Ilmu Mantiq

*

Author Topic: Ilmu Mantiq  (Read 15540 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

nazri0070

  • *
  • Posts: 2401
  • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
    • View Profile
Reply #40 02 June, 2012, 11:31:47 PM
  • Publish
  • Ikut suko kek kau la ngoh, itu cara dan kefahamanmu, pendapat dan pandanganmu!

    Semua jenis ilmu,puncanya satu jer-Quran@Allah!

    Mantik berhidayah, falsafah berhidayah matematik berhidayah, sains berhidayah, bawa lori berhidayah, komputer berhidayah, ilmu makanan minuman berhidayah,apa saja berhidayah yang hidayah itu adalah Quran,hadis pun hidayah, hidayah asal dari huda iaitu petunjuk. Petunjuk ke jalan lurus,Jalan yang Allah reda(baca Fatihah baik-baik dan ambil kefahaman yang dalam akan pengertiannya!)itulah Quran dan hadis!

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    Abg Ngoh

    • *
    • Posts: 1101
      • View Profile
    Reply #41 03 June, 2012, 12:25:19 AM
  • Publish
  • Ikut suko kek kau la ngoh, itu cara dan kefahamanmu, pendapat dan pandanganmu!

    Semua jenis ilmu,puncanya satu jer-Quran@Allah!

    Mantik berhidayah, falsafah berhidayah matematik berhidayah, sains berhidayah, bawa lori berhidayah, komputer berhidayah, ilmu makanan minuman berhidayah,apa saja berhidayah yang hidayah itu adalah Quran,hadis pun hidayah, hidayah asal dari huda iaitu petunjuk. Petunjuk ke jalan lurus,Jalan yang Allah reda(baca Fatihah baik-baik dan ambil kefahaman yang dalam akan pengertiannya!)itulah Quran dan hadis!

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

    Dah tu, tak payah ulas-ulas ler ilmu kan?
    Tapi, Ingat kenyataan awak diatas tu melibatkan aqidah Tentang Al-Qoran.
    Awak faham ke istilah hidayah ni?
    Atau awak tak perlu kepada sebarang guru atau apa, melainkan hidayah?
    Atau awak sedang menyekutukan Allah dengan mendatangkan selain Allah sebagai pemberi hidayah?

    Keangkuhan awak didalam perbahasan ilmu agama hanya merosakkan nilai forum. Kerana terlalu rambang didalam mencerobohi perkara agama.
    Sedangkan forum agama memerlukan dalil pada setiap kata-kata.

    Pandangan saya itu (tentang mantik dan falsafah) boleh dirujuk kepada mereka yang telah mempelajari ilmu-ilmu tersebut. Asasnya pada peringkat menengah agama. (STU atau STAM) sebelum lebih lanjut diintitusi tinggi. Juga terdapat asasnya didalam pengajian pondok (sedikit).

    Sengaja saya mahu test kalian tentang istilah "manusia adalah haiwan" untuk memastikan apakah kalian sebenarnya pelajar atau penuntut agama yang sebenar. Yakni bukan semata-mata ulamak google.

    Oleh itu, marilah kita sama-sama kembali kepada Tasawuf agama. Kesucian hati kepada khaliq, menyedari betapa hinanya diri kita, betapa dhaifnya kita disisi Allah SWT. Apakah benar kita tergolong daripada orang-orang yang selamat, saling menjaga, saling berpesan, saling bersatu..demi agama.

    Jawapan tadi:

    Itu adalah takrif kepada Istilah " al-insan" iaitu takrif apa itu al-insan atau apa itu manusia (disegi mantik).
    iaitu " al-hayawaanun naatiq" ( Haiwan yang becakap menggunakan aqal).

    ok lah, maaf.

    Reply #42 03 June, 2012, 12:37:02 AM
  • Publish
  • belajar lah menuntut ilmu smpai kmana asalkan x mensyirikkan allah dah.

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #43 03 June, 2012, 07:55:00 AM
  • Publish
  • Dah tahu tu hayawaanun natiq ,tapi sengaja tak keluarkan! Sebab tu saya minta jawapan lebih dahulu. Dah lama saya tau puluhan tahun yang lalu. Dalam ilmu tasauf pun ada satu nafsu dipanggil nafsu natiqah yang duduknya dalam otak@akal manusia. Ciri-ciri orang yang dikuasai nafsu ni hebat berkata-kata walaupun orang lain benar(orang lain tiada kelulusan sijil/diploma/ijazah/sarjana/PhD dalam bidang agama),tapi ilmunya dan dirinya benar di sisi Allah dan Rasul, tapi dia yang bernafsu natiqah tetap dengan cara dia tidak mahu  menerima kebenaran.dan mengakui kesilapan dan kesalahan diri hatta kebenaran itu benar di sisi Allah dan Rasul saw!

    Saya tak setuju manusia diklasifikasikan sebagai haiwan yang boleh berkata-kata! Macam burung kakak tua atau burung tiong! Tapi kenyataannya darjat manusia boleh lebih hina dari haiwan, iblis dan boleh lebih mulia dari malaikat! Itulah matlamat Islam datang diseru oleh Nabi saw untuk mengangkat darjat insan.

    Kak iman solehah dan ustaz Asri apa khabar? Tak join ke beri pujian buat tok ngoh macam thread poligami tu ?
    « Last Edit: 03 June, 2012, 08:34:12 AM by nazri0070 »

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #44 03 June, 2012, 08:44:22 AM
  • Publish
  • belajar lah menuntut ilmu smpai kmana asalkan x mensyirikkan allah dah.
    Betul tu tak semestinya tiada sru, stu, stam tak boleh membicarakan langsung ilmu Islam! Tak semestinya tiada ijazah agama tak boleh menyampaikan ilmu! Rasulullah, sahabat,imam-imam dan salafus soleh pun tak de sru stu stam dll. Apa yang benar ambil,tak benar tinggalkan,yakin pegang, ragu-ragu lepaskan!

    Ni siap soal kemudian putuskan orang lain tiada asas sekolah agama tak layaklah bicara ilmu agama!  Kalau tak silap saya juara AF pun ada yang lulus sekolah agama,barangkali ia teramat layak bicara agama dan akhlak Islamiyyah …

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #45 03 June, 2012, 08:55:25 AM
  • Publish
  • Ikut suko kek kau la ngoh, itu cara dan kefahamanmu, pendapat dan pandanganmu!

    Semua jenis ilmu,puncanya satu jer-Quran@Allah!

    Mantik berhidayah, falsafah berhidayah matematik berhidayah, sains berhidayah, bawa lori berhidayah, komputer berhidayah, ilmu makanan minuman berhidayah,apa saja berhidayah yang hidayah itu adalah Quran,hadis pun hidayah, hidayah asal dari huda iaitu petunjuk. Petunjuk ke jalan lurus,Jalan yang Allah reda(baca Fatihah baik-baik dan ambil kefahaman yang dalam akan pengertiannya!)itulah Quran dan hadis!

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

    Dah tu, tak payah ulas-ulas ler ilmu kan?
    Tapi, Ingat kenyataan awak diatas tu melibatkan aqidah Tentang Al-Qoran.
    Awak faham ke istilah hidayah ni?
    Atau awak tak perlu kepada sebarang guru atau apa, melainkan hidayah?
    Atau awak sedang menyekutukan Allah dengan mendatangkan selain Allah sebagai pemberi hidayah?

    Keangkuhan awak didalam perbahasan ilmu agama hanya merosakkan nilai forum. Kerana terlalu rambang didalam mencerobohi perkara agama.
    Sedangkan forum agama memerlukan dalil pada setiap kata-kata.

    Pandangan saya itu (tentang mantik dan falsafah) boleh dirujuk kepada mereka yang telah mempelajari ilmu-ilmu tersebut. Asasnya pada peringkat menengah agama. (STU atau STAM) sebelum lebih lanjut diintitusi tinggi. Juga terdapat asasnya didalam pengajian pondok (sedikit).

    Sengaja saya mahu test kalian tentang istilah "manusia adalah haiwan" untuk memastikan apakah kalian sebenarnya pelajar atau penuntut agama yang sebenar. Yakni bukan semata-mata ulamak google.
    Kita berguru la,guru-guru kita ada sanad&salasilah sehingga Rasulullah saw

    Kita copy paste sekadar mengeluarkan pendapat orang lain tentang sesuatu perkara. Itu saja,yang benar benarlah,tak benar tak payah pegang,ambil tahu sebagai ilmu jer .

    Quran hadis tu lah hidayah. Tok ngoh faham tak baca Quran ni? Pemberi hidayah,of course Allah! Meme …yang menurunkan kitab-kitab & para Rasul tu siapa? Allah la,Tuhan sekalian alam  …cer rujuk ayat Quran - Kami turunkan Quran menjadi PETUNJUK buat orang bertaqwa dan banyak lagi ayat-ayat yang seumpamanya! Tok ngoh tak faham ke? Tok ngoh... tok ngoh … kesiannya.

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
    « Last Edit: 03 June, 2012, 08:57:47 AM by nazri0070 »

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4856
      • View Profile
    Reply #46 03 June, 2012, 01:07:50 PM
  • Publish
  • "Ilmu mantik adalah salah satu ilmu kaedah dan ianya tidak sesuai dengan jawapan menggunakan ayat-ayat al-qoran kerana ayat Al-qoran adalah bersifat muktamad yang mempunyai pecahan daripada jenis-jenis ayat termasuk jenis ayat tashbih, ayat nyata, ayat perintah atau larangan, ayat kinayah dan sebagainya. Yang didatangkan oleh wahyu. yang hanya perlu didengar dan ditaati (tidak boleh didolak dalik).

    Tetapi Ilmu mantik adalah suatu kaedah yang didatangkan daripada pengolahan akal fikiran yang menjurus kepada suatu titik kefahaman.

    Manakala ilmu falsafah pula seumpama suatu prinsip pemikiran yang juga berlainan daripada wahyu walaupun ia mirip kepada ilmu mantik.

    Perbezaan Ilmu mantik ialah ianya bebas daripada kesalahan berfikir. Manakala Ilmu falsafah pula ianya selalu berbeza dan banyak terdapat percanggahan atau kesalahan. Kerana ianya melibatkan TEORI yang mana selalu didapati teori yang sering berubah dan berlainan diantara ahli-ahli falsafah.

    Kasyaf pula bukannya suatu ilmu pengetahuan, tetapi ianya seumpama suatu deria tambahan." 
    daripada Jawab #39 on: Yesterday at 11:00:36 PM

    Ulasannya:

    Subhan Allah

    tuan dah sampai kemana ya, ......................................................

    Kasyaf ialah, Memiliki ILMU daripada Al Alim, sebagaimana Muahmmad SAW = tiadalah ia berkata, melainkan WAHYU belaka

    adapun, manusia yang mendapatnya, tidaklah berkata yang sia sia, tidaklah ia bersangka sangka, malahan, bersamaNYA, mengetahui kesahihanNya, bukan sekadar bisikan Syaitan, atau jin islam, subhanallah

    ingat ya, Bandingan perkara apa saja yang kita Capai, bandingkan dengan Rasulullah SAW dan khalifah ar rasyidin

    sementara  ILMU Mantiq, tak mahu kesesatan berfikir, hanyalah di capai satelah memiliki ILMU - awaludin makrifatulloh - bahawa hanya DIA - yang mengerakkan diri yang mencapaiNya

    selain dari itu, hanya sekadar fahaman dari Kitab Kitab tulisan manusia, subhanallah

    MATI lah dulu, sebelum MATI, semuga dapat menemui nikmat dariNYA
    subhanallah

    fahamkan KONSEP dari Al Quran Sunnah - tak mahu SESAT - ambillah pelajarannya
    Konsep Al Quran dan Sunnah = memelihara diri
    Konsep ALQuran  dan Sunnah =  mentauhidkan Allah

    jadilah kekasihNya
    sempurnakan Iman

    tentu saja dapat bersamaNYA, subhanallah


    semuga tidak di SESAT kan Syaitan

    Ikhlaskan lah diri
    ESA nya Allah, tiada ada melainkan hanya Allah

    syukur atas nikmat kurniaanNya
    subhanallah
    « Last Edit: 03 June, 2012, 01:43:36 PM by al_ahibbatu »

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #47 03 June, 2012, 02:54:20 PM
  • Publish
  • "Ilmu mantik adalah salah satu ilmu kaedah dan ianya tidak sesuai dengan jawapan menggunakan ayat-ayat al-qoran kerana ayat Al-qoran adalah bersifat muktamad yang mempunyai pecahan daripada jenis-jenis ayat termasuk jenis ayat tashbih, ayat nyata, ayat perintah atau larangan, ayat kinayah dan sebagainya. Yang didatangkan oleh wahyu. yang hanya perlu didengar dan ditaati (tidak boleh didolak dalik).

    Tetapi Ilmu mantik adalah suatu kaedah yang didatangkan daripada pengolahan akal fikiran yang menjurus kepada suatu titik kefahaman.

    Manakala ilmu falsafah pula seumpama suatu prinsip pemikiran yang juga berlainan daripada wahyu walaupun ia mirip kepada ilmu mantik.

    Perbezaan Ilmu mantik ialah ianya bebas daripada kesalahan berfikir. Manakala Ilmu falsafah pula ianya selalu berbeza dan banyak terdapat percanggahan atau kesalahan. Kerana ianya melibatkan TEORI yang mana selalu didapati teori yang sering berubah dan berlainan diantara ahli-ahli falsafah.

    Kasyaf pula bukannya suatu ilmu pengetahuan, tetapi ianya seumpama suatu deria tambahan." 
    daripada Jawab #39 on: Yesterday at 11:00:36 PM

    Ulasannya:

    Subhan Allah

    tuan dah sampai kemana ya, ......................................................

    Kasyaf ialah, Memiliki ILMU daripada Al Alim, sebagaimana Muahmmad SAW = tiadalah ia berkata, melainkan WAHYU belaka

    adapun, manusia yang mendapatnya, tidaklah berkata yang sia sia, tidaklah ia bersangka sangka, malahan, bersamaNYA, mengetahui kesahihanNya, bukan sekadar bisikan Syaitan, atau jin islam, subhanallah

    ingat ya, Bandingan perkara apa saja yang kita Capai, bandingkan dengan Rasulullah SAW dan khalifah ar rasyidin

    sementara  ILMU Mantiq, tak mahu kesesatan berfikir, hanyalah di capai satelah memiliki ILMU - awaludin makrifatulloh - bahawa hanya DIA - yang mengerakkan diri yang mencapaiNya

    selain dari itu, hanya sekadar fahaman dari Kitab Kitab tulisan manusia, subhanallah

    MATI lah dulu, sebelum MATI, semuga dapat menemui nikmat dariNYA
    subhanallah

    fahamkan KONSEP dari Al Quran Sunnah - tak mahu SESAT - ambillah pelajarannya
    Konsep Al Quran dan Sunnah = memelihara diri
    Konsep ALQuran  dan Sunnah =  mentauhidkan Allah

    jadilah kekasihNya
    sempurnakan Iman

    tentu saja dapat bersamaNYA, subhanallah


    semuga tidak di SESAT kan Syaitan

    Ikhlaskan lah diri
    ESA nya Allah, tiada ada melainkan hanya Allah

    syukur atas nikmat kurniaanNya
    subhanallah
    Tok batu betul,saya setuju..

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

    Abg Ngoh

    • *
    • Posts: 1101
      • View Profile
    Reply #48 06 June, 2012, 06:17:58 PM
  • Publish
  • Slm,

    Sememangnya ayat Al-Qoran adalah sesuatu yang tidak boleh dipertikaikan, Namun hendaklah diletakkan pada tempatnya.

    Jika anda disoal;
    " Lembu mempunyai berapa kaki?"
    " Adakah awak sudah makan?
    "kenderaan apakah yang dinaiki oleh manusia dilaut?"

    Apakah ianya perlu dijawab hanya dengan menggunakan petikan ayat Al-Qoran.??

    Begitu juga jika soalan tersebut adalah soalan matematik, soalan geografi, sains, sejarah dan sebagainya. Pasti semuanya perlu dijawab mengikut kehendaknya. Ini termasuk soalan berbentuk puisi, sajak, pantun, falsafah juga termasuk mantik. Maka jawapannya hendaklah mengikut  spesifikasi jenis ilmu tersebut.

    Ilmu pengetahuan, adalah sejenis ilmu yang memerlukan usaha, kajian, penyelidikan, sangkaan, kebarangkalian dan sebagainya yang telah membezakannya daripada konsep Al-Qoran, wahyu, atau apa-apa yang datang dariopada Allah dan rasul termasuk kasyaf.

    Seluruh ahli filosofi atau cendekiawan islam telah akur bahawa Al-Qoran dan Wahyu bukannya 'ILMU PENGETAHUAN'. Ini boleh dirujuk kepada semua pendapat mereka yang percaya kepada ALLAH.

    Nazri: "Saya tak setuju manusia diklasifikasikan sebagai haiwan yang boleh berkata-kata! Macam burung kakak tua atau burung tiong! Tapi kenyataannya darjat manusia boleh lebih hina dari haiwan, iblis dan boleh lebih mulia dari malaikat! Itulah matlamat Islam datang diseru oleh Nabi saw untuk mengangkat darjat insan."

    Kenyataan diatas adalah melambangkan seseorang yang buta Ilmu Mantik. Seolah-olah ia menunjukkan suatu ayat penyata. Dalam keadaan asal Mantik ialah menerangkan kaedah bagi tujuan sebagai panduan untuk berfikir.

    "Insan adalah haiwan yang bercakap (menggunakan aqal fikiran)"

    Dalam keadaan mantik sebenarnya bukan memuktamadkan bahawa manusia adalah haiwan. Tetapi agar pendengar dapat membayangkan bahawa Insan adalah bukannya pokok, bukan batu, bukan air, bukan asap dan sebagainya. Tetapi ia menjelaskan bahawa ia SEUMPAMA HAIWAN. Tetapi yang membezakannya daripada haiwan pula ialah ia boleh berkata-kata dan mempunyai aqal fikiran dan dijelaskan satu persatu ciri-cirinya.

    Dalam keadaan ini pendengar akan cuba membayangkan bahawa makhluk ini adalah pergerakkannya seperti haiwan, namun ia berbeza dengan haiwan atas alasan aqal fikiran, kemudian ia terkeluar daripada konsep haiwan atas sebab ini menjadi makhluk yang bernama insan. Sehingga makhluk ini dikenali sebagai insan dan bukannya haiwan.- Ini konsep kaedah manti.

    Kerana ia bukannya ayat penyata, tetapi KAEDAH. Ini yang harus difahami.

    Begitu juga tafsiran MANTIK terhadap "Kapal Terbang".
    Yang bermula dengan kata " Besi yang boleh terbang"
    kemudian ia dijelaskan pula ciri-cirinya...satu demi satu
    Sehingga orang akan faham dan kenal itulah kapal terbang.

    Kelebihan Mantik ialah, ia menjadi formula kepada seluruh bahasa manusia disegenap tempat dan masa, kerana ia seolah-olah satu bahawa sedikit diatas bahasa isyarat.

    P/s:
    Saya perlu perbetulkan kenyataan mereka di atas, agar nanti pembaca post mereka tidak akan keliru Juga kepada Moderator Halaqah.net: Harapnya jangan ditinggalkan satu-satu topik dengan kenyataan yang salah, kerana ia akan menyesatkan atau mengelirukan pembaca lain.

    jangan nantinya tujuan yang baik akan menjadikan sumber yang songsang bagi pembaca.
    Begitu juga dilain-lain topik saya perhatikan.

    Kalian telah memulai, maka kalian jangan biarkan suatu 'ending' yang tidak baik.

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4856
      • View Profile
    Reply #49 06 June, 2012, 06:24:24 PM
  • Publish
  • senang saja ya tuan, dalam al quran ada ayatNya; jika kamu belum Tahu, bertanyalah dengan ahli zikir - orang yang tahu yang ingat Allaah

    jadi faham dulu, pertanyaan muslim sepatutnya kena cari muslim, mukmin dulu
    atas sebab tu adanya Fardhu Kifayah
    Ilmu pengkelasan Fardhu Kifayah itu, patut di pelajari, jangan satui satu bidang tu, terpaksa ambil kuffar untuk menjayakannya

    kita lihat Jepun, kalah teruk world war, kemudian mereka hantar orang jepun ke jerman dan amerika, serta ke eropah
    belajar dari mereka, dan balik Jepun, modified, menambah teknoloji, kemudiannya berjaya jepun menguasai dunia

    sekarang kita lihat Korea, hendak menguasai dunia
    jika tak dapat mengatasi kedudukan ke tempat teratas, mereka tak akan berhenti

    subhanallah, itu semua termasuk Ilmu Fardhu Kifayah
    kita sini, tahu apa? siapa tahu baguslah

    subhanallah

    ada al quran, jika tak mahu SESAT ambillah pelajarannya
    subhanallah
    « Last Edit: 06 June, 2012, 06:30:51 PM by al_ahibbatu »

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #50 06 June, 2012, 09:04:06 PM
  • Publish
  • Presiden Korea datang ke Malaysia zaman Tunku jadi PM, dilihatnya di dinding ayat terjemahan Quran …Tuhan tidak akan mengubah nasib satu kaum itu melainkan merekalah yang mengubahnya sendiri …lalu Presiden Korea mencanangkan ayat ini di seluruh negara Korea!

    Hari ini Korea dikenali sebagai di antara satu kuasa dunia!

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #51 06 June, 2012, 09:10:53 PM
  • Publish
  • Dalam banyak forum di alam maya dan alam nyata,saya temui ramai orang. Masing-masing tersendiri. Yang sepemikiran satu kefahaman, ia bertemu dalam alam sehati sejiwa seakal sefahaman! Adakala sefahaman dalam banyak bab,adakala tak sefahaman.

    Turut ditemui ramai juga yang egoistik!

    Janji tetap mengesakan Allah.

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

    keMuNcUpp

    • *
    • Posts: 881
      • View Profile
    Reply #52 06 June, 2012, 09:29:44 PM
  • Publish
  • Presiden Korea datang ke Malaysia zaman Tunku jadi PM, dilihatnya di dinding ayat terjemahan Quran …Tuhan tidak akan mengubah nasib satu kaum itu melainkan merekalah yang mengubahnya sendiri …lalu Presiden Korea mencanangkan ayat ini di seluruh negara Korea!

    Hari ini Korea dikenali sebagai di antara satu kuasa dunia!

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

    maksudnya PM yang pertama dulu ke? sesiapa yang menghayati Kalamullah...pasti akan berjaya...faham dan amalkan... :ins:
    ♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫​♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫ ♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫​♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫
    CatcH Me If U CaN...LoVe Me If U WaNt...HaTe Me IF U DarE...Hidup ini indah jika Ukhwah Fillah Ila Jannah ++++++

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #53 13 September, 2012, 03:41:52 PM
  • Publish
  • silakan... jika mahukan ilmu...

    semuga di permudahka urusan dunia akhirat
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #54 09 July, 2013, 10:27:17 AM
  • Publish
  • bukan semua org boleh mendalami ilmu mantiq nie....
    kena sucikan jiwa nuranni...

    ikhlas seikhlasnya....

    InsyAllah...

    bila sampai tempat dan waktuNya....
    faham lah ia siapa sebenarNya Qalamuallah yang sedang bercakap ....

    seruling

    • *
    • Posts: 16
    • izinkan aku mengingatiMu
      • View Profile
    Reply #55 09 July, 2013, 11:38:10 AM
  • Publish
  • Salam all, apa yang seruling belajar ilmu mantiq adalah satu cabang ilmu yang wajib dipelajari dlm mendalami ilmu tauhid. Tahniah kpd sesiapa yg. mendalami ilmu ini.

    saladin_69

    • *
    • Posts: 29
      • View Profile
    Reply #56 09 July, 2013, 03:05:21 PM
  • Publish
  • dalam bab akidah boleh tak kita guna kaedah mantik?

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4856
      • View Profile
    Reply #57 09 July, 2013, 03:12:10 PM
  • Publish
  • AlQuran itu adalah sumber ilmu mantiq
    sudah pastilah ada segala Ilmu
    termasuk akidah

    bagaimanapun, ingat idak saranan untuk pembaca al quran?

    baca dengan Tartil
    baca dengan pengamatan
    baca dengan penelitian
    Dengan hati suci akan dapat memahami

    jadi sila pastikan mengerti akan kaedahnya dulu ya, sebelum membaca

    semoga di pimpin Allah kepadanya

    agama itu untuk orang yang berakal
    Allah pula mengurniakan akal yang luas kepada mukmin, mukhlisin

    kepada sesiapa yang Kafir
    kepada sesiapa yang munafik
    Allah menyempitkan kurniaan akal kepada mereka

    jadi fahamilah, kehendakNya

    agar dapatlah terpimpin akal fikiran kamu dalam mengenaliNya

    semestinya kena tahu mantik sekiranya hendak mengenal Allah

    inshallah

    saladin_69

    • *
    • Posts: 29
      • View Profile
    Reply #58 09 July, 2013, 03:35:02 PM
  • Publish
  • Bukankah al-quran itu kalam Allah ke?

    bagaimana dengan ayat2 mutashabihat?

    Boleh ke ayat2 mutashabhabihat ni guna kaedah mantik?

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4856
      • View Profile
    Reply #59 09 July, 2013, 03:42:48 PM
  • Publish
  • Al Quran itu adalah Kitab Allah, menajdi penawar, menjadi apa lagi, untuk kebaikan diri

    Mutasyabihat tu
    Bila kamu jumpa Allah, dialah yang mebuka rahsia kepadamu, tentulah kamu terDIAM, tak boleh nak hukumkan kepada lain orang, itulah menjadi rahsiaNya kepadamu

    mantiq agar kenal Khalik
    bila dah kenal, inshallah ya, DIA yang memimpin kamu

    maka = O ye who believe! If ye will aid (the cause of) Allah, He will aid you, and plant your feet firmly.

    satelah itu: That is because Allah is the Protector of those who believe,

    Dia ajarkan kita mantik: Is then one who is on a clear (Path) from his Lord, no better than one to whom the evil of his conduct seems pleasing, and such as follow their own lusts?

    tu sebahagian ayat ayatNya di dalam surah Muhammad, surah 47, silakan ya

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    17 Replies
    9055 Views
    Last post 23 August, 2011, 01:52:06 PM
    by mail kacip
    24 Replies
    16585 Views
    Last post 28 January, 2014, 05:35:39 PM
    by ZakiaAliaMedina
    1 Replies
    615 Views
    Last post 07 February, 2012, 09:24:25 PM
    by al_ahibbatu