Koleksi Puisi, Sajak dan Syair

*

Author Topic: Koleksi Puisi, Sajak dan Syair  (Read 93309 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

syidaspongebob

  • *
  • Posts: 1354
  • maaf zahir batin
    • View Profile
Reply #160 22 April, 2012, 03:51:42 PM
  • Publish
  • Suka ku persembahkan madah kata

    Tak bisa di baca oleh orang biasa
    Hanya yang ahlinya sahaja menyelami rasa

    Biarkan orang awam berpusing kepala
    mengejar makna yang mungkin tak biasa dicapai
    Dek lapisan kepafahaman yang berbeza

    Kau aku tak sama
    Semua punya kadarNYa

    Mungkin juga aku sendiri tak ngerti apa yang ku kata.
    "Ukhwah fillah takkan musnah..lautan erat takkan mungkin patah..Bertemu, berpisah..hanya KENANGAN SEMATA..Redho Allah, Kita cari..Moga2 kita kan diRahmati..Dengan niat yang suci,bertemu kembali di negeri Abadi.. Salam kemaafan."

    hambasepi

    • *
    • Posts: 178
    • ~Allah kuasa makhluk tak kuasa..~
      • View Profile
    Reply #161 22 April, 2012, 04:49:57 PM
  • Publish
  • Kami mengunjungi pusara bonda
    Sunyi pagi disinari suria
    Wangi berseri puspa kemboja
    Menyambut kami mewakili bonda

    Tegak kami di makam sepi
    Lalang-lalang tinggi berdiri
    Dua nisan terkapar mati
    Hanya papan dimakan bumi

    Dalam kenangan kami melihat
    Mesra kasih bonda menatap
    Sedang lena di dalam rahap
    Dua tangan kaku berdakap

    Bibir bonda bersih lesu
    Pernah dulu mengucupi dahiku
    Kini ku rasakan kasihnya lagi
    Meski jauh dibatasi bumi

    Nisan batu kami tegakkan
    Tiada lagi lalang memanjang
    Ada doa kami pohonkan
    Air mawar kami siramkan

    Senyum kemboja menghantar kami
    Meninggalkan makam sepi sendiri
    Damailah bonda dalam pengabdian
    Insan kerdil menghadap Tuhan

    Begitu bakti kami berikan
    Tiada sama bonda melahirkan
    Kasih bonda tiada sempadan
    Kemuncak murni kemuliaan insan
    ~ rezeki akan mencari tuannya sebagaimana maut mencari tuannya...~

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1048
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #162 22 April, 2012, 05:09:37 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum...

    Hambasepi..puisi di atas ini..
    Hasil puisi dato usman awangkan?
    Pernah dijadikan lagu nasyid oleh kumpulan unic..
    Kali pertama dengar lagu nie..
    :sedihnya:..mengalir air mata....
    Maafkan putri
    Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

    Fakir Billah

    • *
    • Posts: 916
      • View Profile
    Reply #163 22 April, 2012, 06:21:33 PM
  • Publish
  • Hidupku bagai kucing kurap lagi berpanau, berpinar mencari sinar.
    Tak ada apa yang hendak dikabar sekadar bersandar dipingiran kali.
    Ulang berkali menyata perihal tak kesampaian.

    Miskin dan dhaif hidup ini dan tak punya apa kecuali mengharap ikhsan.

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1048
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #164 22 April, 2012, 07:11:11 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..

    Khas buat bakal imamku..

    Wahai bakal imamku..
    Aku tak minta paras rupamu yang kacak
    Kerana kekacakkanmu tak akan kekal selamanya..

    Wahai bakal imamku...
    Aku tak minta dirimu memewahkan aku dengan kekayaanmu..
    Kerana kekayaan yang dirimu miliki tak akan kekal selamanya..

    Wahai bakal imamku..
    Ikhlas dari lubuk hatiku ini.
    Aku hanya inginkan dirimu dipenuhi cinta untuk ALLAH swt..
    Kerana aku ingin menjadi pemaisuri hidupmu di dunia dan juga di akhirat..insyaAllah..
    (maafkan putri...seandainya apa yang putri taipkan ini bukan puisi...kali pertama luahkan apa yang terbuku dihati dengan tulisan begini)

    Yang menulis:putri_hambali..
    « Last Edit: 22 April, 2012, 07:15:29 PM by putri_hambali »

    hambasepi

    • *
    • Posts: 178
    • ~Allah kuasa makhluk tak kuasa..~
      • View Profile
    Reply #165 22 April, 2012, 09:43:27 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum...

    Hambasepi..puisi di atas ini..
    Hasil puisi dato usman awangkan?
    Pernah dijadikan lagu nasyid oleh kumpulan unic..
    Kali pertama dengar lagu nie..
    :sedihnya:..mengalir air mata....
    Maafkan putri
    erm..yang penting kita enjoy!

    ni putri dalam cerita putri ke? ^.^..
    betul la tu , usman awang yang tulis..

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1048
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #166 22 April, 2012, 09:47:12 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum...

    Hambasepi..puisi di atas ini..
    Hasil puisi dato usman awangkan?
    Pernah dijadikan lagu nasyid oleh kumpulan unic..
    Kali pertama dengar lagu nie..
    :sedihnya:..mengalir air mata....
    Maafkan putri
    erm..yang penting kita enjoy!

    ni putri dalam cerita putri ke? ^.^..
    betul la tu , usman awang yang tulis..

    Assalamualaikum...

    Takla,ini putri kepada hambali..
    Tak ada kaitan dengan cerita putri tu..


    hambasepi

    • *
    • Posts: 178
    • ~Allah kuasa makhluk tak kuasa..~
      • View Profile
    Reply #167 22 April, 2012, 09:48:42 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..

    Khas buat bakal imamku..

    Wahai bakal imamku..
    Aku tak minta paras rupamu yang kacak
    Kerana kekacakkanmu tak akan kekal selamanya..

    Wahai bakal imamku...
    Aku tak minta dirimu memewahkan aku dengan kekayaanmu..
    Kerana kekayaan yang dirimu miliki tak akan kekal selamanya..

    Wahai bakal imamku..
    Ikhlas dari lubuk hatiku ini.
    Aku hanya inginkan dirimu dipenuhi cinta untuk ALLAH swt..
    Kerana aku ingin menjadi pemaisuri hidupmu di dunia dan juga di akhirat..insyaAllah..
    (maafkan putri...seandainya apa yang putri taipkan ini bukan puisi...kali pertama luahkan apa yang terbuku dihati dengan tulisan begini)

    Yang menulis:putri_hambali..


    boleh tak  kalau makan nasi lauk bawang goreng dan garam ?
    boleh tak rumah tak berperabot?
    boleh tak balik kampung naik kapcai je ?
    boleh tak rantai pakai rantai basikal je?
    boleh tak tidur berbumbungkan awan ?

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1048
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #168 22 April, 2012, 09:53:09 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..

    Yang pertama kedua tu..insyaAllah...
    Yang ketiga sampai ke lima tu....
    Andai dah ada cahaya mata kot nak naik kapcai lagi...
    Kasihan dekat mereka nanti...
    Rezeki Allah swt yang tetapkan..
    Kita sebagai hambaNya..
    Berusahalah untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik...
    Maafkan putri...sekadar beri pendapat..

    hambasepi

    • *
    • Posts: 178
    • ~Allah kuasa makhluk tak kuasa..~
      • View Profile
    Reply #169 23 April, 2012, 12:55:33 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum..

    Yang pertama kedua tu..insyaAllah...
    Yang ketiga sampai ke lima tu....
    Andai dah ada cahaya mata kot nak naik kapcai lagi...
    Kasihan dekat mereka nanti...
    Rezeki Allah swt yang tetapkan..
    Kita sebagai hambaNya..
    Berusahalah untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik...
    Maafkan putri...sekadar beri pendapat..

    berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul
    manis bicara indah tutur kata, tak semudah rupa pengertiannya..

    qalamm

    • *
    • Posts: 203
    • bersatu hati dan jiwa keranaMU..
      • View Profile
    Reply #170 23 May, 2012, 02:03:55 PM
  • Publish
  • alahai puisi puisi sufiku...

    hilang di alam maya..

    puisiku adalah suara hatiku..

    puisiku adalah impian yang belum terlaksana..

    puisiku adalah pengharapanku..

    puisiku..hilang dalam keinginan yang menjauh...

    puisiku...adalah kenangan paling abadi

    puisiku.. adalah fatamagona khudus anugerah Ilahi

    puisiku...adalah bayangan khilaf yang tercalar

    puisiku..adalah gambaran khafarah dosa yang menghukum

    puisiku..aku akan terus berpuisi....berpuisi..

    kerana hanya itu yang ku ada..

    biar hati terus parah tersiksa..

    puisiku akan terus berlagu..

    walau iramanya sudah tidak keruan lagi..

    namun puisiku akan terus bercerita dari dalam diriku....
    cinta ini biar sampai syurga...

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1642
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Reply #171 23 May, 2012, 02:20:41 PM
  • Publish
  • Kau mampu
    menjelma angin mendesau
    semburkan gigil rindu
    merasuk sum-sum tulangku

    Kau mampu
    berubah api menyala
    menebar hangat sepenuh dada

    Tapi tak mungkin bagimu
    meniru jajari waktu
    menempel di tiap jejak sepatu
    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    zunita

    • *
    • Posts: 740
      • View Profile
    Reply #172 23 May, 2012, 05:21:18 PM
  • Publish
  • Bismillahirrahmanirrahim,

    AKAN KU TERUS KETUK PINTU TUHANKU

    akan ku terus ketuk pintu tuhanku
    menangis dan mengadu
    tentang dunia yang penuh sendu
    di kala mata-mata sedang lesu beradu
    akan ku seru namaMU
    dipenjuru waktu yang sunyi dan sayu

    akan ku terus ketuk pintu tuhanku
    sekalipun tangan ku penuh debu
    sedang pintu itu seputih susu dan salju
    kerana ku tahu...
    tuhanku tidak pernah menghalau tamu
    yang datang bertemu dan menyeru
    sekalipun dosa memenuhi angkasa
    namum keampunanNya meliputi segala

    akan ku terus ketuk pintu tuhanku
    tanpa jemu, tanpa malu
    selagi ku memanggilNYA, DIA MAHA TAHU
    aku hanya seorang hamba
    ada dosa, ada pahala....
    namun DIA YANG MAHA MULIA
    limpahan kemaafan tiada tepian
    kerana DIA TUHAN AR-RAHMAN
    sedangkan aku insan penuh kedaifan

    akan ku terus ketuk pintu tuhanku
    mengadu dalam sayu dan sendu
    merintih tentang dunia yang letih
    janganlah aku ALLAH sisih
    dari kurniaan nikmat kasih
    diri yang kotor pohon dibersih
    terimalah istghfar dan tasbih
    Sumber
    لا إله إلا الله

    qalamm

    • *
    • Posts: 203
    • bersatu hati dan jiwa keranaMU..
      • View Profile
    Reply #173 27 May, 2012, 03:48:16 PM
  • Publish


  • Doa adalah sebentuk harapan
     Berharap tanpa berdoa adalah kekurangan.
     Berdoa tanpa berharap adalah pengabaian terhadap Kekuasaan Allah.


    Puji dan syukur Lillahi Akbar
    Atas nikmatnya kecil dan besar
    Selawat akmal beserta salam
    Di atas Nabi pelita alam
    Dan atas keluarganya Nabi
    Fathimah, Hasan, Husein dan Ali
    Dan turunannya Hasan dan Husein
    Hingga kiamat beserta Qur’an
    Sebelum sesuatu terjadi
    Allah jadikan cahyanya Nabi
    Allah jadikan dari cahya-Nya
    Nur Nabi Muhammad kekasih-Nya
    Dan segenap para Nabi-Nabi
    Dijadikan dari cahaya Nabi
    Demikian pun Arsy dan Kursi
    Luh, Qolam, Syurga, Bidadari
    Dan langit, bumi, bulan dan bintang
    Dan matahari yang sangat terang
    Dan lain-lain makhluk-Nya Robbi
    Asal mula dari cahaya Nabi
    Jika tak karna wujudnya Nabi
    Tak ada Syurga dan Bidadari
    Tak ada Arsy, Luh dan Qolam
    Tak ada Kursi tak ada Alam
    Tak ada dunia, langit dan bumi
    Tak bulan, bintang dan matahari
    Tak ada malam tak ada siang
    Tak ada gelap tak ada terang
    Tak ada manusia dan haiwan
    Tak emas, perak, intan, berlian
    Seluruh itu Allah siapkan
    Kerana Nabi akan dizahirkan
    Dizahirkan Nabi kerana rahmat
    Bagi seluruh alam dan umat
    *
    Dikutip dari Kitab BUNGA MELATI
    Karangan :
    Al-Allamah Al-Arif Billah Al-Habib Abdurrahman bin Ahmad Assegaf

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1642
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Reply #174 27 May, 2012, 04:07:51 PM
  • Publish


  • DOA

    Tuhanku
    Dalam termangu
    Aku masih menyebut namaMu

    Biar susah sungguh
    mengingat Kau penuh seluruh

    Cahayamu panas suci
    tinggal kerdip lilin di kelam sunyi

    Tuhanku

    Aku hilang bentuk
    remuk

    Tuhanku

    aku mengembara dinegeri asing

    Tuhanku
    dipintuMu aku mengetuk
    aku tidak mampu berpaling


    (Empunya tidak mahu di ketahui)

    robhunhayati

    • *
    • Posts: 1068
    • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
      • View Profile
    Reply #175 31 May, 2012, 04:30:08 PM
  • Publish
  • JODOH

    Janganlah sewenangnya kau buka pintu hatimu
    Berdiri di tengah dan mengimbas namaku
    Lalu berilusi tentang janji
    Dan cinta manusia.

    Kalau benar ada hasrat
    Ikatlah tali niat
    Dan simpulkan pada makrifat
    Lalu duduklah di ruang tamu
    Dengan pasrah
    Dan doa.

    Pastinya kalau jodoh sudah azali
    Dan ketentuan sudah bersemi
    Kedua hati akan bersatu
    Dengan rahmat-Nya…

    A.RANI  EMBI

    Atuk

    • *
    • Posts: 267
      • View Profile
    Reply #176 31 May, 2012, 11:27:12 PM
  • Publish
  • Di mana boleh cari ramai Melayu
    Pastinya di Kelantan dan Trengganu
    Dan juga di pasar malam dan pasar minggu
    Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
    Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
    Di Sungai Buloh dan sebelum ini di Pudu
    Dan di jalan, lumba haram tak buka lampu
    Dan di selekoh duit rasuah depa sapu
    Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan candu
    Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
    Terkinja-kinja best giler menari macam hantu

    Apa hobi orang Melayu?
    Terkenal dengan budaya malas dan lesu
    Berlepak buang masa tak jemu-jemu
    Atau baca majalah Mastika cerita hantu
    Tengok telenovela dari Filipina dan Peru
    Sambil makan junk food kacang dan muruku
    Mana tak gendut berpenyakit selalu
    Kalau nak berlagak melayu nombor satu
    Asal bergaya sanggup makan nasi dan toyu

    Boleh tak jumpa mereka di kedai buku ?
    Atau di perpustakaan dan majlis ilmu ?
    Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu ?
    Ada tapi kurang sangat ke situ
    Kenapa Melayu jadi begitu
    Nak salahkan sapa ibubapa atau guru
    Pemimpin negara atau raja dulu-dulu
    Ayat lazim di mulut ialah malas selalu
    Nak harap kerajaan saja bantu
    Terutama sekali kontraktor kelas satu
    Tak habis-habis gaduh nak jatuh sapa dulu
    Dan suka sangat dengan budaya mengampu

    Sampai bila kita nak tunggu
    Bangsa Melayu jadi bangsa termaju ?
    Boleh, dengan beberapa syarat tertentu
    Pertama dengan banyak menguasai ilmu
    Kata nabi ikutlah al Quran dan sunnah ku
    AlQuran yang diturunkan 1400 tahun dulu
    tapi apakah yang kita tahu,
    cuma baca nak halau hantu..


    http://www.iluvislam.com/v1/forum/viewthread.php?forum_id=93&thread_id=509&rowstart=40


    Best sajak ni...penuh bermakna

    qalamm

    • *
    • Posts: 203
    • bersatu hati dan jiwa keranaMU..
      • View Profile
    Reply #177 14 June, 2012, 12:24:52 PM
  • Publish

  •  

    "Bila hati resah, tiada penghibur melainkan kalamMU...
    Bila hati keliru, tiada jalan melainkan istikharahMu..
    Bila hati cinta, tiada penawar melainkan sujudMu..
    Bila hati rindu, tiada lain dari kembali kepadaMu..."

    Bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu
    yang menciptakan segalanya,
    yang menimpakan ujian,
    yang menjadikan sakit hatimu,
    yang membuat keinginanmu terhalang,
    pasti akan damailah hatimu,
    kerana..
    masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia?
    Bukan kerana Allah tidak tahu derita hidupmu,
    tapi mungkin itulah yang DIA mahu,
    kerana DIA tahu,
    hati yang sebeginilah yang lebih lunak, mudah untuk dekat dan akrab denganNYA..

    Firman Allah SWT :
    "Sesungguhnya setiap kesusahan ada kesenangan"
    (al-Syarh : 5, 6)

    "Generasi Berakhlak Pewaris Anbiya"

    qalamm

    • *
    • Posts: 203
    • bersatu hati dan jiwa keranaMU..
      • View Profile
    Reply #178 14 June, 2012, 01:07:43 PM
  • Publish
  • Hari ini jasadku ditemukan..
    Terberai di tebing yang curam..
    diantara ranting dahan..
    Rimbunnya pepohonan..
    Aku mati hari ini..

    Mungkin esok hari atau lusa..
    Jenazahku dikebumikan..
    Perlahan..
    Tubuh ini tertimbun tanah..
    Aku sendirian..
    Aku sendirian..
    Aku sendirian..

    Aku disini sendirian..
    Menunggu datangnya pertanyaan..
    Menunggu saatnya perhitungan..
    Menyesal sudah tidak berguna..
    Pintu tobat sudah tertutup..
    Meratap, hanya itu yang tersisa..

    Ya Allah ya Rabb..
    Andai Engkau beri lagi aku satu kesempatan..
    Satu hari saja..
    Kuingin mohon maaf pada mereka..
    Ibu ayah ku...
    Adik adik dan saudaraku..
    Sahabat dan juga semua yang kukenal..
    Yang selama ini telah kusakiti oleh ucapanku..
    Yang selama ini telah ku zalimi oleh perbuatanku..

    Ya Allah ya Rabb..
    Ibarat permainan, ini permainan yang "kurang adil"..
    Engkau tak pernah beritahukan akhir permainan ini..
    Kini baru kutau..
    Waktuku bermain telah selesai..

    Ya Allah ya Rabb..
    Andai Engkau beri lagi aku satu kesempatan..
    Satu hari saja..
    Kuingin mohon maaf pada mereka..

    Ya Allah ya Rabb..
    Mengapa kusia-siakan hidup yang hanya sekali itu..
    Andai Engkau berikan lagi aku waktu..
    Sehari saja atau..
    Hingga saat yang Kau janjikan tiba..
    Hari penghitungan seluruh amalku..
    Entah berapa lama..
    Aku hanya bisa menunggu..

    Ya Allah ya Rabb..
    Sampaikan salamku teruntuk semua sahabatku..
    Yang selalu menasihati dan mengingatkanku..
    Akan hari terakhirku di dunia ini...

    ----
    "sesungguhnya perginya jenazah anak Adam  itu diikuti oleh tiga perkara;
    dua kembali dan satu yang tetap bersamanya.
    Dia diikuti keluarganya, hartanya dan amalnya.
    Keluarga dan hartanya kembali,
     sementara amalnya tetap bersamanya.."
    [HR Bukhari, Muslim, an-Nasai, at-Tirmidzi dan Ahmad]

    jabbarnur

    • *
    • Posts: 235
      • View Profile
    Reply #179 17 June, 2012, 07:23:11 AM
  • Publish
  • Fatwa pujanga

    telah kuterima suratmu nan lalu
    Penuh sanjugan kata merayu
    Syair dan pantun tersusun indah sayang
    Bagaikan madah fatwa pujangga

    Kan ku simpan suratmu nan tu
    Bak pusaka yang amat bermutu
    Walau kita tak lagi bersua sayang
    Cukup sudah cintamu setia

    Tapi sayang sayang sayang
    Seribu Kali sayang
    Kemanakah risalahku
    Nak ku alamatkan

    Terimalah jawapanku ini
    Hanyalah doa restu ilahi
    Mogalah dik kau tak putus asa sayang
    Pasti Kelak kita kan bersua

    Abdullah khairul azam

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    7 Replies
    2803 Views
    Last post 15 October, 2009, 06:09:22 PM
    by Qishashul
    1 Replies
    7667 Views
    Last post 22 December, 2013, 06:29:00 PM
    by skyluver
    7 Replies
    2045 Views
    Last post 01 November, 2010, 11:43:01 AM
    by Zaki Zikr