KHALWAT REMAJA SEMAKIN SERIUS

*

Author Topic: KHALWAT REMAJA SEMAKIN SERIUS  (Read 10644 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Reply #60 23 June, 2010, 02:31:21 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum.

    Byk benarnya apa yang telah dibicarakan oleh saudara ibnu_azham.

    Kerana manusia itu fitrahnya tidak melakukan sesuatu perkara itu sekiranya dia tahu akibat yang bakal menimpa. Contohnya dalam mendidik adik kecil, agar tidak mendekati cerek yang panas. Kerana tidak terjangkau dek pemikiran mereka akan akibat itu, mereka tetap ingin mencapai cerek walaupun ditegah. Hanya apabila berjaya disentuh, dan sudah terkena, terkejut bercampur sakit, menangis memekik kerana sakitnya kulit terkena cerek yang panas, barulah mereka tahu yang cerek panas itu tidak boleh disentuh. Memberi kesakitan.

    Adik-adik remaja (usahkan remaja, yang 30-an, 40-an juga tidak terkecuali), sudah tidak takut untuk melakukan pelbagai kemungkaran dan kerosakan. Kerana mereka tidak menitikberatkan kesan dari perbuatan itu, terutamanya azab di 'sana'. Herm, hanya seronok sahaja yang difikirkan.

    Mereka tidak takut, kerana mereka tidak tahu apa yang menanti. Barangkali kerana tidak dimaklumkan. Barangkali kerana sifat malas dan kurang ingin mengambil tahu.

    Tidak tahu + Malas mengambil tahu + Tidak dimaklumkan = Tidak takut.

    Semoga kita meletakkan segala usaha, untuk mengambil tahu, mendidik mereka untuk ada sifat rajin mengambil tahu, dan sampai menyampaikan agar yang lain juga tahu, dengan harapan dipertingkatkan iman dan bertambah rasa takut melakukan kemungkaran. Mudah mudahan, dapat sama-sama atasi masalah ini.


    Reply #61 23 June, 2010, 07:05:20 AM
  • Publish
  •  berisalam
     kalo berkhalwat dengan ALLAH takpe....pahala dapat syurga pun dapat.... :msya: anak muda sekarang lebih mementingkan keseronokan dunia,berbanding keseronokan hidup di akhirat kelak...
    ~"semoga hati kita sinarannya bak sinaran mentari di pagi hari,menyuluh dan menerangi alam,tidak pula ia panas lagi memanaskan tapi ianya menenangkan lagi mententeramkan jiwa...  "~

    Reply #62 23 June, 2010, 08:13:31 AM
  • Publish
  • salam..
    bila terbaca tittle posting ni saya teringat akan berita yang amat menyanyat dan memilukan hati..kisah antara dua remaja iaitu kaum Adam dan Hawa yang jauh terpesong dan tidak pandai menjaga adab tatasusila.
    remaja perempuan ini mati dalam keadaan yang mengaibkan..kasihan..tersesat jalan namun tidak sempat membaikinya..Allah itu lebih mengetahui akan segala sesuatu. (tak perlu ceritakan siapa..mungkin kalian sudah tahu..berita semalam pun ada..kejadian di kelantan)..kasihan.kasihan kerana "pergi dalam keadaan yang mengaibkan"..(moga kita dilindungi)
    saya tak tahu nak cakap apa..cuma rasa sedih. beginikah contoh remaja sekarang?menjadikan keseronokkan sebagai persinggahan usia muda mereka?...berkawan dengan kaum yang berlainan boleh..cuma biarlah ada tatasusilanya..

    hati oh hati..mengapakah terlalu kotor?..mengapa akalmu duhai remaja tidak dapat mewajarkan tindakan mu?..kasihan kedua ibu ayahmu..menitis air mata..menahan malu diconteng arang..seandainya mereka tidak mendidikmu dengan sempurna tidak mengapa..ampunkan kesalahan mereka..kerana kamu ada akal..akal untuk mewajarkan segala tindakan dengan merumuskan ilmu yang dipelajari..

    jadilah anak yang selalu menguki senyuman ibu dan ayah. jangan diturutkan kata hatimu yang sedang bergelodak . jika kau mengikutinya..maka padahlah dirimu..fikirkan rasionalnya.

    Reply #63 23 June, 2010, 08:29:20 AM
  • Publish
  • dah jd budaya & amalan kebiasaan dah.........nak halang pun susah coz kebanyakkan mrk ni tak kan peduli nasihat org...lagipun yg sedih, mrk ni remaja Islam...yg cerdiknya, ada yg pakai songkok or kopiah , tudung labuh konon nak tutup maksiat...mcm buah yg dibalut, belum tentu isi dalam nya baik or manis, kebykan nya org kat sini kata ''dah tak ada madu lagi'' sedih, coz nama je Islam, pakai kopiah , pakai tudung labuh....

    ada remaja yg sy kenal, slalu pg masjid & surau, slalu baca quran, slalu solat, tp bila tgk dlm handpone dia, wah...jgn terkejut...byk klip2 video lucah...& rupa2 nya laki ni adalah kaki zina jugak....sy sendiri tgk bgmana dia berzina gan sorg pompuan...masa tu dia suruh sy rakam aksi dia guna handpone dia....

    manakala ada seorg remaja pelajar IPTS kat sini, pakai tudung, nampak lemah lembut, perkataan mengucap tu selalu keluar dr mulut dia....tp bila tgk dlm handpone dia...wah rupa2 nya luaran pakai tudung & asyik mengucap tu hanya topeng saja....byk gambar2 pompuan tu tgk buat hubungan sex gan lelaki negro kat dlm handpone dia........malah pompuan ni penah berbogel hanya pakai tudung kat kepala, tp badan berbogel kat depan sy dlm satu party kat tepi pantai......

    Reply #64 23 June, 2010, 08:41:51 AM
  • Publish
  • dah jd budaya & amalan kebiasaan dah.........nak halang pun susah coz kebanyakkan mrk ni tak kan peduli nasihat org...lagipun yg sedih, mrk ni remaja Islam...yg cerdiknya, ada yg pakai songkok or kopiah , tudung labuh konon nak tutup maksiat...mcm buah yg dibalut, belum tentu isi dalam nya baik or manis, kebykan nya org kat sini kata ''dah tak ada madu lagi'' sedih, coz nama je Islam, pakai kopiah , pakai tudung labuh....

    ada remaja yg sy kenal, slalu pg masjid & surau, slalu baca quran, slalu solat, tp bila tgk dlm handpone dia, wah...jgn terkejut...byk klip2 video lucah...& rupa2 nya laki ni adalah kaki zina jugak....sy sendiri tgk bgmana dia berzina gan sorg pompuan...masa tu dia suruh sy rakam aksi dia guna handpone dia....

    manakala ada seorg remaja pelajar IPTS kat sini, pakai tudung, nampak lemah lembut, perkataan mengucap tu selalu keluar dr mulut dia....tp bila tgk dlm handpone dia...wah rupa2 nya luaran pakai tudung & asyik mengucap tu hanya topeng saja....byk gambar2 pompuan tu tgk buat hubungan sex gan lelaki negro kat dlm handpone dia........malah pompuan ni penah berbogel hanya pakai tudung kat kepala, tp badan berbogel kat depan sy dlm satu party kat tepi pantai......

    salam..
    bila dirumuskan balik..memang ada wajar nasihat yang parents beri walau pun nasihat tu diberi acuh tidak acuh..

    inilah dinamakan konsep penyamaran manusia..bijak menyamar..
    sedih..bila mengenangkan benda ni berlaku.. 

    p/s:benar ke apa yang anda perkatakan tentang remaja islam perempuan itu?..(sumbernya sahihkah?)
    kawan anda suruh anda rakam aksi dia..anda rakam kah?...(harap2 tidak ye)

    Reply #65 23 June, 2010, 08:58:31 AM
  • Publish
  • dah jd budaya & amalan kebiasaan dah.........nak halang pun susah coz kebanyakkan mrk ni tak kan peduli nasihat org...lagipun yg sedih, mrk ni remaja Islam...yg cerdiknya, ada yg pakai songkok or kopiah , tudung labuh konon nak tutup maksiat...mcm buah yg dibalut, belum tentu isi dalam nya baik or manis, kebykan nya org kat sini kata ''dah tak ada madu lagi'' sedih, coz nama je Islam, pakai kopiah , pakai tudung labuh....

    ada remaja yg sy kenal, slalu pg masjid & surau, slalu baca quran, slalu solat, tp bila tgk dlm handpone dia, wah...jgn terkejut...byk klip2 video lucah...& rupa2 nya laki ni adalah kaki zina jugak....sy sendiri tgk bgmana dia berzina gan sorg pompuan...masa tu dia suruh sy rakam aksi dia guna handpone dia....

    manakala ada seorg remaja pelajar IPTS kat sini, pakai tudung, nampak lemah lembut, perkataan mengucap tu selalu keluar dr mulut dia....tp bila tgk dlm handpone dia...wah rupa2 nya luaran pakai tudung & asyik mengucap tu hanya topeng saja....byk gambar2 pompuan tu tgk buat hubungan sex gan lelaki negro kat dlm handpone dia........malah pompuan ni penah berbogel hanya pakai tudung kat kepala, tp badan berbogel kat depan sy dlm satu party kat tepi pantai......

    salam..
    bila dirumuskan balik..memang ada wajar nasihat yang parents beri walau pun nasihat tu diberi acuh tidak acuh..

    inilah dinamakan konsep penyamaran manusia..bijak menyamar..
    sedih..bila mengenangkan benda ni berlaku.. 

    p/s:benar ke apa yang anda perkatakan tentang remaja islam perempuan itu?..(sumbernya sahihkah?)
    kawan anda suruh anda rakam aksi dia..anda rakam kah?...(harap2 tidak ye)

    ye, mmg benar. sy kenal pompuan tu...dia adalah pelajar IPTS kat tempat sy....malah sering kali jugak pompuan ni contact sy ajak sy kluar...malah dia ni tak segan or tak malu penah ajak sy nak buat sex...tp sy tak nak..

    pasal kawan lelaki sy tu, sy tak rakam, tp ada sorg kawan lagi yg rakam aksi sex dia...

    Reply #66 23 June, 2010, 09:15:03 AM
  • Publish
  • so sad!!!
    huhhhhhh!!!!!!..

    Reply #67 28 May, 2011, 11:02:32 AM
  • Publish
  •  :)
    masyaAllah panjang lebar telah dikomentarkan disini..alhamdulillah masing masing dgn pandangan masing masing..amat bernas sekali..

    saya tertarik dgn komentar yg dibei oleh sahabat kita ibn izham yg brkata takutkan Allah s.w.t takde dalam diri, apabila perasaan takutkan Allah tiada maka kita boleh lakukan apa sajer ikut apa yg kita nak..kita sndiri caturkan...

    Pandangan saya segala permasalahan baik dari segi khalwat, mencuri, berbohong hatta dari sekecil kecil dosa sehingga sebesar besar dosa yg kita lakukan jawapannya ialah berkaitan dgn IMAN....apabila iman dah rosak apa yg keluar dari diri kita semuanya rosak...

    seperti beberapa keadaan yg kita boleh buat cth:

    1.Tanah yg baik, ditanam dgn pokok yg akarnya yang cantik dan disiram air dan siap dibajai akan menghasilkan buah yang cantik/elok/manis bahkan rupa buahnya pun mampu menarik kita yg melihatnya......

    kaitannya dgn kita: Alahamdulillah kita ada sekeping hati (umpama tanah td)..dimasukkan dlm hati ialah IMAN...disiram dengan BACAAN ALQURAN, HADIS NABI S.A.W DAN SEGALA PANCAINDERA KITA GUNAKAN DENGAN MEMBESARKAN ALLAH S.W.T...MULUT MENCERITAKAN KEBESARAN ALLAH S.W.T, TELINGAN MENDENGAR KEBESARAN ALLAH S.W.T, MATA MELIHAT KEBESARAN ALLAH S.W.T DAN AKAL MEMIKIRKAN KEBESARAN ALLAH S.W.T....

    natihajnya: akan keluar amal yg soleh dari diri kita...

    2.Tanah yg baik (Hati) ditanam dengan pokok dgn akar yg cantik pastu dilupaikan (tidak disiram dan dibajai..buat tak tahu jer)....kalau pokok itu berbuah nampak mcm elok tp hakikatnya isinya masam dan pahit...

    kaitannya dgn kita: Tanha yg baik iaitu hati kita..alhamdulillah telah ada iman..dilahirkan dari perut seorang ibu yg beriman...tapi takde usaha utk jaga iman dalam diri kita...mungkin luaran kita nampak cantik pasal kita org melayu (nampak islam jd mcm cantik lah kan)..tp amalan agama langsung takde zero...silap silap haribulan bukan sahaja amalan agama takde tp amalan kotor akan keluar dari diri kita..itu yg kita lihat bohong sana bohong sini..tipu sana sini..rasuah sana sini..khalwat sana sini, zina sana sini..sumernya org melayu yg nampak islam tp telah masuk dlm hati kekotoran...

    pokok yg cantik (iman) kalau tidak diusahakan tak mustahil satu hari akarnya akan terkeluar dari tanah...tp hati ni kalau dah masukkan dek iman diazan diteliga kanan dan iqamah telinga kiri pastu tidak dimasukkan dgn unsur2 iman satu hari nanti akan dikhuatiri iman td boleh keluar masuk..maka apa sahaja yg zahir dari amalan kita ada kaitan dgn iman...

    pendekkan cerita:

    amal kita berkadar langsung dengan iman yg ada dlm hati...
    -iman yg sahih akan mengeluarkan amal yg soleh..
    -iman yg rosak akan keluarkan amal yg rosak...

    tp iman tidak berkadar dgn amal..iman berkadar dgn usaha atas iman itu sendiri...

    wallahualam.



    Reply #68 28 May, 2011, 11:18:34 AM
  • Publish
  • Banyak betul posts yang MENGHUKUM dan MENGATA remaja2 ni.
    Cuba tengok balik apa soalan thread ni.
    Original poster tanya CARA nak atasi. Bukannya suruh menghukum remaja2 ni.

    Yang lain yang menghukum dan mengata tu; anda ingat anda Muslim sejati, iman kental dan tak buat dosa ke?
    Saya tak kata saya Muslim sejati. Tapi sekurang2nya, sedar la sikit. Jangan suka menghukum je.
    Bila orang buat salah je, terus nak hukum. Bukannya nak tolong bagi nasihat ke apa ke.
    Anak-anak sendiri, dah tengok ke belum? Sibuk nak tengok anak orang lain.

    By the way, original poster.
    Saya rasa cara yang paling berkesan ialah mak bapak kena tengok anak2 sendiri instead of sibuk nak amek tahu pasal anak orang lain sampaikan anak sendiri tak dijaga.
    Dan salah satu cara lagi, saya rasa siaran2 rancangan cinta di tv patut dikurangkan. Kalau boleh, bubarkan terus.
    Banyak sangat cerita cinta dekat tv tu. Di tv3, slot akasia dan lestary paling banyak cerita cinta.
    Stereotype cerita2 Melayu ialah tentang cinta, syarikat besar2 dan perbomohan.
    Cerita2 macam ni boleh melemahkan otak.
    Cerita2 macam ni patut digantikan dengan cerita yang ada unsur semangat, atau fakta sejarah yang menarik, atau tentang Islam.

    Maafkan saya. Saya rasa komen saya ni agak kasar. Tapi saya cuma nak straight to the point.

    Salaam.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    53 Replies
    6117 Views
    Last post 10 September, 2011, 08:14:15 PM
    by hada_islamic
    3 Replies
    647 Views
    Last post 26 October, 2013, 02:20:31 PM
    by kasih voice
    3 Replies
    380 Views
    Last post 27 March, 2014, 10:21:41 PM
    by amru