Jawab tentang hukum Pertunangan

*

Author Topic: Jawab tentang hukum Pertunangan  (Read 21135 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

peluru

  • *
  • Posts: 369
  • Mujahidin
    • View Profile
26 April, 2009, 02:46:30 PM
  • Publish
  • [ ERTI KHITBAH / TUNANG ]

    "Khitbah" (Bahasa Arab) / "bertunang" (Bahasa melayu) adalah muqaddimah atau permulaan kepada az-zawaj(Bahasa Arab) / nikah atau kahwin (Bahasa Melayu). Sesungguhnya Allah menjadikan khitbah sebagai salah satu dari syariat-syariat / perundangan-perundangan Agama Islam. Apa hikmat, faedah atau kelebihannya??? Kerana khitbah memberi peluang kepada kita semua untuk at-ta'arruf / berkenalan dengan pasangan masing-masing dari segi zahir dan batin sebelum kita bernikah atau berkahwin.

    "Khitbah" (bahasa Arab) bererti "bertunang"(bahasa Melayu). "Tafsiran" lafaz atau perkataan "bertunang" ini berbeza mengikut tempat, kawasan, adat dan suasana masyarakat masing-masing. Berbeza di antara negara Malaysia, Singapura, Thailand dan Indonesia. Dan kemungkinan berbeza juga di antara beberapa tempat, adat, suasana serta kawasan-kawasan di dalam negara masing-masing. Contohnya di dalam Indonesia, tafsiran "bertunang" di Medan dan Jakarta berbeza. Di dalam Thailand, tafsiran "bertunang" di Bangkok dan Pattani berbeza. Begitulah seterusnya di tempat-tempat lain.

    "Khitbah" di dalam bahasa Arab apabila diterjemah maknanya ke dalam Bahasa Melayu bermakna 'melamar' wanita untuk dijadikan bakal isteri. "Melamar" ini juga bermakna meminta persetujuan pihak wanita untuk menjadi isteri kepada pihak lelaki. Khitbah ini memakan 'masa' berdasarkan kebiasaan atau adat yang masyhur dipegang kawasan, tempat, adat dan suasana masyarakat.

    "Khitbah" juga bermakna proses lelaki meminta dari pihak perempuan untuk berkahwin dengan cara-cara atau jalan-jalan yang diketahui masyhur di tempat masing-masing.(Fiqh Assunnah oleh Syed sabiq).

    "Khitbah" juga membawa makna menzahir dan mengiklankan kehendak / kemahuan seseorang untuk berkahwin dengan seseorang wanita.(Fatawa Muasoroh oleh Dr. Yusof Al Qardawi). Dr. Yusof Al- Qardawi juga berkata (buku yang sama) bahawa di dalam khitbah / bertunang ini tidak ada "hak" bagi khatib(tunang lelaki) kecuali hak untuk melamar ( to reserve or booking) makhtubah (tunang wanita) semoga pihak lelaki selain darinya tidak datang untuk meminang wanita itu.

    ______________________________________________________________________________ ___________

    B. [ HUKUM KHITBAH / BERTUNANG DI DALAM ISLAM ]

    Saya bertanya kawan saya tentang hukum "khitbah/bertunang" ini kepada kawan-kawan saya yang faham dan alim. Dan saya juga rujuk buku agama yang ada menceritakan tentang khitbah/ bertunang ini.

    Hukum khitbah ini adalah "harus" tetapi Imam As-Syafie(sila rujuk buku Mughni Almuhtaj) mengatakan hukumnya adalah "al-istihbab / sunat". Dan Dr. Abd. Karim Zaidan(sila rujuk buku Almufassal fi Ahkam Al Mar'ah mengatakan bahawa hukum "al-istihbab / sunat" ini lebih aula(utama / baik) dari hukum "harus" tadi.

    ______________________________________________________________________________ ______________

    C. [ DALIL ATAU BUKTI DISYARIATKAN (DIPERUNDANGKAN) KHITBAH / TUNANG ]

    Dalil atau bukti di"bolehkan" khitbah / tunang ini terlalu banyak. Contohnya ialah...

    1) Hadis Rasulallah saw yang mafhumnya: " tidak halal bagi kamu penjualan di atas penjualan orang lain dan tidak halal bagi kamu pertunangan di atas pertunangan orang lain".

    Mengikut hadis ini kita faham bahwa kita tidak dibenarkan oleh syarak untuk meminang seseorang wanita / laki pabila wanita / laki itu sudah dipinang orang. Ini dalil dibolehkan 'khitbah' tetapi, dalil ini tidak 'soreh' / tidak terus (indirect). Ulamak dan orang-orang yang 'faqeh'/ faham hukum-hakam mengambil hukum "boleh" khitbah dalam Islam dari sini. Bagaimana?? Begini, cuba rujuk hadis ini semula. Khitbah dibolehkan dalam Islam, tetapi yang tidak bolehnya ialah meminang seseorang wanita / laki di atas pinangan orang lain. Maka, khitbah boleh. Moga anda semua faham.

    2) Hadis. Dari Jabir bin Abdillah bahawa Rasulallah saw bersabda: " Apabila salah seorang dari kamu bertunang, maka jika sekiranya dia boleh melihat wanita itu hingga membawa kepada kehendak atau kemahuan untuk bernikah / kahwin, maka lakukan!!! ". Berkata Jabir (perawi) hadis ini: " aku telah bertunang dengan wanita dari Bani Salamah, aku telah bersembunyi tanpa dilihat oleh wanita itu sehingga aku melihat sebahagian dari 'diri / tubuh badan' wanita itu yang boleh membawa kepada kehendak dan kemahuan aku untuk menikahi atau mengahwininya".

    2 dalil di atas dipetik dan diambil dari buku Fiqh Assunnah oleh Syed Sabiq.

    ______________________________________________________________________________ ______________

    D. [TEMPOH ATAU MASA YANG DIBENARKAN OLEH SYARAK UNTUK BERKHITBAH / BERTUNANG ]

    1. Tempoh / masa khitbah yang dipersetujui oleh jumhur ulamak (ramai Ulamak) ialah tempoh yang tidak panjang atau lama.

    2. Jumhur ulamak (ramai Ulamak) berselisih pendapat dalam mentafsirkan / menentukan makna "tempoh panjang / lama" itu. Berapa hari, berapa minggu, berapa bulan, berapa tahun.

    3. Maka tempoh ini semua ditentukan oleh 'uruf / adat yang masyhur dipegang di sesuatu tempat.

    4. Jika di sesuatu tempat mentafsirkan tempoh lama satu HARI, maka satu harilah yang mesti dipegang oleh sesiapa yang menjalankan khitbah ini.

    5. Jika di sesuatu tempat mentafsirkan tempoh lama satu MINGGU, maka satu minggulah yang mesti dipegang oleh sesiapa yang menjalankan khitbah ini.

    6. Jika di sesuatu tempat mentafsirkan tempoh lama satu BULAN, maka satu bulanlah yang mesti dipegang oleh sesiapa yang menjalankan khitbah ini.

    7. Jika di sesuatu tempat mentafsirkan tempoh lama satu TAHUN, maka satu tahunlah yang mesti dipegang oleh sesiapa yang menjalankan khitbah ini.

    Ini semua contoh yang saya berikan kepada anda semua. Maka lepas ini boleh anda rujuk sendiri 'tempoh' atau 'masa' ini kepada mereka yang tinggal di kawasan anda. Tanyakan, biasanya di tempat anda ini berapa "tempoh paling lama" khitbah / bertunang ??? Jika 2 hari, 3 minggu, 4 bulan atau 5 tahun (contoh), maka semua ini terpulang kepada 'uruf / adat di sesuatu tempat, adat, kawasan dan suasana. Semoga anda faham.

    *** 'uruf == adat yang masyhur dipegang di sesuatu tempat.

    ______________________________________________________________________________ ___________

    E. [ HUKUM BERKHALWAT DENGAN TUNANG... (KHATIB-TUNANG LELAKI, MAKHTUBAH-TUNANG WANITA) ]

    HARAM BERKHALWAT / DUDUK DITEMPAT SUNYI(menimbulkan fitnah) BERSAMA DENGAN TUNANG???

    Agama Islam mengharamkan "khalwat" ini kerana ianya diharamkan ke atas tunangan ini sehinggalah mereka diakad(ijab dan qabul) dan dinikahkan. Maka lepas akad (ijab dan qabul), maka haruslah bagi pasangan laki dan wanita ini untuk berdua-duaan tanpa menimbulkan fitnah lagi. Dan hikmah, faedah dan kelebihan "haram khalwat" ini ialah untuk mencegah terjadinya maksiat. Sabda Rasulallah saw yang bermaksud: " Tidak halal bagi seseorang lelaki berkhalwat dengan seseorang wanita yang tidak halal buatnya kecuali ditemani mahram (mahram-orang yang diharamkan nikah / kahwin dengannya. Maka orang atau pihak ketiga yang ada bersama-sama ketika mereka berdua berkhalwat itu adalah syaitan". (sila rujuk buku Fiqh As-Sunnah oleh Syed Sabiq).

    Dr. Yusof Al Qardawi (Fatawa Muasoroh) berkata: [" selama mana akad kahwin (ijab dan qabul) belum ditunaikan oleh tunang laki dan tunang wanita (belum sah nikah / kahwin mereka mengikut 'uruf -adat, syarak dan undang-undang), maka keadaan masih seperti hukum asal. Iaitu:-

    1. Tidak halal dan haram bagi makhtubah (tunang wanita) untuk berkhalwat(berdua-duaan sehingga menimbulkan fitnah) dengan khatibnya (tunang lelaki) KECUALI bersama-sama mahtubah (tunang wanita) itu ada salah seorang mahramnya seperti ayahnya atau abangnya.

    2. Tidak halal dan haram bagi makhtubah (tunang wanita) untuk bermusafir atau melancong dengan khatibnya (tunang lelaki) KECUALI bersama-sama mahtubah (tunang wanita) itu ada salah seorang mahramnya seperti ayahnya atau abangnya.]

    *** mahram == mahram-orang yang diharamkan nikah /kahwin dengannya (dengan wanita itu)
    *** 'uruf == adat yang masyhur dipegang di sesuatu tempat.
       
    -hOLla-

    ...seorng hamba ALLAH...tnpa pinjaman dariNYA siapalah aku...
    [img width=610 height=70]http://i87.servimg.com/u/f87/12/77/43/73/selang10.jpg[/img]

    al-maududi

    • *
    • Posts: 157
    • iluvislam
      • View Profile
    Reply #1 26 April, 2009, 03:26:36 PM
  • Publish
  • [ ERTI KHITBAH / TUNANG ]

    "Khitbah" (Bahasa Arab) / "bertunang" (Bahasa melayu) adalah muqaddimah atau permulaan kepada az-zawaj(Bahasa Arab) / nikah atau kahwin (Bahasa Melayu). Sesungguhnya Allah menjadikan khitbah sebagai salah satu dari syariat-syariat / perundangan-perundangan Agama Islam. Apa hikmat, faedah atau kelebihannya??? Kerana khitbah memberi peluang kepada kita semua untuk at-ta'arruf / berkenalan dengan pasangan masing-masing dari segi zahir dan batin sebelum kita bernikah atau berkahwin.
    ......................................
       
    syukran khatiran.....
    « Last Edit: 19 August, 2009, 10:44:48 PM by ummi Munaliza »
    "Yang ku harapkan adalah
      rahmat dan keredhaan ALLAH swt"
    Kejayaan yang sebenarnya adalah berada di dalam syurga ALLAH swt.....

    wardah_najihah

    • *
    • Posts: 94
      • View Profile
    Reply #2 26 April, 2009, 03:49:57 PM
  • Publish
  • [ ERTI KHITBAH / TUNANG ]

    "Khitbah" (Bahasa Arab) / "bertunang" (Bahasa melayu) adalah muqaddimah atau permulaan kepada az-zawaj(Bahasa Arab) / nikah atau kahwin (Bahasa Melayu). Sesungguhnya Allah menjadikan khitbah sebagai salah satu dari syariat-syariat / perundangan-perundangan Agama Islam. Apa hikmat, faedah atau kelebihannya??? Kerana khitbah memberi peluang kepada kita semua untuk at-ta'arruf / berkenalan dengan pasangan masing-masing dari segi zahir dan batin sebelum kita bernikah atau berkahwin.

    "Khitbah" (bahasa Arab) bererti "bertunang"(bahasa Melayu). "Tafsiran" lafaz atau perkataan "bertunang" ini berbeza mengikut tempat, kawasan, adat dan suasana masyarakat masing-masing. Berbeza di antara negara Malaysia, Singapura, Thailand dan Indonesia. Dan kemungkinan berbeza juga di antara beberapa tempat, adat, suasana serta kawasan-kawasan di dalam negara masing-masing. Contohnya di dalam Indonesia, tafsiran "bertunang" di Medan dan Jakarta berbeza. Di dalam Thailand, tafsiran "bertunang" di Bangkok dan Pattani berbeza. Begitulah seterusnya di tempat-tempat lain...................................................
       

    Biasanya kalau mengikut adat kita, berapakah tempoh bertunang yang dikatakan lama?dan berapakah yang sepatutnya?adakah 3 bulan?6 bulan?andai bakal suami/isteri berada jauh di perantauan, adakah mereka dinasihatkan bertunang terlebih dahulu sedangkan mereka merancang untuk berkahwin dalam tempoh setahun akan datang..
    « Last Edit: 19 August, 2009, 10:45:34 PM by ummi Munaliza »
    Let say thank you Allah..

    wArDaH iSlAm

    • *
    • Posts: 372
    • hidup penuh dengan perjuangan..
      • View Profile
    Reply #3 26 April, 2009, 06:33:30 PM
  • Publish
  • betul2....temph tunang tidak 3 bulan ke???tapi ad jugak yang bertunang smpai 5 tahun..hu.. apa kejadahnya...
    berkawanlah selagi ada hati..bergembiralah selagi ada teman disisi..berbahagialah selagi ada ibu bapa yang sentiasa menemani..ingat ALLAH sokmo...

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #4 19 August, 2009, 10:46:17 PM
  • Publish


  • Soalan

    Saya telah berkenalan dengan seorang pemuda yang alim dan warak orangnya. Dia banyak memberi nasihat dan panduan agama kepada saya. Sejak berkenalan dengannya, saya telah banyak berubah. Saya mengikuti nasihatnya agar menutup aurat dengan sempurna dan tidak meninggalkan solat lima waktu. Saya dapat rasakan ada perasaan indah yang timbul dalam hati sanubari saya terhadapnya. Saya selalu berangan-angan agar dapat bersamanya sebagai suami isteri suatu hari nanti. Ustaz, apakah yang saya lakukan ini dalam keredaan Allah? Tidakkah saya berubah kerana pemuda tersebut, bukan sepenuhnya kerana Allah SWT? Bagaimana untuk memastikan agar saya sentiasa berada di landasan yang betul?

    Terima kasih atas kesudian ustaz menjawab persoalan ini

    Jawapan

    Tahniah, kerana bertemu dengan pemuda yang alim dan warak. Dalam hal yang melibatkan hubungan lelaki dan wanita, Islam cukup teliti dan sering dituduh sebagai ‘konservatif' dari kacamata barat. Hakikatnya, Allah maha bijaksana dan amat mengetahui baik dan buruk untuk manusia di dunia dan akhirat.

    Justeru, jika dilihat dari apa yang telah meresapi hati saudari, bolehlah di katakan saudari sudah ‘jatuh hati' kepada si pemuda tadi serta memasang niat baik untuk mempersuamikannya. Sebagai manusia biasa, ia sememangnya satu niat dan perasan yang sukar di tolak. Bagaimanapun, saudari perlulah mengawal semua batasan perhubungan dengan pemuda tadi bagi mendapat keredhaan Allah. Tindakan berikut perlulah saudari lakukan :-


    1) Meluahkan hasrat secara berselindung tetapi boleh di fahami kepada pemuda tadi untuk membina "rumahtangga" bersama. Ia berdasarkan tindakan Khadijah yang menggunakan orang tengah, dan juga seorang wanita lain yang tanpa segan silu menyatakan hasratnya kepada baginda SAW. Imam Al-Bukhari di dalam sohihnya meletakkan satu bab bertajuk " Wanita mendedahkan / menawarkan dirinya kepada lelaki Soleh" (Rujuk Kitab Nikah) ; , juga terdapat satu riwayat bahawa Anas r.a berkata di sisi anak perempuannya : "telah datang seorang wanita kepada Rasulullah SAW lalu menawarkan dirinya (untuk menjadi isteri baginda) ; berkatalah wanita itu : " Adakah dikau punyai hajat kepadaku? " ; maka anak perempuan Anas menyampuk : " Alangkah kurangnya malu si wanita itu dan amat malunya perbuatannya " ; maka Anas menjawab : " Dia lebih baik darimu, ia berkehendakkan Nabi SAW lalu menawarkan dirinya kepada baginda SAW" ( Sohih Al-Bukhari, 7/17 ). Imam Ibn Hajar menegaskan tiada catatnya wanita menawarkan dirinya untuk menjadi isteri kepada seorang lelaki ( Fath al-Bari, 9/175 ) Justeru, jangan terlalu terpengaruh kononnya orang wanita tidak boleh melamar si pemuda yang baik lagi warak. Teruskan hasrat dan jangan bertangguh dalam melakukan hal yang baik. Malah Khawlah bt Hakim adalah dari kalangan wanita yang menawarkan dirinya kepada Nabi SAW ( Sohih al-Bukhari, 7/15)

    2) Saudari diizinkan untuk menjemput sipemuda ke rumah saudari bagi memperkenalkannya kepada kedua Ibu bapa saudari. Dengan kewujudan ibu bapa atau ‘wali' lain di majlis itu, saudari dibenarkan untuk berada bersama di ruang tamu (dengan menutup aurat lengkap) dan tidak perlulah bersembunyi di dalam bilik. Ia berdasarkan hadith-hadith yang mengizinkan lelaki dan wanita yang berniat untuk kahwin, bagi mengenali dengan lebih dekat bakal pasangan masing-masing.

    Antaranya dalilnya : "telah datang kepada Nabi SAW seorang lelaki lalu menceritakan bahawa ia ingin memperisterikan seorang wanita Ansar, maka Nabi bersabda : "Adakah kamu telah melihatnya? : "Belum jawabnya" ; Nabi menjawab : " Pergilah kamu melihatnya kerana di mata wanita Ansar ada sesuatu (tanda)" ( Riwayat Muslim) Juga pesan Nabi kepada Mughirah bin Syu'bah selepas mengetahui ia ingin meminang seorang wanita : " Pergilah melihatnya, sesungguhnya ia lebih menjamin berkekalannya - bagi menilai kesesuaian- (perkahwinan) kamu berdua" ( Riwayat Ahmad, At-Tirmidzi, Ibn Hibban ; Hasan menurut At-Tirmidzi no 1087, cet Maktabah al-Ma'arif ; Sohih menurut Albani ) Perlu diingat bahawa melihat bukan hanya dengan mata, tetapi ia juga membawa maksud suatu meninjau sikap, budi bahasa, cara hidup dan apa-apa info yang dapat menambahkan ketepatan pemilihan pasangan (kecuali yang HARAM dibuat dan dilihat). (Fiqh as-sunnah, Sayyid Sabiq, 2/23 dengan tambahan, Nizom al-Usrah, Dr Muhd ‘Uqlah, 1/206)

    3) Jangan bertangguh atau berhubung tanpa ikatan sah terlampau lama, ( Nizom al-Usrah, 1/216) kerana ia amat mudah membawa keapda yang haram. Perihal berangan-angan saudari tadi juga bukanlah sesuatu yang baik untuk diteruskan. Nabi SAW menyatakan : " Tidak dilihat (penyelesaian) bagi dua orang yang cinta-mencintai kecuali NIKAH " ( Riwayat Ibn Majah, al-Hakim, sohih menurut al-Hakim, As-Suyuti , Al-Jami' As-Soghir, no 7361, 4/397 cet Jahabersa) . Al-Allamah Al-Munawi menegaskan ubat yang terbaik bagi pasangan yang sedang asyik bercinta dan kasih adalah Nikah ( Faidhul Qadir, 5/294)

    4) Jangan menghebahkan kepada awam sekali mana belum di ijab kabulkan, kerana ikatan ‘janji untuk berkahwin' boleh membawa fitnah dengan mudah. ( Nizom al-Usrah Fil Islam, 1/214)

    5) Jangan bertemu berdua-duaan di luar, sama ada di tempat terbuka atau tertutup, kecuali diringi mahram lelaki yang telah dewasa dan mampu menilai baik buruk menurut Islam. Saya nyatakan begini kerana ramai juga mahram lelaki yang ‘merapu' dan tidak langsung punyai ilmu tentang batas hubungan lelaki wanita menurut Islam. Kehadiran orang seperti ini, tidak mencukupi syarat yang ditetapkan Islam.

    6) Mengurangkan komunikasi yang tidak berkenaan, serta mengawal isi kandungan perbincangan dari yang membawa syahwat. Mengetahui hati budi bakal pasangan menggunakan alatan media elektronik seperti email, surat dan sms lebih baik dari bercakap dalam banyak keadaan (kerana mendengar suara mudah menaikkan syahwat), bagaimanapun, saya tidak menafikan email, surat dan sms juga boleh menaikkan syahwat, tetapi saya kira secara ‘verbal' lebih mudah.

    7) Kerana perbicaraan adalah panjang dan dalil amat banyak, ringkasan perkara perlu ( semuanya menurut dalil al-Quran & Al-hadith) dijaga seperti berikut :-


    a. Haram bersentuh, menyentuh satu sama lain.

    b. Haram ber"dating" tanpa disertai mahram yang thiqah.

    c. Haram berbicara dan bersembang dengan syahwat. ( sms, phone, chat, mesengger )

    d. Awas fitnah masyarakat sekeliling.

    e. Awas fitnah dalam diri anda dan pasangan.

    f. Haram melihat kepada aurat masing-masing.

    g. Awas daripada bertukar gambar.

    h. Awas daripada hebahan umum sebelum di ijab kabul.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #5 19 August, 2009, 11:05:17 PM
  • Publish
  • Ada orang dah bertunang tapi putus tunang..
    tetapi pihak perempuan minta bayaran lepas anak mereke putus tunang..
    tak thu lah plak bayar untuk apa..
    bila dah putus tunang mesti mcm tu ke??

    Itu adat sahaja. Kalau ikutkan bertunang tidak perlu dihebahkan dan dibayar seperti mahar. Jika dah putus, putus ajalah, takde lah pulak nak kena bayar apa-apa.

    Shohib Mirbat

    • *
    • Posts: 363
    • MurkaNya adalah Rahman, CintaNya adalah Rahim
      • View Profile
    Reply #6 20 August, 2009, 03:01:16 AM
  • Publish
  • Bertunang jangan lama2. Nikah cepat2 jangan tangguh berbulan-bulan.
    Fitnah pasti menduga jiwa. Berhati2 dalam menjaga pergaulan.
    "Hitori no kamisama shika hoka ni kami ha nai, Muhanmado ha kamisama no shito"

    kruel_kox69

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #7 20 August, 2009, 03:30:20 AM
  • Publish
  • [ ERTI KHITBAH / TUNANG ]

    "Khitbah" (Bahasa Arab) / "bertunang" (Bahasa melayu) adalah muqaddimah atau permulaan kepada az-zawaj(Bahasa Arab) / nikah atau kahwin (Bahasa Melayu). Sesungguhnya Allah menjadikan khitbah sebagai salah satu dari syariat-syariat / perundangan-perundangan Agama Islam. Apa hikmat, faedah atau kelebihannya??? Kerana khitbah memberi peluang kepada kita semua untuk at-ta'arruf / berkenalan dengan pasangan masing-masing dari segi zahir dan batin sebelum kita bernikah atau berkahwin.

    "Khitbah" (bahasa Arab) bererti "bertunang"(bahasa Melayu). "Tafsiran" lafaz atau perkataan "bertunang" ini berbeza mengikut tempat, kawasan, adat dan suasana masyarakat masing-masing. Berbeza di antara negara Malaysia, Singapura, Thailand dan Indonesia. Dan kemungkinan berbeza juga di antara beberapa tempat, adat, suasana serta kawasan-kawasan di dalam negara masing-masing. Contohnya di dalam Indonesia, tafsiran "bertunang" di Medan dan Jakarta berbeza. Di dalam Thailand, tafsiran "bertunang" di Bangkok dan Pattani berbeza. Begitulah seterusnya di tempat-tempat lain.

    "Khitbah" di dalam bahasa Arab apabila diterjemah maknanya ke dalam Bahasa Melayu bermakna 'melamar' wanita untuk dijadikan bakal isteri. "Melamar" ini juga bermakna meminta persetujuan pihak wanita untuk menjadi isteri kepada pihak lelaki. Khitbah ini memakan 'masa' berdasarkan kebiasaan atau adat yang masyhur dipegang kawasan, tempat, adat dan suasana masyarakat.

    "Khitbah" juga bermakna proses lelaki meminta dari pihak perempuan untuk berkahwin dengan cara-cara atau jalan-jalan yang diketahui masyhur di tempat masing-masing.(Fiqh Assunnah oleh Syed sabiq).
       
    mmg benar ia sbnrnya adalah lamaran dan...klu diikutkan suasana hari ini sbnrnya bile seseorng itu sndiri dh bpasangan antara kedua nya tnpa ada ikatan yg sah itu juga dikatakan sebagai btunang..sbb nya mereka saling terima antara satu sama lain.islam sendiri dh gariskan panduan utk kita bagaimana yg sebenar2nya pertunangan dlm agama..dan berkaitan dgn byrn yg dituntut sbnrnya msh kurang jelas, cuma bolehlah dikatakan byrn yg diminta itu boleh jika di pihak wanita itu menanggung kerugian cthnya persediaan yg tlh pun dlakukan utk mjlis aqad nikah.begitu juga pihak lelaki juga berhak malah lebih hak utk meminta bayarn sebagai ganti atas rugi yang ditanggung dan segala belanja yg telah mereka keluarkan utk majlis nnt..bayaran itu jg bkn utk suka2 mcm sbb malu atau sbgainya sbb islam x galakkan pertunanngan itu dhebahkan kerana takut masalah ini terjadi.ingat..islam itu sifatnya melangkaui zaman so kuatkan pegangan dnpelajari agama lbh mndalam agar kita tdk akn tertanya2 dan sesat.wallahuaalam
    « Last Edit: 20 August, 2009, 07:15:41 AM by ummi Munaliza »

    nawwar

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #8 20 August, 2009, 11:56:56 AM
  • Publish
  •  :)
    nak tanye kalau pihak llki yang memutuskan pertunangan tu, pihak llki bleh ke nenuntut semula ape yang di berikan kpd pihak perempuan?

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #9 20 August, 2009, 01:08:56 PM
  • Publish
  • :)
    nak tanye kalau pihak llki yang memutuskan pertunangan tu, pihak llki bleh ke nenuntut semula ape yang di berikan kpd pihak perempuan?

     :ws:
    Sebenarnya walau siapa pun yang memutuskan pertunangan, hadiah yang diberi tu sepatutnya janganlah minta balik. Dah beri, biarkan saja. Tak payahlah kita terlalu mengikut adat, katanya pun hadiah, macam sedekah lah, adakah kita mahu minta semula atau orang yang sudah terima, mahu memulangkan semula. Ini bukannya hutang atau barang yang dipinjam, kena pulang atau bayar. Barang-barang yang dibawa semasa bertunang tu kan kita panggil hadiah. Masa beri dahulu sama sahaja, hadiah di bawa 5 dulang, dibalas pun 5 dulang. Jadi kenapa nak dipulangkan semula?

    baihaqi

    • *
    • Posts: 56
      • View Profile
    Reply #10 26 October, 2009, 10:35:48 AM
  • Publish


  • Bertunang? Kalau ikut adat, mak ayah kena pergi melamar kepada mak ayah perempuan tu. Kalau saya jumpa mak ayah perempuan tu bagitahu nak kahwin dengan anak dia, kira saya dah meminang ke, dan jika mereka terima,kira dah bertunang?

    hazryka

    • *
    • Posts: 18
      • View Profile
    Reply #11 28 December, 2009, 01:36:58 PM
  • Publish
  • mcm mana pula dgn org yg dh berumur, dh bsedia mental fizikal, kewangan, jumpa calon, terus nak nikah sahaja???

    sbb takut  mbuang masa/wang ringgit masa bertunang??

    khalila

    • *
    • Posts: 957
      • View Profile
    Reply #12 28 December, 2009, 01:41:56 PM
  • Publish
  • mcm mana pula dgn org yg dh berumur, dh bsedia mental fizikal, kewangan, jumpa calon, terus nak nikah sahaja???

    sbb takut  mbuang masa/wang ringgit masa bertunang??


    Lagi bagus..
    Yang wajib nikah..
    :senyum:

    SNF

    • *
    • Posts: 904
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #13 28 December, 2009, 01:53:55 PM
  • Publish
  • mcm mana pula dgn org yg dh berumur, dh bsedia mental fizikal, kewangan, jumpa calon, terus nak nikah sahaja???

    sbb takut  mbuang masa/wang ringgit masa bertunang??


    Kalau tak nak buang masa dan wang ringgit untuk bertunang
    Ada baiknya bernikah saja.
    Terpulang kepada setiap individu.
    Sama ada nak melangsungkah pernikahan  terus atau bertunang.
    Tp klu bertunang janganlah terlalu lama.

    serbanputih

    • *
    • Posts: 27
      • View Profile
    Reply #14 16 July, 2011, 12:04:53 AM
  • Publish
  •  :)

    "Tidak WAJIB TAAT pada tunang anda kerana anda belum di ijab kabul lagi"

    Ustaz Azhar - Cemburu Pada Tunang
    "Ngaji sungguh-sungguh..! Jange buang usia mu! "

    isya2501

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #15 14 August, 2011, 11:59:17 PM
  • Publish
  •  :)

    Saya ada sedikit kemusykilan..saya ada terbaca mengenai cara2 bertunang dan berdasarkan pembacaan saya..seorang lelaki dan perempuan dikira telah pun bertunang dari segi syarak jika lelaki itu meminang sendiri (menyatakan hasrat untuk mengambil sebagai isteri) wanita tersebut dan wanita itu bersetuju..walau tanpa kehadiran wali.. Sekiranya apa yang saya fahami ini benar..bermakna saya telah pun bertunang dari segi syarak dengan teman lelaki saya.. Tetapi sebulan yang lalu, saya mendapat tahu die telah bertunang dengan seorang wanita lain atas pilihan keluarga tetapi saya tidak diberitahu dan kami belum memutuskan perhubungan.. Harap yang mengetahui boleh membantu..

    Satu lagi persoalan saya..jika seorang tunangan orang (wanita) haram dipinang oleh lelaki lain.. Adakah haram juga bagi seorang perempuan mempunyai hubungan dengan tunangan orang lelaki?

    Insignia of Islam

    • *
    • Posts: 242
    • Help each other
      • View Profile
    Reply #16 15 August, 2011, 03:54:42 PM
  • Publish
  • :)

    Saya ada sedikit kemusykilan..saya ada terbaca mengenai cara2 bertunang dan berdasarkan pembacaan saya..seorang lelaki dan perempuan dikira telah pun bertunang dari segi syarak jika lelaki itu meminang sendiri (menyatakan hasrat untuk mengambil sebagai isteri) wanita tersebut dan wanita itu bersetuju..walau tanpa kehadiran wali.. Sekiranya apa yang saya fahami ini benar..bermakna saya telah pun bertunang dari segi syarak dengan teman lelaki saya.. Tetapi sebulan yang lalu, saya mendapat tahu die telah bertunang dengan seorang wanita lain atas pilihan keluarga tetapi saya tidak diberitahu dan kami belum memutuskan perhubungan.. Harap yang mengetahui boleh membantu..

    Satu lagi persoalan saya..jika seorang tunangan orang (wanita) haram dipinang oleh lelaki lain.. Adakah haram juga bagi seorang perempuan mempunyai hubungan dengan tunangan orang lelaki?

    Inilah masalahnya apabila bertunang sendirian tanpa dikhabarkan kepada keluarga terutamanya wali (nak takut ape, kahwin itu kan elok). Sepatutnya perlu peka dengan adat dan adab pertunangan agar dapat dielakkan masalah-masalah sebegini.

    Jawapan daripada 2 orang ustaz yang saya tahu: Seorang lelaki boleh bertunang dengan lebih daripada seorang wanita serentak sebagaimana seorang lelaki boleh berkahwin hingga 4 wanita. Yang tidak dibenarkan 'pertunangan atas pertunangan' ialah kes di mana seorang lelaki hendak meminang seorang wanita yang sudah bertunang sebagaimana haramnya seorang wanita mengahwini lebih daripada seorang lelaki.

    Wallahu'alam.
    « Last Edit: 15 August, 2011, 03:57:51 PM by Insignia of Islam »

    isya2501

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #17 16 August, 2011, 10:46:22 AM
  • Publish
  • Terima kasih Perintis 1 HQ..

    Cuma ingin saya jelaskan supaya tidak ada salah faham di sini.. Kami tidak bertunang dengan sengaja iaitu sengaja membelakangkan keluarga.. Cuma baru2 ini saya terjumpa video tentang pertunangan di Youtube dan saya mencari kesahihannya.. Pertunangan yang saya maksudkan antara kami bukan disengajakan..dalam erti lain kami tidak tahu apabila seorang lelaki mengajak wanita berkahwin dan wanitaitu berstuju..itu sudah dikira bertunang dari segi syarak.. Terimakasih sekali lagi di atas jawapan yang diberi..

    Wallahu'alam

    Insignia of Islam

    • *
    • Posts: 242
    • Help each other
      • View Profile
    Reply #18 16 August, 2011, 01:12:01 PM
  • Publish
  • Sama-sama. Moga membantu.

    p/s: Nickname saya Insignia of Islam (IOI) bukan Perintis 1 HQ....

    isya2501

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #19 16 August, 2011, 01:28:09 PM
  • Publish
  • maaf la..sy tersilap tgk..maklumlah saya org bru kat sini...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    36 Replies
    15378 Views
    Last post 28 October, 2009, 12:05:19 AM
    by Ummi Munaliza
    9 Replies
    3784 Views
    Last post 29 April, 2009, 10:23:50 PM
    by abuqais
    6 Replies
    1607 Views
    Last post 25 August, 2009, 12:20:44 PM
    by elzuddin