Cara elak bersalam dgn bukan muhrim

Author Topic: Cara elak bersalam dgn bukan muhrim  (Read 12860 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Annalthafunnisa

  • *
  • Posts: 519
  • put ALLAH first,everything will come to you..
    • View Profile
11 April, 2009, 11:35:56 AM
  • Publish Di FB
  • 1. Bila menerima sijil atau anugerah,
    penyampai anugerah itu bukan muhrim,
    dan dia menghulurkan tangan.

    2. Bila kita melawat rumah orang, dan
    tuan rumah menghulurkan tangan.

    3. Bila tetamu datang, dan dia
    menghulurkan tangan.

    Dalam semua kes, kita menghadapi
    dilema apabila orang yang bukan muhrim
    menghulurkan tangan untuk berjabat.
    Kita mesti terfikir “alamak knape dia
    hulur ni”, dan kita perlu membuat
    split second keputusan samada mahu
    salam untuk menyenangkan hati dia,
    atau enggan salam untuk menjaga
    hubungan dengan Allah azza wa Jalla.
    Tetapi jangan kalau dia tak hulur,
    kita hulur pula!!

    Ini adalah beberapa tips saya mahu
    kongsi bersama untuk mengelakkan kita
    berjabat tangan dengan bukan muhrim.

    1. Apabila mendekati tetamu, letakkan
    tangan di belakang anda. Ini merupakan
    signal pertama bahawasanya kita tidak
    mahu bersalam.

    2. Tetapi jika dia tetap hulur, kata
    kat dia “maaf tuan/puan, saya ada air
    sembahyang” (walaupun takde wudhu’,
    bantai je ckp, lebih baik tipu demi
    menjaga kesucian kita)

    3. Selalunya dia kata “owh it’s ok”.

    4. Tetapi jika dia tetap berdegil,
    kata kat dia “tak nak!!” (kpd sesiapa
    yang berani sahaja)

    5. If not, kalau terdesak sangat,
    panjangkan lengan baju sampai menutupi
    tangan, dan salam lah.

    Ini merupakan beberapa langkah untuk
    mengelakkan berjabat tangan secara
    BERHIKMAH. Tetapi kalau anda seorang
    yang sangat kuat imannya, boleh juga
    elak jabat+dakwah dia terus.

    “Maaf tuan/puan, HARAM!”

    Bergantunglah kepada keupayaan kita
    ya.

    Semoga kita dapat mengaplikasikan cara
    ini demi ALLAH ta’ala.

    Ukhwah fillah Abadan abada!
    « Last Edit: 11 April, 2009, 12:03:22 PM by Munaliza Ismail »
    smile until you cant smile;

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #1 11 April, 2009, 11:42:33 AM
  • Publish Di FB
  • ada satu kisah sorang pompuan ketika sedang temuduga..
    penemuduga itu menghulurkan tangan untuk bersalam..
    gadis tu menitikberatkan hukum lalu tidak bersalam..
    lantas gadis itu tidak di terima bekerja sebab x jaga hati ku?
    ntah la..
    sekurang2 nya gadis tu dah ikut perintah ALLAH..
    rezeki juga di tangan ALLAH..
    hmm..

    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #2 11 April, 2009, 11:43:19 AM
  • Publish Di FB
  • bersalaman berlapik tudung labuh pun boleh kan?
    saya pernah tengok..
    tapi xtau lah macam mana hukum nya..
    sekurang2 nya kulit tak bersentuhan..

    Annalthafunnisa

    • *
    • Posts: 519
    • put ALLAH first,everything will come to you..
      • View Profile
    Jawab #3 11 April, 2009, 11:44:45 AM
  • Publish Di FB
  • it is better dari bersentuhan..biar berlapik,asalkan tak bersentuhan..

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #4 11 April, 2009, 12:00:34 PM
  • Publish Di FB
  • it is better dari bersentuhan..biar berlapik,asalkan tak bersentuhan..

    yela..kadang2 org dah hulurkan tangan kan,.,?

    Haireey

    • *
    • Posts: 310
    • Haireey Hashnan (Blakant)
      • View Profile
    Jawab #5 11 April, 2009, 12:16:49 PM
  • Publish Di FB
  • yea, sebab tu saya ada ikat kain bandana di tepi seluar.. :senyum:...
                                           
    alhamdulillah

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #6 11 April, 2009, 12:21:49 PM
  • Publish Di FB
  • yea, sebab tu saya ada ikat kain bandana di tepi seluar.. :senyum:...
                                          

    ye ke..bagus la camtu..

    Annalthafunnisa

    • *
    • Posts: 519
    • put ALLAH first,everything will come to you..
      • View Profile
    Jawab #7 11 April, 2009, 12:24:49 PM
  • Publish Di FB
  • it is better dari bersentuhan..biar berlapik,asalkan tak bersentuhan..

    yela..kadang2 org dah hulurkan tangan kan,.,?

    kalau ada org hulurkan,kalau anda rasa anda tetap dgn pendirian anda tidak mahu bersalam,teruskan.tapi kalau anda rasa bersalah kerana takut org itu terasa,lakukan sajalah dgn menyambut tgn dalam keadaan berlapik.

    Haireey

    • *
    • Posts: 310
    • Haireey Hashnan (Blakant)
      • View Profile
    Jawab #8 11 April, 2009, 12:27:07 PM
  • Publish Di FB
  • yea, sebab tu saya ada ikat kain bandana di tepi seluar.. :senyum:...
                                           

    ye ke..bagus la camtu..

    Yea, but sbb utama (1st time start pakai) sbb saya tiru rap artist T.I, tgk ada jugak kegunaan dia, :senyum:
                                                           

    telaga_syurga

    • *
    • Posts: 34
      • View Profile
    Jawab #9 11 April, 2009, 03:28:05 PM
  • Publish Di FB
  • kdg2..mau x mahu kita nak dpt redha Allah dgn kemurkaan manusia..
    jgn pulak kita mengejar Redha manusia dgn kemurkaan Allah..
    harap jelas..

    meow

    Jawab #10 11 April, 2009, 07:12:48 PM
  • Publish Di FB

  • Pada sy Alhamdulillah takde la mengalami peristiwa yg terpaksa mcm yg diceritakan tu.. selalunya walau pun org hulurkan tangan, sy tak keluarkan tangan sy.. sebaliknya sy anggukkn saja kepala.. Alhamdulillah diorg faham.. kalau tak faham pun, sy bgtau saya tak boleh bersalam..

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14507
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #11 11 April, 2009, 07:22:32 PM
  • Publish Di FB

  • Bagaimana agaknya kalau yang menghulur tangan untuk bersalam itu anak-anak istimewa?
    Kalau diterangkan mereka kurang faham (tak faham sebenarnya pun) yang mereka tidak
    boleh bersalam dengan guru berlainan jantina. Bagi mereka guru-guru ini seperti ibu bapa
    mereka, disayangi dan menyayangi mereka. Sedangkan mereka itu dah berusia melepasi 15 tahun.
    Tidak disambut merajuknya berhari-hari.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    al-maududi

    • *
    • Posts: 157
    • iluvislam
      • View Profile
    Jawab #12 11 April, 2009, 08:01:56 PM
  • Publish Di FB
  • it is better dari bersentuhan..biar berlapik,asalkan tak bersentuhan..

    yela..kadang2 org dah hulurkan tangan kan,.,?
    it is better dari bersentuhan..biar berlapik,asalkan tak bersentuhan..

    kalau ada org hulurkan,kalau anda rasa anda tetap dgn pendirian anda tidak mahu bersalam,teruskan.tapi kalau anda rasa bersalah kerana takut org itu terasa,lakukan sajalah dgn menyambut tgn dalam keadaan berlapik.
    salam.....
    mcm mane ek kalau dalm majlis2
    keramaian?
    adakah kte perlu bsalam dgn pemberi hadiah yg
    telah pun hulur tangannye......?????????
    "Yang ku harapkan adalah
      rahmat dan keredhaan ALLAH swt"
    Kejayaan yang sebenarnya adalah berada di dalam syurga ALLAH swt.....

    zueadna

    • *
    • Posts: 184
    • Ya Allah terimalah segala amalanku
      • View Profile
    Jawab #13 11 April, 2009, 08:15:40 PM
  • Publish Di FB
  • Salam,

    apa yang saya pernah dengar dari ustaz/ustazah, sekiranya bukan muhrim menghulurkan tangan kepada
    kita untuk bersalam, bersalam lah dengannya demi untuk tidak menjatuhkan air mukanya. Selepas itu
    kita beristghfar lah banyak2. Wallahualam..
    Kecantikan abadi terletak pada keelokan adab, ketinggian ilmu. bukan pada wajah & pakaiannya..   - Hamka -
    [img]http://dl10.glitter-graphics.net/pub/1868/1868270fotwibw5m2.gif[/img]

    Annalthafunnisa

    • *
    • Posts: 519
    • put ALLAH first,everything will come to you..
      • View Profile
    Jawab #14 11 April, 2009, 08:32:20 PM
  • Publish Di FB
  • Pernah seorang professor perempuan tersohor yang datang ke Malaysia, bertanya kepada seorg saudara, sama ada beliau boleh menghulur tangan untuk bersalam dengan lelaki Islam.

    Jawapan beliau kepadanya, ia bukan tradisi seorang muslim sejati. sungguh kagum sekali kerana Professor itu diam dan cuba tidak bersalam dengan lelaki Islam ketika berada di Malaysia.

    Malah jika menurut etika dan protokol yang standard, seseorang lelaki tidak boleh menghulurkan tangan terlebih dahulu untuk bersalam dengan wanita.

    Ini adalah kerana lelaki itu hanya perlu menyambut salam itu sekiranya wanita tersebut yang terlebih dahulu menghulurkan tangannya.
    « Last Edit: 11 April, 2009, 08:34:04 PM by Annalthafunnisa »

    wildan salsabila

    • *
    • Posts: 162
      • View Profile
    Jawab #15 12 April, 2009, 05:17:52 PM
  • Publish Di FB
  • BERJABAT TANGAN DENGAN BERLAPIK

    Haram hukumnya bersentuhan atau bersalaman lelaki dan wanita yang bukan mahram. Ulama berselisih pendapat dalam persoalan lelaki berjabat tangan wanita secara berlapik dengan memakai sarung tangan, sapu tangan atau kain.

    Dalil yang membuktikan pengharaman :
    روى البخري عن عاْشة رضى الله عنها قالت : كان النبى يبايع النساء بالكلام. وما مست يد امرأة, الا امرأة يملكها اي يملك نكاحها.

    Maksudnya : Diriwayatkan oleh Bukhari daripada Aisyah katanya : "Nabi s.a.w membaiah para wanita dengan perkataan. Tidak pernah tangan Rasulullah s.a.w menyentuh tangan wanita, kecuali tangan wanita yang telah menjadi miliknya (ertinya wanita yang telah dinikahinya).


    [box]Walaupun terdapat perselisihan para ulama dalam hal ini, tetapi lebih afdhal jika wanita itu mengelakkan diri daripada bersalaman dengan lelaki yang bukan mahramnya. Tetapi jika terpaksa juga maka usahakanlah supaya berlapik kain.
    « Last Edit: 12 April, 2009, 05:22:56 PM by wildan salsabila »
    ::[Nota Buat Da'ie]::

    ::Apabila kita sendiri sering diuji dengan apa yang kita dakwahkan, itu petanda Allah sdg mendidik kita agar melaksanakan apa yg kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dlm usaha kita mengingatkan manusia

    nur zulaikha

    • *
    • Posts: 516
    • cinta ALLAH ku dmbakn krn merindui rahmatNYA
      • View Profile
    Jawab #16 17 April, 2009, 02:46:30 PM
  • Publish Di FB
  • hanya perlu bersalam kepada yang boleh dan dibenarkan Islam untuk bersentuhan...

    kerana telah ternya haram untuk kita bersentuhan dengan lelaki...bagi wanita,begitu juga sebaliknya...

    kerana lelaki dan wanita mempunyai perasaan yang amat asing antara satu sama lain...perkara ini haruslah dielakkan. Usahakan sebaik-baiknya dalam menjaga adab bersalam...
    cintai saudaramu mendekati sunah dan suruhan
    rasulmu dan ALLAH
    cintai rasulmu mendekati mu kepada ALLAH...
    cintai ALLAH mendekati kamu dengan keredhaanNYA...

    NuRul IsLam

    • *
    • Posts: 764
      • View Profile
    Jawab #17 17 April, 2009, 04:03:33 PM
  • Publish Di FB
  • kekadang ada situasi yang terpaksa kita memberi salaman...

    contohnya semasa konvokesyen...

    senior pernah cerita semasa konvo, dia terlupa nak bawa sarung tangan yang menutup semua bahagian tangan..

    kerana terdesak da, dan tak punya apa2..dia tarik sarung yang menutup bahagian lengan untuk tutup bahagian tangannya...

    agak melucukan juga..
    tapi inilah realitinya..
    dari menanggung dosa...
    I lOVE ISLAM

    amrizal

    • *
    • Posts: 213
    • Mati pada Jalan Allah cita-cita Kami
      • View Profile
    Jawab #18 17 April, 2009, 05:48:18 PM
  • Publish Di FB
  • Seeloknya elak dari bersalaman dgn bukan muhrim..

    Tapi ini ana dapat dari copy-paste :

    HUKUM BERSALAM
     

    Fatwa terkini Prof Qardhawi (Fatawa Mu'asirat): dalam bab bersalaman dengan wanita:

    1.Harus berjabat tangan ketika tidak disertai dengan syahwah, rasa kenikmatan atau rasa teransang. Ia juga mesti aman daripada fitnah. Jika disertai dengan syahwah dan teransang gelora seks, maka haram hukumnya walaupun dengan mahram (ipar duai, mertua, anak saudara dan lain-lain) atau lelaki remaja yang belum tumbuh janggut)

    2.Berjabat tangan hendaklah pada tempat yang perlu sahaja, contohnya: suasana hari raya, ramai sahabat handai, saudara mara yang datang yang kebanyakannya adalah saudaramara samaada melalui nasab atau perkahwinan.

    3. Ia pada kadar yang tidak keterlaluan dan berlebihan sebagai langkah berjaga-jaga kerana RasuluLlah saw tidak pernah berjabat salam dengan wanita bukan mahram.


    4.Lelaki beriman yang menjaga agamanya seharusnya tidak memulakan salam (kepada wanita). Ia bersalaman bila pihak wanita yang memulakan dahulu.

    5.Hukum bersalaman dengan wanita ini terhad dan khusus bagi siapa yang memerlukan sahaja.

    Perbahasan dalam bab ini sungguh panjang, maka Qardhawi telah merumuskan untuk kita.

    Rujukan lanjut: alQardhawi, Prof.; Fatawa Mu'asirat (Fatwa-fatwa
    Semasa).bab wanita dan
    kekeluargaan

    sekian




    Posted by asyraf at 7:51 AM
    1 comments:
    Mohd sabri ibrahim said...
    komen saya:
    1. apakah kita boleh yakin kita mampu mengawal nafsu kita sebelum,semasa dan selepas bersalam.
    2. fitnah kekadang tidak berlaku depan mata tetapi brlaku selepas dari itu
    3. mazhab imam syafi' haram scara mutlak samada dengan syahwat atau tidak.
    4.Negara kita setakat ini mengamalkan mazhab syafie sahaja. kalau saudara pi di mesir kita akan brdepan dgn pelbagai mazhab dan suasana,uruf dan mcm2. so disana mungkin boleh di amalkan sbg mana yg difatwakan oleh dr. yusuf qardawi. Di malaysia blm boleh kecuali kalau semua dah belajar dan memahami mazhab2
    tersebut.

    Sumber : http://pejuang-hikmah.blogspot.com/2008/08/hukum-bersalam.html
     
    Dapatkan tudung bidang 60 dengan harga serendah RM19.90 sehelai. Sila layari link dibawah untuk maklumat lanjut.
      http://www.modernmuslim.co.cc

    UMMIHANI

    • *
    • Posts: 70
      • View Profile
    Jawab #19 19 April, 2009, 01:02:42 PM
  • Publish Di FB
  • Assalammualaikum w.b.t
    Menghulur salam dan berjabat salam satu amalan yang mulia di Malaysia.  Dunia yang luas tanpa sempadan, masyarakat berlainan negara mengamalkan cara yang berlainan memuliakan seseorang bila bertemu.  Ada satu masyarakat dunia, apabila bertemu akan mengeselkan hidungnya. Ada yang berpelukan tatkala bertemu.  Lain padang, lain belalang.  Namun begitu, sebagai seorang yang beragama Islam, tentulah bersalam dengan yang bukan muhrim itu hukumnya ternyata haram.  Kekadang tu, kita tak menyangka pun secara tiba-tiba yang bukan muhrim menghulurkan tangan untuk berjabat tangan lantaran mereka melihat orang Melayu bila bertemu mesti bersalam.  Ada pula, mereka yang bukan Islam ini terperanjat apabila melihat ada  wanita Islam berjabat tangan dengan yang bukan muhrim. Ini bagi yang memahami tentang Islam bagi yang bukan Islam. Mereka faham Islam dan haram itu. Sebaik-baiknya, bagi wanita Islam, jika tidak mahu berjabat tangan dengan yang bukan muhrim, usah menghulurkan tangan. Letak tangan tu kat belakang.  Jika kita tak hulur tangan , orang pun takkan sambut.  Lainlah jika kita beriya-iya menghulurkan tangan. Huluran tangan disambut mungkin kerana tidak mahu menjatuhkan air muka seseorang.  Jika kita menunjukkan ketegasan kita dalam hal ini, InsyaAllah, orang yang bukan Islam akan tetap menghormati kita biarpun kita tidak menyambut huluran salam mereka (lelaki). Anak-anak istimewa .......yang kita didik memang istimewa.  Akal anak-anak ini tidak sempurna seperti anak-anak normal.  IQ mereka rendah biarpun usia mereka mencecah 15 tahun tapi ikut akalnya seperti kanak-kanak  bukannya remaja.  Jika kita anggap anak-anak istimewa ini seperti anak sendiri, rasa-rasanya tidak salah jika anak-anak istimewa ini hendak bersalam dengan ibu gurunya.  Rasa-rasanya, anak-anak ini pun dah menganggap guru itu seperti ibunya di rumah sebab itu merajuk bila tak mahu bersalaman ataupun terasa hati kekurangan diri.  Ini pendapat sahaja.  Wassalam.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    14 Replies
    4311 Views
    Last post 07 June, 2010, 11:42:53 AM
    by khairuddin
    7 Replies
    1115 Views
    Last post 01 March, 2012, 12:32:14 PM
    by tiara609
    3 Replies
    748 Views
    Last post 06 November, 2013, 11:40:33 AM
    by Darul Iman