Ajaran Hakikat Insan

Author Topic: Ajaran Hakikat Insan  (Read 26817 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

assiddiq

  • *
  • Posts: 4596
  • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
    • View Profile
29 April, 2009, 03:38:05 PM
  • Publish Di FB
  •  Masalah

    Ajaran Ilmu Tajalli Ahmad Laksamana atau ajaran Tok Hussin Janggut daerah Langkawi.

    Fatwa

    Rujuk kepada laporan ketua Penyelidik Jabatan Agama Islam Negeri Kedah didapati ilmu yang diamal dan disebar oleh Tok Hussin Janggut / Ahmad Laksamana dan Kitab Hakikat Insan itu adalah suatu bidaah yang sesat lagi menyesatkan sama ada dari segi syariat dan juga akidah ilmu yang membawa kepada murtad dan kufur Wali’ya zubillah. Dengan itu jawatankuasa berpendapat adalah menjadi kewajipan ke atas Majlis agama Islam mengambil tindakan segera bagi diwartakan ajaran itu sebagai ajaran yang salah dan sesat dari segi syariat dan akidah dan mendakwa guru dan pengikut-pengikutnya yang terlibat di bawah kesalahan jenayah Syari’eyyah.

     

    Jabatan Fatwa Negeri Kedah


    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    intizhar

    • *
    • Posts: 623
      • View Profile
    Jawab #1 29 April, 2009, 04:24:23 PM
  • Publish Di FB
  • berhati-hati tapi jangan sampai takut..

    ada tak info dari segi dasar / kaedah mana yang JFNK menilai kesesatan ajaran ini ?? ada tak JFNK cari, hubungi, bermuzakarah dengan para pimpinan atas ataupun yang terlibat pada perjalanan Ilmu Tajalli yang menggunakan buku Hakikat Insan (Ajaran Tuan guru Ahmad Laksamana / Tok Hussin Janggut Langkawi?

     
    Alhamdulillah syukur kita dengan segala nikmat kurniaanNya..

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #2 29 April, 2009, 04:34:53 PM
  • Publish Di FB
  • berhati-hati tapi jangan sampai takut..

    ada tak info dari segi dasar / kaedah mana yang JFNK menilai kesesatan ajaran ini ?? ada tak JFNK cari, hubungi, bermuzakarah dengan para pimpinan atas ataupun yang terlibat pada perjalanan Ilmu Tajalli yang menggunakan buku Hakikat Insan (Ajaran Tuan guru Ahmad Laksamana / Tok Hussin Janggut Langkawi?

     


    saya rujuk forum http://www.ustazazhar.com  ...menu FATWA..
    pasal kaedah tu takde pulak..kalau untuk kepuasan hati cuba kamu tanya pada ustaz berkenaan..
    di http://forum.digitalmukmin.org ..
    insyaALLAH dia balas secepat mungkin~
    « Last Edit: 29 April, 2009, 04:36:55 PM by assiddiq »

    intizhar

    • *
    • Posts: 623
      • View Profile
    Jawab #3 29 April, 2009, 06:36:07 PM
  • Publish Di FB
  • ada pro ada kontra dalam hujah-hujah serta pendapat dan pandangan mengenainya..cuma saya mengamati dalam forum berkenaan..terasa sedih juga, ..hujah, pendapat serta pandangan tidak banyak yang berpandukan pada perkara (wasiat ) dari Baginda RasulAllah saw.. Iaitu Kitab Allah ( Al Quran ) dan Sunnah Rasul.. jadi pada pandangan peribadi saya adalah lebih baik user-user berkenaan kembali pada satu keadaan realiti, berpegang pada Haq dan berdiri di atas Kebenaran Firman-FirmanNya serta Hadith-Hadith yang sahih..dan kita semua bebas dan bisa menilainya..

    Jangan kita menilai kepada perkara yang tidak bernilai dan melupakan nilai kepada perkara yang bernilai..kerana akhirnya kita terlena di buai mimpi dan angan-angan yang panjang....

    Kebanyakan kita manusia biasa, hanya nampak air hujan ( kejadian Ilahi ) bukan ada hari-hari pun, tapi dalam ketidaksedaran kita lupa pada setiap air embun yang juga Allah ciptakan setiap malam turun ke bumi..SubhanaAllah.. Dzat Yang Maha Mengetahui

    mujahid89

    • *
    • Posts: 110
      • View Profile
    Jawab #4 29 April, 2009, 10:12:18 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    kalau x silap ana....buku hakikat insan di haramkan...
    tp di pondok sahabat ana sempatla akhwan dalam pondok itu fotokopinya....
    persoalan ana....benarkah buku hakikat insan itu sesat???
    (sekadar bertanya)
     :jaz:

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #5 30 April, 2009, 09:01:44 AM
  • Publish Di FB
  • ada pro ada kontra dalam hujah-hujah serta pendapat dan pandangan mengenainya..cuma saya mengamati dalam forum berkenaan..terasa sedih juga, ..hujah, pendapat serta pandangan tidak banyak yang berpandukan pada perkara (wasiat ) dari Baginda RasulAllah saw.. Iaitu Kitab Allah ( Al Quran ) dan Sunnah Rasul.. jadi pada pandangan peribadi saya adalah lebih baik user-user berkenaan kembali pada satu keadaan realiti, berpegang pada Haq dan berdiri di atas Kebenaran Firman-FirmanNya serta Hadith-Hadith yang sahih..dan kita semua bebas dan bisa menilainya..

    Jangan kita menilai kepada perkara yang tidak bernilai dan melupakan nilai kepada perkara yang bernilai..kerana akhirnya kita terlena di buai mimpi dan angan-angan yang panjang....

    Kebanyakan kita manusia biasa, hanya nampak air hujan ( kejadian Ilahi ) bukan ada hari-hari pun, tapi dalam ketidaksedaran kita lupa pada setiap air embun yang juga Allah ciptakan setiap malam turun ke bumi..SubhanaAllah.. Dzat Yang Maha Mengetahui

    hmm..moga2 kita tak termasuk dalam golongan tu..amin~

    intizhar

    • *
    • Posts: 623
      • View Profile
    Jawab #6 30 April, 2009, 01:28:18 PM
  • Publish Di FB
  • :)
    kalau x silap ana....buku hakikat insan di haramkan...
    tp di pondok sahabat ana sempatla akhwan dalam pondok itu fotokopinya....
    persoalan ana....benarkah buku hakikat insan itu sesat???
    (sekadar bertanya)
     :jaz:

    Di atas IzinNya dan RahmatNya..

    saya sendiri pun belum pernah dapat peluang membaca buku tersebut..jadi nak bagi pendapat tu tak berapa nak kena, cuma kita ambil pada pendekatan begini..contoh kita belajar ilmu akaunting dan kita memang mahir, tiba-tiba apabila sudah bekerja dan tahu selok belok akaun, kita selewengkan dan jadi pecah amanah? salahkah buku tersebut atau pelajarannya, macammana?

    walaubagaimanpun..iblis dan syaitan di anggap telah berjaya, andainya berhasil manipulasikan alasan takut dan tersesat sehingga kita terlupa yang sebenarnya kita telahpun dan sedang tersesat bila tidak berzikir pada Allah (Az Zumar : 20 ).

    dan sebenarnya Allah saja yang tahu dan Dia Maha Mengetahui siapa di antara hamba-hambanya yang sesat ataupun mendapat PertunjukNya ( An Najm : 30 ) ..wallahu'alam.

    intizhar

    • *
    • Posts: 623
      • View Profile
    Jawab #7 30 April, 2009, 06:43:42 PM
  • Publish Di FB
  • :)
    kalau x silap ana....buku hakikat insan di haramkan...
    tp di pondok sahabat ana sempatla akhwan dalam pondok itu fotokopinya....
    persoalan ana....benarkah buku hakikat insan itu sesat???
    (sekadar bertanya)
     :jaz:

    Pembetulan pada surah (Az Zumar : 22 ) (Mohon ampun Ya Allah dan maafkan saya buat semua )..

    Di atas IzinNya dan RahmatNya..

    saya sendiri pun belum pernah dapat peluang membaca buku tersebut..jadi nak bagi pendapat tu tak berapa nak kena, cuma kita ambil pada pendekatan begini..contoh kita belajar ilmu akaunting dan kita memang mahir, tiba-tiba apabila sudah bekerja dan tahu selok belok akaun, kita selewengkan dan jadi pecah amanah? salahkah buku tersebut atau pelajarannya, macammana?

    walaubagaimanpun..iblis dan syaitan di anggap telah berjaya, andainya berhasil manipulasikan alasan takut dan tersesat sehingga kita terlupa yang sebenarnya kita telahpun dan sedang tersesat bila tidak berzikir pada Allah (Az Zumar : 22 ).

    dan sebenarnya Allah saja yang tahu dan Dia Maha Mengetahui siapa di antara hamba-hambanya yang sesat ataupun mendapat PertunjukNya ( An Najm : 30 ) ..wallahu'alam.

    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1664
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Jawab #8 16 July, 2009, 06:20:08 PM
  • Publish Di FB
  • buku Hakikat Insan tu, buku TADIKA - mau ke Ghaib

    selama mana ber tulisan, itu hanyalah pendapat, kecualilah, memang asal dari Al Quran

    jika minat nak belajar, bolehlah try..........kami sedia menanti kedatangan yg mahukan ilmu TAUHID

    Tengku Zhuemy

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #9 09 September, 2009, 06:55:48 PM
  • Publish Di FB
  • sy berminat nk belajar dan juga berminat untuk mengenal diri....ttp tiada tempat untuk belajar....harap dapat membantu untuk menghuraikan kekusutan ini....

    SakaratulMaut

    • *
    • Posts: 169
      • View Profile
    Jawab #10 09 September, 2009, 09:59:35 PM
  • Publish Di FB
  • Hari tu ada sorang kawan,dia cakap pernah baca kitab ni. Kitab ni ada mengatakan dalam diri Muhammad itu ada ALLAH. ALLAH mentajallikan diriNya melalui Muhammad.. Betulkah sebegitu? Maha suci ALLAH dari segala sesuatu.

    Hayati maksud AL-QURAN ni..

    3. Ali 'Imran
    144. Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul[234]. Apakah Jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)? Barangsiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah sedikitpun, dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.
    "Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat (pula) mencepatkannya."
    (Surah Al-A'raf: ayat 34)

    iqramulhafidz

    • *
    • Posts: 57
      • View Profile
    Jawab #11 10 September, 2009, 01:39:53 AM
  • Publish Di FB
  • Pendapat itu benar, bahawa Dia meliputi segala sesuatu. Yang Dzahir, dan Yang Batin. Dalam mengesakan Allah SWT perlu difahami apa itu, tasybih dan apa itu tanzih. Lagipula, pengertian "tajalli"/"penzahiran" ini adalah luas. :)

    muhammad naufal

    • *
    • Posts: 33
      • View Profile
    Jawab #12 10 September, 2009, 04:04:17 AM
  • Publish Di FB
  • SESIAPA TOLAK AJARAN ISLAM SELURUHNYA. MAKA IA TERSESAT LAGI MENYESATKAN...

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1365
      • View Profile
    Jawab #13 10 September, 2009, 04:21:25 AM
  • Publish Di FB
  • Sabda Rasulullah SAW :
    “Sungguh Islam itu mudah, tiadalah yang memaksakan dirinya maka ia akan kalah, maka berbuatlah sewajarnya, dan mendekatlah pada perbuatan baik, dan ketahuilah kabar gembira pada amal amal, dan mohonlah (berdoalah) pada pagi hari, lewat hari dan sebahagian waktu akhir malam” (Shahih Bukhari)

    acit

    • *
    • Posts: 705
    • Ilahi anta maksudi wa redho ka matluubi
      • View Profile
    Jawab #14 10 September, 2009, 11:37:36 AM
  • Publish Di FB
  • Saya dah tengok dan saya dah baca buku Hakikat Insan.Buku ini lebih menjurus kepada amalan
    Ilmu Kaji Diri malah ramai orang keliru yang menganggapnya sebuah buku Tasauf.Pada asalnya
    mereka ini adalah dari golongan yang belajar Tasauf (Tariqat) dari Indonesia, tetapi oleh kerana
    mungkin untuk mendapatkan kelainan dan menampakkan kelebihan lalu diujudkan ajaran ini.
    Namun Fatwa yang dibuat itu tentulah mempunyai asas yang kukuh yang menyalahi dari segi syariat
    dan akidah.Buku ini tidak sesuai dibaca oleh orang awam kerana ia banyak mempunyai makna dan
    maksud yang mendalam.
    "Berpanjangan lah ubudiyah zahir dan batin serta berkekalan lah
    hadir hati serta Allah".Wallahu a'lam bishowab

    Azzamani

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Jawab #15 10 September, 2009, 12:33:21 PM
  • Publish Di FB
  • Asslm'Alaikm.......

    ana tak berani nak bagi pendapat tentang buku tu..ana pun ada dan sudah baca.
    perlu ada guru..tak boleh hanya baca je..guru mesti muktabar..
    jangan cakap sesuatu yang kita tak pasti.
    ini persoalan AQIDAH..nak kenal diri kita perlu mengaji dan tarbiyah guru yang mempunyai sanad ilmu secara rantaian hingga ke RASULULLAH.

    SakaratulMaut

    • *
    • Posts: 169
      • View Profile
    Jawab #16 10 September, 2009, 04:00:17 PM
  • Publish Di FB
  • Pendapat itu benar, bahawa Dia meliputi segala sesuatu. Yang Dzahir, dan Yang Batin. Dalam mengesakan Allah SWT perlu difahami apa itu, tasybih dan apa itu tanzih. Lagipula, pengertian "tajalli"/"penzahiran" ini adalah luas. :)
    Maka kamu stuju dengan kitab ini sebenarnya idak sesat?
    Dan sy ingin bertanya Luas maksud mcm mana tu?Mohon perjelaskan dan contoh/dalil..?Untuk memuaskan ati ambe yg jahil ni.Terima kasih..

    p/s: Mohon terjawab soalan2 tu ya? Alhamdulillah
    « Last Edit: 10 September, 2009, 04:14:52 PM by SakaratulMaut »

    SakaratulMaut

    • *
    • Posts: 169
      • View Profile
    Jawab #17 10 September, 2009, 04:13:52 PM
  • Publish Di FB
  • Saya dah tengok dan saya dah baca buku Hakikat Insan.Buku ini lebih menjurus kepada amalan
    Ilmu Kaji Diri malah ramai orang keliru yang menganggapnya sebuah buku Tasauf.Pada asalnya
    mereka ini adalah dari golongan yang belajar Tasauf (Tariqat) dari Indonesia, tetapi oleh kerana
    mungkin untuk mendapatkan kelainan dan menampakkan kelebihan lalu diujudkan ajaran ini.
    Namun Fatwa yang dibuat itu tentulah mempunyai asas yang kukuh yang menyalahi dari segi syariat
    dan akidah.Buku ini tidak sesuai dibaca oleh orang awam kerana ia banyak mempunyai makna dan
    maksud yang mendalam.
    Setuju.. Yg membuat keputusan tu  mesti udah mengkaji sebetul2nya dulu sblum menfatwakannya..
    Moga yg baik itu ALLAH redha dan yg xbaik itu ALLAH ampuni dan bimbing kite ke jalan yg slamat..~
    « Last Edit: 10 September, 2009, 04:21:28 PM by SakaratulMaut »

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1365
      • View Profile
    Jawab #18 10 September, 2009, 04:22:58 PM
  • Publish Di FB
  • (2:269)  Allah menganugerahkan al hikmah (kefahaman yg dalam tentang Al Qur'an & As Sunnah) kpd siapa yg dikehendaki-Nya. & barangsiapa yg dianugerahi hikmah, ia benar-benar telah dianugerahi karunia yg banyak. & hanya org2 yg berakallah yg dapat mengambil pelajaran (dr firman Allah).

    slipar

    • *
    • Posts: 38
      • View Profile
    Jawab #19 10 September, 2009, 06:18:25 PM
  • Publish Di FB
  • salam .. kalau hakikat insan itu tentang kaji diri , bagaimana pulak berbedha dgn ilmu tassauf . maaf hamba bertanya kerana kurang faham dgn ulasan tuan .. bagi hamba tak ada bedha sebab kebanyakan buku tassauf pun menceritakan hal yg demikian .

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    26 Replies
    19279 Views
    Last post 17 July, 2009, 11:30:38 AM
    by assiddiq
    2 Replies
    1645 Views
    Last post 16 May, 2009, 11:39:54 AM
    by ahmad_siddiqui
    4 Replies
    557 Views
    Last post 16 January, 2013, 09:38:49 AM
    by Fakir Billah