10 Wasiat As-Syaheed Imam Hassan Al-Banna

Author Topic: 10 Wasiat As-Syaheed Imam Hassan Al-Banna  (Read 8715 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

nor

  • *
  • Posts: 142
    • View Profile
30 May, 2007, 12:52:37 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    1) Bila mendengar azan, bangun utk solat serta merta.

    - tlh menjadi kebiasaan kepada kebanyakan umat islam pada hari ini dalam melengah-lengahkan
    solat mereka.malah terdapat sesetengah kes yg mana solat tlh 'dicombokan' utk tujuan tertentu.
    - seharusnya sebagai hamba Allah,kita lebih mendahulukan urusan akhirat daripada urusan dunia iaitu
    dengan mengutamakan solat daripada urusan yang lain.

    2) Membaca al-Quran,buku-buku berguna , mendengar perkara-perkara yang baik dan berzikir.

    - Al-quran yg tlh diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w merupakan panduan bagi seseorang mukmin
    dalam meneruskan kehidupan seharian (selain sunnah rasulullah).
    -Al-quran merupakan bacaan yg dapat menimbulkan rasa ketenangan dalam individu yg membacanya.selain
    itu juga,terdapat banyak kelebihan kepada org yg pandai membaca quran sperti yg diterangkan dalam hadith Rasulullah s.a.w

    Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Orang yang pandai membaca Al-Quran itu akan bersama para Rasul yang mulia. Adapun orang yang lemah dan terlekat-lekat ketika membaca Al-Quran dan dia memang berkeinginan untuk membaca Al-Quran, maka dia berhak mendapat dua pahala
    Nombor Hadis Dalam Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 1329

    -berzikir pada waktu lapang pula dapat mengelakkan kita dari bercakap tentang perkara-perkara
    yang tidah bermanfaat.

    3) Berusaha utk bertutur dalam bahasa arab dengan betul kerana bahasa arab adalah bahasa syiar Islam

    -Seperti yang diketahui,bahasa arab merupakan bahasa syurga,bahasa pertuturan rasulullah,bahasa
    Al-Quran dan merupakan bahasa dalam bacaan solat.Ini cukup membuktikan betapa pentingnya bagi kita utk menguasai bahasa arab .
    - Mempelajari bahasa arab adalah merupakan fardu kifayah.

    4) Jangan bertengkar dalam apa jua keadaan kerana ianya tidak mendatangkan manfaat.

    -sesuatu perkara atau ketidak puasan hati perlulah diselesaikan dengan cara yang baik tanpa melibatkan
    sebarang pergaduhan sama.
    -Islam sangat menitik beratkan silaturrahim dan persaudaraan sesama mukmin.

    Hadis Abdullah bin Amru bin Al-As r.a:
    Seseorang telah bertanya Rasulullah s.a.w: Apakah sifat orang Islam yang paling baik? Rasulullah s.a.w bersabda: Seseorang yang menyelamatkan orang-orang Islam dengan lidah dan tangannya
    Nombor Hadis Dalam Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 57


    5) jangan banyak ketawa

    -ketawa yang berlebihan akan mendatangkan mudarat dimana mampu menggelapkan hati sesorang
    itu.

    6) jangan bergurau kerana umat yang berjuang tidak tahu bergurau.

    -bergurau yang melampaui batas boleh mendatangkan 1001 musibah kepada kedua-dua pihak.
    sebagai contoh, budaya 'april Fool" yang kerap disambut remaja hari ini merupakan satu perkara
    yang tidak sepatutnya berlaku.pihak yang terkena akan merasa dirinya dipermainkan manakala pihak yang mengenakan akan berdosa kerana telah menipu pihak yg terkena.
    - p/s: jgn sambut april fool kerana ianya satu peristiwa sambutan kepada penganiayaan terhadap umat
    Islam di sepanyol satu ketika dahulu.

    7) Jangan bercakap dengan suara yang terlalu tinggi.

    -bercakaplah secara sederhana yakni cukup utk pendengaran biasa (org yg perlu mendengar sahaja0
    -jangan meninggikan suara kerana dalam surah al-luqman tlh dinyatakan bahawa;

    " Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai" (al-Luqman:19)

    8) jauhi mengumpat.

    -dosa mengumpat adalah lebih besar dari dosa berzina kerana dosa berzina akan diampukan oleh
    Allah seandainya seseorang itu telah taubat nasuha dari kesalahannya.
    -namun dosa mengumpat hanya boleh diampuakan oleh org yg tlh diumpat.

    " Dan katakanlah (wahai Muhammad) kepada hamba-hambaKu (yang beriman), supaya mereka berkata dengan kata-kata yang amat baik (kepada orang-orang yang menentang kebenaran); sesungguhnya Syaitan itu sentiasa menghasut di antara mereka (yang mukmin dan yang menentang); sesungguhnya Syaitan itu adalah musuh yang amat nyata bagi manusia. " (Al-Israa':53)

    9) Berkenalan dgn individu muslim walaupun dia x minta utk berkenalan

    -menjalinkan ukhuwah adalah satu perkara yg sangat mulia.
    -dari hadith Rasulullah s.a.w "tidak sempurna iman sesorang diantara kamu selagi dia tidak mengasihi
    saudaranya seperti dia kasihnya diri nya sendiri"

    10) kewajipan lebih banyak dari masa yang ada

    - antara 5 perkara yg perlu diingati sebelum sampai 5 perkara adalah masa lapang sebelum
    masa sibuk.
    - dua nikmat yang sering dilalaikan oleh kita adalah nikmat sihat dan nikmat masa lapang .oleh itu ketika masih sihat,penuhilah masa kita dgn sebaiknya utk membuat amalan yang bakal menjadi pelindung kita didunia dan akhirat.

    wallahula'lam

    sumber : my buku usrah,www.hadith.al-islam.com


    JANA PENDAPATAN MEWAH HANYA DENGAN HANDPHONE ANDA!!Sila lawati http://Prepaid4U.Net/?id=eyla07

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Jawab #1 30 May, 2007, 02:40:18 PM
  • Publish Di FB
  • Apa Yang Kita Sibukkan?Oleh : Cikgu Azmi Bahari




    "Saya sibuk sekarang ni''. Saya tak ada masa''. Banyak kerja yang perlu saya siapkan".



    Itulah jawapan yang selalu kita dengar bila kita ingin minta bantuan dari kawan-kawan. ...lebih- lebih lagi ketika kita ingin mengajak rakan kita kepada program-program yang berkaitan dengan Islam.Benarkah semua orang sibuk atau buat-buat sibuk?



    Saya yakin memang semua orang sibuk, cuma persoalannya apa yang mereka sibukkan. Kata Imam al Ghazali "rugilah mereka yang sibuk tetapi segala kesibukan mereka hanya untuk dunia sahaja". Bagaimana pula dengan kita...apa yang kita sibukkan, adakah kita sibuk menyiapkan bekalan untuk hari pertemuan dengan Allah SWT atau sebaliknya sibuk dengan kenikmatan dunia hingga menyebabkan hati kita terlalu keras untuk mendengar peringatan atau nasihat? Berapa peratuskah kesibukan kita untuk Akhirat?



    Mahukah kita tergolong dalam golongan orang-orang yang rugi sepertimana dimaksudkan oleh Imam Al Ghazali. Dalam satu surah Allah SWT berfirman yang maksudnya "Sesungguhnya orang-orang yang rugi itu adalah orang yang merugikan diri mereka dan ahli keluarga mereka di Hari Qiamat. Itulah 'kerugian' yang sebenarnya".


    Sekiranya kita tidak fikirkan sekarang, kita akan menyesal pada hari pertemuan kita dengan Allah SWT, hari dimana akan dibentangkan kitab amalan kita....ada yang akan menerima kitabnya dari sebelah kanan, ada yang akan terima dari sebelah kirinya dan ada pula yang akan menerima kitab amalannya dari belakang...bagaiman a pula yang kita harapkan. Dalam surah al Kahfi Allah SWT berfirman yang bermaksud "Dan dibentangkan kitab (Kitab amalan kita yang selama ini dicatat dengan begitu rapioleh malaikat yang menjaga di kiri dan kanan kita), kamu akan dapati orang-orang yang berdosa itu gementar ketakutan melihat apa yang ada di dalamnya, dan mereka berkata...celakalah kami, kitab apakah ini, tidak tinggal olehnya perkara kecil atau perkara besar melainkan semuanya dihitung, dan mereka dapati apa saja yang mereka kerjakan (di dunia) hadir/nampak di hadapan mereka"



    Saat-saat beginikah baru kita nak muhasabah diri dan menyesali bahawa kesibukan diri kita selama ini hampir semuanya untuk dunia semata-mata. Apakah nilainya penyesalan kita pada masa itu? Sememangnya ramai yang menyesali perbuatan mereka pada masa itu dan minta supaya dikembalikan ke dunia untuk mereka beramal soleh.....tetapi kebanyakan permintaan ini Allah jawab dengan sindiran, kerana penyesalan ketika itu tidak bermakna lagi, seperti yang Allah rakamkan dalam surah As Sajdah (ayat 12)


    "Dan (alangkah ngerinya), jika sekiranya kamu melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Rabb mereka, mereka berkata....Ya Rabb kami, Kami dah nampak dah, kami dah dengar...kembalikan lah kami (ke dunia), kami nak buat amal soleh, sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang yakin"



    Apakah nilainya penyesalan kita pada ketika itu...setelah jatuhnya ketetapan Allah ke atas diri kita.Sekaranglah masanya untuk kita renungkan masa-masa yang kita lalui, setakatmanakah ianya benar-benar bermanfaat untuk Akhirat kita dan berhati-hatilah dengan tipu daya dan belitan syaitan, kerana tipu dayanya terlalu halus.


    Ibnu Qayyim al Jauziyah memberi beberapa gambaran tentang belitan-belitan syaitan untuk kita sentiasa awasi;



    Pertamanya syaitan akan cuba membawa kita kepada syirik dan kekufuran. Syaitan akan mengajak kita kepada perkara-perkara atau keyakinan yang akan merosakkan aqidah kita kepada Allah SWT, mempercayai adanya sesuatu yang boleh menandingi kekuasaan Allah dalam bentuk individu atau sistem. Mungkin dikampung-kampung ada bomoh-bomoh yang boleh melihat nasib kita, bahkan baru-baru ni di sekolah tempat saya mengajar datang seorang MOTIVATOR yang mendakwa dapat bercakap terus dengan Allah swt, boleh berjumpa Rasulullah SAW...boleh melihat masa depan pelajar dan bermacam-macam lagi perkara yang merosakkan Aqidah dan boleh membatalkan amalan kita. Kesannya ramai pelajar-pelajar yang kebingungan. Jadi sekarang ini sudah mula timbul bomoh-bomoh, tukang tenun nasib dan Kahin-kahin zaman moden...dan dalam keadaan masyarakat yang tertekan ini masyarakat akan mudah menerima jalan penyelesaian yang mudah walau terpaksa mengorbankan Aqidah mereka.


    Keduanya. Syaitan akan mengajak kita kepada perkara-perkara bid'ah, samada dalam bentuk menambah atau mengurangkan Deen Allah SWT iaitu Islam. Dibisikkan kita untuk menambah apa yang telah Allah putuskan atau mengurang atau menolak sebahagiannya. Kadang-kadang berlakunya kekeliruan dalam persoalan dimana letaknya kesalahan bid'ah. Contohnya ada masyarakat yang meletakkan bid'ahnya membina binaan di atas kuburan kerana memberatkan mayat, jadi dizaman moden ini sudah ada batu bata yang ringan seperti plastik...bahkan kebanyakan bangunan-bangunan di Singapura dan Johor dibina dari bahan seperti ini kerana lebih cepat dan mudah...jadi suatu hari nanti membuat binaan di atas kuburan tidak lagi bid'ah kerana tidak memberatkan mayat. BENARKAH BEGITU ????. Oleh itu perlu kita sedari, beratnya bid'ah itu bukan kerana memberatkan mayat atau sebagainya tetapi adalah natijah dari rosaknya aqidah kita; 1.KITA MERASAKAN BAHAWA ADANYA KEKURANGAN DALAM APA YANG TELAH ALLAH PUTUSKAN, SEOLAH-OLAHNYA ADA PERKARA YANG TIDAK TERMASUK DALAM ILMU ALLAH. 2.ATAUPUN APA YANG DIBAWA OLEH RASULULLAH SAW TIDAK SEMPURNA, ADA PERKARA-PERKARA YANG RASULULLAH SAW TERLUPA UNTUK SAMPAIKAN KEPADA KITA ATAU SENGAJA TIDAK DISAMPAIKAN KERANA PERKARA-PERKARA TERTENTU...JIKA BEGINI MAKA KITA MERAGUI KERASULAN RASULULLAH SAW, BUKANKAH RASULULLAH ITU SALAH SATU SIFATNYA IALAH TABLIGH (bukan jemaah tabligh, dan memang jemaah tabligh menagmbil kalimah tabligh ini dari sifat Rasulullah SAW) IAITU RASULULLAH SAW SAMPAIKAN SEMUA YANG ALLAH SAMPAIKAN KEPADANYA. Inilah perangkap-perangkap yang kita sering tertewas...bahkan banyak lagi yang tidak dapat kita bincangkan dalam ruangan ini.



    Ketiga. Sekiranya masih gagal, syaitan akan mengajak kita untuk melakukan dosa-dosa besar; berzina, berjudi, melibatkan diri dengan riba dan sebagainya. Lebih malangnya... hari ini riba diberi nama-nama yang lain yang lebih menarik dan bunyinya 'macam soleh' ada yang disebut bunga, faedah dan sebagainya. Dan sekarang ini terdapat bermacam-macam bentuk perjudian moden, kalau dulu ada loteri...kemudian loteri 'kebajikan' sekarang ini diganti dengan sijil yang dijual di bank-bank, beli dengan harga tertentu...kalau nombor siri sijil yang kita beli itu 'naik' maka kita akan jadi jutawan segera.


    Keempat. Sekiranya masih gagal maka syaitan akan mengajak kita pada dosa-dosa kecil sedangkan api yang besar dimulakan dengan ranting-ranting yang kecil. Mula-mula jumpa saja, tak buat apa-apa pun, salahkah kami sekadar nak berkenalan. Lepas tu duduk dekat-dekat sikit, tempat awam bukan bersunyi-sunyian, kemudian mula pimpin tangan ...lintas jalan 'darurat' kononya..lama kelamaan menjadi kebiasaan. Lepas tu mula jumpa di tempat-tempat tak ada orang dan seterusnya hingga terlahirlah anak-anak luar nikah dan sebagainya.


    Kelima, jika masih gagal lagi, maka syaitan akan sibukkan kita dengan perkara-perkara mubah atau harus, banyak tidur, banyak ketawa, banyak gurauan hingga hilang kewibawan dan keseriusan kita, masa kita terabai begitu saja.


    Keenam. Jika masih gagal lagi maka syaitan akan sibukkan kita dalam perkara-perkara yang kurang utama. Hari ini kita sering mendengar kegembiraan jemaah haji hingga ada yang berkali-kali mengerjakan haji...mengeluarkan belanja puluhan ribu, kami terdengar panggilan Kaabah dan sebagainya. Hinggakan Yusuf al Qaradawi menyebutkan ramai yang ahli-ahli jemaah haji merupakan orang-orang yang sama seperti tahun sebelumnya, bahkan ada yang mengerjakan haji setiap tahun sedangkan menurut Yusuf Al Qaradawi wajib haji hanya sekali sahaja, yang lainnya adalah sunat sahaja. Kita bergembira dengan amalan sunat sedangkan Ummat Islam dibeli aqidahnya di Indonesia dan diserata dunia. Jadi bagaimana kita melihat keutamaan, berdasarkan nafsu kita atau mengikut nilaian Allah SWT. Jika kita hubungkan dengan realiti di Malaysia...terlalu banyak institusi pendidikan Islam yang memerlukan dana untuk bertahan dan berkembang, banyak kerja-kerja dakwah yang memerlukan sumbangan kita....tetapi kita hanya berikan lebihan saja yang lainnya semuanya kita belanjakan dalam urusan yang kurang utama mengikut nilaian Allah SWT.

    ahmad_siddiqui

    • *
    • Posts: 525
    • "Aku menyembuhkan jiwaku kerana perbuatannya."
      • View Profile
    Jawab #2 31 May, 2007, 12:37:34 AM
  • Publish Di FB
  • ..fikir-fikirkanlah...
    "Aku hanyalah insan biasa yang menyatakan sesuatu hari ini, mungkin esok ku ubah kembali, dan mungkin lusa ku ubah lagi.." -Imam Abu Hanifah.

    Jawab #3 09 October, 2007, 09:42:01 AM
  • Publish Di FB
  • :)
     :D,  >:( ana cube post riisalah ini,  >:( menjadi pnaduan kite semua
    SEPULUH WASIAT DARI IMAM AL-SYAHID HASSAN AL-BANNA

            1.Apabila mendengar azan maka bangunlah sembahyang serta-merta
            walaubagaimana keadaan sekalipun.

            2.Bacalah al-Quran, tatapilah buku-buku ilmu, pergilah ke majlis-
            majlis ilmu, dan amalkanlah zikrullah dan janganlah membuang masa dalam
            perkara yang tiada memberi faedah.

            3.Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab
            yang betul itu adalah satu-satunya syiar Islam.

            4.Janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana
            pertengkaran yang kosong tiada memberi apa-apa jua kebaikan.

            5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung
            dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

            6.Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu
            tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.

            7.Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang
            dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan
            yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia malah
            menyakiti hati orang.

            8.Jauhilah daripada mengumpat-umpat peribadi orang, mengecam
            pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan apa- apa yang
            memberi kebajikan.

            9.Berkenal-kenalanlah dengan setiap Muslimin yang ditemui kerana
            asas gerakan dakwah kita ialah  berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.

           10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada
            pada kita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan
            ringkaskanlah perlaksanaannya.

         BACALAH -- RENUNGILAH -- KEMUDIAN AMALKANLAH


    shahril

    • *
    • Posts: 93
    • Hidup ats kmuliaan Islam,mati krn mmuliakn Islam
      • View Profile
    Jawab #4 14 February, 2008, 10:16:38 PM
  • Publish Di FB
  •  10 WASIAT AS-SYAHID IMAM HASSAN AL-BANNA
                                                                           

    1)Wahai kawanku, Segeralah tunaikan solat di awal waktu Dikala mendengar azan Usahakanlah semampu terdaya. Ini membuktikan kesungguhan anda. Di situ ada sumber kejayaan Di situ ada sumber pertolongan Di situ ada sumber taufiq Perhatikanlah banyak perintah ayat al-Quran. ... dimulakan dengan menyebut solat di awalnya Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat... Juga di medan perang. Walaupun... Di saat genting dan cemas.

    2)Wahai kawanku, Bacalah al-Quran dan cuba memerhati mesejnya Selalulah berzikir dan cari ilmu walaupun sedikit Kurangilah dengan masa yang tidak bertujuan Sesungguhnya al-Quran adalah sumber asli lautan ilmu Sumber hidayah kepada anda dan saya Bacalah al-Quran, kelak ia memberi syafaat. Sentiasalah membaca, menghafal dan... Cuba hayati mesej arahannya. Selalu berzikir, berzikir dan terus berzikir!!! Di sini ada ketenteraman Di sini ada kedamaian Di sini ada kesalaman Jadilah hamba yang sejahtera.

    3)Wahai kawanku, Dorongkanlah diri untuk menguasai Bahasa al-Quran Mulakan dulu walaupun sepatah perkataan Sebenarnya anda telah lama bermula Iaitu sejak anda solat setiap hari Sebut dulu walaupun tak faham. Antara mala petaka pertama menimpa umat kita... Ialah kecuaian menguasai bahasa agamanya. Juga mengutamakan bahasa pasar, Ayuh !!! Apa tunggu lagi?????? Bukalah ruang walaupun seminit !!!

    4)Wahai kawanku, Usahlah bertarung idea tanpa adabnya!!! Berdebatlah jika kiranya berbuahkan kebaikan Awasilah pertengkaran Kerana di sana ada unsur lain membisikkan? Syaitannnn namanya !!!

    5)Wahai kawanku, Senyumlah selalu tapi bersederhanalah dalam ketawa !!!
    Rasulullah s. a. w adalah yang paling banyak senyum Beliau ketawa kena pada tempatnya Tapi berpada-pada sahaja, wahai kawan ! Plato juga berharap agar pementasan hiburan... Yang tidak bermutu terlalu banyak ketawa bodoh Hanyalah disaksikan oleh golongan abdi Dan orang upahan asing! Begitu juga Aristotle berpendapat Supaya golongan belia ditegah daripada menyaksikan hiburan-hiburan yang membolehkan perbuatan ketawa berlebih-lebihan. supaya tidak menular. Keburukan dalam diri!!!

    6)Wahai kawanku, Seriuslah selalu dan berguraulah berpatutan Tanpa serius, hilanglah kesungguhan !!! Tanpa bergurau, tawarlah kehidupan Kata seorang penyair : Berikan kerehatan pada jiwamu Yang sibuk dengan berfikir Ubati dengan bergurau Tapi, Kalau mengubatinya dengan bergurau Mestilah dalam batas Seperti kau masukkan garam ke dalam gulai.

    7)Wahai kawanku, Kawallah nada suaramu Setakat yang diperlukan oleh pendengar di depanmu Janganlah jadi seperti orang bodoh. Bahkan menyakit hati orang lain
    pula!!! Luqman El-Hakim juga mencela orang yang tidak pandai menjaga nada suara pada tempatnya. Itulah katanya suara keldai!!! Surah al-Isra' memberi tip kepada kita... Jangan keraskan suramu dalam solat Tapi jangan pula merendahkannya Carilah jalan tengah di antara keduanya.

    8)Wahai kawanku, Usahlah umpat mengumpat Usahlah merendah-rendahkan pertubuhan lain Bercakaplah jika ada unsur kebajikan Ayuh!!! Hindarilah... mengumpat! Tidak sekali mencabuli jemaah-jemaah lain!!! Perkatakanlah kebaikan demi kebajikan bersama. Sukakah anda memakan daging pasti anda suka!! Tapi sukakah anda memakan daging kawan anda yang telah mati?? Sekali-kali tidak!!! Begitulah dosa orang yang mengumpat. Bertaubatlah jika anda mengumpat Tapi mesti minta ampun terhadap orang umpatanmu bersama!!! Boleh mengumpat... apabila ada tujuan syarie.
    * untuk menuntut keadilan apabila dizalimi
    * untuk menghapuskan kemungkaran
    * kerana memberi amaran kepada Muslim tentang kejahatan
    * kerana mengisytiharkan kefasikan dan kejahatan.

    9)Wahai kawanku, Luaskanlah interaksimu dengan umat manusia. Sekalipun mereka tidak diminta berbuat demikian!!! Salam kasih sayang adalah untuk semua Salam kemesraan adalah untuk sejagat. Hulurkanlah, hulurkanlah salam perkenalan...! Lihatlah pensyariatan ibadah haji. Pelbagai bangsa datang berkunjung!!! Pelbagai lapisan datang berkunjung!!! Pelbagai darjat datang berkunjung!!! Sama-sama menjunjung obor suci Tidak mengenali tapi tak sepi.

    10)Wahai kawanku, Maksimumkanlah faedah waktu anda dan Tolonglah orang lain supaya manfaatkan masa. Hadkanlah masa penunaiannya. Biasakan hidup berjadual di hadapan. Bijaksanakanlah menggunakan waktu anda! Bersegeralah, kerana... Sabda Nabi s. a. w bermaksud : "Bertindak segeralah melakukan amal..." (Diulang 7 kali..) Sayanglah masa saudaramu!!! Hormatilah waktu mereka!!! Usahlah berbicara meleret-leret... Tanpa haluan dan noktahnya..


    YA ALLAH KAU SATUKANLAH HATI HATI KAMI
    DI DALAM PANJI AGAMA ISLAM
    DAN
    KEIMANAN YANG TEGUH KEPADAMU YA RABBUL IZZATI.
    KUPOHON PADAMU YANG MAHA PENGASIH,
    JANGAN KAU PALINGKAN HATI KAMI
    SESUDAH ENGKAU MEMBERI PETUNJUK YANG BENAR KEPADA KAMI.
    MOGA KAMI SENTIASA BERADA DI BAWAH LINDUNGANMU.

                                                                     
                                                                                                                                                posted by ibnu Ahmad's Tazkirah
    ''Sesungguh Solatku,Ibadahku,Hidupku,Matiku hanya kerana Allah"

    "Dan Allah tuhan Kami
    Rasul ikutan kami
    Al-Quran Panduan kami
    Jihad jalan Kami
    Mati Syahid cita-cita tertinggi kami"

    Jawab #5 31 December, 2008, 05:04:38 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    ini ada sedikit yang saya nak kongsi...saya dapat dari kuliah masa kat sekolah....

    10 wasiat Hassan Al-Bana....:

    -apabila dengar azan terus bangun dan solat
    -bacalah al-quran , amalakan zikir , amalkan amalan yang baik dan janganlah buang masa
    -berusahalah sedaya upaya untuk bercakap dalam bahasa arab dan kuasainya
    -janganlah bertengkar kerana ia tidak membawa apa-apa
    -jangan banyak ketawa
    -jangan banyak bergurau
    -jangan bercakap dengan nyaring ketika sedang bercakap dengan orang
    -jauhilah daripada  mengumpat orang lain
    -berkenalanlah dengan sesama saudara islam
    -gunakan masa dengan perkara yang berfaedah..

      :ins:

    wassalam
    « Last Edit: 23 February, 2010, 09:26:15 AM by Ummi Munaliza »

    najwa_hamali

    • *
    • Posts: 750
    • ~BIDADARI SYURGA IMPIAN DI HATI~
      • View Profile
    Jawab #6 02 March, 2009, 09:49:06 PM
  • Publish Di FB
  •        
    1.Apabila mendengar azan maka bangunlah sembahyang serta-merta     
               walaubagaimana keadaan sekalipun.

            2.Bacalah al-Quran, tatapilah buku-buku ilmu, pergilah ke majlis-
                majlis ilmu, dan amalkanlah zikrullah dan janganlah membuang masa dalam
                perkara yang tiada memberi faedah.

            3.Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab
               yang betul itu adalah satu-satunya syiar Islam.

            4.Janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana
                pertengkaran yang kosong tiada memberi apa-apa jua kebaikan.

            5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung
               dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

            6.Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu
                tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.

            7.Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh     
    pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia malah menyakiti hati orang.

            8.Jauhilah daripada mengumpat-umpat peribadi orang, mengecam
                pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan apa- apa yang
                 memberi kebajikan.

            9.Berkenal-kenalanlah dengan setiap Muslimin yang ditemui kerana
               asas gerakan dakwah kita ialah  berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.

           10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada
                pada kita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan
                ringkaskanlah perlaksanaannya.

    renung-renungkan dan selamat beramal!!
    YA ALLAH..........jadikanlah aku seorang muslimah...mukminah...mujahidah..dan seorang anak,isteri & ibu yg solehah....jadikanlah aku salah satu bidadari di syurga nanti......

    anwar

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #7 12 March, 2009, 04:29:39 PM
  • Publish Di FB
  • Subhanallah...wasiatnya begitu mendekatkan diri...dengan akhlak yang baik seperti yang dituntut dalam islam...

    anwar

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #8 12 March, 2009, 04:31:37 PM
  • Publish Di FB
  •  :syukur: :syukur: :syukur: :ins: :ins: :ins:akan ku ikuti wasiat beliau ini...

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #9 28 March, 2009, 02:51:27 PM
  • Publish Di FB
  • hmm..
    insyaALLAH..~
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    engku fazidah

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Jawab #10 28 March, 2009, 04:55:46 PM
  • Publish Di FB
  • terima kasih...Insyaallah..
    sama2 kta amalkan...

    akhafullah

    • *
    • Posts: 82
      • View Profile
    Jawab #11 04 June, 2009, 06:34:42 PM
  • Publish Di FB
  • slm.
    syukran atas informasi ini.
    cma blh ana tahu drp mna rujuknnya ya?
    قل الحق ولو كان مرا

    http://luqmankhairi.blogspot.com/

    Nizam735

    • *
    • Posts: 18
      • View Profile
    Jawab #12 17 February, 2012, 10:24:46 PM
  • Publish Di FB
  • 1.  Sentiasa berusaha membaca Al-Quran dan cuba mengkhatamnya selewat-lewatnya 1 juzuk sekali atau paling cepat 3 hari sekali.

    2.  Baiki bacaan Al-Quran dan sentiasa mendengarnya.  Disamping itu, hendaklah sentiasa mengkaji sirah Rasullullah SAW dan sejarah para salaf bersesuaian dengan ruang yang ada.

    3.  Berusaha dengan lebih gigih membaca hadis Nabi SAW serta menghafal 40 susunan Imam Al-Nawawi.  Tidak ketinggalan juga untuk mempelajari asas-asas akidah dan cabang-cabang Ilmu Feqh.

    4.  Hendaklah sentiasa bermuraqabah dengan Allah SWT serta memperbanyak mengingati akhirat dan bersedia untuknya.  Disamping itu, bersemangat tinggi mencapai keperibadian dan akhlak untuk mencapai keredhaan Allah SWT.

    5.  Memperbanyak amalan sunat seperti qiammulail, berpuasa sunat sekurang-kurangnya 3 hari sebulan, memperbanyak zikir qalbi dan zikir-zikir lisan serta doa-doa yang tertentu mengikut kesesuaian suasana.

    6.  Hendaklah sentiasa bersedia dan mengekalkan niat untuk berjihad pada jalan Allah SWT berserta niat dan cita-cita untuk mati syahid.

    Cara-cara Untuk mengikuti pesanan Al-Imam Hassan Al-Banna

    1.  Memperbetulkan niat dengan sentiasa memperteguhkan keimanan.
    2.  Sentiasa berusaha menyingkap rahsia-rahsia ibadah serta memperbanyak amal-amal sunat.
    3.  Sentiasa mengingati mati, suasana  di dalam kubur, muhasabah harian di samping memperbanyakkan tasbih dan istighfar.
    4.  Solat berjemaah di masjid dengan khusyuk terutama solat isyak dan kerana kelebihan yang dimiliki oleh ke dua-dua solat itu.
    5.  Menjaga wirid Al-Mathurat dan Al-Quran, solat witir, dhuha, dan qiamulail.
    6.  Menghulurkan sedekah.
    7.  Menunaikan haji dan umrah.
    8.  Sentiasa mengikuti program ibadah.

    sumber: http://735motivasi.blogspot.com/

    Nizam735

    • *
    • Posts: 18
      • View Profile
    Jawab #13 20 November, 2012, 07:22:43 AM
  • Publish Di FB
  • 1. Sentiasa berusaha membaca Al-Quran dan cuba mengkhatamnya selewat-lewatnya 1 juzuk sekali atau paling cepat 3 hari sekali.

    2. Baiki bacaan Al-Quran dan sentiasa mendengarnya. Disamping itu, hendaklah sentiasa mengkaji sirah Rasullullah SAW dan sejarah para salaf bersesuaian dengan ruang yang ada.

    3. Berusaha dengan lebih gigih membaca hadis Nabi SAW serta menghafal 40 susunan Imam Al-Nawawi. Tidak ketinggalan juga untuk mempelajari asas-asas akidah dan cabang-cabang Ilmu Feqh.

    4. Hendaklah sentiasa bermuraqabah dengan Allah SWT serta memperbanyak mengingati akhirat dan bersedia untuknya. Disamping itu, bersemangat tinggi mencapai keperibadian dan akhlak untuk mencapai keredhaan Allah SWT.

    5. Memperbanyak amalan sunat seperti qiammulail, berpuasa sunat sekurang-kurangnya 3 hari sebulan, memperbanyak zikir qalbi dan zikir-zikir lisan serta doa-doa yang tertentu mengikut kesesuaian suasana.

    6. Hendaklah sentiasa bersedia dan mengekalkan niat untuk berjihad pada jalan Allah SWT berserta niat dan cita-cita untuk mati syahid.

    Cara-cara Untuk mengikuti pesanan Al-Imam Hassan Al-Banna

    1. Memperbetulkan niat dengan sentiasa memperteguhkan keimanan.

    2. Sentiasa berusaha menyingkap rahsia-rahsia ibadah serta memperbanyak amal-amal sunat.

    3. Sentiasa mengingati mati, suasana di dalam kubur, muhasabah harian di samping memperbanyakkan tasbih dan istighfar.

    4. Solat berjemaah di masjid dengan khusyuk terutama solat isyak dan kerana kelebihan yang dimiliki oleh ke dua-dua solat itu.

    5. Menjaga wirid Al-Mathurat dan Al-Quran, solat witir, dhuha, dan qiamulail.

    6. Menghulurkan sedekah.

    7. Menunaikan haji dan umrah.

    8. Sentiasa mengikuti program ibadah.

    sumber: http://niagamaya.com

    Sembilu Kasih

    • *
    • Posts: 415
      • View Profile
    Jawab #14 10 December, 2012, 08:04:59 AM
  • Publish Di FB
  • 10 WASIAT AS-SYAHID IMAM HASSAN AL-BANNA   

    1.Apabila mendengar azan maka bangunlah sembahyang serta-merta walaubagaimana keadaan sekalipun.

    2.Bacalah al-Quran, tatapilah buku-buku ilmu, pergilah ke majlis-majlis ilmu, dan amalkanlah zikrullah dan janganlah membuang masa dalam perkara yang tiada memberi faedah.

    3.Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab yang betul itu adalah satu-satunya syiar Islam.

    4.Janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran yang kosong tiada memberi apa-apa jua kebaikan.

    5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

    6.Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.

    7.Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan
    yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia malah menyakiti hati orang.

    8.Jauhilah daripada mengumpat-umpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan apa- apa yang memberi kebajikan.

    9.Berkenal-kenalanlah dengan setiap Muslimin yang ditemui kerana asas gerakan dakwah kita ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.

    10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksanaannya.

    BACALAH -- RENUNGILAH -- KEMUDIAN AMALKANLAH

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    8 Replies
    4001 Views
    Last post 07 December, 2007, 11:42:06 AM
    by halawah
    9 Replies
    2900 Views
    Last post 08 May, 2011, 03:19:21 PM
    by Akh FalAh
    0 Replies
    941 Views
    Last post 24 September, 2010, 07:12:51 PM
    by nazri0070