KENAPA RASA MARAH PADA ORANG YANG TIDAK BERSALAH

*

Author Topic: KENAPA RASA MARAH PADA ORANG YANG TIDAK BERSALAH  (Read 5146 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

03 May, 2009, 07:18:00 AM
  • Publish
  • Assalammualaikum.

    Saya nak bantu selesaikan masalah seorang kawan.Tapi saya pun kehilangan punca & tak ada jalan penyelesaian terbaik untuknya.

    Dia kata,"kenapa ya..kadang-kadang kita rasa rimas & tak selesa, dengan salah seorang kawan kita ni.Dengan org lain tidak pula.

    Dengan dia seorang saja, sedangkan dia tak buat salah apa-apa pun yang boleh menyebabkan dia perlu dihukum sampai begitu.

    cuma kita saja berasa dengan dia.Kadang-kadang rasa nak marah&geram,bila berada bersamanya, tapi kawan lain tidak pula.

    Padahal ada juga kawan2 lain buat yang tak sepatunya terhadap kita,tapi kita masih boleh bersabar.

    Tapi dengan dia ni kadang-kadang rasa nak marah tidak tentu pasal..apa puncanya & bagaimana ubat peyembuhnya?

    Dari sudut terapi islam/kaunseling/psikologi..diharapkan ada sahabat-sahabat yang dapat membantu ya.

    Walaupun masalah ini nampak remeh,tapi jika dibiar berlarutan,bimbang membiak noda dalam hati sehingga sukar untuk diubati..

    jazakallahukhairan.
    « Last Edit: 03 May, 2009, 08:32:33 AM by Munaliza Ismail »

    Reply #1 14 May, 2009, 08:40:01 AM
  • Publish
  • Waa'laikummussalam wbt...

    Sy sekadar memberi pandangan dan pendapat...Kenapa jadi begitu? Mungkin ada sifat dan perasaan TIDAK SUKA sahabat enti kepada kawan ini. Mungkin disebabkan kawan ini ada apa-apa yang kurang menyenangkan jiwa kawan enti.

    Ana cadangkan apabila sahabat enti bersama dengan kawan itu...cuba perbanyak-banyakkan istighfar dalam hatinya...apabila ada rasa nak marah...

    sentiasa basahkan lidahnya dengan kalimah-kalimah ALLAH seperti zikir dan membaca al-Quran...
    Perbanyakkan doa semoga ALLAH memelihara hatinya supaya diajuhi daripada noda...perasaan yang tidak baik.

    Dan cara lain Islam ada menganjurkan apabila kita marah dalam keadaan berdiri kita terus duduk...kalau tidak boleh duduk bawa baring atau tidur...tak boleh juga ambillah air wudhuk dan bersolatlah untuk memohon ketenangan hati....

    Ingatlah kemarahan itu API dan dengan berwhudu'(Air sembahyang) dapat meredakan kemarahan itu...

    Renung-renungkanlah: Kekuatan seseorang manusia itu diukur melalui kekuatan kesabarannya...dan sentiasa ingat ALLAH sentiasa bersama orang-orang yang bersabar.

    Jadilah manusia yang tinggi kesabarannya...

    kerana dengan bersabar...
    kita tidak mudah membuat sesuatu perkara di luar batasan kewarasan akal...
    menambah awet muda...
    sentiasa ceria...
    disayangi orang sekeliling kita...
    disenangi semua orang...
    musuh tidak mudah mengugat kita...
    menambahkan kecedikan,kecerdasan dan kemahiran berfikir...

    hanya itu pendapat ana...sekira ada salah dan silap ana minta maaf ukhti shamimi...

    ia hanya sekadar pandangan dan pendapat melalui kotak pemikiran dan pengetahuan ana yang serba kekurangan ini...

    salam persahabatan dari ana buat enti dan sahabat enti itu...

    salam ukhwafillah...

    wallahua'lam...
    cintai saudaramu mendekati sunah dan suruhan
    rasulmu dan ALLAH
    cintai rasulmu mendekati mu kepada ALLAH...
    cintai ALLAH mendekati kamu dengan keredhaanNYA...

    Reply #2 14 May, 2009, 08:42:58 AM
  • Publish
  • Assalammualaikum.

    Saya nak bantu selesaikan masalah seorang kawan.Tapi saya pun kehilangan punca & tak ada jalan penyelesaian terbaik untuknya.

    Dia kata,"kenapa ya..kadang-kadang kita rasa rimas & tak selesa, dengan salah seorang kawan kita ni.Dengan org lain tidak pula.

    Dengan dia seorang saja, sedangkan dia tak buat salah apa-apa pun yang boleh menyebabkan dia perlu dihukum sampai begitu.

    cuma kita saja berasa dengan dia.Kadang-kadang rasa nak marah&geram,bila berada bersamanya, tapi kawan lain tidak pula.

    Padahal ada juga kawan2 lain buat yang tak sepatunya terhadap kita,tapi kita masih boleh bersabar.

    Tapi dengan dia ni kadang-kadang rasa nak marah tidak tentu pasal..apa puncanya & bagaimana ubat peyembuhnya?

    Dari sudut terapi islam/kaunseling/psikologi..diharapkan ada sahabat-sahabat yang dapat membantu ya.

    Walaupun masalah ini nampak remeh,tapi jika dibiar berlarutan,bimbang membiak noda dalam hati sehingga sukar untuk diubati..

    jazakallahukhairan.

    Ana rasa hati tu ada masalah rasanya.Atau pun hasad dan dengki, kekadang kita rasa sakit hati tengok kejayaan orang.

    Telahan ana je kot. Jangan marah ye
    Saya meminta maaf sekiranya terkasar bahasa sepanjang saya bersama Halaqian. Kini saya sudah berhenti menjadi Halaqians. Selamat maju jaya. Selamat menuntut ilmu dengan manhaj yang sahih.Tolong delete ID saya.

    Reply #3 14 May, 2009, 08:46:15 AM
  • Publish
  • didiklah diri sentiasa berperasangka baik...
    kerana dengannya dapat mendidik hati daripada sifat-sifat tidak baik..

    Reply #4 20 May, 2009, 02:44:17 PM
  • Publish
  • senaraikan perkara2 mengapa anada perlu marah dia.

    senaraikan kebaikan orang itu.

    senaraikan keburukan anda.

    bandingkan diri anda dengannya...

    sudah tentu anda akan menemui banyak keburukan dalam diri anda.


    Reply #5 20 May, 2009, 02:49:51 PM
  • Publish
  • Assalammualaikum.

    Saya nak bantu selesaikan masalah seorang kawan.Tapi saya pun kehilangan punca & tak ada jalan penyelesaian terbaik untuknya.

    Dia kata,"kenapa ya..kadang-kadang kita rasa rimas & tak selesa, dengan salah seorang kawan kita ni.Dengan org lain tidak pula.

    Dengan dia seorang saja, sedangkan dia tak buat salah apa-apa pun yang boleh menyebabkan dia perlu dihukum sampai begitu.

    cuma kita saja berasa dengan dia.Kadang-kadang rasa nak marah&geram,bila berada bersamanya, tapi kawan lain tidak pula.

    Padahal ada juga kawan2 lain buat yang tak sepatunya terhadap kita,tapi kita masih boleh bersabar.

    Tapi dengan dia ni kadang-kadang rasa nak marah tidak tentu pasal..apa puncanya & bagaimana ubat peyembuhnya?

    Dari sudut terapi islam/kaunseling/psikologi..diharapkan ada sahabat-sahabat yang dapat membantu ya.

    Walaupun masalah ini nampak remeh,tapi jika dibiar berlarutan,bimbang membiak noda dalam hati sehingga sukar untuk diubati..

    jazakallahukhairan.

    Iblis.. Bermacam2 cara untuk menyesat/memecahbelahkan orang islam..
    Banyakkan istigfar..Mohon Bimbingan dari ALLAH..
    Agar diberi kekuatan untuk menghadapi ini semua dengan jalan yg lurus..
    Sy rasa ni msalah hati awk..
    Mungkin awk rasa kawan awk tu ada kelebihan dari awk kut..
    Kalau x..xkan la awk leh jadi macam ni..
    Ingat.. bergaduh tu senang..nak berbaik balik tu susah..
    Kalau awk rasa kawan awk tu x buat salah apa2 pun..
    Maka jangan la pedulikan nafsu awk kat dalam tu..
    Orang xbuat salah tapi kita nak marah.. pelik..
    Maybe ada mende tak puas ati dengan kawan tu kut..
    Kalau betul maka itu satu sifat tercela..
    Dan penyembuhnya segera la tinggalkan sifat ni..
    Dengan berdoa mohon bimbingan ALLAH Taala..




    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Reply #6 20 May, 2009, 03:18:22 PM
  • Publish
  • Assalammualaikum.

    Saya nak bantu selesaikan masalah seorang kawan.Tapi saya pun kehilangan punca & tak ada jalan penyelesaian terbaik untuknya.

    Dia kata,"kenapa ya..kadang-kadang kita rasa rimas & tak selesa, dengan salah seorang kawan kita ni.Dengan org lain tidak pula.

    Dengan dia seorang saja, sedangkan dia tak buat salah apa-apa pun yang boleh menyebabkan dia perlu dihukum sampai begitu.

    cuma kita saja berasa dengan dia.Kadang-kadang rasa nak marah&geram,bila berada bersamanya, tapi kawan lain tidak pula.

    Padahal ada juga kawan2 lain buat yang tak sepatunya terhadap kita,tapi kita masih boleh bersabar.

    Tapi dengan dia ni kadang-kadang rasa nak marah tidak tentu pasal..apa puncanya & bagaimana ubat peyembuhnya?

    Dari sudut terapi islam/kaunseling/psikologi..diharapkan ada sahabat-sahabat yang dapat membantu ya.

    Walaupun masalah ini nampak remeh,tapi jika dibiar berlarutan,bimbang membiak noda dalam hati sehingga sukar untuk diubati..

    jazakallahukhairan.

    apa yang sy dpt rskn......kwn anda 2 mayb ada perasaan lbh drpd seorang kwn....myb syg dia lebih drpd kwn yg lain2...bla dia 2 xlyn ckit,mula la rs cmburu....wlaupn dia xbuat slh kn....klu blh kita nak dia bg perhatian kt kita ja....ntah la..itu apa yg sy rs....
    Ya Allah… Lemahnya diri ini…Aku pohon kekuatan daripadaMu Tuntunilah langkah aku biar hanya mampu merangkak….. Itu pasti lebih baik daripada terus rebah dalam kaku.. Ampunilah kekhilafan semalam Atas kejahilan aku mengenal makna Kasih sayangMu..

    http://www.sadusikedah.blogspot.com

    Reply #7 09 June, 2009, 10:23:04 AM
  • Publish
  • Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, :) Shamimi,disni ingin saya kongsikan sedikit pengalaman yang tak seberapa ini.Mengenai perkara ini,apa yang saya fahami ialah perkara ini berkait rapat dengan hati.Apabila seseorang itu mendapati dirinya lebih bagus atau hebat berbanding orang lain,maka penyakit hati ini akan menyerang iaitu penyakit ego. Perlu diingat,tiada sesiapapun yang lebih hebat dan bagus selain daripada Allah S.W.T.Selain itu, sifat memilih rakan juga merupakan faktor mengapa seseorang itu menjadi seperti itu.Oleh hal yang demkian,nasihat saya ialah bersifat sederhanalah didalam segala perkara,banyakkan mengingat Allah apabila timbul perasaan tersebut kerana Allah lebih berkuasa dari tiap sesuatu dan berbuat baiklah kepada sahabat kita.Mudah-mudahan madah saya ini sedikit sebanyak dapat merungkai permasalahan yang rakan saudara hadapi.Sebarang kesilapan dalam penulisan ini,saya pohon ampun dan maaf.Sesungguhnya solatku,hidupku dan matiku hanyalah kepada Allah S.W.T.Assalamu'alaikum.
    Ya Allah, tambahkanlah bagiku rezeki yang banyak lagi halal, imam yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar.

    Reply #8 09 June, 2009, 10:45:50 AM
  • Publish
  • Nak buat baik susah,nak berperasangka baik lagilah susahnya...
    "Berpanjangan lah ubudiyah zahir dan batin serta berkekalan lah
    hadir hati serta Allah".Wallahu a'lam bishowab

    Reply #9 09 June, 2009, 11:20:28 AM
  • Publish
  • Terlebih Dahulu harap dimaafkan klu ada tersilap kata nanti..ni sekadar pandangan saja.....hendak cari orang sama dengan kita susah nak jumpa....sebab itu sendirian itu kadangkalanya adalah lebih baik...maksud saya...bukan x nak bagi berkawan...tapi kena pilih kawan,berkawan biar berpada-pada...mungkin ada sesuatu yang tidak kena dengan kawan yg anda tidak sukai itu,ramai manusia yg suka berpura-pura,diluar aja nampak baik,dalam hati hanya tuhan saja yg tau...mungkin dia pun sebenarnya dalam hatinya dia tidak suka pada anda,tapi dia pandai berpura2(Berlakon) ramai orang yg pandai berlakon ni....anda sebenarnya sama sama saling x menyukai antara satu sama lain sebenarnya....biar la orang nak buat macamana di belakang kita pun,yang penting kita kena ingat tujuan kita hidup atas dunia ini adalah untuk kesana....bukannya penting sangat orang x suka kita pun...setiap apa yg x baik diperbuat belakang kita dia akan merasa akibatnya....setiap perbuatan jahat akan dibalas jahat...sentiasalah berbuat baik supaya balasannya juga baik.percayalah......samaada balasan itu dari segi....hatinya x tenang ke....atau bermacam-macam perkara buruk yang berlaku dalam hidupnya yg kita tidak ketahui.....cubalah perhatikan.....SETIAP PERBUATAN ADA BALASAN....

    Reply #10 11 July, 2009, 04:09:48 PM
  • Publish
  •  :)dari sudut psyikologi marah itu adalah fitrah manusia,tetapi dalam masalah ini mungkin berpunca dari dalaman hatinya,ana adalah kawan yang ada masalah macam nie,ana pernah sembang denganya,n dia kata memang memang rasa nak marah bila nak cakap dengannya,secara spontan plak tu,tu laa orang kata jikakita rapat dengan orang tu jangan kita rasa kita sayang dgn dia sampai bila2,kadang2 marah jugak..so kpd yang bermasalah ini,cuba cari kebaikan orang yang membuatkan kamu marah.... :jaz:

    Reply #11 11 July, 2009, 04:56:26 PM
  • Publish
  • chemistry, org katala,

    tetapi, dalam diri yang ada saka baka, akan mudah rasa tak selesa, jika berdepan dengan orang yg suci, akan ada rasa panas, jika saka baka tu tak selesa.

    saka baka tu, pusaka keturunan, yg mana keturunan dahulu kala, perentahkan kepada jin jin, tolong jaga anak cucu cicit aku ya. dan jin jin tu pula umur mereka panjang.

    jika nak try, mau lihat, mau tanya, ada apa dengan diri u, menyebabkan u tak selesa dgn someone tu, boleh datang Banting, selangor, dekat dah Morib, then jumpa guru.... jika minat, buang gangguan tu, ambil ilmunya, senanglah nak duduk dalam masyarakat.

    marah itu dari syaitan, jika sedang berdiri, duduklah dulu, takpun berwudu' laa

    Reply #12 03 September, 2009, 09:14:57 PM
  • Publish
  • Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, :) Shamimi,disni ingin saya kongsikan sedikit pengalaman yang tak seberapa ini.Mengenai perkara ini,apa yang saya fahami ialah perkara ini berkait rapat dengan hati.Apabila seseorang itu mendapati dirinya lebih bagus atau hebat berbanding orang lain,maka penyakit hati ini akan menyerang iaitu penyakit ego. Perlu diingat,tiada sesiapapun yang lebih hebat dan bagus selain daripada Allah S.W.T.Selain itu, sifat memilih rakan juga merupakan faktor mengapa seseorang itu menjadi seperti itu.Oleh hal yang demkian,nasihat saya ialah bersifat sederhanalah didalam segala perkara,banyakkan mengingat Allah apabila timbul perasaan tersebut kerana Allah lebih berkuasa dari tiap sesuatu dan berbuat baiklah kepada sahabat kita.Mudah-mudahan madah saya ini sedikit sebanyak dapat merungkai permasalahan yang rakan saudara hadapi.Sebarang kesilapan dalam penulisan ini,saya pohon ampun dan maaf.Sesungguhnya solatku,hidupku dan matiku hanyalah kepada Allah S.W.T.Assalamu'alaikum.

    betul tu...bila seorang kawan tu tinggi sifat egonya, suka cakap besar, suka berbangga dengan apa yang dia ada...orang yang mendengar akan rasa meluat...kalau sekali n tak kaitkan dengan diri kita ok lagi...tapi kalau dia banding2kan dengan kekurangan kita, sedih....maka mungkin akan terdetik rasa cemburu...tapi kenapa kawan tu suka cakap besar??kalau dia bersederhana, mungkin tak timbul sifat cemburu tu...

    mungkin ada baiknya, menjauhkan diri dari kawan2 yang sebegitu supaya hati kita pun terjaga...ini pendapat saya n apa yang saya akan lakukan...

    Reply #13 29 September, 2010, 09:58:34 PM
  • Publish
  • sabar itu separuh daripada iman... org yg kuat adalah org yg dpt menahan marah dan dapat menundukkan nafsu...

    Reply #14 30 September, 2010, 02:51:12 PM
  • Publish

  • saya juga ada pengalaman seperti itu,kita bukan ada buat salah pada dia atau rasa benci pada dia tapi rasa tak berapa nak seronok je bila bersama dengan dia.sehinggakan dia sendiri terasa yang kita macam ada perasaan yang tak ok dengan dia.diantara caranya ialah mintak maaf pada Allah (istighfar) dan maafkan semua orang sebelum tidur.kemaafan itu lebih berbisa dari senjata yang tajam yang menanti mangsa

    Reply #15 30 September, 2010, 05:33:51 PM
  • Publish
  • mungkin dia tak tahu nak melepaskan kemarahan lalu dilepaskanlah kat orang yang tak bersalah.
    ( maka terkebil-kebil la mata  orang yang tak bersalah tu " why me?"        .... hiks) -00)

    Dari pengalaman... saya la mangsanya. Last sekali dia cakap sori sebab kebetulan saya dekat ngan dia.
    Apapun mungkin itu cara nak melepaskan perasaan. Lepas tu lega la. ( kecian orang tu....)
    Dan yang kena marah tu janganla ambil hati. Mungkin dia tak sengaja .
    Ingat ! Kemarahan tu dari syaitan. Api lawannya air. InsyaALLAH sejuk lah ia.
    ALLAH sentiasa dekat dengan kita.

    Reply #16 30 September, 2010, 06:01:29 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum
     Sekadar ingin berkongsi pengalaman dan pandangan.. Nisa pun pernah rasa begitu, dengan dia nisa tak boleh senyum... dalam hati rasa suatu perasaan geram kerana dia pernah merampas hak nisa padahal sebenar2nya dia tak bersalah... Subhanallah... Namun sekarang nisa ambil jalan tutup mata dan redha... Try la kawal because semua ni datang dari syaitan.. Telah dia bersumpah di hadapan Allah akan menyesatkan semua kaum adam n hawa sehingga kiamat... Maha suci Allah, Dia yang menciptakan kita.Dia maha mengetahui akan perasaan kita.. So, berserah lah dan memohon lah kepadaNya untuk dikikidkan perasaan ini dalam hati kita... Nisa faham sangat akan keadaan camni... Sebenarnya kita pun tak nak perasaan ini ada dalam hati kita.. Macam yang nisa cakap... Berserah dan berdoalah kepadaNya banyak2.. Berusaha untuk berubah.. jangan biarkan perasaan tu lama2 dalam hati, nanti ia akan jadi barah.. tak pun gunung berapi.. Sekali meletup parah!!!.. ok... Ingatlah. Pecinta sejati kita sentiasa di sisi kita.. Allah takkan mengubah nasib sesuatu kaum jika kaum tu tak berusaha untuk mengubahnya.. Wallahualam.. :)

    Reply #17 01 October, 2010, 03:14:05 AM
  • Publish
  • kalau ikut pendapat pak long laaaa....
    buat apa laaaa nak marah-marah tak tentu pasai..
    tak guna pun...
    pak long malas laaa nak marah-marah niii..
    buat cepat tua jer..
    rahsia awek muda tuuu..
    jangan marah..sentiasa bersabar...
    senyum selalu... oklahtu*
    Sesiapa yang dikalangan kamu yang melihat kemungkaran,maka ubahlah dengan tangannya,jika dia tidak mampu,maka ubahlah dengan lidahnya dan jika dia tidak mampu (walau hanya dengan lidah) maka ubahlah dengan hatinya. Dan itu adalah selemah-lemah Iman. Muslim

    Reply #18 01 October, 2010, 09:26:21 AM
  • Publish
  • mb kawan kita tu nampak macam sengal , bodoh tuli, apa yang kita suruh dia buat je tu yang kita rasa rimas dan macam nak marah je... kottt

    Reply #19 01 October, 2010, 12:21:58 PM
  • Publish
  • salam..

    nak tanye juga la...situasinye lebih kurang same..tapi saya ynag jadi mangsanye..(mungkin juga x sedar kesilapan diri sendiri)...saya ade sorang kawan..yang asalnye baik je dengan dia, saya namakan A...awal berkawan saya ade dengar cite pasal A ni tapi saya tak endahkan sebab saya nak berkawan dengan sape sape je...tapi bila dah lama berkawan..dalm keadaan yang saya tak sedar, tapi ntah kenape saya ade satu perasaan kurang selesa dan tertekan berkawan dengan A..sekarang ni, bila dah berjauhan dengan A, baru saya tahu cerita sebenar yang di belakang saya, A buruk2kan saya dengan kawan2 lain sampai kawan2 lain saya rasa jauh dengan saya..kawan2 saya ni siap perlekeh saya dan depan2 penah ade yang tengking saya "kalau dah bodoh tu, bodoh la"...sedih saya masa tu..tapi saya anggap ianya gurauan je..saya tak tahu ape lagi yang A burukkan saya dengan kawan2 lain...cuma bila saya dah tahu hal sebenr ni, saya jadi tawar hati nak rapat dengan A...saya jauhkan diri dari berkawan dengan A sebab saya tak nak terkena lagi...

    adakah saya dikira memutuskan silaturrahim?

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    5 Replies
    1388 Views
    Last post 21 March, 2011, 04:17:02 PM
    by hada_islamic
    8 Replies
    1470 Views
    Last post 23 March, 2011, 02:48:40 PM
    by hada_islamic
    2 Replies
    2525 Views
    Last post 11 May, 2011, 10:12:34 PM
    by nurul hana