Koleksi Puisi, Sajak dan Syair

Author Topic: Koleksi Puisi, Sajak dan Syair  (Read 157869 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

syidaspongebob

  • *
  • maaf zahir batin
    • View Profile
Reply #160 22 April, 2012, 03:51:42 PM
Suka ku persembahkan madah kata

Tak bisa di baca oleh orang biasa
Hanya yang ahlinya sahaja menyelami rasa

Biarkan orang awam berpusing kepala
mengejar makna yang mungkin tak biasa dicapai
Dek lapisan kepafahaman yang berbeza

Kau aku tak sama
Semua punya kadarNYa

Mungkin juga aku sendiri tak ngerti apa yang ku kata.
"Ukhwah fillah takkan musnah..lautan erat takkan mungkin patah..Bertemu, berpisah..hanya KENANGAN SEMATA..Redho Allah, Kita cari..Moga2 kita kan diRahmati..Dengan niat yang suci,bertemu kembali di negeri Abadi.. Salam kemaafan."

hambasepi

  • *
  • ~Allah kuasa makhluk tak kuasa..~
    • View Profile
Reply #161 22 April, 2012, 04:49:57 PM
Kami mengunjungi pusara bonda
Sunyi pagi disinari suria
Wangi berseri puspa kemboja
Menyambut kami mewakili bonda

Tegak kami di makam sepi
Lalang-lalang tinggi berdiri
Dua nisan terkapar mati
Hanya papan dimakan bumi

Dalam kenangan kami melihat
Mesra kasih bonda menatap
Sedang lena di dalam rahap
Dua tangan kaku berdakap

Bibir bonda bersih lesu
Pernah dulu mengucupi dahiku
Kini ku rasakan kasihnya lagi
Meski jauh dibatasi bumi

Nisan batu kami tegakkan
Tiada lagi lalang memanjang
Ada doa kami pohonkan
Air mawar kami siramkan

Senyum kemboja menghantar kami
Meninggalkan makam sepi sendiri
Damailah bonda dalam pengabdian
Insan kerdil menghadap Tuhan

Begitu bakti kami berikan
Tiada sama bonda melahirkan
Kasih bonda tiada sempadan
Kemuncak murni kemuliaan insan
~ rezeki akan mencari tuannya sebagaimana maut mencari tuannya...~

putri_hambali

  • *
  • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
    • View Profile
Reply #162 22 April, 2012, 05:09:37 PM
Assalamualaikum...

Hambasepi..puisi di atas ini..
Hasil puisi dato usman awangkan?
Pernah dijadikan lagu nasyid oleh kumpulan unic..
Kali pertama dengar lagu nie..
:sedihnya:..mengalir air mata....
Maafkan putri
Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

Reply #163 22 April, 2012, 06:21:33 PM
Hidupku bagai kucing kurap lagi berpanau, berpinar mencari sinar.
Tak ada apa yang hendak dikabar sekadar bersandar dipingiran kali.
Ulang berkali menyata perihal tak kesampaian.

Miskin dan dhaif hidup ini dan tak punya apa kecuali mengharap ikhsan.

putri_hambali

  • *
  • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
    • View Profile
Reply #164 22 April, 2012, 07:11:11 PM
Assalamualaikum..

Khas buat bakal imamku..

Wahai bakal imamku..
Aku tak minta paras rupamu yang kacak
Kerana kekacakkanmu tak akan kekal selamanya..

Wahai bakal imamku...
Aku tak minta dirimu memewahkan aku dengan kekayaanmu..
Kerana kekayaan yang dirimu miliki tak akan kekal selamanya..

Wahai bakal imamku..
Ikhlas dari lubuk hatiku ini.
Aku hanya inginkan dirimu dipenuhi cinta untuk ALLAH swt..
Kerana aku ingin menjadi pemaisuri hidupmu di dunia dan juga di akhirat..insyaAllah..
(maafkan putri...seandainya apa yang putri taipkan ini bukan puisi...kali pertama luahkan apa yang terbuku dihati dengan tulisan begini)

Yang menulis:putri_hambali..

hambasepi

  • *
  • ~Allah kuasa makhluk tak kuasa..~
    • View Profile
Reply #165 22 April, 2012, 09:43:27 PM
Assalamualaikum...

Hambasepi..puisi di atas ini..
Hasil puisi dato usman awangkan?
Pernah dijadikan lagu nasyid oleh kumpulan unic..
Kali pertama dengar lagu nie..
:sedihnya:..mengalir air mata....
Maafkan putri
erm..yang penting kita enjoy!

ni putri dalam cerita putri ke? ^.^..
betul la tu , usman awang yang tulis..

putri_hambali

  • *
  • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
    • View Profile
Reply #166 22 April, 2012, 09:47:12 PM
Assalamualaikum...

Hambasepi..puisi di atas ini..
Hasil puisi dato usman awangkan?
Pernah dijadikan lagu nasyid oleh kumpulan unic..
Kali pertama dengar lagu nie..
:sedihnya:..mengalir air mata....
Maafkan putri
erm..yang penting kita enjoy!

ni putri dalam cerita putri ke? ^.^..
betul la tu , usman awang yang tulis..

Assalamualaikum...

Takla,ini putri kepada hambali..
Tak ada kaitan dengan cerita putri tu..


hambasepi

  • *
  • ~Allah kuasa makhluk tak kuasa..~
    • View Profile
Reply #167 22 April, 2012, 09:48:42 PM
Assalamualaikum..

Khas buat bakal imamku..

Wahai bakal imamku..
Aku tak minta paras rupamu yang kacak
Kerana kekacakkanmu tak akan kekal selamanya..

Wahai bakal imamku...
Aku tak minta dirimu memewahkan aku dengan kekayaanmu..
Kerana kekayaan yang dirimu miliki tak akan kekal selamanya..

Wahai bakal imamku..
Ikhlas dari lubuk hatiku ini.
Aku hanya inginkan dirimu dipenuhi cinta untuk ALLAH swt..
Kerana aku ingin menjadi pemaisuri hidupmu di dunia dan juga di akhirat..insyaAllah..
(maafkan putri...seandainya apa yang putri taipkan ini bukan puisi...kali pertama luahkan apa yang terbuku dihati dengan tulisan begini)

Yang menulis:putri_hambali..


boleh tak  kalau makan nasi lauk bawang goreng dan garam ?
boleh tak rumah tak berperabot?
boleh tak balik kampung naik kapcai je ?
boleh tak rantai pakai rantai basikal je?
boleh tak tidur berbumbungkan awan ?

putri_hambali

  • *
  • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
    • View Profile
Reply #168 22 April, 2012, 09:53:09 PM
Assalamualaikum..

Yang pertama kedua tu..insyaAllah...
Yang ketiga sampai ke lima tu....
Andai dah ada cahaya mata kot nak naik kapcai lagi...
Kasihan dekat mereka nanti...
Rezeki Allah swt yang tetapkan..
Kita sebagai hambaNya..
Berusahalah untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik...
Maafkan putri...sekadar beri pendapat..

hambasepi

  • *
  • ~Allah kuasa makhluk tak kuasa..~
    • View Profile
Reply #169 23 April, 2012, 12:55:33 AM
Assalamualaikum..

Yang pertama kedua tu..insyaAllah...
Yang ketiga sampai ke lima tu....
Andai dah ada cahaya mata kot nak naik kapcai lagi...
Kasihan dekat mereka nanti...
Rezeki Allah swt yang tetapkan..
Kita sebagai hambaNya..
Berusahalah untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik...
Maafkan putri...sekadar beri pendapat..

berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul
manis bicara indah tutur kata, tak semudah rupa pengertiannya..

qalamm

  • *
  • bersatu hati dan jiwa keranaMU..
    • View Profile
Reply #170 23 May, 2012, 02:03:55 PM
alahai puisi puisi sufiku...

hilang di alam maya..

puisiku adalah suara hatiku..

puisiku adalah impian yang belum terlaksana..

puisiku adalah pengharapanku..

puisiku..hilang dalam keinginan yang menjauh...

puisiku...adalah kenangan paling abadi

puisiku.. adalah fatamagona khudus anugerah Ilahi

puisiku...adalah bayangan khilaf yang tercalar

puisiku..adalah gambaran khafarah dosa yang menghukum

puisiku..aku akan terus berpuisi....berpuisi..

kerana hanya itu yang ku ada..

biar hati terus parah tersiksa..

puisiku akan terus berlagu..

walau iramanya sudah tidak keruan lagi..

namun puisiku akan terus bercerita dari dalam diriku....
cinta ini biar sampai syurga...

azrinkun

  • *
  • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
    • View Profile
Reply #171 23 May, 2012, 02:20:41 PM
Kau mampu
menjelma angin mendesau
semburkan gigil rindu
merasuk sum-sum tulangku

Kau mampu
berubah api menyala
menebar hangat sepenuh dada

Tapi tak mungkin bagimu
meniru jajari waktu
menempel di tiap jejak sepatu
Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

Reply #172 23 May, 2012, 05:21:18 PM
Bismillahirrahmanirrahim,

AKAN KU TERUS KETUK PINTU TUHANKU

akan ku terus ketuk pintu tuhanku
menangis dan mengadu
tentang dunia yang penuh sendu
di kala mata-mata sedang lesu beradu
akan ku seru namaMU
dipenjuru waktu yang sunyi dan sayu

akan ku terus ketuk pintu tuhanku
sekalipun tangan ku penuh debu
sedang pintu itu seputih susu dan salju
kerana ku tahu...
tuhanku tidak pernah menghalau tamu
yang datang bertemu dan menyeru
sekalipun dosa memenuhi angkasa
namum keampunanNya meliputi segala

akan ku terus ketuk pintu tuhanku
tanpa jemu, tanpa malu
selagi ku memanggilNYA, DIA MAHA TAHU
aku hanya seorang hamba
ada dosa, ada pahala....
namun DIA YANG MAHA MULIA
limpahan kemaafan tiada tepian
kerana DIA TUHAN AR-RAHMAN
sedangkan aku insan penuh kedaifan

akan ku terus ketuk pintu tuhanku
mengadu dalam sayu dan sendu
merintih tentang dunia yang letih
janganlah aku ALLAH sisih
dari kurniaan nikmat kasih
diri yang kotor pohon dibersih
terimalah istghfar dan tasbih
Sumber
لا إله إلا الله

qalamm

  • *
  • bersatu hati dan jiwa keranaMU..
    • View Profile
Reply #173 27 May, 2012, 03:48:16 PM


Doa adalah sebentuk harapan
 Berharap tanpa berdoa adalah kekurangan.
 Berdoa tanpa berharap adalah pengabaian terhadap Kekuasaan Allah.


Puji dan syukur Lillahi Akbar
Atas nikmatnya kecil dan besar
Selawat akmal beserta salam
Di atas Nabi pelita alam
Dan atas keluarganya Nabi
Fathimah, Hasan, Husein dan Ali
Dan turunannya Hasan dan Husein
Hingga kiamat beserta Qur’an
Sebelum sesuatu terjadi
Allah jadikan cahyanya Nabi
Allah jadikan dari cahya-Nya
Nur Nabi Muhammad kekasih-Nya
Dan segenap para Nabi-Nabi
Dijadikan dari cahaya Nabi
Demikian pun Arsy dan Kursi
Luh, Qolam, Syurga, Bidadari
Dan langit, bumi, bulan dan bintang
Dan matahari yang sangat terang
Dan lain-lain makhluk-Nya Robbi
Asal mula dari cahaya Nabi
Jika tak karna wujudnya Nabi
Tak ada Syurga dan Bidadari
Tak ada Arsy, Luh dan Qolam
Tak ada Kursi tak ada Alam
Tak ada dunia, langit dan bumi
Tak bulan, bintang dan matahari
Tak ada malam tak ada siang
Tak ada gelap tak ada terang
Tak ada manusia dan haiwan
Tak emas, perak, intan, berlian
Seluruh itu Allah siapkan
Kerana Nabi akan dizahirkan
Dizahirkan Nabi kerana rahmat
Bagi seluruh alam dan umat
*
Dikutip dari Kitab BUNGA MELATI
Karangan :
Al-Allamah Al-Arif Billah Al-Habib Abdurrahman bin Ahmad Assegaf

azrinkun

  • *
  • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
    • View Profile
Reply #174 27 May, 2012, 04:07:51 PM


DOA

Tuhanku
Dalam termangu
Aku masih menyebut namaMu

Biar susah sungguh
mengingat Kau penuh seluruh

Cahayamu panas suci
tinggal kerdip lilin di kelam sunyi

Tuhanku

Aku hilang bentuk
remuk

Tuhanku

aku mengembara dinegeri asing

Tuhanku
dipintuMu aku mengetuk
aku tidak mampu berpaling


(Empunya tidak mahu di ketahui)

robhunhayati

  • *
  • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
    • View Profile
Reply #175 31 May, 2012, 04:30:08 PM
JODOH

Janganlah sewenangnya kau buka pintu hatimu
Berdiri di tengah dan mengimbas namaku
Lalu berilusi tentang janji
Dan cinta manusia.

Kalau benar ada hasrat
Ikatlah tali niat
Dan simpulkan pada makrifat
Lalu duduklah di ruang tamu
Dengan pasrah
Dan doa.

Pastinya kalau jodoh sudah azali
Dan ketentuan sudah bersemi
Kedua hati akan bersatu
Dengan rahmat-Nya…

A.RANI  EMBI

Reply #176 31 May, 2012, 11:27:12 PM
Di mana boleh cari ramai Melayu
Pastinya di Kelantan dan Trengganu
Dan juga di pasar malam dan pasar minggu
Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
Di Sungai Buloh dan sebelum ini di Pudu
Dan di jalan, lumba haram tak buka lampu
Dan di selekoh duit rasuah depa sapu
Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan candu
Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
Terkinja-kinja best giler menari macam hantu

Apa hobi orang Melayu?
Terkenal dengan budaya malas dan lesu
Berlepak buang masa tak jemu-jemu
Atau baca majalah Mastika cerita hantu
Tengok telenovela dari Filipina dan Peru
Sambil makan junk food kacang dan muruku
Mana tak gendut berpenyakit selalu
Kalau nak berlagak melayu nombor satu
Asal bergaya sanggup makan nasi dan toyu

Boleh tak jumpa mereka di kedai buku ?
Atau di perpustakaan dan majlis ilmu ?
Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu ?
Ada tapi kurang sangat ke situ
Kenapa Melayu jadi begitu
Nak salahkan sapa ibubapa atau guru
Pemimpin negara atau raja dulu-dulu
Ayat lazim di mulut ialah malas selalu
Nak harap kerajaan saja bantu
Terutama sekali kontraktor kelas satu
Tak habis-habis gaduh nak jatuh sapa dulu
Dan suka sangat dengan budaya mengampu

Sampai bila kita nak tunggu
Bangsa Melayu jadi bangsa termaju ?
Boleh, dengan beberapa syarat tertentu
Pertama dengan banyak menguasai ilmu
Kata nabi ikutlah al Quran dan sunnah ku
AlQuran yang diturunkan 1400 tahun dulu
tapi apakah yang kita tahu,
cuma baca nak halau hantu..


http://www.iluvislam.com/v1/forum/viewthread.php?forum_id=93&thread_id=509&rowstart=40

Best sajak ni...penuh bermakna

qalamm

  • *
  • bersatu hati dan jiwa keranaMU..
    • View Profile
Reply #177 14 June, 2012, 12:24:52 PM

 

"Bila hati resah, tiada penghibur melainkan kalamMU...
Bila hati keliru, tiada jalan melainkan istikharahMu..
Bila hati cinta, tiada penawar melainkan sujudMu..
Bila hati rindu, tiada lain dari kembali kepadaMu..."

Bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu
yang menciptakan segalanya,
yang menimpakan ujian,
yang menjadikan sakit hatimu,
yang membuat keinginanmu terhalang,
pasti akan damailah hatimu,
kerana..
masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia?
Bukan kerana Allah tidak tahu derita hidupmu,
tapi mungkin itulah yang DIA mahu,
kerana DIA tahu,
hati yang sebeginilah yang lebih lunak, mudah untuk dekat dan akrab denganNYA..

Firman Allah SWT :
"Sesungguhnya setiap kesusahan ada kesenangan"
(al-Syarh : 5, 6)

"Generasi Berakhlak Pewaris Anbiya"

qalamm

  • *
  • bersatu hati dan jiwa keranaMU..
    • View Profile
Reply #178 14 June, 2012, 01:07:43 PM
Hari ini jasadku ditemukan..
Terberai di tebing yang curam..
diantara ranting dahan..
Rimbunnya pepohonan..
Aku mati hari ini..

Mungkin esok hari atau lusa..
Jenazahku dikebumikan..
Perlahan..
Tubuh ini tertimbun tanah..
Aku sendirian..
Aku sendirian..
Aku sendirian..

Aku disini sendirian..
Menunggu datangnya pertanyaan..
Menunggu saatnya perhitungan..
Menyesal sudah tidak berguna..
Pintu tobat sudah tertutup..
Meratap, hanya itu yang tersisa..

Ya Allah ya Rabb..
Andai Engkau beri lagi aku satu kesempatan..
Satu hari saja..
Kuingin mohon maaf pada mereka..
Ibu ayah ku...
Adik adik dan saudaraku..
Sahabat dan juga semua yang kukenal..
Yang selama ini telah kusakiti oleh ucapanku..
Yang selama ini telah ku zalimi oleh perbuatanku..

Ya Allah ya Rabb..
Ibarat permainan, ini permainan yang "kurang adil"..
Engkau tak pernah beritahukan akhir permainan ini..
Kini baru kutau..
Waktuku bermain telah selesai..

Ya Allah ya Rabb..
Andai Engkau beri lagi aku satu kesempatan..
Satu hari saja..
Kuingin mohon maaf pada mereka..

Ya Allah ya Rabb..
Mengapa kusia-siakan hidup yang hanya sekali itu..
Andai Engkau berikan lagi aku waktu..
Sehari saja atau..
Hingga saat yang Kau janjikan tiba..
Hari penghitungan seluruh amalku..
Entah berapa lama..
Aku hanya bisa menunggu..

Ya Allah ya Rabb..
Sampaikan salamku teruntuk semua sahabatku..
Yang selalu menasihati dan mengingatkanku..
Akan hari terakhirku di dunia ini...

----
"sesungguhnya perginya jenazah anak Adam  itu diikuti oleh tiga perkara;
dua kembali dan satu yang tetap bersamanya.
Dia diikuti keluarganya, hartanya dan amalnya.
Keluarga dan hartanya kembali,
 sementara amalnya tetap bersamanya.."
[HR Bukhari, Muslim, an-Nasai, at-Tirmidzi dan Ahmad]

Reply #179 17 June, 2012, 07:23:11 AM
Fatwa pujanga

telah kuterima suratmu nan lalu
Penuh sanjugan kata merayu
Syair dan pantun tersusun indah sayang
Bagaikan madah fatwa pujangga

Kan ku simpan suratmu nan tu
Bak pusaka yang amat bermutu
Walau kita tak lagi bersua sayang
Cukup sudah cintamu setia

Tapi sayang sayang sayang
Seribu Kali sayang
Kemanakah risalahku
Nak ku alamatkan

Terimalah jawapanku ini
Hanyalah doa restu ilahi
Mogalah dik kau tak putus asa sayang
Pasti Kelak kita kan bersua

Abdullah khairul azam

divider3
halaqahforum4