Cara Melupakan Cinta Manusia

*

Author Topic: Cara Melupakan Cinta Manusia  (Read 32057 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Sum79

  • *
  • THE TRUTH IS OUT THERE!!
    • View Profile
Reply #20 21 September, 2009, 01:52:51 AM
  • Publish
  • betui2 tu, teman sokong 100%
    "It's better to be hated for what you are, than to be loved for what you're not..." - Kurt Cobain

    Reply #21 21 September, 2009, 06:44:03 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum...
    Melupakan orang dianggap senang seperti membakar kertas yang tertulis masalah dan menulisnya di atas pasir pantai. Tapi betul ke ia semudah itu? Hakikatnya ia mengambil masa bertahun untuk melupakan orang malah kadang kala mengambil masa seumur hidup untuk semua itu. Menyibukkan diri hanya akan menyebabkan kita lupa pada masa sibuk jer. Then kala malam sunyi bertamu di hati, air mata akan mengalir lagi membasahi hati...berkahwin dengan orang lain? Kalau lah ia semudah itu, pasti sudah lama saya lakukan. Bayangkan awak tidur bersama orang lain tetapi teringatkan orang lain? Berdosa kan... Memang benar kita serahkan segalanya pada Allah. Kita meminta pada Allah, tapi benarkan kita lupa? Atau hanya berpura-pura untuk lupa? Wallahu'alam...
    Berkhidmat untuk Allah,Negara dan Bangsa!!!Allahuakbar!!!

    Reply #22 21 September, 2009, 07:37:24 AM
  • Publish
  • salam saya skadar ingin berkongsi pengalaman untuk cuba melupakan seseorang.pertama sekali pastiah dari niat kita,sebab setiap perbuatan mestilah didahului dengan niatnya,selepas jelas niat kita barulah berusaha cari jalan untuk melupakan seseorang,jangan lakukan usaha secara drastik tetapi secara istiqamah.biar lambat asalkan berkesan,insyaallah kalau niat kita suci betul betrul untuk melupakan seseorang allah akan bantu hambanya,selain itu cuba penuhkan atau sibukkan diri dengan aktiviti berfaedah agar anda dapat lupakan seseorang,banyak carakan,allah x ciptakan penyakit tanpa udatnya kecuali mati macam tu jugak masalah pasti ada jalan keluarnya cuma kita yang perlu istiqamah untuk mencari jalan penyelesaiaanya

    Reply #23 21 September, 2009, 03:32:13 PM
  • Publish
  • bukan mudah nak melupakan seseorang. especially bile dia mmg org yg kite syg. tawakal shj kepada Allah. tp sye pelik jgak.. knpe kite perlu melupakan seseorang mcm nak gler. terutama org yg bru lps putus cinta. bendanya tak adalah trok sgt. dah x ada jodoh nak buat mcm mne. rsenye tak perlu sgt nak memikirkan cre nak lupakan org. think positive and always look forward. Allah tak pernah nak menyusahkan hidup hambanya. tp kita yg suka menyusahkan diri.

    amila diana

    • *
    • 'seindah mawar berduri........
      • View Profile
    Reply #24 21 September, 2009, 07:03:54 PM
  • Publish
  • bukan mudah nak melupakan seseorang. especially bile dia mmg org yg kite syg. tawakal shj kepada Allah. tp sye pelik jgak.. knpe kite perlu melupakan seseorang mcm nak gler. terutama org yg bru lps putus cinta. bendanya tak adalah trok sgt. dah x ada jodoh nak buat mcm mne. rsenye tak perlu sgt nak memikirkan cre nak lupakan org. think positive and always look forward. Allah tak pernah nak menyusahkan hidup hambanya. tp kita yg suka menyusahkan diri.

    BETUL2..ana setuju...kalau susah sgt nak lupakan dia..cakap je..xda jodh..kalau kita bercinta sampai satu dunia nak tahu pun..xp,kalu ALLAH kata..tak..tak la..saya nak tnya..adakah lafaz cinta yng saya suka,sayang atau cinta awk,menjaminkan si dia milik kamu??..tak kan..hanya ijab kabul je..jadi tunggulah,sesungguhnya janji ALLAH tetap DIA akan tepati..perempuan yg baik kan untk laki yang baik..
    Sekali kaki melangkah di jalan ALlah, jangan undur.Biar masa berganti, Aqidah jangan mati.Biar zaman berubah,keyakinan pada ALlah jangan goyah. Berjihad di jalan ALlah dan mati dijalan ALlah.

    albi

    • *
    • Hasbunallahu wa nikmal wakiil..
      • View Profile
    Reply #25 03 November, 2010, 10:12:37 AM
  • Publish
  •  :)

    Pertama sekali..ana minta maaf kerana mengutarakan masalah ana ni, ana terasa sangat sedih dan buntu..
    Ana malu nak cerita, tapi ana nak kongsi masalah ana..
    Setahun yg lalu, Allah pertemukan ana dgn srg adam ni, kami berkawan baik..
    kami selalu bincang pasal agama & ta'aruf..tp betullah spt yg difirmankan Allah dlm surah al-Israa, jgn dekati zina..
    ana dn dia jatuh hati..kami bercinta, astaghfirullahal aziim...kami tahu semua ni salah, tapi entahlah..
    ana dgn dia duk jauh, lain2 universiti..pernah jumpa sekali je dlm setahun lebih kami bercinta..
    dia seorang yg sgt baik, selalu bg nasihat pada ana..dia pnah bgtaw yg dia dh tekad nk jadikan ana isteri dia..

    ana pn rasa yakin dgn dia, sehinggakan ana melupakan janji Allah, ana sangat teruk, ana berdosa..sedangkan Allah adalah sebaik2 tempat bergantung..
    lama-kelamaan ana rasa cinta ana pada dia dah berlebihan, diri ana terleka..sehinggakan ana tak nak dia kawan langsung dgn pmpuan lain
    wpun dgn classmates dia..ana terlalu cemburu sehinggakan dia rasa rimas..ana cemburu sebab xnk kehilangan dia..
    ana rasa ana dh byk berubah, drp srg yg sabar kpd srg yg suka mendesak..

    sebulan yg lepas, dia dah jarang msg @ call ana..ana ingatkan dia dah benci ana, ataupun dah ada pmpuan lain..
    ana marah2 dia..smpai satu hari..dia email ana..minta putus..kerana Allah..ana sedih sangat tapi ana terima..
    dia ckp ana dh byk berubah, xmcm ana yg dia kenal dlu..ana sedar ana mmg dh byk berubah..
    dia tinggalkan ana kerana Allah, dia xnk ana terus terleka hanya kerana cintakan dia..sedangkan cinta Allah adlah cinta utama..
    manusia hnya merancang sdgkan Allah yg tentukan semuanya..dia ckp dia xkn msg ana lagi..dlu kami pernah rancang nk kawin dlm ms 5 thn lg,
    jd dia ckp kalau ada jodoh, 5thn lagi pasti Allah temukn kembali..

    ana terima semua tu walaupun ana rasa sedih sgt2..ana rasa gembira tapi sedih..ana gembira sbb dh tinggalkan cinta yg xhalal ni, tapi
    ana sedih sbb ana dh kehilangan dia..ana rindukan diri ana yg dlu, dambakan hanya cinta Allah...

    skrg ana cuba muhasabah diri ana kembali, ana sedih dgn semua keterlekaan ana..ana menyesal..ana nak cuba raih kembali cinta Allah..
    ana cuba lupakn dia, tp xboleh..ana sedih setiap kali ana teringatkan dia..skrg dah masuk  sbln lebih ana berpisah dgn dia, ana cuba lupakan dia,
    tp dia selalu dtg dlm mimpi ana, dia senyum & pergi..mungkin ini smua permainan syaitan, tp mimpi tu buat ana teringatkan dia lagi..

    sahabat2 semua, tolonglah ana..macam mana ana nak lupakan dia?
    ana tahu berdosa teringatkan lelaki yg masih xhalal buat ana..bantu ana...ana sedih..;-(


    Hai jiwa yang tenang, Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya.
    [89: 27, 28]

    Reply #26 03 November, 2010, 10:21:31 AM
  • Publish
  • Maafkan saya andai saya mnganggu di ruangan ini.. sekadar ingin memberi pendapat.. albi kena banyak muhasabah diri.. berserah kembali pada Allah.. Allah sebenarnya sayangkan albi, Dia selamatkan albi dari kemurkaanNya kerana melanggar perintahNya.. albi pun tahu itu salahkan.. sedih? itu memang fitrah, tapi kalau cinta albi tu berpaksikan pada Allah, insya Allah takkan lama sedih itu.. bersyukurlah padaNya kerana selamatkan Albi dari segala zina.. Banyakkan membaca dan bermuhasabah diri ok.. Assalamualaikum

    Reply #27 03 November, 2010, 10:24:19 AM
  • Publish
  • Bismillah Wa Syukrillah

    Sesungguhnya setiap ujian Allah swt terhadap hambaNya adalah hikmah untuk dirinya pada masa kini dan akan datang. Saudari, fitrah manusia itu ingin menyayangi dan disayangi. Namun sejauh mana caranya untuk kita mengendalikan perasaan itu. Melupakan seseorang adalah dengan tidak memikirkan langsung tentangnya. Kerana jika kita asyik menyebut tentangnya sedangkan kita ingin melupakannya, bukan begitu caranya. Allah swt sentiasa dekat dengan kita, malah terlalu dekat sangat-sangat. Hikmah Allah swt berikan ujian (tidak kira ujian apapun), adalah untuk kita kembali kepadaNya sesuai dengan fitrah kita diciptakan dan tujuan kita diciptakan.

    Saudari,

    Jodoh itu ketentuan Allah swt dan telah tertulis untuk kita sejak azali lagi. Tidak salah kita berusaha untuk mencari jodoh, tetapi kadangkala kita tersilap langkah menyusuri jalan mencari jodoh. Pohonlah pada Allah swt, berdoa sungguh-sungguh kepadaNya, minta petunjuk dari Allah swt. Jangan ditangisi perkara yang kita sendiri tidak pasti. Saya mungkin mudah berkata kerana saya tidak alaminya. Namun percayalah saudari, kita perlu tanamkan rasa pasrah pada perkara yang tidak pasti. Kerana bila kita pasrah, hati kita tidak akan resah gelisah. DIA menantikan kita untuk kembali kepadaNya. Mustahil kita tidak boleh melupakan seseorang. Kerana kita merupakan makhluk yang mudah lupa dan alpa. Hanya kerana dorongan nafsu yang kadangkala buatkan kita tidak mahu melupakan sesuatu apatah lagi yang melibatkan perkara sebegini. Allah swt sentiasa ada. DIA lebih dari segala-galanya yang apapun jua ada di dalam dunia ini. Allahu a'lam.
    "Alang-alang hidup, hiduplah sebagai da'ie. Alang-alang mati, matilah sebagai syuhada".

    Reply #28 03 November, 2010, 10:42:06 AM
  • Publish
  • Hmpr 90% macm kisah saya.. Allah benar2 sayangkan ukhti.. Sebenarnya, sume orang boleh cakap sabar, redha, dan segala nasihat yang kita pun boleh cakap perkara yang sama. Memangla tipu daya iblis laknatullah tu sangat halus, bila kita sedar tertipu, dia pun lari tinggalkan kita. Siap gelak lagi kat kita.. Ya Allah, sakitnya.. Hanya Allah tempat mengadu.. Saya juga tak kuat nak hadapi hakikat yang pedih masa tu. Kalau sebelumnya saya lantang menyuarakan anti-kapel, diuji juga bercinta dengan 'budak pondok..' saya juga berubah seperti saudari, maklumlah bila bercinta, kita rasa seolah2 dia hak kita.. Semua ahli keluarga saya, dari kelantan hingga melaka, dah kenal dia.. Dia sentiasa berusaha nak ambil hati keluarga. Sentiasa beri dorongan agar saya juga ambil hati keluarganya.. Tapi, kalau Allah dah kata takda jodoh, taklehla nak kata..

    Saya tak kuat.. Atas sokongan keluarga dan  sahabat2, saya kembali mencari cinta2 yang saya tercicir.. Saya tukar no fon dan saya berhijrah mencari cinta hakiki (walaupun belum jumpa sepenuhnya tapi sikit2, syukurlah dulu). Dalam tempoh penghijrahan, saya cuma berhubung dengan keluarga dan sahabat yang paling akrab (4orang ja) dan saya ambil masa 4bulan untuk kembali semula ke dunia saya.. Dalam tempoh 4bulan tu, saya takda masa nak fikir sesiapa. Jadual padat seawal 4pagi hingga 11malam. Mencari ilmu merawat hati, beroleh ketenangan yang tak mampu diluah.. Tiada suasana yang lebih indah dapat saya rasakan, melainkan tempoh 4bulan tersebut. Betapa indahnya bersaudara atas nama Islam, Iman dan Amal. Walau tak kenal tapi kasihsayang meresap hingga sanubari. Dan 2bulan kemudian, saya bertemu jodoh.. Semakin saya faham, dunia tak lebih dari tipuan belaka.. Hanya yang indah, bila kita bersama cinta Ilahi.. 

    Apa yang ukhti lalui ini, moga2 jadi 1titik hitam yang boleh dipadamkan, walaupun berbekas tapi tak menampakkan kecacatan.. 
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    Reply #29 03 November, 2010, 10:45:18 AM
  • Publish
  • tapi kadang2 bekas itu masih membara.. pendek kata itu bergantung pada kekuatan kita untuk lawan semua ni.. bergantung lah sepenuhnya pada Islam yang sebenar.. saya pun hampir2 terpesong.. Masya Allah.. semoga kita diselamatkanNya

    Nur^ Iman

    • *
    • I am proud to be a MUSLIM
      • View Profile
    Reply #30 03 November, 2010, 10:49:07 AM
  • Publish
  • :)

    Pertama sekali..ana minta maaf kerana mengutarakan masalah ana ni, ana terasa sangat sedih dan buntu..
    Ana malu nak cerita, tapi ana nak kongsi masalah ana..
    Setahun yg lalu, Allah pertemukan ana dgn srg adam ni, kami berkawan baik..
    kami selalu bincang pasal agama & ta'aruf..tp betullah spt yg difirmankan Allah dlm surah al-Israa, jgn dekati zina..
    ana dn dia jatuh hati..kami bercinta, astaghfirullahal aziim...kami tahu semua ni salah, tapi entahlah..
    ana dgn dia duk jauh, lain2 universiti..pernah jumpa sekali je dlm setahun lebih kami bercinta..
    dia seorang yg sgt baik, selalu bg nasihat pada ana..dia pnah bgtaw yg dia dh tekad nk jadikan ana isteri dia..

    ana pn rasa yakin dgn dia, sehinggakan ana melupakan janji Allah, ana sangat teruk, ana berdosa..sedangkan Allah adalah sebaik2 tempat bergantung..
    lama-kelamaan ana rasa cinta ana pada dia dah berlebihan, diri ana terleka..sehinggakan ana tak nak dia kawan langsung dgn pmpuan lain
    wpun dgn classmates dia..ana terlalu cemburu sehinggakan dia rasa rimas..ana cemburu sebab xnk kehilangan dia..
    ana rasa ana dh byk berubah, drp srg yg sabar kpd srg yg suka mendesak..

    sebulan yg lepas, dia dah jarang msg @ call ana..ana ingatkan dia dah benci ana, ataupun dah ada pmpuan lain..
    ana marah2 dia..smpai satu hari..dia email ana..minta putus..kerana Allah..ana sedih sangat tapi ana terima..
    dia ckp ana dh byk berubah, xmcm ana yg dia kenal dlu..ana sedar ana mmg dh byk berubah..
    dia tinggalkan ana kerana Allah, dia xnk ana terus terleka hanya kerana cintakan dia..sedangkan cinta Allah adlah cinta utama..
    manusia hnya merancang sdgkan Allah yg tentukan semuanya..dia ckp dia xkn msg ana lagi..dlu kami pernah rancang nk kawin dlm ms 5 thn lg,
    jd dia ckp kalau ada jodoh, 5thn lagi pasti Allah temukn kembali..

    ana terima semua tu walaupun ana rasa sedih sgt2..ana rasa gembira tapi sedih..ana gembira sbb dh tinggalkan cinta yg xhalal ni, tapi
    ana sedih sbb ana dh kehilangan dia..ana rindukan diri ana yg dlu, dambakan hanya cinta Allah...

    skrg ana cuba muhasabah diri ana kembali, ana sedih dgn semua keterlekaan ana..ana menyesal..ana nak cuba raih kembali cinta Allah..
    ana cuba lupakn dia, tp xboleh..ana sedih setiap kali ana teringatkan dia..skrg dah masuk  sbln lebih ana berpisah dgn dia, ana cuba lupakan dia,
    tp dia selalu dtg dlm mimpi ana, dia senyum & pergi..mungkin ini smua permainan syaitan, tp mimpi tu buat ana teringatkan dia lagi..

    sahabat2 semua, tolonglah ana..macam mana ana nak lupakan dia?
    ana tahu berdosa teringatkan lelaki yg masih xhalal buat ana..bantu ana...ana sedih..;-(

    saudari albi..lelaki tak suka gadis terlalu mengkongkong gerak geri..cemburu berlebihan..berpada2 lah..1 lagi couple ni haram dalam bab semasa berjumpa atau berpegang je kan..ia akan menggalakkan penzinaan..adakah berdosa jika sekadar email dan sms..? tanyalah khabar..jangan terlalu control, senangi dia atas kehadiran kamu..amik berat, kalau dah jodoh dan dia dah tahu akan perubahan atas dirimu dia akan kembali..cuba kamu tanya mana2 lelaki..ada tak yang suka mereka dikongkong? jawapan semuanya akan sama..
    I am proud to be a MUSLIM

    Reply #31 03 November, 2010, 10:53:02 AM
  • Publish
  • maafkan saya, nazzmie.. tapi setahu saya kalau kita bercinta.. ia menghampiri zina.. dan bagi saya kalau sekadar duk sms dan email.. walaupun kita berpesan ke arah kebaikan.. namun, dalam masa tu duk melayan perasaan (sambil menyelam minun air).. itu pun dikira salah.. itulah yang niat kita mudah sangat terpesong.. sebab tu lah dalam islam diharamkan bercouple... Wallahualam

    nazri0070

    • *
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #32 03 November, 2010, 10:58:53 AM
  • Publish
  • Banyakkan istighfar dan berselawat secara istiqamah (sebagai contoh tiap-tiap hari 100x)...Insya Allah, nanti Allah tunjukkan jalan keluar dengan tersendiri...Wamaiyattaqillah...Barangsiapa bertaqwa kepada Allah..(rujuk ayat 1000 dinar)
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    Reply #33 03 November, 2010, 11:38:04 AM
  • Publish
  • KATA-KATA NASIHAT IBNU QAYYIM

    Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah SubhanAllah Wa Taala.
    Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan dengan Allah SubhanAllah Wa Taala.
    Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah SubhanAllah Wa Taala.
    Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya.
    Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya.
    Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya.
    Kesentiasaan berzikir kepadaNya adalah keikhlasan sebenar kepadaNya. . . . . . Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia masih tidak lagi dapat membendunghajat hati sihamba itu.
    لا إله إلا الله

    albi

    • *
    • Hasbunallahu wa nikmal wakiil..
      • View Profile
    Reply #34 03 November, 2010, 12:12:16 PM
  • Publish
  • Maafkan saya andai saya mnganggu di ruangan ini.. sekadar ingin memberi pendapat.. albi kena banyak muhasabah diri.. berserah kembali pada Allah.. Allah sebenarnya sayangkan albi, Dia selamatkan albi dari kemurkaanNya kerana melanggar perintahNya.. albi pun tahu itu salahkan.. sedih? itu memang fitrah, tapi kalau cinta albi tu berpaksikan pada Allah, insya Allah takkan lama sedih itu.. bersyukurlah padaNya kerana selamatkan Albi dari segala zina.. Banyakkan membaca dan bermuhasabah diri ok.. Assalamualaikum

    Syukran jazilan Z^A...ana bersyukur Allah sedarkan ana, ana tahu bercinta tu salah, dulu ana pernah tolak cinta dia, tapi lama2 mungkin iman ana goyah, ana bercinta dgn dia...ana menyesal..
    ana nak kuatkan hati ana..tapi susah kan bila bermain dgn hati..
    insyaAllah...doakan ana..

    albi

    • *
    • Hasbunallahu wa nikmal wakiil..
      • View Profile
    Reply #35 03 November, 2010, 12:14:42 PM
  • Publish
  • Bismillah Wa Syukrillah

    Sesungguhnya setiap ujian Allah swt terhadap hambaNya adalah hikmah untuk dirinya pada masa kini dan akan datang. Saudari, fitrah manusia itu ingin menyayangi dan disayangi. Namun sejauh mana caranya untuk kita mengendalikan perasaan itu. Melupakan seseorang adalah dengan tidak memikirkan langsung tentangnya. Kerana jika kita asyik menyebut tentangnya sedangkan kita ingin melupakannya, bukan begitu caranya. Allah swt sentiasa dekat dengan kita, malah terlalu dekat sangat-sangat. Hikmah Allah swt berikan ujian (tidak kira ujian apapun), adalah untuk kita kembali kepadaNya sesuai dengan fitrah kita diciptakan dan tujuan kita diciptakan.

    Saudari,

    Jodoh itu ketentuan Allah swt dan telah tertulis untuk kita sejak azali lagi. Tidak salah kita berusaha untuk mencari jodoh, tetapi kadangkala kita tersilap langkah menyusuri jalan mencari jodoh. Pohonlah pada Allah swt, berdoa sungguh-sungguh kepadaNya, minta petunjuk dari Allah swt. Jangan ditangisi perkara yang kita sendiri tidak pasti. Saya mungkin mudah berkata kerana saya tidak alaminya. Namun percayalah saudari, kita perlu tanamkan rasa pasrah pada perkara yang tidak pasti. Kerana bila kita pasrah, hati kita tidak akan resah gelisah. DIA menantikan kita untuk kembali kepadaNya. Mustahil kita tidak boleh melupakan seseorang. Kerana kita merupakan makhluk yang mudah lupa dan alpa. Hanya kerana dorongan nafsu yang kadangkala buatkan kita tidak mahu melupakan sesuatu apatah lagi yang melibatkan perkara sebegini. Allah swt sentiasa ada. DIA lebih dari segala-galanya yang apapun jua ada di dalam dunia ini. Allahu a'lam.

    syukran atas nasihat & pendapat ukhti..ana sedar..cinta Dia yang paling agung, cinta Allah yg harus kita kejar..
    ana akan sentiasa muhasabah diri ana..insyaAllah..alhamdulillah..

    albi

    • *
    • Hasbunallahu wa nikmal wakiil..
      • View Profile
    Reply #36 03 November, 2010, 12:19:02 PM
  • Publish
  • Hmpr 90% macm kisah saya.. Allah benar2 sayangkan ukhti.. Sebenarnya, sume orang boleh cakap sabar, redha, dan segala nasihat yang kita pun boleh cakap perkara yang sama. Memangla tipu daya iblis laknatullah tu sangat halus, bila kita sedar tertipu, dia pun lari tinggalkan kita. Siap gelak lagi kat kita.. Ya Allah, sakitnya.. Hanya Allah tempat mengadu.. Saya juga tak kuat nak hadapi hakikat yang pedih masa tu. Kalau sebelumnya saya lantang menyuarakan anti-kapel, diuji juga bercinta dengan 'budak pondok..' saya juga berubah seperti saudari, maklumlah bila bercinta, kita rasa seolah2 dia hak kita.. Semua ahli keluarga saya, dari kelantan hingga melaka, dah kenal dia.. Dia sentiasa berusaha nak ambil hati keluarga. Sentiasa beri dorongan agar saya juga ambil hati keluarganya.. Tapi, kalau Allah dah kata takda jodoh, taklehla nak kata..

    Saya tak kuat.. Atas sokongan keluarga dan  sahabat2, saya kembali mencari cinta2 yang saya tercicir.. Saya tukar no fon dan saya berhijrah mencari cinta hakiki (walaupun belum jumpa sepenuhnya tapi sikit2, syukurlah dulu). Dalam tempoh penghijrahan, saya cuma berhubung dengan keluarga dan sahabat yang paling akrab (4orang ja) dan saya ambil masa 4bulan untuk kembali semula ke dunia saya.. Dalam tempoh 4bulan tu, saya takda masa nak fikir sesiapa. Jadual padat seawal 4pagi hingga 11malam. Mencari ilmu merawat hati, beroleh ketenangan yang tak mampu diluah.. Tiada suasana yang lebih indah dapat saya rasakan, melainkan tempoh 4bulan tersebut. Betapa indahnya bersaudara atas nama Islam, Iman dan Amal. Walau tak kenal tapi kasihsayang meresap hingga sanubari. Dan 2bulan kemudian, saya bertemu jodoh.. Semakin saya faham, dunia tak lebih dari tipuan belaka.. Hanya yang indah, bila kita bersama cinta Ilahi.. 

    Apa yang ukhti lalui ini, moga2 jadi 1titik hitam yang boleh dipadamkan, walaupun berbekas tapi tak menampakkan kecacatan..

    alhamdulillah, syukur anti dh jumpa jodoh anti..betul apa yg anti bgtaw tu..ana rs malu bila ingat masa ana bercinta dlu, ana mmg anti-couple, tp bila ana sendiri bercinta, ana rasa analah yg paling bahagia..teruknya ana..

    dan hari ni ana baru tahu, dia sbnrnya dah ada pmpuan lain kat u dia..dia bgtaw ana dia tinggalkan ana kerana nak cari cinta Allah..tp..xpelah...;-(
    ya Allah, beratnya dugaan ni..tp ujian Allah ada hikmahnya kan..
    syukran ukhti..doakan ana kuat..;-(

    albi

    • *
    • Hasbunallahu wa nikmal wakiil..
      • View Profile
    Reply #37 03 November, 2010, 12:28:55 PM
  • Publish
  • :)

    Pertama sekali..ana minta maaf kerana mengutarakan masalah ana ni, ana terasa sangat sedih dan buntu..
    Ana malu nak cerita, tapi ana nak kongsi masalah ana..
    Setahun yg lalu, Allah pertemukan ana dgn srg adam ni, kami berkawan baik..
    kami selalu bincang pasal agama & ta'aruf..tp betullah spt yg difirmankan Allah dlm surah al-Israa, jgn dekati zina..
    ana dn dia jatuh hati..kami bercinta, astaghfirullahal aziim...kami tahu semua ni salah, tapi entahlah..
    ana dgn dia duk jauh, lain2 universiti..pernah jumpa sekali je dlm setahun lebih kami bercinta..
    dia seorang yg sgt baik, selalu bg nasihat pada ana..dia pnah bgtaw yg dia dh tekad nk jadikan ana isteri dia..

    ana pn rasa yakin dgn dia, sehinggakan ana melupakan janji Allah, ana sangat teruk, ana berdosa..sedangkan Allah adalah sebaik2 tempat bergantung..
    lama-kelamaan ana rasa cinta ana pada dia dah berlebihan, diri ana terleka..sehinggakan ana tak nak dia kawan langsung dgn pmpuan lain
    wpun dgn classmates dia..ana terlalu cemburu sehinggakan dia rasa rimas..ana cemburu sebab xnk kehilangan dia..
    ana rasa ana dh byk berubah, drp srg yg sabar kpd srg yg suka mendesak..

    sebulan yg lepas, dia dah jarang msg @ call ana..ana ingatkan dia dah benci ana, ataupun dah ada pmpuan lain..
    ana marah2 dia..smpai satu hari..dia email ana..minta putus..kerana Allah..ana sedih sangat tapi ana terima..
    dia ckp ana dh byk berubah, xmcm ana yg dia kenal dlu..ana sedar ana mmg dh byk berubah..
    dia tinggalkan ana kerana Allah, dia xnk ana terus terleka hanya kerana cintakan dia..sedangkan cinta Allah adlah cinta utama..
    manusia hnya merancang sdgkan Allah yg tentukan semuanya..dia ckp dia xkn msg ana lagi..dlu kami pernah rancang nk kawin dlm ms 5 thn lg,
    jd dia ckp kalau ada jodoh, 5thn lagi pasti Allah temukn kembali..

    ana terima semua tu walaupun ana rasa sedih sgt2..ana rasa gembira tapi sedih..ana gembira sbb dh tinggalkan cinta yg xhalal ni, tapi
    ana sedih sbb ana dh kehilangan dia..ana rindukan diri ana yg dlu, dambakan hanya cinta Allah...

    skrg ana cuba muhasabah diri ana kembali, ana sedih dgn semua keterlekaan ana..ana menyesal..ana nak cuba raih kembali cinta Allah..
    ana cuba lupakn dia, tp xboleh..ana sedih setiap kali ana teringatkan dia..skrg dah masuk  sbln lebih ana berpisah dgn dia, ana cuba lupakan dia,
    tp dia selalu dtg dlm mimpi ana, dia senyum & pergi..mungkin ini smua permainan syaitan, tp mimpi tu buat ana teringatkan dia lagi..

    sahabat2 semua, tolonglah ana..macam mana ana nak lupakan dia?
    ana tahu berdosa teringatkan lelaki yg masih xhalal buat ana..bantu ana...ana sedih..;-(

    saudari albi..lelaki tak suka gadis terlalu mengkongkong gerak geri..cemburu berlebihan..berpada2 lah..1 lagi couple ni haram dalam bab semasa berjumpa atau berpegang je kan..ia akan menggalakkan penzinaan..adakah berdosa jika sekadar email dan sms..? tanyalah khabar..jangan terlalu control, senangi dia atas kehadiran kamu..amik berat, kalau dah jodoh dan dia dah tahu akan perubahan atas dirimu dia akan kembali..cuba kamu tanya mana2 lelaki..ada tak yang suka mereka dikongkong? jawapan semuanya akan sama..

    syukran ye nazzmie...ana tahu tu..masalahnya dulu dia yg cemburu, ana xkisah..
    tp kalau ana cemburu dia marah...
    maafkn ana kalau ana betulkn anta..walaupun email dn sms, smua tu salah sebenarnya...berhubung dgn bukan mahram dgn xde urusan penting..
    ana tahu semua tu salah..dlu ana buta sbb ana cintakan dia..

    tp xpelah...dia ckp dia tinggalkan ana krn Allah..nk cari cinta Allah, ana gembira dia tinggalkan ana kerana Allah..
    dulu dia ada bgtaw dia tak akan kawin dlm masa 5 thn ni, ada cita2 yg dia nk capai sblm tu..kalau ada jodoh, insyaAllah akan tiba masanya..ameen..

    syukran ye dgn pndpt anta..:-)
    « Last Edit: 28 November, 2010, 02:32:41 PM by albi »

    albi

    • *
    • Hasbunallahu wa nikmal wakiil..
      • View Profile
    Reply #38 03 November, 2010, 12:29:50 PM
  • Publish
  • Banyakkan istighfar dan berselawat secara istiqamah (sebagai contoh tiap-tiap hari 100x)...Insya Allah, nanti Allah tunjukkan jalan keluar dengan tersendiri...Wamaiyattaqillah...Barangsiapa bertaqwa kepada Allah..(rujuk ayat 1000 dinar)

    syukran ala kulli hal..barakallhu fik..:-)

    albi

    • *
    • Hasbunallahu wa nikmal wakiil..
      • View Profile
    Reply #39 03 November, 2010, 12:31:06 PM
  • Publish
  • KATA-KATA NASIHAT IBNU QAYYIM

    Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah SubhanAllah Wa Taala.
    Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan dengan Allah SubhanAllah Wa Taala.
    Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah SubhanAllah Wa Taala.
    Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya.
    Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya.
    Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya.
    Kesentiasaan berzikir kepadaNya adalah keikhlasan sebenar kepadaNya. . . . . . Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia masih tidak lagi dapat membendunghajat hati sihamba itu.


    subhanalllah..syukran jazilan anti..semoga Allah memberkatimu..ameen..
    kata2 ni btl2 sedarkan ana..alhamdulillah..:-)

    divider3
    halaqahforum4