Koleksi Puisi, Sajak dan Syair

*

Author Topic: Koleksi Puisi, Sajak dan Syair  (Read 91665 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

wajdani

  • *
  • Posts: 154
  • "man jadda wajada"
    • View Profile
Reply #60 16 December, 2010, 09:09:03 PM
  • Publish


  • Kaktus Persahabatan

    Ku tinggalkan kaktus ini khusus untukmu
    dengan pesanan ia mudah hidup
    biarpun berhari-hari kau biarkan tuntas
    ia akan tetap besar dan bercambah
    kerana ia belajar bernafas dari gersang tanah
    asalkan setiap kali kau melintasi
    lemparkan senyumanmu di sini
    tahulah aku, kau sayang padanya
    kuhadiahkan kaktus yang masih kecil ini kepadamu
    peliharalah dengan kemanjaan dan perhatian
    berikan ia pasu baru bila tiba waktu
    ia akan remaja dan dewasa
    tajam dirinya lambang kemurnian hatimu sahabat
    kalau kaktus itu aku
    sudikah kau senyum dan tukarkan pasu
    sedangkan kau tahu diriku akan melukakan jarimu
    lalu tidak lagi kurasakan sentuhan yang tinggal
    mungkinkah perhatian menjadi baja menyuburkan ingatan...

    Sumber: Mujahidah Amalina (2002:162)

    wajdani

    • *
    • Posts: 154
    • "man jadda wajada"
      • View Profile
    Reply #61 17 December, 2010, 12:57:22 AM
  • Publish
  • Wahai Mujahid

    Wahai Mujahid,
    pembela kebenaran,
    marilah berjuang,
    teruslah mara,
    walaupun ditentang.

    Wahai Mujahid,
    semarak roh jihad,
    ukhuwah Islamiah,
    tegakkan a'mar makruf,
    hapuskan nahi mungkar.

    Wahai Mujahid,
    penat lelah hanyalah mainan,
    tempuhi ranjau banyak bersabar,
    letih lesu tidak menentu,
    syurga menjadi idaman kalbu.

    Wahai Mujahid,
    orang yang berjuang,
    harum namanya,
    dalam kemenangan,
    atau gugur sebagai syuhada.

    Berjuanglah wahai Mujahid,
    demi menegakkan dakwah Islamiyyah!

    Sumber: Natlah-Al Farafishah (MMAS)

    rock kapak

    • *
    • Posts: 76
    • sila beri tunjuk ajar , maafi kesalahan ku
      • View Profile
    Reply #62 17 December, 2010, 04:19:44 AM
  • Publish
  • takut ya Allah...




    saat kelam malam itu...
    tergerak rasa...

    membelek ilmuMU...
    menyentuh pesanan2 MU...
    tanda cintaMU pada hambaMU...

    langkah kepingan demi kepingan...
    ku terpaku...

    tazkirah dariMU..
    riya itu sungguh berat dosanya...

    maafkan ku ya Allah....
    andai pernah ku melakukkan hal itu...
    syukur ya rabb...
    ingatan dan pesanan dariMU....

    dalam kegelapan malam ini...
    hati kecilku meronta2...
    mohon agar munajatku di makbulkan MU..

    ampunkan dosa2 ku...
    kala ku jatuh ya sami'...
    dengarlah rintihan hati ku....

    kurniakan cahaya MU...
    tiada dan upaya tanpaMU....
    hidup ini satu perjuangan..kayuh dan kayuh!

    rock kapak

    • *
    • Posts: 76
    • sila beri tunjuk ajar , maafi kesalahan ku
      • View Profile
    Reply #63 17 December, 2010, 04:28:48 AM
  • Publish
  • saat Itu..^^



    saat itu...
    saat yang nyenyak...
    saat yang damai...
    lena dan nikmat...

    saat yang mustajab...
    bangunlah wahai diri..
    bangunlah wahai jasab...
    bangunah wahai ruh...
    bangunlah..!

    hilang lah wahai si dengkur...
    hilang lah...
    titiskanlah embun pagi...
    titiskanlah di pipi mu...


    ikuti lah sunnah al-amin itu wahai diri...
    kuatkan diri..
    tentang nafsu mu...
    wahai diri..
    dengarlah suara hati mu...

    pupukkan bara semangat...
    kerna disitu ada nikmat..

    wajdani

    • *
    • Posts: 154
    • "man jadda wajada"
      • View Profile
    Reply #64 17 December, 2010, 11:56:00 PM
  • Publish
  • Teman, aku ingin....

    Teman tersayang
    Aku ingin kita seperti Abu Bakar al-Siddiq
    Persahabatan dijalin kerana al-Khaliq
    Harta dikorban bukan sedikit
    cintakan kebenaran, sanggup bersakit

    Serta tawakkal Ibrahim mulia
    Ketika meninggalkan insan tercinta
    di bumi tandus tanpa bicara
    meyakini Allah sebagai penjaga

    Aku impikan antara kita seorang Umar
    berdiri tatkala tunduknya manusia
    bersuara tatkala diamnya mereka
    menggerunkan musuh durjana

    Serta senyuman Syed al-Qutb
    ketika berhadapan dengan tali maut
    akidah mantap tidak terenggut
    roh dakwahnya tidak surut

    Aku ingin kita seteguh Ibnu Zubbair
    menahan panahan Hajjaj dengan rela bersama si ibu tua
    lantas syahid, rohnya ke syurga

    Marilah kita menyemai benih Hassan al-Banna
    fikrahnya jernih, menggegar dunia
    merelakan tubuhnya dimamah peluru
    demi menegakkan kalam Allah dan Rasul

    Aku cintakan pemuda Giffari,
    menentang kezaliman walaupun diancam
    moga kan lahir lagi di abad ini
    jiwa jitu pemuda yang tak pernah suram

    Aku ingin kita sepemaaf Yusuf
    tetap mencintai saudaranya
    walaupun dihumban ke perigi tua
    terpisah dari ayahanda bertahun lamanya

    Aku ingin pusara kita harum mewangi
    bagai harumnya pusara Masyitah
    semerbak kasturi

    Aku ingin persahabatan indah ini
    bisa menjadi syafaat
    di mahkamah mashsyar nanti...


    Sumber: dipetik daripada novel "TAUTAN HATI" (Fatimah Syarha)

    rock kapak

    • *
    • Posts: 76
    • sila beri tunjuk ajar , maafi kesalahan ku
      • View Profile
    Reply #65 18 December, 2010, 03:43:09 AM
  • Publish
  • bunga



    kau hidup...
    menonjolkan dirimu..
    walaupon kau bunga..

    kau tetap dihiaas...
    menjadi tarikan..
    kumbang2...
    bahkan si lipas dan makhluk yang lain
    wakakka..

    kau diramas
    kau di sentuh
    hingga gugurlah kelopak2 mu..
    hingaa renuklah bunga yang indah dahulu...
    hingga habis patah tangkai mu itu...

    lalu bagaimana?
    masih di puja seperti dahulu?
    masih dipandang kumbang2 itu?




    wajdani

    • *
    • Posts: 154
    • "man jadda wajada"
      • View Profile
    Reply #66 18 December, 2010, 05:44:31 PM
  • Publish
  • Perawan...
    Kecantikanmu bukannya
    Oleh calitan bedak merah
    Dari berus kehidupan
    Namun di sebaliknya
    Terlindung warna-warna kepuraan
    Perawan...
    Keayuanmu bukannya
    Pada sehelai baju sutera
    Dari kain kemewahan
    Namun di sebaliknya
    Terlindung benang-benang dosa
    Perawan...
    Keanggunanmu bukannya
    Oleh ketinggian kasut berjenama
    Dari kulit kesenangan
    Namun di sebaliknya
    Terlindung tumit kemelut diri
    Dalam mencari identiti sendiri
    Perawan...
    Ketulenanmu adalah
    Ghazal solat yang didirikan
    Gemersik merdu bacaan ayat suci
    Seloka indah budi bahasa
    Tarian irama sopan santunmu
    Perawan...
    Padamu tiada kompromi
    Dalam mencari identiti diri
    Hakikat perawan

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #67 20 December, 2010, 06:29:53 PM
  • Publish
  • berisalam

    kolek terasing di laut
    tanpa arah
    satu sinar di ufuk timur
    jauh tak tercapai

    gelora laut bawa ke sana
    biar seribu tahun makan masa
    mahu mencari rezeki
    buat makanan hati
    perlu sinar dalam legam malam

    ~aku

    Sabarlah sayang
    Kita tidak lagi terasing
    Sinar pasti datang kerana itu tugasnya.

    Gelora laut itu sekadar siulan
    sudah beribu tahun menghempas
    Mencari siapa yang lebih kuat

    Tapi kita gagah
    merempu hempasan
    menunggu siang tika malam
    meniti hari bernama esok

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #68 20 December, 2010, 06:35:21 PM
  • Publish
  • Tak terzahir rasa
    walau dalam jutaan kata kata
    Tapi ku bimbang
    Rindu jadi hilang
    kasih ku terbuang

    Rahimah Sakinah

    • *
    • Posts: 152
      • View Profile
    Reply #69 20 December, 2010, 06:42:44 PM
  • Publish
  • Teman, aku ingin....

    Teman tersayang
    Aku ingin kita seperti Abu Bakar al-Siddiq
    Persahabatan dijalin kerana al-Khaliq
    Harta dikorban bukan sedikit
    cintakan kebenaran, sanggup bersakit

    Serta tawakkal Ibrahim mulia
    Ketika meninggalkan insan tercinta
    di bumi tandus tanpa bicara
    meyakini Allah sebagai penjaga

    Aku impikan antara kita seorang Umar
    berdiri tatkala tunduknya manusia
    bersuara tatkala diamnya mereka
    menggerunkan musuh durjana

    Serta senyuman Syed al-Qutb
    ketika berhadapan dengan tali maut
    akidah mantap tidak terenggut
    roh dakwahnya tidak surut

    Aku ingin kita seteguh Ibnu Zubbair
    menahan panahan Hajjaj dengan rela bersama si ibu tua
    lantas syahid, rohnya ke syurga

    Marilah kita menyemai benih Hassan al-Banna
    fikrahnya jernih, menggegar dunia
    merelakan tubuhnya dimamah peluru
    demi menegakkan kalam Allah dan Rasul

    Aku cintakan pemuda Giffari,
    menentang kezaliman walaupun diancam
    moga kan lahir lagi di abad ini
    jiwa jitu pemuda yang tak pernah suram

    Aku ingin kita sepemaaf Yusuf
    tetap mencintai saudaranya
    walaupun dihumban ke perigi tua
    terpisah dari ayahanda bertahun lamanya

    Aku ingin pusara kita harum mewangi
    bagai harumnya pusara Masyitah
    semerbak kasturi

    Aku ingin persahabatan indah ini
    bisa menjadi syafaat
    di mahkamah mashsyar nanti...


    Sumber: dipetik daripada novel "TAUTAN HATI" (Fatimah Syarha)


    KARYA TERBARU FATIMAH SYARHA BT MOHD NOORDIN: PALESTIN.KAMI DATANG!

    rock kapak

    • *
    • Posts: 76
    • sila beri tunjuk ajar , maafi kesalahan ku
      • View Profile
    Reply #70 26 December, 2010, 08:36:09 AM
  • Publish


  • gadis bertudung labuh

    hujung relung waktu
    irama itu bergema
    di kala tawa berbicara

    ku bergerak menuju barisan itu
    dalam kelewatan
    ku teruskan
    ku toleh kiri ku..
    ku toleh kanan ku...

    senyuman itu berada di sisi ku
    pertemua yang indah
    di dalam taman tamanNYA

    ku berlalu
    membawa senyuman manis itu
    yang melakat di hatiku...

    hidayah ku^^

    halawah

    • *
    • Posts: 2602
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #71 26 December, 2010, 08:45:29 AM
  • Publish
  •  Dalam gua batu
    dudok satu sudut
    ku terbelenggu
    hanya semata Allah yang satu

    tertusuk hati
    fikiran ku di pagi
    agar segarkan iman dilubuk hati

    Subhanallah ahya wa amutu
    kini hatiku ke penjuru
    tergejolak lamunan ku

    kocakkan Dhuha menungggu
    agar beredar ke satu tujuan tertentu
    buih lautan dosa jua pohon  dihapuskan lagi satu
    semoga Rezkinya yang tidak terhingga dapat membantu...

    Amin Ya Rabbal alamiin.
    « Last Edit: 26 December, 2010, 09:09:54 AM by halawah »
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    rock kapak

    • *
    • Posts: 76
    • sila beri tunjuk ajar , maafi kesalahan ku
      • View Profile
    Reply #72 26 December, 2010, 08:55:51 AM
  • Publish


  • kak solehah ku sayang

    pantas masa
    tanpa kesedaran
    pertemuan tanpa bicara
     
    pertemuan tanpa kata
    kau ukhti ku sayang
    wahai kak sokehah...

    kau ibarat pasangan ku..
    kemana ,saat ketika bersama2
    walau pesanan itu wadahnya...

    syukran ya ukhti..

    halawah

    • *
    • Posts: 2602
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #73 26 December, 2010, 09:14:49 AM
  • Publish
  • Terkejut saat Dhuha memancar cahaya..

    Se raup wajah bunga
    se beasu gambar
    tak ada besar lagi di tambah
    disertai Wangian haruman kasturi syurga...

    semoga di berkati ukhuwah
    tak taulah masa menemuikan bunga syurga dan keharumannya..
    hanya Allah swt maha ketentuan
    sesuai dan layak bagi hamba-hambanya...

    Wallahu 'Alam Bissawob..


    sahabatnya

    • *
    • Posts: 41
      • View Profile
    Reply #74 02 January, 2011, 03:46:21 PM
  • Publish
  • Dulu kau berdiri bersamaku
    dan saling mengukir janji
    bahwa kau kan selalu ada disini
    susah senangku bersama kau tempuhi
    ku hargai

    kini kau dimana
    meninggalkan ku sendiri tak berdaya
    pesanmu padaku janganlah bduka
    jangan menangisimu bila kau tiada
    ku mencuba..

    air mata pun jatuh ke pipi
    mengingkari janji yang ku beri
    kisah cinta sahabat sejati
    tak berakhir bila engkau pergi
    sahabatku kau kan kurindui
    kerna kau takkan kembali

    walau kau disana
    namun doaku kan selalu bersama
    maaf kernaku tak pernah tuk berkata
    bahwa kaulah teman yang paling sempurna
    yang ku ada..

    rock kapak

    • *
    • Posts: 76
    • sila beri tunjuk ajar , maafi kesalahan ku
      • View Profile
    Reply #75 04 January, 2011, 09:31:18 AM
  • Publish
  • hipokrit menerjah diri...

    resah , gelisah...
    dalam keresahan...
    hati meronta..

    mengapa?
    kenapa? apa sebabnya?
    persoalan bertalu...

    memikul hatiku...
    bengong, tuli
    pekak, bisu...

    hati berkata....
    perilaku tiada...
    aku sedang jatuh...
    tergelonsor !
    tergelincir dari landasan....

    aku sakit...
    luka hati ku ini...
    namun akan ku tahan...
    Allah jua penyembuhnya...

    bangkit! teruskan perjuangan...

    sonidoter89

    • *
    • Posts: 622
    • ipraytobeclosedtoyouandonthatdayi'llseeyousmile!
      • View Profile
    Reply #76 04 January, 2011, 02:30:00 PM
  • Publish
  • Kisah Lalu

    Dulu aku fikir aku betul
    Aku fikir ini benar
    Aku fikir aku masih dalam kebenaran
    Sedangkan aku dalam kenafsuan

    Aku telah meluahkan
    Kemudian aku mengharapkan jawapan darinya
    Jawapan yang diharapkan ialah "ya"
    Akhirnya yang diharapkan dapat yang sepatutnya lari

    Sedang lena dalam kesesatan
    Aku masih rasakan aku dalam kebenaran
    Kerana kebenaran itu nyata dan perlulah dicari
    Sedang kesesatan itu nyata dan selalu disisi

    Tetapi diri terus berdoa
    Mengharapkan petunjuk dariNya
    Sedang Allah itu lebih dekat daripada urat leher
    Tidak pernah meninggalkan aku yang mengharapkanNya sendirian

    Sampai kemuncak usaha
    Dikala petunjuk dariMu datang
    Tiada apa yang dapat menghalangku
    Ketegasan diri sahaja yang menguasai keranaMu..

    Akhirnya aku berani menegakkan kebenaran
    Tetapi dengan kelembutan
    Kerana diri ini juga yang salah
    Yang memulakan sandiwara cinta

    Alhamdulillah kuucapkan
    Segalanya telah diterima
    Bahawa yang dulu itu tipu
    Yang sekarang ialah benar

    Walaupun pahit baginya
    Bagi diriku manis tak terhingga
    Kerana yang diharapkan ialah Redha Allah
    Yang didapati pula lebih daripada itu

    Alhamdulillah...

    Jangan menilai saya berdasarkan penulisan atau post saya!!!!!(kalau saya post pasal christianity/pluralisme bukan saya nak ajak anda join agama/fahaman itu!!!!atau saya seorang christian!!!!!TETAPI saya sedang berkongsi apa yang saya belajar!!!!!
    INGAT!!!!DAKWAH IS NOT ABOUT I AM BETTER THAN YOU!!!

    fatihah88

    • *
    • Posts: 201
      • View Profile
    Reply #77 04 January, 2011, 07:10:50 PM
  • Publish
  • Aku mungkin tak bising seperti mereka
    Aku diam untuk mengumpul kekuatan
    Aku dikutuk oleh sebahagian saudara ku
    Aku diam hingga tiba masanya

    Aku benci pada mereka
    Aku benci mendengar berita
    Kerana aku tak mampu buat apa2
    Jadi aku diam dahulu...

    Aku diam mengumpulkan segala kudrat
    Biarkan saja jiwaku mendidih
    Nanti tiba masanya aku punya kuasa
    Nanti tiba masanya aku menguasai mereka dan dunia
    Akan ku hapuskan kamu yang Laknatullah

    Aku pun tak tahu macam mana benda tu akan terjadi
    Akal logik tak mungkin menggapainya
    Tapi impian aku besar, jadi biarkan aku hanyut
    Dan perginya aku kelak dalam impian yang terjawab

    Dan kamu, kamu, dan kamu...diam sajalah kalau tak mengerti aku
    Jangan ganggu perjuangan ini

    Ya Allah, berikanlah aku kekuatan untuk meneruskan perjuangan ini~



    Ubahlah diri, nescaya oran lain akan berubah hasil perubahan kita

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1358
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #78 06 January, 2011, 11:09:08 PM
  • Publish
  • Dian Sastro:
    disaat waktu berhenti...kosong
    dimensi membutakan mata,memekakkan telinga
    lalu diri menjadi hampa
    saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
    sadarku akan hadirmu,mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

    Yassin:
    ult li albi bissaraha (I'm opening up my heart with honesty)
    hayya nab'idil karaha (Let's avoid the hated and hatred)
    syakkireena a' kulli ni'ma (Let's remain thankful with what we have)
    ba' ideena anil fattana (Let's avoid all lies and sins)

    Malique:
    merenungi luar jendela,mengagumi kebesaran yang Maha Esa
    ku menilai kehidupan dari sudut berbeza
    tak memadai hanya kecapi rasa selesa
    maukan harta yang mampu beli 1 semesta
    berpesta ke pagi botol bergelimpangan
    kekasih muda bukan takat berpegang tangan
    harta dan jamuan nafsu tidak berkekalan
    bila menjelang tua bukan itu jadi bekalan
    dan jangan puisi ini disalah tafsir pula
    bukan berkhutbah cuma betuli diri jua
    ingin hidup sempurna aset nilai berjuta,
    saling tukar wanita,senyum dan mati tua
    bakat dikurnia jangan disalah guna
    jangan kufur nikmat yang diberi percuma
    guna kelebihan untuk hikmah bersama
    jagalah nama hidup penuh pementasan dan drama
    ada berisi ada yang kurus,ada melencong ada yang lurus bukan semuanya tulus
    ada sempuna ada kurang upaya ada yang jadi buta hanya bila sudah kaya
    sebesar rumah bermula dengan sekecil bata,boleh hilang dalam sekelip mata
    ucaplah alhamdulillah bukannya sukar, kerna semua nak kaya atau besar
    tetap Allahuakbar!!!

    Joe Flizzow:
    jadikanlah ku tentera Fisabilillah yang tertera di kalimah harap memanduilah
    entah apabila persimpangan tiba,hidup penuh rintangan harus kuhadapinya
    harapku tidak terlupa diri bila gembira,dan cuma mula mencari kau disaat hiba
    ku cuma manusia penuh dengan kesilapan tapi bisa membezakan cahaya dan kegelapan
    tabah bila dihalangan duri onak dan cobaan
    teguh bila dicobakan keruh kuasa dan perempuan
    sentiasa legar diminda,dikejar dan dipinta dari zaman bermula hingga ke akhirnya
    ku mengerti siapa ku tanpamu disisi dan apa guna posesi juga posisi
    sementara ini cuma hanya puisi,nukilan tulisan dan bisikan isi hati
    mencari keterangan,menjiwai peranan menepati pesanan janji juga saranan
    alhamdulillah atas kurniaan rezeki,moga tidak terleka dalam perjalanan ini

    Ahli Fiqir:
    aku yang memandang di dalam lubuk hati,mencari-cari zat rahsia yang katanya tersembunyi
    aku yang melihat alam meliputi wujud menyertai lalu ku pindahkan alam ke dalam mata hati
    aku hakiki,aku mengerti segala yang terjadi di langit dan di bumi
    gunanya tiada fantasi, pelik dan benar,qada' dan qadar kau berilah ku kekuatan
    agar dapat ku hindarkan segala kesesatan
    usah kau biar nafsuku terliur dari pandangan majazi ini,
    aku yang hodoh lagi hina amat benar merindui
    moga cahaya lailatul tak membutakan mataku,semoga segala puji tak ku meninggi diri
    moga segala janji dapat juga ku penuhi,moga dapatku hadapi tikaman dari belakang
    lidah setajam pisau, ku tidak akan risau dengan cabaran sepanjang perjalanan
    ku pasrah ku akur 7,8,6 Alhamdulillah Syukur...

    Dian Sastro:
    sujudku pun takkan memuaskan inginku
    'tuk hanturkan* sembah sedalam kalbu
    adapun kusembahkan syukur padamu ya Allah
    untuk nama,harta dan keluarga yang mencinta
    dan perjalanan yang sejauh ini tertempa
    alhamdulillah pilihan dan kesempatan
    yang membuat hamba mengerti lebih baik makna diri
    semua lebih berarti akan mudah dihayati
    Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah....


    "Ukhwah fillah takkan musnah..lautan erat takkan mungkin patah..Bertemu, berpisah..hanya KENANGAN SEMATA..Redho Allah, Kita cari..Moga2 kita kan diRahmati..Dengan niat yang suci,bertemu kembali di negeri Abadi.. Salam kemaafan."

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1358
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #79 06 January, 2011, 11:11:43 PM
  • Publish
  • Masih belum sempurna..

    (M.Nasir)
    Gerakkan Hati… Hati gerakkan…
    Pandanglah aku.. aku lah dia..

    (Malique)
    Kulitku tebal.. ku kebal.. ingatku kebal
    Hanya berbual makan angin kembung perut mual
    Resah dan tidak senang.. hidup tak pernah lenang
    Ku schizo paranoia takut pecah tembelang

    (M.Nasir)
    Pecah tembelang… peta dah hilang
    Bangau dah pulang… suara sumbang

    (Malique)
    Lidahku kaku tak selicin kuku
    Teman baikku buku
    Bini ku pena.. tak pernah lena
    Aku suka mengintai pantang ditenung
    Berakhir pertelingkahan dalaman
    Pasti belum

    Ikut gerak hati.. pena melayang
    Dilihat dua layang pandang
    Tak lah sekarang
    Takat meradang
    Tanya.. abang gedang, apa barang?
    Badan macam badang
    Main acah belakang parang

    Kuhunuskan keris musuh ada pistol
    Tradisi kekalkan adaptasi harus betul
    Tujuh baris keramat tujuh garis penamat
    Baik berpada biar jahat asal selamat

    Ramai saudaraku yang baik telah dipijak

    (M.Nasir)
    Awan mendung yang berarak
    Bawa tangis bawa resah
    Rebah rindu yang terkumpul
    Semua birat dan kalimah
    Semua janji yang terikat
    Lebur disisimu

    (Malique)
    Yo! ijazah terbaik datangnya dari jalanan
    Dari pengalaman bercakap dan bersalaman
    Konflik motivasi cuba medatasi
    Positif dan benci jadi inspirasi pagi

    Peduli itu interpretasi basi pekakkan sebelah
    Halang biar keduanya muka cantik
    Soalan bodoh yang ditanya jadi melodinya
    Lebih hina dari zina

    Lu bikin dosa ku bikin prosa
    Testosterone testarosa
    Cita-cita sosa KL KL kosa nostra
    Jalan berliku ku harung roller coaster
    Gah sentosa tiada penyesalan
    Luas pandangan jauh dah berjalan
    Tak sempurna masih ada kejanggalan
    Gagal merancang, merancang kegagalan

    (M.Nasir)
    Awan mendung yang berarak
    Bawa tangis bawa resah
    Rebah rindu yang terkumpul
    Semua birat dan kalimah
    Semua janji yang terikat
    Lebur disisimu

    Kucing bawa tidur rimau bawa igau
    Masuk tempat orang bawa otak bukan pisau

    (Malique)
    Naik bukit angkuh cakap ayah jangan risau
    Turun bukit pucat dengar tiga miaww
    Kucing bawa tidur rimau bawa igau
    Masuk tempat orang bawa otak bukan pisau
    Tolak pintu gua tiga kerat tenaga
    Kosong tak dijaga sampai datang tiga naga
    Ingat nak berlaga tapi tak kan boleh menang
    Menang dengan otak tak mesti dengan pedang

    Sebelum jadi naga, ikan koi renang renang
    Kura-kura salah jawab pantun, naik berang
    Panggil lima kawan atau biar pergi laju
    Risaukan pekara remeh kita tak akan maju
    Muka sama hijau hati siapa tahu
    Merah dah menyala pasti mati siapa mahu
    Gagap tiga kali bercakap benar saja
    bulan terang ramai yang keluar buat kerja

    (Malique & M.Nasir)
    Panjat pokok buluh cari tokong air terjun
    Naik sampai nampak dah terpegun turun
    Tiga ular ikut lompat atau paut
    Kalau terus mati jika belok maut

    (M.Nasir)
    Awan mendung yang berarak
    Bawa tangis bawa resah
    Rebah rindu yang terkumpul
    Semua birat dan kalimah
    Semua janji yang terikat
    Lebur disisimu

    Puisi hati mu… hati mu puisi
    Palu hati ku palu hatiku

    (Malique)
    Kulit tak besalin walau saling ganti baju
    Pandang sini pandang sini
    Ku berbahasa baku kata kata nahu
    Himpun jadi satu
    Mantera beradu dengan irama dan lagu

    (Suara Latar)
    Akhirnya sempurna


    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    7 Replies
    2789 Views
    Last post 15 October, 2009, 06:09:22 PM
    by Qishashul
    1 Replies
    7562 Views
    Last post 22 December, 2013, 06:29:00 PM
    by skyluver
    7 Replies
    2036 Views
    Last post 01 November, 2010, 11:43:01 AM
    by Zaki Zikr