Pengakuan lelaki terhadap kaum wanita

Author Topic: Pengakuan lelaki terhadap kaum wanita  (Read 13825 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

21 March, 2009, 09:14:51 AM
*****

Kami sulit menahan pandangan mata kami
ketika melihat kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan Allah
kecantikan dan postur yand ideal,
kami semakin susah untuk menolak agar tidak melihat kalian,
kerana itu lebarkanlah serta longgarkanlah pakaian kalian
dan tutupilah rambut hingga ke dada kalian dengan kerudung yang membentang.


Kami sulit menahan pendengaran kami
ketika berbicara dengan kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan oleh Allah
suara yang merdu dengan irama yang mendayu
kerana itu tegaskanlah suara kalian
tatkala berbicara di berhadapan dengan kami
dan berbicaralah seperlunya sahaja.


Kami juga sulit menahan
bayangan-bayangan hati kalian,
ketika kalian dapat menjadi
tempat untuk dicurahkan segala isi hati kami,
waktu luang kami kadangkala akan sering terisi
oleh bayangan-bayangan kalian,
kerana itu janganlah kalian membiarkan kami
menjadi curahan hati bagi kalia

Kami tahu kami insan lemah
bila harus berhadapan dengan kalian,
kekerasan hati kami dengan mudah bisa luluh
hanya dengan senyum kalian,
hati kami akan bergetar
ketika mendengar dan melihat kalian menangis.

Sungguh ALLAH telah memberikan amanah terindah kepada kalian,
maka jagalah amanah itu
jangan sampai ALLAH murka dan memberikan keputusan-Nya.

Maha Besar dan Maha Suci Allah yang tahu
akan kelemahan hati kami ini,
hanya dengan ikatan yang suci dan yang diredhai-NYA,
kalian akan menjadi halal bagi kami.


"LAlu apa yang telah aku lakukan selama ini..YA Rabb, ampunilah daku.
Untuk setiap pandangan yang tak terjaga,
untuk iman yang tak dipelihara,
lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab,

Ya Rabb, Engkaulah mengawasi kami setiap detik,
kerana kasih sayangMu ya Allah kepada kami,
Engkau perintahkanlah malaikan silih berganti
menemani kami siang dan malam
agar iman kami dapat dijaga...



Sumber : Sekretariat NYDP2 MPP Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

asrar_syamim

  • *
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
Reply #1 21 March, 2009, 05:50:03 PM
Andainya semua wanita itu memahami apa yang cuba disampaikan, amanlah dunia..

Reply #2 22 March, 2009, 02:27:24 AM
wanita perlu kn sesorang untuk membantu dyer memahami ape yg cube dsampai kann..

Reply #3 22 March, 2009, 02:30:06 AM
maaf...

akuime

  • *
  • sayabudakbarubelajar
    • View Profile
Reply #4 22 March, 2009, 03:30:38 PM
slm,

nak berkongsi dgn antum semua nasihat dari seorang akak..=)

Pada hati lelaki itu ada satu ruang yang perlu diisi oleh wanita.
Namun dalam pencariannya, lelaki itu tidak boleh tidak...
pasti akan tergoda dengan tipu daya Iblis yang menunggu pintu hati itu terbuka untuk dikuasai...

"Tiada suatu fitnah (bencana) sepeninggalku yang lebih berbahaya bagi kaum lelaki  selain daripada wanita.” Hadith Muttafaqun `Alaih.


“Katakanlah kepada orang-orang beriman lelaki, supaya mereka menundukkan pandangan dan menjaga kehormatannya. Itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa-apa yang mereka usahakan. Katakanlah kepada orang-orang beriman perempuan, supaya mereka menundukkan pandangan dan menjaga kehormatannya dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasannya kecuali apa yang biasa lahir daripadanya....”(An-Nuur: 31-32)


Menjadi seorang wanita di dunia..
samaada menjadi fitnah atau solehah.. penghuni syurga atau neraka..
wanita itu dipenuhi fitnah bila dilembutkan bicaranya,

"Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit di dalam hatinya, dan ucapkanlah perkataan yang baik." (Al Ahzab: 32)


jum kita sama2 amalkan selalu doa Rasulullah supaya hati lebih dekat kepada Allah berbanding perkara2 maksiat..

" Ya Allah, jadikanlah bagi kami dari rasa ketakutan kami terhadap-Mu sebagai dinding pemisah antara kami dengan kemaksiatan kepada-Mu."( H.R. At-Tirmidzi dan Al Bani menilai hadits ini hasan.)

"it is not about 'money'..it is about sending a message"

MrCrackers

  • *
  • Setitik Dakwat Yang Menggoncang Dunia
    • View Profile
Reply #5 22 March, 2009, 04:21:13 PM
pompuann.. biasa la..
Kalau Takder Hacker.. Saper Lagi Yang Nak Merosakkan Pc??
Virus Terbaik Melissa.exe.. Virus Baik Crackers.exe Virus Sangat Baik Zet.exe

Reply #6 22 March, 2009, 05:09:42 PM
amt ssh nk cr pmpuan dan laki terbaik..tp prcylahh..laki yang baik utk pmpuan yang baik begitulah sebaliknya..klu tidak dpt y baik,,mgkn allah ingin  mengujimu..sesgghnya ujian yang diberikan tana allah syg akn kalian semua..

Reply #7 23 March, 2009, 01:43:49 AM
maaf...

Saya pun nak minta maaf kat lelaki2 yg pernah tergoda kerana saya ... Sesungguhnya hanya Allah yg maha mengetahui sebagai wanita, saya selalu cuba sedaya upaya utk menjaga aurat saya ... Mudah2an Allah bantu saya dlm soal ini ... sebagai wanita saya juga takut akan azab Allah, lebih2 lagi bila baca hadith2 Rasulullah tentang keadaan neraka yg akan dipenuhi oleh wanita ... Nauzubillah ....

Reply #8 23 March, 2009, 09:03:28 AM
damainya dunia pimpinan pmimpin soleh...
cantiknya dunia dengan hiasan wanita solehah...
tenangnya kehidupan berteraskan keimanan...
indahnya dunia disirami iman dan taqwa...

buat sahabat dan sahabiah sekalian...sentiasa ingat..selagi ada sahabat dari kaum sejenis untuk berbicara, bertanya n especially berkongsi masalah, rujuklah pada kaum sejenis... sama2 kita menjaga diri dan iman kita...


Reply #9 23 March, 2009, 10:13:47 AM
disini ingin saya bertanya apakah itu AMANAH yang di pertaruhkan kepada manusia?

MrCrackers

  • *
  • Setitik Dakwat Yang Menggoncang Dunia
    • View Profile
Reply #10 27 March, 2009, 03:59:06 PM
wahh.. lily_mawar pernah goda laki ker..??
:senyum:..

Ummi Munaliza

  • *
  • Anniversary Ke 32
    • View Profile
Reply #11 27 March, 2009, 04:04:41 PM
disini ingin saya bertanya apakah itu AMANAH yang di pertaruhkan kepada manusia?


WANITA adalah amanah kepada seorang LELAKI

ISTERI adalah amanah kepada seorang SUAMI

ANAK PEREMPUAN amanah kepada WALInya
Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
Penal Utama Baitul Muslim


Reply #12 27 March, 2009, 04:15:18 PM
subhanaALLAH..
Tundukkan lah pandangan...                                                                                                                   
I lOVE ISLAM

najwa_hamali

  • *
  • ~BIDADARI SYURGA IMPIAN DI HATI~
    • View Profile
Reply #13 27 March, 2009, 05:03:45 PM
 :) buat ADAM terima kasih atas nasihat untuk HAWA...sesungguhnya peringatan demi peringatan amatlah diperlukan untuk setiap insan dalam proses mentarbiah diri
YA ALLAH..........jadikanlah aku seorang muslimah...mukminah...mujahidah..dan seorang anak,isteri & ibu yg solehah....jadikanlah aku salah satu bidadari di syurga nanti......

Pedang Keadilan

  • *
  • BERANI BERJUANG
    • View Profile
Reply #14 27 March, 2009, 10:16:54 PM
masyaallah hebat nye puisi sahabat ni..jika kaum hawa dapat memahaminya alangkah indahnya ana rasakan..wahai kaum adam..marilah kita sama2 doakan supaya  kita mendapat kekuatan dari godaan nafsu syahwat..dan juga kita doakan untuk kaum hawa..insyaallah
Mengharungi Samudera Kehidupan..Kita Ibarat Para Pengembara...Fikirkan Lah

Reply #15 28 March, 2009, 12:31:09 AM
wahh.. lily_mawar pernah goda laki ker..??
:senyum:..


Oopps ... goda lelaki ...? Tak pernah ... Nauzubillah ... Justeru, sebaliknya ... posting tu menakutkan saya ... Alhamdulilah, sejauh ni Allah masih memelihara saya dari sifat mengoda lelaki ... saya masih ada perasaan malu ... takut saya kalau Allah cabut sifat malu ... Dijauhkan ...

acapklcc9

  • *
  • Perjuangan Belum Selesai
    • View Profile
Reply #16 28 March, 2009, 01:02:45 AM
cinta yg indah antara lelaki dan wanita mesti dipupuk dgn cara2 yg terbaik.........
lelaki kesunyian tanpa wanita manakal wanita juga begitu tanpa lelaki.........

Reply #17 30 March, 2009, 09:35:59 AM
salam....
x slah meluah masalah pd kaum lawan. jd masalah bila niat dan cara kita tak betul.

rainwidd

  • *
  • sobrun jamil..innALLAHA maa'na
    • View Profile
Reply #18 30 March, 2009, 10:09:56 AM
salam..

kalau nak bincang ke apa ke kena pa da tempat yer la ek

jangan berdua..biar bertiga..berempat..bersepuluh..sebab klu berdua ada org yg ketiga

zina i2 buruk padahnya..allauaa'lam
"Agama buat kehidupan di akhirat, Harta buat kehidupan di dunia.Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati..TETAPI orang yang tidak beragama akan merasa lebih sengsara"..ISLAM dinni fiddunya walakhirat

Reply #19 30 March, 2009, 11:53:00 AM
salam..

kalau nak bincang ke apa ke kena pa da tempat yer la ek

jangan berdua..biar bertiga..berempat..bersepuluh..sebab klu berdua ada org yg ketiga

zina i2 buruk padahnya..allauaa'lam

ana setuju..
bila melibatkan perbincangan@berkonsi masalah dgn muslimin pandai2 lah menjaga adab pergaulan...
sesungguhnya wanita pembawa fitnah bagi kaum adam..


divider3
halaqahforum4