Benarkah Neil Amstrong memeluk Islam?

*

Author Topic: Benarkah Neil Amstrong memeluk Islam?  (Read 12120 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Ummi Munaliza

  • *
  • Posts: 14514
  • Anniversary Ke 30
    • View Profile
15 March, 2009, 10:32:27 AM
  • Publish

  • Pagi tadi ada seorang halaqian bernama Hafizudin,berusia 14 tahun, bertanya tentang Neil Amstrong.

    Adakah benar beliau telah memeluk Islam?

    Untuk memudahkan mencari jawapan dan info, disini ummi copykan saja dari google tentang Neil Amstrong.

    Bersama-sama kita berkongsi maklumat.
    « Last Edit: 15 March, 2009, 10:36:12 AM by Munaliza Ismail »
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #1 15 March, 2009, 10:34:01 AM
  • Publish
  • Was Neil Armstrong the First Muslim on the Moon?
    Saturday September 16, 2006

    "Wait," you're probably saying to yourself, "I didn't even know Neil Armstrong was a Muslim." Well, he wasn't, and isn't. But, as Slate's Explainer reminded us recently, there is a longstanding urban legend in the Islamic community to the effect that astronaut Armstrong heard the words "Allahu akbar" ("God is great") when he first set foot on the moon and immediately converted to Islam on his return to earth. Never happened, says Armstrong.

    He never said "Good luck, Mr. Gorsky," either. But you knew that.


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #2 15 March, 2009, 10:35:17 AM
  • Publish

  • How Neil Armstrong "became" a Muslim

    Among the many rumors circulating in the Islamic world, the claim that Neil Armstrong, the famous Astronaut, has become a Muslim seems to be one that will never die.

    Hopefully, the following statement will help to put this claim at rest. Neil Armstrong participated in the Global Leadership Forum in Malaysia on 6 September 2005. The Star Malaysia, currently the most widely read English newspaper in Malaysia, took the occasion to interview him on his moon landing mission with Apollo 11. In the article, Armstrong recalls moon landing, published on 7 September 2005, both in print and online, one finds this statement:

        Armstrong, 75, also denied he had heard the Muslim call to prayer on the moon and had converted to Islam.

    The rest of this article, originally written in 1996 and updated a couple of times since then, documents the reasons why anyone would even ask Neil Armstrong such an odd question, and explains the necessity for clarifying this issue.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #3 15 March, 2009, 10:38:47 AM
  • Publish

  • Mid November 1996 the following report reached us:

           
          We have a very good Islamic community radio station here in Cape Town.
          The following story was told for the honest truth on our Muslim radio
          the other day:

             When Louis Armstrong and co. walked on the moon, they heard sounds
             in a strange language they did not understand. Only later, after
             returning to earth, did they realize that it was actually the azaan!

          I have seen a few mosques with powerful speaker systems, but wow,
          somebody down here certainly turned on the power on that day!


    [Obviously the reference was supposed to be in regard to Neil Armstrong, the astronaut, not Louis Armstrong, the Jazz musician.]

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #4 15 March, 2009, 10:42:00 AM
  • Publish

  • This rumor also surfaces every other month or so on the Islamic newsgroup, examples of one of the more recent appearances:

          Subject:      Re: NEIL ARMSTRONG Muslim?
          From:         "BB."
          Date:         1996/08/26
          Message-Id:   <4vtjnd$bog@shellx.best.com>
          Organization: University of Canberra, Australia
          Newsgroups:   soc.religion.islam

          On 20 Aug 1996 eshaikh@alpha2.curtin.edu.au wrote:

           CAN SOMEONE PLEASE TELL ME IF IT TRUE THAT NEIL ARMSTRONG IS A MUSLIM??

          Salam
          i heard that when he went to the moon he heard the Athan (call for prayer)
          so he heard it again on earth and he became a muslim, i read an article
          that he lives in lebanon now (my country) and his neighbours say he
          doesn't talk to anyone...  he could have been so famous the
          second man on the moon is still famous now, but neil decided to live like
          this. Alah aalam (god knows). if anyone else know about him i'd like to
          know more.
          wassalam


    Here two postings on the newsgroup soc.religion.islam in response to the question and statement by Muslims at least informed that it is a rumor, ... yet Gilberto reporting on some other rumor he heard on how the original rumor might have started (rumors about rumors, getting ever more complicated):

          From:         gsimp95605@aol.com (GSimp95605)
          Date:         1996/08/23
          Message-Id:   <4vkcdj$bfi@usenet.srv.cis.pitt.edu>
          Newsgroups:   soc.religion.islam

          Asalam-alaikum,

          What I've heard (some time ago, in this group) is that Neil Armstrong
          went to Egypt, heard the adhan, said it was spacey" in an interview.
          And somehow, that got turned into a rather nice story about how he
          heard some strange sound when he was up in space, eventually found out
          that it was the adhan, and became Muslim because of the experience.

          To the best of my knowledge, he's not Muslim (allahu alim)

          Salam

          GIlberto


    and

          In article <50k5cg$lnt@usenet.srv.cis.pitt.edu>,
          mas@crosfield.co.uk (Mas'ud Ahmed Khan) writ

    article <50k5cg$lnt@usenet.srv.cis.pitt.edu>,
    mas@crosfield.co.uk (Mas'ud Ahmed Khan) writes:

    NO, this keeps popping up time and again, from what I gather
    Neil Armstrong is not and was never a Muslim, he lives in the
    US and is a bit of a recluse, he occasionally lectures.
    Someone told me that he explicitly denied being a Muslim and
    does not know how the rumour started.

    It is sad that some Muslims make up stories that have a snowball
    effect and sooner or later become a "fact" that Muslims boast
    about can you imagine what impression we give to those who
    know about Armstrong?

    wa'as-Salaam

    Mas'ud


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #5 15 March, 2009, 10:47:36 AM
  • Publish

  • Dan ini adalah jawapan dari Neil Amstrong sendiri kepada seorang paderi.

    Masih juga diragui,adakah surat ini Neil Amstrong sendiri yang tulis atau ada pihak lain

    yang masih melindungi beliau. Maka kepastian masih lagi menjadi rahsia, dan tiada siapa yang

    boleh menjawap tentang kebenaran Neil Amstrong telah memeluk Islam.


    Surat di bawah ni macam dalil membuktikan Nel Amstrong tidak memeluk Islam, tapi masih diragui juga

    kesahihhannya. ( Perawi tidak kuat dan daif)


    In the following some statements about this issue, authorised by Mr. Armstrong, to speak on his behalf.

                                                    NEIL A. ARMSTRONG
                                                    LEBANON, OHIO 45036

                                                    July 14,1983

          Mr. Phil Parshall Director
          Asian Research Center
          International Christian
          Fellowship 29524 Bobrich
          Livonia, Michigan 48152

          Dear Mr. Parshall:

          Mr. Armstrong has asked me to reply to your letter and
          to thank you for the courtesy of your inquiry.

          The reports of his conversion to Islam and of hearing
          the voice of Adzan on the moon and elsewhere are all
          untrue.

          Several publications in Malaysia, Indonesia and other
          countries have published these reports without verifi-
          cation. We apologize for any inconvenience that this
          incompetent journalism may have caused you.

          Subsequently, Mr. Armstrong agreed to participate in a
          telephone interview, reiterating his reaction to these
          stories. I am enclosing copies of the United States
          State Department's communications prior to and after
          that interview.

                                        Sincerely

                                        Vivian White
                                        Administrative Aide


    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1281
      • View Profile
    Reply #6 15 March, 2009, 10:51:53 AM
  • Publish
  • Susunan Riadz Radzi
    riadz@hmetro.com.my

    SATU dunia mengenali Neil Armstrong, angkasawan pertama yang menjejakkan kaki di bulan. Tepat jam 10.56 malam pada 20 Julai 1969, satu sejarah yang tidak pernah dibayangkan manusia dicipta angkasawan berkenaan. Sembilan belas minit kemudian, Edwin Aldrin menyertai Armstrong, manakala Michael Collins mengawal pesawat induk, Columbia.

    Sebelum itu, pada 16 Julai 1969, jam 9.32 pagi waktu timur Amerika Syarikat (AS), ketiga-tiga angkasawan AS itu menaiki roket Saturn V dan berlepas ke angkasa lepas dari Cape Kennedy, Florida. Peristiwa itu disaksikan lebih 600 juta manusia, satu peristiwa paling ramai ditonton dalam sejarah televisyen!

    “Itu adalah langkah kecil bagi seorang lelaki, tetapi satu loncatan jauh bagi manusia keseluruhannya,” kata Armstrong sebaik menjejakkan kaki ke permukaan bulan.

    Armstrong, 75, baru-baru ini berkunjung ke Malaysia sempena Forum Kepemimpinan Global di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

    Sejak sejarah itu tercipta 36 tahun lalu, masih ada yang menganggap projek Apollo 11 satu penipuan. Pentadbiran Aeronautik dan Pentadbiran Kebangsaan (Nasa) AS dikatakan tidak berkeupayaan menghantar angkasawan ke bulan. Sebaliknya angkasawan berkenaan dikatakan ‘mendarat’ di atas sebuah pentas khas rahsia yang terletak 342 kilometer dari Las Vegas.

    “Projek Apollo 11 adalah secara menyeluruh dan dijalankan dengan sedaya-upaya. Ia juga terlalu sukar. Malah, ia projek paling lama dan termahal. Namun, perkara yang lebih menyukarkan ialah apabila ia dikatakan satu penipuan.

    “Dalam penerbangan kapal angkasa, kami tidak mempunyai pilihan, tetapi perlu berhadapan risiko sebenar. Kami percaya kami boleh menyelesaikan misi yang dianggap mustahil oleh sebahagian besar masyarakat,” kata Armstrong yang menyifatkan permukaan bulan seperti arang.

    Selain itu, cerita menarik mengenai Armstrong ialah apabila beliau dikatakan sudah memeluk Islam. Ia sudah tersebar sejak 15 tahun lalu dan Armstrong dikatakan mendengar azan ketika di bulan yang mendorong beliau memeluk Islam.

    Dalam satu temu bual baru-baru ini, Armstrong menafikan beliau sudah memeluk Islam.

    “Soalan ini sudah ditanya kepada saya sejak 15 tahun lalu. Sebagai menghormati rakan Islam, saya sebenarnya tidak pernah memeluk Islam,” katanya.

    Menurut Armstrong, cerita itu mengatakan dia berkunjung ke Mesir dan terdengar azan dari sebuah masjid. Dia kemudian dikatakan bertanya kepada seorang lelaki tujuan azan dilaungkan. Apabila lelaki itu mengatakan ia adalah panggilan supaya umat Islam mengerjakan sembahyang, Armstrong serta-merta membuat keputusan memeluk Islam. Malah, dia dikatakan disuruh kerajaan AS supaya merahsiakannya kerana beliau seorang lelaki popular waktu itu.

    “Itu semua tidak benar. Malah, saya tidak pernah pergi ke Mesir sepanjang hidup saya,” katanya.

    Armstrong yang dilahirkan pada 5 Ogos 1930 di Ohio, AS mula teruja dengan penerbangan sejak kanak-kanak. Malah, dia mula mengikuti kelas penerbangan pada usia 15 tahun dan berjaya memperolehi lesen juruterbang pelatih setahun selepas itu.

    Pada 1947, Armstrong menyambung pengajian di University Purdue atas biasiswa Tentera Laut dalam bidang Kejuruteraan Aeronautikal. Namun pada 1949, pihak Tentera Laut memanggilnya untuk melapor diri sebagai tentera.

    Sebagai juruterbang tentera laut, dia menyertai 78 misi ketenteraan dan menerima tiga pingat sepanjang khidmatnya sebagai tentera. Pada 1952, Armstrong menyambung pengajian di Universiti Purdue dan mendapat Ijazah Sarjana Muda Sains dalam bidang Kejuruteraan Aeronautikal. Seterusnya dia menerima Ijazah Sarjana Sains dalam bidang Kejuruteraan Angkasa Lepas dari Universiti California.

    Pada 1955, dia menyertai Makmal Penggerak Penerbangan Lewis, Majlis Penasihat Aeronautik Negara (Naca) (sekarang dikenali sebagai Pusat Kajian Lewis Nasa) di Cleveland, Ohio.

    Armstrong dipilih sebagai angkasawan Nasa pada 1962. Tugas pertamanya adalah sebagai juruterbang pembantu untuk misi Gemini V. Pada 16 Mac 1966, dia diberi tanggungjawab juruterbang Gemini VIII bersama Dave Agena dan berjaya melaksanakan misi itu. Seterusnya pada 1969, dia dipilih sebagai komander untuk mengetuai misi Apollo 11 ke bulan yang mencetus sejarah dunia.

    Armstrong meletak jawatan daripada Nasa pada 1971 dan kembali ke Ohio sebagai Profesor dalam bidang Kejuruteraan Angkasa Lepas di Universiti Cincinnati dari 1971 hingga 1979. Kini, dia adalah Pengerusi CTA Inc, sebuah syarikat sistem maklumat.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #7 15 March, 2009, 10:57:08 AM
  • Publish

  • Berikutan dari surat Neil Amstrong kepada paderi di atas, alamat yang tertera adalah di Lebanon.

    Jadi kita baca komen dibawah:


    Comments:

    In our possession is a photocopy of this letter which is identical in text to the above, except that the street address and phone number of Mr. Armstrong contained in that copy are deleted. The above also shows where this idea came from, that Mr. Armstrong supposedly lives in Lebanon. Yes, Lebanon is true, yet this "Lebanon" is not in the Middle East, but in the Midwest of the United States of America.

    efa_reeza

    • *
    • Posts: 111
      • View Profile
    Reply #8 15 March, 2009, 02:11:42 PM
  • Publish
  • salam...
    kiranya maklumat mengenai neil amstrong yang memeluk islam lepas dengar azan tu tak benar la ye.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #9 15 March, 2009, 03:09:52 PM
  • Publish
  • salam...
    kiranya maklumat mengenai neil amstrong yang memeluk islam lepas dengar azan tu tak benar la ye.

    begitulah kalau kita hanya dengar cerita penglipur lara...
    tak ada siapa yang boleh mengesahkan kebenarannya...

    akuime

    • *
    • Posts: 222
    • sayabudakbarubelajar
      • View Profile
    Reply #10 15 March, 2009, 03:18:27 PM
  • Publish
  • penglipur lara?

    :sedihnya:..ssh btol nk dpt cerita yg btol3x kn..
    "it is not about 'money'..it is about sending a message"

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #11 15 March, 2009, 08:55:16 PM
  • Publish
  • penglipur lara?
    :sedihnya:..ssh btol nk dpt cerita yg btol3x kn..

    zaman sekarang susah benar untuk menentukan kebenaran...

    itu sebab mengapa semua hukum dan apa jua yang berkaitan cara hidup Islam

    mesti berpandukan Al-Quran dan Hadith... apa sahaja kita boleh merujuk...

    Kebenaran Islam tetap terpelihara...

    kecuali orientalis yang munafik bijak memutar belitkan fakta.

    Walid

    • *
    • Posts: 495
      • View Profile
    Reply #12 15 March, 2009, 09:43:13 PM
  • Publish
  • kebenaran akan terlihat oleh hati yg ikhlas...

    jeerbat

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #13 16 March, 2009, 07:50:34 AM
  • Publish
  • neil amstrong tidak pernah memeluk islam itu yang ana tau kerna juga bnyk mencari kajian tentan neil amstrong,,cerita ini telah dibuat oleh atau disebarkan oleh jemmah dakwah tabligh dan sangat popular dkawasan asia kita,,,ini adalah satu pembohongan yang nyata,antum semua bleh cari jawapannya dalan google atau yahoo sendiri

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #14 16 March, 2009, 08:05:54 AM
  • Publish
  • neil amstrong tidak pernah memeluk islam itu yang ana tau kerna juga bnyk mencari kajian tentan neil amstrong,,cerita ini telah dibuat oleh atau disebarkan oleh jemmah dakwah tabligh dan sangat popular dkawasan asia kita,,,ini adalah satu pembohongan yang nyata,antum semua bleh cari jawapannya dalan google atau yahoo sendiri
    tak payah ke google...kat atas tu dah tolong di copy paste, tinggal nak baca saja lagi

    zombi

    Reply #15 16 March, 2009, 08:26:55 AM
  • Publish
  • Was Neil Armstrong the First Muslim on the Moon?
    Saturday September 16, 2006

    "Wait," you're probably saying to yourself, "I didn't even know Neil Armstrong was a Muslim." Well, he wasn't, and isn't. But, as Slate's Explainer reminded us recently, there is a longstanding urban legend in the Islamic community to the effect that astronaut Armstrong heard the words "Allahu akbar" ("God is great") when he first set foot on the moon and immediately converted to Islam on his return to earth. Never happened, says Armstrong.

    He never said "Good luck, Mr. Gorsky," either. But you knew that.



    boleh translitkan ke dalam bahasa inggeris?

    786

    • *
    • Posts: 284
      • View Profile
    Reply #16 16 March, 2009, 09:11:09 AM
  • Publish
  • Jangan kata masuk Islam ... yang pergi bulan tu pun ntah-2 satu kisah penglipur lara jugak  ..

    ariffuddin

    • *
    • Posts: 249
      • View Profile
    Reply #17 22 April, 2009, 01:50:12 PM
  • Publish
  • alahai...
    nabi muhammad saw sendiri...usah ke bulan...belah bulan pun pernah!
    satu lagi...perisitwa israk wal mikraj.
    melibatkan tujuh petala langit.
    rasanya...bulan tue terletak di langit ke-4 atau ke-5.
    maknanya...Rasulullah saw...lagi jauh!
    tinggalkan bulan ke belakang.
    naper puak kafir tue tak heboh??

    baru2 nie...kita dpt hantar anak cucu baginda iaitu syed muzaffar syukur ke angkasa.
    kira ok aper. tue pun...masih ader org2 kita dok pertikai kerajaan hantar angkasawan.
    macam2 lah....

    Sireh Kasturi

    • *
    • Posts: 39
      • View Profile
    Reply #18 31 March, 2012, 05:10:19 PM
  • Publish
  • Benarkah?
    Benarkan tempat itu bulan?
    Siapa yang mengesahkan tempat mendaratnya kapal angkasa itu adalah bulan?
    Ada papan tandakah?

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4856
      • View Profile
    Reply #19 31 March, 2012, 06:03:41 PM
  • Publish
  • benarkah diriku, dirimu Islam? kenapa asyik bertanya orang lain? kita ni lagu mana?

    lagu tiga kupang ke, kata orang kita terkankang, huk huk huk

    silakanlah ya, hiks

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    3 Replies
    3314 Views
    Last post 08 November, 2010, 04:23:29 PM
    by Nur^ Iman
    16 Replies
    2567 Views
    Last post 25 February, 2011, 10:07:00 AM
    by Aku_Anak_Mak
    7 Replies
    2778 Views
    Last post 24 December, 2013, 09:30:44 AM
    by Darul Iman