gabungan nama??

Author Topic: gabungan nama??  (Read 11257 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

siti1312

  • *
  • خيركم من تعلم القرأن
    • View Profile
17 March, 2009, 12:39:46 AM
 :)

saya nak tanya..apa hukum kalau kita gabung nama?
contoh:syafiq+amira=syamira
selalunya budak2 yang bercouple suka buat macam ni..
kawan saya ada cakap, gabung nama tu lebih kurang macam zina??! betul ke??!
tak tahu la..boleh beri penerangan??

syukran..
salam ukhwah untuk semua

akuime

  • *
  • sayabudakbarubelajar
    • View Profile
Reply #1 17 March, 2009, 02:34:53 AM
maafkan saya..
sy pon pernah dgr org ckp gabung nama ni lebih kurang cam zina..
ulang balik soklan..btol ke?
"it is not about 'money'..it is about sending a message"

Ummi Munaliza

  • *
  • Anniversary Ke 32
    • View Profile
Reply #2 17 March, 2009, 04:06:53 AM
saya nak tanya..apa hukum kalau kita gabung nama?
contoh:syafiq+amira=syamira
selalunya budak2 yang bercouple suka buat macam ni..
kawan saya ada cakap, gabung nama tu lebih kurang macam zina??! betul ke??!
tak tahu la..boleh beri penerangan??


Kadang-kadang nak tergelak pun ada, memang kreatif anak muda sekarang ini,
kreatif bina soalan, kreatif buat gabungan dan kreatif macam-macam lagi.
Gabung nama pun, jika makna yang terhasil itu baik, tidak ada salahnya.
Di mana datangnya zina.Kecualilah selain dia bergabung nama ,dia bergabung
hubungan sulit juga. Selalu orang buat gabungan, bagi pasangan baru kahwin,
konon nama anak itu gabungan nama mereka berdua. contoh, nama mak Rohani,
nama ayah Yusuf, nama anak jadi Rohayu. Kalau makna Rohayu elok dalam
islam ,maka apa salahnya terus saja gunakan nama itu.
Jangan buat gabungan makna jadi rosak sudah lah, contoh mak nama Rohaya,
ayah nama Nazim, nama anak Rozina.
Harap penerangan yang sedikit ini dapat memberi manafaat dan panduan.
Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
Penal Utama Baitul Muslim


beruang

  • *
  • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
    • View Profile
Reply #3 17 March, 2009, 10:21:30 AM
saya nak tanya..apa hukum kalau kita gabung nama?
contoh:syafiq+amira=syamira
selalunya budak2 yang bercouple suka buat macam ni..
kawan saya ada cakap, gabung nama tu lebih kurang macam zina??! betul ke??!
tak tahu la..boleh beri penerangan??


Kadang-kadang nak tergelak pun ada, memang kreatif anak muda sekarang ini,
kreatif bina soalan, kreatif buat gabungan dan kreatif macam-macam lagi.
Gabung nama pun, jika makna yang terhasil itu baik, tidak ada salahnya.
Di mana datangnya zina.Kecualilah selain dia bergabung nama ,dia bergabung
hubungan sulit juga. Selalu orang buat gabungan, bagi pasangan baru kahwin,
konon nama anak itu gabungan nama mereka berdua. contoh, nama mak Rohani,
nama ayah Yusuf, nama anak jadi Rohayu. Kalau makna Rohayu elok dalam
islam ,maka apa salahnya terus saja gunakan nama itu.
Jangan buat gabungan makna jadi rosak sudah lah, contoh mak nama Rohaya,
ayah nama Nazim, nama anak Rozina.
Harap penerangan yang sedikit ini dapat memberi manafaat dan panduan.

betul tu ummi..pelik-pelik betul remaja kita la ni...

siti1312

  • *
  • خيركم من تعلم القرأن
    • View Profile
Reply #4 18 March, 2009, 01:46:37 AM
saya nak tanya..apa hukum kalau kita gabung nama?
contoh:syafiq+amira=syamira
selalunya budak2 yang bercouple suka buat macam ni..
kawan saya ada cakap, gabung nama tu lebih kurang macam zina??! betul ke??!
tak tahu la..boleh beri penerangan??


Kadang-kadang nak tergelak pun ada, memang kreatif anak muda sekarang ini,
kreatif bina soalan, kreatif buat gabungan dan kreatif macam-macam lagi.
Gabung nama pun, jika makna yang terhasil itu baik, tidak ada salahnya.
Di mana datangnya zina.Kecualilah selain dia bergabung nama ,dia bergabung
hubungan sulit juga. Selalu orang buat gabungan, bagi pasangan baru kahwin,
konon nama anak itu gabungan nama mereka berdua. contoh, nama mak Rohani,
nama ayah Yusuf, nama anak jadi Rohayu. Kalau makna Rohayu elok dalam
islam ,maka apa salahnya terus saja gunakan nama itu.
Jangan buat gabungan makna jadi rosak sudah lah, contoh mak nama Rohaya,
ayah nama Nazim, nama anak Rozina.
Harap penerangan yang sedikit ini dapat memberi manafaat dan panduan.


ooo..mcm2 ke..
terimekasih ats penerangan ummi..
saya pun ade fikir mcm tu jgak..tp tak berani nak cakap kat kawan saya tu..takut salah..:sedihnya:

divider3
halaqahforum4