Nama-nama Yang Dilarang Dalam Islam

Author Topic: Nama-nama Yang Dilarang Dalam Islam  (Read 35325 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

peluru

  • *
  • Mujahidin
    • View Profile
26 April, 2009, 01:51:20 PM
Abiqah = Hamba yang lari dari tuannya
Afinah = Yang bodoh
Asyar = Paling jahat
Asyirah = Yang tidak bersyukur atas nikmat
Amah = Hamba suruhan perempuan
Baghiah = Yang zalim, jahat
Bahimah = Binatang
Balidah = Yang bodoh, bebal
Bakiah = Yang menangis, merengek
Baqarah = Lembu Betina
Batilah = Yang batil, tidak benar
Dabbah = Binatang
Dahriyah = Yang mempercayai alam wujud dengan
sendirinya
Dahisyah = Goncang, stress
Darakah = Kedudukan yang rendah
Daniyah = Yang lemah dan hina
Dami'ah = Yang mengalir air matanya
Fasidah = Yang rosak, yang binasa
Fasiqah = Yang jahat, si fasik
Fasyilah = Gagal, kalah
Fajirah = Yang jahat, yang berdosa
Faji'ah = Kecelakaan
Ghafilah = Yang lalai, yang leka
Ghailah = Kecelakaan, bencana
Ghaibah = Hilang
Ghasibah = Perampas, perompak
Ghamitah = Yang tidak mensyukuri nikmat
Ghawiah = Yang sesat, yang mengikut hawa nafsu
Haqidah = Yang dengki
Hasidah = Yang hasad
Hazinah = Yang sedih
Huzn = Kesedihan
Khabithah = Yang jahat, yang keji
Khali'ah = Yang tidak segan silu, mengikut hawa nafsu
Khati'ah = Yang bersalah, yang berdosa
Khasirah = Yang rugi
Khamrah = Arak
Jariah = Hamba suruhan perempuan
Jafiah = Yang tidak suka berkawan
Kaibah = Yang sedih
Kafirah = Yang kafir, yang ingkar
Kamidah = Yang hiba, yang sangat berduka
Kazibah = Pendusta, pembohong
Lahab = Bara api
Laghiah = sia-sia, tidak berfaedah
La'imah = Yang tercela
Lainah = Yang terkutuk
Lahifah = Yang sedih, menyesal dan dizalimi
Maridah = Yang menderhaka
Majinah = Yang bergurau senda tanpa perasaan malu
Majusiah = Agama menyembah api atau matahari
munafikah = Yang munafik
Musibah = Celaka, bencana, kemalangan
Nariah = Api
Nasyizah = Yang menderhaka dan melawan suami
Najisah = Yang najis dan kotor
Qabihah = Yang buruk, hodoh
Qatilah = Pembunuh
Qasitah = Yang melampaui batasan dan
menyeleweng dari kebenaran
Qazurah = Kejahatan, perzinaan
Rajimah = Yang direjam, yang dilaknat
Razi'ah = Kecelakaan, musibah
Razilah = Yang keji dan hina
Sakitah = Yang jatuh, yang hina, yang jahat
Safilah = Yang rendah dan hina
Sahiah = Yang pelupa
Sakirah = Pemabuk
Syafihah = Yang bodoh
Syaridah = Yang diusir
Syaqiyah = Yang menderita
Syarrul Bariyyah = Sejahat-jahat manusia
Syani'ah = Yang buruk
Syarisah = Yang buruk akhlak
Syatimah = Maki hamun
Syariqah = Pencuri
Talifah = Yang rosak, yang binasa
Tarbiyah = Yang papa kedana
Tarikah = Anak dara tua
Tafihah = Karut
Talihah = Yang tidak baik
Yaisah = Yang berputus asa
Yabisah = Yang kering, yang sedikit kebaikannya
Wahinah = Penakut
Waqihah = Yang kurang sopan dan malu
Wasikhah = Yang kotor
Wasyiah = Yang mengumpat, yang mengadu
dombakan orang
Wahimah = Yang lemah
Wahiah = Yang lemah, yang jatuh, yang buruk
Wajilah = Penakut
Wailah = Bencana, keburukan
Waqi'ah = Pertempuran dalam peperangan,
umpatan
Zalijah = Kebinasaan
Zalilah = Yang hina
Zalimah = Yang zalim
Zaniyah = Penzina, pelacur
Zufafah = Racun pembunuh
-hOLla-

...seorng hamba ALLAH...tnpa pinjaman dariNYA siapalah aku...
[img width=610 height=70]http://i87.servimg.com/u/f87/12/77/43/73/selang10.jpg[/img]

meow

Reply #1 26 April, 2009, 02:37:43 PM
Tambahan.. yg ni mmg ramai yg suka guna.. terutama mereka yg bernama rozana.. suzana.. iaitu menggunakan nama panggilan zana.. bunyinya sedap sekali.. tapi maknanya "berzina".. jadi.. elakkanlah..


peluru

  • *
  • Mujahidin
    • View Profile
Reply #2 26 April, 2009, 03:32:43 PM
Tambahan.. yg ni mmg ramai yg suka guna.. terutama mereka yg bernama rozana.. suzana.. iaitu menggunakan nama panggilan zana.. bunyinya sedap sekali.. tapi maknanya "berzina".. jadi.. elakkanlah..



masya'allah..

baru ana tau..
:sedihnya:

al-maududi

  • *
  • iluvislam
    • View Profile
Reply #3 26 April, 2009, 03:49:50 PM
Tambahan.. yg ni mmg ramai yg suka guna.. terutama mereka yg bernama rozana.. suzana.. iaitu menggunakan nama panggilan zana.. bunyinya sedap sekali.. tapi maknanya "berzina".. jadi.. elakkanlah..



masya'allah..

baru ana tau..
:sedihnya:
salam...... masyaAllah ana pon baru taw.....
"Yang ku harapkan adalah
  rahmat dan keredhaan ALLAH swt"
Kejayaan yang sebenarnya adalah berada di dalam syurga ALLAH swt.....

Reply #4 26 April, 2009, 04:05:32 PM
um.. wati pun tak elok kan..
tapi ana tak ingat maksud dia...
Fill the world with colors, paint it everywhere u go
Paint everything u see, and tell everyone u know
Quran will be ur paint and ur brush will be iman
So fill the world with colors... every color of Islam

meow

Reply #5 26 April, 2009, 04:31:37 PM
um.. wati pun tak elok kan..
tapi ana tak ingat maksud dia...

wati (dlm bahasa arab huruf t tu bila dieja dgn ط) maka jadilah وطئ yg membawa maksud bersetubuh..

umminadiah

  • *
  • permata hatiku
    • View Profile
Reply #6 27 April, 2009, 01:15:33 PM
ade seorang sahabat sy nama zana,  nama jadi 'alya.tapi secara tak rasmilah.kalao rasmi jenuh plak nak naik mahkamah nak angkat sumpah.


hati2 masa nak pilih nama anak.jangan main sedap je, trus ambik.skali maksudnya tak elok

nurlaila_wardah

  • *
  • ~Hiasilah Diri Dgn Sifat Mahmudah~
    • View Profile
Reply #7 27 April, 2009, 01:20:04 PM
assalamualaikum wbk..

bagaimana pula maksudnya siti noorZALILA

BOLEH BANTU SAYA...

Reply #8 27 April, 2009, 01:39:07 PM
Tambahan.. yg ni mmg ramai yg suka guna.. terutama mereka yg bernama rozana.. suzana.. iaitu menggunakan nama panggilan zana.. bunyinya sedap sekali.. tapi maknanya "berzina".. jadi.. elakkanlah..



masya'allah..

baru ana tau..
:sedihnya:


ana pun baru tau..
terima kasih ya..

Reply #9 27 April, 2009, 02:10:32 PM
hurmm.. sy pernah dgr nama AZURA membawa maksud tahi kering...
betul ke x ye???ramai yg nama azura ni...siap ade cerita azura lagi...
\"Ya ALLAH, bukakanlah bagiku pintu-pintu syurga dan tutupkanlah bagiku pintu-pintu neraka. berilah kemampuan kepadaku untuk membaca ayat-ayat suci Al-Qur\'an\"

SNF

  • *
  • "Kau ibarat permata berharga"
    • View Profile
Reply #10 27 April, 2009, 02:13:45 PM
Abiqah = Hamba yang lari dari tuannya
Afinah = Yang bodoh
Asyar = Paling jahat
Asyirah = Yang tidak bersyukur atas nikmat
Amah = Hamba suruhan perempuan
Baghiah = Yang zalim, jahat
Bahimah = Binatang
Balidah = Yang bodoh, bebal
Bakiah = Yang menangis, merengek
Baqarah = Lembu Betina
Batilah = Yang batil, tidak benar
Dabbah = Binatang
Dahriyah = Yang mempercayai alam wujud dengan
sendirinya
Dahisyah = Goncang, stress
Darakah = Kedudukan yang rendah
Daniyah = Yang lemah dan hina
Dami'ah = Yang mengalir air matanya
Fasidah = Yang rosak, yang binasa
Fasiqah = Yang jahat, si fasik
Fasyilah = Gagal, kalah
Fajirah = Yang jahat, yang berdosa
Faji'ah = Kecelakaan
Ghafilah = Yang lalai, yang leka
Ghailah = Kecelakaan, bencana
Ghaibah = Hilang
Ghasibah = Perampas, perompak
Ghamitah = Yang tidak mensyukuri nikmat
Ghawiah = Yang sesat, yang mengikut hawa nafsu
Haqidah = Yang dengki
Hasidah = Yang hasad
Hazinah = Yang sedih
Huzn = Kesedihan
Khabithah = Yang jahat, yang keji
Khali'ah = Yang tidak segan silu, mengikut hawa nafsu
Khati'ah = Yang bersalah, yang berdosa
Khasirah = Yang rugi
Khamrah = Arak
Jariah = Hamba suruhan perempuan
Jafiah = Yang tidak suka berkawan
Kaibah = Yang sedih
Kafirah = Yang kafir, yang ingkar
Kamidah = Yang hiba, yang sangat berduka
Kazibah = Pendusta, pembohong
Lahab = Bara api
Laghiah = sia-sia, tidak berfaedah
La'imah = Yang tercela
Lainah = Yang terkutuk
Lahifah = Yang sedih, menyesal dan dizalimi
Maridah = Yang menderhaka
Majinah = Yang bergurau senda tanpa perasaan malu
Majusiah = Agama menyembah api atau matahari
munafikah = Yang munafik
Musibah = Celaka, bencana, kemalangan
Nariah = Api
Nasyizah = Yang menderhaka dan melawan suami
Najisah = Yang najis dan kotor
Qabihah = Yang buruk, hodoh
Qatilah = Pembunuh
Qasitah = Yang melampaui batasan dan
menyeleweng dari kebenaran
Qazurah = Kejahatan, perzinaan
Rajimah = Yang direjam, yang dilaknat
Razi'ah = Kecelakaan, musibah
Razilah = Yang keji dan hina
Sakitah = Yang jatuh, yang hina, yang jahat
Safilah = Yang rendah dan hina
Sahiah = Yang pelupa
Sakirah = Pemabuk
Syafihah = Yang bodoh
Syaridah = Yang diusir
Syaqiyah = Yang menderita
Syarrul Bariyyah = Sejahat-jahat manusia
Syani'ah = Yang buruk
Syarisah = Yang buruk akhlak
Syatimah = Maki hamun
Syariqah = Pencuri
Talifah = Yang rosak, yang binasa
Tarbiyah = Yang papa kedana
Tarikah = Anak dara tua
Tafihah = Karut
Talihah = Yang tidak baik
Yaisah = Yang berputus asa
Yabisah = Yang kering, yang sedikit kebaikannya
Wahinah = Penakut
Waqihah = Yang kurang sopan dan malu
Wasikhah = Yang kotor
Wasyiah = Yang mengumpat, yang mengadu
dombakan orang
Wahimah = Yang lemah
Wahiah = Yang lemah, yang jatuh, yang buruk
Wajilah = Penakut
Wailah = Bencana, keburukan
Waqi'ah = Pertempuran dalam peperangan,
umpatan
Zalijah = Kebinasaan
Zalilah = Yang hina
Zalimah = Yang zalim
Zaniyah = Penzina, pelacur
Zufafah = Racun pembunuh

::  Syukran atas information yg berguna ni..

acit

  • *
  • Ilahi anta maksudi wa redho ka matluubi
    • View Profile
Reply #11 27 April, 2009, 02:16:15 PM
emmhh..kalau nak pilih nama isteri atau suami macamana pulak ? 
"Berpanjangan lah ubudiyah zahir dan batin serta berkekalan lah
hadir hati serta Allah".Wallahu a'lam bishowab

Reply #12 30 April, 2009, 05:26:39 PM
Abiqah = Hamba yang lari dari tuannya
Afinah = Yang bodoh
Asyar = Paling jahat
Asyirah = Yang tidak bersyukur atas nikmat
Amah = Hamba suruhan perempuan
Baghiah = Yang zalim, jahat
Bahimah = Binatang
Balidah = Yang bodoh, bebal
Bakiah = Yang menangis, merengek
Baqarah = Lembu Betina
Batilah = Yang batil, tidak benar
Dabbah = Binatang
Dahriyah = Yang mempercayai alam wujud dengan
sendirinya
Dahisyah = Goncang, stress
Darakah = Kedudukan yang rendah
Daniyah = Yang lemah dan hina
Dami'ah = Yang mengalir air matanya
Fasidah = Yang rosak, yang binasa
Fasiqah = Yang jahat, si fasik
Fasyilah = Gagal, kalah
Fajirah = Yang jahat, yang berdosa
Faji'ah = Kecelakaan
Ghafilah = Yang lalai, yang leka
Ghailah = Kecelakaan, bencana
Ghaibah = Hilang
Ghasibah = Perampas, perompak
Ghamitah = Yang tidak mensyukuri nikmat
Ghawiah = Yang sesat, yang mengikut hawa nafsu
Haqidah = Yang dengki
Hasidah = Yang hasad
Hazinah = Yang sedih
Huzn = Kesedihan
Khabithah = Yang jahat, yang keji
Khali'ah = Yang tidak segan silu, mengikut hawa nafsu
Khati'ah = Yang bersalah, yang berdosa
Khasirah = Yang rugi
Khamrah = Arak
Jariah = Hamba suruhan perempuan
Jafiah = Yang tidak suka berkawan
Kaibah = Yang sedih
Kafirah = Yang kafir, yang ingkar
Kamidah = Yang hiba, yang sangat berduka
Kazibah = Pendusta, pembohong
Lahab = Bara api
Laghiah = sia-sia, tidak berfaedah
La'imah = Yang tercela
Lainah = Yang terkutuk
Lahifah = Yang sedih, menyesal dan dizalimi
Maridah = Yang menderhaka
Majinah = Yang bergurau senda tanpa perasaan malu
Majusiah = Agama menyembah api atau matahari
munafikah = Yang munafik
Musibah = Celaka, bencana, kemalangan
Nariah = Api
Nasyizah = Yang menderhaka dan melawan suami
Najisah = Yang najis dan kotor
Qabihah = Yang buruk, hodoh
Qatilah = Pembunuh
Qasitah = Yang melampaui batasan dan
menyeleweng dari kebenaran
Qazurah = Kejahatan, perzinaan
Rajimah = Yang direjam, yang dilaknat
Razi'ah = Kecelakaan, musibah
Razilah = Yang keji dan hina
Sakitah = Yang jatuh, yang hina, yang jahat
Safilah = Yang rendah dan hina
Sahiah = Yang pelupa
Sakirah = Pemabuk
Syafihah = Yang bodoh
Syaridah = Yang diusir
Syaqiyah = Yang menderita
Syarrul Bariyyah = Sejahat-jahat manusia
Syani'ah = Yang buruk
Syarisah = Yang buruk akhlak
Syatimah = Maki hamun
Syariqah = Pencuri
Talifah = Yang rosak, yang binasa
Tarbiyah = Yang papa kedana
Tarikah = Anak dara tua
Tafihah = Karut
Talihah = Yang tidak baik
Yaisah = Yang berputus asa
Yabisah = Yang kering, yang sedikit kebaikannya
Wahinah = Penakut
Waqihah = Yang kurang sopan dan malu
Wasikhah = Yang kotor
Wasyiah = Yang mengumpat, yang mengadu
dombakan orang
Wahimah = Yang lemah
Wahiah = Yang lemah, yang jatuh, yang buruk
Wajilah = Penakut
Wailah = Bencana, keburukan
Waqi'ah = Pertempuran dalam peperangan,
umpatan
Zalijah = Kebinasaan
Zalilah = Yang hina
Zalimah = Yang zalim
Zaniyah = Penzina, pelacur
Zufafah = Racun pembunuh




harap dapat di elakkan...

wArDaH iSlAm

  • *
  • hidup penuh dengan perjuangan..
    • View Profile
Reply #13 07 May, 2009, 08:43:22 PM
hurmm.. sy pernah dgr nama AZURA membawa maksud tahi kering...
betul ke x ye???ramai yg nama azura ni...siap ade cerita azura lagi...

em..bergantung kepada huruf jawi tu...
contoh nama adam dgn a'dam..kita sebut seakan-akan sama kan tapi
permulaan huruf tu lain..kalau adam..bermula dgn huruf alif,,
a'dam,, a'in kat depan..yang membawa kpda tiada..

wallahu alam
berkawanlah selagi ada hati..bergembiralah selagi ada teman disisi..berbahagialah selagi ada ibu bapa yang sentiasa menemani..ingat ALLAH sokmo...

Reply #14 07 May, 2009, 11:12:24 PM
emmhh..kalau nak pilih nama isteri atau suami macamana pulak ? 

pilih nama suami atau isteri? tilik tajul-muluk ke?
dahulu, saya pernah ke satu majlis ilmu. kemudian, penceramah tersebut bercerita tentang nama.
katanya, setiap kita ini ada nama tersendiri di alam ghaib, dan nama ini sebenarnya sangat sebati dengan sifat-sifat semulajadi kita.

contohnya, isterinya yang bernama "x", sebenarnya bernama "wardah" di alam yang lain. oleh demikian, si isteri itu, amat gemar kepada bunga-bungaan, dan sering bercucuk tanam bunga di halaman rumah.

tapi, saya malas nak layan sangat pebenda yang dia cakap tu. pada saya, memadai dengan nama saya sekarang.

dan, sekiranya dilihat dari segi nama, masyarakat melayu sudah hilang nama-nama melayu-nya (yang dipengaruhi sanskrit) selepas kedatangan islam. seperti jalak, lenteng, armada, awang, puteh, kencana, seri, dewi dan sebagainya. walhal, ada nama-nama ini tidak buruk pun dari segi maknanya.
"AKU akan membelimu; masamu; nafasmu; hartamu; dan hidupmu. Habiskan semua itu kepada-KU. Palingkan semua itu kepada-KU. dan Ku-bayar dengan kebebasan, keagungan dan kearifan Ilahiah. Inilah hargamu di mata-KU.

rainwidd

  • *
  • sobrun jamil..innALLAHA maa'na
    • View Profile
Reply #15 08 May, 2009, 02:02:10 AM
Terima kasih info dan ilmu yang berguna
Boleh dimanfaatkan pada masa akan datang
Lebih baik nama yang tak ada makna daripada ada nama tapi makna tak elok
Tapi kan lebih baik ada makna.jadi orang sebut nama kita pun akan jadi doa
Setiap perkataan itu adalah doa..jadi berkatalah yang baik-baik..Allahuaa'lam
"Agama buat kehidupan di akhirat, Harta buat kehidupan di dunia.Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati..TETAPI orang yang tidak beragama akan merasa lebih sengsara"..ISLAM dinni fiddunya walakhirat

Reply #16 08 May, 2009, 08:23:06 AM
Assalamua'laikum...
seboleh-bolehnya elakkanlah meletakkan nama anak- anak yang membawa makna yang buruk..
ditakuti natijahnya pada anak tersebut dikemudian hari.. 

aako_dkm

  • *
  • cintailah ilmu
    • View Profile
Reply #17 08 May, 2009, 10:12:32 AM
Assalamua'laikum...
seboleh-bolehnya elakkanlah meletakkan nama anak- anak yang membawa makna yang buruk..
ditakuti natijahnya pada anak tersebut dikemudian hari.. 

katala kes dah terletak nama yang buruk maksudnyer..
leh ditukar ke nama tu dah besar nanti?

Reply #18 20 May, 2009, 11:09:46 AM
Hmm...apa la mksd nama ana yg panjang bjela nie eh?? silap2 xde apa2 mksd...hu2...cedihnye.(T_T)

Bla ana da ada anak sendiri nanti, ana akn letakkn nama yg baik n mpunyai mksd yg baik. insyaAllah.(~_^)
"Semakin dekat bahtera diri kepada Allah, semakin kuat ribut taufan yang melanda. Biar rebah, jangan berubah. Biar terbuang, teruskan berjuang. Senyum mujahid, memburu syahid" (~_^)

http://anamuslimat.blogspot.com

dba

  • *
  • its hard but everything going to be fine
    • View Profile
Reply #19 30 April, 2010, 11:25:25 PM
Hawiyah-salah satu nama neraka

divider3
halaqahforum4