Hukum Suami Terminum Susu Isteri

*

Author Topic: Hukum Suami Terminum Susu Isteri  (Read 19536 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

09 April, 2009, 08:57:42 PM
  • Publish
  • salam...
    Ada kawan ana bercerita dia tengok satu cerita melayu ni.
    isteri ni menyimpan susu badannya yg telah diperah di dlm peti ais utk bayinye.
    nmun dtg c suami buka peti ais dan minum susu tu tak tau susu tersebut adalah susu bdn isterinya.
    stelah mngetahui, mreka diminta bercerai krna suami dh minum susu bdn isterinya.
    jadi kwn ana tanya ana...adakah haram suami meminum susu bdn isterinya dgn sengaja ataupn tdk sngaja...
    ana sndri musykil nk m'jwbnye...

    Yang ana tau...hukum seseorang menjadi mahram kite setelah dsusukan ad beberapa syarat
    seperti bayi tersebut masti berumo 2thn dan minum 5x susuan yg mengenyangkn dri ibu susuannya
    maka dia dan ibu susuannya sudah menjadi sprti saudara nasab. jika ana tersilap, mohon dperbetulkn yer...
    tp itu kes bayi...kalu suami ana xtau mcm mane pula feqahnyer...
    mohon pada sape yg arif jwb kemusykilan yg kwn ana tnya tu ye..dlm masa yg sama ana yg musykil nie jg
    dpt jwpnnye...
    « Last Edit: 09 April, 2009, 10:10:52 PM by Munaliza Ismail »

    halawah

    • *
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #1 09 April, 2009, 10:11:18 PM
  • Publish
  • Masya Allah....
    Alhamdulillah,banyak kemajuan
    semoga Ilmu ini akan terus dikembangkan dan ditambah .
    Tahniah...
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    Reply #2 11 April, 2009, 05:22:19 PM
  • Publish
  • alhamdulillah...shukran kpd yg berkongsi pengetahuan ttg persoalan ini...ana pasti ia amt berguna kpd pembaca...

    eja

    • *
    • asalamulaikum..khaifahalukum?salam ukhwah..
      • View Profile
    Reply #3 04 June, 2009, 03:41:03 PM
  • Publish
  • salam ana sebenarnya baru dengar tajuk ni..:senyum: ada jgk ye kes mcm ni..bgs lah tajuk ni dibincangkan sekurang2 nya org blh menambah ilmu pengetahuaan.
    wanita bkn dcipta dr kepala utk disanjungi bkn juga dicpta dr tapak kaki utk dijdkn alas,tp wanita dicipta dr tulang rusuk sblh kiri lelaki utk dilindungi..fikir2 kan lah..

    http://eja-hasnizaeja.blogspot.com

    SNF

    • *
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #4 04 June, 2009, 04:04:37 PM
  • Publish
  • salam ana sebenarnya baru dengar tajuk ni..:senyum: ada jgk ye kes mcm ni..bgs lah tajuk ni dibincangkan sekurang2 nya org blh menambah ilmu pengetahuaan.

    Ye..ana pun mcm tu juga..

    Ada juga kes suami minum air susu..tapi crita tu tak di sngjakan..

    assiddiq

    • *
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #5 05 June, 2009, 09:29:00 PM
  • Publish
  • salam ana sebenarnya baru dengar tajuk ni..:senyum: ada jgk ye kes mcm ni..bgs lah tajuk ni dibincangkan sekurang2 nya org blh menambah ilmu pengetahuaan.
    Sebaik2nya biarkan lah susu tu untuk anak.. Ayah nak buat ape.. susu dlm tin kan banyak.. =)
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    jiwaislam

    • *
    • Salam Ikhlas Demi Islam
      • View Profile
    Reply #6 13 June, 2010, 10:50:44 PM
  • Publish
  • BANTULAH SAYA
     berisalam

    Jika ini soalan berulang sila tarnsfer ke tempat yang sesuai

    saya ada persoalan untuk kes dibawah ini :

    Zaman sekarang kementerian Kesihatan beriya sangat membuat kempen SUSU IBU memanglah baik kempen itu saya amat setuju sangat atas tindakkan itu.

    Permasalahannya saya ingin tahu apakah hukumnya jika bapa bayi itu merasa sedikit susu ibu yang telah di perahkan lalu di masuk ke dalam frezzer,kemudian apabila bayi menangis si bapa(si suaminya) ini prihatin keluarkan susu ibu (isterinya) dari frezer lalu di rendamkan dalam air panas setelah itu bapanya merasa sedikit untuk memastikan susu itu dalam keadaan baik (tidak masam) . Tahu sahaja jika susu dah basi mendatangkan mudharat kepada bayi itu ....

    sekian sahaja terima kasih....


     :jaz:
    Salam Mesra
    Salam Perjuangan
    jiwaislam.blogspot.com
    http://www.weluvislam.com
     *Image Removed*
     *Image Removed*

    Reply #7 14 June, 2010, 12:00:56 AM
  • Publish
  • Hukum meminum atau terminum susu isteri adalah HARUS

    Sila lihat juga thread2 ini:

    1)  Hukum Suami Terminum Susu Isteri

    2)  Susu Manusia untuk Manusia
    ~ Begin with the End in Mind ~

    5zul

    • *
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #8 14 June, 2010, 07:16:49 PM
  • Publish
  • dalam hubungan kekeluargaan maksud kamu faham kan apa yg di maksudkan..
    tak haram melainkan jatuh hingga menyebabkan..

    Sheikh Yusuf Al-Qaradawi ditanya soalan ini dan beliau berkata:
    “Pernah suatu ketika pada zaman sahabat R.A. Salah seorang sahabat R.A melakukan hubungan dgn isterinya, dan semasa melakukan perhubungan beliau telah menghisap payu dara isterinya sehingga susu telah masuk ke dlm perutnya. Oleh kerana itu, beliau telah pergi berjumpa dgn Abu Musa Al-Asha`ari R.A utk bertanyakan hukum tentang ini. Lalu Abu Musa menjawab, “Isteri engkau sudah tidak halal buatmu.”

    Selepas itu, lelaki tersebut telah pergi berjumpa dgn Abdullah Ibn Mas’ud R.A utk bertanyakan perkara yang sama dan Ibn Mas’ud mengatakan ia bukanlah menjadi kesalahan. Ibn Mas’ud memberikan hujjah dari hadith yang mana dgn jelas menyatakan bahawa susuan hanyalah terbatas utk 2 tahun pertama kanak-kanak. Lalu Ibn Mas’ud membacakan ayat:


    وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ

    “Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu…”(Surah Al-Baqarah ayat 233)


    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    Reply #9 30 September, 2010, 09:09:37 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum...

    Saya ingin tahu; apakah hukumnya jika suami tertelan susu badan isteri ketika bersama? 

    Reply #10 30 September, 2010, 10:22:40 AM
  • Publish
  • kalu sekadar TER..telan secara x sengaja itu dimaafkan.. tapi kalu dok gi telan x sadar tidak, sampai mengenyangkan, hukumnya HARAM...
    ( sila rujuk ulamak fekah utk penjelasan lanjut )

    Reply #11 30 September, 2010, 10:30:01 AM
  • Publish
  • kalu sekadar TER..telan secara x sengaja itu dimaafkan.. tapi kalu dok gi telan x sadar tidak, sampai mengenyangkan, hukumnya HARAM...
    ( sila rujuk ulamak fekah utk penjelasan lanjut )

    terima kasih atas respond saudara

    Pak_Long

    • *
    • Redha MU YA ALLAH ku harapkan.. AMIN
      • View Profile
    Reply #12 30 September, 2010, 10:31:49 AM
  • Publish
  • mmmmm,ok jer....
    Silakan aja menyusu jer sebanyak2nya.
    Lagi pun takda  dalil yang kata haram, kalaupun ada hadits yg melarang,haditsnya pasti dhoif.
    Adapun syarat menyusu yg dpt menjadikan mahram, jika suami yg menyusu masih umur dibawah 2 tahun.
    Sebab tu jangan nikah dulu sebelum umur 2 tahun, kalau tidak...
    pastinya menyusu kat isteri boleh jadi anak susuannya malah jadi muhrimnya..
    Sesiapa yang dikalangan kamu yang melihat kemungkaran,maka ubahlah dengan tangannya,jika dia tidak mampu,maka ubahlah dengan lidahnya dan jika dia tidak mampu (walau hanya dengan lidah) maka ubahlah dengan hatinya. Dan itu adalah selemah-lemah Iman. Muslim

    Reply #13 30 September, 2010, 10:37:13 AM
  • Publish
  • mmm... ok...terima kasih...jawapan yang santai tetapi mudah difahami.  Mungkin ramai yang kurang jelas tentang hal ini. 

    persoalan ini timbul apabila kawan saya (perempuan) ditegur oleh ibu mertuanya kerana bertindak "merasa" susu badannya sendiri yang dipam ke dalam botol (ditinggalkan kerana bekerja) untuk tahu akan tahap suhu selepas dipanaskan.  Dalam kes ini pula, apa hukumnya?

    Pak_Long

    • *
    • Redha MU YA ALLAH ku harapkan.. AMIN
      • View Profile
    Reply #14 30 September, 2010, 10:46:03 AM
  • Publish
  • Masalah ini pernah terjadi pada zaman shahabat, di mana ada seorang lelaki yang mengadu kepada sahabat Abu Musa Al-Asy'ari bahwa pada malam hari ia telah meminum air susu istrinya sendiri semasa sedang bersama dengan isterinya. Lalu kemudian Abu Musa Al-Asy'ari memberi fatwa bahwa ia dan istrinya telah haram atau telah menjadi mahram kerana sudah menjadi ibu susunya. Maka dalam khas ini Abu Musa Al-Asy'ari berpendapat bahwa suami tersebut telah tercerai dengan sendirinya kerana ia telah meminum air susu isterinya sendiri. Namun Abu Musa Al-Asy'ari menyuruh lelaki tersebut untuk bertanya kepada Ibnu Mash'ud karena dia dikenal lebih faqih.

     Lalu lelaki tersebut bertanya hal yang sama kepada Ibnu Mash'ud. Ibnu Mash'ud malah balik bertanya kepada Abu Musa Al-Asy'ari, "Apa ini -lelaki tersebut- (disebut) seorang anak yang menyusu?" Pertanyaan ini bermakna pengingkaran dari Ibnu Mash'ud, bahwa yang disebut "radhii'" atau yang menyusu (secara bahasa) adalah anak-anak yang masih bergantung kepada air susu dan bukan seorang dewasa. Di sini Ibnu Mash'ud berpendapat bahwa seorang suami yang menyusu kepada isterinya tidaklah termasuk dalam hukum ibu susu seperti yang dikenal dalam Islam, di mana seorang anak yang menyusu kepada perempuan (yang bukan ibunya), maka perempuan itu menjadi ibu susunya dan menjadi mahramnya sekaligus menetapkan bahwa seluruh anak dari perempuan tersebut menjadi saudaranya sesusu dan menjadi mahram.

    Pendapat Ibnu Mash'ud ini juga didukung hadits-hadits Nabi yang menyatakan bahwa hukum sesusuan itu berlaku jika susu yang diminum adalah yang menumbuhkan daging -yang hal ini hanya terjadi pada kanak-kanak dan bukan pada orang dewasa yang dagingnya tidak tumbuh lagi.
     Al-Hafidz Ibnu Katsir rahimahullahu menyatakan bahwa majoriti para imam berpendapat penyusuan tidaklah menjadikan hubungan mahram kecuali bila penyusuan itu terjadi saat si anak berusia di bawah dua tahun. Adapun di atas itu maka tidak menjadikan hubungan mahram antara dia dan wanita yang menyusuinya. (Tafsir Ibnu Katsir, 1/290, 481)

    Kerana penyusuan yang terjadi adalah ketika air susu dapat mengenyangkan dan menghilangkan dari rasa lapar.2” (HR. Al-Bukhari no. 5102 dan Muslim no. 1455)
    setelah usia dua tahun, air susu ibu bukan lagi sumber makanan bagi si anak namun ia telah berpindah kepada makanan yang lain. Asy-Syaikh Abdurrahman bin Nashir As-Sa’di rahimahullah berkata: “Apabila seorang anak yang menyusu telah sempurna usianya dua tahun maka bererti telah sempurna penyusuannya. Setelah itu jadilah air susu kedudukannya seperti makanan yang lainnya sehingga penyusuan setelah dua tahun tidak termasuk dalam masalah mahram.”6 (Taisir Al-Karimir Rahman, hal. 104)
     
    wallahu a'lam

    Reply #15 30 September, 2010, 11:19:09 AM
  • Publish
  • Alhamdulillah.... 
    semakin jelas dan nyata sekarang.  InsyaAllah akan saya sampaikan kepada sesiapa yang berkenaan.  Terima kasih berbanyak atas berkongsian.

    ghard

    • *
    • ..Indah dan manisnya hidup kerana NYA..
      • View Profile
    Reply #16 09 March, 2011, 02:42:26 AM
  • Publish
  • salam ana sebenarnya baru dengar tajuk ni..:senyum: ada jgk ye kes mcm ni..bgs lah tajuk ni dibincangkan sekurang2 nya org blh menambah ilmu pengetahuaan.
    Sebaik2nya biarkan lah susu tu untuk anak.. Ayah nak buat ape.. susu dlm tin kan banyak.. =)
    yup betul..dulu time study..pensyarah ada cakap,susu tu biarlah bagi anak yang minum..lagipun anak tu lebih perlukan segala khasiat yang terkandung dalam
    susu ibu..kalau boleh biarkan anak dapat susu ibu sampai umur 2 tahun..macam anak wardina :senyum: comel je anak anaknya.
    'it was fun especially when you do it in da name of ALLAH..what ever it is remember study and working is Jihad N Jihad can bring near to Allah N make u feel relief in this world full of stressness..;-)

    Reply #17 09 March, 2011, 10:21:34 AM
  • Publish
  • insyALLAH nak cari halimatus sa'diah untuk anak den bila den dah ada anak nanti (^_^)

    Reply #18 09 March, 2011, 01:09:31 PM
  • Publish
  • Berkata Imam At-Tirmidzi di bawah Bab Penyusuan Menyebabkan Pengharaman Dlm tempoh 2 tahun pertama: Diriwayatkan dari Qutaibah diriwayatkan dari Abu Awanah dari Hisham bin `Urwah dari Fathimah Bint Munzir dari Umm Salamah berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: “Penyusuan akan menyebabkan HARAM sekiranya ia berlaku menyusu dan sebelum fitam (sblm 2 tahun).” At-Tirmidzi mengatakan, “Hadith ini hasan sahih dan majority para ahli ilmu dari kalangan para sahabat Rasulullah S.A.W mengamalkan bahawa penyusuan menyebabkan pengharaman sblm tamat tempoh 2 tahun dan penyusuan selepas itu tidak akan menyebabkan pengharaman.” (At-Tirmidzi shj meriwayatkan hadith ini dgn jalur rijal yang memenuhi syarat sahihain)

    Kesimpulannya: Tidak mengapa bapa bayi berbuat demikian dan tidak menyebabkan berlaku pengharaman.

    Wassalam

    Rumusan:
    Umur yg mempengaruhi susuan ialah (bayi) yg belum mencapai umur dua tahun. Ini ijma’ sahabat kecuali Aisyah ra. (Imam anNawawi, Syarah Sahih Muslim : 6/214; Imam Ibn Rusyd, Bidayah alMujtahid: 2/36). Madzhab Daudi atau Zahiri mendokong pendapat Aisyah dan diperkuat oleh Imam Ibn Hazm.
    Madzhab Hanafi bayi bawah 2 tahun 6 bulan. Maliki pula dua tahun beberapa hari. WA


    Kesimpulan: Dengan ini jelas hukum meminum atau terminum susu isteri adalah HARUS


    [/quote]

    minta pertolongan..saya tak fahamlah yang dimaksudkan dgn 2 thn tu?“Penyusuan akan menyebabkan HARAM sekiranya ia berlaku menyusu dan sebelum fitam (sblm 2 tahun)"
    « Last Edit: 09 March, 2011, 01:12:16 PM by azy mazyah »
    cantik wanita kerana kejernihan wajah,manis wanita kerana senyuman,
    hebat wanita kerana kesabaran, mulia wanita kerana keimanan dan kecintaan Ilahi...

    Reply #19 12 October, 2012, 11:58:45 AM
  • Publish
  • ape hukum nya lau minum susu isteri??
    saya ada dengar kalau terminum susu isteri..suami kena cerai kan isteri sebeb suami dah jadi anak susuan isterinya..cube jelaskan

    divider3
    halaqahforum4