KHALWAT REMAJA SEMAKIN SERIUS

*

Author Topic: KHALWAT REMAJA SEMAKIN SERIUS  (Read 10462 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

issyah

  • *
  • Posts: 267
    • View Profile
Reply #40 17 November, 2009, 04:11:53 AM
  • Publish
  • masalah khalwat semakin serius kerana apa??
    kerana semua pihak memandang perkara ini seperti perkara biasa..
    jika kita je yang bagi pendapat n bersuara tapi kita tidak mempunyai apa2 kuasa,
    sO hanya perbincangan je yang mampu dilakukan..
    kesudahannya..orang kafir bertepuk tangan kerana dapat memecahbelahkan
    dan menghancurkan umat ISLAM..
    bangkitlah wahai muslim dan muslimah..
    perjuangkan islam dan sedar masalah REMAJA sudah ditahap yang sangat2 membimbangkan..
    FIKIR2 kan..
    ~..I was married to the Dunya but we have divorced. I am now engage to Akhirat, but my desire to marry Jannah remains..~

    nurulnasuha

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #41 04 March, 2010, 04:07:23 PM
  • Publish
  •  :)masalah ny terus berpanjangan dan tiada penghujung.itulah manusia akhir zaman tida kesedaran dan motivasi diri.bila iman semakin nipis mkin menjadi-jadi masalah khalwat :msya: sebagai manusia dan umat islam kita haruslah menjaga maruah diri agar tidak terjebak dengan aktiviti tidak bermoral.ibu bapa sepatutnya memainkan peranan penting dalam hal ini.jangan terlepas pandang.

    nornadiah

    • *
    • Posts: 135
      • View Profile
    Reply #42 04 March, 2010, 06:00:51 PM
  • Publish
  • jika ingin lihat pemimpin akan datang, lihatlah belia hari ini..
    Sumbangan;
    CIMB: 01180004462058
    Halaqah Net Services

    http://truecalling87yahoocom.blogspot.com/
    email,YM :true_calling87@yahoo.com

    hafidzalrahman

    • *
    • Posts: 263
    • لا إله إلا الله ، محمد رسول الله
      • View Profile
    Reply #43 04 March, 2010, 07:26:52 PM
  • Publish
  • بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركة


    Pembentukan akhlak bermula dari saat manusia ( الخليفة ) dilahirkan. Berapa ramai Islam yang lahir maka anaknya akan dilaungkan kalimah Allah oleh bapanya pada hari ini?. Ini adalah antara perkara yang boleh kita renungkan bersama, walau ia nampak sekecilnya.

    ان شاءالله
    والسلام


    Aku lah fakir yang lemah lagi hina.
    اَسْتَغْقِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ الَّذِي لاَ اِلَهَ اِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّوْمٌ وَاَتُوْبُ اِلَيْهِ
    Wake up Muslims!

    hana84

    • *
    • Posts: 9
      • View Profile
    Reply #44 04 March, 2010, 09:13:02 PM
  • Publish
  • saya ada terbaca,kebnyakkan wanita yg terlanjur dan berada di pusat perlindungan,tidak berkhatan...mungkin itu salah satu sebabnya..maksiat sekarang berleluasa..isu khatan tidak dititik beratkan lgi pada zaman sekrang..khatan bagi kaun hawa dapt megawal nafsu..

    Ixora_skru

    • *
    • Posts: 922
    • Kehidupan Pertama Penentu Kehidupan Kedua
      • View Profile
    Reply #45 04 March, 2010, 11:00:35 PM
  • Publish
  • saya rasa sebab akidah... kurang percaya tetang janji Allah... kurang percaya akan hari pembalasan...
    sebab tu berani buat apa yang dilarang... dan tidak berfikir jauh sebelum melakukan sesuatu perkara...
    nak salahkan siapa?  semua salah... pemimpin, tuan empunya diri, keluarga, masyarakat dan persekitaran...
    sebab semua ada tugas masing2 untuk dilaksanakan...
    Amal makruf nahi mungkar... kita sebagai masyarakat...kita patut menegur dan memberi nasihat... sedarkan mereka tentang bahaya gejala ni... kenapa Allah larang...selemah2 iman.. lawan lah dengan hati...

    hanya pendapat saya insan yang lemah... sama2 kita saling menasihati... andai saya salah.. tolong perbetulkan...
    Catatan Warna-Warni Kehidupan | Di Laman Halaqah ku Mencari IlmuNya
      http://www.cwwk.blogspot.com  |  http://ilmuhalaqah.blogspot.com

    acit

    • *
    • Posts: 709
    • Ilahi anta maksudi wa redho ka matluubi
      • View Profile
    Reply #46 14 March, 2010, 10:55:11 PM
  • Publish
  • Khalwat semakin hari semakin menjadi.Hampir setiap hari keluar berita mengenai khalwat di akhbar.
    Baru sebentar tadi pun selepas maghrib,kebetulan ada di pejabat,Pengawal Keselamatan mohon bantuan
    menghubungi Pihak Berkuasa untuk melapurkan kes khalwat di premis perniagaan.Couples ini sudah lama
    diperhatikan oleh mereka.
    Pihak Berkuasa Agama tidak dapat dihubungi kerana di luar waktu pejabat lalu saja menghubungi pihak Polis.
    Pihak Berkuasa berserta Pihak Sekeruti membuat serbuan..ahhh..menyedihkan..kelam kabut sepasang remaja
    berusia 20'an yang juga pelajar kolej memakai seluar.
    Tetapi apabila sudah ditangkap , hanya nasihat sahaja boleh diberikan oleh pihak polis kepada pasangan
    tersebut kerana tindakan pendakwaan khalwat tidak boleh dibuat kerana tidak ada kakitangan Pejabat
    Agama ikut serta walau pun sudah ada 4 orang saksi.
    Kalau lah begini, khalwat itu bagai satu permainan sahaja bagi mereka.
    "Berpanjangan lah ubudiyah zahir dan batin serta berkekalan lah
    hadir hati serta Allah".Wallahu a'lam bishowab

    ubaidullah

    • *
    • Posts: 98
      • View Profile
    Reply #47 15 March, 2010, 07:02:01 AM
  • Publish
  •  :)
    BISMILLAH
    Sekadar melayang kan pandangan... ana mengharap pada sahabat2 di sini jgn lah kita hanya berkata2 tp sama2 lah kita berdoa agar semua remaja kita kan mendapat Hidayah dan Taufiq dari ALLAH kerana takut jika kita mengata pada mereka nnt kita pula yg akan di uji ALLAH...
    jika di lihat...masalah ini mulanya berpunca dr keluarga...sebab itu Nabi menyuruh kita bina keluarga dgn memilih bakal isteri yg solehah...
    dan yg paling penting adalah niat kita pada mula2 hendak mendirikan rumahtangga...
       anak2 perlu di didik dgn agama di samping itu berserahlah pada ALLAH dgn sepenuh tawakkal...
    "ALLAH adalah sebaik2 pemelihara, DIA LAH yg teramat pemurah lagi maha penyayang"

    ubaidullah

    • *
    • Posts: 98
      • View Profile
    Reply #48 15 March, 2010, 10:01:15 AM
  • Publish
  • BISMILLAH
    bagi ana la...salah satu cara yg benar2 akan berkesan adalah jalan kan hukum hudud...kita kena kembali semula ke jalan ALLAH...
    kita tukar pemerintahan sekarang agar undang2 ALLAH akan terlaksana...
    ataupun jika x mampu...maka jalan terakhirnya  adalah kita hanya tunggu masa agar malaysia berperang kembali
    supaya umat Islam akan ingat ALLAH kembali bila di dalam kesusahan...
    WALLAHU TAALA 'ALAM

    orkid_purple

    • *
    • Posts: 65
      • View Profile
    Reply #49 15 March, 2010, 12:09:20 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..
    Pada pendapat saya, selain pegangan agama yang kurang. masalah ini juga berpunca dari keluarga..
    saya setuju dengan pendapat ubaidullah. saya mempunyai seorang kawan perempuan, bersekolah di sekolah agama.. 
    tapi elok2 jer bercouple.. kepit sana - sini.. peluk sana sini..
    Ya ALLAH...yang hairannya... mak ayah dia setuju dengan tindakan anaknya itu..
    hairan2.. Semoga mereka semua mendapat hidayah dari ALLAH..

    Ya ALLAH lindungilah aku...amin

    miss_cahaya

    • *
    • Posts: 105
      • View Profile
    Reply #50 15 March, 2010, 02:40:49 PM
  • Publish
  •  :)
    Ne seme disebabkan pergaulan bebas antara lelaki dan wanita.. dah 2 meagunkan budaya "couple" yang sekarang menjadi budaya orang kite.. bersama2 lah kite kembali kepada Al-quran dan sunnah...
    wawaallahualam...
    " Semoga Islam Dijulang Tinggi "

    mysteri_khai

    • *
    • Posts: 175
      • View Profile
    Reply #51 15 March, 2010, 03:15:13 PM
  • Publish
  • assalamualaikum....
    dalam membincangkan hal nie saya kira terlampau banyak penyebab kepada maslah tersebut....kuarang pegangan agama,ibubapa yang bersikap lepas tangan,pengaruh rakan....tapi dalam semua ini 1 perkara dapat saya simpulakn...iaitu ramai yang masih tak dapat mengunakan akal dengan lebih sempurna...kerana walaupun remaja tersebut kurang didikan agama tapi dia masih oleh mengunakan akal dengan betol pasti tidak akan terjadi maslah tersebut...sebagai contoh..bagi yang ada agama mesti akan berfikir benda tersebut ahram...dan bgi yang kurang didikan agama pasti akan berfikir takkan mudah-mudah nk bagi maruah diri kt orang....secara kesimpulannya selain iman di hati, akal juga memainkan peranan yang teramat penting dalam pembentukan maslah ini...
    Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
    Tuntuniku menggapai redhaMu
    Rimbunan kasihMu ku berteduh
    KepadaMu ya Tuhan
    Berikan secebis keinsafan
    Bekalan sepanjang perjalanan
    Mencari ketenangan

    nor_wahida

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #52 15 March, 2010, 03:17:14 PM
  • Publish
  • bermacam2 dunia nak kiamat,..........

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1358
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #53 15 March, 2010, 05:09:09 PM
  • Publish
  • INFO TERBARU...

    SEORANG REMAJA BERUSIA 17 TAHUN DISAHKAN PENGIDAP PENYAKIT AIDS...
    DIKATAKAN TELAH MELAKUKAN SEKS BEBAS DENGAN PEREMPUAN DAN LELAKI..

    KESAN: HANYA BERSERONOK SELAMA BEBERAPA TAHUN DAN TERPAKSA MENERIMA IMPAK NEGATIFNYA BUAT SELAMA-LAMANYA..
    "Ukhwah fillah takkan musnah..lautan erat takkan mungkin patah..Bertemu, berpisah..hanya KENANGAN SEMATA..Redho Allah, Kita cari..Moga2 kita kan diRahmati..Dengan niat yang suci,bertemu kembali di negeri Abadi.. Salam kemaafan."

    hafishafiqa

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #54 22 June, 2010, 08:52:55 PM
  • Publish
  • zaman remaja skrang ni dh teruk....sstengah skolah mesti ada pelajar yang buat maksiat....astagfirrullahhalazim.....

    Walid

    • *
    • Posts: 495
      • View Profile
    Reply #55 22 June, 2010, 10:16:58 PM
  • Publish
  • semua nya bermula dari rumah....kat rumah ada ustaz 4 segi mengajar hari2

    che may

    • *
    • Posts: 200
      • View Profile
    Reply #56 23 June, 2010, 12:21:14 AM
  • Publish
  • semua nya bermula dari rumah....kat rumah ada ustaz 4 segi mengajar hari2


    setuju tu...ustaz 4 segi atau degan nama sebagaimana yang diberikan oleh ustazku..peti ajaib..duk atas kerusi je boleh tekan mcm2..nak saluran apa, semua ada...
    kenalilah dan cintailah islam kerana kebahagiannya ada padanya..

    Stalking Jihad

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #57 23 June, 2010, 12:47:25 AM
  • Publish
  • semuanya bermula dari rumah..ibu bapa perlu bertindak sebagai pemimpin..klu ibu bapa kurang ambil perhatian itulah puncanya.

    guaMulu

    • *
    • Posts: 46
      • View Profile
    Reply #58 23 June, 2010, 01:04:26 AM
  • Publish
  • sekarang ni pun cerita TV, filem melayu kebanyakkanya pun tak ada yang mendidik jiwa, banyak keluarkan cerita cinta yang menjadi ikutan remaja...walaupun ada kadang-kadang cerita tu ada mesej, tapi jalan cerita dan aksi-aksi pelakon tu boleh menjadi ikutan para remaja. pantau-pantaula adik-adik kita menonton TV..ye
    .......kembaraHati.......

    ibnu_azham

    • *
    • Posts: 56
      • View Profile
    Reply #59 23 June, 2010, 02:03:27 AM
  • Publish
  • السلام عليكم و رحمة الله
    بسم الله الرحمن الرحيم

    diharap agar semua forumer dalam keadaan sihat wal 'afiyaat...
    dalam masalah ini,, ana juga mempunyai pendapat ana sendiri...
    semua pandangan forumer yang lain ada juga betulnya tetapi bagi ana,, itu hanyalah cabangnya..

    soal didikan ahli keluarga,, tidak boleh juga dipersalahkan kerana ada juga yang telah meberikan didikan yang baik tetapi,, anak mereka tetap melakukan perkara yang tidak sepatutnya ini...

    soal anak daripada keluarga yang berpengetahuan agama,, ada jugak yang berperangai sebegini...

    cuba kita sama2 fikir,,
    anak2 dah kita berikan didikan yang sempurna,, sering meluangkan masa bersama mereka,,, tetapi...
    mengapa mereka masih berani berbuat demikian?
    jawapan yang mudah ana berikan,,
    kerana mereka berani....

    soalnya,, mengapa mereka begitu berani?
    kerana sifat takutkan Allah tidak ada dalam diri...

    cubalah perhatikan disekeliling kalian...
    berapa ramaikah yang kita kenal yang mereka diajar untuk takutkan Allah??
    soal yang lebih penting,,
    dengan apakah mereka diajar untuk takutkan Allah??

    Maka punca utama adalah TAUHID!

    adakah seseorang yang tidak kenal Tuannya akan takut kepadanya???
    Sama sekali tidak!!
    itulah hakikatnya....

    Sedalam manakah Tauhid yang kita tanamkan dalam diri kita dan anak2 kita??
    Sedalam manakah kita dan anak-anak kita mengenali Allah??
    Pernahkah kita belajar mendalami Kalamullah??
    Ataupun sekurang-kurangnya,, sudahkah kita habis membaca terjemahan Kalamullah??
    Lagi,,sebanyak manakah kita mengajak anak2 kita duduk bersama lalu menceritak tentang kisah di dalam Al-Quran??
    Lebih2 lagi membicarakan sifat2 Allah??
    Sifat PenyayangNya kepada orang mukmin,,,
    Sifat TegasNya terhadap orang zolim,,,
    Sejauh manakah kita mengetahui KETEGASAN ALLAH??!!
    SEJAUH MANAKAH IANYA DI AJAR KEPADA DIRI KITA DAN ANAK2 KITA???!!!
    SYURGA PENUH DENGAN NIKMAT.....
    NERAKA PENUH ........????
    BERAPA BANYAKKAH AZABNYA YANG DIJANJIKANNYA???
    BANYAK MANAKAH YANG KITA TAHU???
    SEBANYAK MANAKAH PERKARA BEGINI DIAJAR DI DALAM DIRI KITA DAN ANAK-ANAK KITA???!!
    MILIK SIAPAKAH INI SEMUA???
    SIAPA PENCIPTANYA???


    ALLAH!!!

    THEN,, KALAULAH KITA SEKALIPUN TIDAK PERNAH BELAJAR MENDALAMI AL-QURAN,,,
    ATAUPUN TIDAK PERNAH MEMBACA SEHINGGA HABIS TERJEMAHANNYA,,,
    BAGAIMANAKAH MUNGKIN KITA DAPAT MENGENAL ALLAH???
    BAGAIMANA MUNGKIN ADA PERASAAN TAKUT KEPADA ALLAH???

    Allah berfirman dalam surah Al-Waqi'ah

    41.         وَأَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ
             Dan puak kiri, alangkah seksanya keadaan puak kiri itu?
    42.         فِي سَمُومٍ وَحَمِيمٍ
             Mereka diseksa dalam angin yang membakar dan air yang menggelegak
    43.         وَظِلٍّ مِنْ يَحْمُومٍ
             Serta naungan dari asap hitam,
    44.         لَا بَارِدٍ وَلَا كَرِيمٍ
             Yang tidak sejuk dan tidak pula memberi kesenangan.

    51.         ثُمَّ إِنَّكُمْ أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ
             Kemudian, sesungguhnya kamu wahai orang-orang yang sesat yang mendustakan (kedatangan hari kiamat),
    52.         لَآكِلُونَ مِنْ شَجَرٍ مِنْ زَقُّومٍ
             Tetap akan memakan (pada hari itu) dari sebatang pokok, iaitu pokok zaqqum,
    53.         فَمَالِئُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ
             Maka kamu akan memenuhi perut kamu dari pokok (yang pahit buahnya) itu,
    54.         فَشَارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَمِيمِ
             Selepas itu kamu akan meminum pula dari air panas yang menggelegak,
    55.         فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ
             Iaitu kamu akan minum seperti unta yang berpenyakit sentiasa dahaga dan tidak puas-puas.
    56.         هَٰذَا نُزُلُهُمْ يَوْمَ الدِّينِ
             Inilah (jenis-jenis azab) yang disediakan untuk menyambut mereka pada hari Pembalasan itu.

    dalam surah Ad-Dukhan

    43.         إِنَّ شَجَرَتَ الزَّقُّومِ
             (Ingatlah), sesungguhnya pokok Zaqqum;
    44.         طَعَامُ الْأَثِيمِ
             (Buahnya) menjadi makanan bagi orang yang berdosa (dalam Neraka).
    45.         كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ
             (Makanan ini pula panas) seperti tembaga cair, mendidih dalam perut;
    46.         كَغَلْيِ الْحَمِيمِ
             Seperti mendidihnya air yang meluap-luap panasnya.
    47.         خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلَىٰ سَوَاءِ الْجَحِيمِ
             (Lalu diperintahkan kepada malaikat penjaga Neraka): Renggutlah orang yang berdosa itu dan seretlah dia ke tengah-tengah Neraka.
    48.         ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذَابِ الْحَمِيمِ
             Kemudian curahkanlah di atas kepalanya (azab seksa) dari air panas yang menggelegak.
    49.         ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ
             (Serta dikatakan kepadanya secara mengejek): Rasalah azab seksa, sebenarnya engkau adalah orang yang berpengaruh dan terhormat (dalam kalangan masyarakatmu)

    manakala dalam surah An-Naba' pula,, ayat ini,, mengikut sepakat ahli mufassirin,, ayat inilah ayat yang paling berat ancamannya daripada ayat surah yang lain...

    30.         فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا
             (Setelah mereka masuk ke dalam Neraka, dikatakan kepada mereka: Oleh sebab kamu telah mendustakan ayat-ayat Kami) maka rasalah kamu (azab yang disediakan dengan sebab perbuatan kamu itu), kerana Kami tidak akan melakukan (perkara yang lain) selain dari menambah lagi berbagai-bagai azab kepada kamu!

    Ini hanyalah sedikit daripada seluruh Al-Quran...
    Siapah yang menciptakan ini semua??

    Hanyalah Allah...
    Didiklah diri kita serta ahli keluarga kita supaya mengenal Allah...
    Kerana hanya dengan mengenal Allah,,
    rasa takut kepada Allah akan timbul...
    Renungkanlah....

    Wallahu A'lam...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    53 Replies
    5984 Views
    Last post 10 September, 2011, 08:14:15 PM
    by hada_islamic
    3 Replies
    606 Views
    Last post 26 October, 2013, 02:20:31 PM
    by kasih voice
    3 Replies
    349 Views
    Last post 27 March, 2014, 10:21:41 PM
    by amru