Membuang tahi lalat hidup, adakah mengubah kejadian asal?

*

Author Topic: Membuang tahi lalat hidup, adakah mengubah kejadian asal?  (Read 11575 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

assiddiq

  • *
  • Posts: 4590
  • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
    • View Profile
25 April, 2009, 02:44:15 PM
  • Publish


  • Soalan

    Buang tahik lalat/ ketuat/ kutil di muka atau di badan adakah di anggap mengubah ciptaan Allah? dan hukumnye apa?? tqvm...

    Jawapan:
    1.Jika membuangnya kerana membetulkan kecacatan atau jika tidak dibuang boleh memudaratkan seseorang maka hukumnya harus.
    2.Jika membuangnya kerana menambahkan lagi kecantikan maka hukumnya ada khilaf dikalangan ulamak. Setengah ulamakn berkata hukumnya adalah makruh..

    wallahua'lam
    « Last Edit: 08 October, 2009, 06:49:25 AM by Ummi Munaliza »
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #1 05 October, 2009, 10:54:03 AM
  • Publish

  • Camni, sy ada seorg kawan..
    baru-baru ni kami ada ke pergi ke pusat kecantikan yang di kenali sbg HerbaLine..
    rasa-rasanya  ummi pun tahu kot...
    erm...sebenarnya kawan saya pergi ke sana untuk tujuan membuang tahi lalat..
    tahi lalat tu, tahi lalat hidup dan boleh di katakan sentiase akan membesar..mungkin dalam 10thun skali kot...tu mengikut ape yang di beritahu kwn sy la..
    saya penah dengar org ckp tentang ada kanser tahi lalat...jd perkara itu juga lah yang di risaukan oleh kwn sy...
    jadi dia mengambil keputusan untuk membuang tahi lalat itu..
    Belum apa-apa perkara terjadi di masa depan..
    walaupn kita tidak tahu, sama ada kita akan terkena atau tidak kanser itu...
    Semuanya akan berlaku hanya dengan izin ALLAH SWT...

    soalan saya, boleh kah kita membuang tahi lalat tu..
    sy confuse...
    Tapi kalau di fikir logik sy, rasanya itu bukan mengubah kejadian asal kn..
    tapi...
    saya kadang2 terfikir yg ianya   tidak boleh...sbb kadang2 terfikir ianya macam mengubah yg asal...
    Macamana sebenarnya, ye ummi...
    harap ummi dapat membantu...
    terima kasih.

    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #2 05 October, 2009, 11:30:26 AM
  • Publish


  • Menurut Syaikh Muhammad Soleh al-Uthaimiin mengenai apakah boleh membuang tahi lalat yang mengaibkan cthnya tahi lalat yang berbulu. Jawab Syaikh Uthaimiin, boleh insyaAllah. Maksudnya jika ada tujuan menghilangkan aib, maka tahi lalat itu boleh dihapuskan. Apapun dikembalikan kepada niat pelakunya. WA

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #3 05 October, 2009, 11:31:23 AM
  • Publish


  •    Soalan :
         

    Assalamualaikum ustaz,

    Apakah hukum seseorang itu membuang tahi lalat di wajahnya, sedangkan tahi lalat tersebut tidak memberi sebarang gangguan kepadanya dan juga tidak membawa sebarang penyakit?. Maklumlah sekarang zaman dah moden dan canggih. Banyak teknologi boleh digunakan untuk mencantikkan wajah. Harap ustaz dapat memberi jawapan kepada keraguan saya ini.
         
         
    Jawapan :
         
    Waalaikumsalam,

    Seseorang itu tidak harus membuang tahi lalat di wajahnya sekiranya ia tidak mendatangkan kemudharatan. Sewajarnya tahi lalat ini dikekalkan kerana ia adalah nikmat dari Allah.


    efa_reeza

    • *
    • Posts: 111
      • View Profile
    Reply #4 05 October, 2009, 01:12:46 PM
  • Publish
  • salam...bagaimana pula dengan seseorang yang mempunyai tahi lalat di seluruh badannya?

    iman mutiara

    • *
    • Posts: 99
      • View Profile
    Reply #5 08 October, 2009, 05:50:39 AM
  • Publish
  • Islam menentang sikap berlebih-lebihan dalam berhias sampai kepada suatu batas yang menjurus kepada suatu sikap mengubah ciptaan Allah yang oleh al-Quran dinilai, bahwa mengubah ciptaan Allah itu sebagai salah satu ajakan syaitan kepada pengikut-pengikutnya, dimana syaitan akan berkata kepada pengikutnya itu sebagai berikut:

        "Sungguh akan kami pengaruhi mereka itu, sehingga mereka mau mengubah ciptaan Allah." (an-Nisa': 119)

    Maksud mengubah ciptaan Allah s.w.t. ialah membuat perubahan pada ciptaan Allah S.W.T yang telah sempurna secara pandangan umum dan adat atas dasar tidak berpuas hati dengan anugerah itu, bukan kerana memperbaiki atau memulihkan kecacatan.

    Berbeza antara merawat/menjaga keaslian ciptaan Allah S.W.T dengan mengubah ciptaan-Nya di mana merawat/menjaga itu adalah HARUS manakala mengubahnya adalah HARAM.

    Diri manusia dan segala makhluk di alam ini adalah hak mutlak Allah S.W.T, Oleh itu kita hendaklah mematuhi segala hukum dan kehendak agama dengan baik. Janganlah tertipu dan terpengaruh dengan tabiat orang yang suka menurut hawa nafsunya disebabkan sikap tidak bersyukur dan tidak berpuas hati dengan ciptaan dan anugerah Allah di mana sikap ini sebenarnya merupakan sikap yang diwarisi daripada syaitan.
    wallahua'lam...

    szh2

    • *
    • Posts: 33
      • View Profile
    Reply #6 10 April, 2010, 12:23:08 AM
  • Publish
  • Macamana kalau tahi lalat yg hendak dibuang itu utk mengelak fitnah? contohnya tahi lalat di kawasan bibir, mungkin rimas asyik dipandang ...
    Allah I want to thank you , I want to thank you for all the thing that you done, you done for me  through all my years I been lost, You guide me from all the way that were wrong, I want to thank you for give me hope.

    wa_wan

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #7 10 December, 2011, 03:40:09 AM
  • Publish
  • assalamualaikum
    saya nak tanya...
    saya ada tahi lalat hidup dekat sebelah mulut
    kalau boleh saya nak buang
    tapi berdosa x?
    saya takot kalau berdosa
    saya nak buang sebab kawa kawan saya selalu ejek saya macam macam berkaitan dengan tahi lalt saya ni...
    saya sedih dan malu
    mereka semua tak habis habis ingin mengejek tahi lalat saya
    patutkah saya membuangnya?
    apakah hukumnya?

    Ashikin Arbain

    • *
    • Posts: 18
      • View Profile
    Reply #8 10 December, 2011, 10:42:02 PM
  • Publish
  • saya tiada tahi lalat hidup..cuma gigi sy tidak rata.
    kdg2 d juga kwn2 lelaki mengata sy...tp sy diamkn sahaja..
    sy ada terbaca jika memakai pndakap gigi hukum nya makruh(sy xbrpe ngt), melainkan jika kita di hina oleh org sekeliling kita...

    wa_wan

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #9 13 December, 2011, 11:58:01 PM
  • Publish
  • assalamualaikum
    ustazah
    saya minta maaf tapi kenapa ustazah tidak balas apa yang saya tulis
    saya sering ternanti-nanti dengan jawapan ustazah
    saya minta maaf kalau kata-kata saya mengangu atau menyakitkan
    saya tiada niat
    harap ustazah dapat emmberijawapan
    terima kasih

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    Rahsia Tahi Lalat

    Started by Abi Naim « 1 2 » Petua

    25 Replies
    19359 Views
    Last post 08 March, 2011, 08:38:48 AM
    by Ummi Munaliza
    1 Replies
    1239 Views
    Last post 27 January, 2010, 10:23:37 PM
    by sukahati.
    8 Replies
    1512 Views
    Last post 27 June, 2010, 01:25:54 PM
    by msa