DAKWAH KEPADA MASYARAKAT MAJMUK

Author Topic: DAKWAH KEPADA MASYARAKAT MAJMUK  (Read 32633 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

abu atiyah

• View Profile
30 May, 2007, 09:23:54 AM
  • Publish
  • Salam,ana buka tajuk khursus untuk yang baru menjadi saudara baru...kita boleh berbincang dan hantar apa maklumat disini...insyaallah moga allah membantu saudara baru. :o
    " Berpuluh tahun kita meninggalkan asal usul kita, demi mencari pengertian sebuah kehidupan. Namun tidak salah untuk kita kembali jatuh cinta pada dunia yang pernah membesarkan kita, dan di sinilah bermulanya kehidupan sebenar "

abu atiyah

• View Profile
    Reply #1 30 May, 2007, 09:25:09 AM
  • Publish
  •   Dr. Gary Miller (Abdul Ahad Omar): Beliau, yang berasal dari Kanada, merupakan seorang pakar matematik yang mendalami ilmu teologi (ketuhanan) Kristian. Pada tahun 1978 beliau dihadiahkan al-Quran dan selepas membacanya barulah beliau sedar tentang kepincangan Bible dan kebenaran al-Quran. Beliau terus memeluk agama Islam dan merupakan seorang pendakwah Muslim yang komited hinggalah ke hari ini. Antara tulisan beliau yg menarik ialah yang bertajuk "The Amazing Quran" (Quran Yang Mengagumkan) . Dalam tulisan ini beliau membuktikan bahawa al-Quran adalah wahyu dan tidak mungkin ditulis oleh manusia dengan menggunakan pendekatan saintifik.

"A very important Christian missionary converted to Islam and became a major herald for Islam, he was a very active missionary and was very knowledgeable about the Bible. This man likes mathematics so much, that's why he likes logic. One day, he decided to read the Qur'an to try to find any mistakes that he might take advantage of while inviting Muslims to convert to Christianity. He expected the Qur'an to be an old book written 14 centuries ago, a book that talks about the desert and so on. He was amazed from what he found.

He discovered that this Book had what no other book in the world has. He expected to find some stories about the hard time that the Prophet Muhammad (Peace Be Upon Him) had, like the death of his wife Khadijah (may Allah be pleased with her) or the death of his sons and daughters. However, he did not find anything like that. And what made him even more confused is that he found a full "Sura" (chapter) in the Qur'an named "Mary" that contains a lot of respect to Mary (peace be upon her) which is not the case even in the books written by Christians nor in their Bibles. He did not find a Sura named after "Fatimah"(the prophet's daughter) nor "Aishah" (the Prophet's wife), may Allah (God) be pleased with both of them. He also found that the name of Jesus (Peace Be Upon Him) was mentioned in the Qur'an 25 times while the name of "Muhammad" (Peace Be Upon Him) was mentioned only 4 times, so he became more confused. He started reading the Qur'an more thoroughly hoping to find a mistake but he was shocked when he read a great verse which is verse number 82 in Surat Al-Nisa'a (Women) that says:

“Do they not consider the Qur'an (with care)? Had it been from other than Allah, they would surely have found therein much discrepancy”.

Dr Miller says about this verse: “One of the well known scientific principles is the principle of finding mistakes or looking for mistakes in a theory until it’s proved to be right (Falsification Test). What’s amazing is that the Holy Qur'an asks Muslims and non-muslims to try to find mistakes in this book and it tells them that they will never find any”. He also says about this verse: "No writer in the world has the courage to write a book and say that it’s empty of mistakes, but the Qur'an, on the contrary, tells you that it has no mistakes and asks you to try to find one and you won’t find any."

abu atiyah

• View Profile
    Reply #2 31 May, 2007, 09:14:38 AM
  • Publish
  • DIALOGUE WITH A NON-MUSLIM (2) : ARE BIBLES AND INJIL THE SAME?

John (J) : Dr Danial (DD), thanks for your answers concerning terrorism before this. Now I would like to ask you concerning the Bible, the sacred book of the Christians. What is your opinion about the Bible? Why don't Muslims treat the sacred Bible just like the Quran?

DD : This is a good question, John. Actually, it is obligatory for Muslims to believe in all the Books of Allah. This standpoint is mentioned in the Quran, in chapter The Cow verse 136, "Say ye: We believe in Allah and the revelation given to us and to Abraham, Ishmael, Isaac, Jacob and the Tribes and that given to Moses and Jesus and that given to (all) Prophets from their Lord. We make no difference between one and another and we bow to Allah (in Islam)." Thus it is obligatory for the Muslims to believe in the Original Book that was given to Jesus. This book was called the Injil. If the contents of the Bible today is the same as the original Injil, then, Muslims are obliged to believe that all the words found in the Bible are Words of God. But I am sorry John, the Bible of today had been tampered with and it is not the same as the original Injil. Many things found in the Bible today are very controversial.......

John : No. that is not true. Why did you say that?

DD : Again I am sorry, John. But I am saying this after referring to books of authority written by the scholars of Christianity. For example, in The Interpreter's Dictionary of the Bible (George Arthur Buttrick, Vol. 4, Abingdon Press, Nashville, 1962), it was mentioned that the original copies of the New Testament have long disappeared. The reason for this disappearance was that, they were written on papyrus, a very fragile and perishable material. Since the Bible had no original manuscripts, it had to be reconstructed. This was done by using imperfect, often widely divergent later copies, which were not original copies. This statement was made by David Noel Freedman in The Anchor Bible Dictionary (CD-ROM under Textual Criticism, NT). Indeed, one Christian scholar, Bruce M. Metzger, admitted that certain errors in the Bible had been done intentionally, for example, to alter certain verses in the Bible because of doctrinal considerations. When you are free, John, please read The Text of the New Testament: Its Transmission, Corruption & Restoration written by Bruce M. Metzger. It was published by Oxford University Press in 1992. By the way John, do you believe that all the contents of the Bible are revealed by God?

John : Err, yes of course (nodding his head).

DD : Well John, your christian scholars may not agree with you. For example, Dr. M. J. Sawyer, Ph.D., an Associate Professor of Theology at Western Seminary, San Jose Campus, in his article, Inspiration and Inerrancy, said, "We legitimately refer to the Bible as a special revelation, although we recognize that not all the contents of the Bible are directly revealed by God. In so saying we recognize that portions of the Scriptures are historical in nature, and that the human authors at times involved themselves in historical research before they undertook to write their books." So John, when we talk about the Bible we have to talk about the human authors who authored the Bible. And John, have you read the U.S. News and World Report, dated July 1st 1991?

John : No..

DD : On page 57, the U.S. News and World Report quoted a team of Christian scholars who said that over 80 percent of the words ascribed to Jesus in the Gospels may be apocryphal. Do you know the meaning of 'apocryphal'?

John : Not authentic?

DD : Right. According to the Oxford Advanced Learner's Dictionary, apocrypha means, "not likely to be genuine; untrue or invented." Thus this team of Christian scholars said that 80 percent of the words ascribed to Jesus in the Gospels may not likely be genuine or authentic. That includes Jesus' Eucharistic speech at the Last Supper, and every word he is said to have uttered from the cross. And the Gospel is part of the Bible. This is one of the controversies of the Bible. Another controversy is concerning the writers or scribes of the Bible. I hope you don't mind if I ask you who is St Paul, John?

John : Yeah, he was the most prolific writer of the Bible.

DD : Right, John. And who is this St. Paul actually? Again, John, , I am not giving my own opinion. Instead I am quoting from the US News, dated 5th April 1999. Under the headline Reassessing An Apostle, Jeffery L. Sheler wrote, "(St.Paul) never walked with Jesus of Nazareth, yet he traversed the Roman Empire proclaiming him the divine Christ. He never heard Jesus teach, yet he became Christianity's most influential expositor of doctrine. He spoke little about Jesus' life, yet he attached cosmic significance to his death and Resurrection. The Apostle Paul, some scholars now believe, was more instrumental in the founding of Christianity than anyone else -- even Jesus himself." St. Paul is more important than Jesus in determining the foundation of Christianity? Forgive me John, but I find this very scary. Have you read the book titled The Messianic Legacy by Michael Baigent, Richard Leigh and Henry Lincoln?

John : No..

DD : In The Messianic Legacy (Dell Pub. Co, 1989), the authors, Michael Baigent, Richard Leigh and Henry Lincoln, ask, how many Christians today are aware of the enormous differences between Jesus and St. Paul. They see St. Paul as the first heretic who turned Jesus into an object of religious veneration, which Jesus and other Nazarenes in Jerusalem would have regarded as blasphemous. And yet, as you mentioned, St Paul was the most prolific writer of the Bible!

John : Dr Danial, you really study about the Bible.....

DD : Yes, and I study to understand and I used books written by your scholars to understand. My opinions are based on their writing and conclusions.... So allow me to conclude our discussion by quoting the christian scholars from the Bible Shelf Online. In The Bible Shelf under 'History of the Bible FAQ', it was stated, "The doctrine that the Bible is free of any error (at least in the original languages), is always an issue of dispute among Christians. I believe that it is not necessary to hold blindly to the fundamentalist doctrine of inerrancy, twisting and turning the possible interpretation of a verse to try and make it agree with another. Plenty of minor errors exist in the Bible, from the age of Saul when he became king of Israel (missing from the original Hebrew in 1 Samuel 13:1) to the order of Jesus' deeds (jumbled in the four gospels). Many so-called 'contradictions' asserted by those who are unfamiliar with the Bible are simply taken out of context, but errors are there. There is no reason to toil day and night in attempts to reconcile every contradiction in the 66 books of the Bible. It was written, edited and copied (and eventually translated) by fallible men and women." So now you understand John, why Muslims believe completely in the Injil revealed to Jesus by God but the same belief is not accorded to the Bible which was written and edited by fallible human beings.... And I am sorry if my explanation hurt you, John.

John : No, no, Dr Danial. You are not attacking but explaining. And you are very academic. I thank you for that. I really have to study your answers.........

(Dr. Danial bin Zainal Abidin (M.B.Ch.B. University of Alexandria) is the Managing Director of Danial Zainal Consultancy based in Penang Island, Malaysia. This Consultancy focussed on education and research. He is also a Medical Practitioner based in Penang Island, Malaysia. Besides that he is also an author who, until now, has written altogether ten books. As a motivator, he gives motivation weekly through Mutiara FM (Penang Island Broadcasting Station). He is also a columnist for i-Magazine in Malaysia.)

abu atiyah

• View Profile
    Reply #3 31 May, 2007, 09:16:26 AM
  • Publish
  • DIALOGUE WITH A NON MUSLIM : Why Muslims Have To Pray?

GLORY (From Portugal) : Dr Danial. Please, I would like to ask you about your five daily prayers. I see that it is obligatory for Muslims to pray 5 times day. I see Muslims stopping from work, rushing to their prayer room to pray and then coming back to the office to continue with their work. Can you really pray by rushing like that? To me, prayer should always be there in your heart, not only 5 times a day. Please help me to understand....

DR DANIAL (DD) : I agree with you that prayer is a continuous process. It should always be there in your heart. Actually Glory, this concept of continuous prayer or, more correctly, continous remembrance of God, is taught by Islam. Islam termed this continuous remembrance of God as zikrullah. Indeed, in an authentic tradition, Prophet Muhammad was quoted as saying that, "The best zikir or remembrance is a continuous form of remembrance until one die with his tongue wet due to this remembrance of Allah." However, zikrullah is not just mere repetition of a mantra. It is more than that. Zikrullah can exist in the form of connecting to the Most High by using words recommended by the Most High, as mentioned earlier. Zikrullah for a scientist exists in the form of analysing the creation created by the Allah to glorify Him.

Thus the mantra for a scientist is his experiment and observation that is done to prove that Allah is the Creator. And, most important, the climax of zikrullah is to follow His Way right from the bottom of your heart. In the west people talk about prayers and meditation by sitting in a room, closing their eyes and repeating a certain mantra. After the session they follow THEIR OWN WAY. No, in Islam the purpose and indeed the climax of zikrullah is to FOLLOW HIS WAY with a sincere heart, spiritually, physically, and socially. When Muslims follow His Way comprehensively, without forgetting the oral mantra or zikir, they are praying to Him and at that instant they become men and women of integrity whereever they are. They become role models. Connecting to Him in this manner should be continuous for 24 hours. At that instant Muslims become a group of people who live and work diligently in this world with their heart connected to the next world. It is just like the internet. Your are there staying in your room but you are connected with the world through the internet system. Muslims are connected not just to this world but also to the next world through their zikir system. This is the prayer system in Islam. A holistic prayer system. Yeah, it is a continuous process.

GLORY : What about this rushing to the prayer room to pray 5 times a day?

DD: Yes sister, but we also see doctors and engineers rushing for their lunch and tea. These professional people are so busy so much so they had to rush for their meals. And yet we commended them for their commitment. We do not question about their rushing to the cafeteria. It is their style and this style is created by their working condition. And this style is good because they do not want to waste their time and this is good for the company. What is important is that they are getting their lunch and this lunch is beneficial for them. They are getting the carbohydrates, proteins and minerals which can be considered as booster for them before continuing with their job. Would you say that their lunch is useless just because you saw them rushing for their lunch? No. The same applies to the Muslims.

When Muslims pray 5 times a day they really pray. Their rushing should be interpreted as an endeavour to save time. Muslims started their prayer by saying that Allah is the greatest and at that instant everything else becomes small. Their bosses, managers, leaders and superiors become negligible. At that instant they are connected to the Most High after hours of being connected to high-strung people and stress induced situation. If lunch is a booster for the physical, then prayer is a booster for the spiritual. Muslim prayer is a form of meditation, indeed it surpasses normal meditation. I read many established articles in the internet that explained that one of the ways to reduce stress during work is to set aside a few minutes a few times during work for meditation. Indeed, switching of activity is good because it relaxes the mind. This is a practical solution to control stress and Muslims had been doing just that through their prayers 5 times a day consistently. Moreover, before praying, Muslims have to wash certain parts of their body especially their hands in a process called ablution or wuduk in Arabic. And I read in the WHO bulletin that the most important preventive measures that should be practised by everybody to prevent the spread of infectious diseases in this decade is to constantly and vigorously wash our hands. This concept is there in Islam through performing the ablutions before the 5 obligatory prayers. This is scientific!

GLORY : OK.... But don't you think that a prayer should be limited just to the heart and we do not need to rush to do our prayer?

DD : I agree with you that the heart plays a very important role in a prayer. It can be considered as the main switch. Without it a prayer can be considered as null and void. However, in Islam, a human being is categorised as a complex organism created by God with two very important elements, that is, the soul and the physique. Since these two elements are created by Allah, both should prostrate to worship Allah because both are created by Him. Thus during performing the 5 obligatory prayers, a Muslim moves his body and heart to worship Him. By the way Glory, what do you think of yoga?

GLORY : To me it is a good form of exercice.

DD: Yes sister, and according to one definition, yoga is a combination of spiritual and physical exercises to encourage ones health and well-being. If you can accept yoga, I think, you can accept the Islamic prayer because, in a way, the Islamic prayer is an act of worship that combines the spiritual and physical beings of a human being. More than that a Muslim has to clean himself or herself before praying by taking ablution which is not done in yoga. And earlier you mentioned about Muslims going to the prayer room to pray. In the prayer room Muslims meet their fellow Muslims and they pray together. In Islam this is called the jemaah.

While praying together they learn the basics of teamwork, yeah, teamwork. They know the importance of having a shared vision in life, that is worshipping of God. They also learn the importance of choosing and obeying a competent leader, that is the Imam. Besides that, thay learn the importance of standing in unison, that is the saf, while performing an important job. These are the basics of a teamwork and its essence is there in the Islamic prayer. This aspect is also not found in yoga. Besides that, the 5 obligatory prayers taught Muslims about the importance of discipline and time management.

veryday Muslims have to wake up early to perform the dawn or fajr prayer. They are the early birds. Waking up early does not affect their health negatively. According to a six-year study, those who sleep for eight hours or more tend to die a bit sooner. It is evidently very safe to sleep only seven, six, or even five hours a night. The scientists come to this conclusion after analysing data from the American Cancer Society. At night Muslims end their day by performing the night or isya prayer. I read a book written by Dr Bob Arnot titled The Biology of Success. He mentioned that those who stick rigidly and consistently to the teachings and routines of their religion are more contented and are more able to look at life positively. He singled out Islam as one of the religions that has definite routines and procedures which is capable of inducing the biology of the Muslims positively towards attaining peace and tranquility...

Having said all these, I come back to the most important aspect of a prayer, that is the heart, which you mentioned earlier. So in Islam the most important prayer is in your heart but it should not be limited only to the heart, because the heart and physique is interconnected. But I do agree with you about the importance of the heart. Indeed in Islam, one have to khusyuk while performing a prayer. Khusyuk means focus and deep concentration of the mind and heart. Without that ones prayer comes to nothing. This is the esssence of the Islamic prayer.

GLORY : OK.... I felt perturbed when I saw Muslims praying to a stone in Mecca. I understand that you called this stone Kaba. Isn't this idolatrous?

DD : Yes sister, when Muslims pray they turn their faces towards the Kaabah. Turning ones face towards the Kaabah doesn't mean that one worships the Kaabah. When a battallion of soldiers march in front of their King and turn their faces and salute towards him, we don't say that this is idolatrous, do we? No, we say that this is a salutation of honour. Kaabah is not God. You can ask any Muslim, Glory, concerning Kaabah, and I can assure you that they will tell you that, "Kaabah is our qiblat."

Yes, Kaabah is our qiblat, not our God! What is a qiblat? It is an Arabic term which means direction. It is just a landmark. That is why when you go to the mosques, you won't be able to see images of the Kaabah inside the mosques. Why? Because its image is not important to the Muslims. In other words, what is important is not the stone but the direction. If Muslims really worship the Kaabah you would expect to see its images everywhere especially inside the mosques. Moreover, when Muslims go to Mecca to perform the Haj, thay come face to face with this landmark, the Kaabah. Do you know what do Muslims recite at that instant, in front of the Kaabah? They say, "Labbaika La Syarikalak," which means "We come to worship you oh Allah and there is no partner besides you."

"No partner besides Allah" means there is only one God, the Creator, that is Allah, and everything else, including the Kaabah, are just His creatures. I have to say that, Glory, actually, this concept is understood even by a young Muslim primary school kid... In addition to that, without this landmark as a direction, it will be chaotic when Muslims pray in a congregation. Why? Because some would be facing towards the west, some towards the east and so on and so forth and for an outsider this will be a joke. To make an analogy, let's come back to that battallion of soldiers who march in front of their king. What would you say if some of the soldiers turn their faces towards the king and some towards something else? You would want to question their discipline, and worse, their loyalty. I hope now you understand why Muslims turn their faces towards the Kaabah during praying.

GLORY : Yeah, I can see the logic... But why turn towards the Kaabah?

DD : I hope you would not suggest that we turn towards Las Vegas. (Smile).... Kaabah has a beautiful history because it was built by prophet Abraham and his son Ishmael. Indeed the Bible did mention about the Kaabah, the House of God. It is mentioned in the Revised Standard Version of the Bible, chapter Isaiah, verses 6 and 7: “A multitude of camels shall cover you, the young camels of Midian and Ephah; all those from Sheba shall come. They shall bring gold and frankincense, and shall proclaim the praise of the Lord. All the flocks of Kedar shall be gathered to you, the rams of Nebaioth shall minister to you; they shall come up with acceptance on my altar, and I will glorify my glorious house.” And we should not forget that the lineage of Muhammad and Jesus Christ were connected to Abraham. Thus when we face the Kaabah we are connected to this beautiful history of the prophets of Allah who built the glorious house of God.

GLORY : OK.. I thank you very much for your explanation. Now I am beginning to understand.

(Dr. Danial bin Zainal Abidin (M.B.Ch.B. University of Alexandria) is the Managing Director of Danial Zainal Consultancy based in Penang Island, Malaysia. This Consultancy focussed on education and research. He is also a Medical Practitioner based in Penang Island, Malaysia. Besides that he is also an author who, until now, has written altogether ten books. As a motivator, he gives motivation weekly through Mutiara FM (Penang Island Broadcasting Station). He is also a columnist for i-Magazine in Malaysia.)

abu atiyah

• View Profile
    Reply #4 31 May, 2007, 09:30:22 AM
  • Publish
  • EXCELLENCE OF THE QURAN (COMPARED TO THE BIBLE)

FOCUS: ORIGIN OF THE UNIVERSE

Both the Qur’an and modern science confirm that the heavens and the earth were created

simultaneously, having been separated from a primary nebula. It is important to understand that the Bible, the most famous record of the creation prior to the Qur’an, gives a sequence for the creation of the heavens and the earth that is today found unacceptable from a scientific standpoint. If the Qur’an was the work of human beings it is difficult to imagine how they could have avoided the human errors so firmly fixed in the minds of people from the previous records.

In the Bible, in Genesis, chapter 1, we read that God created light which He called day, and separated it from the darkness which He called night (see verse 3). Today we know that the alternation of day and night is caused by the earth’s movement in relation to the sun. But, according to Genesis, the sun was not created until the fourth day (see verse 16). So how could day and night alternate before that?

A related problem is that vegetation is created on the third day (see verses 11-12) whereas the sun which is necessary for sustaining vegetation does not appear until the fourth day. “What is totally untenable” says Dr. Bucaille, “is that a highly organized vegetable kingdom with reproduction by seed could have appeared before the existence of the sun.” (The Bible, the Qur’an and Science, p. 42).

We have already seen that the Qur’an states, and modern science confirms, that the heavens and the earth were formed together. Dr. Bucaille explains as follows: “Earth and moon emanated, as we know, from their original star, the sun. To place the creation of the sun and moon after the creation of the earth is contrary to the most firmly established ideas on the formation of the elements of the solar system.” (p. 42).

By giving a sequence in which the sun and moon are created after the creation of the earth, the Genesis account proves erroneous. On the other hand, the Qur’an, by speaking of the simultaneous creation of the heavens and the earth, has judiciously avoided the errors of the Genesis account.

Could the Qur’an have been authored by a human? No!

Dr. Bucaille asks: “How could a man living fourteen hundred years ago have made corrections to the existing description to such an extent that he eliminated scientifically inaccurate material and, on his own initiative, made statements that science has only in the present day been able to verify?” (p.151).

Edited by Dr. Danial bin Zainal Abidin,

Original article by Shabir Ally (Islamic Information Centre – Online)

abu atiyah

• View Profile
    Reply #5 01 June, 2007, 11:19:02 AM
  • Publish
  • Shahrol Yoga berdakwah dalam teksi

Oleh: ZUARIDA MOHYIN

SEIRING sejalan...Shahrol Yoga sentiasa mendapat sokongan semangat dan doa daripada isteri tercinta, Siti Maznah Arshad.

ORANGNYA cepat mesra dan begitu ramah meskipun perkenalan awal kami sekadar menerusi telefon. Apa tidaknya, belum pun sempat memulakan kata, dia lebih dahulu sudah bertanyakan khabar.
    Tambah mengukuhkan andaian penulis, apabila sahaja ditanyakan kesudian beliau untuk diwawancara, tanpa banyak soal beliau memberi lampu hijau.

Pada hari yang dijanjikan, penulis ke lokasi yang dipersetujui sehari sebelum itu. Kami berjumpa pada pukul 10.30 pagi di pejabat Perkim Petaling Jaya yang terletak dalam kawasan masjid Kolej Islam Malaysia, Seksyen 16, Petaling Jaya, Selangor.

“Saya ni memang ada niat bergelar seorang pendakwah suatu hari nanti. Hajat nak mendalami ilmu agama secara formal memang dah lama ada tetapi buat masa ini masih belum berkemampuan dalam pelbagai segi.

“Mungkin belum ada rezeki lagi. Namun ini tidaklah bermakna ia padam begitu sahaja. Saya sentiasa tidak melepaskan peluang mengikuti apa-apa kursus sama ada anjuran Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim). Kadang-kala tu, jika isteri ada kelapangan, dia juga ikut serta.

“Sebenarnya, banyak yang diperoleh terutamanya saudara baru seperti saya. Ia bukan sahaja menambahkan ilmu agama di dada tetapi pergaulan dengan mereka yang senasib, menyedarkan kita bahawa ada insan yang lebih hebat cabaran sekali gus berkongsi pengalaman.

“Manakala tunjuk ajar daripada ustaz dan ustazah, menambahkan semangat untuk terus cekal mengharungi hidup dan pada masa yang sama menguasai kemahiran berdakwah,” akui anak kelahiran batu Gajah, Perak, Md. Shahrol Yoga Abdullah pada pertemuan yang turut ditemani isteri, Siti Maznah Arshad.

Menurut bekas anggota polis ini lagi, kalau hendak dikira detik pengislamannya, beliau telah belajar mengucap dua kalimah dan melafazkannya pada usia 10 tahun lagi. Sungguhpun pada masa itu hati beliau benar-benar terbuka kepada Islam tetapi dari segi undang-undang, ia dikira tidak menepati syarat serta tidak secara yang lebih betul dan teratur.

Kewujudan

Kata Shahrol, 37, pada masa itu beliau memang gemar mengikuti ceramah-ceramah agama yang disampaikan oleh tokoh-tokoh agama terkemuka pada masa itu di corong-corong radio. Banyak persoalan tentang kehidupan manusia dengan Penciptanya, kewujudan alam sekeliling dan alam selepas kematian terjawab.

“Saya akhirnya benar-benar diisytiharkan seorang Muslim pada 21 Julai 1997 iaitu kira-kira sepuluh tahun lalu di Pejabat Agama Islam Taiping, Perak.
    Mungkin ramai yang tertanya kenapa lama sangat? Banyak yang berlaku di dalam hidup ini. Biarlah itu saya simpan sendiri. Yang pasti, saya bersyukur kerana kini saya sudah Islam.

“Sepanjang pengislaman ini, saya berterima kasih kepada tiga insan yang berada di JAIS dan Perkim iaitu Ustaz Zainuddin, Ustaz Amran dan Ustaz Anuar Hamzah kerana merekalah yang banyak membantu saya sama ada dari segi pembelajaran, aktiviti dakwah dan ekonomi.

“Malah saya bersyukur kesungguhan dan keikhlasan ustaz di atas dan mereka yang berkaitan, telah membantu saya sehingga khatam al-Quran. Sekarang ini, azam saya ialah untuk melanjutkan pengajian di mana-mana institusi agama yang disediakan kepada golongan mualaf.

“Selepas itu, saya akan berusaha menyumbang kepada masyarakat Islam terutamanya dari segi mengembangkan syiar Islam,” terang Shahrol yang baru sembilan bulan bergelar pemandu teksi setelah menerima bantuan teksi daripada Lembaga Zakat Selangor (LZS) pada tahun lalu.

Shahrol yang merupakan Ahli Jawatankuasa Perkim dan Pengerusi Biro Penerangan/Penerbit an turut mengakui mengalami perubahan dari segi kerohanian selepas bergelar Muslim. Kalau sebelum dia seorang yang panas baran tetapi Islam berjaya mendidik jiwanya supaya lebih sabar dalam menghadapi pelbagai urusan duniawi.

Kata bapa kepada Mohd. Hakimi, 7, dan Nurul Izzah, 6, senjata umat Islam iaitu doa merupakan perisai paling berguna. Sayangnya, kelebihan ini tidak disedari ramai umat Islam. Apabila seseorang itu telah melaksanakan solat dan kemudian berdoa, ketenangan yang hadir sukar digambarkan dan kenikmatannya cuma dapat dirasakan oleh mereka yang melakukannya dengan ikhlas dan kerana Allah.

“Sebab itulah apabila saya mengetahui Islam adalah agama sebenar dan paling bermakna, apabila menerima hidayah Allah, saya tanpa melepaskan peluang pergi mendalami agama Islam. Tetapi, belajar menerusi penganjuran majlis-majlis Islam, itu tidak memadai. Saya akan berusaha untuk belajar secara lebih formal. Ini penting untuk saya bergelar pendakwah yang bertauliah.

“Saya memang berharap suatu hari nanti saya dapat menyampaikan dakwah kepada golongan bukan Islam. Bagi saya bergelar pemandu teksi bukanlah satu kekurangan dalam menegakkan syiar Islam. Ini kerana menerusi kerjaya baru ini, peluang bertemu dengan pelbagai peringkat masyarakat adalah jauh lebih mudah.

“Malah sekarangpun, saya sudah mula berdakwah kepada penumpang-penumpang yang menaiki teksi saya. Berdakwah di sini bukanlah bererti menyampaikan ceramah tetapi berusaha memikul amanah Allah iaitu menjadi khalifah di muka bumi ini, itu sudah memadai. Sungguhpun, apa yang kita sampaikan itu sepotong ayat,” katanya kurang kefahaman orang bukan Islam tentang agama syumul ini membakar semangatnya untuk cuba memperbetulkan persepsi negatif itu.

Beliau yang mendirikan rumah tangga pada 12 September 1999 mengakui apabila sahaja keputusan memeluk Islam diambil, dirinya disisih oleh keluarga.
    Penerangan yang salah daripada saudara mara yang lain memburukkan lagi keadaan.

“Saya adalah anak tunggal. Bila ibu mengetahui saya bertukar agama, mereka menyangkakan hubungan darah kami juga terputus sebaik sahaja saya melafazkan syahadah. Apa lagi dalam menguruskan soal-soal seperti kematian dan perayaan tertentu.

“Alhamdulillah, apabila saya terangkan perlahan-lahan dan yang paling mujarab apabila kita menunjukkan contoh seorang anak soleh sebagaimana tuntutan Islam, lambat laun mereka akan menyedarinya. Mengapa umat Islam dipandang serong? Sebabnya umatnya itu yang perlu merungkai persoalan tersebut,” akui Shahrol yang bersyukur kini ibunya telah tinggal bersamanya.

nor

• View Profile
    Reply #6 01 June, 2007, 11:37:12 AM
  • Publish
  • kat mana2 pn boleh berdakwah....
    JANA PENDAPATAN MEWAH HANYA DENGAN HANDPHONE ANDA!!Sila lawati http://Prepaid4U.Net/?id=eyla07

husnulkhatimah

• hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Reply #7 01 June, 2007, 11:38:08 AM
  • Publish
  • degan pelbagai cara
    yg berhikmah..

zaitihamdan

• Suffering from TRUTH decay?Brush up on your Quran!
      • View Profile
    Reply #8 01 June, 2007, 01:28:47 PM
  • Publish
  • kalau aku kene tanya orang kapir:

"kenapa tak minum arak"

maka, pasti aku akan jawab:

"islam mengharamkan kami minum arak. jadi kami takleh minum arak. bukan tu je takleh. kami diharamkan drp berzina...eh ada lagi. kami diharamkan drp main TOTO (tipu orang takde otak)... babi pon haram dimakan pasal haram dan ADA KUMAN (kuman ape cik adik dan cik abang sekalian?) takleh dibunuh walaupon babi tu dah dipanggang dengan kepanasan setahap api neraka (paling tak panas adalah 70 kali ganda drp api dunia -- ye ke? aku dah lupa asal usul riwayat cerita dia. jadi sama2 lah kita semua doa supaya tak masuk neraka yer... )itu haram, ini haram"

hoi hoi hoi aku.... kau tau tak? :senyum: tentulah ko tak tau. kalau ko jawab camtu, aku yakin kebanyakan orang kapir akan cakap dlm hati:

"uish... banyaknya haram. mmm maksud haram pon aku haram tak tau. ish ish dia ni haram kejadah tul lah"

atau

"ish ish... banyaknya larangan. susahlah camni"

itu la, tuntut ilmu takat baca tajuk dan isi penting. pastu hurai ikut pala otak sendiri. pastu skip2. rasa tajuk best, amik. kalau tak best, skip terus...isk isk isk..kesian aku..

sepatutnya aku cakap kat orang kapir tu:

”because of my religion (jgn cakap deen, pasal dia sepatah haram tak tau arob) AND my preference"

atau apa2 ayat yg ko rasa best yg membawa maksud  “kerana perintah agama dan pilihan saya" [:senyum: saya tak terer english, tapi saya perasan tere arob…:senyum:…)

itu adalah 2 (dua) point yg penting aku kene jawab bila orang tanya kenapa haram, kenapa takleh, kenapa dilarang. detailnya, cari la sendiri. ..boleh insyaallah…aku mesti buat..!!

I believe in Islam like the sun rising, not because I can see it, but because by it I see everything else.

husnulkhatimah

• View Profile
    Reply #9 01 June, 2007, 03:32:42 PM
  • Publish
  • camtu ya cara kak zaiti ..berkesan x?

abu atiyah

• View Profile
    Reply #10 04 June, 2007, 04:39:51 PM
  • Publish
  • Idris Tawfiq ialah seorang bekas paderi Katolik (Roman Catholic). Beliau memperoleh ijazah dalam bahasa Inggeris dan Sastera daripada Universiti Manchester dan dalam bidang Teologi (Sacred Theology) atau Ilmu Ketuhanan daripada Pontifical University of Saint Thomas Aquinas di Rom. Sebelum memeluk Islam beliau berpandangan Islam ialah satu agama kolot yang merendahkan martabat wanita, mementingkan keganasan dan mengajak umatnya agar mengebom diri untuk mendekatkan diri kepada Tuhan. Ketika beliau bercuti di Mesir selama seminggu beliau mula menyedari bahawa umat Islam secara umumnya tidak seperti yang dipaparkan dalam media massa di Barat. Apakah perbezaan yang besar antara agama Kristian Katolik dan Islam? Beliau menjawab, "Asas bagi agama Islam ialah Allah. Kesemua perkara adalah berpaksikan Allah... Ia tidak menjadikan, sebagai contoh, Nabi Isa sebagai paksi.  Seperkara yang lain ialah, Islam merupakan satu agama yang komprehensif. Ia bukan satu agama yang menekankan ibadah pada hari-hari tertentu (contohnya hari Ahad) sahaja. Sebaliknya, Islam mengajar umatnya tentang cara untuk menyapa orang lain, adab-adab makan minum, adab-adab memasuki bilik, malah tentang setiap perkara."

WHO IS IDRIS TAWFIQ?

Idris Tawfiq has a degree in English Language and Literature from the University of Manchester and a degree in Sacred Theology, studied in Italian, from the Pontifical University of Saint Thomas Aquinas in Rome. For many years a teacher of Religious Studies, he taught in different schools in the United Kingdom and in Egypt. Before embracing Islam, Idris was a Roman Catholic priest.

Idris Tawfiq writes and speaks in a very gentle way about Islam, Spirituality and the Arab World. He always points out that he is not an Islamic scholar, but rather has a way of explaining things about Islam in a simple way. He has considerable experience in leading Retreats and In-Service training for both students and teachers. He uses this vast experience of dealing with ordinary people and explaining matters of faith to them to enliven his writing and style of speaking, making them both interesting and easy to understand. He especially tries to explain Islam to those in the West who are not Muslim. 
    He has written for newspapers and periodicals in the United Kingdom and he now contributes to IslamOnline. net andThe Middle East Times and he writes a weekly article in Egyptian Mail, Egypt’s oldest English-language newspaper, and Sawt Al-Azhar, the newspaper of Al-Azhar University. He is the author of The Road to Reconciliation (1984) and Gardens of Delight: a simple introduction to Islam (2005). He is currently writing a book about the life of the Prophet Muhammad (pbuh) and is in much demand as a speaker, both to groups and on television and radio.

He falters when asked what he sees in Islam that Catholicism lacked. "That's a very loaded question," he says, grimacing. The biggest difference, then? "I would say that Islam is completely God-centred, " he answers tentatively. "It is not about what Jesus did for me and it's not about offering prayers for myself. The whole thing revolves around Allah."The other thing is that Islam covers every aspect of life. It's not a going-to-church- on-Sunday religion, it's not even a going-to-Mass- every-morning and leading a good and holy life religion."Islam tells you how to greet people, how to eat your food, how to enter a room - how to do everything in life. Whilst Muslims are not saints, Islam encourages Muslims to think about God all the time. Islam, in its essence, attributes everything to God. For Muslims, Islam is everything."

Did he experience periods of doubt leading up to his conversion?" No, none at all," he answers."Although one of my barriers to becoming a Muslim was the story of Abraham. The Bible says Abraham was going to sacrifice his son Isaac, the Koran says it was Ismael."It may seem odd, but I wrestled with this for a long time. I thought one of them must be wrong, both cannot be right. But at the end of the day, as with any faith, you have to take that leap and accept the essence of what Islam says."I have no problem with 'There is no God but God'- I've always believed in that. And Muhammad is his messenger? I have learned and come to understand that core."

abu atiyah

• View Profile
    Reply #11 06 June, 2007, 07:43:30 AM
  • Publish
  • Temuramah ekslusif bersama Ustaz Tajuddin OthmanAbdullah, bekas
    Paderi Besar Gereja-Gereja Seluruh Sabah.

Oleh Jamilah Aini Mohd. Rafiei.

BEKAS Paderi Besar Sabah, TAJUDDIN OTHMAN ABDULLAH, mengupas
    perbandingan yang cukup ilmiah di antara agama Islam dan Kristian
    berdasarkan pengkajiannya yang cukup mendalam lagi terperinci selama
    menjadi Paderi Besar Kristian selama 12 tahun.

Iktibar Buat Mereka Yang Murtad AGAMA Kristian menurut kitab Injil
    yang asal jika dikaji sedalam-dalamnya maka jawapan akhir yang akan
    ditemui adalah ISLAM. Hakikat ini telah dibuktikan oleh ramai orang
    Kristian yang akhirnya mendapat hidayah Allah dan kemudiannya memeluk
    agama Islam.

Tetapi apa yag paling menakjubkan kali ini, kita berpeluang berkongsi
    pengalaman hidup yang tiada tolok bandingannya bersama USTAZ TAJUDDIN
    OTHMAN ABDULLAH, seorang bekas paderi besar di seluruh Sabah, yang
    belajar sebahagian besar dalam hidupnya untuk menjadi paderi. Beliau
    yang selama ini berada di tahap paling tinggi dan mulia sekali di
    Sabah Kerana berkedudukan untuk mengampunkan segala dosa yang
    dilakukan oleh orang-orang Kristian Sabah contohnya orang yang paling
    berpengaruh ketika itu Pairin Kitingan. Pengalamannya sebagai Bekas
    Paderi di sekitar 80-an membuatkan beliau banyak mengetahui selok
    belok agama termasuk agama Islam. Setelah puas mengkaji, akhirnya
    Allah memberikan hidayah kepadanya dengan memilih Islam sebagai jalan
    hidup. Beliau kini bertugas di Majlis Agama Islam Melaka di bahagian
    Unit Kristianologi. Bersama seterusnya dengan JAMILAH AINI MOHD.
    RAFIEI, turut hadir SUZILAWATI ROZAINOR ABBAS dengan jurufoto WAN
    ZAHARI WAN MOHD. SALLEH yang berdialog dengan beliau di Masjid
    Al-Azim (Negeri), Air Keroh, Melaka, baru-baru ini.

-----------------------0-------------------------------

SEMASA Kristian saya dikenali sebagai Paderi Thomas Laiden. Saya
    berasal dari Sabah dan berketurunan Solok. Agama asal saya ialah
    Roman Katholik. Saya mendapat pendidikan di Seminary Kepaderian
    Vantiken Itali iaitu institusi kepaderian terulung di Itali dan
    dibiayai oleh Persatuan Kristian Sabah. Saya tamatpengajian pada
    tahun 1985 seterusnya bertugas sebagai paderi di Vantiken. Seterusnya
    saya memohon untuk kembali ke negara asal saya iaitu Sabah.

Pada tahun 1988 saya ditukarkan ke Sabah dan berkhidmat sebagai
    paderi. Saya bertugas di Gereja St. Mary, Persatuan Gereja Roman
    Katholik Sabah seluruh Sabah yang berpusat di Kota Kinabalu. Keluarga
    saya terlalu kuat berpegang pada agama. Itulah sebabnya bapa
    menghantar saya ke Vantiken, dengan harapan agar saya menjadi seorang
    paderi yang dikira jawatan yang terlalu mulia. Saya mempunyai ramai
    adik beradik tetapi kesemuanya perempuan, saya adalah anak lelaki
    tunggal dalam keluarga.

Semasa menjadi paderi, saya banyak membuat kajian mengenai agama
    Kristian, Buddha, Hindu dan Islam. Ketika itu saya tidak tahu
    langsung tentang keindahan dan kecantikan Islam dan tidak pernah
    terlintas di fikiran untuk ke situ. Tambahan pula saya dibesarkan di
    dalam keluarga yang kuat mengamalkan agama Kristian. Saya aktif
    bergiat dalam dakyah Kristianisasi yang cenderung kepada banyak
    buku-buku Islam. Setelah banyak membuat kajian, saya terfikir apabila
    saya dilantik menjadi paderi, saya mendapat kesimpulan yang saya
    sudah mula meragui agama yang saya anuti. Konflik Diri Yang Tidak
    Terbendung

Ianya ketara di sekitar 1988, apabila sebagai seorang paderi diberi
    tanggungjawab yang besar iaitu untuk mengampunkan dosa manusia.
    Timbul di fikiran saya bagaimana saya sebagai manusia biasa bisa
    mengampunkan dosa manusia lain sedangkan para Nabi dan Rasul yang
    diutuskan Allah, mereka ini tidak sanggup mengampun dosa manusia dan
    tidak mampu mengampunkan dosa manusia. Saya mula serius membuat
    kajian mengenai Islam.

Apabila saya diberi tanggungjawab mengampun dosa orang-orang Kristian
    seluruh Sabah, jadi masa itu saya rasakan seolah-olah agama ini
    sengaja direka-reka oleh manusia. Seterusnya pada tahun 1989 saya
    kembali ke Vantiken untuk membuat Kursus Kepaderian di sana selama
    tiga tahun. Di sana saya telah berjumpa dengan ketua paderi tertinggi
    seluruh dunia iaitu Pope John Paul. Saya telah berdialog dengannya
    dan bertanya akan perkara yang memusykilkan saya sepanjang saya
    menjadi paderi. Saya berkata kepadanya, "Paul, saya sekarang rasa
    ragu dengan agama yang kita ini". Dia terkejut dan bertanya, "Apa
    yang kamu ragukan?"

Saya berkata, "Cuba John Paul fikirkan sendiri, kita ini seorang
    manusia biasa. Di negeri saya Sabah, di negeri saya sendiri setiap
    malam Ahad saya mengampunkan dosa orang Kristian yang beratus-ratus
    orang yang datang mengaku dosa.

Mereka harap saya yang mengampunkan dosa mereka sedangkan para Nabi
    pun tidak pernah melakukannya."

Beliau berkata, "Wahai Paderi Thomas, kamu ini dilantik menjadi
    seorang paderi, maka kamu ini seorang yang suci dan tidak mempunyai
    sebarang dosa," Saya katakan yang saya merasakan diri saya mempunyai
    dosa. Beliau seterusnya menyambung, "Memang kita manusia ini
    mempunyai dosa. Nabi Adam sendiri mempunyai dosa. Apabila seseorang
    yang telah dilantik menjadi paderi bermakna kamu ini telah dilantik
    oleh Jesus Christ. Jesus Christ tidak ada dosa maka kita sebagai
    paderi ini tidak mempunyai dosa."

Di situlah saya mula tidak percaya pada agama kristian yang
    mengatakan ulamak-ulamak Kristian tidak mempunyai dosa.

Saya katakan pada Paul yang ulamak Kristian itu pembohong. Dia
    terkejut lalu berkata,"Thomas, kamu telah dihantar hingga ke
    peringkat tertinggi untuk menjadi paderi, kenapa kamu berkata
    demikian. Cuba kamu jelaskan kenapa kamu kata agama Kristian
    pembohong".

Saya menyoalnya, "Jesus Christ itu Tuhan atau Nabi?" Beliau menjawab,
    "Dia Tuhan." Saya bertanya kembali, "Pernahkah orang nampak Tuhan?
    Bagaimana wujudnya Tuhan? Siapa Tuhan kita sebenarnya, Jesus Christ
    (Nabi Isa) atau Allah bapa? (Allah)."

Beliau mengatakan Jesus itu Tuhan.

Saya menyoal kembali, "Apa matlamat utama Jesus Christ diutus ke
    dunia?"

Beliau menjawab, "Untuk menebus dosa bangsa manusia, semua bangsa dan
    agama."

Jadi saya katakan padanya kenapa perlu ada paderi tukang ampun dosa
    jika Jesus Christ sudah menebus dosa semua manusia. Di situ dia mula
    pening dan terpinga sambil berkata, "Paderi Thomas awak ini telah
    dimasuki iblis sehingga berani mempertikaikan Kristian."

Saya katakan padanya, "Kita seorang paderi yang suci, bagaimana iblis
    boleh masuk?"

Saya juga katakan padanya saya mempunyai ibu bapa dan adik-beradik
    apabila ibu bapa saya membuat dosa mereka mengaku di hadapan anak,
    kerana kedudukan saya ketika itu sebagai seorang paderi. Jadi saya
    terfikir bagaimana saya seorang anak boleh mengampunkan dosa ibu
    bapa. Sepatutnya seorang anak yang meminta ampun dari ibunya.

Selepas perdebatan itu Pope John Paul meninggalkan saya, sebagai
    seorang paderi beliau tidak boleh marah kerana marah merupakan satu
    dosa. Di dalam Kristian mempunyai tujuh rukun iaitu:-

i. Ekaristi Pembaptisan - seseorang yang ingin memeluk Kristian
    mereka mesti dibaptiskan air suci.

ii. Ekaristi Pengakuan - mengaku dosa di hadapan paderi

iii. Ekaristi Maha Kudus - memakan tubuh Tuhan (Khusti kudus)

iv. Ekaristi Minyak Suci - air suci

v. Ekaristi Krisma - penerima ekaristi Maha Kudus layak menerima
    krisma

vi. Ekaristi Imaman - menjadi paderi

vii. Ekaristi Perkahwinan - hanya untuk penganut awam (Paderi tidak
    menerima ekaristi ini)

Dalam Kristian air suci atau lebih dikenali sebagai Holy Water,
    adalah paling bernilai sekali. Untuk menjadi seorang Kristian,
    seseorang perlu menjalani Ekaristi Pembaptisan iaitu meminum air ini.
    Ia diperolehi dari proses uzlah yang dijalani sebelum menjadi paderi.
    Jika tidak mempunyai akidah yang benar-benar kuat, akidah boleh rosak
    disebabkan air ini. Contohnya ialah seperti apa yang berlaku ke atas
    seorang doktor perempuan Melayu di Selangor. Setelah minum, beliau
    langsung tidak boleh mengucap, hatinya telah tertutup. Menurutnya
    beliau sudah tidak yakin lagi dengan agama lain kecuali Kristian
    sahaja Kerana melalui Kristian beliau boleh melihat Tuhan Jesus yang
    turun setiap malam.

Itulah permainan iblis. Sesiapa yang meminum air tersebut dapat
    melihat apa sahaja. Sebaik sahaja doktor tersebut meminumnya,
    akhirnya beliau memeluk Kristian. Saya pergi menemuinya, dia katakan
    kepada saya Islam tidak benar, hanya Kristian agama yang benar kerana
    umatnya boleh melihat Tuhan.

Apabila saya tunjukkan air itu kepadanya sambil bertanya pernahkah
    beliau meminumnya. Beliau menjawab memang pernah meminumnya semasa
    beliau belajar di Indonesia;

Apabila pergi ke gereja beliau akan diberi minum air tersebut. Beliau
    menyatakan kepada saya beliau akan hidup dan mati dalam Kristian.
    Saya membacakan kepadanya surah Al-Kahfi di samping memintanya
    mengamalkan surah tersebut setiap masa. Alhamdulillah lama-kelamaan
    keadaannya semakin pulih. Inilah permainan sihir sebenarnya. Tidak
    siapa dapat melawan ilmu Allah, hanya ilmu Allah sahaja yang berkesan
    menghapuskan permainan sihir.

Tidak lama kemudian beliau kembali mengucap dan terus menangis. Saya
    katakan kepadanya saya sudah terlalu berpengalaman dengan taktik
    Kristian. Itulah, cara memikat orang untuk ke agama Kristian cukup
    mudah, tidak mengapa jika tidak percaya kepada agama Kristian, tetapi
    apabila minum air itu segala-galanya akan berubah. Setelah saya
    mempelajari Islam barulah saya tahu rupanya iblis ini boleh
    menyerupai bermacam rupa. Kekuatannya hanya pegangan akidah.. Tetapi
    Holy Water ini sekarang tidak boleh lagi diedarkan di Malaysia kerana
    orang yang membuatnya di biara Vantiken telah memeluk Islam dan
    membongkar rahsia ini. Ramai orang sudah tahu mengenai air ini dan
    mula berhati-hati dengan setiap apa yang meragukan.

Rukun yang kedua pula iaitu Ekaristi Maha Kudus bermaksud memakan
    tubuh Tuhan. Saya pernah berhujah dengan John Paul mengenainya. Saya
    katakan padanya sedangkan Firaun yang zalim itupun tidak pernah
    memakan tubuh tuhan kenapa pula kita sebagai ulamak Kristian boleh
    makan tubuh tuhan?.

Saya jelaskan kepadanya, apabila semua paderi memakan Khusti Kudus
    (sejenis makanan yang diimport khas dari Itali) bermakna itu satu
    penghinaan kerana tubuh tuhan boleh dimakan.

Kata beliau, itu memang sudah menjadi rukun Kristian dan tidak boleh
    dipertikaikan lagi. Apa yang paling merbahaya ialah Holy Water.
    Khusti Kudus tidak mempunyai rahsia apa-apa, ia seolah-olah seperti
    roti yang dicampur dengan bahan lain. Berlainan dengan Holy Water
    yang kesannya cukup kuat. Bayi-bayi yang baru dilahirkan pun
    dibaptiskan.

Terdapat sesetengah klinik yang membaptiskan bayi walaupun bayi
    tersebut Islam.

Bagi kepercayaan Kristian setiap bayi yang baru lahir wajib
    dibaptiskan kerana ia mempunyai dosa, ia menyimpan dosa pusaka yang
    ditinggalkan datuk moyang mereka. Ia berlainan dengan Islam, Islam
    meletakkan bayi yang baru lahir itu adalah dalam keadaan fitrah
    (bersih).

Di dalam semua kitab tidak ada mengenai agama Kristian. Kristian ini
    baru sahaja berkembang oleh seorang Paul yang pertama di zaman Julius
    kemudian beliau mengembangkannya. Asal agama Kristian ialah dari
    agama Yahudi dan Nasara. Tetapi di Romawi ia dinamakan Kristianisasi.
    Jika kita meneliti di dalam kitab Nabi Isa (Injil) tidak ada disebut
    Kristian. Sebenarnya semua mubaligh Kristian tahu mengenai kedudukan
    agama Islam.

Pernah terjadi dalam tahun '78, semasa itu saya terjumpa kitab yang
    menyatakan kebenaran Nabi Muhammad. Tetapi semasa itu saya tidak
    begitu memperdulikannya. Di dalam kitab tersebut ada menyebut
    mengenai Ahmad iaitu Nabi Muhammad s.a.w.

Ketika itu saya masih belajar di Vantiken, oleh kerana saya kurang
    sihat saya tidak dapat mengikut kelas pengajian. Saya diberi tugas
    oleh seorang paderi untuk menjaga sakristi (perpustakaan yang
    terdapat di gereja) untuk menjaga kitab-kitab di situ. Paderi
    tersebut mengatakan kepada saya, Thomas, kamu perlu menjaga kesemua
    kita-kitab di sakristi ini tetapi kamu tidak boleh membuka almari."

Beliau menunjukkan kepada saya almari yang dimaksudkan. Saya hairan
    kerana beliau melarang saya membuka almari tersebut sedangkan
    kuncinya diserahkan kepada saya. Sifat manusia, apabila dilarang maka
    itulah yang ingin dibuatnya.

Ketika itu semangat saya terlalu berkobar-kobar untuk mengetahui isi
    kandungan turunkan kepada Nabi Isa a.s.Saya mengambil kitab itu dan
    menyembunyikannya. Kitab tersebut ditulis di dalam bahasa Hebron. Ia
    masih saya simpan hingga ke hari ini dan saya dalam proses untuk
    menterjemahkannya ke dalam bahasa Melayu. Ia menjadi rujukan kepada
    saya, dan sebagai bukti untuk berdebat dengan orang-orang Kristian.
    Saya telah utarakan kepada Majlis Agama Islam Melaka, jika boleh saya
    ingin menterjemahkannya dan sebarkan kepada orang ramai. Pihak Majlis
    tidak berani melakukannya, menurut mereka ia akan mengancam nyawa
    saya kerana dengan pendedahan kitab tersebut rahsia Kristian akan
    tersebar. Isi kitab tersebut sama dengan al-Quran. Rupa-rupanya
    barulah saya mengetahui semasa upacara mengangkat sumpah dalam proses
    beruzlah pada hari yang ke 39, setiap paderi akan meletakkan tangan
    mereka ke atas kitab yang dibalut dengan kain putih yang diletakkan
    di atas bantal. Tidak siapa dibenarkan membukanya dan isi
    kandungannya.

Berbalik kepada kisah saya mencuri kitab tersebut, selepas
    kehilangannya paderi yang menyerahkan kunci kepada saya dahulu
    memanggil saya dan bertanya apakah saya ada mengambilnya. Saya
    menafikan dengan mengatakan tidak pernah mengambil kitab tersebut.
    Hati saya nekad untuk tidak mengaku dan menyerahkannya kerana saya
    ingin mengkaji kitabtersebut. Disebabkan seseorang bakal paderi tidak
    boleh berbohong, beliau mempercayai pengakuan saya. Akhirnya pada
    keesokannya iaitu pada hari mengangkat sumpah, disebabkan Injil
    tersebut telah hilang, mereka meletakkan kitab suci al-Quran (yang
    dibalut dan sentiasa tersimpan di almari) sebagai ganti kitab yang
    hilang. Al-Quran digunakan di dalam upacara mengangkat sumpah? Semua
    paderi tidak tahu hal ini kecuali saya. Pada masa itu saya terfikir,
    apa gunanya jika kita bersumpah di atas kitab al-Quran tetapi masih
    tidak beriman dengannya? Bermakna semua paderi telah bersumpah di
    atas al-Quran tetapi kufur selepas itu.

Menyingkap saat saya didatangkan hidayah ialah ketika saya sudah
    tamat belajar dan bertugas di Gereja St. Mary, Sabah. Pada suatu
    malam Ahad pada tahun 1991, saya bersembahyang dengan cara Kristian)
    di hadapan tuhan-tuhan saya iaitu. Tuhan Bapa, Ibu Tuhan (Mary) dan
    Anak Tuhan (Jesus Christ). Ketika itu saya terfikir di dalam hati,
    patung-patung ini diukir oleh manusia, saya menyembahnya setiap hari
    di dalam bilik.' Apabila saya selesai sembahyang saya meletakkannya
    di bawah tempat tidur. Hati saya berkata, alangkah hinanya Tuhanku.
    Kenapa aku boleh meletakkannya di bawah tempat tidur yang boleh aku
    baringkan dan letak sesuka hatiku?

abu atiyah

• View Profile
    Reply #12 06 June, 2007, 07:44:04 AM
  • Publish
  • Turunnya hidayah

Malam itu, selesai sembahyang saya mengambil sehelai kertas dan saya
    tulis diatasnya, "Tuhan, diantara agama Islam, Kristian, Hindu dan
    Buddha aku telah mengetahui semua agama ini. Malam ini tolonglah
    tunjukkan kepadaku manakah di antara tiga agama ini yang benar
    bagiku". Setelah itu, tak tahulah saya katakan bagaimana mengantuknya
    mata saya yang tak pernah-pernah saya alami rasa mengantuk yang lain
    macam, mata saya langsung tidak boleh terangkat. Akhirnya saya
    tertidur. Pada malam itu, pada saya mungkin bagi para Nabi boleh
    dianggap mimpi tetapi menurut saya mungkin Tuhan ingin memberikan
    hidayah kepada saya. Di dalam tidur, saya merasakan seolah-olah saya
    menaiki lif dari satu tingkat ke tingkat lain sehingga tingkat tujuh,
    ketika itu mata saya tidak boleh dibuka kerana di hadapan saya ada
    satu cahaya yang terang benderang menyuluh. Saya bertanya kepada
    seorang yang berdiri di hadapan saya, orangnya MasyaAllah terlalu
    tinggi. Jarak di antara kaki dan kepala umpama langit dan bumi. Saya
    bertanya kepadanya, "Negeri apakah ini?"

Beliau berkata kepada saya, "Awak tidak layak masuk ke negeri ini,
    ini negeri umat Nabi Muhammad s.a.w."

Saya meminta keizinannya sekali lagi untuk masuk tetapi beliau tetap
    tidak membenarkan. Dari luar saya dapat lihat di dalamnya ada satu
    jalan umpamanya titi yang halusnya seperti sehelai rambut. Saya tak
    berani katakan ia Titian Sirat atau apa-apa kerana tidak mengetahui
    apa-apa ketika itu. Saya hairan kenapa orang yang berjubah dan
    bertudung mereka melintas jalan itu dengan mudah sedangkan saya
    langsung tidak boleh mengangkat kaki. Penjaga itu berkata lagi, "Awak
    tidak boleh masuk, tetapi awak lihatlah bagaimana keadaan mereka yang
    beragama Yahudi dan Nasara (Kristian)."

Alangkah terkejutnya saya apabila melihat orang-orang Kristian yang
    kepalanya dimasukkan ke dalam api umpama dijadikan kayu api. Saya
    terkejut dan sedar hanya Islam agama yang benar.

Akhirnya saya
    tersedar seelok sahaja azan subuh dilaungkan dari masjid berhampiran.
    Saya bangun dan membersihkan badan saya. Saya menuju ke kereta.
    Pemandu telah bersedia membawa saya tetapi saya menolak pelawaannya
    dan katakan kepadanya saya ingin pergi ke satu tempat yang orang lain
    tidak boleh ikut serta. Saya memandu kereta menuju ke sebuah masjid
    di atas bukit. Ketika saya tiba, mereka sedang berjamaah menunaikan
    fardu Subuh, saya menanti seketika sebagai menghormati agama mereka.
    Setelah selesai, saya pergi menemui imam yang bertugas ketika itu.
    Saya katakan kepadanya yang saya ingin memeluk Islam hari itu juga.
    Beliau terkejut dan berkata kepada saya, "Awak ini di bawah Pairin
    Kitingan, Ketua Menteri Sabah, susah kami hendak Islamkan awak,
    tambahan pula awak paderi besar seluruh Sabah."

Saya katakan padanya," Awak jangan bimbang sebab dosanya saya yang
    ampun, hal dia tidak perlu dibincangkan. Apa yang saya mahu, hari ini
    saya mahu peluk Islam."

Seterusnya imam tersebut berkata lagi, "Awak tak boleh masuk Islam
    sekarang sebab awak perlu mengisi borang, tandatangan surat akuan
    sumpah dahulu, baru awak boleh masuk Islam."

Dengan agak kasar saya katakan kepadanya, "Kalau beginilah caranya
    untuk memeluk Islam, lebih baik orang masuk Kristian. Kalau masuk
    Kristian, hari ini terus dibaptiskan dan menjadi Kristian.

Untuk masuk Islam pun perlu isi borang ke? Baiklah, jika hari ini
    saya turun ke bawah dan ditakdirkan tiba-tiba saya dilanggar kereta
    dan mati, maka apa akan jadi kepada saya dan siapa yang akan
    bertanggungjawab?" Akhirnya imam tersebut menyuruh saya mengucap dua
    kalimah syahadah. Maka pada pagi Ahad itu saya telah sah sebagai
    seorang Islam.

Kekuatan diri

Setelah selesai mengucap, saya kembali ke rumah saya. Ketika saya
    melalui kawasan gereja, orang ramai sudah penuh menunggu saya untuk
    upacara pengampunan. Mereka melambai tangan ke arah saya. Saya
    membalas kembali lambaian mereka. Ketika itu seakan ada satu kekuatan
    dalam diri saya. Saya keluar dari kereta dan membuat pengumuman di
    hadapan mereka.

Saya katakan kepada mereka, "Kamu ini jika sembahyang pun berdosa
    kalau tak sembahyang lagi bagus."

Kemudian saya meninggalkan mereka yang kelihatan seperti kehairanan.
    Saya meneruskan perjalanan menuju ke rumah. Di dalam rumah semua ahli
    keluarga sudah bersedia menanti saya untuk ke gereja. Jubah saya
    sudah siap diseterika. Saya panggil semua ahli keluarga sambil
    bertanya apakah mereka sudah makan atau belum. Mereka katakan yang
    mereka sudah makan kecuali Khusti Kudus sahaja yang belum dimakan.
    Saya katakan itu tidak payah dimakan pun tidak mengapa kerana di
    kedai banyak roti untuk di makan. Saya membuat pengumuman kepada
    mereka, saya berkata sambil memandang ke arah bapa saya, "Saya hendak
    memberitahu kamu sesuatu perkara. Saya belajar di Vantiken selama 12
    tahun dan sudah terlalu banyak menghabiskan wang bapa. Selama 12
    tahun saya belajar, saya tahu bahawa agama yang saya anut ini adalah
    agama yang salah, agama yang betul adalah Islam."

Ketika itu saya lihat tidak ada apa-apa riak di wajah bapa dan ahli
    keluarga saya, tetapi mereka semua terdiam. Saya menyambung kembali,
    "Tadi saya telah memeluk Islam di masjid bandar sana dan menyuruh
    saya mengucap. Bermakna hari ini saya sudah menjadi orang Islam."

Bapa saya berkata kepada saya, "Oh! kamu sudah Islam! Tidak mengapa!"

Seterusnya beliau menuju turun ke dapur. Saya ingatkan tidak ada
    apa-apa ketika itu. Saya tidak sedar rupa-rupanya beliau pergi
    mengambil parang panjang dan cuba menyerang saya. Saya yang kebetulan
    duduk di tepi tingkap di tingkat satu terus terjun ke bawah. Saya
    melompat dari tingkat atas dengan berkaki ayam. Tuhan masih mahu
    memanjangkan umur saya. Saya turun dan terus meninggalkan rumah
    sehelai sepinggang hingga ke hari ini. Dari segi pengamalan kedua ibu
    bapa saya yang memang cukup kuat berpegang pada agama, apabila
    seorang anak murtad (keluar Kristian) mereka tidak lagi mengaku anak.

Hijrah untuk Keselamatan dan Belajar

Selepas itu saya pergi ke Jabatan Agama Islam Sabah. Demi keselamatan
    diri saya, salah seorang pegawai di sana menasihatkan saya agar pergi
    belajar dan keluar dari Sabah. Akhirnya saya merantau ke Semenanjung
    dan menyambung pengajian saya di Institut Dakwah Kelantan pada tahun
    1992 dan seterusnya saya menyambung pula ke Nilam Puri sehingga tahun

Ketika itu saya adalah pelajar yang paling tua sekali. Setelah tamat
    pengajian, saya menganggur sekejap. Tidak lama kemudian saya diterima
    bertugas di Majlis Agama Islam Melaka hingga ke hari ini. Kemungkinan
    juga selepas ini saya akan dipindahkan ke majlis Agama Islam
    Kelantan.

Di sini (Melaka) saya ingin menerbitkan buku mengenai kajian
    Kristian. Tetapi terlalu banyak prosedur yang perlu dijalani.

Kini setelah hampir sembilan tahun saya memeluk Islam dan
    meninggalkan Sabah, saya masih diugut dan dikecam. Namun saya tidak
    khuatir kerana yakin Allah tetap melindungi hamba-Nya dan yakin ajal
    maut itu tetap dating walaupun bersembunyi di ceruk mana sekalipun.
    Kini saya bahagia setelah mendirikan rumah tangga bersama isteri yang
    cukup memahami jiwa saya. Dalam usia 49 tahun, saya baru mempunyai
    seorang cahaya mata berusia satu tahun setengah.

Islam tidak menyusahkan penganutnya. Jika menjadi paderi perkahwinan
    tidak dibenarkan tetapi setelah Islam, baru saya tahu betapa indahnya
    perkahwinan dan zuriat yang merupakan rezeki dari Allah (SWT).

Di Vantiken, orang Kristian yang keluar agama kemudian masuk ke
    negara tersebut, mereka akan bunuh. Bagi mereka seseorang yang murtad
    dianggap kotor dan mencemarkan maruah agama. Tetapi adakalanya saya
    terfikir, jika di sana orang Kristian murtad kenapa ianya tidak
    terjadi di negara yang pemerintah dan majoriti penduduknya beragama
    Islam. Itulah yang susahya. Saya membuat kajian hampir empat tahun
    baru mendapat nikmat Islam. Terlalu sukar saya mengecapi nikmat Islam
    tetapi orang di sini yang memang lahirnya dalam Islam dengan mudah
    mahu membuang Islam. Di sini saya bertanggungjawab terhadap mereka
    yang murtad, jika yang tidak berpengetahuan tidak mengapa tetapi yang
    sedihnya yang murtad ini ialah mereka yang mempunyai pendidikan
    hingga ke peringkat tertinggi dan mempunyai pendapatan yang melebihi
    dari keperluan bulanan.

Pernah saya katakan kepda seorang doktor, "Doktor, suatu ketika
    dahulu saya menerima gaji bulanan sebanyak RM5,000 sebulan,
    dilengkapi dengan pembantu rumah, pemandu dan rumah serba lengkap.
    Kehidupan saya terlalu mewah di Sabah. Tetapi doktor, kenapa saya
    sanggup melepaskan itu semua semata-mata kerana Islam! Gaji doktor
    sekarang terlalu encukupi tetapi mengapa perlu tinggalkan Islam?"

Saya memang cukup marah dan terkilan apabila mendengar orang yang
    ingin murtad. Minta maaf jika saya katakan, mengapa terlalu bodoh
    sangat sehingga sanggup menanggung dosa besar? Umat Islam dari segi
    ekonomi sebenarnya terlalu mencukupi cuma cara pelaksanaannya yang
    agak longgar. Kita lihat Kristian, dari segi kerjasama dan ukhuwah
    mereka begitu kuat.

Semasa saya menjadi paderi dahulu, apabila saya masuk ke sesebuah
    kampung untuk berdakwah saya dibekalkan Beberapa ribu wang. Ini
    kerana gereja di seluruh dunia bersatu padu. Meskipun dari segi
    politik berbeza dan bermusuh tetapi untuk menghancurkan Islam mereka
    mesti bersatu. Mereka berkata jika di negara Barat, penduduk penganut
    Kristian tidak bersembahyang pun tetapi mereka tetap Kristian. Gereja
    di sana setiap hari Ahad kosong kerana setiap hari Ahad diadakan
    acara perlawanan bola sepak di kalangan paderi. Orang ramai pergi
    menyaksikan acara tersebut. Itu yang mereka minat. Oleh sebab itu
    peruntukan untuk di sana sudah tidak ada lagi.

Sebagai alternatifnya mereka akan mengalihkan peruntukan itu untuk
    disalurkan ke negara Asia terutamanya ke Indonesia dan Malaysia.
    Begitulah kuatnya kerjasama di antara mereka. Bagi mereka tidak
    perlu berdakwah untuk orang Barat yang sudah sedia Kristian sebab
    untuk mereka memeluk Islam sukar. Yang lebih penting ialah misi
    mengkristiankan orang Islam.

Bagi pandangan saya, saya lihat orang Islam agak susah untuk bersatu.
    Masing-masing mempunyai fikrah yang berbeza dan hidup dalam kelompok
    sendiri. Kadangkala di kalangan orang Islam sendiri bergaduh. Ini
    berlainan dengan orang Kristian yang amat menitikberatkan soal
    kebajikan. Namun bukan semua orang Islam begitu, masih ramai di
    kalangan mereka yang bijak.

Semasa saya menjadi paderi, saya memberikan tumpuan kepada orang
    miskin. Pernah terjadi di Perak, saya telah menghabiskan beratus ribu
    untuk mereka, mereka mengambil wang tersebut tetapi tidak memeluk
    Kristian. Selepas saya Islam, saya pergi menemui mereka, senarai nama
    mereka masih ada dalam simpanan saya.

Setelah saya periksa rupa-rupanya mereka ini masih Islam. Walaupun
    pada awalnya mereka berjanji untuk memeluk Kristian. Alhamdulillah
    mereka tidak berdendam pada saya sebaliknya mereka membelanja saya
    makan setelah mengetahui saya telah memeluk Islam.

Masalah Kelemahan Pendakwah Islam

Adakalanya saya terfikir kenapa ketika Barat menjajah kita, orang
    Melayu tidak murtad sedangkan pada hari ini negara yang pemerintahnya
    Islam tetapi orang Melayu boleh murtad dengan begitu mudah sekali.
    Kelemahan kita ialah pendakwah Islam kadang-kadang boleh kalah dengan
    pendakwah Kristian.

Saya beri contoh seorang kawan saya yang pernah sama-sama belajar
    dengan saya semasa di Vantiken dahulu. Beliau pernah menyatakan
    kepada saya, orang Yahudi sekarang sedang memberi tumpuan kepada
    kajian al-Quran dan Hadis.

Dia mengatakan pada saya; "Wahai Thomas, (dia tetap memanggil saya
    dengan nama Kristian walaupun saya telah Islam), Allah ada mengatakan
    di dalam salah sebuah ayatnya yang bermaksud;

Tidak akan masuk syurga melainkan orang-orang yang beragama Yahudi
    dan Nasara. Sekarang kami pendakwah Kristian mahu pandai membaca
    al-Quran, terjemahan dan hadis. Kami mempunyai kursus khusus mengkaji
    al-Quran dan Hadis. Awak lihatlah apa yang telah dikatakan oleh Tuhan
    mu itu."

Saya katakan kepadanya, "Betul apa yang awak baca ini. Kami membaca
    al-Quran bukan seperti apa yang awak faham. Memang benar awak membaca
    ayat itu tetapi al-Quran ini jika awak tafsir separuh-separuh itu
    tidak betul. Al-Quran bukan seperti Injil yang boleh ditafsir
    separuh-separuh. Saya dahulu apabila belajar al-Quran mengambil masa
    sehingga tiga tahun baru khatam. Saya ucapkan terima kasih pada awak
    kerana hanya enam bulan awak sudah boleh membaca al-Quran." Saya
    katakan lagi padanya, "Sebenarnya awak tidak tahu tafsir al-Quran.
    Maksud sebenar ayat tersebut ialah "Telah berkata mereka (orang-orang
    Yahudi dan Nasara), tidak akan masuk syurga melainkan orang Yahudi
    dan Nasara, sedangkan semua itu hanyalah merupakan angan-angan kamu
    yang kosong." Itu bukan firman Allah, kata-kata itu adalah keluar
    dari mulut orang-orang Yahudi sendiri.

Paderi tersebut masih belum faham lalu bertanya, "Apakah angan-angan
    kosong itu?"

Saya katakan, "Setiap hari Ahad kamu makan tuhan kamu. Apabila kau
    menghadap Khudsi Kudus sambil berdoa bermakna kamu telah memakan
    tuhan kamu. Untuk apa kamu berbuat demikian?" Beliau tidak boleh
    berkata apa-apa walaupun mukanya telah merah padam.

Saya katakan kepadanya, "Kamu tidak boleh marah. Kalau kamu marah,
    siapakah yang akan mengampunkan dosa kamu?" Hal itu tidak mengapa
    jika diutarakan di hadapan mereka yang faham, tetapi apa yang saya
    bimbangkan bagaimana jika ayat itu dibacakan di hadapan mereka yang
    tidak faham dan rendah pengetahuan agamanya?

Siapa sasaran Kristian

Program mereka kini ialah berdakwah kepada orang Islam yang
    menghabiskan masa di kaki-kaki lima terutamanya golongan remaja yang
    bermain gitar. Mereka akan katakan, jika bermain di kaki lima tidak
    mendapat apa-apa bayaran, lebih baik bermain lagu di gereja setiap
    hari Ahad dengan pendapatan lumayan. Dari situ ramai yang tertarik.
    Dari segi wanita Islam pula, yang saya perhatikan senarai namanya
    terlalu ramai orang Melayu yang memohon menukar nama di Jabatan
    Pendaftaran Negara (JPN). Itu yang menyedihkan saya. Di JPN, beratus
    nama sedang menunggu, apabila pihak JPN meluluskan nama- nama
    tersebut, maka akan murtadlah nama-nama itu. Itu kelemahan
    undang-udang negara, kami tidak boleh berbuat apa-apa kerana mereka
    ini berpegang pada peruntukan yang mengatakan apabila seseorang yang
    berumur 18 tahun ke atas bebas beragama.

husnulkhatimah

• View Profile
    Reply #13 06 June, 2007, 09:06:07 AM
  • Publish
  • salam...macam mana nak berdakwah dgn orang cina?trainer yg dok ngaja ana ni nampaknya cam tahu sikit2 pasal agama islam....dia tahu pantang larang orang islam....sabar sebahagian dari iman pun dia tahu.....termasuklah hikmah kenapa islam haramkan judi...hmm...ada pandangan?

abu atiyah

• View Profile
    Reply #14 06 June, 2007, 09:14:56 AM
  • Publish
  • insyaallah bagi buku atau pamplet mengenai islam..tentang asas jer..jgn bagi berat sangat..bagi tahu dekat dia disbbkan dia minat nak tahu mengenai islam...ini sya hadiahkan buku utk awak...buku-buku spt salahfaham ttg islam oleh Dr Danial dll lagi...pamplet juga boleh didapati perkim atau dkt ana pun ada..keluaran dari Hidayah Center JIM..

abu atiyah

• View Profile
    Reply #15 07 June, 2007, 04:49:02 PM
  • Publish
  • Estanislao Soria ialah seorang paderi Kristian dari mazhab Katolik (Roman Catholic) yang berasal dari Filipina. Beliau mendapat pendidikan dan memperoleh ijazah dari Xavier University dan Loyola School of Theology, Ateneo de Manila University. Ketika pemimpin Islam Moro, Nur Misuari, bercadang untuk menjadikan Mindanao sebuah negara Islam terpisah daripada Filipina, Estanislao Soria menentang cadangan itu. Beliau (yang lebih dikenali di Filipina sebagai 'Father Stan') berazam membuktikan penentangan beliau itu secara ilmiah. Justeru beliau telah membuat kajian yang mendalam dalam bidang sosiologi dan sejarah Filipina untuk membuktikan bahawa cadangan Nur Misuari adalah tidak berasas sama sekali. Di samping itu beliau berasa perlu untuk berdakwah kepada orang-orang Islam bertujuan untuk membawa mereka kepada Kristian. Untuk mencapai tujuan ini buku-buku tentang Islam telah beliau baca dan kaji. Akhirnya sesuatu yang mengejutkan telah berlaku, iaitu, selepas beliau mengkaji Islam beliau menyedari bahawa Islamlah agama yang sebenarnya dan seterusnya memeluk agama Islam pada tahun 2001. Beliau mendapati banyak pandangan yang diutarakan oleh tokoh-tokoh Kristian seperti Thomas Aquinas adalah berasaskan ajaran Islam. Beliau berkata, "Kajian saya menyedarkan saya bahawa tamadun Barat sebenarnya berkembang kesan daripada ajaran Islam... Saya juga menyedari bahawa Gospel mengikut Barnabas adalah lebih sahih (credible) jika dibandingkan dengan keempat-empat Gospel yang terdapat dalam Bible sekarang (iaitu Gospel mengikut Mark, Matthew, Luke dan John)." (Gospel mengikut Barnabas menceritakan dengan jelas tentang pengutusan nabi Muhammad selepas nabi Isa).

FILIPINO THEOLOGIAN EMBRACES ISLAM
    By Rexcel Sorza 
    November 7, 2005
    IOL Philippines Correspondent

When Muslim rebel leader Nur Misuari wanted Mindanao to secede and become an Islamic state, a Mindanao-born theologian and sociologist was among the first to rise and argue that the southern Philippine island is never home to Muslims alone. Catholic priest Estanislao Soria campaigned against the Moros’ takeover of the whole of Mindanao. “I vehemently disagreed with Mr. Misuari. I campaigned against the Moro movement,” said Soria, who used to be popularly known as “Father Stan.”

Soria did not want to argue without basis as he is an academic and theologian schooled in the Jesuit-run learning institutions. He embarked on a historical and sociological research to back his arguments. In the back of mind, though, was the thought of the need to convert Muslims to Christianity. This also brought him to read Islamic writings, and, quite surprisingly, lead him to revert to Islam.

“As a linguist well-versed in Latin, Greek and Hebrew, I thought I can learn Arabic that easily. I also wanted to translate Arabic writings into English as well as translate Western ideologies like existentialism into Arabic but I realized it was difficult,” he told IslamOnline.net.

Soria believed that making Western writings available in Arabic would lead Muslims in Mindanao to appreciate Christianity more than Islam. “I wanted to open their minds to Christianity because I had heard a lot of negative things about the Muslims. I told myself they have to be educated.”

But in getting deep into his readings, Soria realized that persons considered as “Church fathers” such as Saint Thomas Aquinas, got their knowledge from Islamic readings and teachings; that many of the so-called Western ideologies and theologies have long been discussed in Islam. “[My readings] enlightened me that Western civilization’s thoughts sprung from Islamic teachings. After reading more works of Islamic theologians, I strongly changed my views on Islam,” he told IslamOnline.net.

Soria added, “I even realized that the Gospel of Barnabas is even more credible than the gospels of the four evangelists [included in the Christian Bible].” The Gospel of Barnabas is a work purporting to be a depiction of the life of Jesus by his disciple Barnabas. It is also considered to be pro-Islamic. He, too, found out through his sociological research that most of the negative things said of the Filipino Muslims were untrue. “They were not what they were stereotyped to be.”

In 2001, Soria, who had served as parish priest in various cities and towns in Metro Manila after taking his college and theology studies at Xavier University and Loyola School of Theology, both of the Jesuit-run Ateneo de Manila University, reverted to Islam.

He has since been known as Muhammad Soria, but many, including his Muslim friends, still call him “Father Stan.” The 64-year-old Soria said his decision was met with condemnation and disgust by most of his relatives and former parishioners, an experience similar to what many of the Muslim reverts, locally known as Balik Islam, go through. This, however, did not deter him from leaving the priesthood after 14 years and embracing Islam. Soria is getting used to Islam, which to him is not only a religion but a way of life.

He has gone on Hajj in Makkah five times already, being a member of the Islamic Da`wah Movement of the Philippines. He also married a 24-year-old woman last year after living a celibate life as a priest. Soria said that if there is one thing that Muslims should learn from Christians, it is being organized. To him, having a structure would greatly help in spreading Islam as structure helped the Christians.

For example, he said, Muslims should put up universities all over the globe, as Catholic missionaries did with their universities. Also, “why can’t Islamic states produce preachers and do what the Christian missionaries did?” he asked. He further said there is a need to “intellectualize Islam through rationality” because by doing so the teachings embodied in the Qur’an would be better appreciated by people totally new to it. He is also ecstatic about the annual fast this Ramadan. He said he is again reminded of the sunrise to sundown fast’s “spiritual value” in contrast to the Christian’s dieting “which is too material or human.”

Soria said, “In Islam, we are taught that if you discipline your body the Creator would grant your wish.” Harmony between Filipino Muslims and Filipino Christians in this largely Christian nation, amid the stereotyping of Muslims as terrorists, is among the wishes he prays to be granted.

From:  http://www.islamonline.net/english/journey/2005/11/jour01.shtml

abu atiyah

• View Profile
    Reply #16 16 June, 2007, 03:02:39 PM
  • Publish
  • Lim Jooi Soon selesa guna nama asal

Oleh: MOHD. SAIFUL MOHD. SAHAK

http://www.utusan. com.my/utusan/ content.asp? y=2007&dt=0412&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm

MENUKAR nama bapa kepada Abdullah sudah lama diamalkan di Malaysia . Namun, ia tidak pernah diamalkan ketika zaman Rasullullah s.a.w. Contohnya Rasulullah tidak mengubah nama bapa Abdullah bin Abd. Asad biarpun Abd. Asad membawa makna hamba kepada singa, iaitu jelas mengandungi unsur-unsur syirik (Ibni Al-Jawzee, Sifatus Safwah, Jilid 1 (63).

Malah Umar Al-Khattab dan Ali bin Abu Talib juga mengekalkan nama bapa masing-masing setelah memeluk Islam. Jika wajib menukar nama bapa, apakah Rasullullah sendiri tidak mengetahuinya dan melakukannya?

Pegawai Dakwah Persatuan Cina Islam Malaysia (MACMA) Cawangan Selangor, Lim Jooi Soon berkata, ramai masyarakat di Malaysia beranggapan bahawa nama Islam adalah nama dalam bahasa Arab.

Pada zaman Rasullullah, mereka yang memeluk agama Islam dinasihati oleh Rasulullah supaya menukar nama asal kepada nama yang bermaksud baik.

Ini menunjukkan nama Islam adalah nama yang mempunyai makna yang baik, bukan semestinya dalam bahasa Arab.

Katanya, menjadi amalan bahawa orang yang masuk Islam di negara ini akan disuruh menukar nama kepada nama bahasa Arab dengan anggapan bahawa nama Islam adalah nama di dalam bahasa Arab.

Persoalannya, bagaimana dengan masyarakat Melayu yang tidak mempunyai nama dalam bahasa Arab, adakah mereka perlu menukar nama atau sebaliknya?

“Sebenarnya, pada zaman Rasullullah, ramai sahabat apabila masuk Islam mengekalkan nama asal mereka walaupun bukan di dalam bahasa Arab. Antaranya; Salman Al-Farisy dari Persia dan Bilal Ar-Rabah dari Ethopia, katanya ketika ditemui MEGA, baru-baru ini.

Pada masa yang sama, kata Jooi Soon, tiada nas untuk membenarkan penukaran nama bapa kandung kepada Abdullah atau nama-nama lain.

“Dalam kes ini saya bersetuju 100 peratus dengan fatwa Majlis Fatwa Negeri Perlis yang mengharamkan pertukaran nama bapa kandung.

“Sebagai seorang Islam, apabila kita ditunjukkan sesuatu nas atau bukti larangan atau perintah, kita hendaklah mematuhi arahan tersebut seperti mana dalam ayat 17 dan 18 dari surah al-Zumar, jelasnya.

Tambah Jooi Soon, bukanlah sesuatu yang menghairankan jika terdapat pihak-pihak yang masih mengekalkan pendapat dan tradisi walaupun dikemukakan dengan bukti yang bercanggah dengan ajaran Islam.

Golongan begini disebut di dalam al-Quran, Sesungguhnya kami mendapati datuk nenek kami menurut satu agama, dan sesungguhnya kami beroleh petunjuk menurut jejak mereka sahaja dan demikianlah halnya (orang-orang yang taklid buta) kami tidak mengutus sebelummu (wahai Muhammad) kepada sesebuah negeri, seseorang Rasul pemberi amaran, melainkan orang-orang yang berada dalam kemewahan di negeri itu berkata, sesungguhnya kami dapati datuk nenek kami menurut satu jalan agama, dan sesungguhnya kami hanya mengikut jejak mereka sahaja. Rasul itu berkata, adakah (kamu akan menurut juga mereka) walaupun aku membawa kepada kamu agama yang lebih nyata memberi petunjuk daripada apa yang kamu dapati datuk nenekmu menganutnya? Mereka menjawab: Sesungguhnya kami mengingkari agama yang kamu di utus untuk menyampaikannya. (al-Zukhruf: 22-24),

Kata Jooi Soon, sebagai Muslim berbangsa Cina, mengekalkan nama penuh dalam bahasa ibunda adalah perkara yang penting bagi sebahagian masyarakat Cina. Ini kerana setiap perkataan pada nama tersebut membawa maksud dan pengertian tertentu.

“Sebagai contoh, walaupun saya hampir sepuluh tahun memeluk agama Islam, saya masih mengekalkan nama Lim Jooi Soon kerana maksud di sebalik nama itu membawa pengertian yang indah dan terpuji dalam masyarakat dan budaya Cina serta tidak melanggar syariat.

“Lim adalah nama keluarga, Jooi adalah nama keturunan dan Soon adalah nama diri saya. Bayangkan apabila ada sebahagian daripada masyarakat Cina yang ingin memeluk agama Islam terpaksa membuang nama keturunan dan nama dirinya ini seolah-olah memutuskan pertalian dari nasab keturunan yang sama, tambahnya.

Menurut Jooi Soon, sebenarnya ramai masyarakat Cina membatalkan hasrat memeluk Islam kerana takut apabila diberitahu nama keturunan dan nama diri perlu dibuang selepas pengislaman.

“Dari segi dakwah pula, jika mereka mengekalkan nama dalam bahasa Cina, tanggapan masyarakat bukan Islam bahawa memeluk agama Islam itu bermakna ‘masuk’ Melayu dapat dihakis sekali gus menunjukkan Islam adalah agama universal, katanya .

Mengenai kesukaran mengenalpasti status mualaf Islam jika tidak dibinkan Abdullah, Jooi Soon berkata, hal itu tidak perlu dikhuatirkan.

“Perkara ini bukan masalah kerana penyelesaiannya terbukti pada status agama Islam yang tertera dalam kad pengenalan (MyKad) dan juga kad yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Persekutuan dan Negeri,” jelasnya.

Apa yang lebih penting katanya ialah pengamalan segala suruhan dan meninggalkan larangannya berbanding dari segi nama dan pakaian mereka. Untuk sebarang pertanyaan boleh menghubungi di talian 012-3661121 atau e-mail abdlim@gmail. com

Fakta tentang menukar nama mualaf

Terdapat dua pendapat mengenai pertukaran nama kepada ‘bin’ Abdullah atau ‘binti’ Abdullah apabila seseorang memeluk agama Islam:

Pertama: Mengikut al-Quran dan sunah.

Kedua: Mengikut budaya Malaysia

Menukar nama kepada bin atau binti’ Abdullah bukan ajaran Islam tetapi ia lebih menitik kepada Budaya Malaysia. Ia tidak pernah diamalkan pada zaman Rasullullah s.a.w. Agama Islam boleh menerima apa jua amalan dan budaya mana-mana bangsa selagi ia tidak bercanggah dengan al-Quran dan sunah.

Nas menukar nama bapa itu tidak dibenarkan dalam Islam.

Panggillah anak-anak angkat itu dengan ber’bin’kan kepada bapa-bapa mereka sendiri, cara itulah yang lebih adil di sisi Allah s.w.t. (Al-Ahzab: 5).

Sesiapa yang secara sedar mengubah nama bapanya kepada nama yang lain terkeluar dari syurga. (Riwayat Bukhari 8:578, Muslim 1:120 Daud 3:5094)

Sesiapa yang secara sengaja membiarkan dirinya dipanggil sebagai anak kepada yang bukan bapanya adalah kufur. (Riwayat Bukhari 4:467, Muslim 1;118, Daud 3:5095).

Beberapa pilihan mualaf berkaitan nama.

*Mengekalkan nama asal sepenuhnya (Lim Jooi Soon) kerana ia penting dan melambangkan dan mengekalkan nama generasi dan nama diri mereka.

*Meletakkan ‘bin’ di hujung nama - walaupun bukan budaya orang Cina tetapi jika ingin meletakkan ‘bin’ tidak menjadi masalah asalkan nama tersebut ber ‘bin’ kan bapa kandung dan bukan nama lain seperti Abdullah contohnya Lim Jooi Soon Bin Lim Hong Nam.

*Memilih nama Arab yang mempunyai makna yang baik sambil mengekalkan nama asal sepenuhnya (Abdul Rahman Lim Jooi Soon). Namun, ini bukan kemestian.

Berbeza dengan budaya orang India yang memang meletakkan ‘anak lelaki’ ataupun ‘bin’. Ia boleh dikekalkan dengan syarat ber‘bin’kan bapa kandung sendiri contohnya Shah Kirit Bin Kalkulai Govindji.

Hikmah di sebalik larangan menukar nama bapa.

*Untuk mengelakkan daripada berlakunya perkahwinan di antara ahli keluarga yang diharamkan berkahwin akibat tidak tahu tentang asal-usul keluarga.

*Untuk menunjukkan bahawa orang yang masuk Islam itu masih mengekalkan perhubungan anak dan bapa seperti biasa dan bahawa Islam itu tidak sekali-kali memutuskan pertalian di antara kaum keluarga.

nurislam

• idup ngn ilmu..
      • View Profile
    Reply #17 20 June, 2007, 01:19:42 AM
  • Publish
  • maaf la..mencelah sedikit..

nie sekadar perkongsian....

Kadang-kadang, sebagai orang-orang yang baru berkecimpung dalam tarbiyah, kita sering terpaksa menghadapi pelbagai label oleh masyarakat sekeliling.
    Pelbagai gelaran, dan mungkin ejekan yang mampu melemahkan semangat juang kita. Terkadang kita terfikir, ‘aku membawa risalah kebenaran, dan aku ingin membawa kebaikan buat mereka. Mengapa mereka menolak aku?’.
    Saat itu, haruslah kita sedar sunnatullah perjuangan ini yang sememangnya akan menerima tentangan seperti yang dapat kita telusuri dari sirah Nabi.
    Tetapi, apa yang dapat kita lakukan ialah mengubah persepsi kita terhadap pelbagai label-label atau ejekan-ejekan yang kita terima.
    daripada berasa sedih dan lemah, kita sebaliknya boleh membetulkan pandangan cetek masyarakat dan membentangkan Islam yang sebenar.

[ sering ditanya..orang agama..???huh..<--i really diz question..] :'(

In Islam there is no words for HANDS UP,there is no words for SURRENDER,there r only 2 things;WIN as a MUJAHID or DIE as a SYAHID."IMMA SA'ADAH WA IMMA SYAHADAH

abu atiyah

• View Profile
    Reply #18 13 July, 2007, 08:21:34 AM
  • Publish
  • KEWAJIBAN BERDA'WAH KEPADA BUKAN ISLAM

Bahan disediakan oleh: Shah Kirit bin Kakulal Govindji
    E-mail: shah@saba.com.my
    Hand phone: 019-555 7770

Bismillahir Rohmaanir Rohiim. Alhamdulillahi Robbil 'Alamin. Assolatu wassalam 'ala Rasulillah wa 'ala alihi wa ashabihi ajmain. Ammabad. A'uzubillahi minash syaitoonir Rojim. Robbish rohli sadri, wa yassirli amri, wahlul 'udatamillisani, yafqauhuqawli. Bismillahir rohmaanir rohim. Qul huwallahu ahad. Allahus somad. Lam yalid wa lam yulad. Wa lam yakul lahu kufuwan ahad.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan yang di rahmati Allah, Assalamu'alaikum warohmatulahi wabarokatuh.

Topik kita pada malam ini adalah " Kewajipan Berda'wah", InsyaAllah. Terlebih dahulu izinkan saya memperkenalkan diri secara ringkas. Nama saya ialah Shah Kirit bin Kakulal Govindji. Pelik bukan? Kebiasaan di Malaysia, apabila seseorang itu masuk Islam, dia dikehendaki menukar nama bapa dia kepada Abdullah. Sebenarnya tidak ada satu pun nas dari Al-Qur'an mahupun Hadith Shahih yang mewajibkan seseorang yang masuk Islam mesti tukar nama bapa dia kepada Abdullah!

Saya telah dilahirkan sebagai seorang Islam tetapi ibubapa saya telah membesarkan saya sebagai seorang Hindu. Tuan-tuan dan puan-puan mesti hairankan. Ini adalah kerana didalam Islam kita percaya bahawa setiap kanak-kanak di dunia ini dilahirkan dalam fitrah Islam tetapi ibubapalah yang mencorakkan mereka menjadi Nasrani, Yahudi, Majusi, Hindu, Buddha mahupun sebagai seorang 'Free Thinker'. Justeru itu saya lebih suka menggunakan perkataan 'Revert' daripada 'Convert' apabila seseorang itu menganuti agama Islam kerana mereka kembali kepada fitrah kejadian mereka.

Punca awal saya masuk Islam adalah atas dasar perkahwinan. Ya, kerana saya mahu berkahwin dengan perempuan Islam. Saya cakap 'direct' kerana di kalangan masyarakat kita ada sejenis 'penyakit', termasuklah dikalangan kakitangan Jabatan Agama Islam. Apabila sesorang itu menyampaikan hasrat untuk memeluk agama Islam, dia akan diperli atau disindir seperti "kenapa mau masuk Islam? Kalau tak ada perempuan Melayu memang tak sah!" Salah kah kami masuk Islam kerana mahu berkahwin? Sebenarnya masuk Islam kerana mahu berkahwin tidak salah. Mungkin itu Qada' dan Qadar, bersabit dengan perkahwinan seseorang itu mendapat hidayah dari Allah. Yang salah ialah sudah masuk Islam tidak mahu belajar dan tidak mahu beramal dengan Islam. Yang turut salah ialah masyarakat Islam setempat yang tidak mahu membimbing atau membantu orang yang baru masuk Islam.

Kalau kita perhati keadaan sekeliling, kita akan dapati ramai yang masuk Islam adalah kerana perkahwinan. Ini adalah kerana orang-orang Islam di Malaysia hampir-hampir tidak ada melakukan da'wah kepada orang-orang bukan Islam sekeliling mereka. Dahlah tak buat kerja, nak sindir orang pula!

Alhamdulillah, hari ini kita sebagai orang-orang Islam sedar bahawa Islam bukanlah milik orang-orang Arab atau Melayu sahaja tetapi adalah untuk seluruh umat manusia. Malangnya kita umat Islam hari ini telah lalai dari tanggung-jawab yang diamanahkan Allah kepada kita untuk menyampai da'wah Islam kepada mereka yang belum terima Hidayah lagi. Allah swt mencela golongan seperti ini dalam Surah Al-Baqarah 2:140 "Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah kepadanya? Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan". Na'uzubillah, janganlah kita termasuk dalam golongan ini.

Allah swt memberikan penghormatan kepada kita orang-orang Islam didalam surah Ali Imran 3:110 "Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi(faedah) umat manusia". Kita pun rasa sangat seronok mendengarkan ayat ini. Namun begitu kita lupa bahawa setiap penghormatan itu datang bersama tanggung-jawab. Lagi besar suatu penghormatan maka lagi beratlah tanggung-jawab yang harus dipikul. Tanggung-jawab yang diamanahkan oleh Allah kepada kita orang-orang Islam yang melayakkan kita di gelar 'sebaik-baik umat' juga disebut dalam ayat yang sama; "(Kerana) kamu menyuruh membuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah". Ini bermakna kita harus menjadi masyarakat 'amar maaruf nahi munkar' iaitu melakukan da'wah kepada orang-orang bukan Islam sambil melakukan Islah sesama orang-orang Islam secara serentak.

Allah swt mengatakan didalam surah Al-Ikhlas 103:1-3 "Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal salih, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan sabar". 'Berpesan-pesan dengan kebenaran' bermakna melakukan 'amal maaruf nahi munkar' yakni melakukan da'wah kepada orang-orang bukan Islam sambil melakukan Islah sesama orang-orang Islam. Ayat ini jelas menunjukkan tanggung-jawab melakukan da'wah bukan tugas ustaz, imam atau Jabatan Agama sahaja tetapi adalah tanggung-jawab setiap orang Islam.

Didalam Khutbah terakhir, Rasulullah saw telah bertanya kepada para sahabah yang tidak kurang dari 110,000 orang "Adakah aku telah sampaikan pesanan Islam" dan para sahabah pun secara serentak menjawab "Ya Rasulullah! Kau telah sampaikan". Maka Rasulullah saw seterusnya memerintahkan mereka "Siapa-siapa yang hadir disini, sampaikanlah kepada mereka yang tidak hadir". Para sahabat pun faham akan perintah Rasulullah saw lalu keluar dari negeri Arab menyampaikan da'wah Islamiah. Maka Islam telah pun sampai ke Negeri Cina, India, Sepanyol dan seterusnya ke Malaysia. Alhamdulillah, sahabat-sahabat dulu tidak ada sikap macam kita iaitu hanya mahu bercerita tentang Islam sekiranya ada yang bertanya tetapi sebaliknya telah bertebaran kepelbagai pelusuk dunia dalam menyampaikan syiar Islam.

Didalam Shahih Bukhari jilid 4 hadith 667 diriwayatkan dari Abdullah Ibn Amr bahawa Rasulullah saw telah bersabda "sampaikanlah walau satu ayat". Kita tidak perlu dapatkan Phd atau ijazah atau menjadi ustaz / ustazah dalam menyampaikan da'wah Islam. Walaupun kita tahu satu ayat dalam Qur'an, kita boleh menyampaikannya. Sebagai orang Islam, kita tahu lebih dari satu ayat. Sekurang-kurangnya kita tahu 'La ilaha ilallah', maka sampaikanlah ia.

Dewasa ini dunia kita sudah berubah menjadi materialistic. Setiap perkara yang dilakukan mesti ada ganjaran atau keuntungan. Allah swt mengajak kita berniaga denganNya dalam Surah As-Saff 61:10-11 "Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan hartabenda dan diri kamu".

Kini bila berniaga kita hendak tahu peratusan keuntungannya. Keuntungan yang dijanjikan oleh Allah swt dalam Surah Al-Baqarah 2:261 adalah "Bandingan (derma) orang-orang yang belanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipat gandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya". Yakni setiap satu biji benih tumbuh menjadi tujuh ratus biji benih. Didalam bahasa perniagaan, ini adalah keuntungan yang tidak kurang dari 70,000%! Mana ada perniagaan lain didunia ini yang menjamin 100% pulangan keuntungan sehingga 70,000%?

'Master key' untuk melakukan da'wah kepada orang-orang bukan Islam ada diterangkan dalam Surah Ali Imram 3:64 "Katakanlah (wahai Muhammad): 'Wahai ahli kitab, marilah kepada satu kalimah yang bersamaan antara kami dan kamu, iaitu kita semua tidak sembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan denganNya suatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah'."

Untuk mencari kalimah-kalimah yang bersamaan antara kita dengan mereka, maka kita hendaklah mengkaji kitab mereka (bukan untuk beriman tetapi) untuk mencari ayat-ayat yang menjurus kepada tauhid. Sekiranya diperingkat permulaan kita hanya menggunakan Al-Qur'an dan Hadith sahaja mungkin orang-orang bukan Islam ini tidak percaya atau tidak yakin kerana mereka belum beriman kepada Al-Qur'an. Sekiaranya kita menggunakan Bible maka orang-orang Kristian terpaksa menerimanya. Berikut adalah beberapa hujah-hujah yang boleh kita gunakan dari Bible terhadap orang-orang Kristian:

"My Father is greater than I" [John 14:28]
    "My father is greater than all" [John 10:29]
    "...I cast out devil by the spirit of God..." [Matthew 12:28]
    "...I with the finger of God cast out devils..." [Luke 11:20]
    "I can of mine own self do nothing: as I hear, I judge: and my judgment is just; because I
    seek not my own will, but the will of the Father which hath sent me." [John 5:30]
    "...and the word which ye hear is not mine, but the Father's which sent me." [John 14:24]
    "Shama Israelu Adonai Ila Hayno Adonai Ikhad."
    "Hear, O Israel; The Lord our God is one Lord." [Mark 12:29]
    Apabila kita mulakan da'wah kepada orang-orang Hindu, adalah lebih baik sekiranya kita mulakan dengan konsep ketuhanan dalam Islam yang terdapat dalam Surah Al-Ikhlas 112"1-4 "Katakanlah (wahai Muhammad): '(Tuhanku) ialah Allah yang Maha Esa; Allah yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; Ia tiada beranak, dan Ia pula tiada diperanakkan; Dan tidak ada sesiapapun yang setara denganNya'."

Seterusnya kita boleh bincangkan mengenai ayat-ayat yang ada persamaan didalam kitab-kitab mereka contohnya Veda, Upanishad, Purana, Maha Bharata, Ramayana dan yang paling popular dikalangan orang-orang Hindu adalah Bhagavad Geeta. Berikut adalah beberapa contoh yang boleh kita gunakan:

" Those whose intelligence has been stolen by material desires surrender unto demigods and follow the particular rules and regulations of worship according to their own natures." [Bhagavad Gita 7:20]

"Ekam evadvitiyam"
    "He is One only without a second" [Chandogya Upanishad 6:2:1] 1

"Na casya kascij janita na cadhipah."
    "Of Him there are neither parents nor lord." [Svetasvatara Upanishad 6:9] 2

"Na tasya pratima asti"
    "There is no likeness of Him" [Svetasvatara Upanishad 4:19] 3

"Na samdrse tisthati rupam asya, na caksusa pasyati kas canainam."
    "His form is not to be seen, no one sees Him with the eye."
    [Svetasvatara Upanishad 4:20] 4

"Na tasya pratima asti"
    "There is no image of Him" [Yajurveda 32:3] 5

"Shudhama poapvidham"
    "He is bodiless and pure" [Yajurveda 40:8] 6

"Andhatama pravishanti ye asambhuti mupaste"
    "They enter darkness, those who worship the natural elements" (Air, water, fire, etc.).
    "They sink deeper in darkness, those who worship sambhuti (created things; table, chair, idol etc.)." [Yajurveda 40:9] 7

Brahma Sutra of Hinduism:
    "Ekam Brahm, dvitiya naste neh na naste Kinchan"
    "There is only one God, not the second;
    Not at all, not at all, not in the least bit".

Namun begitu dalam kita menyampaikan da'wah kepada orang-orang bukan Islam, adalah penting kita sentiasa mengambil kira nasihat yang diberikan oleh Allah swt didalam Surah An-Nahl 16:125 "Serulah kejalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik".

Adakah kita menggunakan hikmat kebijaksanaan dan menasihatkan dengan cara pengajaran yang baik dan lemah lembut bila menyampaikan da'wah Islamiah kepada orang-orang bukan Islam? Jarang sekali. Kebiasaannya bila ada orang bertanya mengenai Islam, jawaban yang lazim diberikan adalah; "Dalam Islam kita mesti sembahyang 5 kali sehari, Bulan Ramadhan mesti puasa satu bulan dari pagi sampai senja � tidak boleh makan atau minum, mesti bayar zakat, tidak boleh makan 'kerbau pendek' (khinzir), tidak boleh minum (arak), mesti kena 'potong' dulu (berkhatan), pergi masjid mesti pakai songkok dan kain, kalau pergi solat Hari Raya mesti pakai baju Melayu (seolah-olah solat itu tidak sah tanpa memakai baju Melayu!) dan bermacam-macam lagi. Saya perhatikan bahawa kita sebenarnya lebih banyak 'meMelayukan' seseorang yang masuk Islam dari mengIslamkannnya. Kita memberikan gambaran seolah-olah Islam ini adalah satu agama yang sangat menyusahkan umatnya.

Sepatutnya kita jangan terlalu tekan berkenaan fikah (halal dan haram) pada peringkat permulaan. Yang harus diutamakan adalah tauhid, apabila iman dia sudah mantap barulah kita sampaikan bab fikah secara beransur-ansur ikut kemampuan seseorang individu. Bila iman sudah kukuh dihati, seseorang itu akan mengerjakan perintah Allah tanpa perlu disuruh, InsyaAllah.

Saya ingin mengajak semua yang hadir disini termasuklah diri saya agar marilah kita semua bangun. Bukannya bangun dari tempat duduk tetapi marilah kita bangun tidur kita. Kita telah lama tidur dengan mata celik. Marilah kita bangun dan laksanakan tanggung-jawab yang telah diamanahkan oleh Allah kepada kita untuk menyampaikan da'wah kepada orang-orang bukan Islam sambil melakukan Islah kepada sesama Islam.

BERHENTI dari memberikan alasan. Bila saya mengajak orang untuk berda'wah, mereka selalu memberikan alasan dan minta tunggu. Hendak tunggu apa lagi? Allah swt memberika amaran kepada kita dalam Surah At-Taubah 9:24 "Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-oramg yang fasik (derhaka)". Hari ini kita orang-orang Islam masih lagi tunggu!

Marilah kita berhenti dari memberikan alasan-alasan seperti berikut:

a) Tunggulah saya pandai � sampai bila-bila pun kita tidak akan cukup pandai sekiranya kita tidak cuba dari sekarang. Sekali lagi saya rujuk kepada hadith diatas iaitu; "Sampaikanlah walau satu ayat".

b) Tunggu bila ada orang bertanya baru nak cerita tentang Islam � sekali lagi saya rujuk kepada petikan dari Khutbah terakhir Rasulullah saw; "Siapa-siapa yang hadir disini sampaikanlah kepada yang tidak hadir".

c) Negara kita negara majmuk, sensitif untuk melakukan da'wah - di zaman Nabi Muhammad s.a.w . terdapat tidak kurang dari 360 suku kaum. Ini tidak menghalang baginda dari memberikan da'wah kepada kaum Musyirikin pada masa itu malahan baginda telah berjaya menyatu padukan semua kaum tersebut dibawah panji Islam!

d) Agama ini urusan peribadi, jangan masuk campur dalam hal orang lain � Dalam Islam ia menjadi tanggung-jawab semua orang-orang Islam mencampuri urusan orang lain apabila ia melibatkan perkara akidah; 'amal maaruf nahi munkar'.

Saya akhiri dengan sketsa berikut; bayangkanlah suatu hujung minggu kita pergi berkelah bersama keluarga ke pusat peranginan di tanah tinggi seperti di Genting Highland (tanpa singgah di kasino). Bila sampai ke puncak yang paling tinggi, kita pun menghamparkan tikar dan mula menjamu selera bersama-sama dengan keluarga. Dalam kelekaan kita makan dan minum, anak kita yang berumur 2 tahun telah berlari-lari sampai ke hujung tebing; dihadapannya adalah jurang yang cukup dalam. Na'uzubillah, cuba bayangkan anak atau adik kita yang berumur 2 tahun berada dalam situasi itu. Cemas tak? Betul-betul sebelah anak kita ada seorang lelaki dewasa yang sihat dan waras. Apa yang perlu dilakukannya adalah hulurkan tangan dia dan pegang anak kita, InsyaAllah anak kita akan selamat. Tetapi lelaki tadi tidak endahkan anak kita dan anak kita melangkah lagi lalu jatuh kedalam gaung dan mati. Ketika itu adakah kita akan ucapkan terima-kasih kepada lelaki itu kerana tidak masuk campur dalam urusan orang lain? Tidak, kita akan salahkan dia kerana tidak mahu menolong anak kita. Kita akan tuduh lelaki itu sebagai seorang yang sangat kejam.

Tuan-tuan dan puan-puan, sebenarnya kitalah orang-orang Islam yang memegang watak lelaki yang kejam tadi. Kita ada ramai kenalan bukan Islam seperti rakan kerja, kawan jiran dan sebagainya tetapi kita tak pernah buka mulut kita menyampaikan mesej Islam. Kita biarkan sahaja mereka mati dalam keadaaan kafir. Di akhirat nanti mereka akan mengadu kepada Allah dan menarik kita sama-sama masuk ke neraka, na'uzubillah. Apakah alasan yang akan kita berikan pada Allah ketika itu? Marilah kita sama-sama bangun dan sampaikan da'wah kepada orang-orang bukan Islam sambil melakukan Islah sesama orang-orang Islam.

Wa akhiri da'wana anil hamdulillahi Robbil 'alamin.
    ==================
    1. [The Principal Upanishad by S. Radhakrishnan page 447 and 448]
    [Sacred Books of the East, volume 1 'The Upanihads part 1' page 93]

2. [The Principal Upanishad by S. Radhakrishnan page 745]
    [Sacred Books of the East, volume 15 'The Upanihads part II' page 263]

3. [The Principal Upanishad by S. Radhakrishnan page 736 and 737]
    [Sacred Books of the East, volume 15 'The Upanihads part II' page 253]

4. [The Principal Upanishad by S. Radhakrishnan page 737]
    [Sacred Books of the East, volume 15 'The Upanihads part II' page 253]

5. [Yajurveda by Devi Chand M.A. page 377]

6. [Yajurveda Samhita by Ralph T.H. Griffith 538]

7. [Yajurveda Samhita by Ralph T.H. Griffith 538] Bahan disediakan oleh: Shah Kirit bin Kakulal Govindji
    E-mail: shah@saba.com.my
    Hand phone: 019-555 7770

azharjaafar

• Mati? Satu Kemestian.
      • View Profile
    Reply #19 13 July, 2007, 10:41:38 AM
  • Publish
  • Pandangan saya;
    Mula-mula ajak semua orang Islam solat & baiki solat sehingga solat dapat cegah fahsya' dan mungkar.
    Kemudian akhlak Islam akan zahir & secara tak langsung orang bukan Islam akan masuk Islam.

divider3
    halaqahforum4