Moh Belajor Loghat Perak..

Author Topic: Moh Belajor Loghat Perak..  (Read 84071 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

MrCrackers

  • *
  • Setitik Dakwat Yang Menggoncang Dunia
    • View Profile
19 March, 2009, 09:52:32 PM
keme/aye/saye/teman/awak/kume = saya
(name teman peon...)

mike/kome/kamu/ = awak
(kome udah makan??)

ate = abis tu
(ate.. kome tak reti-reti nak mandi ke??)

raban teben =tak tentu arah
(ape kene raban teben budak ni??)

angat pijo  = panas
(mak oii.. angat pijo rase badan..)

hakap = tamak
(gile hakap budak nie makan..sampai 4 ketui ayam dalam pinggan..)

ngelewor =  terumbang ambing kekiri kekanan..
(ate ape kene bawak moto mengelewor ni??)

kebulor = lapar
(makk... adik tak larat nak puase.. dah kebulo bebeno dah ni...)

bolen = telanjang bulat
(ate abang ace pakaikan seluor anak tu jap.. apekehai keluor romah bolen aje..)

nyelap sador =  seorang yang seperti dirasuk@ diluar kawalan
(tgk tu, pantang sebut hal kawen.. nyelap sador die..)

mengelenyor = gatal/ menengada/ sopannya
(yang nie lagi sorang... jumpe muke hensem siket mule le mengelenyor.)

biot = degil
(kome jangan biot beno pun kenape.. kang apak rotan kang..)

perok = jakun/ tak pernah tgk benda
(ate... tak usah le perok bebenor.. esok kite pun beli rope itu)

muncah = banyak duit atau berharta
(auuww.. moncah le mike.. anak2 sume kroje gomen..)

toben = tua bangka
(tok tu dah toben... renti kan le kluor.. dudok romah je..)

merambu = joli sana sini


KEMIN = kemas

NYEGHOGIN = tersenyum sorang diri

REBEN TEYBEN = seluin jer – selekeh

TAK AJAP = TAK layan/ tak jadi hal

MENTEKEDAGHOH  = makan

menterchiker = makan

MEROLOH = Tidor.
(adi tgh meroloh...)

GHODI/KODI = repair/belek
(haaa.. yai gitu.. ghodi-ghodi kerete abah tu.. kang kena penampor ngan dia..)

YA’NGAT = minuman panas (tea, kopi, melo, neskepe dll)


CIK CIBOR = pepatung
(cik cibor boleh makan ke???)

KALA LIPIT = kala jengkin (scorpions)
(tangan aku bengkak kene kala lipit)

CENCOGHOT = tikuih ketughi

JELEBOR = labi²
(nak tgk jelebor datang le bote..)

LABUN = cakap

SEMUT GATEY = semut api
(uwwaaa... adik kene gigit semut gatey)

MENGKIOK = besar sikit dari anai2 selalunya menjadi kalkatu..

BEDAGHOH = berdarah

CENANGOR = serangga yg berbau busuk selalu dijumpai berhampiran dgn lampu
(oiii bebudak cinangor.. gie balik..)

MENTONG = makan sampai due kali atau tambah 2 kali

PAKA@ PAKEI = pakai atau guna
(elehh... henset nokia n95 teman dah lame pakei..)

LECAH = Lumpur
(ya Allah budak nie, yang kamu main lecah kenape?? kan dah koto baju kamu..)

NGETIT /ngokak = gigit ketip

CONONGGENG = bontot ayam

ENCONOT = atau tongken ayam

LIBANG LIBU = perasaan resah gelisah....

MEGHEDANG-GHEDANG = (meredang-redang) maksud dia membuta-tuli

SENTEN = menarik kaki seluar ke atas.....ataupun singkat dlm bahasa pekan nya

SIUT = cucuh / menyalakan

NYARIGH = mujor
(nyarigh lagik aku tak eksiden tadik.. kalo tak beterabor gigi..)

BENGKIN = garang
(ate abahnye pon.. ngan anak pun nak bengkin)

GETAK =jatuh / luruh

GEGHOTOK/GEROTOK = jambatan

MENTELUN = seluar panjang (pantaloon)

KAYU ROL = kayu pembaris

PORES = pekerja jabatan hutan tu, forest

PUIH OPES = pejabat pos

GOMEN = kerajaan

MENTOKA = Kereta

SELAIT = lampu suluh / torch light

SEPEROH = alas / lapik meja

JEGHOLONG = tempat buang sampah kat tepi hutan

PIOR = tulin asli

ACEKEME = macamana kalau

PENGGE = lontar, baling

HAMBAT = kejar

GHULU GHELO = hulu hilir

NGELAT = menipu

SELE’WIN = kira buat asal siap, comot

HINCIT = Ketepi, ngeysot

GETIK = nyampoh (menyampah)

GANJEI = terkena / naya / terkejut

REBER = sesak, beriya, sopannya, poyo..

SA-NGEIYR atau SANGEI = tudung saji

SI-YAR* (sengorkan bunyi..yar.. tu..) = mangguk tingkat

MENYENGKET - mengintai, mengendap

GILA SEPEREGHE = separuh gile

BEBEY = degil tahap batu gajah

NIN = jernih...

GENYII = geli geleman

MENYELEBIUR= terjuih bibir

NYADIN = buat derk aje

MELENGKO = membelit  (ater komer lekas nengok ulor beso melengko ataih pago rumoh pak bako.)

MENEBEN MUKE = melangok kat kedai kopi

TAK SIOR = tak ingin

BERDANO = kotor sangat

NYENDIN = tumpang sekaki

SEMBAI = pasir halus yang basah/pasir sungai (cher miker pegi kaup sembai kat sungei tu, elok bebeno mbuat
bancuh simen)

LIMBAH = air kotor/Lumpur

MENGEROGHNYOT = berdenyut-denyut

MEMBANGAO BAU = busuk baunya

BERDA'AH = bohong/menipu/kelentong

TERPEROGHONGO = berlubang besar

PETIA = memang sudah direnung/ memang yakin

NYIOR KUTEY = kelapa yang dah kering kat atas pokok kelapa

BERONGGOK = berkumpul

TAWO LEYSYUR = masakan terlalu tawar

JENUH = lama sangat..

BONYEH = berlendir/berlendior

MELANTUNG KOHONG = busuk sesangat

Tumpo =Tak bergerak,mati,habis nyawa.

Moh = Jom

Ngerengken = Kurus kering tak ada isi langsung

Sompeh = Serpih,picisan,ada cacat sikit.

SAMO = Merah Jambu

SOH = Sunyi sepi/ senyap

PAN/NYANG =Panggilan utk moyang

BESIT = Memukul dgn sesuatu spt rotan dan sbg

NGELATOK = Berdebar2 akibat terkejut

motokar = kereta

mutu = motorsikal

tak mandang = takde

gebor = selimut

limaih = tepung pelita

ce /ace = cuba /try

gostan = undur belakang

beransor = mintak diri
Kalau Takder Hacker.. Saper Lagi Yang Nak Merosakkan Pc??
Virus Terbaik Melissa.exe.. Virus Baik Crackers.exe Virus Sangat Baik Zet.exe

ibnuwalidaini

  • *
  • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
    • View Profile
Reply #1 16 June, 2009, 09:41:07 AM
payah jugak bahasa perak ni yerk..teman yang anak jati perak ni pun ada perkataan yang teman taktau tuh..:senyum:
" Semua manusia tahu bagaimana
hendak bercakap tetapi
tidak semua orang tahu bila dia
patut bercakap."

Reply #2 16 June, 2009, 09:44:08 AM
btoi tuesparuh gk la sha taw yg len bwu jer taw
peh blajo kt cni...
hehehheheheh

ibnuwalidaini

  • *
  • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
    • View Profile
Reply #3 16 June, 2009, 09:50:38 AM
btoi tuesparuh gk la sha taw yg len bwu jer taw
peh blajo kt cni...
hehehheheheh

kalau boleh la kan..kalau boleh ler..tulis perkataan yang mudah dipahami leh kot yerk..macam bwu tu ker..teman kene ngulang banyak kali baru paham..maklum ler teman ni dah tua..susah sikit nak paham bahasa anak muda skarang nih..

Reply #4 16 June, 2009, 12:38:16 PM
ada satu lagi loghat perak yg sy tau...
BUBAR DUN....

Reply #5 16 June, 2009, 12:40:51 PM
ada satu lagi loghat perak yg sy tau...
BUBAR DUN....


mendalam betul maksudnye =)
~bErSuJuD KpD ALLAH ~

Reply #6 16 June, 2009, 12:45:57 PM
ada satu lagi loghat perak yg sy tau...
BUBAR DUN....
terpulang la kpd pemahamannya...
ada yg buat2 tak paham
ada yg tak nak paham
ada yg paham
namun ada yg tak paham-paham....


mendalam betul maksudnye =)

Reply #7 16 June, 2009, 12:53:22 PM
ada satu lagi loghat perak yg sy tau...
BUBAR DUN....
terpulang la kpd pemahamannya...
ada yg buat2 tak paham
ada yg tak nak paham
ada yg paham
namun ada yg tak paham-paham....


mendalam betul maksudnye =)

suka bebeno ..
Alhamdulillah syukur kita dengan segala nikmat kurniaanNya..

ayam_jihad

  • *
  • mencari keredhaan Allah
    • View Profile
Reply #8 04 October, 2009, 10:00:05 PM
heee...banyaknyer bahasa perok yang teman tak taw..kena amik kursus lah macam ni
mencari kredhaan Ilahi

Reply #9 27 November, 2009, 07:44:21 AM
:senyum:....
Biasanya bahasa Perak pekat pio ni sesetengah tempat je guna....
Kampung Gajah, Bota, area2 situ la....
kalau area Ipoh lebih pada kL....
kalau area Taiping lebih pada kedah......

Reply #10 27 November, 2009, 08:35:11 AM
menarik...pelbagai bahase boleh belajar...

memang unik loghat perak...
nak belajar le loghat perak ni... "senyum"

Reply #11 29 November, 2009, 03:21:22 PM
kanjea - terkejut
baju prak - singlet pagoda

umie aiman

  • *
  • Tuluslah dengan tuhan. Teluslah sesama insan.
    • View Profile
Reply #12 20 December, 2009, 04:45:30 PM
Payah bebeno le loghat Perak ni....

Ate.. teman ni seasenya Perak tapi dah duk kat Selangor...
Where there is love, there is life.
Miles apart, close to the heart....

Reply #13 19 June, 2011, 10:12:13 PM
 :)
rasa nak gelak pun ada..tetiba teringat pulak kat perak..:senyum:

Reply #14 10 January, 2012, 11:13:20 AM
haa..ni ada satu lagi loghat perak yang tak de kat sini..

'ngekek'

ngekek means..ketawa..mengekek..ngekek....

orang tua2 suka tegur anak dara..jangan ketawa megekek-ngekek..hihhihi

Reply #15 10 January, 2012, 11:23:32 AM
-mengeleding -

Selalu orang pakai contohnya macam ni:" Sejuk mengeleding air sungai ni"

Maknanya sejuk sangat le tu.. ..:senyum:

halaqahforum4

Ana Tholibah

  • *
  • No Pain, No Gain.
    • View Profile
Reply #16 10 January, 2012, 08:14:16 PM
bila dok sebut rasa ....kome raso ser0nok..bila nak kecek perak...banyak '0' kat ujung dya...
 okaja*
SETIA HQ

Reply #17 11 January, 2012, 09:15:16 AM
Saya asal Perak utara, tapi dah lama bermastautin di KL, so tak pandai sangat.. bila balik kampung, dengar bunyi lain, bahasa nak kata bahasa kelantan, tak jugak.. bahasa kedah pun tak.. tapi, bila dengar sekali memang sedap bunyinya. .

Antara yang saya ingat

BOH GILO - orang gila
DANGO - permainan masak-masak (budak2)
TENGIN - lambat pick up / lembab otak
BERTEBO - bertebaran
GEDABOK- besar sangat

Reply #18 11 January, 2012, 10:53:07 AM
"Rasulullah saw..bagi tau pada sahabat..perbaruilah iman kamu..sahabat bartanya bagaimana ya Rasulullah..perbnyakkan lah ucapan Lailaha Illallah"...ulama menyatakan percakapan mafhum kalimah..buat dakwah tentang kebesaran,kehebatan,sifat-sifatNya,nama-namaNya dan keagungan Allah swt...Allah berkuasa mahkluk tiada kuasa...manfaat mudharat dari Allah...hina mulia dari Allah..menghidupkan dan mematikan hanya Allah swt...Allah swt sahaja dapat sempurnakan segala hajat2 manusia...yakin hanya Allah swt boleh buat segala-galanya...
sy hanyalah seorang islam yang biasa

divider3
halaqahforum4