BEZA ZIKIR DENGAN WIRID

*

Author Topic: BEZA ZIKIR DENGAN WIRID  (Read 8723 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

assiddiq

  • *
  • Posts: 4590
  • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
    • View Profile
18 April, 2009, 10:54:19 AM
  • Publish
  • :)

     Kak Anilah baru disini, cuma ingin bertanya tentang beberapa soalan.

    1.-Apakah bezanya wirid dan zikir? Apakah makna wirid tersebut?

    2.-Apakah amalan yang paling disukai oleh Allah Taala?


    Saya harap ada yang sudi membantu saya dalam persoalan ini..Kerjasama kalian amatlah dihargai. Wassalam!

    Apa Dia Zikir Dan Wirid?
    *******
    Bismillah
    Wassolatu wassalam 'ala Rasulillah SAW,

    1- Zikir dari segi istilah digunakan dengan makna mengingati Allah SWT, samada dengan menyebut zatNya atau sifatNya atau perbuatanNya atau hukumNya atau dengan membaca kitabNya atau dengan memohon dan berdoa kepadaNya atau dengan memujiNya dengan segala jenis puji-pujian. (Mausu'ah Feqhiah Kuwaitiah: 22/221)

    2- Wirid ialah amalan zikir harian yang ditetapkan oleh seseorang pada dirinya seperti pembacaan ayat-ayat dan surah-surah Al-Quran yang tertentu atau zikir-zikir tertentu. (Mausu'ah Feqhiah Kuwaitiah: 22/263, Lisanul Arab oleh ibn Mandzur)

    3- Perbezaannya umum dan khusus; kerana semua jenis wirid adalah berasal dari zikir dan amalan wirid pula adalah khusus kepada seseorang dengan zikir yang tertentu.

    Wallahu a3lam

    sy cuba jawab no 3..
    amalan yg di suruh/disukai rasulullah adalah istiqomah..
    amalan yang tetap walaupun sedikit tapi terus menerus.
    daripada amal yang banyak tapi tidak tetap..
    dibuat berlandaskan iman/takwa dan kehambaan..maksud saya ikhlas..[/B]
    « Last Edit: 18 April, 2009, 07:27:45 PM by Munaliza Ismail »
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    zawq

    • *
    • Posts: 362
      • View Profile
    Reply #1 18 April, 2009, 07:19:25 PM
  • Publish
  • sebagai tambahan:

    zikir mengikut sesetengah ahlinya, dibahagikan kepada beberapa bahagian. ia dilakukan dengan kaeadah-kaedah tertentu, dan bagi tujuan-tujuan tertertu.

    1. zikir hati
    2. zikir ruh
    3. zikir sirr
    4. zikir khafi
    5. zikir akhfa
    6. zikir nafs
    7. zikir kullu jasad
    "AKU akan membelimu; masamu; nafasmu; hartamu; dan hidupmu. Habiskan semua itu kepada-KU. Palingkan semua itu kepada-KU. dan Ku-bayar dengan kebebasan, keagungan dan kearifan Ilahiah. Inilah hargamu di mata-KU.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #2 18 April, 2009, 07:28:48 PM
  • Publish
  • sebagai tambahan:

    zikir mengikut sesetengah ahlinya, dibahagikan kepada beberapa bahagian. ia dilakukan dengan kaeadah-kaedah tertentu, dan bagi tujuan-tujuan tertertu.

    1. zikir hati
    2. zikir ruh
    3. zikir sirr
    4. zikir khafi
    5. zikir akhfa
    6. zikir nafs
    7. zikir kullu jasad

    Minta huraikan satu persatu setiap zikir di atas ni....
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    zawq

    • *
    • Posts: 362
      • View Profile
    Reply #3 19 April, 2009, 12:06:20 AM
  • Publish
  • maaf, saya bukan ahlinya. tetapi, yang saya tahu mereka yang bertarekat naqsabandiyyah ada mengamalkan zikir 7 tingkat/lataif/chakra hati ini. jadi, mereka yang berniat untuk mengamalkannya, bolehlah berguru kepada yang arif, lagi murshid.

    berbalik kepada zikir - buat masa sekarang, saya sentiasa cuba untuk ber-istiqamah dengan satu zikir ini, iaitu zikir maut. pada saya, amalan zikir maut ini hendaklah dilakukan oleh setiap orang, tidak kira berapa pun usianya. sihat, atau sakit, kaya atau miskin.

    zikir= ingat, maut=mati.
    jadi, zikir maut ini ialah mengingat mati.
    selamat beramal dengan zikir maut ini, moga dengan sentiasa mengingat mati, kita sentiasa mendekati Nya, dan melakukan banyak amal maa'ruf, nahi mungkar.

    wallahua'lam.

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4590
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #4 19 April, 2009, 09:47:28 AM
  • Publish
  • maaf, saya bukan ahlinya. tetapi, yang saya tahu mereka yang bertarekat naqsabandiyyah ada mengamalkan zikir 7 tingkat/lataif/chakra hati ini. jadi, mereka yang berniat untuk mengamalkannya, bolehlah berguru kepada yang arif, lagi murshid.

    berbalik kepada zikir - buat masa sekarang, saya sentiasa cuba untuk ber-istiqamah dengan satu zikir ini, iaitu zikir maut. pada saya, amalan zikir maut ini hendaklah dilakukan oleh setiap orang, tidak kira berapa pun usianya. sihat, atau sakit, kaya atau miskin.

    zikir= ingat, maut=mati.
    jadi, zikir maut ini ialah mengingat mati.
    selamat beramal dengan zikir maut ini, moga dengan sentiasa mengingat mati, kita sentiasa mendekati Nya, dan melakukan banyak amal maa'ruf, nahi mungkar.

    wallahua'lam.

    seperti biasa kamu tetap ngan teori..
    tapi ilmu ni berguna..
    alhamdulillah..terima kasih..

    "salah satu yang menghapus kelazatan dunia itulah mengingati mati"
    « Last Edit: 19 April, 2009, 11:12:03 AM by assiddiq »

    zawq

    • *
    • Posts: 362
      • View Profile
    Reply #5 19 April, 2009, 01:10:20 PM
  • Publish
  • ehehehe. teori.
    kalau saya ada mengamalkannya pun, saya rasa ini bukan jalan bagi menerangkan cara-cara tersebut.

    rainwidd

    • *
    • Posts: 133
    • sobrun jamil..innALLAHA maa'na
      • View Profile
    Reply #6 19 April, 2009, 02:59:57 PM
  • Publish

  • Sedikit penambahan..zikir merupakan salah satu daripada perkara sunat hai'at yang dilakukan selepas solat
    Imam muslim (591) meriwayatkan: Apabila Nabi s.a.w selesai dari sembahyangnya,Baginda beristigfar kepada Allah (memohon ampun daripada-Nya) dan baginda membaca:"Ya Allah,Engkaula Tuhan As-salam,Daripada-Mu lah Al-Salam (kedamian dan keselamatan),Maha suci Engkau wahai Tuhan yang memiliki kebesaran dan kemuliaan.

    Imam Muslim 596 meriwayatka daripada Kaab bin Ujrah r.a bahawa Nabi s.q.w bersabda:

    Zikir-zikir (tasbih) yang dibaca berulang-ulang setiap kali selepas sembahyang wajib,tidak akan menjadi sia-sia(akan diberi ganjaran uyang besar disisi Allah taala):Zikir-zikir tersebut ialah bertasbih 30 kali,bertahmid 30 kali dan bertakbir 30 kali.

    Maka jadikanlah berzikir sebagai amalan seharian kita..bukan sahaja usai selesai solat tapi dimana pun kita berada :ins:

    "Agama buat kehidupan di akhirat, Harta buat kehidupan di dunia.Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati..TETAPI orang yang tidak beragama akan merasa lebih sengsara"..ISLAM dinni fiddunya walakhirat

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4590
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #7 19 April, 2009, 04:56:10 PM
  • Publish
  • ehehehe. teori.
    kalau saya ada mengamalkannya pun, saya rasa ini bukan jalan bagi menerangkan cara-cara tersebut.

    sy dah dapat agak..
    awk..
    cerita kan amalan awak dan iktikad kan dalam hati awk semoga ada orang yang akan mengikut jejak langkah awk
    tak salah..
    cuma amalan ni amat sesuai ada penerimaan guru kpd murid..
    insyaALLAH sampai kepada rasulullah..
    sy biasa amalkan
    istigfar,selawat dan zikir lailahaillallah..
    pada pandangan saya istigfar...
    harus dilakukan setiap masa..
    dan ketika(insyaALLAH)
    jangan nanti rasa berdosa baru nak istigfar..
    kita banyak buat dosa tanpa di sedari..(KELEMAHAN KITA)
    yang paling penting moga2 kita mati dalam keadaan bertaubat..~

    Anilah73

    • *
    • Posts: 13
      • View Profile
    Reply #8 20 April, 2009, 11:03:25 AM
  • Publish
  •  :)

    Sorry lambat reply ... Apapun terima kasih semua dengan jawapan kalian. Semoga dirahmati Allah...

    khalifah_04

    • *
    • Posts: 304
      • View Profile
    Reply #9 20 April, 2009, 12:51:40 PM
  • Publish
  • sedikit penerangan

    saya ingin mengupas beberapa kategori zikir  iaitu

    1. zikir jihar
    2. zikir qalbi
    3. dan zikir sirr

    zikir jihar ini, selalunya zikir yang di lafazkan melalui mulut oleh orang kebanyakan yang mana zikir ini bertujuan untuk mendapatkan pahala semata-mata, dan tiada guru yang membimbing mereka...

    zikir qalbi pula, zikir ini di perolehi dari jalan tarikat yang ditalkinkan oleh guru mursyid. pada tingkatan ini mereka berzikir untuk menyucikan nafsu mereka..

    zikir sirr ini adalah zikir yang tidak dilafazkan melaui lidah mahupun hati, tetapi zikir ini lebih tertumpu pada pandangan mata hati melalui pandangan mata kepala.....pada martabat zikir inilah jalan didalam memahami martabat ihsan yang pertama iaitu "beribadatlah kamu, seolah-olah kamu melihat Allah".

    wallahua'lam
    Dari Allah AKu Datang, Kepada Allah AKu Kembali

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4590
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #10 20 April, 2009, 12:57:39 PM
  • Publish
  • sedikit penerangan

    saya ingin mengupas beberapa kategori zikir  iaitu

    1. zikir jihar
    2. zikir qalbi
    3. dan zikir sirr

    zikir jihar ini, selalunya zikir yang di lafazkan melalui mulut oleh orang kebanyakan yang mana zikir ini bertujuan untuk mendapatkan pahala semata-mata, dan tiada guru yang membimbing mereka...

    zikir qalbi pula, zikir ini di perolehi dari jalan tarikat yang ditalkinkan oleh guru mursyid. pada tingkatan ini mereka berzikir untuk menyucikan nafsu mereka..

    zikir sirr ini adalah zikir yang tidak dilafazkan melaui lidah mahupun hati, tetapi zikir ini lebih tertumpu pada pandangan mata hati melalui pandangan mata kepala.....pada martabat zikir inilah jalan didalam memahami martabat ihsan yang pertama iaitu "beribadatlah kamu, seolah-olah kamu melihat Allah".

    wallahua'lam

    allah ya rabbi..
    ilmu baru..
    alhamdulillah..
    terima kasih ya..~

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #11 23 April, 2009, 01:35:35 AM
  • Publish

  • Salah satu aspek terpenting di dalam disiplin ilmu dan amalan tasawuf ialah amalan zikrullah dan wirid. Amalan ini sering menonjol di kalangan pengamal tareqat tasawuf. Zikir atau zikrullah merujuk kepada maksud mengingati Allah S.W.T. Di dalam amalan tareqat dan tasawuf zikrullah atau mengingat Allah S.W.T. itu dibantu dengan bermacam-macam ungkapan yang secara langsung atau tidak langsung membawa maksud mengingati Allah S.W.T.. Seperti dengan menyebut nama-nama Allah S.W.T., sifst-sifat-Nya, dan perbuatan-Nya.

    mujahid89

    • *
    • Posts: 110
      • View Profile
    Reply #12 23 April, 2009, 07:34:44 AM
  • Publish
  • sedikit penerangan

    saya ingin mengupas beberapa kategori zikir  iaitu

    1. zikir jihar
    2. zikir qalbi
    3. dan zikir sirr

    zikir jihar ini, selalunya zikir yang di lafazkan melalui mulut oleh orang kebanyakan yang mana zikir ini bertujuan untuk mendapatkan pahala semata-mata, dan tiada guru yang membimbing mereka...

    zikir qalbi pula, zikir ini di perolehi dari jalan tarikat yang ditalkinkan oleh guru mursyid. pada tingkatan ini mereka berzikir untuk menyucikan nafsu mereka..

    zikir sirr ini adalah zikir yang tidak dilafazkan melaui lidah mahupun hati, tetapi zikir ini lebih tertumpu pada pandangan mata hati melalui pandangan mata kepala.....pada martabat zikir inilah jalan didalam memahami martabat ihsan yang pertama iaitu "beribadatlah kamu, seolah-olah kamu melihat Allah".

    wallahua'lam

    sedikit mencelah...
    pada peringkat awalnya...perlulah diamalkan atau dibiasakan dengan zikir jihar...
    yakni secara kuat...jika duduk di bbilik dalam rumah memadai la dengar telinga ite sendiri...nnt ape pula kata orang lain...
    :sedihnya:...
    peringkat zikir jihar ni untuk membiasakan kita untuk capai zawq/zauqi(rasa) dalam mengingati Allah...
    ia juga bagi membuka pendengaran hati...
    di mana bila sudah terbuka pendengaran hati...da datang zauqi nya...
    baru si ikhwan tersebut dapat meneruskan dgn zikir sirr...
    salah silap harap di tegur...
    Wallahualam...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    15 Replies
    5964 Views
    Last post 02 June, 2009, 03:36:06 AM
    by ariel
    0 Replies
    1153 Views
    Last post 15 December, 2009, 07:47:49 AM
    by SNF
    33 Replies
    16072 Views
    Last post 04 November, 2011, 09:39:26 PM
    by tenteraangin