Kenapa Tidak Menyakini Insya Allah?

Author Topic: Kenapa Tidak Menyakini Insya Allah?  (Read 1737 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

shaniza

  • *
  • Posts: 216
  • Ya Allah Engkaulah Maksudku, keredhaan Mu impianku
    • View Profile
15 April, 2009, 04:45:24 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    Ummi sha agak emosional sikit hari ini kerana ada orang Islam sendiri yang tidak tahu pengertian sebenar  :ins:

    Ummi sha menerima panggilan dari seorang gadis yang mengucapkan salam dan kemudian meminta ummi sha melakukan sesuatu kerja esok hari. Ummi sha pun berkata,  :ins:
    Tetapi si gadis tak puas hati dan berkata," janganlah begitu..jangan kata Insya Allah..."
    Ini yang menyebabkan ummi sha hampir berleter kepada si gadis kerana memperlekehkan InsyaAllah..

    Insya'Allah (bahasa Arab: إن شاء الله‎) adalah ucapan seseorang yang menyertai pernyataan akan berbuat sesuatu pada masa yang akan datang. Dengan mengucapkan perkataan ini seorang Muslim telah berjanji untuk melakukan perbuatan tersebut kecuali tidak memungkinkan pada masa yang akan dilakukan.Insya Allah, secara bahasa bererti ‘Jika Allah menghendaki’. Kalimat ini sudah sering digunakan seorang Muslim jika hendak berjanji melakukan sesuatu.

    Namun ternyata sekarag kalimat ini telah mengalami banyak penyalah-gunaan. Banyak yang menggunakan pengakuan Insya Allah dengan keraguan, bahkan ketidaksanggupan memenuhi janji. Misalnya ketika seseorang diajak ke pengajian nanti malam, “Akhi, nanti malam ikut pengajian ya..” Dia menjawab “Wah, sepertinya saya ada tugas, Insya Allah lah..”. Padahal si akhi ini sebenarnya tidak mahu mengikuti pengajian, namun kerana tidak enak hati menolaknya maka ia mengatakan Insya Allah. Ini tidak benar!!

    Jika melihat dalilnya:
    “Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan terhadap sesuatu ’sesungguhnya aku akan mengerjakan esok,’ kecuali (dengan mengucapkan) insya Allah. Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah ‘mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya daripada ini.'’ (QS Al-Kahfi: 23-24).

    Di ayat tersebut Allah memerintahkan ucapan semacam “Sesungguhnya aku akan mengerjakan esok” harus diikuti dengan ucapan Insya Allah. Sedangkan ucapan “Sesungguhnya aku akan mengerjakan esok” adalah ucapan kepastian, keyakinan diri dapat melakukan, bukan ucapan keraguan. Maka Insya Allah adalah penegas ucapan kepastian dan keyakinan. Bukan keraguan.

    Namun yang istimewa, kalimat Insya Allah menunjukkan tawakkal. Bahwa Allah-lah yg Maha Menentukan sesuatu kejadian. Manusia hanya berencana dan berikhtiar, Allah yang menentukan hasilnya. Manusia terlalu lemah untuk mengucapkan ‘pasti’, kerana Allah dapat berkehendak lain. Maka, benar bila ada yang mengatakan Insya Allah itu 99.99% pasti. Hampir 100%. Yang 0.01% adalah faktor X yang meruapakan kehendak lain dari Allah yang memang bisa mengubah 99.99% lainnya.

    Maka, bila tidak yakin atau tidak dapat memastikan maka cukup katakan “Wah, saya tidak boleh” atau “Wah saya ragu dapat menghadiri…”. Bila antum yakin boleh baru katakan “Insya Allah”. Dan janji harus ditepati.

    Bagi mendapatkan info tambahan, layari blog-blog ummi sha
    http://sarimahshaniza.blogspot.com/

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #1 15 April, 2009, 05:03:40 PM
  • Publish Di FB
  • :)
    Ummi sha agak emosional sikit hari ini kerana ada orang Islam sendiri yang tidak tahu pengertian sebenar  :ins:





    dah menjadi adat dan lumrah sekarang..
    bila insyaALLAH.. memang jarang orang pergi..
    melain kan bersumpah..
    tu pun belum tentu jugak..
    alahai..macam2 sekarang..
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    nni

    • *
    • Posts: 346
    • ingin kan kedamaian jiwa..
      • View Profile
    Jawab #2 04 May, 2009, 06:19:58 PM
  • Publish Di FB
  • Quote
    “Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan terhadap sesuatu ’sesungguhnya aku akan mengerjakan esok,’ kecuali (dengan mengucapkan) insya Allah. Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah ‘mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya daripada ini.'’ (QS Al-Kahfi: 23-24).


    sesuatu yg sedang dipraktikkan.....

    Help me transforming into a good muslimah, please...

    http://hidupinas.blogspot.com/

    Nu_uL

    • *
    • Posts: 259
      • View Profile
    Jawab #3 08 July, 2010, 11:09:22 PM
  • Publish Di FB
  • :)
    Ummi sha agak emosional sikit hari ini kerana ada orang Islam sendiri yang tidak tahu pengertian sebenar  :ins:


    dah menjadi adat dan lumrah sekarang..
    bila insyaALLAH.. memang jarang orang pergi..
    melain kan bersumpah..
    tu pun belum tentu jugak..
    alahai..macam2 sekarang..

    betul..betul..betul...
    insyaallah di mulut saja...hati tidak....
    "Kurangkan Mencari,Banyakkan Menjadi"-

    Iffah Rezali

    • *
    • Posts: 215
    • Kini kusudah 16. =']
      • View Profile
    Jawab #4 09 July, 2010, 01:04:30 AM
  • Publish Di FB
  • murahnya harga sebuah jati diri muslim kini..
    kena ingat jugak. Insya-Allah perlu diletakkan dibelakang
    pentingnya sebuah perjanjian utuh kepada orang lain..

    Fa'tabiru!

    nazirul razali

    • *
    • Posts: 875
    • HIDUP JIHAD, MATI SYAHID, ALLAH HUAKHBAR.
      • View Profile
    Jawab #5 09 July, 2010, 01:19:35 AM
  • Publish Di FB
  • aduh...... betapa sudah jauh menyimpang dengan pengertiannya yang sebenar..........
    <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<
                         <')))))<

    NajkuN

    • *
    • Posts: 71
      • View Profile
    Jawab #6 09 July, 2010, 06:17:20 AM
  • Publish Di FB
  • Salam..

    Hmm.. ana selalu terjumpa org yg seprti ini.. trutamanya apabila menjmput org pergi ke majlis2 ilmu agama..
    huu.. susah btl nak pstikan apbila mereka ckp INSYALLAH..

    mm.. tq ya Shaniza.. ana dapat ilmu yg sngt berharga.. smga kita beroleh keberkatan..
    Wallahua'lam..
    Memikili Tuhan.. Memiliki segalanya..
    Kehilangan Tuhan.. Kehilangan segala2Nya..

    5zul

    • *
    • Posts: 3047
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #7 09 July, 2010, 08:31:43 AM
  • Publish Di FB
  • Yakini ALLAH yang lain akan di permudahkan..
    Ikhlas adalah lafaz... di dalam hati kejujuranNya amat luas nak di perkatakan..
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    19 Replies
    4539 Views
    Last post 01 October, 2010, 12:21:58 PM
    by madah_sufi
    39 Replies
    8194 Views
    Last post 01 July, 2011, 10:15:27 AM
    by mohdazri
    2 Replies
    2148 Views
    Last post 14 April, 2012, 09:47:06 AM
    by candydieya