Moh Belajor Loghat Perak..

Author Topic: Moh Belajor Loghat Perak..  (Read 38665 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

MrCrackers

  • *
  • Posts: 89
  • Setitik Dakwat Yang Menggoncang Dunia
    • View Profile
19 March, 2009, 09:52:32 PM
  • Publish
  • keme/aye/saye/teman/awak/kume = saya
    (name teman peon...)

    mike/kome/kamu/ = awak
    (kome udah makan??)

    ate = abis tu
    (ate.. kome tak reti-reti nak mandi ke??)

    raban teben =tak tentu arah
    (ape kene raban teben budak ni??)

    angat pijo  = panas
    (mak oii.. angat pijo rase badan..)

    hakap = tamak
    (gile hakap budak nie makan..sampai 4 ketui ayam dalam pinggan..)

    ngelewor =  terumbang ambing kekiri kekanan..
    (ate ape kene bawak moto mengelewor ni??)

    kebulor = lapar
    (makk... adik tak larat nak puase.. dah kebulo bebeno dah ni...)

    bolen = telanjang bulat
    (ate abang ace pakaikan seluor anak tu jap.. apekehai keluor romah bolen aje..)

    nyelap sador =  seorang yang seperti dirasuk@ diluar kawalan
    (tgk tu, pantang sebut hal kawen.. nyelap sador die..)

    mengelenyor = gatal/ menengada/ sopannya
    (yang nie lagi sorang... jumpe muke hensem siket mule le mengelenyor.)

    biot = degil
    (kome jangan biot beno pun kenape.. kang apak rotan kang..)

    perok = jakun/ tak pernah tgk benda
    (ate... tak usah le perok bebenor.. esok kite pun beli rope itu)

    muncah = banyak duit atau berharta
    (auuww.. moncah le mike.. anak2 sume kroje gomen..)

    toben = tua bangka
    (tok tu dah toben... renti kan le kluor.. dudok romah je..)

    merambu = joli sana sini


    KEMIN = kemas

    NYEGHOGIN = tersenyum sorang diri

    REBEN TEYBEN = seluin jer – selekeh

    TAK AJAP = TAK layan/ tak jadi hal

    MENTEKEDAGHOH  = makan

    menterchiker = makan

    MEROLOH = Tidor.
    (adi tgh meroloh...)

    GHODI/KODI = repair/belek
    (haaa.. yai gitu.. ghodi-ghodi kerete abah tu.. kang kena penampor ngan dia..)

    YA’NGAT = minuman panas (tea, kopi, melo, neskepe dll)


    CIK CIBOR = pepatung
    (cik cibor boleh makan ke???)

    KALA LIPIT = kala jengkin (scorpions)
    (tangan aku bengkak kene kala lipit)

    CENCOGHOT = tikuih ketughi

    JELEBOR = labi²
    (nak tgk jelebor datang le bote..)

    LABUN = cakap

    SEMUT GATEY = semut api
    (uwwaaa... adik kene gigit semut gatey)

    MENGKIOK = besar sikit dari anai2 selalunya menjadi kalkatu..

    BEDAGHOH = berdarah

    CENANGOR = serangga yg berbau busuk selalu dijumpai berhampiran dgn lampu
    (oiii bebudak cinangor.. gie balik..)

    MENTONG = makan sampai due kali atau tambah 2 kali

    PAKA@ PAKEI = pakai atau guna
    (elehh... henset nokia n95 teman dah lame pakei..)

    LECAH = Lumpur
    (ya Allah budak nie, yang kamu main lecah kenape?? kan dah koto baju kamu..)

    NGETIT /ngokak = gigit ketip

    CONONGGENG = bontot ayam

    ENCONOT = atau tongken ayam

    LIBANG LIBU = perasaan resah gelisah....

    MEGHEDANG-GHEDANG = (meredang-redang) maksud dia membuta-tuli

    SENTEN = menarik kaki seluar ke atas.....ataupun singkat dlm bahasa pekan nya

    SIUT = cucuh / menyalakan

    NYARIGH = mujor
    (nyarigh lagik aku tak eksiden tadik.. kalo tak beterabor gigi..)

    BENGKIN = garang
    (ate abahnye pon.. ngan anak pun nak bengkin)

    GETAK =jatuh / luruh

    GEGHOTOK/GEROTOK = jambatan

    MENTELUN = seluar panjang (pantaloon)

    KAYU ROL = kayu pembaris

    PORES = pekerja jabatan hutan tu, forest

    PUIH OPES = pejabat pos

    GOMEN = kerajaan

    MENTOKA = Kereta

    SELAIT = lampu suluh / torch light

    SEPEROH = alas / lapik meja

    JEGHOLONG = tempat buang sampah kat tepi hutan

    PIOR = tulin asli

    ACEKEME = macamana kalau

    PENGGE = lontar, baling

    HAMBAT = kejar

    GHULU GHELO = hulu hilir

    NGELAT = menipu

    SELE’WIN = kira buat asal siap, comot

    HINCIT = Ketepi, ngeysot

    GETIK = nyampoh (menyampah)

    GANJEI = terkena / naya / terkejut

    REBER = sesak, beriya, sopannya, poyo..

    SA-NGEIYR atau SANGEI = tudung saji

    SI-YAR* (sengorkan bunyi..yar.. tu..) = mangguk tingkat

    MENYENGKET - mengintai, mengendap

    GILA SEPEREGHE = separuh gile

    BEBEY = degil tahap batu gajah

    NIN = jernih...

    GENYII = geli geleman

    MENYELEBIUR= terjuih bibir

    NYADIN = buat derk aje

    MELENGKO = membelit  (ater komer lekas nengok ulor beso melengko ataih pago rumoh pak bako.)

    MENEBEN MUKE = melangok kat kedai kopi

    TAK SIOR = tak ingin

    BERDANO = kotor sangat

    NYENDIN = tumpang sekaki

    SEMBAI = pasir halus yang basah/pasir sungai (cher miker pegi kaup sembai kat sungei tu, elok bebeno mbuat
    bancuh simen)

    LIMBAH = air kotor/Lumpur

    MENGEROGHNYOT = berdenyut-denyut

    MEMBANGAO BAU = busuk baunya

    BERDA'AH = bohong/menipu/kelentong

    TERPEROGHONGO = berlubang besar

    PETIA = memang sudah direnung/ memang yakin

    NYIOR KUTEY = kelapa yang dah kering kat atas pokok kelapa

    BERONGGOK = berkumpul

    TAWO LEYSYUR = masakan terlalu tawar

    JENUH = lama sangat..

    BONYEH = berlendir/berlendior

    MELANTUNG KOHONG = busuk sesangat

    Tumpo =Tak bergerak,mati,habis nyawa.

    Moh = Jom

    Ngerengken = Kurus kering tak ada isi langsung

    Sompeh = Serpih,picisan,ada cacat sikit.

    SAMO = Merah Jambu

    SOH = Sunyi sepi/ senyap

    PAN/NYANG =Panggilan utk moyang

    BESIT = Memukul dgn sesuatu spt rotan dan sbg

    NGELATOK = Berdebar2 akibat terkejut

    motokar = kereta

    mutu = motorsikal

    tak mandang = takde

    gebor = selimut

    limaih = tepung pelita

    ce /ace = cuba /try

    gostan = undur belakang

    beransor = mintak diri
    Kalau Takder Hacker.. Saper Lagi Yang Nak Merosakkan Pc??
    Virus Terbaik Melissa.exe.. Virus Baik Crackers.exe Virus Sangat Baik Zet.exe

    ibnuwalidaini

    • *
    • Posts: 2894
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Reply #1 16 June, 2009, 09:41:07 AM
  • Publish
  • payah jugak bahasa perak ni yerk..teman yang anak jati perak ni pun ada perkataan yang teman taktau tuh..:senyum:
    " Semua manusia tahu bagaimana
    hendak bercakap tetapi
    tidak semua orang tahu bila dia
    patut bercakap."

    shadatul_ymail

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #2 16 June, 2009, 09:44:08 AM
  • Publish
  • btoi tuesparuh gk la sha taw yg len bwu jer taw
    peh blajo kt cni...
    hehehheheheh

    ibnuwalidaini

    • *
    • Posts: 2894
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Reply #3 16 June, 2009, 09:50:38 AM
  • Publish
  • btoi tuesparuh gk la sha taw yg len bwu jer taw
    peh blajo kt cni...
    hehehheheheh

    kalau boleh la kan..kalau boleh ler..tulis perkataan yang mudah dipahami leh kot yerk..macam bwu tu ker..teman kene ngulang banyak kali baru paham..maklum ler teman ni dah tua..susah sikit nak paham bahasa anak muda skarang nih..

    squad izzuddin

    • *
    • Posts: 560
      • View Profile
    Reply #4 16 June, 2009, 12:38:16 PM
  • Publish
  • ada satu lagi loghat perak yg sy tau...
    BUBAR DUN....

    nur_87

    • *
    • Posts: 699
      • View Profile
    Reply #5 16 June, 2009, 12:40:51 PM
  • Publish
  • ada satu lagi loghat perak yg sy tau...
    BUBAR DUN....


    mendalam betul maksudnye =)
    ~bErSuJuD KpD ALLAH ~

    squad izzuddin

    • *
    • Posts: 560
      • View Profile
    Reply #6 16 June, 2009, 12:45:57 PM
  • Publish
  • ada satu lagi loghat perak yg sy tau...
    BUBAR DUN....
    terpulang la kpd pemahamannya...
    ada yg buat2 tak paham
    ada yg tak nak paham
    ada yg paham
    namun ada yg tak paham-paham....


    mendalam betul maksudnye =)

    intizhar

    • *
    • Posts: 621
      • View Profile
    Reply #7 16 June, 2009, 12:53:22 PM
  • Publish
  • ada satu lagi loghat perak yg sy tau...
    BUBAR DUN....
    terpulang la kpd pemahamannya...
    ada yg buat2 tak paham
    ada yg tak nak paham
    ada yg paham
    namun ada yg tak paham-paham....


    mendalam betul maksudnye =)

    suka bebeno ..
    Alhamdulillah syukur kita dengan segala nikmat kurniaanNya..

    ayam_jihad

    • *
    • Posts: 214
    • mencari keredhaan Allah
      • View Profile
    Reply #8 04 October, 2009, 10:00:05 PM
  • Publish
  • heee...banyaknyer bahasa perok yang teman tak taw..kena amik kursus lah macam ni
    mencari kredhaan Ilahi

    dya adriza

    • *
    • Posts: 423
      • View Profile
    Reply #9 27 November, 2009, 07:44:21 AM
  • Publish
  • :senyum:....
    Biasanya bahasa Perak pekat pio ni sesetengah tempat je guna....
    Kampung Gajah, Bota, area2 situ la....
    kalau area Ipoh lebih pada kL....
    kalau area Taiping lebih pada kedah......

    solehah

    • *
    • Posts: 204
      • View Profile
    Reply #10 27 November, 2009, 08:35:11 AM
  • Publish
  • menarik...pelbagai bahase boleh belajar...

    memang unik loghat perak...
    nak belajar le loghat perak ni... "senyum"

    syed ahmad

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #11 29 November, 2009, 03:21:22 PM
  • Publish
  • kanjea - terkejut
    baju prak - singlet pagoda

    umie aiman

    • *
    • Posts: 22
    • Tuluslah dengan tuhan. Teluslah sesama insan.
      • View Profile
    Reply #12 20 December, 2009, 04:45:30 PM
  • Publish
  • Payah bebeno le loghat Perak ni....

    Ate.. teman ni seasenya Perak tapi dah duk kat Selangor...
    Where there is love, there is life.
    Miles apart, close to the heart....

    hani muslim

    • *
    • Posts: 847
      • View Profile
    Reply #13 19 June, 2011, 10:12:13 PM
  • Publish
  •  :)
    rasa nak gelak pun ada..tetiba teringat pulak kat perak..:senyum:

    Mei

    • *
    • Posts: 1053
      • View Profile
    Reply #14 10 January, 2012, 11:13:20 AM
  • Publish
  • haa..ni ada satu lagi loghat perak yang tak de kat sini..

    'ngekek'

    ngekek means..ketawa..mengekek..ngekek....

    orang tua2 suka tegur anak dara..jangan ketawa megekek-ngekek..hihhihi

    elsanxs

    • *
    • Posts: 899
      • View Profile
    Reply #15 10 January, 2012, 11:23:32 AM
  • Publish
  • -mengeleding -

    Selalu orang pakai contohnya macam ni:" Sejuk mengeleding air sungai ni"

    Maknanya sejuk sangat le tu.. ..:senyum:

    halaqahforum4

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1345
      • View Profile
    Reply #16 10 January, 2012, 08:14:16 PM
  • Publish
  • bila dok sebut rasa ....kome raso ser0nok..bila nak kecek perak...banyak '0' kat ujung dya...
     okaja*
    "The spirit of knowledge is action"..

    ryne

    • *
    • Posts: 100
      • View Profile
    Reply #17 11 January, 2012, 09:15:16 AM
  • Publish
  • Saya asal Perak utara, tapi dah lama bermastautin di KL, so tak pandai sangat.. bila balik kampung, dengar bunyi lain, bahasa nak kata bahasa kelantan, tak jugak.. bahasa kedah pun tak.. tapi, bila dengar sekali memang sedap bunyinya. .

    Antara yang saya ingat

    BOH GILO - orang gila
    DANGO - permainan masak-masak (budak2)
    TENGIN - lambat pick up / lembab otak
    BERTEBO - bertebaran
    GEDABOK- besar sangat

    asri85

    • *
    • Posts: 96
      • View Profile
    Reply #18 11 January, 2012, 10:53:07 AM
  • Publish
  • "Rasulullah saw..bagi tau pada sahabat..perbaruilah iman kamu..sahabat bartanya bagaimana ya Rasulullah..perbnyakkan lah ucapan Lailaha Illallah"...ulama menyatakan percakapan mafhum kalimah..buat dakwah tentang kebesaran,kehebatan,sifat-sifatNya,nama-namaNya dan keagungan Allah swt...Allah berkuasa mahkluk tiada kuasa...manfaat mudharat dari Allah...hina mulia dari Allah..menghidupkan dan mematikan hanya Allah swt...Allah swt sahaja dapat sempurnakan segala hajat2 manusia...yakin hanya Allah swt boleh buat segala-galanya...
    sy hanyalah seorang islam yang biasa

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    9 Replies
    1844 Views
    Last post 17 September, 2012, 12:25:40 AM
    by faa zahra
    31 Replies
    4715 Views
    Last post 01 April, 2011, 04:51:15 PM
    by Ayatul Ukhuwwah
    45 Replies
    5369 Views
    Last post 07 June, 2013, 10:29:18 PM
    by fayah_89