Haiwan yang Boleh Dimakan dan Tidak Boleh Dimakan

*

Author Topic: Haiwan yang Boleh Dimakan dan Tidak Boleh Dimakan  (Read 32241 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

Insignia of Islam

  • *
  • Help each other
    • View Profile
Reply #60 03 May, 2009, 10:31:13 PM
  • Publish
  • baru hari ni saya tau gajah tak boleh dimakan.. tp kenapa.. kalo setakat taring yg dia guna utk pertahan diri tu, pelanduk pun ada.. kalo landak lagi byk.. tp duri la..

    Saya jugak musykil tentang gajah, sebab gajah herbivor bukan karnivor. Mungkin ade yg dapat membantu insya Allah.



    monyet pun herbivor...nak tak makan monyet?

    ini berdasarkan hadis nabi yang mengharamkan memakan binatang buas yang bertaring..kalau rasa nak makan leh jugak pi try sembelih..

    Sy copy paste.

    Dari Abu Tsa’labah bahawa Nabi s.a.w melarang dari memakan setiap binatang buas yang bertaring
    (Hadith riwayat Muslim)

    Imam Ibnu Abdil Barr juga mengatakan dalam At-Tamhid (1/127): “Saya tidak mengetahui perselisihan pendapat di kalangan ulama kaum muslimin bahawa kera tidak boleh dimakan dan tidak boleh dijual kerana tidak ada manfaatnya. Dan kami tidak mengetahui seorang ulama’ pun yang membolehkan untuk memakannya. Demikian pula anjing, gajah dan seluruh binatang buas yang bertaring. Semuanya sama saja bagiku (keharamannya). Dan hujjah adalah sabda Nabi saw bukan pendapat orang….”.

    Syukran jazilan.

    otramen_mebius22

    • *
    • SKYPE: azlan_sadan
      • View Profile
    Reply #61 04 May, 2009, 09:30:50 AM
  • Publish
  • mmmm....kita kena tgk sifat2 semulajadi binatang yg dimaksudkan...buas, saiz badan besar dll..

    selain gajah, contoh lain mcm ikan paus, kuda laut, anjing laut, dugong dll. boleh mkn ke?

    walaupun sekarang mrk yg non muslim kata daging babi bersih (mrk dah cuci dll) tp ia tetap najis & haram..coz kita kena tgjk sifat2 yg ada pada babi. ditakuti nanti sifat2 kita akan jd mcm babi...begitu jugak pada anjing, monyet dll.


    Reply #62 04 May, 2009, 09:34:51 AM
  • Publish

  • ya....

    ok miker pi makan dulu...tapi sediakan dulu doktor kat sebelah takut2 telur itu..kalau miker selamat tak mati..miker leh jumpa majlis fatwa untuk menyatakan keharusan memakan telur binatang beracun..sekiranya miker mati..jawabnya mati miker dalam keadaan bunuh diri..sebab Allah dah pesan jangan jatuhkan dirimu ke arah kebinasaan..maka perbuatan sengaja memakan bahan beracun dianggap sengaja membunuh diri..selamat menjamu selera..

    ibnuwalidaini : azali..makan lah makanan yang diberikan oleh orang tuamu sejak azali lagi..

    maaf.. kalo tak salah.. soalan sy di atas tu, adakah semua telur yang tak beracun blh dimakan...

    ibnuwalidaini

    • *
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Reply #63 04 May, 2009, 10:04:03 AM
  • Publish
  • maaf.. kalo tak salah.. soalan sy di atas tu, adakah semua telur yang tak beracun blh dimakan...

    oh yer..sorry teman tak nampak..makin tua ni maklum la..ermm telur apa yang miker nak makan tuh..so jawapan teman..tidak semua telur yang tak beracun boleh dimakan..bergantung kepada telur binatang apa yang miker nak makan..

    ibnuwalidaini : miker nak makan telur aper tuh?
    " Semua manusia tahu bagaimana
    hendak bercakap tetapi
    tidak semua orang tahu bila dia
    patut bercakap."

    Annalthafunnisa

    • *
    • put ALLAH first,everything will come to you..
      • View Profile
    Reply #64 04 May, 2009, 10:17:04 AM
  • Publish
  • arnab boleh mkn x?saya pernah mkn..liat sket daging nya..
    smile until you cant smile;

    Annalthafunnisa

    • *
    • put ALLAH first,everything will come to you..
      • View Profile
    Reply #65 04 May, 2009, 10:18:26 AM
  • Publish
  • Salam,
    Saya nak tanya, semut dan lebah tak boleh bunuh ke?
    Kalau semut tu banyak kat rumah dan takut masuk dalam air, so tak boleh bunuh lah? Then kalau lebah tu masuk dalam rumah dan dibimbangi menyengat anak kecil, pun tak boleh bunuh juga ke?

    General rule mmg semut dan lebah dilarang utk dibunuh.

    -Untuk lebah boleh rujuk surah al-Nahl 68-69.

    -Untuk semut boleh rujuk kepada hadith di bawah. (Muslim, 2096)
    Dari Abu hurairah r.a dari Rasulullah saw. Sabdanya:”Seekor semut menggigit seorang nabi diantara para nabi, lalu nabi tersebut menyuruh bakar sarang semut itu lalu dibakarlah, Kemudian Allah swt mewahyukan kepadanya. “Hanya seekor semut yang menggigitmu, lalu engkau musnahkan suatu umat yang selalu membaca Tasbih” .

    Walau bagaimanapun kalau semut atau lebah membahayakan kita, boleh dibunuh tapi jangan dibunuh dengan api. Rujuk Fatwa Islamiyyah 451 oleh Bin Baaz.

    Moga membantu.


    ckp pasal makan,klua pasal bunuh plak..:senyum:

    Reply #66 04 May, 2009, 10:23:52 AM
  • Publish
  • Apa yang diharamkan oleh Allah, kalo kita tak tahu kenapa illah(sebab ) pengharamannya, maka kita sami3na wa ato3na. kita dengar da ntaat.

    Alah yang mencipta manusia, jadi dia mengetahui apa yang terbaik untuk manusia?

    Adakah saya sudah menjawab soalan kalian?
    Saya meminta maaf sekiranya terkasar bahasa sepanjang saya bersama Halaqian. Kini saya sudah berhenti menjadi Halaqians. Selamat maju jaya. Selamat menuntut ilmu dengan manhaj yang sahih.Tolong delete ID saya.

    Reply #67 04 May, 2009, 10:27:03 AM
  • Publish
  • Xboleh makan monyet walaupun monyet herbivor, sebab monyet bertaring.

    Gajah bergading, maka dikategorikan sebagai haiwan bertaring, jadi xboleh makan juga.

    Kuda ada khilaf di kalangan ulama, khilaf mereka mengikut suasana, keadaan dan masa.

    Contoh masa zaman perang yang perlukan kuda untuk untuk perang, maka kuda haram dimakan kerana perang lebih utama, dan makanan lebih banyak pilihan.

    Ada hukum makruh, kerana dagingnya panas.

    (Maaf saya xboleh nak tepek sumberlah, malas nak buka kitab, agak sibuk sekarang)

    p/s- Ibnu Nafis, Ibnu Walidain boleh tolong kot

    budokjuruh

    • *
    • Ujian adalah tarbiyah dari Allah
      • View Profile
    Reply #68 04 May, 2009, 10:31:54 AM
  • Publish
  • arnab boleh mkn x?saya pernah mkn..liat sket daging nya..
    dh mkn baru tnya... :sedihnya:

    mkn la..sedap

    ibnuwalidaini

    • *
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Reply #69 04 May, 2009, 10:34:24 AM
  • Publish
  • mmmm....kita kena tgk sifat2 semulajadi binatang yg dimaksudkan...buas, saiz badan besar dll..

    selain gajah, contoh lain mcm ikan paus, kuda laut, anjing laut, dugong dll. boleh mkn ke?

    walaupun sekarang mrk yg non muslim kata daging babi bersih (mrk dah cuci dll) tp ia tetap najis & haram..coz kita kena tgjk sifat2 yg ada pada babi. ditakuti nanti sifat2 kita akan jd mcm babi...begitu jugak pada anjing, monyet dll.



    ok untuk persoalan binatang dari dalam laut ini..teman ambik kata2 dr yussuf qardawi..dia kata binatang laut adalah semua binatang yang hidupnya di dalam air. Semua binatang ni halal dimakan..so kalau otramen dapat seekor ikan paus...jangan lupa ajak teman makan...

    ibnuwalidaini

    • *
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Reply #70 04 May, 2009, 10:37:14 AM
  • Publish
  • arnab boleh mkn x?saya pernah mkn..liat sket daging nya..
    dh mkn baru tnya... :sedihnya:

    mkn la..sedap

    itu la pasal..:senyum:...

    Annalthafunnisa

    • *
    • put ALLAH first,everything will come to you..
      • View Profile
    Reply #71 04 May, 2009, 10:51:58 AM
  • Publish
  • pelanduk pun bertaring... pelanduk blh dimakan kan ?


    ok..miker jumpa pelanduk..miker lari ker pelanduk lari? dan miker jumpa gajah..gajah lari ke miker lari ? gajah ni dikategorikan sebagai binatang buas yang menyerang manusia..




    tanya lagi..tanya lagi..jgn ada yg tanye EH SEMUT LEH MKN Xah sudah......heheheeh

    ibnuwalidaini

    • *
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Reply #72 04 May, 2009, 11:06:42 AM
  • Publish
  • Xboleh makan monyet walaupun monyet herbivor, sebab monyet bertaring.

    Gajah bergading, maka dikategorikan sebagai haiwan bertaring, jadi xboleh makan juga.

    Kuda ada khilaf di kalangan ulama, khilaf mereka mengikut suasana, keadaan dan masa.

    Contoh masa zaman perang yang perlukan kuda untuk untuk perang, maka kuda haram dimakan kerana perang lebih utama, dan makanan lebih banyak pilihan.

    Ada hukum makruh, kerana dagingnya panas.

    (Maaf saya xboleh nak tepek sumberlah, malas nak buka kitab, agak sibuk sekarang)

    p/s- Ibnu Nafis, Ibnu Walidain boleh tolong kot

    .

    ermm perihal kuda nih..ermm boleh jer nak dimakan...sebab sahabat nabi dulu pernah sembelih dan makan kuda..nabi membenarkan nya..kalau teman salah perbetukan yerk..

    budokjuruh

    • *
    • Ujian adalah tarbiyah dari Allah
      • View Profile
    Reply #73 04 May, 2009, 11:37:09 AM
  • Publish
  • awatla hangpa ni bincang hal2 ni..
    mkn yg mana ada dh la..
    xyh mkn pelik2

    assiddiq

    • *
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #74 04 May, 2009, 11:38:46 AM
  • Publish
  • awatla hangpa ni bincang hal2 ni..
    mkn yg mana ada dh la..
    xyh mkn pelik2

    saje tambah ilmu pengetahuan ..
    mana tahu ada keadaan darurat nanti..
    ha?
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    ibnuwalidaini

    • *
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Reply #75 04 May, 2009, 11:40:25 AM
  • Publish
  • awatla hangpa ni bincang hal2 ni..
    mkn yg mana ada dh la..
    xyh mkn pelik2

    biarlah mereka nak bertanya..mana tahu sampai satu masa mereka ataupun kita sendiri kene berdepan ngan keadaan memakan binatang2 tersebut..ini jugak ilmu rasanya kan..kot2 la masa mengidam nanti nak makan ker..kurang2 ada la pengetahuan sket sebanyak...

    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #76 04 May, 2009, 11:42:30 AM
  • Publish
  • Xboleh makan monyet walaupun monyet herbivor, sebab monyet bertaring.

    Gajah bergading, maka dikategorikan sebagai haiwan bertaring, jadi xboleh makan juga.

    Kuda ada khilaf di kalangan ulama, khilaf mereka mengikut suasana, keadaan dan masa.

    Contoh masa zaman perang yang perlukan kuda untuk untuk perang, maka kuda haram dimakan kerana perang lebih utama, dan makanan lebih banyak pilihan.

    Ada hukum makruh, kerana dagingnya panas.

    (Maaf saya xboleh nak tepek sumberlah, malas nak buka kitab, agak sibuk sekarang)

    p/s- Ibnu Nafis, Ibnu Walidain boleh tolong kot

    ermm perihal kuda nih..ermm boleh jer nak dimakan...sebab sahabat nabi dulu pernah sembelih dan makan kuda..nabi membenarkan nya..kalau teman salah perbetukan yerk..

    Kenapa semua nak bersoal dan tercari cari, cuba tengok di pembuka topik, ustaz alhaudhie dan beritahu tentang hukum makan daging kuda dengan landak. Lain kali rujuk tajuk yang di buka dahulu, sebelum meleret -leret cari jawapan.
    « Last Edit: 09 June, 2010, 08:36:57 AM by Ummi Munaliza »
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #77 04 May, 2009, 11:58:04 AM
  • Publish
  • Xboleh makan monyet walaupun monyet herbivor, sebab monyet bertaring.

    Gajah bergading, maka dikategorikan sebagai haiwan bertaring, jadi xboleh makan juga.

    Kuda ada khilaf di kalangan ulama, khilaf mereka mengikut suasana, keadaan dan masa.

    Contoh masa zaman perang yang perlukan kuda untuk untuk perang, maka kuda haram dimakan kerana perang lebih utama, dan makanan lebih banyak pilihan.

    Ada hukum makruh, kerana dagingnya panas.

    (Maaf saya xboleh nak tepek sumberlah, malas nak buka kitab, agak sibuk sekarang)

    p/s- Ibnu Nafis, Ibnu Walidain boleh tolong kot

    ermm perihal kuda nih..ermm boleh jer nak dimakan...sebab sahabat nabi dulu pernah sembelih dan makan kuda..nabi membenarkan nya..kalau teman salah perbetukan yerk..
    Kenapa semua nak bersoal dan tercari cari, cuba tengok di pembuka topik, ustaz alhaudhie dan beritahu tentang hukum makan daging kuda dengan landak. Lain kali rujuk tajuk yang di buka dahulu, sebelum meleret -leret cari jawapan.

    haah.lupa plak...mekasih ummi ingatkan saya

    ~Semoga Allah merahmati manusia yang menghadiahkan aku keaibanku~
    « Last Edit: 09 June, 2010, 08:36:26 AM by Ummi Munaliza »

    Reply #78 04 May, 2009, 03:52:15 PM
  • Publish
  • assalamualaikum...
    saje nak menambah..baru2 ni ustaz sy bgtau yg adalah dilarang makan ayam kecuali ayam yang kte pasti drpd mne sumber makanannya seperti RFC. ini adalah kerana ayam2 kt luar sane diberi makan arak dan sebagainya supaya jadi lebih gemuk... wallahu'alam..
    ~bErSuJuD KpD ALLAH ~

    otramen_mebius22

    • *
    • SKYPE: azlan_sadan
      • View Profile
    Reply #79 04 May, 2009, 05:20:01 PM
  • Publish
  • mmmm....kita kena tgk sifat2 semulajadi binatang yg dimaksudkan...buas, saiz badan besar dll..

    selain gajah, contoh lain mcm ikan paus, kuda laut, anjing laut, dugong dll. boleh mkn ke?

    walaupun sekarang mrk yg non muslim kata daging babi bersih (mrk dah cuci dll) tp ia tetap najis & haram..coz kita kena tgjk sifat2 yg ada pada babi. ditakuti nanti sifat2 kita akan jd mcm babi...begitu jugak pada anjing, monyet dll.



    ok untuk persoalan binatang dari dalam laut ini..teman ambik kata2 dr yussuf qardawi..dia kata binatang laut adalah semua binatang yang hidupnya di dalam air. Semua binatang ni halal dimakan..so kalau otramen dapat seekor ikan paus...jangan lupa ajak teman makan...

    otramen makan tak cukup seekor....hahahahhha...

    divider3
    halaqahforum4