KEKUATAN dan KELEMAHAN MANUSIA

*

Author Topic: KEKUATAN dan KELEMAHAN MANUSIA  (Read 6538 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

NurWahidaFauzi

  • *
  • Posts: 1193
  • "Dihujung Kelopak CintaNYA"
    • View Profile
24 May, 2007, 04:12:52 AM
  • Publish
  •  :)

    Dua sifat semula jadi manusia yang ada pada setiap individu ialah kekuatan dan kelemahan. Kekuatan dan kelemahan ini mempengaruhi kehidupan manusia melalui tiga aspek iaitu aspek mental (fikiran), fizikal (anggota) dan spiritual (semangat)."

    Kerapkali kekuatan seseorang itu dikaitkan dengan saiz dan bentuk tubuh badannya. Dari penilaian di atas maka satu tanggapan akan dibuat bahawa seseorang yang berbadan besar dan tegap mempunyai keistimewaan yang lebih jika dibandingkan dengan diri sendiri.

    Ada pula yang melihat kekuatan seseorang individu dari segi bangsa dan warna kulit. Sesuatu bangsa itu dianggap mempunyai keistimewaan yang tertentu berbanding dengan bangsa yang lain. Apabila kita melihat seorang yang berketurunan dari negeri barat, kita beranggapan ianya lebih istimewa dari kita.

    Sebenarnya tangapan kita adalah salah. Kekuatan dan kelemahan diri bukannya terletak pada aspek fizikal sahaja tetapi terletak pada mental dan spiritual.

    Dalam hal ini Rasulallah S.A.W bersabda… "Tidak dihitung kaya dan kuat dan yang banyak harta, tetapi kekayaan dan kekuatan itu ialah yang kaya jiwanya….." .

    Banyak pepatah, bidalan dan cerita rakyat yang dianggap dongeng itu mempunyai nilai moral yang tinggi. Sejauhmanakah cerita arnab dan kura-kura yang boleh dikatakan telah dibaca oleh setiap individu sejak kecil lagi, begitu juga dengan perumpamaan seperti "Kecil jangan disangkakan anak, besar jangan disangkakan bapak", dan "Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit", dapat dijadikan satu ikhtibar untuk dicontohi sewaktu kita membuat muhasabah diri terutamanya dalam tugas kita seharian.



    Implikasi cerita dan pepatah melayu itu dapatlah dijadikan satu refleksi terhadap kehidupan kita seharian bahawa:

    Setiap manusia mempunyai kekuatan dan kelemah. Kita harus menerima hakikat bahawa setiap individu mempunyai kekuatan dan kelemahan. Kedua-duanya wujud dalam setiap diri manusia tidak mengira bangsa serta asal keturunannya.

    Kekuatan dan kelemahan bukan sahaja dari aspek fizikal tetapi juga mental dan spiritual. Kekuatan fizikal adalah lahir dari kekuatan mental dan spiritual (rohani, kejiwaan, keimanan). Seseorang tidak akan dapat melaksanakan sesuatu tugas dengan baik sekiranya fikiran dan jiwa tidak digabung dan dimantapkan. Kata-kata seperti "berkerja dengan sepenuh jiwa dan raga" membuktikan kepentingan kekuatan spiritual dalam kehiduapan manusia.

    Jangan persia-siakan kekuatan yang ada pada diri . Kekuatan merupakan keistimewaan, kebolehan atau potensi yang ada pada diri kita. Ianya haruslah dicungkil serta digunakan ke arah yang boleh membawa kebaikan kepada diri, keluarga, bangsa, agama, masyarakat dan juga negara.

    Jangan biarkan kelemahan membawa kekecewaan pada diri. Apa yang harus dilakukan ialah setiap kelemahan haruslah dijadikan sebagai satu panduan ke arah memperbaikinya. Dalam proses memperbaiki kita tidak boleh lepas dari cabaran sebelum menemui kejayaan. Kebanyakan kejayaan yang kita tempuhi adalah hasil daripada kelemahan yang telah kita lalui dan diperbaiki. Kejayaan akan tercapai melalui perancangan yang rapi yang harus dilaksanakan. Kejayaan tidak boleh dicapai dengan sekelip mata tanpa adanya perancangan. Tidak siapa pun yang "merancang untuk gagal tetapi ramai yang gagal merancang."

    Dari huraian di atas maka kita haruslah membuat satu tanggapan bahawa setiap kekuatan dan kelemahan yang ada pada diri kita ini haruslah dilihat secara positif. Kekuatan dan kelemahan adalah merupakan sumber kemantapan ke arah kecemerlangan diri.

    Kekuatan fizikal sahaja tidak menjamin membawa kejayaan bagi seseorang individu. Dua aspek lagi iaitu mental dan spiritual harus digabungkan ke arah mewujudkan insan yang seimbang.
    ~..Ukhwah yang dibina antara kita, Biarlah seperti seutas tasbih, Ada awal,  Tiada penghujungnya, Dicipta untuk mengingatiNYA, Dibahagi untuk cintaNYA, Diratib demi redhaNYA..~

    bayu

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #1 14 August, 2008, 08:12:09 AM
  • Publish
  • iman remaja zman skrng mkin goyah..kte trikut dgn bdya asing yg enth ape2..kte di akhr zman dan lihat lah bncana yg berlaku pada zaman ini...peperanagn,bncana alam,kmunculan bnda yg x pernah kte lhat...sdar lah wahai remaja...umpama kte brada di hjung tnduk yg hnya menungu masa shja!!

    alyani

    • *
    • Posts: 212
    • amna_mujahidah
      • View Profile
    Reply #2 24 August, 2008, 01:09:36 PM
  • Publish
  • :)


    Kerapkali kekuatan seseorang itu dikaitkan dengan saiz dan bentuk tubuh badannya. Dari penilaian di atas maka satu tanggapan akan dibuat bahawa seseorang yang berbadan besar dan tegap mempunyai keistimewaan yang lebih jika dibandingkan dengan diri sendiri.



    ni,maknenye ana x la kuat b'banding wahida..=)sebab ana lagi besar dari nti..he




    Ada pula yang melihat kekuatan seseorang individu dari segi bangsa dan warna kulit. Sesuatu bangsa itu dianggap mempunyai keistimewaan yang tertentu berbanding dengan bangsa yang lain. Apabila kita melihat seorang yang berketurunan dari negeri barat, kita beranggapan ianya lebih istimewa dari kita.



    "Allah x menilai kita dari warna kulit,kekayaan,mahupun kekuatan tetapi adalah iman..."
    KETIKA SATU PINTU KEBAHAGIAAN TERTUTUP, PINTU LAIN DIBUKAKAN.TAPI SERINGKALI KITA TERPAKU TERLALU LAMA PADA PINTU YANG TERTUTUP SEHINGGA TIDAK MELIHAT PINTU LAIN YANG DIBUKAKAN BAGI KITA.

    sonidoter89

    • *
    • Posts: 622
    • ipraytobeclosedtoyouandonthatdayi'llseeyousmile!
      • View Profile
    Reply #3 14 September, 2011, 08:56:43 AM
  • Publish
  • -salam-

     Orang yang merasakan dirinya lemah, janganlah berputus asa, manakala orang yang kuat janganlah menyombongkan diri dan ingatlah segala-galanya akan tetap kembali kepada Allah SWT.Allah jualah yang Maha Kuat.

     Firman Allah SWT dalam surah al-Qashash, ayat 5-6:

    "Dan Kami hendak memberi karunia kepada orang-orang yang tertindas di bumi(Mesir) itu dan hendak menjadikan mereka pemimpin dan menjadikan mereka orang-orangyang mewarisi (bumi), dan akan Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi dan akan Kami perlihatkan kepada Fir'aun dan Haman serta tentaranya apa yang selalu mereka khawatirkan dan mereka itu,"
    Jangan menilai saya berdasarkan penulisan atau post saya!!!!!(kalau saya post pasal christianity/pluralisme bukan saya nak ajak anda join agama/fahaman itu!!!!atau saya seorang christian!!!!!TETAPI saya sedang berkongsi apa yang saya belajar!!!!!
    INGAT!!!!DAKWAH IS NOT ABOUT I AM BETTER THAN YOU!!!

    halawah

    • *
    • Posts: 2606
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #4 06 October, 2011, 03:46:02 PM
  • Publish
  •  :msya:

    Sesungguhnya kekuatan manusia adalah ukuran;
     
    Tingkatan Ilmu Allah swt,(Ilmu Ladunni;(kurniaan dari Allah swt)
    (yang tiada boleh didapati oleh kebanyakan orang hanya berhati Emas)

    Tingkatan IMAN

     Tingkatan Taqwa

    Namun Kelemahan manusia tetap ada walaupun berada tingkatan tinggi;
    kerana Syaithon dan Jin Tercipta lebih awal dari para Nabi dan mereka(Syaithon) lebih tinggi Ilmu PHD dari manusia (makhlok)yang beilmu tinggi tanpa ada perlindungan dari KhaliqurRahman(Rabbul Alamiin)

    Apabila ilmu tiada dituntut dan dicari maka ianya akan semakin berkurang,kerana mudah tertipu oleh hasutan bisikan makhlok jahat dari bathin dan zahir,maka Nafsu lah menguasai diri,usahlah dikelirukan antara nafsu dan Akal.

    Semoga Allah swt jua yang melindungi hamba-hambanya yang TAQWA.Amin.
    HambaNya hanya mampu membersihkan diri dengan banyak istighfar dan mensucikan diri(Zikrullah) dan menghafaz Al-Quran saja terselamat dari hal  itu,

    Semoga Allah melindungi kita dari hasutan jahat jin dan syaithon melalui kalimah tauhid Lailahaillah.
    Wabittaufiq walhidayah.
    « Last Edit: 06 October, 2011, 03:49:15 PM by halawah »
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4856
      • View Profile
    Reply #5 02 January, 2013, 10:54:29 AM
  • Publish
  • Jika lelakilah, Kuat macam mana sekalipun, kalah dengan wanita

    atas dasar tersebutlah, KAFIR olok olokkan pernikahan rasulullah

    kemudian ada perkataan, di sebalik kejayaan lelaki ada wanita di belakangnya

    inshallah, banyak pula makanan dan minuman membantu kesihatan untuk kuat dan sihat

    food supplement

    basmallah ya sewaktu mengambil meminum atau memakannya

    inshallah

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    4 Replies
    1896 Views
    Last post 04 July, 2009, 05:12:20 PM
    by ummuhusni
    6 Replies
    2008 Views
    Last post 11 January, 2012, 11:54:23 PM
    by nursolehah
    12 Replies
    1406 Views
    Last post 28 October, 2012, 09:54:08 PM
    by al_ahibbatu