Permasalahan Berkaitan Anjing dan Babi

Author Topic: Permasalahan Berkaitan Anjing dan Babi  (Read 42087 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

IbnuNafis

  • *
  • Posts: 1293
    • View Profile
Jawab #20 02 December, 2009, 05:36:49 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamu'alaikum,

     AlhamduliLlah sudah diberi jawapan oleh Ustaz Syarqowy, Raden Mooks dan penjelasan yang jelas oleh Ummi. Saya meminta agar berhati-hati apabila merujuk kepada laman web Hafiz Firdaus yang saya lihat ada memberi pendapat yang mengelirukan. Beliau mengaku pernah memakai sepatu dari kulit babi. Dan antara pendapatnya yang lain menyatakan bahawa wanita boleh menjadi pelacur bila darurat. Pendapat-pendapat ini adalah berdasarkan pemahamannya sendiri yang lebih banyak belajar dari buku sebagai gurunya.

    Rujuk pendedahan dalam link ini :


    1. Pendapat Hafiz Firdaus Menganai Kulit Babi dan Pinggan yang Dibuat Dari Tulang Babi

    2. Hafiz Firdaus Sokong Wanita Boleh Jadi Pelacur Bila Darurat


    WaLlahua'lam


    miea

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Jawab #21 03 December, 2009, 10:49:24 AM
  • Publish Di FB
  • salam...

    Di sini ingin saya bertyakan soalan ttg najis mughallazah. Pagi tadi sewaktu melangkah turun dari kereta ditempat kerja, saya  terpijak air bertakung yang mengandungi najis anjing. najis tersebut jelas kelihatan walaupun disekeliling dipenuhi air.  Soalan saya, perlukah sye samak kedua-dua bahagian yg terkena air tersbut? sekiranye perlu di samak, bolehkah sye menundanye sehingga pulang kerumah. untuk pengetahuan, kawasan tempat kerja saya mmg terdapat anjing liar yg bekeliaran.

    terima kasih.
    wassalam

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14507
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #22 03 December, 2009, 10:58:00 AM
  • Publish Di FB
  • salam...

    Di sini ingin saya bertyakan soalan ttg najis mughallazah. Pagi tadi sewaktu melangkah turun dari kereta ditempat kerja, saya  terpijak air bertakung yang mengandungi najis anjing. najis tersebut jelas kelihatan walaupun disekeliling dipenuhi air.  Soalan saya, perlukah sye samak kedua-dua bahagian yg terkena air tersbut? sekiranye perlu di samak, bolehkah sye menundanye sehingga pulang kerumah. untuk pengetahuan, kawasan tempat kerja saya mmg terdapat anjing liar yg bekeliaran.

    terima kasih.
    wassalam

    Kedua-dua kaki perlu di cuci , 7 kali dengan sekali air tanah. Jika menunda masa mencuci, bagaimana untuk mengerjakan solat? Jika tidak melepasi waktu solat tidak mengapa menundanya. Sekiranya tidak disamak kaki saudara, saudara masih lagi dianggap menanggung najis.

    Wallahua'lam.
    [mod]Untuk lebih jelas mengenai najis mughallazah baca dari awal topik ini.[/mod]
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    raikirizer

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Jawab #23 03 December, 2009, 12:07:58 PM
  • Publish Di FB
  • bagaimana dgn saya di sini?
    bacon dan ham i2 1 sajian harian buat orang2 disini
    pggn mangkuk yg digunakan adakah perlu untuk di sucikan?
    harap maaf jika salah ruangan

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14507
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #24 03 December, 2009, 12:14:04 PM
  • Publish Di FB
  • bagaimana dgn saya di sini?
    bacon dan ham i2 1 sajian harian buat orang2 disini
    pggn mangkuk yg digunakan adakah perlu untuk di sucikan?
    harap maaf jika salah ruangan

    Bacon dan ham tu apa? Kurang jelas saya apa bendanya ini. Sila terangkan.

    raikirizer

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Jawab #25 03 December, 2009, 12:43:33 PM
  • Publish Di FB
  • saya berada di USA
    orang kedah
    bacon dan ham itu daging babi
    orang putih kan suka mkn bnda2 2

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14507
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #26 03 December, 2009, 12:47:56 PM
  • Publish Di FB
  • bacon dan ham i2 1 sajian harian buat orang2 disini
    pggn mangkuk yg digunakan adakah perlu untuk di sucikan?

    Perlu di samak pinggan dan peralatan yang digunakan untuk menghidang makanan itu.Mohon rujuk post terdahulu berkaitan adakah pinggan mangkuk perlu di sucikan secara samak.

    biruungu

    • *
    • Posts: 46
      • View Profile
    Jawab #27 13 December, 2009, 11:18:50 PM
  • Publish Di FB
  • salam,
    tak silap ana jenama prego...memang tak suka makan spageti.perut tak dapat terima la makanan macam tu.cepat muak rasanya.

    prego ada yang pork ke? prego ni jenama untuk syarikat campbell's, setahu saya untuk malaysia semuanya halal. kalau salah, harap dapat betulkan.
    tapi memang ada sos spaghetti lain yang ada pork, cuma jenama lain je.

    Salam..
    Baru2 ni saya membeli sos pasta prego (fresh mushroom) untuk buat spaghetti. Tiba rumah, belek balik botol tu..la tak ada tanda halal rupanya. Macam mana ya..Dah baca thread ni bertambah was2 untuk guna sos tu. Rupanya jenama prego ni, ada yang dilabal halal dan tak halal ke..

    123456

    • *
    • Posts: 76
      • View Profile
    Jawab #28 13 December, 2009, 11:23:16 PM
  • Publish Di FB
  • emmm,jename prego ade tande halal n tak halal jgk ke...saye baru je teringin nk beli produk tu bcoz nk merase spageti cmner...lame ni tak pnah makn...cmner ni..

    an-nisa

    • *
    • Posts: 507
      • View Profile
    Jawab #29 14 December, 2009, 03:02:43 AM
  • Publish Di FB
  • salam,
    tak silap ana jenama prego...memang tak suka makan spageti.perut tak dapat terima la makanan macam tu.cepat muak rasanya.

    prego ada yang pork ke? prego ni jenama untuk syarikat campbell's, setahu saya untuk malaysia semuanya halal. kalau salah, harap dapat betulkan.
    tapi memang ada sos spaghetti lain yang ada pork, cuma jenama lain je.

    Salam..
    Baru2 ni saya membeli sos pasta prego (fresh mushroom) untuk buat spaghetti. Tiba rumah, belek balik botol tu..la tak ada tanda halal rupanya. Macam mana ya..Dah baca thread ni bertambah was2 untuk guna sos tu. Rupanya jenama prego ni, ada yang dilabal halal dan tak halal ke..
    satu brand.Tapi salah satunya tak ada tanda HALAL..isk..JAKIM ni biar betul..sesiapa yang arif tolong sah kan hal ni.
    "keyakinanku..kepercayaanku..keikhlasanku..dan cintaku hanya milik Allah..peliharalah daku agar sentiasa menjadi hamba yang solehah.."

    mooks

    • *
    • Posts: 801
      • View Profile
    Jawab #30 14 December, 2009, 08:48:43 AM
  • Publish Di FB

  • Salam,

    Dua hari lepas, saya menerima panggilan daripada seorang kawan yang dia termakan sos speghetti
    yang mengandungi daging tu. Dia menangis-nangis kerana terlalu terkejut dan menyesal kerana tidak
    berhati-hati semasa membeli sos tersebut. Ceritanya lebih kurang macam ni la...

    Dia bagitau saya yang anak-anaknya suka sangat makan speghetti. Memandangkan semua bahan-bahan
    memang tersedia ada, dia pun masaklah. Lagipun katanya masak speghetti ni senang, sebab sosnya
    memang siap jual. Tak susah nak buat. Bahan pun tak banyak pakai. Bila dah siap masak...pakat-
    pakat makan. Kawan saya setakat rasa masam dan masin je.

    Anak-anak yang makan lebih..cuma rasa tak sedap hati tu bila anak-anak cakap..sedap sangat daging
    yang kawan saya bubuh dalam mee tu. Dia terkejut...yang dia tahu, dia hanya letak udang je.
    Anak-anak cakap daging tu rasa masin-masin sikit..Bila rasa pelik, dia pergi ambil sos tu dan baca
    bahan-bahannya : tomato, bla-bla, .....pork minced meat.

    Masa tu juga dia termuntah..taubat tak nak makan spegetthi lagi. Mohon pandangan sahabat-sahabt di halaqah.
    Macam mana nak buat kalau dah jadi macam ni...


    Untuk masalah ini, makanan yang sudah termakan itu dima'fu atau dimaafkan. Ini dikarenakan dia tidak tahu pada awalnya bahwa sos tersebut ada daging babi. dalam hal ini, dia tergolong orang yang tidak dimasukkan sebagai mukallaf dalam kasus ini saja, sebab terjadi jahl (tidak tahu). kalau kita mengembangkan secara fiqh, apakah tetap wajib untuk disamak sebagaimana mazhab Syafi'i? maka menurut pendapat yang muktamad bibir dan mulutnya tidak perlu disamak, karena darurat. akan tetapi bagi pakaian dan pingan mangkuk yang digunakan tetap wajib disamak. untuk hak cara2 samak buka laa thread yang lain yang lengkap juga...

    Ref: Usul al-Fiqh al-Islami.

    ليس الفتى يقول هو أبي لكن الفتى يقول هذا أنا

    Reading to live - Flaubert ..... Say No to Intellectual Barbarism!
    ---Raden Kiai Mooksy---

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14507
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #31 28 February, 2010, 05:54:29 AM
  • Publish Di FB


  • Tentang samak kenderaan


    Amalan berkongsi kenderaan bukan sahaja boleh menjimatkan belanja tetapi juga mengurangkan kesesakan lalu lintas.

    Soalan:

    BAGI tujuan penjimatan dan kos hidup yang lebih efektif sebagai seorang pelajar di pusat pengajian tinggi, saya dan beberapa orang rakan menjayakan konsep perkongsian kereta untuk kegunaan kami setiap hari. Iaitu untuk pergi dan balik dari kelas dan sebagainya.

    Namun salah seorang dari rakan kongsi ini merupakan seorang yang bukan Islam berbanding kami yang lain.

    Soalannya rakan bukan Islam ini sering membawa bersama seekor anjing peliharaannya ketika menggunakan kereta yang kami kongsi bersama ini.

    Jadi, adakah setiap kali kami yang lain hendak menggunakan kereta perlu menyamak kenderaan tersebut supaya bersih dari sebarang najis mughalazzah yang dibawa oleh anjing tersebut?

    Jawapan:

    Adapun hukum berkongsi kereta itu harus. Mengenai adakah kereta itu perlu disamak setiap kali hendak menggunakan kereta ia bergantung kepada dua keadaan:

    Tidak - jika tiada sebarang tanda-tanda najis anjing atau tidak terdapat bahagian yang basah atau lembap yang berkemungkinan ada kena mengena dengan anjingnya.

    Ya - sekiranya terdapat tanda-tanda najis anjing atau terdapat bahagian yang basah atau lembap, yang berkemungkinan ada kena mengena dengan anjingnya maka perlulah disamak.

    Asas masalah agama seumpama ini adalah keadaan basah atau kering di antara anjing (atau apa-apa yang berkaitan dengan anjing seperti bekas tempat duduk anjing, tapak kaki anjing, bulu anjing dan sebagainya kecuali najisnya dan air liurnya) dengan kulit orang yang menyentuhnya.

    Pertama: Sekiranya bersentuh kulit dengan anjing (atau apa-apa yang berkaitan dengannya contohnya bulu anjing kecuali najisnya dan air liurnya) dalam keadaan kering, maka ia tidak dianggap bernajis. Memadai membersihkan kereta tersebut dengan penyedut hampagas.

    Kedua: Jika terang-terangan terdapat ain najis atau air liur anjing; maka bahagian yang terkena perlulah disamak.

    Ketiga: Namun sekiranya bulu anjing (dan apa-apa yang berkaitan dengan anjing itu seperti tempat bekas duduk anjing itu dan sebagainya) dalam keadaan basah atau lembap (iaitu sama ada kedua-dua kulit penyentuh dan bulu anjing adalah adalah basah atau lembap atau salah satu daripadanya), maka ia dianggap bernajis sama ada sengaja menyentuh atau tidak sengaja tersentuh.

    Bahagian yang bernajis itu wajiblah disucikan dengan menyamak iaitu dengan membasuhnya tujuh kali dengan air mutlak.

    Kali pertama daripadanya bercampur dengan tanah yang suci seperti yang ajar oleh Nabi dalam hadis yang bermaksud: Dari Abu Hurairah r.a katanya: Bersabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Membersihkan bejana yang dijilat anjing itu adalah dengan membasuhnya (dengan air mutlak) sebanyak tujuh kali dan basuhan yang pertama mestilah bercampur dengan tanah (yang suci). (riwayat Muslim)

    Jika anda berasa was-was maka hilangkanlah ia dengan menyamak kenderaan tersebut. Alternatifnya, adalah meminta jasa baik rakan bukan Islam tersebut agar bekerjasama dengan anda dalam hal ini.

    Sekiranya anda sangsi terlibat dengan perkara-perkara syubhah; mungkin mengelakkan perkongsian seumpama itu dapat mengembalikan ketenangan jiwa anda.

    hamri

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #32 17 March, 2010, 05:52:39 AM
  • Publish Di FB
  •  :)
    Saya Hamri dari Lubnan, saya sedang bertugas di bawah PBB sebagai Pengaman dari Malaysia. Saya ada kemusykilan berkenaan pinggan mangkuk yang digunakan di sebuah dewan makan pihak PBB. Makanan yang dihidangkan memang diasingkan antara muslim dengan non muslim. Yang jelas pinggan mangkuk yg digunakan dicampuradukkan semasa dikumpul utk dibersihkan. Saya ragu kaedah pembersihan dan saya yakin pinggan mangkuk tidak disamak mengikut kaedah Islam kerana non muslim memang disediakan daging babi. Ustaz saya kata semasa awal dahulu boleh makan semasa beliau check pengasingan tempat hidangan makanan di dewan tersebut tetapi beliau tidak check kaedah pembersihan pinggan mangkuk yang bercampur aduk. Bila saya ceritakan bercampurnya pinggan mangkuk beliau kata siapa yakin boleh makan dan sebaliknya.

    Seorang lagi Ustaz pasukan Malaysia yg telah balik pula mengatakan bahawa kaedah membersihkan adalah tidak mengikut kaedah Islam sehingga kawan2 pasukan beliau sanggup masak sendiri. Seorang kawan saya pula kata dia tak nak tahu kaedah pembersihan, katanya yang dia pasti tempat menghidang telah diasingkan maka dia mengatakan boleh makan guna pinggan mangkuk yg disediakan. Menurut beliau kalau terlalu ambil tahu seolah-olah bertaraf wali sedangkan saya merasakan jika saya tahu wajib saya memaklumkan kawan2 masalah tempat tersebut. Ada juga kawan kata ini tempat perang maka dikira darurat, utk makluman semua Lubnan bukan dalam keadaan perang cuma kami memastikan penguatkuasaan Resolusi PBB agar tiada perang dimulakan dan tidak ada provokasi dipihak rakyat Lubnan ke atas Israel. Jadi yang mana betul antara hujah2 yg ada kerana kami boleh masak sendiri atau bawa makanan dari kem kami sebelum datang ke dewan makan tersebut jika sah pinggan mangkuk yg ada memang tidak bersih dan suci termasuk dapur yang saya musykil bercampur aduk memasak makanan yg disediakan. Harap bantu segera dengan jawapan dari hukum syarak. Terima kasih.

    mooks

    • *
    • Posts: 801
      • View Profile
    Jawab #33 17 March, 2010, 08:13:13 AM
  • Publish Di FB
  • :)
    Saya Hamri dari Lubnan, saya sedang bertugas di bawah PBB sebagai Pengaman dari Malaysia. Saya ada kemusykilan berkenaan pinggan mangkuk yang digunakan di sebuah dewan makan pihak PBB. Makanan yang dihidangkan memang diasingkan antara muslim dengan non muslim. Yang jelas pinggan mangkuk yg digunakan dicampuradukkan semasa dikumpul utk dibersihkan. Saya ragu kaedah pembersihan dan saya yakin pinggan mangkuk tidak disamak mengikut kaedah Islam kerana non muslim memang disediakan daging babi. Ustaz saya kata semasa awal dahulu boleh makan semasa beliau check pengasingan tempat hidangan makanan di dewan tersebut tetapi beliau tidak check kaedah pembersihan pinggan mangkuk yang bercampur aduk. Bila saya ceritakan bercampurnya pinggan mangkuk beliau kata siapa yakin boleh makan dan sebaliknya.

    Seorang lagi Ustaz pasukan Malaysia yg telah balik pula mengatakan bahawa kaedah membersihkan adalah tidak mengikut kaedah Islam sehingga kawan2 pasukan beliau sanggup masak sendiri. Seorang kawan saya pula kata dia tak nak tahu kaedah pembersihan, katanya yang dia pasti tempat menghidang telah diasingkan maka dia mengatakan boleh makan guna pinggan mangkuk yg disediakan. Menurut beliau kalau terlalu ambil tahu seolah-olah bertaraf wali sedangkan saya merasakan jika saya tahu wajib saya memaklumkan kawan2 masalah tempat tersebut. Ada juga kawan kata ini tempat perang maka dikira darurat, utk makluman semua Lubnan bukan dalam keadaan perang cuma kami memastikan penguatkuasaan Resolusi PBB agar tiada perang dimulakan dan tidak ada provokasi dipihak rakyat Lubnan ke atas Israel. Jadi yang mana betul antara hujah2 yg ada kerana kami boleh masak sendiri atau bawa makanan dari kem kami sebelum datang ke dewan makan tersebut jika sah pinggan mangkuk yg ada memang tidak bersih dan suci termasuk dapur yang saya musykil bercampur aduk memasak makanan yg disediakan. Harap bantu segera dengan jawapan dari hukum syarak. Terima kasih.

    Wassalam...

    Saya memahami kesulitan saudara. dan soalan seperti ini yang perlu kita cermati sekarang. untuk masalah saudara memang pada dasarnya tidak boleh dalam arti tidak menjadi suci sebab dalam pembasuhan harus dengan cara memakai tanah dalam basuhan ke 7. tapi saya yakin ketika mereka membasuh pingan mangkuk pasti dikumpulkan satu lalu air disiram secara lalu dan membasuhnya dengan sabun. oleh itu, saya menyarankan saudara memakai pendapat ulama yang berpegang bahwasanya sabun dapat menempati tempatnya tanah walaupun pendapat ini pendapat yg marjuh (tidak diunggulkan) tapi bukan daif atau syadz. berikut ibarat dari kitab Kifayat al-Akhyar:

    وهل بقوم الصابون والأشان مقام التراب؟ فيه أقوال: أحدها نعم كما يقوم غير الحجر مقامه في الإستنجاء وكما يقوم غير الشب والقرظ في الدباغ مقامه وهذا ما صححه النووي في كتابه رؤوس المسائل والأظهر في الرافعي والروضة وشرح المهذب أنه لا يقوم لأنها طهارة متعلقة بالتراب فلا يقوم غيره مقامه كالتيمم والقول الثالث إن وجد التراب لم يقم وإلا قام، وقيل يقوم فيما يفسده التراب كالثياب دون الأواني

    Tapi pendapat ini masih kuat juga menurut pandangan saya. so dengan berpegang kepada konsep islam yang membina agama ini dengan dasar yg memudahkan, saya terus terang kita mencari kemurahan ada aturannya bukan seperti setengah orang yg menganggap islam itu mudah lalu dgn mudah juga menghalalkan sesuatu. seperti misal dalam akidah harus tegas dalam fekah kita mudahkan. tapi insya Allah pendapat yg dikemukakan dalam kitab kifayat al-Akhyar itu sudah kuat dan berdasarkan hukum.

    oleh itu selagi mereka masih pakai sabun utk membasuh pingan mangkuk, walaupun ia bercampur, maka ia suci. Ini sama dengan case kalau makan di negara non muslim seperti Pizza Hut yg memang muslim makan non meet, sedangkan makanan mereka ada babi lalu piring dibasuh bersamaan. maka suci mengikut pendapat ini.

    Semoga Allah memberi mu hidayah dan berkat atas segala amal baik mu. amin...

    pahlawan_islam

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #34 12 May, 2010, 02:50:58 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    saya memerlukan jawapan dari saudara/i sekalian berkenaan situasi di bawah:

    sekiranya seseorang itu mengetahui satu kawasan (halaman rumah tempat letak kereta) itu pernah di lalui oleh seekor anjing dalam keadaan basah, tetapi orang itu tidak melakukan samak. selang beberapa hari, kawasan itu kering. persoalannya ialah:
    i) perlukah orang itu melakukan samak setelah kawasan itu kering?
    ii) sekiranya orang melalui kawasan itu dalam keadaan basah atau kering, adakah dia perlu lakukan samak bahagian yang terkena??

    sekian terimah kasih...

    pahlawan_islam

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #35 12 May, 2010, 03:10:09 PM
  • Publish Di FB
  • assalamualaikum  uztaz
    saya ingin mendapatkan jawapan uztaz berkenaan situasi di bawah..

    sekiranya seseorang itu mengetahui satu kawasan (halaman rumah tempat letak kereta) itu pernah di lalui oleh seekor anjing dalam keadaan basah, tetapi orang itu tidak melakukan samak. selang beberapa hari, kawasan itu kering. persoalannya ialah:
    i) perlukah orang itu melakukan samak setelah kawasan itu kering?
    ii) sekiranya orang melalui kawasan itu dalam keadaan basah atau kering, adakah dia perlu lakukan samak bahagian yang terkena??

    sekian terimah kasih..
    « Last Edit: 13 May, 2010, 07:14:35 AM by Ummi Munaliza »

    msa

    • *
    • Posts: 1577
      • View Profile
    Jawab #36 13 May, 2010, 06:04:35 AM
  • Publish Di FB
  • Saya sering berhadapan dengan masalah najis mughallazah ni. Di sekeliling rumah banyak anjing, sama ada yg bertuan dan yang tidak bertuan. Semalam kawan serumah saya terpijak najis anjing di depan rumah. Sebab nak cepat, dia cuma hilangkan najis itu dengan air sahaja. Kemudian terus pandu kereta dengan memakai kasut yang sama.

    Saya tidak pasti status keadaan ini, adakah najis itu telah merebak merata2, seperti di kawasan rumah, di dalam keretanya? dengan membasuh kasut itu menyebabkan najis itu basah, dan dia pakai pula kasut itu sambil pandu kereta. Mohon yg arif dapat menjawab persoalan ini.

    Apabila pulang ke rumah petang hari, dia menceritakan kepada saya kejadian di pagi hari tu. Saya jawab dia kena samak kasut tu, dan dia jawab dia dah beli sabun Taharah untuk samak kasutnya. Satu lagi pula persoalan bermain2 di fikiran saya....sahkah samak menggunakan sabun Taharah? setahu saya hanya tanah betul yg suci digunakan untuk samak....hasil dari pencarian di google, saya nak kongsikan jawapannya di sini...

    HUKUM MENYAMAK

    Untuk menyucikan najis mughallazah wujud empat pendapat mazhab seperti berikut :

    # Al-Syafiiah dan Hanabilah berpendapat wajib dibasuh tempat yang terkena najis mughallazah sebanyak tujuh kali dan salah satu daripadanya dengan tanah dan tidak memadai tanah tersebut diganti dengan benda lain selain dari sabun, Ushnan dsb kerana perintah utk membasuh dgn tanah adalah perintah ta’abbudi.

    # Selain itu, pendapat lain dalam mazhab syafii menyatakan gantian tanah adalah memadai jika tiada tanah atau dikhuatiri tanah akan menyebabkan kerosakan pada peralatan atau pakaian .

    # Malikiah berpendapat disunatkan membasuh bekas yang terkena najis mughallazah sebanyak tujuh kali tetapi tidak wajib menggunakan tanah.

    # Hanafiah pula berpendapat wajib dibasuh tiga kali, lima kali atau tujuh kali.

    Sebagai kesimpulannya para fuqaha tidak sependapat dalam mewajibkan penggunaan tanah semasa proses menyamak najis mughallazah.
    Bagaimanapun, terdapat pendapat lain yang mengharuskan penggunaan bahan alternatif lain seumpama tanah sebagai ganti penggunaan tanah.
    Tanah dicampur dengan benda asing tidak menjadi halangan asalkan ia tidak mengubah keaslian tanah dan suci.

    Pendapat Mufti/Fatwa Negeri mengenai sabun Taharah:


    #  Beberapa Jabatan Mufti Negeri seperti Kedah, Terengganu, Negeri Sembilan, PPIM dan YADIM telah mengesahkan penggunaan sabun taharah untuk tujuan samak kerana mereka mendakwa terdapat 90% tanah liat.

    #  Walaubagaimanapun, Jabatan Mufti negeri-negeri berbeza pendapat tentang kandungan tanah yang terdapat dalam sabun Taharah tersebut.Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan mendakwa hanya 5% sahaja kandungan tanah pada sabun tersebut, maka mereka tidak bersetuju sabun ini digunakan sebagai bahan samak.

    # Manakala Majlis Fatwa Negeri Selangor memutuskan tidak sah digunakan untuk bersuci atau menyamak kerana syarat sah bersuci adalah menggunakan tanah liat 100%.

    Akibat daripada perbezaan pendapat antara negeri-negeri dalam melaksanakan fatwa tentang hal ini maka diajukan persoalan tersebut kepada Muzakarah Fatwa Kebangsaan.

    Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke – 76...

    # Tarikh : 21 - 23 November 2006
    # Keputusan Muzakarah :
    " Sabun yang mengandungi unsur tanah liat boleh digunakan untuk melakukan samak najis mughallazah dengan syarat tanah tersebut suci dan peratusan kandungan tanah dalam sabun melebihi daripada bahan-bahan lain serta kaedah samak tersebut dilakukan mengikut syarak."

    Petikan diambil dari: http://nafiaz.blogspot.com/2009/07/hukum-melakukan-samak-najis-mughalazah.html


    Kandungan sabun Taharah (active ingredients):


    Vegetable base (palm oil and palm kernel oil) "Taharah" mud, marine extract. olive oil and sandalwood essential oil.
    ~ Begin with the End in Mind ~

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14507
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #37 13 May, 2010, 06:57:37 AM
  • Publish Di FB

  • Adakah harus tanah digantikan dengan sabun atau bahan pencuci lain?


    Bagi masalah ini juga ada perbezaan pandangan di kalangan ulamak;

    Pandangan pertama; tidak harus kerana cucian dengan tanah itu adalah arahan Syarak. Halnya sama seperti tayammum yang diarahkan oleh Syarak menggunakan tanah, maka tidak harus dialihkan kepada yang lain. Arahan menggunakan tanah itu bersifat ibadah, oleh itu tidak harus dinilai berdasarkan akal atau logik. Ini adalah pandangan yang rajih dalam mazhab Syafi’ie.

    Pandangan kedua; harus tanah itu digantikan dengan sabun kerana penggunaan sabun lebih berkesan dari tanah dalam menghilangkan najis. Nabi menyebutkan tanah dalam hadis tadi bukan bertujuan membataskannya kepada tanah, tetapi untuk menegaskan perlunya penyucian najis berat itu dibantu dengan bahan lain di samping air. Masalah ini ada persamaannya dengan istinjak di mana selain dengan air, Nabi juga mengharuskan istinjak dengan batu. Menurut ulamak; walaupun nabi hanya menyebutkan batu, namun dikiaskan kepadanya bahan-bahan lain yang bersifat kesat dan berupaya menanggalkan najis seperti kertas, tisu kesat dan sebagainya. Nabi menyebut batu bukanlah bertujuan membataskannya kepada batu, tetapi untuk menjelaskan keharusan beristinjak dengan batu atau bahan-bahan lain yang mempunyai sifat yang sama. Ini adalah pandangan jumhur ulamak mazhab Hanbali.

    Pandangan ketiga; Dalam keadaan terdapat tanah, wajiblah basuhan menggunakan tanah dan tidak harus berpindah kepada bahan yang lain sama ada sabun atau sebagainya. Jika tidak ada tanah, barulah harus menggunakan bahan yang lain menggantikan tanah. Ini adalah pandangan Abu Hamid (salah seorang ulamak mazhab Hanbali).

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14507
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #38 13 May, 2010, 07:12:21 AM
  • Publish Di FB
  •    Dalam Islam, najis terbahagi kepada dua iaitu najis aini dan hukmiyy. Sekiranya kedua-dua kategori ini tidak pasti/diketahui maka hukumnya tidak najis sama ada pada tempat/barang apabila kita menyentuh benda/barang tersebut dan berikutnya. Saudara dinasihatkan mengikis perasaan was-was yang wujud di dalam hati saudara kerana ia adalah bisikan syaitan semata-mat



        PEMBAHAGIAN NAJIS


        * Najis dari segi ‘ainnya terbahagi kepada dua:

        1. Najis haqiqiyy, iaitu benda kotor sama ada beku atau cair dan sama ada dapat dilihat atau tidak. Ia terbahagi kepada tiga:

            i. Mughallazah (berat), iaitu anjing, khinzir dan yang lahir daripada kedua-duanya atau salah satunya.

            ii. Mukhaffafah (ringan), iaitu air kencing kanak-kanak lelaki yang tidak makan selain menyusu dan belum mencapai umur dua tahun.

            iii. Mutawassitah (pertengahan), iaitu selain dari dua jenis di atas seperti darah, nanah, tahi dan sebagainya.

        Semua bangkai binatang adalah najis kecuali ikan dan belalang. Kulit bangkai binatang menjadi suci apabila disamak kecuali kulit khinzir, anjing dan yang lahir daripada kedua-duanya atau salah satunya.

        2. Najis hukmiyy, iaitu kekotoran yang ada pada bahagian tubuh badan iaitu hadath kecil yang dapat dihilangkan dengan berwudhu’ dan hadath besar (janabah) yang dapat dihilangkan dengan mandi, atau tayammum apabila ketiadaan air atau uzur daripada menggunakan air.

    mooks

    • *
    • Posts: 801
      • View Profile
    Jawab #39 13 May, 2010, 09:13:37 AM
  • Publish Di FB
  • :)
    saya memerlukan jawapan dari saudara/i sekalian berkenaan situasi di bawah:

    sekiranya seseorang itu mengetahui satu kawasan (halaman rumah tempat letak kereta) itu pernah di lalui oleh seekor anjing dalam keadaan basah, tetapi orang itu tidak melakukan samak. selang beberapa hari, kawasan itu kering. persoalannya ialah:
    i) perlukah orang itu melakukan samak setelah kawasan itu kering?
    ii) sekiranya orang melalui kawasan itu dalam keadaan basah atau kering, adakah dia perlu lakukan samak bahagian yang terkena??

    sekian terimah kasih...

    Dalam hal ini terserah nak kut qaul yang mana...sebaiknya ambil qaul dalam mazhab Maliki yang tidak menajiskan anjing...atau ambil saja qaul Syafi'i yang marjuh dimana mensucikan najis anjing cukup dengan air dan sabun....

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    5 Replies
    1808 Views
    Last post 22 June, 2012, 11:07:28 PM
    by Yuzie
    132 Replies
    37310 Views
    Last post 02 November, 2012, 06:46:55 AM
    by al_ahibbatu
    10 Replies
    11949 Views
    Last post 12 November, 2011, 11:07:17 PM
    by msa