Wiladah & Nifas

*

Author Topic: Wiladah & Nifas  (Read 94975 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Mohd Azizi Shah

  • *
  • i'm just learning
    • View Profile
05 May, 2009, 03:45:49 PM
  • Publish
  •  :)
    ana ada pekara yg ingin dikongsi bersama sekiranya ada dikalangan rakan halaqah yg tidak tahu..maaf jika ada sebarang kekurangan, harap yang arif boleh memberi pendapat lain. :ins: sedikit sebanyak ia dapat membantu...

    Mandi Wiladah

    Apakah maksud mandi Wiladah? Perlukah seorang wanita yang melahirkan anak mandi hadas selepas dia melahirkan anak atau pun boleh dia mandi hadas sekali sahaja iaitu selepas dia suci daripada nifas?

    Jawapan :

    Wiladah ialah darah yang keluar mengiringi bayi dari kandungan ibunya. Mandi wiladah ialah mandi kerana bersalin dan ia wajib kepada setiap wanita yang bersalin. Dan diwajibkan juga mandi hadas sekali lagi setelah kering darah nifas.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #1 05 May, 2009, 04:51:52 PM
  • Publish

  • Kenapa ada istilah mandi wiladah?

    Sedangkan nifas keluar, maka nanti bila nifas kering boleh mandi hadas sekali sahaja?

    Jawapan:

    Bukan semua wanita apabila melahirkan anak akan keluar nifas. Ada yang keluar nifas, setelah 2 atau 3 hari selepas

    melahirkan anak. Maka apabila, seseorang wanita, merasai tidak ada sebarang darah yang keluar mengiringi

    bayi yang dilahirkan, dia mesti bangun dan mandi wajib untuk mengerjakan solat. Walaupun masih lemah, maka

    dia boleh mengerjakan solat secara duduk sahaja, mengikut keupayaan diri ketika itu. Ini termasuk wanita

    yang melahirkan anak secara pembedahan caecerian. sekiranya selepas 2, 3 hari nifas keluar maka berhenti lah

    dia solat, sehingga nifasnya kering semula untuk mandi wajib sekali lagi.
    « Last Edit: 31 August, 2009, 03:26:15 PM by Ummi Munaliza »
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #2 27 May, 2009, 11:34:15 AM
  • Publish
  •  :)
    pertamanya, maaf jika topik ini pernah dibuka satu ketika dulu. saya tak dapat 'explore' sepenuhnya halaqah.net kerana belum mesra dengan aplikasi disini untuk mencari topik berkaitan.

    saya ingin bertanya tentang mandi wiladah & nifas. apa hukumnya & bila yang dikatakan wajib bagi seseorang menjalankannya? saya harap sudilah kiranya ustaz, ustazah @ semua yang arif akan hal ini memberikan pencerahan yang jelas kerana ia amat penting buat saya. maaf kerana kejahilan saya dalam hal ini. syukran.

    aako_dkm

    • *
    • cintailah ilmu
      • View Profile
    Reply #3 27 May, 2009, 11:37:00 AM
  • Publish
  • Mandi Wiladah dan nifas

    Seorang perempuan yang telah selesai melahirkan anak mempunyai kewajipan tertentu iaitu mandi kerana beranak (wiladah) dan mandi kerana nifas.

    Para ulama telah ijmak mengatakan bahawa wajib mandi dengan sebab keluar darah nifas. Termasuk di dalam perkara yang mewajibkan mandi ialah wiladah iaitu mandi kerana beranak, sekalipun melahirkan tanpa basah (darah). Begitu juga bagi perempuan yang mengalami keguguran anak, tidak terkecuali daripada kewajipan mandi, sama ada keguguran itu hanya berupa darah beku (‘alaqah) ataupun hanya berbentuk seketul daging (mudhghah).

    Bagi sebilangan perempuan yang terpaksa menjalani pembedahan perut untuk mengeluarkan anak, maka dikategorikan hal yang sedemikian itu sebagai wiladah maka wajib ke atas perempuan tersebut melakukan mandi.

    Perlu diingat, mandi kerana beranak dan mandi kerana nifas mempunyai perbezaan. Bagi mengelak kekeliruan, maka darah nifas ialah darah yang keluar dari rahim perempuan selepas melahirkan anak sekalipun hanya setitik. Bermulanya darah nifas itu keluar sebelum berlalu lima belas hari setelah seseorang perempuan melahirkan anak. Andaikata darah itu tidak keluar melainkan setelah berlalu masa selama lima belas hari atau lebih, maka darah yang keluar itu tidak dikatakan sebagai nifas tetapi ia merupakan darah haidh. Maka dalam hal ini perempuan tersebut diwajibkan mandi kerana nifas.

    Manakala mandi kerana wiladah ialah apabila seorang perempuan itu melahirkan anak atau mengalami keguguran anak sekalipun hanya berupa darah beku (‘alaqah) atau hanya berbentuk seketul daging (mudhghah). Maka wajib bagi perempuan itu mandi kerana beranak (wiladah) setelah berlakunya kelahiran atau keguguran sebagaimana disebutkan.

    Maka apabila seorang perempuan telah melahirkan anak, dia wajib mandi kerana beranak (wiladah) dan wajib juga ke atasnya mandi nifas setelah berhenti darahnya atau habis tempoh masa yang sederhana iaitu empat puluh hari empat puluh malam atau masa paling maksima selama enam puloh hari enam puloh malam.

    Sayugia diperingatkan bahawa adalah wajib bagi seorang perempuan itu mengetahui hukum-hukum berkaitan dengan mandi wiladah dan mandi kerana nifas, dan wajarlah bagi suami yang mengetahuinya mengajarkan hukum-hukum tersebut kepada isteri masing-masing

    http://legehiyyah.blogspot.com/2008/12/mandi-wiladah-dan-nifas.html

    Reply #4 27 May, 2009, 11:45:30 AM
  • Publish
  • syukran tuan.
    saya ingin lanjutkan lagi pertanyaan saya (maaf kerana lambat untuk saya faham). maknanya setelah selesai saja proses ibu melahirkan, dia perlu mandi kerana wiladah dulu? kemudian apabila darah nifas berhenti (dalam tempoh tertentu) si ibu perlu mandi kerana nifas pula ye?
    saya ada bertanya akan hal ini pada seorang sahabat yang masih dalam keadaan nifas tentang mandi wiladah. katanya, sehingga lahirnya anak yang ke-5 dia tidak pernah mandi wiladah pun tetapi cuma mandi kerana nifas sahaja apabila darah berhenti. boleh terangkan situasi ini? saya sedikit keliru. maaf masih jahil lagi. saya gusar sebab saya menunggu hari untuk bersalin tetapi pengetahuan tentang mandi kerana wiladah & nifas masih lemah. mohon bantuan. syukran

    aako_dkm

    • *
    • cintailah ilmu
      • View Profile
    Reply #5 27 May, 2009, 11:49:40 AM
  • Publish
  • syukran tuan.
    saya ingin lanjutkan lagi pertanyaan saya (maaf kerana lambat untuk saya faham). maknanya setelah selesai saja proses ibu melahirkan, dia perlu mandi kerana wiladah dulu? kemudian apabila darah nifas berhenti (dalam tempoh tertentu) si ibu perlu mandi kerana nifas pula ye?
    saya ada bertanya akan hal ini pada seorang sahabat yang masih dalam keadaan nifas tentang mandi wiladah. katanya, sehingga lahirnya anak yang ke-5 dia tidak pernah mandi wiladah pun tetapi cuma mandi kerana nifas sahaja apabila darah berhenti. boleh terangkan situasi ini? saya sedikit keliru. maaf masih jahil lagi. saya gusar sebab saya menunggu hari untuk bersalin tetapi pengetahuan tentang mandi kerana wiladah & nifas masih lemah. mohon bantuan. syukran

       Mandi kerana wiladah dan nifas adalah dua perkara yang berbeza.
    1) Mandi wiladah ialah mandi selepas melahirkan anak samaada keluar darah atau pun tidak.
    2) Mandi nifas adalah mandi wajib setelah darah nifas kering (habis) tempohnya paling sedikit ialah satu lahzah (setitik) dan paling maksima ialah 60 hari.

    Kedua-duanya adalah antara sebab-sebab yang mewajibkan seseorang itu mandi wajib iaitu mengangkat hadas besar.
    Hukum bagi seseorang wanita itu tidak mandi wiladah adalah berdosa sekiranya ia mengetahui dan tidak berdosa jika sebaliknya.
    Niat mandi wiladah : " Sahaja aku mandi wajib wiladah kerana Allah Taala".

    Reply #6 27 May, 2009, 05:10:07 PM
  • Publish


  •  :)saya nak tanya, jika seseorang itu memang tidak tahu mengenai mandi wiladah dan dah pun melahirkan anak. apa yang kena dia buat.  dia kena mandi jugak ke

    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #7 27 May, 2009, 05:26:56 PM
  • Publish
  • :)
    saya nak tanya, jika seseorang itu memang tidak tahu mengenai mandi wiladah dan dah pun melahirkan anak. apa yang kena dia buat.  dia kena mandi jugak ke


    Tidak perlu Azmah, kerana semasa kita mandi wajib untk Nifas, itu  telah merangkap mandi wajib yang sempurna.


    abuqais

    • *
    • al-muhami
      • View Profile
    Reply #8 08 June, 2009, 10:46:29 PM
  • Publish
  •  :) Lama tak ziarah kat sini. bincang pasal mandi wiladah ni kita kena faham tujuan mandi, untuk mensucikan diri dari hadath dan membolehkan seseorang menunaikan ibadat wajib seperti solat dll.

    Kesimpulannya wanita yang melahirkan ada 3 keadaan:

    1) Jika ia melahirkan tanpa diiringi nifas, maka wajib dia mandi wiladah semata-mata, dan wajib ia menunaikan solat selepas itu, walaupun masih dalam pantang.
    2) Jika ia melahirkan dengan diiringi nifas serta merta, maka wajib baginya mandi nifas semata-mata setelah kering darah nifas dan wajiblah ia mendirikan solat selepas itu.
    3) Jika ia melahirkan, pada mulanya tanpa diiringi nifas, maka wajib ia mandi wiladah dan mendirikan solat. Kemudian jika ia didatangi pula dengan nifas, maka dia hendaklah berhenti solat dan wajib ia mandi nifas apabila kering darah nifas. kemudian wajiblah ia solat.

    Wallahu A'lam.

    Reply #9 09 June, 2009, 12:08:02 PM
  • Publish
  • :) Lama tak ziarah kat sini. bincang pasal mandi wiladah ni kita kena faham tujuan mandi, untuk mensucikan diri dari hadath dan membolehkan seseorang menunaikan ibadat wajib seperti solat dll.

    Kesimpulannya wanita yang melahirkan ada 3 keadaan:

    1) Jika ia melahirkan tanpa diiringi nifas, maka wajib dia mandi wiladah semata-mata, dan wajib ia menunaikan solat selepas itu, walaupun masih dalam pantang.
    2) Jika ia melahirkan dengan diiringi nifas serta merta, maka wajib baginya mandi nifas semata-mata setelah kering darah nifas dan wajiblah ia mendirikan solat selepas itu.
    3) Jika ia melahirkan, pada mulanya tanpa diiringi nifas, maka wajib ia mandi wiladah dan mendirikan solat. Kemudian jika ia didatangi pula dengan nifas, maka dia hendaklah berhenti solat dan wajib ia mandi nifas apabila kering darah nifas. kemudian wajiblah ia solat.

    Wallahu A'lam.

    alhamdulillah..jelas.. syukran tuan atas maklumat. saya juga baru bertanya dgn sorang ustaz di kwsn rumah, jwpnnya sama mcm tuan. syukran..

    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #10 31 August, 2009, 03:29:13 PM
  • Publish

  • WILADAH DAN NIFAS

    Soalan; ustaz, saya ada beberapa pertanyaan yang memerlukan penjelasan.

    1- Boleh tak ustaz jelaskan dengan terperinci perbezaan di antara darah wiladah dan darah nifas. Bagaimana pula jika seseorang itu melahirkan anak, dan semasa proses melahirkan anak, tidak ada darah yang keluar, 20 minit kemudian baru darah keluar. Adakah itu nifas atau wiladah.

    2-Apakah hukum terhadap wanita hamil yang menanti saat kelahiran, keluar tanda lendir bercampur sedikit darah, ketika itu dia puasa, adakah batal puasanya? Adakah dia perlu solat? Sedangkan dia belum melahirkan anak lagi. Sekian, terima kasih.

    Jawapan;

    Darah yang keluar dari kemaluan wanita selepas melahirkan anak adalah darah nifas. Perkara ini telah disepakati oleh sekelian ulamak. Oleh itu, merujuk kepada soalan di atas; darah yang keluar setelah 20 minit kelahiran, tidak syak lagi darah itu adalah darah nifas.

    Adapun darah yang keluar bersama dengan bayi (yakni semasa proses melahirkan anak), statusnya menjadi khilaf ulamak;
    1. Menurut mazhab Syafi’ie; ia bukan darah nifas, akan tetapi darah penyakit. Mazhab Syafi’ie meletakkan syarat bagi darah nifas; hendaklah darah itu keluar selepas kosong rahim sepenuhnya dari bayi (yakni bayi telah keluar sepenuhnya dari rahim). Jika sebahagian sahaja badan bayi yang telah keluar dan masih tinggal sebahagian lagi yang belum keluar walaupun sedikit, maka darah yang keluar belum lagi dianggap darah nifas.
    2. Adapun bagi mazhab yang lain (Maliki dan Hanbali); ia telah dikira sebagai darah nifas, yakni bagi mereka apabila berlaku proses kelahiran, maka darah yang keluar telah dikira darah nifas sekalipun bayi belum sempurna keluar.

    Mengenai darah yang keluar ketika saat-saat menanti kelahiran, ini juga menjadi khilaf di kalangan ulamak;
    1. Menurut mazhab Syafi’ie; ia belum dikira sebagai darah nifas, akan tetapi dikira darah istihadhah (penyakit).[1] Oleh itu, wanita yang mengalaminya, puasanya masih sah (tidak batal) dan kewajipan solat juga tidak gugur darinya dengan dilakukan mengikut kemampuannya.
    2. Menurut mazhab Imam Ahmad; darah yang keluar dua hari atau tiga hari sebelum melahirkan anak yang disertai dengan rasa sakit adalah dikira darah nifas (yakni statusnya sama seperti darah yang keluar selepas bersalin). Maka mengikut mazhab Imam Ahmad ini; wanita yang terbabit batal puasanya dan gugur kewajipan solat darinya kerana wanita yang didatangi nifas tidak sah puasa dan solatnya.
    3. Menurut mazhab Imam Malik; darah yang keluar sebelum bersalin, ia bukan darah nifas tetapi darah haid. Berdasarkan pandangan mazhab Imam Malik ini, wanita yang terbabit batal puasanya dan gugur kewajipan solat darinya bukan kerana nifas tetapi kerana haid.

    Wallahu a’lam.

    Rujukan;

    1. Al-Wajiz Fi al-Fiqh al-Isami, Dr. Wahbah az-Zuhaili, 1/125.
    2. Fiqh al-‘Ibadat, Syeikh Hasan Ayyub, hlm. 78.

    Nota Kaki;

    [1] Atau boleh juga dianggap darah haid jika ada tanda-tandanya. Menurut mazhab Syafi’ie dan Malik; wanita mengandung ada kemungkinan didatangi haid. Namun jumhur ulamak berpendapat; wanita mengandung tidak akan kedatangan haid dan darah yang keluar darinya secara mutlaknya adalah darah penyakit.


    Reply #11 18 October, 2009, 10:14:37 AM
  • Publish
  • :) Lama tak ziarah kat sini. bincang pasal mandi wiladah ni kita kena faham tujuan mandi, untuk mensucikan diri dari hadath dan membolehkan seseorang menunaikan ibadat wajib seperti solat dll.

    Kesimpulannya wanita yang melahirkan ada 3 keadaan:

    1) Jika ia melahirkan tanpa diiringi nifas, maka wajib dia mandi wiladah semata-mata, dan wajib ia menunaikan solat selepas itu, walaupun masih dalam pantang.
    2) Jika ia melahirkan dengan diiringi nifas serta merta, maka wajib baginya mandi nifas semata-mata setelah kering darah nifas dan wajiblah ia mendirikan solat selepas itu.
    3) Jika ia melahirkan, pada mulanya tanpa diiringi nifas, maka wajib ia mandi wiladah dan mendirikan solat. Kemudian jika ia didatangi pula dengan nifas, maka dia hendaklah berhenti solat dan wajib ia mandi nifas apabila kering darah nifas. kemudian wajiblah ia solat.

    Wallahu A'lam.

    alhamdulillah..jelas.. syukran tuan atas maklumat. saya juga baru bertanya dgn sorang ustaz di kwsn rumah, jwpnnya sama mcm tuan. syukran..

    Reply #12 18 October, 2009, 03:33:33 PM
  • Publish

  • 1. Menurut mazhab Syafi’ie; ia bukan darah nifas, akan tetapi darah penyakit. Mazhab Syafi’ie meletakkan syarat bagi darah nifas; hendaklah darah itu keluar selepas kosong rahim sepenuhnya dari bayi (yakni bayi telah keluar sepenuhnya dari rahim). Jika sebahagian sahaja badan bayi yang telah keluar dan masih tinggal sebahagian lagi yang belum keluar walaupun sedikit, maka darah yang keluar belum lagi dianggap darah nifas.

    harus difahami maksud selepas kosong rahim sepenuhnya bukan sahaja bermaksud seluruh badan bayi telah keluar namun dalam perut itu sendiri telah kosong dari bayi...maksudnya sekiranya si ibu telah selamat melahirkan bayi kemudian keluar darah selepas itu, namun didalam perut ibu masih ada lagi bayi yang masih belum keluar (anak kedua).....maka darah yang keluar selepas keluarnya anak pertama itu bukan darah nifas..

    apa yang boleh difahami darah nifas ialah darah yang keluar selepas kosongnya rahim ibu dari sebarang bayi.....maaf kalau xfaham...bahasa kitab tua..he 3x..

    sumber:- kitab matla' al-badrain..
    kenalilah dan cintailah islam kerana kebahagiannya ada padanya..

    Reply #13 18 October, 2009, 03:35:50 PM
  • Publish
  • kan wiladah kene mandi wajib..
    dan nifas juga kene mandi wajib..
    soalan saya..
    bolehke disekalikan mandi wajib bagi keduanya setelah habis nifas??
    atau kene mandi asing2??
    syukran ye

    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #14 18 October, 2009, 03:54:08 PM
  • Publish
  • kan wiladah kene mandi wajib..
    dan nifas juga kene mandi wajib..
    soalan saya..
    bolehke disekalikan mandi wajib bagi keduanya setelah habis nifas??
    atau kene mandi asing2??
    syukran ye

    Kesimpulannya wanita yang melahirkan ada 3 keadaan:

    1) Jika ia melahirkan tanpa diiringi nifas, maka wajib dia mandi wiladah semata-mata, dan wajib ia menunaikan solat selepas itu, walaupun masih dalam pantang.
    2) Jika ia melahirkan dengan diiringi nifas serta merta, maka wajib baginya mandi nifas dan wiladah disekalikan  setelah kering darah nifas dan wajiblah ia mendirikan solat selepas itu.
    3) Jika ia melahirkan, pada mulanya tanpa diiringi nifas, maka wajib ia mandi wiladah dan mendirikan solat. Kemudian jika ia didatangi pula dengan nifas, maka dia hendaklah berhenti solat dan wajib ia mandi nifas apabila kering darah nifas. kemudian wajiblah ia solat.

    Reply #15 18 October, 2009, 10:29:19 PM
  • Publish
  • kan wiladah kene mandi wajib..
    dan nifas juga kene mandi wajib..
    soalan saya..
    bolehke disekalikan mandi wajib bagi keduanya setelah habis nifas??
    atau kene mandi asing2??
    syukran ye

    Kesimpulannya wanita yang melahirkan ada 3 keadaan:

    1) Jika ia melahirkan tanpa diiringi nifas, maka wajib dia mandi wiladah semata-mata, dan wajib ia menunaikan solat selepas itu, walaupun masih dalam pantang.
    2) Jika ia melahirkan dengan diiringi nifas serta merta, maka wajib baginya mandi nifas dan wiladah disekalikan  setelah kering darah nifas dan wajiblah ia mendirikan solat selepas itu.
    3) Jika ia melahirkan, pada mulanya tanpa diiringi nifas, maka wajib ia mandi wiladah dan mendirikan solat. Kemudian jika ia didatangi pula dengan nifas, maka dia hendaklah berhenti solat dan wajib ia mandi nifas apabila kering darah nifas. kemudian wajiblah ia solat.

    syukran ya ummi..

    Reply #16 30 October, 2009, 06:11:42 PM
  • Publish
  • salam..sy ingin bertanya..bagaimana pula jika keguguran?adakah perlu juga mandi nifas atau wiladah atau sekadar mandi wajib biasa atau tidak perlu..

    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #17 30 October, 2009, 06:30:12 PM
  • Publish

  • Jawapan ini sekadar rujukan sahaja.


    salam..sy ingin bertanya..bagaimana pula jika keguguran?adakah perlu juga mandi nifas atau wiladah atau sekadar mandi wajib biasa atau tidak perlu..

    Hukum Darah yang Menyertai Keguguran

    Oleh: Asy-Syaikh Muhammad bin Shalih Al-‘Utsaimin rahimahullaahu

    Fadhilatusy Syaikh ditanya tentang hukum darah yang keluar setelah keguguran?

    Beliau menjawab:

    Jika janin keluar, maka darah keluar mengikuti keluarnya janin tersebut. Jika telah nampak bentuk manusia pada janin tersebut, tampak tangan, kaki dan anggota badan lainnya, maka darah yang keluar adalah darah nifas sehingga dia tidak boleh shalat dan puasa sampai suci dari darah tersebut. Jika belum nampak bentuk manusia maka darahnya bukan darah nifas, sehingga dia tetap shalat dan puasa kecuali pada hari-hari yang biasanya dia mengalami haidh. Sehingga pada hari-hari tersebut dia tidak melaksanakan shalat dan puasa sampai berakhir masa kebiasaan haidhnya.


    Ringkasannya
    Fadhilatusy Syaikh ditanya tentang hukum darah yang keluar dari seorang wanita setelah keguguran?

    Beliau menjawab:

    Para ulama berkata: Jika janin yang keluar telah jelas berbentuk manusia, maka darahnya darah nifas, dia harus meninggalkan shalat dan puasa serta tidak boleh digauli sampai suci dari darah tersebut.

    Jika janin yang keluar belum berbentuk manusia, maka tidak dianggap sebagai darah nifas tetapi dihukumi darah fasad yang tidak menghalanginya dari shalat, puasa dan perbuatan lainnya.

    Mereka mengatakan: Usia minima kehamilan yang dengannya janin sudah terbentuk adalah 81 hari, karena janin dalam kandungan, sebagaimana yang dikatakan oleh ‘Abdullah bin Mas’ud radhiyallaahu ‘anhu:

    حَدَّثَنَا رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -وَهُوَ الصَّادِقُ الْمَصْدُوقُ-: إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ يَوْمًا نُطْفَةً، ثُمَّ يَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلُ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلُ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ الْمَلَكُ، فَيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أَمْ سَعِيْدٌ
    “Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam telah bercerita kepada kami -dan beliau adalah orang yang jujur dan beritanya dibenarkan-: ‘Sesungguhnya salah seorang di antara kalian penciptaannya dikumpulkan dalam rahim ibunya selama 40 hari berupa mani, kemudian 40 hari berupa darah, kemudian 40 hari berupa sekerat daging. Kemudian seorang malaikat diutus kepadanya untuk meniupkan ruh dan memberitakan tentang 4 perkara: ketentuan rizkinya, ajalnya, amalannya, dan nasibnya apakah menjadi orang yang sengsara atau bahagia.’” (Muttafaqun ‘alaih)

    Oleh karena itu, jika janin gugur sebelum usia 80 hari kehamilan, darah yang keluar bukan darah nifas karena usia tersebut belum terbentuk janin. Maka dia tetap berpuasa dan shalat dan melakukan amalan yang dilakukan oleh wanita-wanita yang dalam masa sucinya.

    (Dinukil dari رسالة في الدماء الطبيعية للنساء (Problema Darah Wanita), karya Asy-Syaikh Muhammad bin Shalih Al-‘Utsaimin, hal. 144-146, penerjemah: Abu Hamzah Kaswa, penerbit: Ash-Shaf Media Tegal, cet. ke-1 November 2007M.
    « Last Edit: 02 November, 2009, 03:05:22 PM by Ummi Munaliza »

    Reply #18 02 November, 2009, 09:02:47 AM
  • Publish
  • Alhamdulillah..telah jelas...terima kasih ummi..

    Reply #19 02 November, 2009, 12:55:06 PM
  • Publish


  • Jawapan menurut Mazhab  Syafi'i

    salam..sy ingin bertanya..bagaimana pula jika keguguran?adakah perlu juga mandi nifas atau wiladah atau sekadar mandi wajib biasa atau tidak perlu..

    Hukum Darah yang Menyertai Keguguran

    Oleh: Asy-Syaikh Muhammad bin Shalih Al-‘Utsaimin rahimahullaahu

    Fadhilatusy Syaikh ditanya tentang hukum darah yang keluar setelah keguguran?

    Beliau menjawab:

    Jika janin keluar, maka darah keluar mengikuti keluarnya janin tersebut. Jika telah nampak bentuk manusia pada janin tersebut, tampak tangan, kaki dan anggota badan lainnya, maka darah yang keluar adalah darah nifas sehingga dia tidak boleh shalat dan puasa sampai suci dari darah tersebut. Jika belum nampak bentuk manusia maka darahnya bukan darah nifas, sehingga dia tetap shalat dan puasa kecuali pada hari-hari yang biasanya dia mengalami haidh. Sehingga pada hari-hari tersebut dia tidak melaksanakan shalat dan puasa sampai berakhir masa kebiasaan haidhnya.


     :)

    Maaf ummi, bukan apa...kalau menurut mazhab syafi'i Insya Allah bukan macam tu...

    Nifas adalah darah yang keluar dari kemaluan wanita setelah melahirkan, meskipun yang dilahirkan hanya berupa segumpal darah (alaqah) atau segumpal daging (mudghah) dan tidak terpisah waktu (putus darah) selama 15 hari..

    berikut ini ibarat dia dari kitab Hasyiah al-Jamal Syarah kepada Fath al-Wahhab:

    حاشية الجمل الجزء 1 ص 234 :
    وَالنِّفَاسُ الدَّمُ الْخَارِجُ بَعْدَ فَرَاغِ الرَّحِمِ مِنْ الْحَمْلِ ( قَوْلُهُ : بَعْدَ فَرَاغِ الرَّحِمِ ) أَيْ عَقِبَهُ مِنْ الْحَمْلِ وَلَوْ عَلَقَةً أَوْ مُضْغَةً قَالَ الْقَوَابِلُ فِيهَا خَلْقُ آدَمِيٍّ أَيْ وَقَبْلَ مُضِيِّ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْمًا مِنْ نَحْوِ الْوِلَادَةِ فَمَا بَيْنَ التَّوْأَمَيْنِ حَيْضٌ فِي وَقْتِهِ أَوْ دَمُ فَسَادٍ فِي غَيْرِهِ وَكَذَا مَا يَخْرُجُ مَعَ الْوَلَدِ ا هـ بِرْمَاوِيٌّ وع ش عَلَى م ر . هـ

    So kat situ dia cakap walaupun isi kandungan dia berbentuk alaqah atau mudlghah....dalam hal ini, tidak diharuskan berbentuk manusia sebagaimana yang diutarakan oleh Syaikh Utsaimin....

    Bukan apa, kita kene hati2 dengan kitab rujukan kita...Kalau memang bukan Syafi'i sebaiknya disebut mazhabnya....dalam hal ini, Syaikh Utsaimin adalah beraliran Salafi/kaum muda...tapi beliau termasuk yang paling moderat dan juga lumayan ilmiah...Al-Albani saja ditolak oleh Utsaimin sendiri...

    So mungkin halaqin lain dapat memahaminya...saya menjawab dalam mazhab Syafi'i...

    « Last Edit: 02 November, 2009, 03:07:26 PM by Ummi Munaliza »

    ليس الفتى يقول هو أبي لكن الفتى يقول هذا أنا

    Reading to live - Flaubert ..... Say No to Intellectual Barbarism!
    ---Raden Kiai Mooksy---

    divider3
    halaqahforum4