Nama-nama Yang Dilarang Dalam Islam

*

Author Topic: Nama-nama Yang Dilarang Dalam Islam  (Read 24375 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

peluru

  • *
  • Posts: 369
  • Mujahidin
    • View Profile
26 April, 2009, 01:51:20 PM
  • Publish
  • Abiqah = Hamba yang lari dari tuannya
    Afinah = Yang bodoh
    Asyar = Paling jahat
    Asyirah = Yang tidak bersyukur atas nikmat
    Amah = Hamba suruhan perempuan
    Baghiah = Yang zalim, jahat
    Bahimah = Binatang
    Balidah = Yang bodoh, bebal
    Bakiah = Yang menangis, merengek
    Baqarah = Lembu Betina
    Batilah = Yang batil, tidak benar
    Dabbah = Binatang
    Dahriyah = Yang mempercayai alam wujud dengan
    sendirinya
    Dahisyah = Goncang, stress
    Darakah = Kedudukan yang rendah
    Daniyah = Yang lemah dan hina
    Dami'ah = Yang mengalir air matanya
    Fasidah = Yang rosak, yang binasa
    Fasiqah = Yang jahat, si fasik
    Fasyilah = Gagal, kalah
    Fajirah = Yang jahat, yang berdosa
    Faji'ah = Kecelakaan
    Ghafilah = Yang lalai, yang leka
    Ghailah = Kecelakaan, bencana
    Ghaibah = Hilang
    Ghasibah = Perampas, perompak
    Ghamitah = Yang tidak mensyukuri nikmat
    Ghawiah = Yang sesat, yang mengikut hawa nafsu
    Haqidah = Yang dengki
    Hasidah = Yang hasad
    Hazinah = Yang sedih
    Huzn = Kesedihan
    Khabithah = Yang jahat, yang keji
    Khali'ah = Yang tidak segan silu, mengikut hawa nafsu
    Khati'ah = Yang bersalah, yang berdosa
    Khasirah = Yang rugi
    Khamrah = Arak
    Jariah = Hamba suruhan perempuan
    Jafiah = Yang tidak suka berkawan
    Kaibah = Yang sedih
    Kafirah = Yang kafir, yang ingkar
    Kamidah = Yang hiba, yang sangat berduka
    Kazibah = Pendusta, pembohong
    Lahab = Bara api
    Laghiah = sia-sia, tidak berfaedah
    La'imah = Yang tercela
    Lainah = Yang terkutuk
    Lahifah = Yang sedih, menyesal dan dizalimi
    Maridah = Yang menderhaka
    Majinah = Yang bergurau senda tanpa perasaan malu
    Majusiah = Agama menyembah api atau matahari
    munafikah = Yang munafik
    Musibah = Celaka, bencana, kemalangan
    Nariah = Api
    Nasyizah = Yang menderhaka dan melawan suami
    Najisah = Yang najis dan kotor
    Qabihah = Yang buruk, hodoh
    Qatilah = Pembunuh
    Qasitah = Yang melampaui batasan dan
    menyeleweng dari kebenaran
    Qazurah = Kejahatan, perzinaan
    Rajimah = Yang direjam, yang dilaknat
    Razi'ah = Kecelakaan, musibah
    Razilah = Yang keji dan hina
    Sakitah = Yang jatuh, yang hina, yang jahat
    Safilah = Yang rendah dan hina
    Sahiah = Yang pelupa
    Sakirah = Pemabuk
    Syafihah = Yang bodoh
    Syaridah = Yang diusir
    Syaqiyah = Yang menderita
    Syarrul Bariyyah = Sejahat-jahat manusia
    Syani'ah = Yang buruk
    Syarisah = Yang buruk akhlak
    Syatimah = Maki hamun
    Syariqah = Pencuri
    Talifah = Yang rosak, yang binasa
    Tarbiyah = Yang papa kedana
    Tarikah = Anak dara tua
    Tafihah = Karut
    Talihah = Yang tidak baik
    Yaisah = Yang berputus asa
    Yabisah = Yang kering, yang sedikit kebaikannya
    Wahinah = Penakut
    Waqihah = Yang kurang sopan dan malu
    Wasikhah = Yang kotor
    Wasyiah = Yang mengumpat, yang mengadu
    dombakan orang
    Wahimah = Yang lemah
    Wahiah = Yang lemah, yang jatuh, yang buruk
    Wajilah = Penakut
    Wailah = Bencana, keburukan
    Waqi'ah = Pertempuran dalam peperangan,
    umpatan
    Zalijah = Kebinasaan
    Zalilah = Yang hina
    Zalimah = Yang zalim
    Zaniyah = Penzina, pelacur
    Zufafah = Racun pembunuh
    -hOLla-

    ...seorng hamba ALLAH...tnpa pinjaman dariNYA siapalah aku...
    [img width=610 height=70]http://i87.servimg.com/u/f87/12/77/43/73/selang10.jpg[/img]

    meow

    Reply #1 26 April, 2009, 02:37:43 PM
  • Publish
  • Tambahan.. yg ni mmg ramai yg suka guna.. terutama mereka yg bernama rozana.. suzana.. iaitu menggunakan nama panggilan zana.. bunyinya sedap sekali.. tapi maknanya "berzina".. jadi.. elakkanlah..


    peluru

    • *
    • Posts: 369
    • Mujahidin
      • View Profile
    Reply #2 26 April, 2009, 03:32:43 PM
  • Publish
  • Tambahan.. yg ni mmg ramai yg suka guna.. terutama mereka yg bernama rozana.. suzana.. iaitu menggunakan nama panggilan zana.. bunyinya sedap sekali.. tapi maknanya "berzina".. jadi.. elakkanlah..



    masya'allah..

    baru ana tau..
    :sedihnya:

    al-maududi

    • *
    • Posts: 157
    • iluvislam
      • View Profile
    Reply #3 26 April, 2009, 03:49:50 PM
  • Publish
  • Tambahan.. yg ni mmg ramai yg suka guna.. terutama mereka yg bernama rozana.. suzana.. iaitu menggunakan nama panggilan zana.. bunyinya sedap sekali.. tapi maknanya "berzina".. jadi.. elakkanlah..



    masya'allah..

    baru ana tau..
    :sedihnya:
    salam...... masyaAllah ana pon baru taw.....
    "Yang ku harapkan adalah
      rahmat dan keredhaan ALLAH swt"
    Kejayaan yang sebenarnya adalah berada di dalam syurga ALLAH swt.....

    humayra_solehah

    • *
    • Posts: 52
      • View Profile
    Reply #4 26 April, 2009, 04:05:32 PM
  • Publish
  • um.. wati pun tak elok kan..
    tapi ana tak ingat maksud dia...
    Fill the world with colors, paint it everywhere u go
    Paint everything u see, and tell everyone u know
    Quran will be ur paint and ur brush will be iman
    So fill the world with colors... every color of Islam

    meow

    Reply #5 26 April, 2009, 04:31:37 PM
  • Publish
  • um.. wati pun tak elok kan..
    tapi ana tak ingat maksud dia...

    wati (dlm bahasa arab huruf t tu bila dieja dgn ط) maka jadilah وطئ yg membawa maksud bersetubuh..

    umminadiah

    • *
    • Posts: 158
    • permata hatiku
      • View Profile
    Reply #6 27 April, 2009, 01:15:33 PM
  • Publish
  • ade seorang sahabat sy nama zana,  nama jadi 'alya.tapi secara tak rasmilah.kalao rasmi jenuh plak nak naik mahkamah nak angkat sumpah.


    hati2 masa nak pilih nama anak.jangan main sedap je, trus ambik.skali maksudnya tak elok

    nurlaila_wardah

    • *
    • Posts: 13
    • ~Hiasilah Diri Dgn Sifat Mahmudah~
      • View Profile
    Reply #7 27 April, 2009, 01:20:04 PM
  • Publish
  • assalamualaikum wbk..

    bagaimana pula maksudnya siti noorZALILA

    BOLEH BANTU SAYA...

    Reply #8 27 April, 2009, 01:39:07 PM
  • Publish
  • Tambahan.. yg ni mmg ramai yg suka guna.. terutama mereka yg bernama rozana.. suzana.. iaitu menggunakan nama panggilan zana.. bunyinya sedap sekali.. tapi maknanya "berzina".. jadi.. elakkanlah..



    masya'allah..

    baru ana tau..
    :sedihnya:


    ana pun baru tau..
    terima kasih ya..

    khairunnisa

    • *
    • Posts: 143
      • View Profile
    Reply #9 27 April, 2009, 02:10:32 PM
  • Publish
  • hurmm.. sy pernah dgr nama AZURA membawa maksud tahi kering...
    betul ke x ye???ramai yg nama azura ni...siap ade cerita azura lagi...
    \"Ya ALLAH, bukakanlah bagiku pintu-pintu syurga dan tutupkanlah bagiku pintu-pintu neraka. berilah kemampuan kepadaku untuk membaca ayat-ayat suci Al-Qur\'an\"

    SNF

    • *
    • Posts: 904
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #10 27 April, 2009, 02:13:45 PM
  • Publish
  • Abiqah = Hamba yang lari dari tuannya
    Afinah = Yang bodoh
    Asyar = Paling jahat
    Asyirah = Yang tidak bersyukur atas nikmat
    Amah = Hamba suruhan perempuan
    Baghiah = Yang zalim, jahat
    Bahimah = Binatang
    Balidah = Yang bodoh, bebal
    Bakiah = Yang menangis, merengek
    Baqarah = Lembu Betina
    Batilah = Yang batil, tidak benar
    Dabbah = Binatang
    Dahriyah = Yang mempercayai alam wujud dengan
    sendirinya
    Dahisyah = Goncang, stress
    Darakah = Kedudukan yang rendah
    Daniyah = Yang lemah dan hina
    Dami'ah = Yang mengalir air matanya
    Fasidah = Yang rosak, yang binasa
    Fasiqah = Yang jahat, si fasik
    Fasyilah = Gagal, kalah
    Fajirah = Yang jahat, yang berdosa
    Faji'ah = Kecelakaan
    Ghafilah = Yang lalai, yang leka
    Ghailah = Kecelakaan, bencana
    Ghaibah = Hilang
    Ghasibah = Perampas, perompak
    Ghamitah = Yang tidak mensyukuri nikmat
    Ghawiah = Yang sesat, yang mengikut hawa nafsu
    Haqidah = Yang dengki
    Hasidah = Yang hasad
    Hazinah = Yang sedih
    Huzn = Kesedihan
    Khabithah = Yang jahat, yang keji
    Khali'ah = Yang tidak segan silu, mengikut hawa nafsu
    Khati'ah = Yang bersalah, yang berdosa
    Khasirah = Yang rugi
    Khamrah = Arak
    Jariah = Hamba suruhan perempuan
    Jafiah = Yang tidak suka berkawan
    Kaibah = Yang sedih
    Kafirah = Yang kafir, yang ingkar
    Kamidah = Yang hiba, yang sangat berduka
    Kazibah = Pendusta, pembohong
    Lahab = Bara api
    Laghiah = sia-sia, tidak berfaedah
    La'imah = Yang tercela
    Lainah = Yang terkutuk
    Lahifah = Yang sedih, menyesal dan dizalimi
    Maridah = Yang menderhaka
    Majinah = Yang bergurau senda tanpa perasaan malu
    Majusiah = Agama menyembah api atau matahari
    munafikah = Yang munafik
    Musibah = Celaka, bencana, kemalangan
    Nariah = Api
    Nasyizah = Yang menderhaka dan melawan suami
    Najisah = Yang najis dan kotor
    Qabihah = Yang buruk, hodoh
    Qatilah = Pembunuh
    Qasitah = Yang melampaui batasan dan
    menyeleweng dari kebenaran
    Qazurah = Kejahatan, perzinaan
    Rajimah = Yang direjam, yang dilaknat
    Razi'ah = Kecelakaan, musibah
    Razilah = Yang keji dan hina
    Sakitah = Yang jatuh, yang hina, yang jahat
    Safilah = Yang rendah dan hina
    Sahiah = Yang pelupa
    Sakirah = Pemabuk
    Syafihah = Yang bodoh
    Syaridah = Yang diusir
    Syaqiyah = Yang menderita
    Syarrul Bariyyah = Sejahat-jahat manusia
    Syani'ah = Yang buruk
    Syarisah = Yang buruk akhlak
    Syatimah = Maki hamun
    Syariqah = Pencuri
    Talifah = Yang rosak, yang binasa
    Tarbiyah = Yang papa kedana
    Tarikah = Anak dara tua
    Tafihah = Karut
    Talihah = Yang tidak baik
    Yaisah = Yang berputus asa
    Yabisah = Yang kering, yang sedikit kebaikannya
    Wahinah = Penakut
    Waqihah = Yang kurang sopan dan malu
    Wasikhah = Yang kotor
    Wasyiah = Yang mengumpat, yang mengadu
    dombakan orang
    Wahimah = Yang lemah
    Wahiah = Yang lemah, yang jatuh, yang buruk
    Wajilah = Penakut
    Wailah = Bencana, keburukan
    Waqi'ah = Pertempuran dalam peperangan,
    umpatan
    Zalijah = Kebinasaan
    Zalilah = Yang hina
    Zalimah = Yang zalim
    Zaniyah = Penzina, pelacur
    Zufafah = Racun pembunuh

    ::  Syukran atas information yg berguna ni..

    acit

    • *
    • Posts: 709
    • Ilahi anta maksudi wa redho ka matluubi
      • View Profile
    Reply #11 27 April, 2009, 02:16:15 PM
  • Publish
  • emmhh..kalau nak pilih nama isteri atau suami macamana pulak ? 
    "Berpanjangan lah ubudiyah zahir dan batin serta berkekalan lah
    hadir hati serta Allah".Wallahu a'lam bishowab

    zulaikha

    • *
    • Posts: 95
      • View Profile
    Reply #12 30 April, 2009, 05:26:39 PM
  • Publish
  • Abiqah = Hamba yang lari dari tuannya
    Afinah = Yang bodoh
    Asyar = Paling jahat
    Asyirah = Yang tidak bersyukur atas nikmat
    Amah = Hamba suruhan perempuan
    Baghiah = Yang zalim, jahat
    Bahimah = Binatang
    Balidah = Yang bodoh, bebal
    Bakiah = Yang menangis, merengek
    Baqarah = Lembu Betina
    Batilah = Yang batil, tidak benar
    Dabbah = Binatang
    Dahriyah = Yang mempercayai alam wujud dengan
    sendirinya
    Dahisyah = Goncang, stress
    Darakah = Kedudukan yang rendah
    Daniyah = Yang lemah dan hina
    Dami'ah = Yang mengalir air matanya
    Fasidah = Yang rosak, yang binasa
    Fasiqah = Yang jahat, si fasik
    Fasyilah = Gagal, kalah
    Fajirah = Yang jahat, yang berdosa
    Faji'ah = Kecelakaan
    Ghafilah = Yang lalai, yang leka
    Ghailah = Kecelakaan, bencana
    Ghaibah = Hilang
    Ghasibah = Perampas, perompak
    Ghamitah = Yang tidak mensyukuri nikmat
    Ghawiah = Yang sesat, yang mengikut hawa nafsu
    Haqidah = Yang dengki
    Hasidah = Yang hasad
    Hazinah = Yang sedih
    Huzn = Kesedihan
    Khabithah = Yang jahat, yang keji
    Khali'ah = Yang tidak segan silu, mengikut hawa nafsu
    Khati'ah = Yang bersalah, yang berdosa
    Khasirah = Yang rugi
    Khamrah = Arak
    Jariah = Hamba suruhan perempuan
    Jafiah = Yang tidak suka berkawan
    Kaibah = Yang sedih
    Kafirah = Yang kafir, yang ingkar
    Kamidah = Yang hiba, yang sangat berduka
    Kazibah = Pendusta, pembohong
    Lahab = Bara api
    Laghiah = sia-sia, tidak berfaedah
    La'imah = Yang tercela
    Lainah = Yang terkutuk
    Lahifah = Yang sedih, menyesal dan dizalimi
    Maridah = Yang menderhaka
    Majinah = Yang bergurau senda tanpa perasaan malu
    Majusiah = Agama menyembah api atau matahari
    munafikah = Yang munafik
    Musibah = Celaka, bencana, kemalangan
    Nariah = Api
    Nasyizah = Yang menderhaka dan melawan suami
    Najisah = Yang najis dan kotor
    Qabihah = Yang buruk, hodoh
    Qatilah = Pembunuh
    Qasitah = Yang melampaui batasan dan
    menyeleweng dari kebenaran
    Qazurah = Kejahatan, perzinaan
    Rajimah = Yang direjam, yang dilaknat
    Razi'ah = Kecelakaan, musibah
    Razilah = Yang keji dan hina
    Sakitah = Yang jatuh, yang hina, yang jahat
    Safilah = Yang rendah dan hina
    Sahiah = Yang pelupa
    Sakirah = Pemabuk
    Syafihah = Yang bodoh
    Syaridah = Yang diusir
    Syaqiyah = Yang menderita
    Syarrul Bariyyah = Sejahat-jahat manusia
    Syani'ah = Yang buruk
    Syarisah = Yang buruk akhlak
    Syatimah = Maki hamun
    Syariqah = Pencuri
    Talifah = Yang rosak, yang binasa
    Tarbiyah = Yang papa kedana
    Tarikah = Anak dara tua
    Tafihah = Karut
    Talihah = Yang tidak baik
    Yaisah = Yang berputus asa
    Yabisah = Yang kering, yang sedikit kebaikannya
    Wahinah = Penakut
    Waqihah = Yang kurang sopan dan malu
    Wasikhah = Yang kotor
    Wasyiah = Yang mengumpat, yang mengadu
    dombakan orang
    Wahimah = Yang lemah
    Wahiah = Yang lemah, yang jatuh, yang buruk
    Wajilah = Penakut
    Wailah = Bencana, keburukan
    Waqi'ah = Pertempuran dalam peperangan,
    umpatan
    Zalijah = Kebinasaan
    Zalilah = Yang hina
    Zalimah = Yang zalim
    Zaniyah = Penzina, pelacur
    Zufafah = Racun pembunuh




    harap dapat di elakkan...

    wArDaH iSlAm

    • *
    • Posts: 372
    • hidup penuh dengan perjuangan..
      • View Profile
    Reply #13 07 May, 2009, 08:43:22 PM
  • Publish
  • hurmm.. sy pernah dgr nama AZURA membawa maksud tahi kering...
    betul ke x ye???ramai yg nama azura ni...siap ade cerita azura lagi...

    em..bergantung kepada huruf jawi tu...
    contoh nama adam dgn a'dam..kita sebut seakan-akan sama kan tapi
    permulaan huruf tu lain..kalau adam..bermula dgn huruf alif,,
    a'dam,, a'in kat depan..yang membawa kpda tiada..

    wallahu alam
    berkawanlah selagi ada hati..bergembiralah selagi ada teman disisi..berbahagialah selagi ada ibu bapa yang sentiasa menemani..ingat ALLAH sokmo...

    zawq

    • *
    • Posts: 362
      • View Profile
    Reply #14 07 May, 2009, 11:12:24 PM
  • Publish
  • emmhh..kalau nak pilih nama isteri atau suami macamana pulak ? 

    pilih nama suami atau isteri? tilik tajul-muluk ke?
    dahulu, saya pernah ke satu majlis ilmu. kemudian, penceramah tersebut bercerita tentang nama.
    katanya, setiap kita ini ada nama tersendiri di alam ghaib, dan nama ini sebenarnya sangat sebati dengan sifat-sifat semulajadi kita.

    contohnya, isterinya yang bernama "x", sebenarnya bernama "wardah" di alam yang lain. oleh demikian, si isteri itu, amat gemar kepada bunga-bungaan, dan sering bercucuk tanam bunga di halaman rumah.

    tapi, saya malas nak layan sangat pebenda yang dia cakap tu. pada saya, memadai dengan nama saya sekarang.

    dan, sekiranya dilihat dari segi nama, masyarakat melayu sudah hilang nama-nama melayu-nya (yang dipengaruhi sanskrit) selepas kedatangan islam. seperti jalak, lenteng, armada, awang, puteh, kencana, seri, dewi dan sebagainya. walhal, ada nama-nama ini tidak buruk pun dari segi maknanya.
    "AKU akan membelimu; masamu; nafasmu; hartamu; dan hidupmu. Habiskan semua itu kepada-KU. Palingkan semua itu kepada-KU. dan Ku-bayar dengan kebebasan, keagungan dan kearifan Ilahiah. Inilah hargamu di mata-KU.

    rainwidd

    • *
    • Posts: 133
    • sobrun jamil..innALLAHA maa'na
      • View Profile
    Reply #15 08 May, 2009, 02:02:10 AM
  • Publish
  • Terima kasih info dan ilmu yang berguna
    Boleh dimanfaatkan pada masa akan datang
    Lebih baik nama yang tak ada makna daripada ada nama tapi makna tak elok
    Tapi kan lebih baik ada makna.jadi orang sebut nama kita pun akan jadi doa
    Setiap perkataan itu adalah doa..jadi berkatalah yang baik-baik..Allahuaa'lam
    "Agama buat kehidupan di akhirat, Harta buat kehidupan di dunia.Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati..TETAPI orang yang tidak beragama akan merasa lebih sengsara"..ISLAM dinni fiddunya walakhirat

    ainul mardiyah

    • *
    • Posts: 82
      • View Profile
    Reply #16 08 May, 2009, 08:23:06 AM
  • Publish
  • Assalamua'laikum...
    seboleh-bolehnya elakkanlah meletakkan nama anak- anak yang membawa makna yang buruk..
    ditakuti natijahnya pada anak tersebut dikemudian hari.. 

    aako_dkm

    • *
    • Posts: 434
    • cintailah ilmu
      • View Profile
    Reply #17 08 May, 2009, 10:12:32 AM
  • Publish
  • Assalamua'laikum...
    seboleh-bolehnya elakkanlah meletakkan nama anak- anak yang membawa makna yang buruk..
    ditakuti natijahnya pada anak tersebut dikemudian hari.. 

    katala kes dah terletak nama yang buruk maksudnyer..
    leh ditukar ke nama tu dah besar nanti?

    princess luqman

    • *
    • Posts: 22
      • View Profile
    Reply #18 20 May, 2009, 11:09:46 AM
  • Publish
  • Hmm...apa la mksd nama ana yg panjang bjela nie eh?? silap2 xde apa2 mksd...hu2...cedihnye.(T_T)

    Bla ana da ada anak sendiri nanti, ana akn letakkn nama yg baik n mpunyai mksd yg baik. insyaAllah.(~_^)
    "Semakin dekat bahtera diri kepada Allah, semakin kuat ribut taufan yang melanda. Biar rebah, jangan berubah. Biar terbuang, teruskan berjuang. Senyum mujahid, memburu syahid" (~_^)

    http://anamuslimat.blogspot.com

    dba

    • *
    • Posts: 207
    • its hard but everything going to be fine
      • View Profile
    Reply #19 30 April, 2010, 11:25:25 PM
  • Publish
  • Hawiyah-salah satu nama neraka

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    17 Replies
    3258 Views
    Last post 21 September, 2012, 03:48:36 PM
    by kasba
    1 Replies
    1062 Views
    Last post 24 September, 2012, 06:23:19 PM
    by Ummi Munaliza
    2 Replies
    95 Views
    Last post 15 September, 2014, 09:52:09 PM
    by Ana Tholibah