.com/u/f87/12/77/43/73/selang10.jpg[/img]

    Reply #3 25 May, 2009, 03:29:20 PM
  • Publish
  • Dan bagaimana pula bagi mereka yang tidak mempedulikan azan langsung?
    Sebagai contohnya,waktu azan kat tv atau kat radio,akan dipindahkan kepada siaran lain supaya tak dengar laungan azan..itu samalah seperti kita tidak menghormati azan..Nauzubillahminzalik..

    Reply #4 25 May, 2009, 04:23:51 PM
  • Publish
  • Salamunalaik...

    Hmm...skg nie bkn sng nk cr someone else yg btl2 menghormati azan. ssh sgt2. ana sndr pn kdg2 tersasar cz time azan, kebetulan lak time meeting dgn bos, etc. ana xtahu nk buat cmne. tp pd kebanyakn masa, time azan...ana akn sedaya upaya senyap sampai azan tue hbs. nmpk pelik dkalangan sahabat2 yg melihat ana yg tiba2 senyap. tp slps tue ana try utk explain knp ana senyap. pesan utk dri sendiri...supaya hormatkn azan...lbh drp hormatkn lagu kebangsaan.(~_^)
    "Semakin dekat bahtera diri kepada Allah, semakin kuat ribut taufan yang melanda. Biar rebah, jangan berubah. Biar terbuang, teruskan berjuang. Senyum mujahid, memburu syahid" (~_^)

    http://anamuslimat.blogspot.com

    Reply #5 25 May, 2009, 10:48:10 PM
  • Publish
  •  السلام عليكم..
    كل أنتم بالخير أبداً...
    ingin di kongsikn pe yg mmberi hikmah dan manfaatnya..
    skira ada ksilapn yg tidak di sdari..
    mohon kemaafan...

    Berdiam Diri diwaktu mendengar Azan

    Kematian itu pasti menjelma.  Hanya masa dan waktunya yang tidak kita
    ketahui. Cuba kita amati.  Mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir
    ajal tidak dapat berkata apa-apa..  lidahnya kelu, keras dan hanya mimik
    mukanya yang menahan kesakitan 'sakaratul maut'.
     
    Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud:  "Hendaklah kamu mendiamkan diri
    ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut
    menghampirinya."   Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar
    mendiamkan
    diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang.  Sebagai
    orang beragama Islam  kita wajib menghormati azan.  Banyak fadhilatnya.
    Jika lagu  kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri.
    Mengapa ketika azan  kita tidak boleh mendiamkan diri?  Lantas sesiapa
    yang berkata-kata ketika azan,  Allah akan kelukan lidahnya ketika
    nazak. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka
    kita tidak dapat mengucap kalimah  "Lailahaillallah.." yang mana sesiapa
    yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut All! ah
    dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita
    sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak
    kelu semasa nyawa kita sedang dicabut. "Ya Allah!  Anugerahkanlah
    kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami
    mengucap kalimah "Lailahaillallah.." semasa sakaratul maut menghampiri
    kami.  Amin..  amin.. amin  Yarobbal a'lamin.."
     
     
    WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W.  kepada SAIDINA ALI R.A.;
     
     Wahai Ali, bagi orang 'ALIM itu ada 3 tanda2nya:
    1)   Jujur dalam berkata-kata.
    2)   Menjauhi segala yg haram.
    3)   Merendahkan diri.
     
     
    Wahai Ali, bagi orang yg JUJUR itu ada 3 tanda2nya:
    1)    Merahsiakan ibadahnya.
    2)    Merahsiakan sedekahnya.
    3)    Merahsiakan ujian yg menimpanya.
     
     
     Wahai Ali, bagi org yg TAKWA itu ada 3 tanda2nya:
    1)    Takut berlaku dusta dan keji.
    2)    Menjauhi kejahatan.
    3)    Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.
     
     
    Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda2nya:
    1)     Mengawasi dirinya.
    2)     Menghisab dirinya.
    3)     Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.
     
     Wang RM50 atau S$50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak  derma
    masjid, tetapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket.  45 minit
    terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk
    pertandingan bola sepak.  Semua insan ingin memasuki syurga  tetapi
    tidak ramai yang berfikir dan berbicara tentang bagaimana  untuk
    memasukinya.
    Kita boleh mengirimkan ribuan 'jokes' dan  'surat   berantai' melalui
    e-mail tetapi bila mengirimkan yang berkaitan   dengan ibadah seringkali
    berfikir 2 atau 3 kali.............


                                                                                            " HaMBa yAnG sEnTiAsa mEnDaMbAkAn KaSiH-NyA "

    " wHerEvEr aNd In wHaTeVer CiRcUsTaNcEs yoU Are, fEaR AlLaH; Do a gOoD DeEd aFtEr eVeRy sIn, fOr iT WiLl aNnUl iT; AnD Be kInD aNd cOrDiAl iN CoNdUcT ToWoRdS tHe SerVaNtS oF yOuR LORd."          


                                    "" Ahmad, Ad-Darimi & At-Tirmidhi ""

    Reply #6 27 May, 2009, 10:29:30 AM
  • Publish
  • pelik bila pelajar yang beragama Islam tidak tahu untuk berdiam bila Azan..

    namun pensyarah yang bukan beragama Islam tahu menghormati Azan..menangiis
    I lOVE ISLAM

    Reply #7 27 May, 2009, 10:33:00 AM
  • Publish
  • pelik bila pelajar yang beragama Islam tidak tahu untuk berdiam bila Azan..

    namun pensyarah yang bukan beragama Islam tahu menghormati Azan..menangiis

    Mereka tak hormati pun azan tersebut..

    samalah kat insititut pngajian ana..


    Reply #8 27 May, 2009, 10:54:45 AM
  • Publish
  • Ade dua pendapat: 1. Wajib dengar dan jawab azan. 2. Sunat dengar dan jawab azan.

    Dalil pendapat pertama(mazhab hanafi dan sebhagian mazhab maliki):

    a.Hadis sohih riwayat Bukhari n Muslim:
    Apabila mendengar azan hendaklah kamu jawab seperti yg diucapkan oleh muazzin.
    pengambilan dalil: Hadis ini menunjukkan suruhan jawab azan dan ia satu suruhan yg wajib.

    b. Hadis mauquf dr Ibnu masud:
    Adalah satu kesalahan apbila tak menjawab azan.

    Dalil pendapat kedua(kebanyakan ulama termasuk mazhab Syafi'ie):

    a. Hadis sohih riwayt Muslim:
    Bila Nabi dengar muazzin mengucapkan takbir dlm azan baginda berkata: A'lal Fitrah.
    pengambilan dalil: Nabi tak menjawab azan sperti biasa. Ini menunjukkan suruhan Nabi menjwb azan dlm hadis yg lepas adalah sunat.

    b. Hadis sohih riwayat Imam Malik.
    Apabila Umar r.a naik keatas mimbar dan dikuti dngn azan. Kami duduk bersembang. Apabila habis azan dan Umar naik berkhutbah, kami pun diam.
    Pengambilan dalil: mereka bersembang dihadapan saidina umar ketika azan. ini menunjukkan tak wajib diam dan jawab azan.

    Kesimpulan: Kedua2 pendapat boleh diterima. Pendapat kedua (sunat dengar dan jawab azan) lebih kuat kerana dua sebab 1. suruhan pd Dalil pertama pendapat pertama adalah sunat kerana hadis riwayat muslim. 2. Dalil kedua pendpat 1 adlh hadis doif.

    oleh yg demikian sunat berhenti membaca atau mengajar dan seumpamanya untuk mendengar dan menjawab azan. tetapi yg menyedihkan bila pengajar berenti hormat azan, yg lain mula bersembang. .Moga kita same2 menghormati azan..
    rjukan sy kitab ahkamul azn wan nida wal iqamah oleh Sami bin Faraj..akhukumsalman baiti jannati

    Sumber http://akhisalman.blogspot.com/2007/03/hukum-mendengar-dan-menjawab-azan.html
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    MAMENKU

    Reply #9 27 June, 2009, 09:38:43 PM
  • Publish
  • السلام عليكم
    "sesungguhnya telah jelas kelihatan ....kita adalah umat diakhir zaman ,sentiasa meremehkan hukum agama.. mengagung- agungkan budaya yahudi yang melalaikan...marilah kita sama2 saling mengingati...bahawa mati itu adalah PASTI........

    Reply #10 27 June, 2009, 10:35:24 PM
  • Publish
  • terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu yang amat berguna.... syukran

    Reply #11 27 June, 2009, 11:37:38 PM
  • Publish
  • semoga kita semua mengambil iktibar..........
    mendiamkan diri ketika azan dilaungkan.........

    Reply #12 27 June, 2009, 11:46:06 PM
  • Publish
  • ye..mati itu pasti..walau x kire berapa umur kita..
    semoga kita sntiasa menjadi hamba diredhai-Nya..

    Reply #13 28 June, 2009, 08:24:19 PM
  • Publish
  •  :)
    ustaz citer..
    syaitan dgr azan pun lari lintang pukang..
    manusia dgr azan wat xtau je..

    sape lg teruk ni???
    Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Senyumam kepada saudaramu adalah sedekah"

    Reply #14 29 June, 2009, 12:12:30 AM
  • Publish
  • Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: “Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan
    berkumandang. Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri.
    Saya memang tertarikk dengan maksud hadis yang dinyatakan di atas.
    Boleh tolong nyatakan perwi hadis tersebut.
    Terima kasih.
    .
    « Last Edit: 29 June, 2009, 12:50:37 AM by assiddiq »

    Reply #15 29 June, 2009, 10:40:59 AM
  • Publish
  • cthnye kita masuk msjid. masa tu tak azan lagi..jadi kita pun solat tahiyyatul masjid.
    masa tgk solat tu, tetiba azan..takpe kan solat masa tu?

    Reply #16 30 June, 2009, 10:20:18 AM
  • Publish
  • ketika muazin melaung azan jangan masuk tandas
    kerana pada masa ini syaitan berlindung dalam tandas

    Reply #17 30 June, 2009, 11:19:47 AM
  • Publish
  • Buat Fereshte1 kalau time masa solat tu tak azan lagi.. lepas tu tengah solat baru azan nak wat camne.. teruskan la solat tu.. lepas azan pastu leh solat sunat pulak..

    Reply #18 03 July, 2009, 11:59:10 PM
  • Publish
  • cthnye kita masuk msjid. masa tu tak azan lagi..jadi kita pun solat tahiyyatul masjid.
    masa tgk solat tu, tetiba azan..takpe kan solat masa tu?


    Jawapan:Sah solat tahyat masjid pada bila2 masa kerana ia tidak ada waktu tetapi hanyalah dengan sebab masuk kedalam masjid.

    wallahua'lam

    Rujukan http://forum.digitalmukmin.org/viewtopic.php?f=15&t=1220

    Reply #19 04 July, 2009, 08:49:46 AM
  • Publish
  • tuan kambing bersembang dengan kambing..hai kambing..aku makan hang pun makan, aku tidur hang pun tidur, aku berjalan hang pun berjalan tapi..aku ada akai, hang tak dak akai. :senyum: (gelak seronok). saat itu azan berkumandang..tanya kambing kepada tuan nya..bunyi apa tu boss..azan..pasaiapa boss, pasai nak bagi tahu dah masuk waktu solat..mai lah solat beramai-ramai..boss tak pi ka..dak..kata tuan kambing..kalau lagu tu boss baru sama dengan aku..aku tak solat boss pun tak solat. :senyum: (geli hati).

    sahutlah seruan azan jangan diam..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    5 Replies
    5894 Views
    Last post 28 December, 2009, 07:40:41 PM
    by jawdan
    19 Replies
    10307 Views
    Last post 06 July, 2009, 10:36:44 AM
    by Ummi Munaliza
    7 Replies
    4383 Views
    Last post 24 August, 2014, 03:36:49 PM
    by al-baab