Cadangan Untuk Laman Halaqah

*

Author Topic: Cadangan Untuk Laman Halaqah  (Read 39000 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

kasihiro

  • *
  • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
    • View Profile
Reply #160 24 March, 2011, 12:13:17 PM
  • Publish
  •  :)

    kasihiro syorkan agar halaqah adakan penjualan dikalangan ahli2 halaqah..
    dimana fungsinya sama seperti mudah.my

    boleh menjual plbagai barangan2 .
    insyaAllah..

    wasalam

    faa zahra

    • *
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Reply #161 24 March, 2011, 04:14:48 PM
  • Publish
  • :)
    ANA NAK SANGAT BILA AZAN ZOHOR,ASAR,MAGHRIB,ISYAK DAN SUBUH...
    CHAT BOX DITUTUP BUAT SEMENTARA...
    ITU CADANGAN ANA...

     :ws:
     Mahu ikut waktu tempat mana ketika azan berkumandang tu, chatbox dikunci? Waktu mereka yang tinggal di Sabah Sarawak,Indonesia,Brunai ,Mesir,Jordan, USA atau UK?
    Bukan kah azan berkumandang setiap waktu dibumi ini?  Setiap minit Azan Di kumandangkan Di Bumi



    betul cakap ummi..bile azan pandai-pandai la bawa diri.....n_n
    ..jAdIkAn aKu mEncIntAi sEsuAtu yAng mEmbAwA kEpAdA kEcIntAanMU..
    ..salamesrakuntukmuselamanya..

    Reply #162 24 March, 2011, 09:02:19 PM
  • Publish
  • Saya ada cadangan, apa kata kita buat satu program, tajuknya "Bedah Buku"..
    Bedah Buku ini adalah satu program dimana kita buat perbincangan @ perbahasan berkaitan buku tersebut.
    Contohnya la, kalau kita ada buku @ kitab yang boleh di share tidak kisah samada dalam bahasa arab, melayu @ english @ bahasa2 lain pun kita boleh kongsi sama2 dan buat perbincangan tentang buku itu. Saya pasti kalau kita duduk sorang2 @ tak ada kawan mesti buku yang kita dah beli tu kita tak baca melainkan orang itu "ulat buku"..Waa'hua'lam..
    ~..I was married to the Dunya but we have divorced. I am now engage to Akhirat, but my desire to marry Jannah remains..~

    adeq_fauzy

    • *
    • :: KeranaMU ya Allah ::
      • View Profile
    Reply #163 25 March, 2011, 01:06:36 AM
  • Publish
  • :)

    kasihiro syorkan agar halaqah adakan penjualan dikalangan ahli2 halaqah..
    dimana fungsinya sama seperti mudah.my

    boleh menjual plbagai barangan2 .
    insyaAllah..

    wasalam

    Sebenarnya dahulu dah rancang nak buat. Hampir terbina. Cuma kekurangan tenaga kerja. Kalau ada sukarelawan yang boleh tampil bantu mungkin akan diteruskan semula. Susah nak cari yang boleh beri komitmen, selalunya yang kata boleh sekarang kemudian senyap gelita..
    SUMBANGAN TABUNG HALAQAH
    CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services
    "Saham akhirat anda, insyaAllah.."

    Reply #164 25 March, 2011, 04:09:59 AM
  • Publish
  • Saya cadangkan board "Teknologi" diubah nama kepada "Sains dan Teknologi", kemudian dipecahkan kepada 2 papan anak "Sains" dan "Teknologi".

    Ini memudahkan untuk mengkategorikan kiriman yang berbentuk fakta sains ke dalam papan anak "Sains", kerana tiada board khusus untuk sains. Kiriman berkaitan sains dan teknologi boleh diletakkan secara umum di bawah board "Sains dan Teknologi".

    Hanya cadangan.... terima kasih.
    ~ Begin with the End in Mind ~

    wan_sgmt

    • *
    • Salam ukhuwwah semua..
      • View Profile
    Reply #165 27 March, 2011, 12:52:48 AM
  • Publish
  • :)

    kasihiro syorkan agar halaqah adakan penjualan dikalangan ahli2 halaqah..
    dimana fungsinya sama seperti mudah.my

    boleh menjual plbagai barangan2 .
    insyaAllah..

    wasalam


    Sebenarnya dahulu dah rancang nak buat. Hampir terbina. Cuma kekurangan tenaga kerja. Kalau ada sukarelawan yang boleh tampil bantu mungkin akan diteruskan semula. Susah nak cari yang boleh beri komitmen, selalunya yang kata boleh sekarang kemudian senyap gelita..


    Betul2, dulu hampir nak buat. Tapi takde tenaga pakar. Kodnya ada , kita beli tapi tak seperti yang kita mahu, sedang mencari pakar yang boleh mengubahsuai kod tu kepada fungsi seperti mudah. Sesapa yang tahu mengubah suai laman web bolehlah membantu. Kod asasnya dah ada, cuma perlu ubah sedikit, tak banyak sangat yang perlu diubah.
    Bersama menyumbang ke Tabung Sehati Sejiwa..

    Reply #166 27 March, 2011, 12:54:31 AM
  • Publish
  • :)

    kasihiro syorkan agar halaqah adakan penjualan dikalangan ahli2 halaqah..
    dimana fungsinya sama seperti mudah.my

    boleh menjual plbagai barangan2 .
    insyaAllah..

    wasalam
    pernah dicuba, masih belum berjaya.
    ISLAM untuk semua

    - Pentadbiran
    - Pondok Tahfiz

    Reply #167 27 March, 2011, 10:54:29 PM
  • Publish
  • Saya ada cadangan, apa kata kita buat satu program, tajuknya "Bedah Buku"..
    Bedah Buku ini adalah satu program dimana kita buat perbincangan @ perbahasan berkaitan buku tersebut.
    Contohnya la, kalau kita ada buku @ kitab yang boleh di share tidak kisah samada dalam bahasa arab, melayu @ english @ bahasa2 lain pun kita boleh kongsi sama2 dan buat perbincangan tentang buku itu. Saya pasti kalau kita duduk sorang2 @ tak ada kawan mesti buku yang kita dah beli tu kita tak baca melainkan orang itu "ulat buku"..Waa'hua'lam..

    Minggu ini saja , saya dapat 2 buku yang amat baik.
    (mungkin baik bagi saya dan belum tentu baik untuk orang lain)
    Namun , kalau adakan sedikit perbincangan tentang isi kandungan buku tersebut
    dapatlah kita sama sama menambahkan ilmu.

    1. Indahnya hidup bersyariat - by Datuk Ismail Kamus

    2. Muhammad. Perjalanan hidup Rasul yg agung - by Shaikh Shafiyyurahman .


    elzuddin

    • *
    • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
      • View Profile
    Reply #168 31 March, 2011, 07:42:15 AM
  • Publish
  • :)
    ANA NAK SANGAT BILA AZAN ZOHOR,ASAR,MAGHRIB,ISYAK DAN SUBUH...
    CHAT BOX DITUTUP BUAT SEMENTARA...
    ITU CADANGAN ANA...

     :ws:
     Mahu ikut waktu tempat mana ketika azan berkumandang tu, chatbox dikunci? Waktu mereka yang tinggal di Sabah Sarawak,Indonesia,Brunai ,Mesir,Jordan, USA atau UK?
    Bukan kah azan berkumandang setiap waktu dibumi ini?  Setiap minit Azan Di kumandangkan Di Bumi

    yup betul .. 'Ketahuilah bahawa pada setiap waktu, ribuan bilal di merata dunia akan melaungkan azan, mengakui 'Bahawa Allah Sahaja Yang Patut Disembah, dan Nabi Muhammad Adalah Rasul Allah.'

    ataupun macam ni..masuk je waktu azan diMalaysia..beri peringatan sekejap..tutup dalam 1 minit..
    « Last Edit: 31 March, 2011, 07:58:40 AM by elzuddin »

    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #169 31 March, 2011, 07:51:40 AM
  • Publish
  • Ummi, jangan pedulikan forum makhluk halus yang saya baru cadangkan tu.
    Saya nak cadangkan benda baru yang lagi bagus dan ilmiah dan menarik.
    Ummi create satu forum. Tajuk forum tu "fakta menarik".
    Dekat situ boleh isi macam-macam fakta-fakta yang ilmiah dan menarik.
    Contoh, jika anda menjerit selama lapan tahun, tujuh bulan dan enam hari, anda boleh menghasilkan tenaga yang cukup untuk memanaskan secawan kopi.

    Topik ini  sudah ada,sila buat carian.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #170 31 March, 2011, 07:54:09 AM
  • Publish
  • Saya ada cadangan, apa kata kita buat satu program, tajuknya "Bedah Buku"..
    Bedah Buku ini adalah satu program dimana kita buat perbincangan @ perbahasan berkaitan buku tersebut.
    Contohnya la, kalau kita ada buku @ kitab yang boleh di share tidak kisah samada dalam bahasa arab, melayu @ english @ bahasa2 lain pun kita boleh kongsi sama2 dan buat perbincangan tentang buku itu. Saya pasti kalau kita duduk sorang2 @ tak ada kawan mesti buku yang kita dah beli tu kita tak baca melainkan orang itu "ulat buku"..Waa'hua'lam..

    Minggu ini saja , saya dapat 2 buku yang amat baik.
    (mungkin baik bagi saya dan belum tentu baik untuk orang lain)
    Namun , kalau adakan sedikit perbincangan tentang isi kandungan buku tersebut
    dapatlah kita sama sama menambahkan ilmu.

    1. Indahnya hidup bersyariat - by Datuk Ismail Kamus

    2. Muhammad. Perjalanan hidup Rasul yg agung - by Shaikh Shafiyyurahman .

    Sila ke board  Review Buku
    Lihat bagaimana saya kupas dan bedah buku-buku yang saya baca.

    kasihiro

    • *
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Reply #171 31 March, 2011, 09:18:19 AM
  • Publish
  • :)

    kasihiro syorkan agar halaqah adakan penjualan dikalangan ahli2 halaqah..
    dimana fungsinya sama seperti mudah.my

    boleh menjual plbagai barangan2 .
    insyaAllah..

    wasalam


    Sebenarnya dahulu dah rancang nak buat. Hampir terbina. Cuma kekurangan tenaga kerja. Kalau ada sukarelawan yang boleh tampil bantu mungkin akan diteruskan semula. Susah nak cari yang boleh beri komitmen, selalunya yang kata boleh sekarang kemudian senyap gelita..


    Betul2, dulu hampir nak buat. Tapi takde tenaga pakar. Kodnya ada , kita beli tapi tak seperti yang kita mahu, sedang mencari pakar yang boleh mengubahsuai kod tu kepada fungsi seperti mudah. Sesapa yang tahu mengubah suai laman web bolehlah membantu. Kod asasnya dah ada, cuma perlu ubah sedikit, tak banyak sangat yang perlu diubah.

    la..ye ka?......hurmm...payah juga macam ni... :(

    elzuddin

    • *
    • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
      • View Profile
    Reply #172 31 March, 2011, 03:02:34 PM
  • Publish
  • moga cadangan ini tidak membawa keburukan. kat BH.apabila bermulanya bicara ilmiah..ramai halaqian yang lari,bermulanya bicara yang dipanggil "DAPUR" oleh Ummi Munaliza...maka "penuhla" halaqian.mungkin admin boleh lakukan sesuatu ..maaf jika salah bahasa..
    « Last Edit: 31 March, 2011, 03:05:53 PM by elzuddin »

    Reply #173 16 April, 2011, 08:59:09 PM
  • Publish
  • adakan seminar diseluruh negeri
    adakan ptandingan puisi,pantun yang menang dapat hadiah duit
    adakan pertandingan khat
    adakan program kumpulan nasyid
    adakan pertandingan exam berkaitan pengajian Agama islam

    hairilnua

    • *
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #174 19 April, 2011, 11:19:27 AM
  • Publish
  • -salam-

    Sebagai seorang pelajar, saya ingin mencadangkan halaqah menetapkan satu hari dalam seminggu sebagai hari berbahasa inggeris. Memandangkan bahasa inggeris merupakan salah satu bahasa yang penting dan sering diguna pakai dalam akademik, saya rasa eloklah kalau cadangan saya ini dipertimbangkan. Secara tidak langsung, hal ini dapat memahirkan rakyat Malaysia (terutamanya generasi muda) untuk berbahasa inggeris.

    cadangan di tolak... kita sebagai orang melayu wajib mempertahan kan bahasa ibunda kita..  selalu orang bila dah expert english,, bahasa melayu dilupakan.. manjang cakap bahase mat saleh je..  martabatkan bahasa melayu,,, sblum betul2 nak series dalam english,, cek dlu,, kita ni orang melayu,, tulisan jawi kita boleh baca??? dulu kecik2 dulu slalu bapak den beli surat kabo jawi.. smpang skang,,, x de msalah klu bc.. nk nulis je x reti sangat.. xpun,, dari blajar english,, elok blajar arab.. kan bahasa Nabi Muhammad tu..
    Aku insan yg agak selambe..
    X pndai jaga hati orang..
    Suke cari pasal..

    Jangan call @ sms :  0193587327(hehehhe)
    http://hairilnua.blogspot.com
    Ada Brani?

    hairilnua

    • *
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #175 19 April, 2011, 11:24:02 AM
  • Publish
  • adakan seminar diseluruh negeri
    adakan ptandingan puisi,pantun yang menang dapat hadiah duit
    adakan pertandingan khat
    adakan program kumpulan nasyid
    adakan pertandingan exam berkaitan pengajian Agama islam

    cadangan ini disokong 100%......!!!! tapi,, itu pun kalo Perdana Menteri yang taja,, kalo x de,, jangan berangan la nak buat bende ni... sape la yg rajin dok memikir nak buat sume ni... yang ghatering halaqah tu pun cam idup segan mati x mo je gayanya.... senang cite,, cadangkan program yng rase sendiri boleh buat dan x byk protocol je.... senang...

    hairilnua

    • *
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #176 19 April, 2011, 11:40:08 AM
  • Publish
  • Quote from: abe ace
    Jadi, tolong la jangan terlampau berfikiran sempit.

    ade teman kisah?? haahahaha...

    kasihiro

    • *
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Reply #177 19 April, 2011, 02:38:16 PM
  • Publish
  • Assalamualikum wbt,

    ana ingin cadangkan agar masa untuk menutup cb pada tengah malam perlu beri perhatian.

    *
     3 hari lepas, semasa ana bertaa'tuf dengan halaqian yang baru join pada jam 1 pagi..(wahualam..tapi agak lewat)  tiba2 cb ditutup tanpa sebarang amaran oleh pihak admin. Kemudian ditulis. "Lebih baik tidur daripada berkata-kata yang sia-sia". Adakah menyambut sahabt baru sia-sia.? ana terkilan pada admin yang menjaga pada malam itu. apa pandangan sahabat baru itu? .Harap sangat tidak berulang kembali perkara diatas.
    hari kemudiannya ana perhatikan cb tidak ditutup pada masa yang sama.

    --diambil perhatian oleh admin--
    « Last Edit: 19 April, 2011, 02:43:32 PM by kasihiro »

    hairilnua

    • *
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #178 19 April, 2011, 02:44:34 PM
  • Publish
  • Assalamualikum wbt,

    ana ingin cadangkan agar masa untuk menutup cb perlu beri perhatian.

    *
     3 hari lepas, semasa ana bertaa'tuf dengan halaqian yang baru join tiba2 cb ditutup tanpa sebarang amaran oleh pihak admin. Kemudian ditulis. "Lebih baik tidur daripada berkata-kata yang sia-sia". Adakah menyambut sahabt baru sia-sia.? ana terkilan pada admin yang menjaga pada malam itu. apa pandangan sahabat baru itu? .Harap sangat tidak berulang kembali perkara diatas.
    hari kemudiannya ana perhatikan cb tidak ditutup pada masa yang sama.

    --diambil perhatian oleh admin--

    Ku sokong dan ku perkukuhkan dengan cerita di bawah.... tapi x pasti ade kaitan ke x dngan pendapat kamu... heee....

    "Marhaban biman 'atabani rabbi," demikian ucapan Nabi Muhammad s.a.w. setiap kali baginda bertemu orang itu.

    Ucapan demikian khusus kepadanya sahaja dan tidak baginda lakukan demikian pada para sahabat.

    Ucapan "selamat datang untuk orang yang olehnya aku mendapat teguran ALLAH," terjadi satu peristiwa yang berlaku ketika Nabi masih berada di Mekah dan dakwah Islam baginda menerima gangguan terus-menerus. Nabi Muhammad s.a.w. sedang melakukan dakwah kepada beberapa tokoh-tokoh Quraisy agar mereka memeluk Islam di antaranya adalah Abu Jahal dan Atabah bin Rabi`ah; pemuka golongan Musyrik.

    Tiba-tiba datang seorang buta bernama Ibnu Ummi Maktum. Ia mendekati orang ramai yang berada di situ lalu berkata kepada Nabi:

    "Ajarkan padaku ,ya Rasulullah apa yang diajarkan Allah kepada engkau."


    Nabi tidak mengindahkannya. Rupanya baginda lebih mengharapkan tokoh-tokoh Quraisy itu dahulu sehingga tidak memberi perhatian kepada si buta tersebut. Kerana jika mereka masuk Islam, tentu ramai yang lain akan mengikutnya,demikian yang terfikirkan oleh Nabi ketika itu.

    Sikap baginda itu tidak dibenarkan Allah. Allah s.a.w. dengan segera menegur kepada Nabi dengan menurunkan ayat dan menghendaki Nabi merubah sikap baginda.

    "(Muhammad) bermuka masam dan berpaling. Kerana orang buta datang kepadanya. Barangkali, siapa tahu, beliau ingin membersihkan jiwanya. Atau ingin mendapat pelajaran bermanfaat (untuk dirinya). Adapun orang yang merasa dirinya kaya itu, engkau datang menghadapinya.Tidak ada (celaan) pada engkau bila beliau tidak membersihkan jiwanya. Orang yang datang pada engkau dengan kesanggupan usahanya,sedang beliau takut pada Allah, maka engkau tidak mempedulikannya. Sekali-kali tidak(begitu hendaknya)! Sesungguhnya (ajaran-ajaran Allah) itu adalah suatu peringatan."


    Demikian ayat teguran Allah kepada Nabi yang di sebut dalam al-Quran, surah Abasa. Ayat ini telah menyedarkan Nabi dan baginda bertemu akan si buta itu dan Nabi s.a.w. ucapkan "marhaban biman atabani rabbi".

    syidaspongebob

    • *
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #179 20 April, 2011, 11:41:32 AM
  • Publish
  • Assalamualikum wbt,

    ana ingin cadangkan agar masa untuk menutup cb perlu beri perhatian.

    *
     3 hari lepas, semasa ana bertaa'tuf dengan halaqian yang baru join tiba2 cb ditutup tanpa sebarang amaran oleh pihak admin. Kemudian ditulis. "Lebih baik tidur daripada berkata-kata yang sia-sia". Adakah menyambut sahabt baru sia-sia.? ana terkilan pada admin yang menjaga pada malam itu. apa pandangan sahabat baru itu? .Harap sangat tidak berulang kembali perkara diatas.
    hari kemudiannya ana perhatikan cb tidak ditutup pada masa yang sama.

    --diambil perhatian oleh admin--

    Ku sokong dan ku perkukuhkan dengan cerita di bawah.... tapi x pasti ade kaitan ke x dngan pendapat kamu... heee....

    "Marhaban biman 'atabani rabbi," demikian ucapan Nabi Muhammad s.a.w. setiap kali baginda bertemu orang itu.

    Ucapan demikian khusus kepadanya sahaja dan tidak baginda lakukan demikian pada para sahabat.

    Ucapan "selamat datang untuk orang yang olehnya aku mendapat teguran ALLAH," terjadi satu peristiwa yang berlaku ketika Nabi masih berada di Mekah dan dakwah Islam baginda menerima gangguan terus-menerus. Nabi Muhammad s.a.w. sedang melakukan dakwah kepada beberapa tokoh-tokoh Quraisy agar mereka memeluk Islam di antaranya adalah Abu Jahal dan Atabah bin Rabi`ah; pemuka golongan Musyrik.

    Tiba-tiba datang seorang buta bernama Ibnu Ummi Maktum. Ia mendekati orang ramai yang berada di situ lalu berkata kepada Nabi:

    "Ajarkan padaku ,ya Rasulullah apa yang diajarkan Allah kepada engkau."


    Nabi tidak mengindahkannya. Rupanya baginda lebih mengharapkan tokoh-tokoh Quraisy itu dahulu sehingga tidak memberi perhatian kepada si buta tersebut. Kerana jika mereka masuk Islam, tentu ramai yang lain akan mengikutnya,demikian yang terfikirkan oleh Nabi ketika itu.

    Sikap baginda itu tidak dibenarkan Allah. Allah s.a.w. dengan segera menegur kepada Nabi dengan menurunkan ayat dan menghendaki Nabi merubah sikap baginda.

    "(Muhammad) bermuka masam dan berpaling. Kerana orang buta datang kepadanya. Barangkali, siapa tahu, beliau ingin membersihkan jiwanya. Atau ingin mendapat pelajaran bermanfaat (untuk dirinya). Adapun orang yang merasa dirinya kaya itu, engkau datang menghadapinya.Tidak ada (celaan) pada engkau bila beliau tidak membersihkan jiwanya. Orang yang datang pada engkau dengan kesanggupan usahanya,sedang beliau takut pada Allah, maka engkau tidak mempedulikannya. Sekali-kali tidak(begitu hendaknya)! Sesungguhnya (ajaran-ajaran Allah) itu adalah suatu peringatan."


    Demikian ayat teguran Allah kepada Nabi yang di sebut dalam al-Quran, surah Abasa. Ayat ini telah menyedarkan Nabi dan baginda bertemu akan si buta itu dan Nabi s.a.w. ucapkan "marhaban biman atabani rabbi".

    Maknanya ril ?? Kaitan dengan citer shiro ni?? Tetamu datang , kene hormat...?
    "Ukhwah fillah takkan musnah..lautan erat takkan mungkin patah..Bertemu, berpisah..hanya KENANGAN SEMATA..Redho Allah, Kita cari..Moga2 kita kan diRahmati..Dengan niat yang suci,bertemu kembali di negeri Abadi.. Salam kemaafan."

    divider3
    halaqahforum4