Permasalahan Berkaitan Anjing dan Babi

Author Topic: Permasalahan Berkaitan Anjing dan Babi  (Read 42077 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

mooks

  • *
  • Posts: 801
    • View Profile
Jawab #40 13 May, 2010, 09:24:27 AM
  • Publish Di FB
  • Saya sering berhadapan dengan masalah najis mughallazah ni. Di sekeliling rumah banyak anjing, sama ada yg bertuan dan yang tidak bertuan. Semalam kawan serumah saya terpijak najis anjing di depan rumah. Sebab nak cepat, dia cuma hilangkan najis itu dengan air sahaja. Kemudian terus pandu kereta dengan memakai kasut yang sama.

    Saya tidak pasti status keadaan ini, adakah najis itu telah merebak merata2, seperti di kawasan rumah, di dalam keretanya? dengan membasuh kasut itu menyebabkan najis itu basah, dan dia pakai pula kasut itu sambil pandu kereta. Mohon yg arif dapat menjawab persoalan ini.

    Apabila pulang ke rumah petang hari, dia menceritakan kepada saya kejadian di pagi hari tu. Saya jawab dia kena samak kasut tu, dan dia jawab dia dah beli sabun Taharah untuk samak kasutnya. Satu lagi pula persoalan bermain2 di fikiran saya....sahkah samak menggunakan sabun Taharah? setahu saya hanya tanah betul yg suci digunakan untuk samak....hasil dari pencarian di google, saya nak kongsikan jawapannya di sini...


    Saya rasa saya tak perlu jawab lagi...sebab ummi dah jawab dan jawaban saya akan sama...semua yang dikatakan Ummi itu berdasarkan sumber hukum dalam mazhab Syafi'i yang shorih...buka kitab Kifayat al-Akhyar dan Majmu'...kalau yang mazhab lain ada byk di al-Fiqh Islami dan lain2..

    ليس الفتى يقول هو أبي لكن الفتى يقول هذا أنا

    Reading to live - Flaubert ..... Say No to Intellectual Barbarism!
    ---Raden Kiai Mooksy---

    naim_mahmood

    • *
    • Posts: 367
      • View Profile
    Jawab #41 13 May, 2010, 11:45:42 AM
  • Publish Di FB
  • banyak sekali ye permasalahan anjing

    sememangnya menyusahkan

    rujuk -- > Re: JIran membela Anjing & Jemputan Open House

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14507
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #42 23 June, 2010, 07:18:45 AM
  • Publish Di FB

  • Macam mana nak buat kalau dah jadi macam ni...




    1. Apabila kita termakan benda yang haram, jika makanan masih di dalam mulut, hendaklah diluahkan segera. Adapun jika makanan telah masuk ke dalam perut, apatahlagi jika telah mendarah-daging, tidak ada yang dapat kita lakukan melainkan memohon ampun dan beristighfar kepada Allah.

    2. Perbuatan dosa yang kita lakukan kerana terlupa, tidak tahu atau dipaksa dimaafkan oleh Syarak. Sabda Nabi -sallallahu 'alaihi wasallam-; "Sesungguhnya Allah menggugurkan dari umatku (dosa yang mereka lakukan kerana) tersalah, terlupa dan yang dipaksa ke atas mereka" (HR Ibnu Majah dari Ibnu 'Abbas -radhiyallahu 'anhu-).

    3. Untuk mengelak kejadian serupa berulang, adalah dinasihatkan kepada kawan puan/saudari itu (malah kepada kita semua) agar mengelak dari makan di restoran-restoran atau tempat-tempat yang meragukan (terutama milik orang bukan Islam) walaupun ada tertulis tanda halal di situ. Sabda Nabi -sallallahu 'alaihi wasallam-; "Sesiapa menjauhi perkara syubhah, maka ia telah mengambil langkah menyelamatkan agama dan kehormatan dirinya" (HR Imam al-Bukhari dari an-Nu'man bin al-Basyir -radhiyallahu 'anhu). Baginda juga bersabda; "Tinggallah apa yang meragukan (dengan berpindah) kepada apa yang tidak meragukan" (HR Imam at-Tirmizi dari al-Hasan bin 'Ali -radhiyallahu 'anhu-). Ada riwayat menyebutkan; "Janganlah kamu makan melainkan makanan orang bertakwa" (Ihya' Ulumiddin).

    Wallahu a'lam.

     USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL ,http://ilmudanulamak.blogspot.com/2010/06/termakan-daging-babi.html
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14507
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #43 23 June, 2010, 07:26:23 AM
  • Publish Di FB
  • emmm,jename prego ade tande halal n tak halal jgk ke...saye baru je teringin nk beli produk tu bcoz nk merase spageti cmner...lame ni tak pnah makn...cmner ni..

    Saya nasihatkan, jika ingin makan spaggethi, sos nya buatlah sendiri, tak payah beli yang dah siap macam jenama Prego tu kerana tidak mempunyai logo halal. Bukan susah nak buat sos tu.  Gunakan tomato puri, daging kisar yang telah dimasak seperti inti murtabak...

    Duratul_Mujahid

    • *
    • Posts: 612
      • View Profile
    Jawab #44 23 June, 2010, 08:00:03 AM
  • Publish Di FB
  • Huuuu..nak resepi spegheti ke?
    meh la saya bagi....


    1 labu bawang holland
    2 ulas bawang putih
    1 cawan tomato puri
    1 biji tomato didadu
    1 cwn daging kisar..lebih pun boleh (daging kisar tu di masak dulu dalam kuali bagi hilangkan airnya)
    cendawan butang dihiris/ dipotong dadu
    daun saderi/pasrly dicincang..
    keju parmesan sikit...
    lada hitam/lada sulah
    minyak untuk menumis...


    cara2:
    tumis bawang besar dan bawang putih..
    masukkan daging yang telah ditoskan airnya
    maskkan tomato puri dan tomato hancur
    masukkan cendawan butang
    garam dan serbuk perasa...
    masukkan lada sulah.. (kalau ikut selera saya..saya letak je cili padi...:senyum:)
    last sekali...hiaskan dengan daun saderi dan keju sbg hiasan

    spegheti tu boleh dimasak dengan cara...
    rebuskan air dalam kuali, masukkan garam sikit dan 1 sudu minyak..rebus mengikut masa yg ditulis pada kotak/ plastik speghetti
    Menterjemah Apa Yang Tersirat DI MInda
    http://durratulmujahid.blogspot.com/

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1283
      • View Profile
    Jawab #45 23 June, 2010, 08:02:26 AM
  • Publish Di FB
  • Sejahtera jua Hendak-NYA

    Cara Nak Buat Sos Peergoo all di rumah ... mudah jerr

    ½ biji   bawang besar
    3 ulas   bawang putih
    400gm atau lebih tomato masak (kat tesco tu ada jual yg dah nak reject tu lagi best/murah)
                 atau nak lagi mudahh beli je sos tomato tu .... masukkan sebotol lagi senang
    4 sudu besar minyak
    100gm puri tomato
    200ml stock ayam
    ½  sudu the oregano
    gula  secukup rasa
    garam secukup rasa
    lada hitam secukup rasa
    5 keping daging burger ayam/daging Azmy @ Ramly Burger .
                .. digoreng dan dicincang guna food processor tak pun pakai pisau
    ada cheese tu masukkan sedikit lagi sedappp .. cheddar cheese pun ok

    Cara-caranya
                 Cincang bawang putih dan bawang besar
                 Hancurkan buah tomato
                 Panaskan minyak,  kemudian tumiskan bawang besar & putih sehingga naik bau.
                 Kemudian buah tomato yang dihancurkan
                 Sebatikan tomato puree dgn air chicken stock & masukkan ke dlm bahan yg ditumis tadi.
                 Masak diatas api sederhana sehinnga masak
                 Selepas masak tu tutup api, masukkan daging yg dicincang tu ....
       
    besttt .... lagi banyak masukkan tomato lagi sedap ... jgn masuk air banyak sgt ... lain la kalau keluarga besarr
    Selamat Mencuba

    (1:1) Dgn menyebut nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.  
    (16:4)  Dia telah menciptakan manusia dr mani, tiba-tiba ia menjadi pembantah yg nyata.
    (16:5)  Dan Dia telah menciptakan binatang ternak untuk kamu; pdnya ada (bulu) yg menghangatkan & berbagai-bagai manfa'at, & sebahagiannya kamu makan.
    (16:6)  Dan kamu memperoleh pandangan yg indah pdnya, ketika kamu membawanya kembali ke kandang & ketika kamu melepaskannya ke tempat penggembalaan.
    (16:7)  Dan ia memikul beban-bebanmu ke suatu negeri yg kamu tidak sanggup sampai kpdnya, melainkan dgn kesukaran-kesukaran (yang memayahkan) diri. Sesungguhnya Tuhanmu benar-benar Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,
    « Last Edit: 23 June, 2010, 08:05:48 AM by ساي همبا »

    زهرة حلوة

    • *
    • Posts: 59
    • "Tutur Bicara,Muhasabah Diri"
      • View Profile
    Jawab #46 05 July, 2010, 04:53:07 PM
  • Publish Di FB
  • Bismillah.
    As-Salam..
    panduan dan pedoman buat mereka yang gemar membeli brand jenis ni.
    apa2 pun yang penting,pastikan ada logo halal..dan cek by sms tuk sure lagi.
    bab makan ni,bahaya if amik remeh..
    menjadi darah daging,
    membentuk peribadi..
    dan penentu ibadah dan amalan diterima atau sebaliknya..
    astaghfirullah..mohon dijauhkan..

    alangkah indahnya jika makanan itu dimakan sekadar mencukupi bagi mengalas perut.
    memakan makanan juga adalah ibadah lagi2 bertujuan memperoleh tenaga untuk beribadah dan bekerja kerna Allah.
    apa2 pun selamat beramal dan...
    jangan lupa pastikan makanan anda halal, dan terjamin kebersihannya!

    [teringat satu kisah yang diceritakan,bahawa golongan berilmu/alim ulama ni jarang makan diluar kerna kebersihannya yang tak mantop,masak sendiri la baru yakin, sendiri ucap basmalah..selawat..makanan pun berkat! insyaAllah.. :)]

    syukran pada yang bagi resepi,
    sapa tahu dapat buat? oklahtu*
    "Permata hina yang cuba bersinar dan mencari sinar agar dapat menerangi kehidupan insan tersayang dengan kasih sayang ALLAH.
    Permata hina yang tetap hina di sisi manusia dan berharap agar mampu mencapai tahap mulia di sisi ALLAH tercinta."

    ieyda85

    • *
    • Posts: 28
      • View Profile
    Jawab #47 05 July, 2010, 05:10:33 PM
  • Publish Di FB
  • salam...

    syukran ats prkongsian ni..ana ada trbca artikel byk mknn yg djual di pasaran yg syubhah...trutamanya gula-gula, coklat dan lain-lain..mohon yg tau hal ini kemukakan prkara sebenar kpd pgguna muslim..klu ade artikel mohon dikongsi..ana x trsave artikel tu..wallahualam

    sinarhidup

    • *
    • Posts: 226
    • sinarilah hidup kita dengan doa
      • View Profile
    Jawab #48 05 July, 2010, 06:12:46 PM
  • Publish Di FB
  • hah..termakan daging babi? janganlah ambil keputusan membabi buta..
    "robbi yasser wala tu'assir"

    suhaida77

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Jawab #49 10 November, 2010, 01:32:24 PM
  • Publish Di FB
  • Salam ...

    baru-baru ini saya ternampak anjing telah minum dalam satu bekas takungan di luar rumah sepupu. saya telah memberitahunya dan dia telah membuang lebihan air di dalam bekas tersebut ke atas simen lantai tanpa menyamak bekas tersebut.

    1. apakah hukumnya kalau kita terpijak air yang dicurahkan ke lantai tersebut?

    2. bagaimana pula jika air yang dicurahkan ke lantai tersebut telah kering dan kita memijak lantai yang kering tu..perlukah disamak kasut tersebut?

    Sekian, terima kasih...

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14507
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #50 10 November, 2010, 05:43:18 PM
  • Publish Di FB

  • Baru-baru ini saya ternampak anjing telah minum dalam satu bekas takungan di luar rumah sepupu. saya telah memberitahunya dan dia telah membuang lebihan air di dalam bekas tersebut ke atas simen lantai tanpa menyamak bekas tersebut.

    1. apakah hukumnya kalau kita terpijak air yang dicurahkan ke lantai tersebut?


    Samak  aja tapak kaki tu. Gunakan 7 kali basuhan air dengan sekali air tanah. Simbah juga lantai yang terkena air lebihan minum anjing itu.



    2. bagaimana pula jika air yang dicurahkan ke lantai tersebut telah kering dan kita memijak lantai yang kering tu..perlukah disamak kasut tersebut?


    Tidak  perlu samak  lagi sebab telah kering.
      Berkasut  ke?  Kalau berkasut memang tak payah  samak, sebab kasut bukan nak bawa solat? Ia seperti kita berjalan dijalan raya, yang mana terdapat juga anjing berjalan dilaluan itu.


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14507
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #51 10 November, 2010, 05:52:44 PM
  • Publish Di FB

  • Lantai yang terkena simbahan  najis berat  apabila terkena  air hujan  itu menjadi suci; inilah pendapat Syafi’iy (Dr Abdul Karim Zaidan, alMufassal); Ibn Qayyim (Ighasah alLahafan, Jld 1, ms 155) berpendapat jika lantai  itu terkena panas matahari dan tiupan angin pun telah menghilangkan najis itu. Syaikhul Islam Abul Abbas Ibn Taymiyah (Majmu’ Fatawa Ibn Taymiyah, Jld 1 ms 475) berpendapat sesungguhnya najis yang lenyap dengan apa jua secara tabi’iy termasuk panas matahari, angin, atau hujan, maka hilanglah hukum najis ke atasnya.” WA

    naim_mahmood

    • *
    • Posts: 367
      • View Profile
    Jawab #52 10 November, 2010, 06:48:50 PM
  • Publish Di FB
  • saya syak ada sifat was was.

    Imam Malik kata tak najis. WA

    jiwakal

    • *
    • Posts: 48
      • View Profile
    Jawab #53 10 November, 2010, 09:08:50 PM
  • Publish Di FB
  • agak2 bila la sayur-sayuran dan buah2 an yg kita makan tiap hari di samak yg ditanam dan di proses  oleh pemilik yg memiliki anjing dan babi malah yg makan lagi daging nya dan peraih2 dan peniaga yg selalu pegang anjing dan babi dan tangan mereka tak pernah pun di samak....dan kita beli je sayur dan buah yg di pegang mereka padahal kita tahu dia orang selalu dgn anjing dan kita buat2 tak tahu dan beli je dan masak n makan..besttt lak tu..:senyum:.....apatah lagi duit2 kertas dan syiling yg dah jadi rutin bergilir dgn hasil dan bekas yg kena najis mugha.......bila agak nya kerajaan samak duit di malaysia....daku pohon pasti Alloh membuka aqal kalian.....

    suhaida77

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Jawab #54 11 November, 2010, 08:29:35 AM
  • Publish Di FB
  • saya syak ada sifat was was.

    Imam Malik kata tak najis. WA

    Imam Maliki mmg tidak menajiskan anjing seluruhnya. tetapi kita di malaysia ini mengikut mazhab syafie  yg agak tegas berkenaan anjing ni kan, kalau begitu bolehkan kita mengikut mazhab maliki dalam soal anjing ini. maksudnya bolehkah berpindah2 mazhab, dlm hal lain mengikut mazhab syafie, dlm hal anjing ni pula mengikut mazhab maliki.

    tq...

    suhaida77

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Jawab #55 11 November, 2010, 02:48:41 PM
  • Publish Di FB

  • Lantai yang terkena simbahan  najis berat  apabila terkena  air hujan  itu menjadi suci; inilah pendapat Syafi’iy (Dr Abdul Karim Zaidan, alMufassal); Ibn Qayyim (Ighasah alLahafan, Jld 1, ms 155) berpendapat jika lantai  itu terkena panas matahari dan tiupan angin pun telah menghilangkan najis itu. Syaikhul Islam Abul Abbas Ibn Taymiyah (Majmu’ Fatawa Ibn Taymiyah, Jld 1 ms 475) berpendapat sesungguhnya najis yang lenyap dengan apa jua secara tabi’iy termasuk panas matahari, angin, atau hujan, maka hilanglah hukum najis ke atasnya.” WA

    terima kasih atas jawapan ummi ini....saya sudah faham.... cumanya bila survey2 ramai bagi jawapan yang berbeza.... contohnya saya ada email masalah ini ke website jakim dan jawapannya adalah...

    From:   
    Kemusykilan Agama <musykil@islam.gov.my>
    ...
    View Contact
    Wajib disamak lantai dan bekas berkenaan.

    di sinila yang datangnya keraguan apabila ramai memberi andaian yang berbeza.... walau bagaimanapun  saya percaya ngan jawapan ummi ini kerana Islam adalah mudah dan takkan menyusahkan umatnya.....dan saya juga lebih selesa mengikut pendapat dari mazhab Maliki.... tq ummi....

    naim_mahmood

    • *
    • Posts: 367
      • View Profile
    Jawab #56 11 November, 2010, 05:41:51 PM
  • Publish Di FB
  • saya syak ada sifat was was.

    Imam Malik kata tak najis. WA

    Imam Maliki mmg tidak menajiskan anjing seluruhnya. tetapi kita di malaysia ini mengikut mazhab syafie  yg agak tegas berkenaan anjing ni kan, kalau begitu bolehkan kita mengikut mazhab maliki dalam soal anjing ini. maksudnya bolehkah berpindah2 mazhab, dlm hal lain mengikut mazhab syafie, dlm hal anjing ni pula mengikut mazhab maliki.

    tq...

    Menurut ustaz Nidzam Adb. Kadir di kuliyah beliau

    Disebabkan masyarakat kita hidup dikalangan orang kafir yang banyak membela anjing.
    dan jadi susah untuk kita mempraktikkan samak.

    jadi BOLEH untuk kita berpegang pada Pendapat Imam Malik yang lebih ringan.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Berpindah Mazhab pula memang boleh. kita mesti ingat tidak boleh taksub dengan sesutu mazhab.
    dan PERLU JUGA INGAT APA PON YANG NAK DIBUAT MESTI PERGI BELAJAR.

    contoh Pindah mazhab yang boleh  (sempurna suatu perkara tanpa bercampur aduk)

    Najis : Maliki

    Wudhuk : Syafie

    contoh Pindah mazhab yang tak boleh

    Wudhuk : Syafie

    Solat : Maliki

    tak boleh sebab bercampur aduk disitu.

    *PS - ilmu saya cetek bagi yang lebey berpengetahuan sila komen


     

    zumar

    • *
    • Posts: 306
      • View Profile
    Jawab #57 11 November, 2010, 05:50:04 PM
  • Publish Di FB
  • salam mahabbah ...  :msya: dalam bab makanan ni kita kena cepat2 bina ekonomi islam biar yg peroses dari bahan mentah bermula dari kita ummat islam...apa yg kita tunggu2 lagi kesian jika kita renung fikir lama2 tanpa tindakkan...
    masalah anjing ni walaupun kita dok tempat cina ok ja tgk ada kelompok kafir ada kelompok islam kan ...anjing lalu depan umah berak kencing hemm tak susah pun samak ibadat tu...dapat ganjaran dapat dekat kan diri dgn allah...jgn suluitkan benda yg dah ada cara penyelesaian...allah permudahkan  :ins:

    suhaida77

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Jawab #58 12 November, 2010, 07:50:56 AM
  • Publish Di FB
  • saya syak ada sifat was was.

    Imam Malik kata tak najis. WA

    Imam Maliki mmg tidak menajiskan anjing seluruhnya. tetapi kita di malaysia ini mengikut mazhab syafie  yg agak tegas berkenaan anjing ni kan, kalau begitu bolehkan kita mengikut mazhab maliki dalam soal anjing ini. maksudnya bolehkah berpindah2 mazhab, dlm hal lain mengikut mazhab syafie, dlm hal anjing ni pula mengikut mazhab maliki.

    tq...

    Menurut ustaz Nidzam Adb. Kadir di kuliyah beliau

    Disebabkan masyarakat kita hidup dikalangan orang kafir yang banyak membela anjing.
    dan jadi susah untuk kita mempraktikkan samak.

    jadi BOLEH untuk kita berpegang pada Pendapat Imam Malik yang lebih ringan.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Berpindah Mazhab pula memang boleh. kita mesti ingat tidak boleh taksub dengan sesutu mazhab.
    dan PERLU JUGA INGAT APA PON YANG NAK DIBUAT MESTI PERGI BELAJAR.

    contoh Pindah mazhab yang boleh  (sempurna suatu perkara tanpa bercampur aduk)

    Najis : Maliki

    Wudhuk : Syafie

    contoh Pindah mazhab yang tak boleh

    Wudhuk : Syafie

    Solat : Maliki

    tak boleh sebab bercampur aduk disitu.

    *PS - ilmu saya cetek bagi yang lebey berpengetahuan sila komen

    ok.. tq.... saya sudah jelas....

    mooks

    • *
    • Posts: 801
      • View Profile
    Jawab #59 12 November, 2010, 10:21:18 AM
  • Publish Di FB
  • Sebenarnya, percampuran mazhab itu tidak seremeh yang kita anggap...dalam hal masalah najis anjing dan cara suci ia juga merupakan masalah yang tergolong satu masalah...ini yang disebut dengan talfiq al-mazhab...contoh anta menilai najis atau tidak bermazhab maliki, apakah mungkin cara suci anda bertaqlid mazhab syafi'i? ini sama dengan contoh dari wahbah zuhayli di mana wudlu syafi'i (tidak membasuh rambut tapi cukup mengusap) lalu cara batal maliki yaitu sentuhan antara bukan muhrim tidak ada syahwat maka tidak batal? inilah yang ditakutkan...

    Alasan dilarang talfiq dalam mazhab syafi'i memang disebabkan oleh sadd al-zara'i (menutup kekhuatiran)...karena mencampuradukkan mazhab ditakuti dapat menghasilkan pendapat ketiga yang controversial atau dikenal dengan ihdas al-qaul al-tsalis dan ini ditakuti dapat menyebabkan kharq al-ijma'....belum lagi kalau anta tak nak susah berurusan dengan najis anjing dengan mudahnya anta taqlid mazhab maliki...apakah tindakan ini seperti mencari kemudahan atau dikenali dengan tatabu'u al-rukhash? walaupun ada pendapat yang membolehkan talfiq walau dengan tatabu'u al-rukhash ia tetap ditakuti seperti fatwa2 ulama sebab kekhawatiran yang dimunculkan oleh ulama2 yang melarang talfiq justru sangat mungkin terjadi.

    ini ibarat lengkap ttg talfiq,

     الموسوعة الفقهية الجزء الثالث عشر ص : 294
    (التلفيق بين المذاهب) المراد بالتلفيق بين المذاهب أخذ صحة الفعل من مذهبين معا بعد الحكم ببطلانه على كل واحد منهما بمفرده ومثاله: متوضئ لمس امرأة أجنبية بلا حائل وخرج منه نجاسة كدم من غير السبيلين فإن هذا الوضوء باطل باللمس عند الشافعية وباطل بخروج الدم من غير السبيلين عند الحنفية ولا ينتقض بخروج تلك النجاسة من غير السبيلين عند الشافعية ولا ينتقض أيضا باللمس عند الحنفية فإذا صلى بهذا الوضوء فإن صحة صلاته ملفقة من المذهبين معا وقد جاء في الدر المختار أن الحكم الملفق باطل بالإجماع وأن الرجوع عن التقليد بعد العمل باطل اتفاقا وهو المختار في المذهب لأن التقليد مع كونه جائزا فإن جوازه مشروط بعدم التلفيق كما ذكر ابن عابدين في حاشيته وفي تتبع الرخص وفي متتبعها في المذاهب خلاف بين الأصوليين والفقهاء والأصح كما في جمع الجوامع امتناع تتبعها لأن التتبع يحل رباط التكليف لأنه إنما تبع حينئذ ما تشتهيه نفسه بل ذهب بعضهم إلى أنه فسق والأوجه كما في نهاية المحتاج خلافه وقيل: محل الخلاف في حالة تتبعها من المذاهب المدونة وإلا فسق قطعا ولا ينافي ذلك قول ابن الحاجب كالآمدي: من عمل في مسألة بقول إمام لا يجوز له العمل فيها بقول غيره اتفاقا لتعين حمله على ما إذا بقي من آثار العمل الأول ما يلزم عليه مع الثاني تركب حقيقة لا يقول بها كل من الإمامين كتقليد الشافعي في مسح بعض الرأس ومالك في طهارة الكلب في صلاة واحدة وتتبعها عند من أجازه مشروط بعدم العمل بقول آخر مخالف لذلك الأخف وينظر التفصيل في الملحق الأصولي هذا والتلفيق المقصود هنا هو ما كان في المسألة الواحدة بالأخذ بأقوال عدد من الأئمة فيها أما الأخذ بأقوال الأئمة في مسائل متعددة فليس تلفيقا وإنما هو تنقل بين المذاهب أو تخير منها وينظر التفصيل في مصطلح (تقليد)
     خلاصة التحقيق في بيان حكم التقليد والتلفيق ص : 18-19
    قال في التوضيح شرح التنقيح لصدر الشريعة إذا اختلف الصحابة في قولين يكون إجماعا على نفي قول ثالث عندنا وأما في غير الصحابة فكذا عند بعض مشايخنا وبعضهم خصوا ذلك بالصحابة إذ لا يجوز أن يظن بهم الجهل أصلا -إلى أن قال- وقال بعض المتأخرين الخق هو التفصيل وهو أن القول الثالث إن استلزم إبطال ما اجمعوا عليه لم يجز إحداثه -إلى أن قال- وقال في مرأة الأصول للملا خسرو رحمه الله تعالى أهل العصر الأول إذا اختلفوا على قولين يكون إجماعا على نفي قول ثالث وبعضهم خصوا الخلاف بالصحابة وإنما يستقيم عند من حصر الإجماع على الصحابة والأصح الإطلاق اهـ وقال المحلى رحمه الله تعالى في شرح جمع الجوامع في بحث الإجماع وخرقه بالمخالفة حرام للتوعد عليه حيث توعد على إتباع غير سبيل المؤمنين في الآية فعلم تحريم إحداث قول ثالث في مشئلة اختلف أهل العصر فيها على قولين وإحداث تفصيل بين مسئلتين لم يفصل بينهما أهل العصر أن خرقاه أي أن خرق الثالث والتفصيل الإجماع بأن خالف ما اتفق عليه أهل العصر بخلاف ما إذا لم يخرقاه وقيل هما خارقان مطلقا أي ابدا لأن الإختلاف على قولين يستلزم الإتفاق على امتناع العدول عنهما وعدم التفصيل بين مسئلتين يستلزم الإتفاق على امتناعه وتمامه مفصل هناك إذا علمت هذا لم تتوقف في بطلان العمل الملفق من مذهبين أو ثلاثة أو اربعة إذ التلفيق في مثل ذلك خرق للإجماع فلا يجوز للمجتهد فما بالك بالمقلد القاصر اهـ

     القول السديد الجزء الأول ص : 94 - 105 الحنفي
    دليل منع التلفيق وتوجيهه من قبل الشيخ وما يزعمه من منع التلفيق من أن كلا من المجتهدين اللذين قلدها مثلا يقول ببطلان صلاته الملفقة مثلا لو سئل عنها بانفراده فمغالطة مدفوعة بما لا يسع هذا المحل بيانه وإجمال ذلك أنه إنما يقول له إنها باطلة إن كنت أخذت في ذلك الأمر الذي حكمت أنا ببطلانه من أجله بمذهبي وأما إن كنت قلدت فيه غيري فلا أحكم ببطلانها حينئذ في حقك إذ كنت متمسكا بقول مجتهد وكذلك يقول له الآخر والآخر و الآخر فبطل إطلاق قولهم يمنع التلفيق بأن كلا من المجتهدين حاكم ببطلان صلاته مثلا بل يقيد الحكم منه ببطلانها بما إذا كان متمسكا فيها بمذهبه فيما يرى ذلك المجتهد بطلانها بسبب فعله أو تركه لا أن قلد غيره فيه فافهم ما فيه فتندفع تلك المغالطة التي حكم من حكم بمنع التلفيق بسببها فإن أبيت رجاء لا بل المجتهد يطلق القول ببطلانها على رأيه فنقول لا يليق هذا الإبطال بما إذا قلد مجتهدا غيره في ذلك الأمر الذي أبطلها بسببه زياده كما لا يليق إبطاله بنقض قول ذلك المجتهد المصحح لها مع وجود ذلك الأمر الذي أبطلها بسببه ذلك المجتهد الآخر فسلمت له صلاته أي المقلد لها كل أمر من أمورها مجتهدا يرى صحة ذلك فصار حكم المجتهد المبطل مصروفا عنه بتقليد من يرى الصحة بذلك الأمر وبذلك ينصرف عنه حكم كل المجتهدين ببطلانها مثال توضيحي لما سبق بيان قول المانع فيما إذا قلد المكلف أبا حنيفة  في ان ناقض مثلا وقلد الشافعي رحمه الله تعالى في اكتفاء بمسح بعض شعرات من الرأس لا تبلغ الربع أو مقدار ثلاثة أصابع باعتبار الرواية الأخرى في مذهب أبي حنيفة رحمة الله عليه في المقدار المفروض في مسح الرأس فإن المانع يقول أن أبا حنيفة والشافعي حكما ببطلان صلاته فأبو حنيفة لفقد مسح زياده المقدار المفروض عنده والشافعي لوجود المس جائزة عندهما رد المؤلف على المانعين أقول وجوابه ما بيناه بأن هذه مغالطة وإطلاق في محل تقييد بل الحكم ببطلانها ثم كل منهما مقيد بما إذا كان آخذا في ذلك الأمر الذي حكم من حكم ببطلانها بسببه بمذهب المبطل كما تقدم بيانه قريبا فافهم والله أعلم بالصواب اللهم لو ذهب مجتهد إلى أن المفروض من الرأس في المسح مقدار ما قال به الشافعي وإلى أن ناقض وإلى أن الدلك والموالاة في الوضوء لا يلزمان أفلم يسوغ المانع له حينئذ إجتهاده فكذلك عليه أن يسوغ للمقلد تقيده في كل واحد من المذكورات لمجتهد قال بذلك كما لا يخفى فإن تأبى مطبوعة عن تلقي هذا البيان بالقبول بعد صحته ووضوحه بالبصير بما تقدم قريبا من عدم لحوق الإبطال من المجتهد بالمقلد لغيره فيما أبطله بسببه وإن صادف حكمه عنه بذلك ثم نرجع ونقول وكذلك مسألة النكاح فإنه لا يصح بعبارة النساء ثم الشافعي ويصح عنده الحكم على الغائب وعندنا الحكم بالعكس في فاذا فإذا حكم للمقلد تقيده في كل واحد من المذكورات لمجتهد قال بذلك كما لا يخفى فإن تأبى مطبوعة عن تلقي هذا البيان بالقبول بعد صحته ووضوحه بالبصير بما تقدم قريبا من عدم لحوق الإبطال من المجتهد بالمقلد لغيره فيما أبطله بسببه وإن صادف حكمه عنه بذلك ثم نرجع ونقول وكذلك مسألة النكاح فإنه لا يصح بعبارة النساء ثم الشافعي ويصح عنده الحكم على الغائب وعندنا الحكم بالعكس في فاذا فإذا حكم بصحته بعد وقوعه بعبارة النساء على الغائب فقد لفق ومع هذا فقد حكموا بصحة هذا الحكم الملفق من المذهبين وكذلك مسألة الإمام أبي يوسف رحمه الله تعالى لما صلى بالناس الجمعة فأخبر بوجود فأرة في ماء الحمام الذي كان اغتسل منه للجمعة فقال ينفذ بقول إخواننا من أهل المدينة إذا بلغ الماء قلتين لم يحمل خبثا
     حاشية العطار على شرح جمع الجوامع الجزء الثانى ص : 232
    (وخرقه) بالمخالفة (حرام) للتوعد عليه حيث توعد على اتباع غير سبيل المؤمنين في الآية السابقة (فعلم تحريم إحداث) قول (ثالث) في مسألة اختلف أهل عصر فيها على قولين (و) إحداث (التفصيل) بين مسألتين لم يفصل بينهما أهل عصر (إن خرقاه) أي إن خرق الثالث والتفصيل الإجماع بأن خالفا ما اتفق عليه أهل العصر بخلاف ما إذا لم يخرقاه (وقيل) هما (خارقان مطلقا) أي أبدا لأن الاختلاف على قولين يستلزم الاتفاق على امتناع العدول عنهما وعدم التفصيل بين مسألتين يستلزم الاتفاق على امتناعه وأجيب بمنع الاستلزام فيهما مثال الثالث الخارق ما حكى ابن حزم أن الأخ لا يسقط الجد وقد اختلف الصحابة فيه على قولين قيل يسقط بالجد وقيل يشاركه كأخ فإسقاطه بالأخ خارق لما اتفق عليه القولان من أن له نصيبا ومثال الثالث غير الخارق ما قيل يحل متروك التسمية سهوا لا عمدا وعليه أبو حنيفة وقد قيل يحل مطلقا وعليه الشافعي وقيل يحرم مطلقا فالفارق بين السهو والعمد موافق لمن لم يفرق في بعض ما قاله ومثال التفصيل الخارق ما لو قيل بتوريث العمة دون الخالة أو العكس وقد اختلفوا في توريثهم مع اتفاقهم على أن العلة فيه أو في عدمه كونهما من ذوي الأرحام فتوريث إحداهما دون الأخرى خارق للاتفاق ومثال التفصيل غير الخارق ما قيل تجب الزكاة في مال الصبي دون الحلي المباح وعليه الشافعي وقد قيل تجب فيهما وقيل لا تجب فيهما فالمفصل موافق لمن لم يفصل في بعض ما قاله وفي البرهان أن مما استدل به الشافعي رحمه الله قوله تعالى "ومن يشاقق الرسول" الآية فإذا أجمع المسلمون على حكم في قضية فمن خالفهم فقد شاقهم واتبع غير سبيلهم وتعرض للوعيد المذكور في سياق الخطاب وقد أكثر المعترضون وظني أن معظم تلك الاعتراضات الفاسدة تكلفها المصنفون حتى تنتظم لهم أجوبة عنها ولست لأمثالها بل أوجه سؤالا واحدا يسقط الاستدلال بالآية فأقول الظاهر أن الرب سبحانه وتعالى أراد بذلك من أراد الكفر وتكذيب المصطفى صلوات الله عليه وسلامه والحيد عن سنن الحق وترتيب المعنى "ومن يشاقق الرسول من بعد ما تبين له الهدى ويتبع غير سبيل المؤمنين" المقتدين به "نوله ما تولى" فإن سلم ظهور ذلك فذلك وإلا هو وجه في التأويل لائح ومسلك للإمكان واضح فلا يبقى للمتمسك بالآية إلا ظاهر معترض للتأويل ولا يسوغ التمسك بالمحتملات في مطالب القطع وليس على المعترض إلا أن يظهر وجها في الإمكان ولا يقوم للمحصل عن هذا جواب إن أنصف وإن تمسك مثبتو الإجماع بما روي عن رسول الله  أنه قال "لا تجتمع أمتي على الضلالة" وقد روى الرواة هذا المعنى بألفاظ مختلفة فلست أرى للتمسك بذلك وجها لأنها من أخبار الآحاد فلا يجوز التعلق بها في القطعيات
     مجموعة سبعة كتب مفيدة ص : 51
    السادس أن لا يلفق بين قولين تتولد منهما حقيقة واحدة مركبة لا يقول كل من الإمامين بها كتقليد الشافعي في مسح بعض الرأس ومالك في طهارة الكلب في صلاة واحدة كما قاله الشيخ ابن حجر وقال ابن زياد في فتاويه ناقلا عن البلقيني إن التركيب القادح في التقليد إنما يؤخذ إذا كان في قضية واحدة كما إذا توضٍأ فقلد أبا حنيفة في مسح الفرج والشافعي في الفصد فصلاته حينئذ باطلة لاتفاق الإمامين على بطلان طهارته أما إذا كان التركيب من حيث القضيتين كطهارة الحدث وطهارة الخبث فالذي يظهر أن ذلك غير قادح لأن الإمامين لم يتفقا على بطلان طهارته لا يقال اتفقا على بطلان الصلاة لأنا نقول إنما نشأ من تركيب القضيتين وهذا غير قادح كما فهمناه من كلام الأصحاب وقد صرح به البلقيني في فتاويه
     حاشية إعانة الطالبين على شرح فتح المعين الجزء الرابع ص: 217
    فائدة إذا تمسك العامي بمذهب لزمه موافقته وإلا لزمه التمذهب بمذهب معين من الأربعة لا غيرها ثم له وإن عمل بالأول الإنتقال إلى غيره بالكلية أو في المسائل بشرط أن لا يتتبع الرخص بأن يأخذ من كل مذهب بالأسهل منه فيفسق به على الأوجه وفي الخادم عن بعض المحتاطين الأولى لمن ابتلي بوسواس الأخذ بالأخف والرخص لئلا يزداد فيخرج عن الشرع ولضده الأخذ بالأثقل لئلا يخرج عن الإباحة وأن لا يلفق بين قولين يتولد منهما حقيقة مركبة لا يقول بها كل منهما وفي فتاوي شيخنا من قلد إماما في مسألة لزمه أن يجري على قضية مذهبه في تلك ما يتعلق بها فيلزم من انحرف عن عين الكعبة وصلى إلى جهتها مقلدا لأبي حنيفة مثلا أن يمسح في وضوئه من الرأس قدر الناصية وأن لا يسيل من بدنه بعد الوضوء دم وما أشبه ذلك وإلا كانت صلاته باطلة باتفاق المذهبين فليتفطن لذلك انتهى


    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    5 Replies
    1808 Views
    Last post 22 June, 2012, 11:07:28 PM
    by Yuzie
    132 Replies
    37308 Views
    Last post 02 November, 2012, 06:46:55 AM
    by al_ahibbatu
    10 Replies
    11949 Views
    Last post 12 November, 2011, 11:07:17 PM
    by msa