CARA BACAAN AL-FATIHAH

*

Author Topic: CARA BACAAN AL-FATIHAH  (Read 16943 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

SNF

  • *
  • Posts: 904
  • "Kau ibarat permata berharga"
    • View Profile
28 April, 2009, 09:34:44 AM
  • Publish
  • Semoga boleh dimanfaatkan Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat,
    apabila cacat bacaannya maka rosaklah solat. Oleh itu perbaikilah
    bacaannya dengan ilmu tajwid. Bukan setakat bacaannya saja rosak malah
    kita menyebut nama syaitan di dalam solat kita. Berikut diperturunkan
    nama syaitan laknat yang wujud didalam Al-Fatihah, sekiranya kita tidak
    berhati-hati.


    Nama syaitan


    1. DU LI LAH (bila dibaca tiada sabdu)sepatutnya DULILLAH


    2. HIR ROB (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya HI ROB


    3. KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya KI YAU


    4. KANNAK (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya KA NAK


    5. KANNAS (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya KA NAS


    6) Iya (disebut tanpa sabdu) sepatutnya Iyya. Iya bermaksud 'matahari'


    Dalam ayat ke 5,jika salah bacaannya akan bermaksud "kepada
    mataharilah yang kami sembah dan kepada matahari kami meminta
    pertolongan"!!!!


    7) SIROTHOLLAZI............. sehingga habis hendaklah dibaca tanpa
    henti.


    8) AMIN .hendaklah mengaminkan Al-Fatihah dengan betul
    iaitu AA...dua harakat, MIN.... 3 harakat, semoga Amin kita
    bersamaan dengan Amin malaikat Insya-Allah. semoga kita menjadi
    orang yang sentiasa membaiki bacaannya.

    fath

    • *
    • Posts: 148
      • View Profile
    Reply #1 28 April, 2009, 11:41:09 AM
  • Publish
  • Ya betul tu. Kita mesti memperbaiki bacaan kita.

    Saya masih belajar mengaji. Dalam kelas tu semuanya dewasa, bapa, ibu dan guru taska, serta guru Al-Quran. Tetapi masih banyak yang perlu si betulkan.

    Itu yang nak belajar. Alhamdulillah.. Bagaimana dengan yang tak mahu? Yang dah mengaku pandai. Zaman dah berubah, dunia dah maju... banyak cara kita boleh belajar dan mencari. Sedihlah kalau kita tak mahu.

    Mak saya yang mengajar saya tu pun masih belajar mengaji dgn 2 guru yang berlainan. Sampai sekarang dia galakkan saya belajar, belajar dan belajar...
    « Last Edit: 30 April, 2009, 10:10:39 AM by fath »

    SNF

    • *
    • Posts: 904
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #2 29 April, 2009, 08:33:46 AM
  • Publish
  • Ya betul tu. Kita mesti memperbaiki bacaan kita.

    Saya masih belejar mengaji. Dalam kelas tu semuanya dewasa, bapa, ibu dan guru taska, serta guru Al-Quran. Tetapi masih banyak yang perlu si betulkan. Macam manalah anak didiknya...

    Itu yang nak belajar. Alhamdulillah.. Bagaimana dengan yang tak mahu? Yang dah mengaku pandai. Zaman dah berubah, dunia dah maju... banyak cara kita boleh belajar dan mencari. Sedihlah kalau kita tak mahu.

    Mak saya yang mengajar saya tu pun masih belajar mengaji dgn 2 guru yang berlainan. Sampai sekarang dia dia galakkan saya belajar, belajar dan belajar...

    ya memang betul..jika bacaan kita betul,maka sempurna lah solat kita dan insyaallah kita akan dapat merasai k'khusyukkan solat dan memahami erti ayat2 al-quran yang kita baca..

    bagi yang tak mahu tahu,mereka wajib untuk mengetahui..jika kita salah sedikit membaca ayat al-quran..maknanya dah lain..harap diperbetulkan lah..

    nur zulaikha

    • *
    • Posts: 515
    • cinta ALLAH ku dmbakn krn merindui rahmatNYA
      • View Profile
    Reply #3 29 April, 2009, 09:12:03 AM
  • Publish
  • benar bacaan yang diterangkan oleh saudara muslim..
    cintai saudaramu mendekati sunah dan suruhan
    rasulmu dan ALLAH
    cintai rasulmu mendekati mu kepada ALLAH...
    cintai ALLAH mendekati kamu dengan keredhaanNYA...

    nur zulaikha

    • *
    • Posts: 515
    • cinta ALLAH ku dmbakn krn merindui rahmatNYA
      • View Profile
    Reply #4 29 April, 2009, 09:13:42 AM
  • Publish
  • tambahan

    ada yang baca Alamin tetapi harus dibaca Aa'lamiin..

    SNF

    • *
    • Posts: 904
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #5 29 April, 2009, 09:26:50 AM
  • Publish
  • tambahan

    ada yang baca Alamin tetapi harus dibaca Aa'lamiin..


    terima kasih atas tambahan ukhti..
    jika dilihat ramai yang tidak membaca hukum tajwid..
    dan sekadar membaca terus saja..
    apa pun sampaikan ilmu untuk membantu saudara islam kita yang lain..
    wa'allahua'alam..

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #6 29 April, 2009, 09:41:35 AM
  • Publish
  • Semoga boleh dimanfaatkan Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat,



    7) SIROTHOLLAZI............. sehingga habis hendaklah dibaca tanpa
    henti.




    setahu sy sirothollazi ni boleh nak berhenti..tapi jangan anggap ianya satu kalimah.
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    SNF

    • *
    • Posts: 904
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #7 29 April, 2009, 09:51:37 AM
  • Publish
  • Semoga boleh dimanfaatkan Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat,



    7) SIROTHOLLAZI............. sehingga habis hendaklah dibaca tanpa
    henti.




    setahu sy sirothollazi ni boleh nak berhenti..tapi jangan anggap ianya satu kalimah.

    Syukran ya akhi..
    boleh perbetulkan sekiranya ada lagi kemusykilan..

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #8 29 April, 2009, 09:53:47 AM
  • Publish




  • Syukran ya akhi..
    boleh perbetulkan sekiranya ada lagi kemusykilan..
    :senyum:..itu ibu sy ajar..sy cakapla kat sini..
    ni ada sy nak share jugak..

    Salam.

    Kemusykilan saya kali ini agak remeh. Namun ia penting kerana melibatkan fardhu solat. Saya nak tahu adakah mad lazim dalam bacaan al-Fatihah pada lafaz 'waladhaalleen', kalau dibaca kurang dari enam harakat adakah ianya membatalkan solat?

    Bagaimana pula kalau sekiranya dibacakan lebih enam harakat?

    Bagaimana pula kalau seseorang yang tidak sampai nafas, contohnya dibaca 'ghoiril maghdhubi aelaihim' tarik nafas, kemudian menyambung, 'waladhaalleen'.

    Mohon penjelasan Ustaz.

    Jazakallah.

    Jawapan:
    Tidak batal solat jika dibaca waladholin dengan kurang dari 6 harakat tetap hukumnya adalah haram kerana menyalahi hukum yang diwajibkan ke atas mad lazim tersebut. Demikian juga jika lebih dari 6 harakat.
    Pada masalah kedua sunat dibaca ayat yg ke 7 tersebut dengan wasal yakni dengan senafas, tetapi jika mereka yg pendek nafasnya boleh ia berhenti pada sirathallazina an'amta 'alaihim kemudian pada nafas yg lain membaca ghairil maghdhu sampai habis.
    Tiada harus sengaja berhenti pada lafaz ghairil maghdhu bi'alaihim kemudian menyambung waladhollin melainkan tidak sengaja seperti terputus nafas maka hendaklah diulangi dari ghairil maghdhu sampai habis.

    wallahua'lam

    mujahid89

    • *
    • Posts: 110
      • View Profile
    Reply #9 29 April, 2009, 10:27:00 AM
  • Publish
  • tambahan

    ada yang baca Alamin tetapi harus dibaca Aa'lamiin..


    hmm...itulah...
    jika diperhatikan...ada yg hafaz dan lancar...tp tidak perasaan mengenai sebutan dan sifat makhrajnya...
    seperti....huruf 'ain yakni 'A....dengan huruf alif yakni A...
    salah silap minta di perbetulkan
    Wallahualam....

    Nur^ Iman

    • *
    • Posts: 689
    • I am proud to be a MUSLIM
      • View Profile
    Reply #10 24 November, 2010, 08:28:26 AM
  • Publish
  • siapa ada  Al fatihah dalam tulisan rumi? aku dengar mp3 al fatihah tapi susah tiada bacaan nya..senang untuk aku merujuk sambil mendengar
    I am proud to be a MUSLIM

    azali

    • *
    • Posts: 104
      • View Profile
    Reply #11 08 May, 2011, 08:31:23 AM
  • Publish
  • Maaf kalo soalan saya ni agak terlalu kebudak2kan. xpandai tajwed..

    Dalam bacaan Al-Quran bagaimana kita nak tentukan sebutan bg huruf2 yg tiada baris (permulaan ayat). mcm alif dlm alhamdulilah, arrohman, ihdinassiro (Al Fatihah)..

    maliki

    • *
    • Posts: 612
    • LAILLAHAILLAHAH-TIADA TUHAN SELAIN ALLAH
      • View Profile
    Reply #12 08 May, 2011, 11:08:23 AM
  • Publish
  • Semoga boleh dimanfaatkan Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat,
    apabila cacat bacaannya maka rosaklah solat. Oleh itu perbaikilah
    bacaannya dengan ilmu tajwid. Bukan setakat bacaannya saja rosak malah
    kita menyebut nama syaitan di dalam solat kita. Berikut diperturunkan
    nama syaitan laknat yang wujud didalam Al-Fatihah, sekiranya kita tidak
    berhati-hati.


    Nama syaitan


    1. DU LI LAH (bila dibaca tiada sabdu)sepatutnya DULILLAH


    2. HIR ROB (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya HI ROB


    3. KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya KI YAU


    4. KANNAK (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya KA NAK


    5. KANNAS (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya KA NAS


    6) Iya (disebut tanpa sabdu) sepatutnya Iyya. Iya bermaksud 'matahari'


    Dalam ayat ke 5,jika salah bacaannya akan bermaksud "kepada
    mataharilah yang kami sembah dan kepada matahari kami meminta
    pertolongan"!!!!


    7) SIROTHOLLAZI............. sehingga habis hendaklah dibaca tanpa
    henti.


    8) AMIN .hendaklah mengaminkan Al-Fatihah dengan betul
    iaitu AA...dua harakat, MIN.... 3 harakat, semoga Amin kita
    bersamaan dengan Amin malaikat Insya-Allah. semoga kita menjadi
    orang yang sentiasa membaiki bacaannya.

    terima kasih diatas penerangan
    Nama diberi Ahmad Maliki.ukwah fillah senyum*
    Ape yang baik itu semuannya dari Allah taala,dan ape yang buruk itu datangnya dari kelemahan ana sendiri.Maaf.

    AbdulCharlie

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #13 12 July, 2011, 04:57:30 PM
  • Publish
  • saya tertarik pasal pasal tajuk ini.
    Mencari dan mencari dan jumpa yang ini. Antara yg ingin dikongsi:

    "Keadaan akan menjadi lebih parah apabila orang yang terganggu sembahyangnya menyedari adanya sebutan nama-nama iblis atau syaitan dalam bacaan al-Fatihah. Orang yang bermasalah membaca al-Fatihah memang selalu silap ketika membacanya terutama pada huruf kesamaran, pada tasydid dan sebagainya. Kerana itu akal fikirannya akan tertumpu bahawa apa yang disebut dalam al-Fatihah melibatkan sebutan nama-nama iblis dan syaitan. Kerana itu besar kemungkinan bahawa mereka tidak akan sembahyang langsung, kerana ia hanya akan menyebut nama-nama iblis dan syaitan dalam sembahyang yang didirikan."

    Rujukan:
    http://ahmadzaki.wordpress.com/2008/09/28/nama-nama-syaitan-dalam-surah-al-fatihah-jawapan-dr-amran-kasimin


    al-maranji

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #14 07 September, 2011, 12:52:02 AM
  • Publish
  • Setahu saya nama2 yang didakwa ada kaitan dengan nama syaitan spy yang disebutkan di atas tidak ada punca sandarannya. Wallahu a'lam

    Umm Abdul Raouf

    • *
    • Posts: 19
      • View Profile
    Reply #15 02 December, 2011, 05:53:28 PM
  • Publish
  • Maaf kalo soalan saya ni agak terlalu kebudak2kan. xpandai tajwed..

    Dalam bacaan Al-Quran bagaimana kita nak tentukan sebutan bg huruf2 yg tiada baris (permulaan ayat). mcm alif dlm alhamdulilah, arrohman, ihdinassiro (Al Fatihah)..

     Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,
     hamzah wasal( nama kpd huruf alif yg ada kepala huruf sad atasnya) dipanggil hamzah wasal kerana dlm bacaan sambung hamzah ini tidak disebut. Contoh surah alfatihah bila disambung ayat iyyaka na'budu waiyya kanasta'eenuhdina...please excuse my transliteration..kita baca  nuhdina   [/b] bukan ..kanasta'eenu ihdina untuk menentukan bacaannya di permulaan ayat tgk huruf yg ketiga berbaris diatas atau dibawah atau didepan. jika berbaris diatas dan dibawah maka hamzah wasal dibaca baris bawah,  jika didepan baca baris didepan. contoh ihdina huruf dal(huruf ketiga) baris bawah, udkhulu..huruf kha baris depan ttp ada kecualian pada kalimah ibnu..tidak jd ubnu..ibnu maksudnya anak lelaki kpd..itu adalah asasnya..dan untuk arrahman..apabila kalimah mula dgn huruf alif(hamzah wasl) laam maka huruf hamzah dibaca dgn baris atas tanpa mengira huruf ketiga contoh arrijal ..harap faham..tak faham tanya..

    ps:tak ada soalan yg kebudakan apabila tak tau..jgn malu bertanya
    « Last Edit: 02 December, 2011, 05:55:42 PM by Umm Abdul Raouf »

    halawah

    • *
    • Posts: 2592
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #16 04 November, 2012, 01:45:07 PM
  • Publish
  •  :msya:
     :syukur:
    Semuanya sudah ada dalam ajaran
    yok semak balik dan tlitikan bacaan dalam terapi semoga dapat Hikmah dalam setiap huruf makhroj yang betul dan pahala yang dijanjikan...Sesungguhnya Allah tiada pernah mungkiri... :ins:
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    2 Replies
    3428 Views
    Last post 26 April, 2009, 10:30:20 AM
    by assiddiq
    9 Replies
    1524 Views
    Last post 04 November, 2012, 01:47:13 PM
    by halawah
    4 Replies
    9139 Views
    Last post 12 August, 2012, 11:09:48 PM
    by mansg2