Langkah-langkah Penting Menjaga Hati

*

Author Topic: Langkah-langkah Penting Menjaga Hati  (Read 14321 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

mulan87

  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
19 March, 2009, 11:41:23 PM
  • Publish
  • Setiap insan yang bergelar manusia ni pastinya tak lepas dari melakukan kesilapan kan..
    Tak kira la kesilapan mahupun dosa sekecil zarah hinggalah ke infiniti..
    Setiap yang melakukan kesilapan pasti mahukan penawar dan keampunan yang hakiki..
    Persoalannya, camne kita nak bersihkan hati agar selalu je rasa tenang dan tenteram? Apa dia cara-cara yang berkesan yang benar lagi suci tu?
    Sesiapa yang arif lagi bijaksana mintalah pandangan kalian sume..
    Diri ini perlukan bimbingan..
    Semoga kite sume dapat lindungan n rahmat dariNya...amiiin

    nurdiyana

    • *
    • Posts: 56
    • ana Muslimah
      • View Profile
    Reply #1 20 March, 2009, 09:20:53 AM
  • Publish
  • assalamualaikum..cara pertama byk2kn amalan sunat,yg wajib mesti dulukan..byk2 mengaji,sentiasa bfikiran positif,setiap hari bt catatan apa perkara baik or buruk yg kita bt seharian..pastu bt bndingan...yg utama ingat Allah selalu..dgn mengingati Allah hati pasti akan tenang.InsyaAllah.
    Islam Terlalu Indah & Sempurna *Image Removed*

    nkry

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #2 23 March, 2009, 03:02:17 PM
  • Publish
  • aku pun nak bersihkan hati...tapi skg asyik terkucil je....solat terkadang tinggal...hati tak tetap...pendirian selalu berubah...semangat tak kuat...pastu aku jarang plak gi masjid....camana ni......

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #3 23 March, 2009, 03:19:27 PM
  • Publish

  • Doalah macam ni setiap hari samada selepas solat atau bila-bila masa,

    YA ALLAH;
    Sucikan lah hatiku, bersihkan jiwaku,
    ikhlaskan aku melakukan apa sahaja keranaMU,
    Kurniakan aku iman yang sempurna,akhlak yang terpuji
    dan pekerti yang mulia...

    Setiap hari cuba lakukan sedekah, yang paling mudah tersenyum,
    atau kutip sampah atau tisu yang orang saja tinggalkan di meja atau surau,
    janji jangan merungut atau membebel, niatkan apa yang dibuat adalah sedekah
    kerana Allah.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    NuRul IsLam

    • *
    • Posts: 764
      • View Profile
    Reply #4 23 March, 2009, 04:33:42 PM
  • Publish
  • tiap-tiap hari jika hati ni tak dibersihkan..
    semakin banyak tompok2 hitam yang makin timbul...
    semunya diperoleh dari persekitaran...
    contohnya bila melihat org yg tak menutup aurat..
    org yg dok berdating kat tepi jalan...

    sucikakn diri dengan berwudhuk...
    sucikan jiwa dengan bersolat..
    sucikan hati denganberzikir..
    I lOVE ISLAM

    refa

    • *
    • Posts: 14
      • View Profile
    Reply #5 23 March, 2009, 05:30:08 PM
  • Publish
  • ada 5 perkara yang boleh kita lakukan untuk nak bersihkan or nak ubatkan hati
     1) baca Al-quran berserta dengan maknanya sekali
     2) dirikan solat malam seperti solat tahajjud, taubat, hajat dan sebagainya
     3) berzikirlah selalu
     4) berbanyaklah berpuasa
     5) berkumpullah dengan orang soleh

    Barang siapa yang boleh menjalani satu daripada perkara diatas, insyaAllah Allah SWT akan merahmati kalian..
      cara nak ubati hati diatas saya ambil daripada lirik lagu "Tombo or ubat hati" yang dinyanyikan oleh Opick..dengarlah..best sangat lagu tu..

    zombi

    Reply #6 23 March, 2009, 07:03:50 PM
  • Publish
  • Setiap insan yang bergelar manusia ni pastinya tak lepas dari melakukan kesilapan kan..
    Tak kira la kesilapan mahupun dosa sekecil zarah hinggalah ke infiniti..
    Setiap yang melakukan kesilapan pasti mahukan penawar dan keampunan yang hakiki..
    Persoalannya, camne kita nak bersihkan hati agar selalu je rasa tenang dan tenteram? Apa dia cara-cara yang berkesan yang benar lagi suci tu?
    Sesiapa yang arif lagi bijaksana mintalah pandangan kalian sume..
    Diri ini perlukan bimbingan..
    Semoga kite sume dapat lindungan n rahmat dariNya...amiiin

    senang je...ikut la hukum syarak...hati akan rase tenteram....

    wslm...

    awal-akhir 2

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #7 28 March, 2009, 11:22:34 PM
  • Publish
  • membersihkan jasad dengan sabun .....membersihkan hati itu dengan zikir.........zikir itu mengingati Allah bukan yang lain.........zikir itu ada makam dan tempatnya..............bertahajjud itu mendatangkan Nur........berpuasa itu melemahkan nafsu......

    acapklcc9

    • *
    • Posts: 335
    • Perjuangan Belum Selesai
      • View Profile
    Reply #8 29 March, 2009, 12:16:05 AM
  • Publish
  • bgs le mcm nie.........
    info yg boleh diambil pengajaran...........

    rainwidd

    • *
    • Posts: 133
    • sobrun jamil..innALLAHA maa'na
      • View Profile
    Reply #9 29 March, 2009, 04:31:59 AM
  • Publish
  • hati kita ni boleh d umpakan dgn jasad kita.perlunya dberikan makan dan menjaga dari segi zahir n batiny.sama halnya degan hati,apabila rosaknya hati maka rosakla jasad tersebut.sedarla kita bila mana ALLAH telah meletakkan setitik tompok hitam d hati kita,maka jauh la rahmaty dari kita.mulala wujudnya penyakit hati seperti hasad dengki,buruk sangka sesama manusia hatta  dgn pencipta kita ALLAH Azzawajalla pun kita bleh berburuk sangka.puncanya bermula daripada hati.ujung pangkalnya bermula dari hati.
    jangan d perumpakan apabila sempurna la jasad seseorg i2 bermakna baikla hati begitula sebaliknya..hanya keimanan kita dan cara kita bertawassul dgn ALLAH yg dapat menilainya..sesungguhnya ALLAH maha mengetahui.
    banyak2 kanla solat tahatjud dan istigfar setipa hari.ubat yg paling berkesan dan mudah.baca quran setipa hari n bersangka baik pada sumer org..insyaAALLAH kita d pelihara daripada kejahatan n fitnah d langit dan d bumi..amin
    "Agama buat kehidupan di akhirat, Harta buat kehidupan di dunia.Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati..TETAPI orang yang tidak beragama akan merasa lebih sengsara"..ISLAM dinni fiddunya walakhirat

    halawah

    • *
    • Posts: 2606
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #10 13 April, 2009, 03:43:54 PM
  • Publish
  • بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (١)
    Surah Al-Imran;ayat;133
       ْوَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ
    133] Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa.
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    zombi

    Reply #11 13 April, 2009, 03:51:32 PM
  • Publish
  • membersihkan jasad dengan sabun .....membersihkan hati itu dengan zikir.........zikir itu mengingati Allah bukan yang lain.........zikir itu ada makam dan tempatnya..............bertahajjud itu mendatangkan Nur........berpuasa itu melemahkan nafsu......

    pemikiran dan gaya hidup kita perlulah secara islamik....barulah hati kita bersih dan tenteram...macam mane hati kita tak tenteram dan bersih....????
    sebab,suasana persekitaran kita tidak islamik....terlalu banyak dengan riba',rogol,remaja bersosial dan lain2....
    jika persekitaran kita islamik dan penerapan hukum ALLAH SWT diterapkan secara kaffah di muka bumi ni,berkemungkinan besar,hati kita akan terasa bersih,tenteram dan tenang...

    wslm..

    halawah

    • *
    • Posts: 2606
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #12 13 April, 2009, 04:04:16 PM
  • Publish
  • Supaya pemikiran kita nampak kelihatan di mata dan dimata hati maka hendaklah selalu mengkaji ujian yang Allah swt turunkan dan terutama;
    kejadian dalam  diri kita
    dialam sekitar maka kita cari sesuatu yang boleh menemukan sesuatu yang bermenfaat dalam perhubungan yang sihat dan perkongsian ilmu hingga menemukan matalamat yang diinginkan.

    ab17

    • *
    • Posts: 36
      • View Profile
    Reply #13 13 April, 2009, 04:17:58 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum

    Cara bersihkan hati....

    Ingin dikongsi bersama....kita mampu bersihkan hati dan diri kita apabila kita membuat amalan puasa sunat sentiasa.....

    Memaafkan setiap orang setiap hari sebelum tidur...

    Melupakan segala hutang orang lain dengan kita.....

    Tidak berdendam....

    Membaca Al-quran..

    Menghayati isi kandungan Al-quran...

    Bersolat 5 waktu di samping membuat solat-solat sunat...

    Berjemaah di masjid bagi mengelakkan silaturrahim sesama muslim yang lain...

    Berzakat.....

    Menjaga setiap pemakanan yang di perolehi dengan rezeki yang halal...

    Redha dengan ketentuanNya....

    Di dalam melakukan semua perkara di atas, kita perlu sabar dan berfikiran positif....

    InsyaAllah....

    wirdani

    • *
    • Posts: 39
    • smlm adlh lakaran hidup..hari ini pula crita..
      • View Profile
    Reply #14 13 April, 2009, 04:31:13 PM
  • Publish
  • bersihkan hati untuk sentiasa rasa tenang?

    jauhkan, elakkan dan tinggalkan perkara2 maksiat..

    bykkn solat sunat -> solat taubat, solat hjt dan etc..

    usahakan untuk solat fardhu pada awal waktu..

    puasa sunat (tapi kalau ada qadak puasa tu, ganti la dulu..)

    perbanyakkan zikir

    baca dan faham makna ayat2 Al-Quran
    (lebih mudah, beli je Tafsir Al-Quran.. tak pun, cari software/website Al-Quran kat internet)

    doa kepada-Nya dengan penuh yakin dan tawaduk..

    buat baik kepada orang lain, kat binatang..
    tak pun sedekah fi sabilillah..

    dengar bacaan ayat2 Al-Quran/zikir2 munajat kat CD, radio IKIM @ Astro OASIS

    rajin2 tuntut ilmu agama..

    niat kena ikhlas kerana Allah SWT..

    peribadi dan akhlak kena perbaiki jadi lebih baik..
    tutup aurat, jaga adab2..

    jaga hubungan dengan keluarga dan orang lain..

    then, istiqamah dalam melakukan kebaikan/amal soleh..

    insya-Allah, hati pasti tenang..

    zombi

    Reply #15 13 April, 2009, 04:31:26 PM
  • Publish
  • Supaya pemikiran kita nampak kelihatan di mata dan dimata hati maka hendaklah selalu mengkaji ujian yang Allah swt turunkan dan terutama;
    kejadian dalam  diri kita
    dialam sekitar maka kita cari sesuatu yang boleh menemukan sesuatu yang bermenfaat dalam perhubungan yang sihat dan perkongsian ilmu hingga menemukan matalamat yang diinginkan.

    dan,kita juga perlu banyak mengkaji hadis2 tentang kehidupan manusia sebagai panduan hidup kita...bukan sekadar hadis2 saja,malah,kita juga perlu banyak mengkaji ayat2 al-quran tentang kehidupan manusia sebagai panduan hidup kita...

    wslm..

    zombi

    Reply #16 13 April, 2009, 04:34:22 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum

    Cara bersihkan hati....

    Ingin dikongsi bersama....kita mampu bersihkan hati dan diri kita apabila kita membuat amalan puasa sunat sentiasa.....

    Memaafkan setiap orang setiap hari sebelum tidur...

    Melupakan segala hutang orang lain dengan kita.....

    Tidak berdendam....

    Membaca Al-quran..

    Menghayati isi kandungan Al-quran...

    Bersolat 5 waktu di samping membuat solat-solat sunat...

    Berjemaah di masjid bagi mengelakkan silaturrahim sesama muslim yang lain...

    Berzakat.....

    Menjaga setiap pemakanan yang di perolehi dengan rezeki yang halal...

    Redha dengan ketentuanNya....

    Di dalam melakukan semua perkara di atas, kita perlu sabar dan berfikiran positif....

    InsyaAllah....


    berzakat merupakan perkara yang wajib....jika hati kita tak tenang pon,kita wajib berzakat...

    wslm...

    zombi

    Reply #17 13 April, 2009, 04:41:18 PM
  • Publish
  • bersihkan hati untuk sentiasa rasa tenang?

    jauhkan, elakkan dan tinggalkan perkara2 maksiat..

    bykkn solat sunat -> solat taubat, solat hjt dan etc..

    usahakan untuk solat fardhu pada awal waktu..

    puasa sunat (tapi kalau ada qadak puasa tu, ganti la dulu..)

    perbanyakkan zikir

    baca dan faham makna ayat2 Al-Quran
    (lebih mudah, beli je Tafsir Al-Quran.. tak pun, cari software/website Al-Quran kat internet)

    doa kepada-Nya dengan penuh yakin dan tawaduk..

    buat baik kepada orang lain, kat binatang..
    tak pun sedekah fi sabilillah..

    dengar bacaan ayat2 Al-Quran/zikir2 munajat kat CD, radio IKIM @ Astro OASIS

    rajin2 tuntut ilmu agama..

    niat kena ikhlas kerana Allah SWT..

    peribadi dan akhlak kena perbaiki jadi lebih baik..
    tutup aurat, jaga adab2..

    jaga hubungan dengan keluarga dan orang lain..

    then, istiqamah dalam melakukan kebaikan/amal soleh..

    insya-Allah, hati pasti tenang..

    sebab ape hati kita tidak tenang jika kita lakukan kesemua perkara di atas....?????
    sebab,persekitaran kehidupan kita tidak islamik....jika hukum ALLAH SWT diterapkan secara kaffah di muka bumi ini,berkemungkinan besar,kehidupan islam yang mulia akan terpelihara....

    wslm...

    halawah

    • *
    • Posts: 2606
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #18 13 April, 2009, 04:42:43 PM
  • Publish
  • Itu bagi yang punya harta/hartanah /binatang ternakan dan tanam-tanaman.....
    kalau Zakat Fitrah memang wajib setiap perorangan tapi itu jika berakhir Ramadhan malam syawal hingga imam mau masuk berdiri khutbah Hari Raya.
    kalau zombi agaknya ya lah=kaya dapat dalam internet...jadi wajib keluarkan zakat bila-bila masa yang tak payah ditentukan...:senyum:..

    zombi

    Reply #19 13 April, 2009, 06:35:24 PM
  • Publish
  • Itu bagi yang punya harta/hartanah /binatang ternakan dan tanam-tanaman.....
    kalau Zakat Fitrah memang wajib setiap perorangan tapi itu jika berakhir Ramadhan malam syawal hingga imam mau masuk berdiri khutbah Hari Raya.
    kalau zombi agaknya ya lah=kaya dapat dalam internet...jadi wajib keluarkan zakat bila-bila masa yang tak payah ditentukan...:senyum:..

    zakat hanyalah pada bulan ramadhan....

    wslm..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    1 Replies
    1694 Views
    Last post 21 March, 2009, 07:07:47 AM
    by zawq
    8 Replies
    3103 Views
    Last post 03 September, 2011, 12:18:24 PM
    by kecik2
    4 Replies
    2642 Views
    Last post 23 March, 2012, 04:07:09 PM
    by zafreez786