gabungan nama??

*

Author Topic: gabungan nama??  (Read 9903 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

siti1312

  • *
  • Posts: 5
  • خيركم من تعلم القرأن
    • View Profile
17 March, 2009, 12:39:46 AM
  • Publish
  •  :)

    saya nak tanya..apa hukum kalau kita gabung nama?
    contoh:syafiq+amira=syamira
    selalunya budak2 yang bercouple suka buat macam ni..
    kawan saya ada cakap, gabung nama tu lebih kurang macam zina??! betul ke??!
    tak tahu la..boleh beri penerangan??

    syukran..
    « Last Edit: 17 March, 2009, 12:42:14 AM by siti1312 »
    salam ukhwah untuk semua

    akuime

    • *
    • Posts: 222
    • sayabudakbarubelajar
      • View Profile
    Reply #1 17 March, 2009, 02:34:53 AM
  • Publish
  • maafkan saya..
    sy pon pernah dgr org ckp gabung nama ni lebih kurang cam zina..
    ulang balik soklan..btol ke?
    "it is not about 'money'..it is about sending a message"

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #2 17 March, 2009, 04:06:53 AM
  • Publish
  • saya nak tanya..apa hukum kalau kita gabung nama?
    contoh:syafiq+amira=syamira
    selalunya budak2 yang bercouple suka buat macam ni..
    kawan saya ada cakap, gabung nama tu lebih kurang macam zina??! betul ke??!
    tak tahu la..boleh beri penerangan??


    Kadang-kadang nak tergelak pun ada, memang kreatif anak muda sekarang ini,
    kreatif bina soalan, kreatif buat gabungan dan kreatif macam-macam lagi.
    Gabung nama pun, jika makna yang terhasil itu baik, tidak ada salahnya.
    Di mana datangnya zina.Kecualilah selain dia bergabung nama ,dia bergabung
    hubungan sulit juga. Selalu orang buat gabungan, bagi pasangan baru kahwin,
    konon nama anak itu gabungan nama mereka berdua. contoh, nama mak Rohani,
    nama ayah Yusuf, nama anak jadi Rohayu. Kalau makna Rohayu elok dalam
    islam ,maka apa salahnya terus saja gunakan nama itu.
    Jangan buat gabungan makna jadi rosak sudah lah, contoh mak nama Rohaya,
    ayah nama Nazim, nama anak Rozina.
    Harap penerangan yang sedikit ini dapat memberi manafaat dan panduan.
    « Last Edit: 17 March, 2009, 04:09:36 AM by Munaliza Ismail »
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    beruang

    • *
    • Posts: 1350
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Reply #3 17 March, 2009, 10:21:30 AM
  • Publish
  • saya nak tanya..apa hukum kalau kita gabung nama?
    contoh:syafiq+amira=syamira
    selalunya budak2 yang bercouple suka buat macam ni..
    kawan saya ada cakap, gabung nama tu lebih kurang macam zina??! betul ke??!
    tak tahu la..boleh beri penerangan??


    Kadang-kadang nak tergelak pun ada, memang kreatif anak muda sekarang ini,
    kreatif bina soalan, kreatif buat gabungan dan kreatif macam-macam lagi.
    Gabung nama pun, jika makna yang terhasil itu baik, tidak ada salahnya.
    Di mana datangnya zina.Kecualilah selain dia bergabung nama ,dia bergabung
    hubungan sulit juga. Selalu orang buat gabungan, bagi pasangan baru kahwin,
    konon nama anak itu gabungan nama mereka berdua. contoh, nama mak Rohani,
    nama ayah Yusuf, nama anak jadi Rohayu. Kalau makna Rohayu elok dalam
    islam ,maka apa salahnya terus saja gunakan nama itu.
    Jangan buat gabungan makna jadi rosak sudah lah, contoh mak nama Rohaya,
    ayah nama Nazim, nama anak Rozina.
    Harap penerangan yang sedikit ini dapat memberi manafaat dan panduan.

    betul tu ummi..pelik-pelik betul remaja kita la ni...

    siti1312

    • *
    • Posts: 5
    • خيركم من تعلم القرأن
      • View Profile
    Reply #4 18 March, 2009, 01:46:37 AM
  • Publish
  • saya nak tanya..apa hukum kalau kita gabung nama?
    contoh:syafiq+amira=syamira
    selalunya budak2 yang bercouple suka buat macam ni..
    kawan saya ada cakap, gabung nama tu lebih kurang macam zina??! betul ke??!
    tak tahu la..boleh beri penerangan??


    Kadang-kadang nak tergelak pun ada, memang kreatif anak muda sekarang ini,
    kreatif bina soalan, kreatif buat gabungan dan kreatif macam-macam lagi.
    Gabung nama pun, jika makna yang terhasil itu baik, tidak ada salahnya.
    Di mana datangnya zina.Kecualilah selain dia bergabung nama ,dia bergabung
    hubungan sulit juga. Selalu orang buat gabungan, bagi pasangan baru kahwin,
    konon nama anak itu gabungan nama mereka berdua. contoh, nama mak Rohani,
    nama ayah Yusuf, nama anak jadi Rohayu. Kalau makna Rohayu elok dalam
    islam ,maka apa salahnya terus saja gunakan nama itu.
    Jangan buat gabungan makna jadi rosak sudah lah, contoh mak nama Rohaya,
    ayah nama Nazim, nama anak Rozina.
    Harap penerangan yang sedikit ini dapat memberi manafaat dan panduan.


    ooo..mcm2 ke..
    terimekasih ats penerangan ummi..
    saya pun ade fikir mcm tu jgak..tp tak berani nak cakap kat kawan saya tu..takut salah..:sedihnya:

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    31 Replies
    24820 Views
    Last post 13 January, 2013, 12:28:32 PM
    by umar_01
    17 Replies
    3301 Views
    Last post 21 September, 2012, 03:48:36 PM
    by kasba
    27 Replies
    20607 Views
    Last post 05 November, 2012, 09:28:38 AM
    by 5zul