WANITA YANG BOLEH DISETUBUHI

*

Author Topic: WANITA YANG BOLEH DISETUBUHI  (Read 7263 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

zombi

13 April, 2009, 03:00:05 AM
  • Publish
  • assalamualaikum.....


    Wanita ialah bidadari di muka bumi ini...
    wanita yang boleh disetubuhi ialah isteri dan golongan hamba(tahanan perang)

    wslm...

    Marked as best answer by about 07 August, 2014, 11:25:21 PM

    zawq

    • *
    • Posts: 362
      • View Profile
    Reply #1 13 April, 2009, 07:56:47 AM
  • Publish
  • Undo Best Answer
  • tetapi, walaupun halal menyetubuhi hamba, ia adalah perkara yang dibenci.
    oleh yang demikian, Allah memberikan ganjaran yang besar bagi mereka yang memerdekakan golongan hamba, dan menikahi mereka itu lebih baik, dari menyetubuhi mereka tanpa  ikatan suami-isteri.
    "AKU akan membelimu; masamu; nafasmu; hartamu; dan hidupmu. Habiskan semua itu kepada-KU. Palingkan semua itu kepada-KU. dan Ku-bayar dengan kebebasan, keagungan dan kearifan Ilahiah. Inilah hargamu di mata-KU.

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #2 13 April, 2009, 08:41:23 AM
  • Publish
  • assalamualaikum.....


    Wanita ialah bidadari di muka bumi ini...
    wanita yang boleh disetubuhi ialah isteri dan golongan hamba(tahanan perang)

    wslm...

    :senyum:..
    aku hanya impikan bidadari syurga yang setia dan menyintai kita sepenuh hati..
    tiada satu pun keyakinan aku kat gadis muka bumi ni aku benar2 yakin kesetiaan..
    kadang2 rasa benci pun ada...
    Jika ini sifat tercela maka YA ALLAH..jauhkan lah aku dari sikap tercela dan busuk hati..
    mudah2an ALLAH akan memasukkan kita semua ke dalam syurga dengan IMAN..~
    AMIN~
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    zombi

    Reply #3 13 April, 2009, 09:38:16 PM
  • Publish
  • tetapi, walaupun halal menyetubuhi hamba, ia adalah perkara yang dibenci.
    oleh yang demikian, Allah memberikan ganjaran yang besar bagi mereka yang memerdekakan golongan hamba, dan menikahi mereka itu lebih baik, dari menyetubuhi mereka tanpa  ikatan suami-isteri.

    mengapa kita nak benci dengan penghalallan ALLAH SWT????

    WSLM..

    ariffuddin

    • *
    • Posts: 249
      • View Profile
    Reply #4 21 April, 2009, 01:43:05 PM
  • Publish
  • ada lagiker golongan hamba zaman sekarang??
    orang gaji indon bukan hamba abdi tahu tak??
    senang-senang nak ajak buat 'benda' tue.

    entahler labu....

    Shamill85

    • *
    • Posts: 37
    • Ya Allah, Kau permudahknlah urusanku dunia akhirat
      • View Profile
    Reply #5 21 April, 2009, 02:10:07 PM
  • Publish
  • soal ni sgt b0leh menimbulkan keraguan yg serius...
    wahai org yg mulakan kenyataan ni...lebihkan la penjelasan anda...kalau betul nak kongsi ilmu...
    jgn buat anti n halaqian yg lain lebih pening kepala... walla hu alam
    Ya Allah, kepada-Mu aku berserah...

    zawq

    • *
    • Posts: 362
      • View Profile
    Reply #6 21 April, 2009, 02:13:27 PM
  • Publish
  • mengapa kita nak benci dengan penghalallan ALLAH SWT????

    WSLM..

    perhambaan itu adalah hal yang dibenci oleh allah, kerana manusia sebetulnya tidak layak memperhambakan manusia yang lain. manusia itu hanya hamba kepada allah swt, bukan kepada yang lain daripada-nya.

    tetapi, budaya perhambaan ini sudah sebati dengan masyarakat arab jahiliah, jadi di atas kemurahan allah swt, maka, allah tidak menghapuskan terus sistem perhambaan ini, tetapi menyediakan ganjaran yang begitu besar bagi mereka yang memerdekakan seorang hamba.

    malah, dilihat dari hukum hudud, ada di antara hukuman itu adalah 'memerdekan' hamba. ini bermakna, allah benci kepada perhambaan, dan lihat kehidupan rasulullah sendiri, baginda tidak pernah mempunyai hamba, apatah lagi menyetubuhi mereka.

    so, fikir sendiri la.

    wArDaH iSlAm

    • *
    • Posts: 372
    • hidup penuh dengan perjuangan..
      • View Profile
    Reply #7 21 April, 2009, 06:30:33 PM
  • Publish
  • assalamualaikum.....


    Wanita ialah bidadari di muka bumi ini...
    wanita yang boleh disetubuhi ialah isteri dan golongan hamba(tahanan perang)

    wslm...

    :senyum:..
    aku hanya impikan bidadari syurga yang setia dan menyintai kita sepenuh hati..
    tiada satu pun keyakinan aku kat gadis muka bumi ni aku benar2 yakin kesetiaan..
    kadang2 rasa benci pun ada...
    Jika ini sifat tercela maka YA ALLAH..jauhkan lah aku dari sikap tercela dan busuk hati..
    mudah2an ALLAH akan memasukkan kita semua ke dalam syurga dengan IMAN..~
    AMIN~

    amin...semoga perasaan tu gi jauh2...
    berkawanlah selagi ada hati..bergembiralah selagi ada teman disisi..berbahagialah selagi ada ibu bapa yang sentiasa menemani..ingat ALLAH sokmo...

    shaniza

    • *
    • Posts: 216
    • Ya Allah Engkaulah Maksudku, keredhaan Mu impianku
      • View Profile
    Reply #8 21 April, 2009, 06:57:32 PM
  • Publish

  • :senyum:..
    aku hanya impikan bidadari syurga yang setia dan menyintai kita sepenuh hati..
    tiada satu pun keyakinan aku kat gadis muka bumi ni aku benar2 yakin kesetiaan..
    kadang2 rasa benci pun ada...
    Jika ini sifat tercela maka YA ALLAH..jauhkan lah aku dari sikap tercela dan busuk hati..
    mudah2an ALLAH akan memasukkan kita semua ke dalam syurga dengan IMAN..~
    AMIN~

     :)
    Kenapa hanya mengimpikan bidadari syurga sahaja?
    Rasulullah S.A.W sendiri berkahwin di dunia ini dan menemui wanita-wanita hebat mengalahkan bidadari syurga...
    Kenapa assiddiq tidak yakin terhadap gadis di muka bumi ini? Kesetiaan yang tak diyakini?
    Masih ramai gadis yang setia dan solehah...
    Jangan mudah membenci..Mohonlah petunjuk Allah...
    Semoga assiddiq menemui jodoh dengan gadis yang solehah, yang akan setia dan menjadi isteri kepada assiddiq di dunia dan akhirat...
    Bagi mendapatkan info tambahan, layari blog-blog ummi sha
    http://sarimahshaniza.blogspot.com/

    wardah_najihah

    • *
    • Posts: 94
      • View Profile
    Reply #9 21 April, 2009, 07:08:42 PM
  • Publish
  • Salam..

    Nak tanya, kenapa Allah s.w.t menghalalkan seorg lelaki menyetubuhi hambanya?
    Semoga kalian dpt mbantu sy memahami hal ni..syukran..
    Let say thank you Allah..

    zawq

    • *
    • Posts: 362
      • View Profile
    Reply #10 21 April, 2009, 09:26:39 PM
  • Publish
  • malah, dilihat dari hukum hudud, ada di antara hukuman itu adalah 'memerdekan' hamba. ini bermakna, allah benci kepada perhambaan, dan lihat kehidupan rasulullah sendiri, baginda tidak pernah mempunyai hamba, apatah lagi menyetubuhi mereka.

    maaf, saya bercakap tanpa merujuk sunnah / sirah rasulullah. setelah membacanya kembali, saya jadi kurang pasti pula.

    setelah diperhalusi, adakah wujud kemungkinan bahawa nabi pernah mempunyai hamba/ atau menyetubuhi mereka /atau mempunyai anak dengan hamba?

    menjawab kepada wardah_najihah,
    dalam surah al-mukminun, ayat 5-6, Allah membenarkan hamba-hamba perempuan ini disetubuhi, kerana memenuhi keperluan seks si tuan adalah dalam batas-batas pekerjaan sang hamba. sekiranya si hamba tadi melahirkan anak bagi tuannya, maka, si hamba itu menjadi ummu walad, dan tidak boleh dijualbeli, dan merdeka selepas kematian tuannya. bagi anaknya pula, dia dilahirkan secara merdeka kerana mengikut keturunan di sebelah ayah.

    kemudian, sekiranya si hamba itu tadi dibeli oleh sang isteri atau kawan kepada A, maka, si A itu tadi tidak boleh menyetubuhinya. ini termasuk dalam hukum.

    dan saya pernah terbaca, bahawa nabi muhammad tidak menggalakkan mereka menggunakan perkataan 'hamba'  atau 'abdi' bagi memanggil hamba lelaki, dan abdah bagi memanggil hamba perempuan. sebaliknya memanggil mereka sebagai 'budak suruhan lelaki/perempuan'. ini kerana kata 'hamba'/ 'abdi' itu hanya layak digunakan untuk mensifatkan diri dihadapan 'Tuhan'.

    wardah_najihah

    • *
    • Posts: 94
      • View Profile
    Reply #11 21 April, 2009, 09:50:57 PM
  • Publish
  • Ok..skrg sy faham..tp sy masih belum pasti kenapa wujudnya sistem perhambaan pd zaman Rasulullah?semoga kalian dpt membantu..

    Abu Abrisam

    • *
    • Posts: 26
      • View Profile
    Reply #12 21 April, 2009, 11:49:06 PM
  • Publish
  • Ok..skrg sy faham..tp sy masih belum pasti kenapa wujudnya sistem perhambaan pd zaman Rasulullah?semoga kalian dpt membantu..

    Sistem perhambaan ini hanya terhad untuk hamba tawanan perang....hamba selainnya tidak dibenarkan disetubuhi.....ini kerana hamba tawanan adalah tertakluk pada tuan yang telah menakluknya sehinggalah dia (hamba itu) dibebaskan(dimerdekakan).....

    wardah_najihah

    • *
    • Posts: 94
      • View Profile
    Reply #13 22 April, 2009, 12:27:29 AM
  • Publish
  • oo..kiranya hamba yg dimaksudkan ialah hamba tawanan perang..

    zombi

    Reply #14 22 April, 2009, 02:29:12 AM
  • Publish
  • oo..kiranya hamba yg dimaksudkan ialah hamba tawanan perang..

    HAMBA TAWANAN PERANG(WANITA) YANG BOLEH DISETUBUHI.....OK....PAHAM BETUL2 YE CONTOH ANA NI...????

    CONTOH:JIKA ISLAM BERPERANG DENGAN PIHAK KUFFAR....KATELAH,DIPIHAK KUFFAR TU,ADE WANITA YANG BERPERANG SEKALI...WANITA TERSEBUT DIPIHAK KUFFAR....KITA SEBAGAI TENTERA ISLAM,JANGAN BUNUH WANITA TERSEBUT WALAUPUN DIE MEMPUNYAI SENJATA....KITA TANGKAP WANITA TERSEBUT DAN DIJADIKAN SEBAGAI TAWANAN PERANG(HAMBA)....SO,WANITA TU,KITA BOLEH BERSETUBUH DENGANNYA....

    WSLM...

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #15 22 April, 2009, 02:35:17 AM
  • Publish
  • oo..kiranya hamba yg dimaksudkan ialah hamba tawanan perang..

    HAMBA TAWANAN PERANG(WANITA) YANG BOLEH DISETUBUHI.....OK....PAHAM BETUL2 YE CONTOH ANA NI...????

    CONTOH:JIKA ISLAM BERPERANG DENGAN PIHAK KUFFAR....KATELAH,DIPIHAK KUFFAR TU,ADE WANITA YANG BERPERANG SEKALI...WANITA TERSEBUT DIPIHAK KUFFAR....KITA SEBAGAI TENTERA ISLAM,JANGAN BUNUH WANITA TERSEBUT WALAUPUN DIE MEMPUNYAI SENJATA....KITA TANGKAP WANITA TERSEBUT DAN DIJADIKAN SEBAGAI TAWANAN PERANG(HAMBA)....SO,WANITA TU,KITA BOLEH BERSETUBUH DENGANNYA....

    WSLM...

    teringin ker..?
    TuhAN cInTa aGuNg..

    wardah_najihah

    • *
    • Posts: 94
      • View Profile
    Reply #16 22 April, 2009, 02:35:26 AM
  • Publish
  • oo..kiranya hamba yg dimaksudkan ialah hamba tawanan perang..

    HAMBA TAWANAN PERANG(WANITA) YANG BOLEH DISETUBUHI.....OK....PAHAM BETUL2 YE CONTOH ANA NI...????

    CONTOH:JIKA ISLAM BERPERANG DENGAN PIHAK KUFFAR....KATELAH,DIPIHAK KUFFAR TU,ADE WANITA YANG BERPERANG SEKALI...WANITA TERSEBUT DIPIHAK KUFFAR....KITA SEBAGAI TENTERA ISLAM,JANGAN BUNUH WANITA TERSEBUT WALAUPUN DIE MEMPUNYAI SENJATA....KITA TANGKAP WANITA TERSEBUT DAN DIJADIKAN SEBAGAI TAWANAN PERANG(HAMBA)....SO,WANITA TU,KITA BOLEH BERSETUBUH DENGANNYA....

    WSLM...

    Adakah wanita kuffar yg menjadi tawanan perang memeluk Islam?

    zawq

    • *
    • Posts: 362
      • View Profile
    Reply #17 22 April, 2009, 03:30:06 AM
  • Publish
  • oo..kiranya hamba yg dimaksudkan ialah hamba tawanan perang..

    HAMBA TAWANAN PERANG(WANITA) YANG BOLEH DISETUBUHI.....OK....PAHAM BETUL2 YE CONTOH ANA NI...????

    CONTOH:JIKA ISLAM BERPERANG DENGAN PIHAK KUFFAR....KATELAH,DIPIHAK KUFFAR TU,ADE WANITA YANG BERPERANG SEKALI...WANITA TERSEBUT DIPIHAK KUFFAR....KITA SEBAGAI TENTERA ISLAM,JANGAN BUNUH WANITA TERSEBUT WALAUPUN DIE MEMPUNYAI SENJATA....KITA TANGKAP WANITA TERSEBUT DAN DIJADIKAN SEBAGAI TAWANAN PERANG(HAMBA)....SO,WANITA TU,KITA BOLEH BERSETUBUH DENGANNYA....

    WSLM...

    Adakah wanita kuffar yg menjadi tawanan perang memeluk Islam?

    aku tunggu jawapan zombi, berdasarkan dalil. so, tak payah cakap banyak. aku dah bagi banyak hints dah.
    lagi satu, lain aku suruh jawab, lain kau jawab.

    zombi

    Reply #18 22 April, 2009, 03:48:04 AM
  • Publish
  • oo..kiranya hamba yg dimaksudkan ialah hamba tawanan perang..

    HAMBA TAWANAN PERANG(WANITA) YANG BOLEH DISETUBUHI.....OK....PAHAM BETUL2 YE CONTOH ANA NI...????

    CONTOH:JIKA ISLAM BERPERANG DENGAN PIHAK KUFFAR....KATELAH,DIPIHAK KUFFAR TU,ADE WANITA YANG BERPERANG SEKALI...WANITA TERSEBUT DIPIHAK KUFFAR....KITA SEBAGAI TENTERA ISLAM,JANGAN BUNUH WANITA TERSEBUT WALAUPUN DIE MEMPUNYAI SENJATA....KITA TANGKAP WANITA TERSEBUT DAN DIJADIKAN SEBAGAI TAWANAN PERANG(HAMBA)....SO,WANITA TU,KITA BOLEH BERSETUBUH DENGANNYA....

    WSLM...

    Adakah wanita kuffar yg menjadi tawanan perang memeluk Islam?

    aku tunggu jawapan zombi, berdasarkan dalil. so, tak payah cakap banyak. aku dah bagi banyak hints dah.
    lagi satu, lain aku suruh jawab, lain kau jawab.


    INI ADALAH DALIL YANG ZAWQ BERI:

          "apabila seseorang itu memeluk islam,maka selamatlah dirinya,dan hartanya(kecuali bagi yang hak)"


    ENCIK ZAWQ....DALIL INI DARIPADA MANA????ADAKAH DARIPADA ALQURAN ATAU HADIS????

    SILA SERTAKAN.....

    WSLM....

    zawq

    • *
    • Posts: 362
      • View Profile
    Reply #19 22 April, 2009, 03:50:03 AM
  • Publish
  • aku suruh kau siasat kan?
    yang kau pergi ambik bulat-bulat apa yang aku cakap, apesal? (itu hints yang aku bagi)
    cari sampai jumpa.

    sama ada dalil yang kau dapat membenarkan kata-kata aku, atau menidakkan kata-kata aku.
    sekian.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    95 Replies
    29806 Views
    Last post 27 March, 2012, 12:25:55 PM
    by rizalbanjar
    16 Replies
    5563 Views
    Last post 03 June, 2009, 08:14:09 PM
    by Wan_Islam
    7 Replies
    3673 Views
    Last post 22 July, 2011, 08:23:55 AM
    by syidaspongebob