Hukum Memakai Celak Bagi Muslimah

Author Topic: Hukum Memakai Celak Bagi Muslimah  (Read 21428 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

nurdiyana

  • *
  • Posts: 56
  • ana Muslimah
    • View Profile
01 April, 2009, 05:23:42 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    ana nk tanya mengenai hukum memakai celak atau eye liner bg muslimah ,di rumah dan diluar rumah..sepengetahuan ana jika diluar rumah jika ia blebih2an(btabaruj) ia tidak dibolehkan..ana harap kalian yg tahu dpt membantu.waallahualam.
    « Last Edit: 28 December, 2009, 06:42:13 AM by Ummi Munaliza »
    Islam Terlalu Indah & Sempurna *Image Removed*

    acapklcc9

    • *
    • Posts: 339
    • Perjuangan Belum Selesai
      • View Profile
    Jawab #1 02 April, 2009, 12:52:20 AM
  • Publish Di FB
  • nak jugak tau psl ni.....
    ada sape2 yg boleh bantu.......
    tmbhkan ilmu pengetahuan..........
    utk kebaikan semua......

    rainwidd

    • *
    • Posts: 133
    • sobrun jamil..innALLAHA maa'na
      • View Profile
    Jawab #2 02 April, 2009, 04:49:37 AM
  • Publish Di FB
  • salam

    sebenarnya memakai celak mata adalah sunnah Rasulullah S.A.W..dan di sunnat bagi kaum adam sahaja
    Menurut ustat tempat saya bertafaqquh tentang hukum memakai celak bagi wanita,jatuh hukum haram apabila dipakai ketika keluar daripada rumah.kerana celak yang dipakai adalah satu perhiasan.
    hanya boleh dipakai ketika bersama suami dan ketika berada dirumah..ALLAHUAA'LAM
    "Agama buat kehidupan di akhirat, Harta buat kehidupan di dunia.Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati..TETAPI orang yang tidak beragama akan merasa lebih sengsara"..ISLAM dinni fiddunya walakhirat

    Shamill85

    • *
    • Posts: 37
    • Ya Allah, Kau permudahknlah urusanku dunia akhirat
      • View Profile
    Jawab #3 02 April, 2009, 09:07:59 AM
  • Publish Di FB
  • ya Rabbi, betulkah apa yg anti cakap ni?
    boleh sy tau dr sumber mana anti dapat yg hukum memakai celak bg kaum hawa adalah haram ketika berada diluar rumah?
    Ya Allah, kepada-Mu aku berserah...

    NuRul IsLam

    • *
    • Posts: 764
      • View Profile
    Jawab #4 02 April, 2009, 09:55:09 AM
  • Publish Di FB
  • salam

    sebenarnya memakai celak mata adalah sunnah Rasulullah S.A.W..dan di sunnat bagi kaum adam sahaja
    Menurut ustat tempat saya bertafaqquh tentang hukum memakai celak bagi wanita,jatuh hukum haram apabila dipakai ketika keluar daripada rumah.kerana celak yang dipakai adalah satu perhiasan.
    hanya boleh dipakai ketika bersama suami dan ketika berada dirumah..ALLAHUAA'LAM

    ya ana pernah dengar macam ni juga..
    tapi bila dipakai utk tujuan perubatan, dibolehkan itupun semasa di rumah sahaja sebelum tidur..
    utk menajamkan penglihatan..

    waulahualam..
    I lOVE ISLAM

    mooks

    • *
    • Posts: 801
      • View Profile
    Jawab #5 02 April, 2009, 12:49:05 PM
  • Publish Di FB
  • ya Rabbi, betulkah apa yg anti cakap ni?
    boleh sy tau dr sumber mana anti dapat yg hukum memakai celak bg kaum hawa adalah haram ketika berada diluar rumah?

    anta boleh buka di kitab rawa'i al-bayan fi tafsir ayat al-ahkam, by Ali al-Shabuni....

    ليس الفتى يقول هو أبي لكن الفتى يقول هذا أنا

    Reading to live - Flaubert ..... Say No to Intellectual Barbarism!
    ---Raden Kiai Mooksy---

    NuRul IsLam

    • *
    • Posts: 764
      • View Profile
    Jawab #6 02 April, 2009, 04:49:07 PM
  • Publish Di FB
  • ya Rabbi, betulkah apa yg anti cakap ni?
    boleh sy tau dr sumber mana anti dapat yg hukum memakai celak bg kaum hawa adalah haram ketika berada diluar rumah?

    anta boleh buka di kitab rawa'i al-bayan fi tafsir ayat al-ahkam, by Ali al-Shabuni....

    boleh tak saudara menjelaskan sikit tentang apa  yang terkandung dalam kitab rawa'i al-bayan fi tafsir ayat al-ahkam, by Ali al-Shabuni....?
    ana perlukan penjelasan..
    syukran..sukasangat

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #7 02 April, 2009, 05:05:36 PM
  • Publish Di FB
  • pakai celak ni sunnah kan?
    iktikad kan dalam ati kerana sunnah..
    bukan untuk menunjukkan pada makhluk..
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    nurdiyana

    • *
    • Posts: 56
    • ana Muslimah
      • View Profile
    Jawab #8 02 April, 2009, 05:31:45 PM
  • Publish Di FB
  • pakai celak ni sunnah kan?
    iktikad kan dalam ati kerana sunnah..
    bukan untuk menunjukkan pada makhluk..

    mmg sunah tp ana xpasti hukumnya utk muslimah...
    jd perlu jwpan yg betul2 jitu n tepat...
    salam

    sebenarnya memakai celak mata adalah sunnah Rasulullah S.A.W..dan di sunnat bagi kaum adam sahaja
    Menurut ustat tempat saya bertafaqquh tentang hukum memakai celak bagi wanita,jatuh hukum haram apabila dipakai ketika keluar daripada rumah.kerana celak yang dipakai adalah satu perhiasan.
    hanya boleh dipakai ketika bersama suami dan ketika berada dirumah..ALLAHUAA'LAM

    pendapat ana pun mcm ni...tp waallahualam.

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #9 02 April, 2009, 05:37:05 PM
  • Publish Di FB
  • pakai celak ni sunnah kan?
    iktikad kan dalam ati kerana sunnah..
    bukan untuk menunjukkan pada makhluk..

    mmg sunah tp ana xpasti hukumnya utk muslimah...
    jd perlu jwpan yg betul2 jitu n tepat...
    salam

    sebenarnya memakai celak mata adalah sunnah Rasulullah S.A.W..dan di sunnat bagi kaum adam sahaja
    Menurut ustat tempat saya bertafaqquh tentang hukum memakai celak bagi wanita,jatuh hukum haram apabila dipakai ketika keluar daripada rumah.kerana celak yang dipakai adalah satu perhiasan.
    hanya boleh dipakai ketika bersama suami dan ketika berada dirumah..ALLAHUAA'LAM

    pendapat ana pun mcm ni...tp waallahualam.

    Soalan:

    assalamu'alaikum wbt ustaz..

    sy tak perasan pula kalau soalan ni pernah diajukan..

    tapi sy masih keliru, apa hukum pemakaian celak?

    bagi perempuan terutamanya..

    kalau dgn niat ingin mengusir syaitan dibolehkan ke?

    atau tak boleh sbb takut menimbulkan fitnah bila bertemu dengan lelaki?

    harap ustaz dapat jelaskan.. terima kasih..

    Jawapan:

    Hukum memakai celak mata adalah harus samada bagi lelaki atau perempuan dan merupakan perhiasan yang pernah di pakai oleh Nabi saw sebagaimana hadith Tirmizi dan Ibn Majh dari Ibn Abbas ra yang bermaksud :

       "Adalah pada Nabi saw suatu celak yang digunakan oleh baginda 3 kali waktu tiap kali memakainya"

    Dalam hadith yang lain pula Nabi saw bersabda yang maksudnya :

      "Siapa yang pakai celak maka hendaklah dipakainya 3 kali"

    Berkata ulamak "siapa" dalam hadith tersebut termasuk juga kaum wanita.

    Jadi ulamak telah menetapkan harus memakai celak bagi lelaki atau perempuan dan tiada larangannya melainkan pada ketika mengerjakan haji yaitu makruh hukumnya.

    Perlu di ingatkan bahawa perhiasan yang di larang ke atas kaum wanita itu bukannya celak tetapi alat-alat solek seperti gincu, pemerah pipi dan seumpamanya yang banyak kita lihat hari ini. inilah perhiasan yang menimbulkan fitnah kepada kaum lelaki.

    Rujukan KItab Al-Mufassol Dr Abd Krim Zaidan juzuk 3 muka surat 354

    wallahua'lam

    zul2009

    • *
    • Posts: 14
    • Cintakan Islam
      • View Profile
    Jawab #10 06 April, 2009, 01:14:59 PM
  • Publish Di FB
  • Pakai celak adlah sunnah bagi kaum lelaki sahaja , perempuan kat rumah boleh la untuk suaminya sahaja
    Jadikan 'Islam the way of life'
    Nescaya kiter tak akan sesat selama-lamanya.

    SNF

    • *
    • Posts: 906
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Jawab #11 06 April, 2009, 02:16:07 PM
  • Publish Di FB
  • pakai celak ni sunnah kan?
    iktikad kan dalam ati kerana sunnah..
    bukan untuk menunjukkan pada makhluk..
    mmg sunah tp ana xpasti hukumnya utk muslimah...
    jd perlu jwpan yg betul2 jitu n tepat...
    salam

    sebenarnya memakai celak mata adalah sunnah Rasulullah S.A.W..dan di sunnat bagi kaum adam sahaja
    Menurut ustat tempat saya bertafaqquh tentang hukum memakai celak bagi wanita,jatuh hukum haram apabila dipakai ketika keluar daripada rumah.kerana celak yang dipakai adalah satu perhiasan.
    hanya boleh dipakai ketika bersama suami dan ketika berada dirumah..ALLAHUAA'LAM

    pendapat ana pun mcm ni...tp waallahualam.

    Soalan:

    assalamu'alaikum wbt ustaz..

    sy tak perasan pula kalau soalan ni pernah diajukan..

    tapi sy masih keliru, apa hukum pemakaian celak?

    bagi perempuan terutamanya..

    kalau dgn niat ingin mengusir syaitan dibolehkan ke?

    atau tak boleh sbb takut menimbulkan fitnah bila bertemu dengan lelaki?

    harap ustaz dapat jelaskan.. terima kasih..

    Jawapan:

    Hukum memakai celak mata adalah harus samada bagi lelaki atau perempuan dan merupakan perhiasan yang pernah di pakai oleh Nabi saw sebagaimana hadith Tirmizi dan Ibn Majh dari Ibn Abbas ra yang bermaksud :

       "Adalah pada Nabi saw suatu celak yang digunakan oleh baginda 3 kali waktu tiap kali memakainya"

    Dalam hadith yang lain pula Nabi saw bersabda yang maksudnya :

      "Siapa yang pakai celak maka hendaklah dipakainya 3 kali"

    Berkata ulamak "siapa" dalam hadith tersebut termasuk juga kaum wanita.

    Jadi ulamak telah menetapkan harus memakai celak bagi lelaki atau perempuan dan tiada larangannya melainkan pada ketika mengerjakan haji yaitu makruh hukumnya.

    Perlu di ingatkan bahawa perhiasan yang di larang ke atas kaum wanita itu bukannya celak tetapi alat-alat solek seperti gincu, pemerah pipi dan seumpamanya yang banyak kita lihat hari ini. inilah perhiasan yang menimbulkan fitnah kepada kaum lelaki.

    Rujukan KItab Al-Mufassol Dr Abd Krim Zaidan juzuk 3 muka surat 354

    wallahua'lam

    semoga para sahabat halaqah dah thu hukum sebenar mengenai celak untuk kaum hawa..
    syukran atas penerangan d atas.. :)
    « Last Edit: 28 December, 2009, 06:45:43 AM by Ummi Munaliza »

    nurdiyana

    • *
    • Posts: 56
    • ana Muslimah
      • View Profile
    Jawab #12 06 April, 2009, 03:24:34 PM
  • Publish Di FB
  • Quote
    [Dalam hadith yang lain pula Nabi saw bersabda yang maksudnya :

      "Siapa yang pakai celak maka hendaklah dipakainya 3 kali"

    Berkata ulamak "siapa" dalam hadith tersebut termasuk juga kaum wanita.

    Jadi ulamak telah menetapkan harus memakai celak bagi lelaki atau perempuan dan tiada larangannya melainkan pada ketika mengerjakan haji yaitu makruh hukumnya.

    Perlu di ingatkan bahawa perhiasan yang di larang ke atas kaum wanita itu bukannya celak tetapi alat-alat solek seperti gincu, pemerah pipi dan seumpamanya yang banyak kita lihat hari ini. inilah perhiasan yang menimbulkan fitnah kepada kaum lelaki.

    Rujukan KItab Al-Mufassol Dr Abd Krim Zaidan juzuk 3 muka surat 354

    wallahua'lam


    NI MCM MAKSUDNYA HARUS JUGA HUKUM WANITA BERCELAK?!
    « Last Edit: 28 December, 2009, 06:46:46 AM by Ummi Munaliza »

    NuRul IsLam

    • *
    • Posts: 764
      • View Profile
    Jawab #13 06 April, 2009, 03:33:19 PM
  • Publish Di FB
  • [Dalam hadith yang lain pula Nabi saw bersabda yang maksudnya :

      "Siapa yang pakai celak maka hendaklah dipakainya 3 kali"

    Berkata ulamak "siapa" dalam hadith tersebut termasuk juga kaum wanita.

    Jadi ulamak telah menetapkan harus memakai celak bagi lelaki atau perempuan dan tiada larangannya melainkan pada ketika mengerjakan haji yaitu makruh hukumnya.

    Perlu di ingatkan bahawa perhiasan yang di larang ke atas kaum wanita itu bukannya celak tetapi alat-alat solek seperti gincu, pemerah pipi dan seumpamanya yang banyak kita lihat hari ini. inilah perhiasan yang menimbulkan fitnah kepada kaum lelaki.

    Rujukan KItab Al-Mufassol Dr Abd Krim Zaidan juzuk 3 muka surat 354

    wallahua'lam


    NI MCM MAKSUDNYA HARUS JUGA HUKUM WANITA BERCELAK?!
    [/quote]

    em ana agak keliru lah tentang topik ni..
    yang ana dengar, pemakaian adalah  sunat utk lelaki sahaja..
    ada sesiapa yang lebih arif ttg isu ni..?

    nurdiyana

    • *
    • Posts: 56
    • ana Muslimah
      • View Profile
    Jawab #14 06 April, 2009, 03:36:21 PM
  • Publish Di FB
  • [Dalam hadith yang lain pula Nabi saw bersabda yang maksudnya :

      "Siapa yang pakai celak maka hendaklah dipakainya 3 kali"

    Berkata ulamak "siapa" dalam hadith tersebut termasuk juga kaum wanita.

    Jadi ulamak telah menetapkan harus memakai celak bagi lelaki atau perempuan dan tiada larangannya melainkan pada ketika mengerjakan haji yaitu makruh hukumnya.

    Perlu di ingatkan bahawa perhiasan yang di larang ke atas kaum wanita itu bukannya celak tetapi alat-alat solek seperti gincu, pemerah pipi dan seumpamanya yang banyak kita lihat hari ini. inilah perhiasan yang menimbulkan fitnah kepada kaum lelaki.

    Rujukan KItab Al-Mufassol Dr Abd Krim Zaidan juzuk 3 muka surat 354

    wallahua'lam


    NI MCM MAKSUDNYA HARUS JUGA HUKUM WANITA BERCELAK?!
    [/quote]
    di luar rumah or di rumah sahaja?
    kepastian ..please

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #15 06 April, 2009, 04:40:43 PM
  • Publish Di FB
  • Pakai celak


    Salam
    Ana nk tahu apa hukum memakai celak?
    Ana nak dptkan kepastian sbb ana dgr sunnah memakainya.
    Ana pun ada dgr ini berkait dgn bid’ah.
    Disebabkan kepala ana dh berputar, jadi sesiapa yg tahu, harap blh bantu.
    Jazaakumullah khoiron jaza’!
    - ps : Pempuan pun bolehke?

    jawapan:

    Wassalam

    terdapat hadith2 bertaraf sahih yang menyebut bahawa Rasulullah SAW pernah menyebut bahawa celak yang datang daripada bahan bernama ‘Ithmid’ mempunyai khasiat mencerahkan mata dan menumbuhkan rambut. Rasulullah SAW dilihat lebih kepada mencadangkan celak itu dipakai dan disebut bahawa dipakai ketika ingin tidur. ia tidak wajib bahkan ia hanyalah satu cadangan.

    kalau kita nak pakai juga, kena pastikan ia bahan yg tidak merbahaya dan ia dipakai ketika tidur sahaja. wallahu a’lam.

    perempuan di zaman Rasulullah SAW pula memnang menjadikan celak sebagai perhiasan di zaman itu dan Rasulullah SAW tidak melarang.

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #16 06 April, 2009, 04:42:16 PM
  • Publish Di FB
  • [Dalam hadith yang lain pula Nabi saw bersabda yang maksudnya :

      "Siapa yang pakai celak maka hendaklah dipakainya 3 kali"

    Berkata ulamak "siapa" dalam hadith tersebut termasuk juga kaum wanita.

    Jadi ulamak telah menetapkan harus memakai celak bagi lelaki atau perempuan dan tiada larangannya melainkan pada ketika mengerjakan haji yaitu makruh hukumnya.

    Perlu di ingatkan bahawa perhiasan yang di larang ke atas kaum wanita itu bukannya celak tetapi alat-alat solek seperti gincu, pemerah pipi dan seumpamanya yang banyak kita lihat hari ini. inilah perhiasan yang menimbulkan fitnah kepada kaum lelaki.

    Rujukan KItab Al-Mufassol Dr Abd Krim Zaidan juzuk 3 muka surat 354

    wallahua'lam


    NI MCM MAKSUDNYA HARUS JUGA HUKUM WANITA BERCELAK?!
    di luar rumah or di rumah sahaja?
    kepastian ..please
    [/quote]

    nanti saya cuba bertanya pada ustaz sy..insyaALLAH..
    esok jawapannya

    nurdiyana

    • *
    • Posts: 56
    • ana Muslimah
      • View Profile
    Jawab #17 07 April, 2009, 08:43:16 AM
  • Publish Di FB
  • camni..
    boleh bagi perempuan pakai celak di rumah untuk suaminya..
    pakai celak juga boleh untuk keluar rumah jika yakin tidak menimbulkan fitnah..
    atau pun keluar rumah kerana ke suatu tempat yg smua nya muslimah shj..
    tu je..

    ini jawapan dr saudara assiddiq

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #18 07 April, 2009, 08:56:43 AM
  • Publish Di FB
  • camni..
    boleh bagi perempuan pakai celak di rumah untuk suaminya..
    pakai celak juga boleh untuk keluar rumah jika yakin tidak menimbulkan fitnah..
    atau pun keluar rumah kerana ke suatu tempat yg smua nya muslimah shj..
    tu je..

    ini jawapan dr saudara assiddiq

    hmm..sy bertanya pada sorang ustaz smalam..
    ustaz syukri..selalu kedengaran di radio terengganu setiap hari isnin pukul 6.15 ptg..
    ada sebarang jawapan lain maka sama2 la kongsi..

    untuk keluar rumah tu tidak galakkan pakai celak..
    sebab ia nya perhiasan..
    mmg sunnah ustaz tu cakap..
    tp untuk kaum lelaki..
    perempuan sesuai kat rumah je..
    untuk suami..~

    NuRul IsLam

    • *
    • Posts: 764
      • View Profile
    Jawab #19 07 April, 2009, 01:17:40 PM
  • Publish Di FB
  • camni..
    boleh bagi perempuan pakai celak di rumah untuk suaminya..
    pakai celak juga boleh untuk keluar rumah jika yakin tidak menimbulkan fitnah..
    atau pun keluar rumah kerana ke suatu tempat yg smua nya muslimah shj..
    tu je..

    ini jawapan dr saudara assiddiq

    hmm..sy bertanya pada sorang ustaz smalam..
    ustaz syukri..selalu kedengaran di radio terengganu setiap hari isnin pukul 6.15 ptg..
    ada sebarang jawapan lain maka sama2 la kongsi..

    untuk keluar rumah tu tidak galakkan pakai celak..
    sebab ia nya perhiasan..
    mmg sunnah ustaz tu cakap..
    tp untuk kaum lelaki..
    perempuan sesuai kat rumah je..
    untuk suami..~


    syukran atas jawapan.sukasangat

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    9 Replies
    11003 Views
    Last post 23 October, 2009, 02:33:59 PM
    by Ummi Munaliza
    2 Replies
    3227 Views
    Last post 07 May, 2011, 11:38:02 AM
    by Kurau Stone
    6 Replies
    1809 Views
    Last post 16 March, 2012, 06:27:48 PM
    by zahariharis